Honderd
jaar
muziek
uit het
Wilde
Westen
Deelder met Brood en Chabot op de planken
11
Klassiek in
Antwerpen
Concordia zet
kleine mensen
op het toneel
12
Boeiende mix
van muziek en
humor met Flying
Karamazov Brothers
13
Schregardus
heeft eigen plaats
in Zeeuwse kunst
15
woensdag 3 februari 1999
Elke keer
heeft Star Trek
jonge mensen
aan boord
17
Zeeuwse
klederdrachten
in Groede
17
Zo'n vijftigduizend Nederlanders hebben hun hart verpand aan Li
ne Dancing, Ilse de Lange's cd wordt grijsgedraaid en cowboylaar
zen zijn weer helemaal in. Voor wie even niet heeft opgelet: de goeie
ouwe country is terug van weggeweest. De muziekshow Country
Music Hall of Fame speelt in op de revival. Producent Bob de Jong:
„Deze muziek geeft mensen het gevoel dat ze één grote familie
zijn."
foto's Cees Kuiper
door Eefje Oomen
De plotselinge belangstelling
voor 'haar' muziek heeft Jody
de Boer wel wat overrompeld.
De zangeres die een prominen
te rol in de show speelt, stond
twintig jaar geleden al met een
countryrepertoire op het podi
um. „Toen ik vroeger in de
band Tulsa zong, was ik nog
een pionier. Steeds moest ik
mensen overtuigen van de
klasse van het genre. Nu hoeft
dat niet meer. Fans stromen
vanzelf toe."
Volgens haar spreekt het ech
te, pure karakter van de num
mers het huidige publiek erg
aan. „Het is een goede tegen
hanger voor alle techno-achti-
ge songs. Het is muziek voor
jong en oud", vindt ze. „Vaak
komen complete families naar
de voorstellingen, zowel ou
ders als kinderen." Country-
concerten zijn volgens show
producent Bob de Jong dan
ook vooral sociale evenemen
ten. De Jong: „Vraag de lief
hebbers maar waarom ze er zo
van houden. Negen op de tien
zegt: de gezelligheid."
De vroegere beroepscoureur
De Jong - bekend als presenta
tor van het tv-programma De
Heilige Koe - is van jongsaf
aan al countryfan. Als klein
jongetje achterop de fiets, ge
nóót hij als zijn vader en moe
der samen 'O, Susanna' aan
hieven. Inmiddels bezit hij
honderden country-cd's en
puilt zijn kast uit met boeken
over het onderwerp. Sinds een
paar jaar maakt hij van deze
liefhebberij ook zijn werk. Hij
produceert het tv-programma
'Western Lifestyle', de aanver
wante serie 'Als Je Van Paar
den Houdt' en organiseert
grootschalige evenementen
als de Western Experience in
de Brabant Hallen in Den
Bosch. De laatste keer werd
die manifestatie door meer
dan 25.000 bezoekers bezocht.
Al deze activiteiten kosten
flink wat tijd. Toch ziet hij ze
nog steeds als hobby. „Zo'n
muziekshow opzetten vind ik
een welkome afwisseling van
al mijn tv-werk in Hilversum.
Mijn lievelingsmuziek, aardi
ge mensen, een relaxte sfeer.
Wat wil je nog meer?"
Bij een repetitie in het Waal
wij kse theater, haalt één van
de zangeressen al luid uit: „I
want to be a cowboy's swee
theart. I want to hear the coyo
tes howl in." De Jong steekt
zijn duim op: „Klinkt al prima
hoor, dat gejodel." Drie danse
ressen in glanzende wildwest
jurken nemen op het podium
de pasjes nog eens door. Hakje
hier, hakje daar, een pirouette,
een lassobeweging met de ar
men. De banjospeler tokkelt,
wat weifelend nog. Het is één
van de eerste keren dat de hele
cast samen repeteert. „Nog een
paar dagen oefenen en dan
staat hier een groot swingend
geheel", verzekert producent
De Jong.
Jody de Boer, die gewoonlijk
vooral op feesten en evene
menten optreedt, ziet er naar
uit om ook eens in theaters te
zingen. Een beetje een nadeel
vindt ze 't, dat het publiek in
stoelen zit. Ze hoopt dat ieder
een desondanks meezingt en
danst. „Bij het lalala in 'Me -•••.
and My Bobby McGee' moeten
alle beentjes van de vloer!
Toppers als 'Don't Fence Me
In' en 'Don't It Make My
Brown Eyes Blue' passeren
vanzelfsprekend de revue in de
show. Er komen echter tal van
nummers langs die niet ieder
een tot de country zal rekenen.
Songs van de Eagles bijvoor
beeld, van Bruce Springsteen
en de Dire Straits. De Jong:
„Veel Nederlanders hebben
nog steeds het idee dat country
alleen maar John Denver is.
Dat is echt een groot misver
stand. De vroege Elvis, van
Rockabilly-achtige nummers
als 'Blue Suede Shoes', hoort
er bijvoorbeeld ook echt bij
Volksliedjes
Hij betreurt; het dat country in
Nederland nog steeds in de
'softe' hoek wordt gedrukt.
„Het zijn met name christelij
ke omroepen als de EO en de
NCRV die er veel aandacht aan
besteden. Die brengen
vooral de rustiger, melo
dieuze nummers. Dat
geeft mensen het idee dat
country heel zoet is. Niets
is minder waar. Het gen
re heeft ook een heel an
dere kant: veel swingender,
veel ruwer. Neem bijvoorbeeld
de ruige muziek van Willie
Nelson."
Country Music Hall of Fame
biedt een overzicht van hon
derd jaar country, van het be
gin van de eeuw tot de dag van
vandaag. De show begint met
de roots van de muziek: gospel,
blues, Ierse en Mexicaanse
volksliedjes. Daarna volgt de
periode van de prille cowboy-
muziek, van de liedjes van
Hank Williams, van Rock 'n
Roll en van de rustige num
mers van Tammy Wynette en
Dolly Parton.
De zangers eindigen met hits
van de laatste twintig jaar.
Niet alleen nummers van Billy
Ray Cyrus, maar ook van Tra
vis Titt, Garth Brooks en Sha-
nia Twain, sUperpopulair
sinds haar recente hit 'How
Can I Live Without You'. De
Jong: „Het is best een klus
om uit een eeuw muziek
een goede keuze te maken.
Uiteindelijk heb ik me be
perkt tot de echte num
mer één hits." Simone de
Geus, presentatrice van
het tv-programma Western
Lifestyle, praat de verschil
lende country-episoden aan
elkaar.
Lucky Luke
Hoewel de liedj es het leeuwen
deel vormen van de theater
show, is er ook ruimte voor va
riété-nummers als
zweepslaan, lassowerpen en
messengooien. Een pistolen
jongleur toont zijn flitsend-
snelle kunstjes. Net Lucky
Luke. Je ziet zijn handen nau
welijks bewegen, terwijl hij
zijn glimmende pistolen in een
vloeiende beweging door de
lucht laat cirkelen. In, uit, in,
uit en hup, weer in de holsters.
De Nederlandse countrygroep
Desperado zorgt voor de mu
ziek in de show, zangeressen
Jony de Boer en Annita Lange-
reis zijn er voor de juiste snik
in nummers als 'Patsy Clinés
Crazy'. Zanger en violist ('fid
dler', in countryj argon) John
Permenter is aangetrokken
voor een echt Amerikaans ac
cent. Als fiddler werkte hij sa
men met artiesten als Johnny
Bush en Clint Black. Geboren
in de Texaanse stad Houston,
in het diepe zuiden van de Ver
enigde Staten, kreeg hij vooral
bekendheid over de oceaan: in
Nederland, Schotland en En
geland. Het afgelopen najaar
bracht hij de cd 'Wayfaring
Stranger' uit.
De Texaan - zijn zwarte cow
boyhoed houdt hij de hele dag
op - grinnikt maar wat om de
groeiende Europese interesse
voor country. „Best raar, het is
immers toch een echt Ameri
kaanse muziekstijl." Hij heeft
er wel een verklaring voor. „De
muziek staat symbool voor
eindeloze, weidse landschap
pen. Prairies, waar cowboys
urenlang alleen kunnen rond
dwalen. Nu we hier allemaal
hutje bij mutje naast elkaar
wonen, spreekt dat landelijke
aspect erg aan." Dat ook het
Line Dancen populair is, vindt
hij niet vreemd. „Het is ge
woon lekker simpel. Iedereen
kan het leren. En je hebt er
geen partner voor nodig. Je
staat immers allemaal in een
rij naast elkaar."
De Jongdie vanwege zij n hob
by al De Sheriff van Hilversum
wordt genoemd, heeft zo zijn
redenen voor een country-
plaatje. Omdat hij voor zijn
productiebedrijf vaak onder
weg is, wil hij zich in zijn auto
graag even ontspannen. Dat
gaat niet met een rockplaatje,
vindt hij. Daar word je maar
agressief van. Dan liever de
Als dat maar goed gaat. Jules Deelder samen met Herman
Brood op de planken. Twee gekende dope'gebruikers op
tournee langs de Nederlandse podia. Samen met Bart
Chabot, een derde spraakwaterval. De voorlopig zestig
theaterdirecteuren die voor het volgend seizoen hebben
ingetekend moeten nu al bibberen: 'Komen ze wel of ko
men ze niet?'
door Hans Maas
„Pleurt op man, natuurlijk ko
men we", zegt Jules Deelder.
„We hopen alleen te laat te ko
men op onze eigen begrafenis.
Contract is contract, daar heb
ben we het goed over gehad
metz'n drieën."
Jazz meets rock 'n roll, action
painting meets poetry. Een
Rotterdammer, een Hagenees
en een import-export-Amster
dammer, die van plan zijn er
een zootje om te lachen van te
maken. Voor de Rotterdamse
nachtburgemeester is de tour
nee tevens het afscheid van een
roemruchte reeks one man
shows (de begeleiders van Trio
Me Reet even buiten beschou
wing gelaten). De aucteur die
Nederland verraste met voor
stellingen als 'Deelder
Spreekt' en 'Deelder Leeft'
tiefte er van tussen met 'Deel
der Zingt'. Deelder in tref
woorden. „Roept U maar."
Vaderschap - „Vaderschap is
meesterschap. Aanvankelijk
ben je er pagus voor. Je denkt
dat een kindje iets kan ontne
men, je vrijheid, je kent dat ge
lul wel. Maar ik heb ontdekt
dat je van een kind niks hebt te
vrezen. Alles wat je het geeft
staat niet in verhouding tot
wat je terugkrijgt. Je hebt al
die clichés, ze moeten niet aan
d'r komen en zo. Het zijn ge
voelens die bestaan."
Tandarts - „Het is nog maar
heel kort geleden dat ik die
angst overwonnen heb. Ik heb
het hele boeltje op laten knap
pen. maar mijn afkeer had
oud-Testamentische vormen
aangenomen. Kwam door de
schooltandarts. Dat waren
nooit de beste natuurlijk. Wij
hadden een oud wijf met twee
brillen over elkaar. De spullen
waarmee zij mij in de jaren
vijftig zwaar heeft gemarteld
waren in 1935 nog het nieuw
ste van het nieuwsteHeb ik la
ter gezien in een studentenal
manak van voor de oorlog."
Duitsers - „Als ze er niet waren
geweest, hadden we minder te
kankeren gehad. Het is een
soort haat-liefde-verhouding
hè. Dat we er zo'n hekel aan
hebben komt natuurlijk door
dat we zo op ze lijken. Tenslot
te hebben wij Nederlanders al
lemaal boter op onze kop. Na
de oorlog allemaal roepen: te-
ringmofmaar voor de oorlog
waren er een heleboel die dat
niet riepen. Het is natuurlijk
een volk dat er niet onder te
krijgen is. Dat wekt afgunst. Je
ziet het met voetballen. Bij ons
staan ze al te zingen vanWe
are the champions, nog voor
dat er een bal is getrapt. De
merchandising wordt al ter
hand genomen, olé. Maar die
Duitsers, dat is toch wat an
ders hè, dat is toch de National
Manschaft, ja?"
Geld - „Geld is alleen maar
leuk als je het weet uit te ge
ven. Dat is me altijd gelukt,
ook toen ik het nog niet had.
Tegenwoordig ben ik eindelijk
kredietwaardig. Als ik vroeger
bij de middenstandsbank
kwam voor een hypotheekje
dan zeiden ze: meneer Deelder,
die BV van U daar geloven we
niet in. Als U doodgaat bestaat
die BV niet meer. Ik zeg: jullie
lullen alleen maar in je eigen
kraam. Bij de een moet de per
soon streng van de BV worden
gescheiden, en bij zo'n gozer
als ik moet het weer andersom.
Maar goed, toen ik zag dat de
directeur van de ING in het be
stuur van Sparta zat heb ik het
nog maar eens geprobeerd. Nu
woon ik prachtig."
Jules Deelder met Herman
Brood en Bart Chabot:
dinsdag 9 februari om 20
uur in de Stadsschouw
burg van Middelburg.
Herman Brood, Bart Chabot en Jules Deelder (vlnr).
foto Anton Corbijn
voet op het gaspedaal bij een
nummertje van Jim Reeves.
Muziekshow Country Mu
sic Hall of Fame (De coun-
trymuziek- en dans van
1900 tot 2000) meto.a. Jo
ny de BoerAnnita Lange
reis, Desperado en John
Permenter: Zaterdag 6 fe
bruari 20 uurZuidlandthe-
ater Terneuzen; zondag 7
februari 20 uur Stads
schouwburg Middelburg;
vrijdag 19 februari De
Maagd Bergen op Zoom
(20.15 uur); vrijdag 26 fe
bruari Chassé TheaterBre
da (20 uur).
Antwerpen biedt de muziek
liefhebber aanstaande vrij
dag twee klassieke concerten
van volstrekt verschillende
aard. Het Koninklijk Filhar
monisch Orkest van Vlaande
ren viert onder leiding van
Walter Welle de Nacht van de
Romantiek in de Koningin
Elisabethzaal, in deSingel is
een optreden van simpeler
proporties: cellist Peter Wis-
pelwey speelt er drie werken.
Met begeleiding van pianist
Paolo Giacometi voert hij so
nates uit van Chopin (in g-
klein, opus 65), van Sjostako-
vitsj (in d-klein opus 7) plus
de sonata voor cello-solo
wan Kodaly uit. Van deze
drie werken hoort alleen de
Chopin-sonate tot de roman
tiek, Sjostakovitsj en Kodaly
dragen hun muziek over de
laatromantiek heen richting
expressionisme.
Het Antwerpse orkestconcert
bevat een van de mooiste
laat-romantische werken uit
het repertoire, de Vier letzte
Lieder van Richard Strauss,
gezongen door de sopraan
Miranda van Kralingen. De
hoogromantiek komt in de
Elisabethzaal aan bod via
Tsjaikofski.
Antwerpen: Nacht van de
Romantiek, Elisabethzaal,
vrijdag 20 uur. Concert Pe
ter Wispelwey en Paolo
Giacometi, Blauwe zaal
deSingel, 20 uur.