Honderd jaar muziek uit het Wilde Westen Deelder met Brood en Chabot op de planken 11 Klassiek in Antwerpen Concordia zet kleine mensen op het toneel 12 Boeiende mix van muziek en humor met Flying Karamazov Brothers 13 Schregardus heeft eigen plaats in Zeeuwse kunst 15 woensdag 3 februari 1999 Elke keer heeft Star Trek jonge mensen aan boord 17 Zeeuwse klederdrachten in Groede 17 Zo'n vijftigduizend Nederlanders hebben hun hart verpand aan Li ne Dancing, Ilse de Lange's cd wordt grijsgedraaid en cowboylaar zen zijn weer helemaal in. Voor wie even niet heeft opgelet: de goeie ouwe country is terug van weggeweest. De muziekshow Country Music Hall of Fame speelt in op de revival. Producent Bob de Jong: „Deze muziek geeft mensen het gevoel dat ze één grote familie zijn." foto's Cees Kuiper door Eefje Oomen De plotselinge belangstelling voor 'haar' muziek heeft Jody de Boer wel wat overrompeld. De zangeres die een prominen te rol in de show speelt, stond twintig jaar geleden al met een countryrepertoire op het podi um. „Toen ik vroeger in de band Tulsa zong, was ik nog een pionier. Steeds moest ik mensen overtuigen van de klasse van het genre. Nu hoeft dat niet meer. Fans stromen vanzelf toe." Volgens haar spreekt het ech te, pure karakter van de num mers het huidige publiek erg aan. „Het is een goede tegen hanger voor alle techno-achti- ge songs. Het is muziek voor jong en oud", vindt ze. „Vaak komen complete families naar de voorstellingen, zowel ou ders als kinderen." Country- concerten zijn volgens show producent Bob de Jong dan ook vooral sociale evenemen ten. De Jong: „Vraag de lief hebbers maar waarom ze er zo van houden. Negen op de tien zegt: de gezelligheid." De vroegere beroepscoureur De Jong - bekend als presenta tor van het tv-programma De Heilige Koe - is van jongsaf aan al countryfan. Als klein jongetje achterop de fiets, ge nóót hij als zijn vader en moe der samen 'O, Susanna' aan hieven. Inmiddels bezit hij honderden country-cd's en puilt zijn kast uit met boeken over het onderwerp. Sinds een paar jaar maakt hij van deze liefhebberij ook zijn werk. Hij produceert het tv-programma 'Western Lifestyle', de aanver wante serie 'Als Je Van Paar den Houdt' en organiseert grootschalige evenementen als de Western Experience in de Brabant Hallen in Den Bosch. De laatste keer werd die manifestatie door meer dan 25.000 bezoekers bezocht. Al deze activiteiten kosten flink wat tijd. Toch ziet hij ze nog steeds als hobby. „Zo'n muziekshow opzetten vind ik een welkome afwisseling van al mijn tv-werk in Hilversum. Mijn lievelingsmuziek, aardi ge mensen, een relaxte sfeer. Wat wil je nog meer?" Bij een repetitie in het Waal wij kse theater, haalt één van de zangeressen al luid uit: „I want to be a cowboy's swee theart. I want to hear the coyo tes howl in." De Jong steekt zijn duim op: „Klinkt al prima hoor, dat gejodel." Drie danse ressen in glanzende wildwest jurken nemen op het podium de pasjes nog eens door. Hakje hier, hakje daar, een pirouette, een lassobeweging met de ar men. De banjospeler tokkelt, wat weifelend nog. Het is één van de eerste keren dat de hele cast samen repeteert. „Nog een paar dagen oefenen en dan staat hier een groot swingend geheel", verzekert producent De Jong. Jody de Boer, die gewoonlijk vooral op feesten en evene menten optreedt, ziet er naar uit om ook eens in theaters te zingen. Een beetje een nadeel vindt ze 't, dat het publiek in stoelen zit. Ze hoopt dat ieder een desondanks meezingt en danst. „Bij het lalala in 'Me -•••. and My Bobby McGee' moeten alle beentjes van de vloer! Toppers als 'Don't Fence Me In' en 'Don't It Make My Brown Eyes Blue' passeren vanzelfsprekend de revue in de show. Er komen echter tal van nummers langs die niet ieder een tot de country zal rekenen. Songs van de Eagles bijvoor beeld, van Bruce Springsteen en de Dire Straits. De Jong: „Veel Nederlanders hebben nog steeds het idee dat country alleen maar John Denver is. Dat is echt een groot misver stand. De vroege Elvis, van Rockabilly-achtige nummers als 'Blue Suede Shoes', hoort er bijvoorbeeld ook echt bij Volksliedjes Hij betreurt; het dat country in Nederland nog steeds in de 'softe' hoek wordt gedrukt. „Het zijn met name christelij ke omroepen als de EO en de NCRV die er veel aandacht aan besteden. Die brengen vooral de rustiger, melo dieuze nummers. Dat geeft mensen het idee dat country heel zoet is. Niets is minder waar. Het gen re heeft ook een heel an dere kant: veel swingender, veel ruwer. Neem bijvoorbeeld de ruige muziek van Willie Nelson." Country Music Hall of Fame biedt een overzicht van hon derd jaar country, van het be gin van de eeuw tot de dag van vandaag. De show begint met de roots van de muziek: gospel, blues, Ierse en Mexicaanse volksliedjes. Daarna volgt de periode van de prille cowboy- muziek, van de liedjes van Hank Williams, van Rock 'n Roll en van de rustige num mers van Tammy Wynette en Dolly Parton. De zangers eindigen met hits van de laatste twintig jaar. Niet alleen nummers van Billy Ray Cyrus, maar ook van Tra vis Titt, Garth Brooks en Sha- nia Twain, sUperpopulair sinds haar recente hit 'How Can I Live Without You'. De Jong: „Het is best een klus om uit een eeuw muziek een goede keuze te maken. Uiteindelijk heb ik me be perkt tot de echte num mer één hits." Simone de Geus, presentatrice van het tv-programma Western Lifestyle, praat de verschil lende country-episoden aan elkaar. Lucky Luke Hoewel de liedj es het leeuwen deel vormen van de theater show, is er ook ruimte voor va riété-nummers als zweepslaan, lassowerpen en messengooien. Een pistolen jongleur toont zijn flitsend- snelle kunstjes. Net Lucky Luke. Je ziet zijn handen nau welijks bewegen, terwijl hij zijn glimmende pistolen in een vloeiende beweging door de lucht laat cirkelen. In, uit, in, uit en hup, weer in de holsters. De Nederlandse countrygroep Desperado zorgt voor de mu ziek in de show, zangeressen Jony de Boer en Annita Lange- reis zijn er voor de juiste snik in nummers als 'Patsy Clinés Crazy'. Zanger en violist ('fid dler', in countryj argon) John Permenter is aangetrokken voor een echt Amerikaans ac cent. Als fiddler werkte hij sa men met artiesten als Johnny Bush en Clint Black. Geboren in de Texaanse stad Houston, in het diepe zuiden van de Ver enigde Staten, kreeg hij vooral bekendheid over de oceaan: in Nederland, Schotland en En geland. Het afgelopen najaar bracht hij de cd 'Wayfaring Stranger' uit. De Texaan - zijn zwarte cow boyhoed houdt hij de hele dag op - grinnikt maar wat om de groeiende Europese interesse voor country. „Best raar, het is immers toch een echt Ameri kaanse muziekstijl." Hij heeft er wel een verklaring voor. „De muziek staat symbool voor eindeloze, weidse landschap pen. Prairies, waar cowboys urenlang alleen kunnen rond dwalen. Nu we hier allemaal hutje bij mutje naast elkaar wonen, spreekt dat landelijke aspect erg aan." Dat ook het Line Dancen populair is, vindt hij niet vreemd. „Het is ge woon lekker simpel. Iedereen kan het leren. En je hebt er geen partner voor nodig. Je staat immers allemaal in een rij naast elkaar." De Jongdie vanwege zij n hob by al De Sheriff van Hilversum wordt genoemd, heeft zo zijn redenen voor een country- plaatje. Omdat hij voor zijn productiebedrijf vaak onder weg is, wil hij zich in zijn auto graag even ontspannen. Dat gaat niet met een rockplaatje, vindt hij. Daar word je maar agressief van. Dan liever de Als dat maar goed gaat. Jules Deelder samen met Herman Brood op de planken. Twee gekende dope'gebruikers op tournee langs de Nederlandse podia. Samen met Bart Chabot, een derde spraakwaterval. De voorlopig zestig theaterdirecteuren die voor het volgend seizoen hebben ingetekend moeten nu al bibberen: 'Komen ze wel of ko men ze niet?' door Hans Maas „Pleurt op man, natuurlijk ko men we", zegt Jules Deelder. „We hopen alleen te laat te ko men op onze eigen begrafenis. Contract is contract, daar heb ben we het goed over gehad metz'n drieën." Jazz meets rock 'n roll, action painting meets poetry. Een Rotterdammer, een Hagenees en een import-export-Amster dammer, die van plan zijn er een zootje om te lachen van te maken. Voor de Rotterdamse nachtburgemeester is de tour nee tevens het afscheid van een roemruchte reeks one man shows (de begeleiders van Trio Me Reet even buiten beschou wing gelaten). De aucteur die Nederland verraste met voor stellingen als 'Deelder Spreekt' en 'Deelder Leeft' tiefte er van tussen met 'Deel der Zingt'. Deelder in tref woorden. „Roept U maar." Vaderschap - „Vaderschap is meesterschap. Aanvankelijk ben je er pagus voor. Je denkt dat een kindje iets kan ontne men, je vrijheid, je kent dat ge lul wel. Maar ik heb ontdekt dat je van een kind niks hebt te vrezen. Alles wat je het geeft staat niet in verhouding tot wat je terugkrijgt. Je hebt al die clichés, ze moeten niet aan d'r komen en zo. Het zijn ge voelens die bestaan." Tandarts - „Het is nog maar heel kort geleden dat ik die angst overwonnen heb. Ik heb het hele boeltje op laten knap pen. maar mijn afkeer had oud-Testamentische vormen aangenomen. Kwam door de schooltandarts. Dat waren nooit de beste natuurlijk. Wij hadden een oud wijf met twee brillen over elkaar. De spullen waarmee zij mij in de jaren vijftig zwaar heeft gemarteld waren in 1935 nog het nieuw ste van het nieuwsteHeb ik la ter gezien in een studentenal manak van voor de oorlog." Duitsers - „Als ze er niet waren geweest, hadden we minder te kankeren gehad. Het is een soort haat-liefde-verhouding hè. Dat we er zo'n hekel aan hebben komt natuurlijk door dat we zo op ze lijken. Tenslot te hebben wij Nederlanders al lemaal boter op onze kop. Na de oorlog allemaal roepen: te- ringmofmaar voor de oorlog waren er een heleboel die dat niet riepen. Het is natuurlijk een volk dat er niet onder te krijgen is. Dat wekt afgunst. Je ziet het met voetballen. Bij ons staan ze al te zingen vanWe are the champions, nog voor dat er een bal is getrapt. De merchandising wordt al ter hand genomen, olé. Maar die Duitsers, dat is toch wat an ders hè, dat is toch de National Manschaft, ja?" Geld - „Geld is alleen maar leuk als je het weet uit te ge ven. Dat is me altijd gelukt, ook toen ik het nog niet had. Tegenwoordig ben ik eindelijk kredietwaardig. Als ik vroeger bij de middenstandsbank kwam voor een hypotheekje dan zeiden ze: meneer Deelder, die BV van U daar geloven we niet in. Als U doodgaat bestaat die BV niet meer. Ik zeg: jullie lullen alleen maar in je eigen kraam. Bij de een moet de per soon streng van de BV worden gescheiden, en bij zo'n gozer als ik moet het weer andersom. Maar goed, toen ik zag dat de directeur van de ING in het be stuur van Sparta zat heb ik het nog maar eens geprobeerd. Nu woon ik prachtig." Jules Deelder met Herman Brood en Bart Chabot: dinsdag 9 februari om 20 uur in de Stadsschouw burg van Middelburg. Herman Brood, Bart Chabot en Jules Deelder (vlnr). foto Anton Corbijn voet op het gaspedaal bij een nummertje van Jim Reeves. Muziekshow Country Mu sic Hall of Fame (De coun- trymuziek- en dans van 1900 tot 2000) meto.a. Jo ny de BoerAnnita Lange reis, Desperado en John Permenter: Zaterdag 6 fe bruari 20 uurZuidlandthe- ater Terneuzen; zondag 7 februari 20 uur Stads schouwburg Middelburg; vrijdag 19 februari De Maagd Bergen op Zoom (20.15 uur); vrijdag 26 fe bruari Chassé TheaterBre da (20 uur). Antwerpen biedt de muziek liefhebber aanstaande vrij dag twee klassieke concerten van volstrekt verschillende aard. Het Koninklijk Filhar monisch Orkest van Vlaande ren viert onder leiding van Walter Welle de Nacht van de Romantiek in de Koningin Elisabethzaal, in deSingel is een optreden van simpeler proporties: cellist Peter Wis- pelwey speelt er drie werken. Met begeleiding van pianist Paolo Giacometi voert hij so nates uit van Chopin (in g- klein, opus 65), van Sjostako- vitsj (in d-klein opus 7) plus de sonata voor cello-solo wan Kodaly uit. Van deze drie werken hoort alleen de Chopin-sonate tot de roman tiek, Sjostakovitsj en Kodaly dragen hun muziek over de laatromantiek heen richting expressionisme. Het Antwerpse orkestconcert bevat een van de mooiste laat-romantische werken uit het repertoire, de Vier letzte Lieder van Richard Strauss, gezongen door de sopraan Miranda van Kralingen. De hoogromantiek komt in de Elisabethzaal aan bod via Tsjaikofski. Antwerpen: Nacht van de Romantiek, Elisabethzaal, vrijdag 20 uur. Concert Pe ter Wispelwey en Paolo Giacometi, Blauwe zaal deSingel, 20 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11