De Gezonde Zaak verbreidt zich Mail-art is kunst per post A Slice Of Cake? brengt oude koek PZC Dow blijft hameren op veiligheid Ondergang van geldverslindend RS V-monster lil Dubbelexpositie in I galerie Middelburg 1 zeeland 18 Zorg- en preventiecentrum ook naar Terneuzen en mogelijk Goes ondernemend zeeland kunst cultuur x 1900-2000 BBÊ vrijdag 29 januari 1999 door Claudia Sondervan MIDDELBURG - De Gezonde Zaak is de nieuwe naam voor het Zorg- en Preventiecentrum Zeeland in Middelburg. De jonge Zeeuwse vestiging van de landelijke keten van circa honderd sport- en revalidatie centra viert de nieuwe naam vandaag, vrijdag, tegelijk met de formele opening van het centrum aan de Stromenweg in Middelburg. Burgemeester L. H. B. Spahr van der Hoek opent het centrum om 16.30 uur tijdens een receptie. Zon dag 31 januari houdt De Ge zonde Zaak open huis tussen 10.00 en 16.00 uur. Net een halfjaar in bedrijf wekt de directe omgeving van het centrum, dat onder één dak zit met Arbo Unie Zeeland, nog de indruk van recente bouw. Pas als de nieuwe buurman, een loods voor de hoveniers van Werkplaatsen Walcheren, is afgebouwd kunnen bezoekers uitzien naar een volwaardige toegangsweg in plaats van de smalle bouwstraat. Het centrum is één van de on dernemingen die zijn aange sloten bij franchisegever AFP, wat staat voor Arbo, Fysiothe rapie en Preventie. Zowel die Drukkerij neemt vakgenoten over TERNEUZEN - Drukkerij Ba- reman in Terneuzen heeft twee elders in Nederland gevestigde drukkerijen overgenomen. Het gaat om Jémé in Eindhoven en Emmerik in Breda. Samen met Bareman en diens dochteronderneming Uleman- de Residentie uit Zoetermeer zullen de twee aanwinsten voortaan onder de naam Tekst beeld Groep hoofdzakelijk de markt in Zuid-Nederland en de randstad bedienen. Volgens directeur A Bareman zal de fusie leiden tot meer ar beidsplaatsen Bij Tekstbeeld Groep zijn circa 70 mensen werkzaam, van wie 21 in Ter neuzen, waar het hoofdkan toor is gevestigd. afkorting als het latere Zorg en Preventiecentrum bracht niet over waar het centrum voor staat, zegt Rolf Verkerk. Daarom is gekozen voor De Gezonde Zaak, een vondst van dezelfde reclameschrijver die een bank een lidwoord liet an nexeren. Johan Cruyff lanceert de naam landelijk. „Een man die sportiviteit uitdraagt en die zelf lang heeft moeten revali deren na zijn hartproblemen," tekent Verkerk aan. In Terneuzen wordt over enke le maanden een tweede vesti ging bij Arbo Unie geopend, waar bedrijfsfysiotherapie wordt gegeven voor mensen die na ziekte revalidatie nodig hebben om weer aan het werk te gaan. De hoofdverantwoor delijke voor bedrijfsfysiothe rapie in Middelburg, Arjen Luesken, zet de vestiging op met een oefen- en een onder zoeksruimte, voorlopig in een portocabin. Maar er wordt ge streefd naar permanente bouw en uitbreiding van faciliteiten zoals in Middelburg. „Spreiding over Zeeland is no dig Het is voor werknemers in Zeeuws-Vlaanderen ondoen lijk om enkele malen per week af te reizen naar Middelburg voor therapie." Noodzaak tot spreiding over Zeeland is ook vader van de wens tot een derde vestiging in Goes. Mogelijkhe den voor een volwaardig cen trum daar worden onderzocht, stelt Verkerk. „Er zijn al veel mensen die uit de Bevelanden naar hier komen." De Gezonde Zaak biedt fitness op gezondheidsbasis. De be- De rubriek Onderne mend Zeeland staat on- der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. Medewerkers en management van Dow Benelux houden steeds een kritisch oog op de veiligheid op de werkplek. foto Peter Nicolai door René Hoonhorst TERNEUZEN - Het aantal bedrijfsonge vallen daalt al sinds jaar en dag bij Dow Benelux, maar veiligheid en milieu krijgen onverminderd aandacht bij de Terneuzen- se chemiegigant. Medewerkers van alle af delingen blijken bereid om hun dagelijkse werkzaamheden kritisch te bekijken en collega's en bazen op eventuele fouten en mogelijkheden voor verbetering te wijzen, aldus de jongste editie van de bedrijfs- krant Around Dow. De bedrijfscultuur moet zodanig verande ren dat werkzaamheden niet worden ge daan als er veiligheidsrisico's mee zijn ge moeid. Ook het management moet uitdra gen dat veiligheid boven alles gaat, stelt vice-president J. Cavanagh. Om veiligheid op de werkvloer blijvend onder de aan dacht te houden, staat elk kwartaal een specifiek onderwerp centraal. Daarnaast worden de medewerkers gestimuleerd constant na te denken of ze hun werk wel veilig doen. Tot voor kort plaatsten twee werknemers een steekpan van honderd kilo in een verti cale leiding. Weliswaar is de maximaal toegestane tillast 25 kilogram, maar de kleine ruimte maakt het nou eenmaal makkelijk om met zijn tweeën 'even' de zware pan te verplaatsen. De kans op rug letsel of andere ongevallen is echter veel te groot, constateerde iemand, waarop een andere veiliger oplossing werd bedacht om de steekpan op zijn plaats te krijgen. Mo menteel wordt gewerkt aan een technische oplossing om de werksituatie op de betref fende afdeling te verbeteren. Zelfs als de snelheid van het productiepro ces eronder lijdt, dient de veiligheid voor te gaan, propageert Dow in de bedrijfs- krant. De observaties en ideeén van de werkvloer moeten door leidinggevenden serieus worden genomen en zo snel moge lijk met elkaar worden doorgesproken. Ie dereen is op die manier meer verantwoor delijk voor zijn eigen veiligheid en die van anderen, vindt ook Cavanagh. „Het maakt mensen meer eigenaar van het proces en ik sta ervoor open om die verantwoordelijk heden te veranderen, zeker als het moti veert." langrijke doelgroep vormen werkgevers, die er hun werk nemers na ziekte kunnen laten voorbereiden op hun werkbe lasting. De werkgevers kunnen werknemers ook de gelegen heid kunnen bieden om in het centrum preventief te trainen, hun lichamelijke conditie te verbeteren. Ook particulieren kunnen er terecht voor fitness programma's die zijn toegesne den zijn op het weerbaar hou den van hun lichaam. Daarnaast biedt het centrum diverse cursussen, variërend van voorkoming van rug-, stress- en hartklachten tot stoppen met roken. Goesenaren in de prijzen bij oestersteken GOES - Op de horecabeurs in Maastricht hebben Marcel Schouwenaar en Carlo Domi- nicus uit Goes woensdag res pectievelijk de eerste en de tweede prijs in de wacht ge sleept bij het oestersteken. Bij het oestersteken gaat het erom in een zo kort mogelijke tijd vijftig oesters open te ste ken. De helft daarvan zijn wil de oesters. Daarnaast moeten de deelnemers proberen het gruis dat van de oesterschelp op de oester terecht komt, tot een minimum te beperken. Schouwenaar klaarde die klus in slechts zeven minuten, wat hem de eerste plaats opleverde. Dominicus werd tweede met negen minuten. De Goesenaren zijn allebei werkzaam in de horecaSchou wenaar werkt in restaurant Nolet Het Reijmerswale in Yerseke, Dominicus in het aan grenzende restaurant Nolet's Vistro. Het was al de derde keer dat het duo aan de wedstrijd meedeed, maar ze waren nog nooit eerder in de prijzen ge vallen. „En we wilden gewoon een keer winnen", verklaart Dominicus. Dat drie keer scheepsrecht is, wil nog niet zeggen dat de de beide koks.nu van de eeuwige roem gaan ge nieten: „Volgend jaar doen we gewoon weer mee." co LU O co 1 1 WW. 1998 vlaar-. >msch rijvj i door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De jongste af levering van het Zeeuwse lite raire tijdschrift Ballustrada is gewijd aan mail-art, een vorm van kunst die ontstaat doordat kunstenaars elkaar via de post dingen toesturen, deze optuigen en dan verder of terugsturen. „Mail-art wordt bedreven in de marge van het officiële kunstge- beuren", schrijft redacteur An- dré van der Veeke in het voor woord. Alleen al daarom past het onderwerp bij Ballustrada. Daarbij komt dat teksten in mail-art een belangrijke rol spelen en een aantal redacteu ren nauw betrokken is bij wat elders in het tijdschrift de 20e eeuwse 'kunststroming met het grootst aantal participerende kunstenaars' wordt genoemd. In het literaire periodiek zijn drie series van het project How Twee stadia uit het project How time flies. i time flies afgedrukt. De redac teuren Johan Everaers, Ko de Jonge en J an Verschoore hebben elkaar gedurende een maand kaarten toegestuurd waarop el ke deelnemer een nieuwe af beelding tekende, plakte of afdrukte. De kaarten verander den dus steeds van uiterlijk en om het geheel vast te leggen, moest elk stadium worden gefo tografeerd Het project geeft een aardig idee volgens welk principe mail-art werkt, hoewel De Jonge aan geeft dat alle wetten van het genre met voeten zijn getreden. Terwijl mail-art internationaal is en zich niet tot een bepaald aantal personen of een bepaalde tijdsperiode beperkt, was voor How time flies afgesproken dat drie in Zeeland woonachtige personen maximaal een maand op deze manier met elkaar zou den corresponderen. Toch blijft Tos f ?o&Z z/ïio <jz> JA u V&i&'cHvtnzS oToe srA» bq itsoi J c mrr^ de overzichtelijke reeks afbeel dingen die het gevolg is, aanto nen dat de kunst van de mail- art-beoefenaars tijdelijk, asso ciatief en verrassend is. Internationaal Naast een illustratie van het project How time flies bevat het themanummer van Ballustrada vijf beschouwingen en een co lumn over het verschijnsel mail- art. Guy Bleus plaatst de kunst stroming in een historisch kader en levert een definitie. „Mail- art is een internationaal net werk van honderden kunste naars die communicatiemedia als kunstmedia hanteren. Onder meer post, telefoon, fax, Inter net." De kunst van de mail-artists wordt dus in eerste instantie niet in galeries of musea geëx poseerd en gedistribueerd, maar via de post. Wel hebben in de loop der jaren manifestaties en tentoonstellingen van en over mail-art plaatsgevonden op traditionele expositieplek- ken. Aan het begin van deze eeuw in tegreerden kunstenaars uit stromingen als futurisme, dada en surrealisme al postale ele menten in hun werk. Maar mail- art i s een product van de woelige jaren zestig, een tijd van protest tegen de maatschappij en haar geïnstitutionaliseerde instellin gen. Tijdens happenings, onder meer van de beweging Fluxus, werden de banden tussen kunst en leven aangehaald. Voortdu rend werd de vraag gesteld wat kunst precies is of zou moeten zijn, Vanaf middenjaren zeventig re sulteren dergelijke acties is een niet-georganiseerd netwerk van kunstenaars wier werk alleen bestaat door hun onderlinge communicatie- „Mail-art be gint waar het utilitaire gebruik van de post eindigt", schrijft Bleus. „Deze kunstrichting ex ploreert het medium post tot op het bot. Gaande van indirecte correspondentie (via onbe staande adressen of fictieve personen) tot geurbrieven, ver zendingen in alle vormen en ma terialen." E-mail-art Vanaf 1993 is een nieuw net werk ontstaan: E-mail-art. Kunst via hetzelfde principe maar dan op Internet. Bleus sig naleert voordelen en acht niet uitgesloten dat mail-art in de toekomst vooral elektronisch zal worden bedreven, maar dat betekent ook een verlies. Geu ren kunnen bijvoorbeeld nog steeds niet via e-mail worden verzonden. Carola van der Heyden roept om,m. 29 JANUAR11983 doorTheo Giele En toen barstte de RSV-bom. Minister Gijs van Aardenne besloot geen geld meer te steken in het Rijn-Schelde-Verolme- concern. Een dag later, op zaterdag 29 januari 1983, zei de directie van de Koninklijke Maatschappij De Schelde, Zeeuws filiaal van RSV, niet te kunnen garanderen dat de ruim vierduizend werknemers over februari hun salaris zouden krijgen. 'Een monster', zo omschreef de Rotterdamse scheepsbouwer Cornelis Verolme het complex van industriële ondernemingen dat na een reeks in 1971 ont stond. Koninklijke Maatschappij de Schelde (KMS) behoort ook tot het RSV-concern. In 1968 fu seerde KMS met de Rotterdam- sche Droogdok Maatschappij en Motorenfabriek Thomassen tot de Rijn-Schelde Groep. Later sloten de Machinefabriek Bre da, de Machinefabriek Braat en Wilton Feyenoord Bronswerk zich bij de groep aan. Toen de Verolme Verenigde Scheeps werven, ook eigenaar van de Amsterdamse NDSM, erbij kwamen was het RSV-concern geboren. Verliezen Dertigduizend mensen verdien den er hun brood. In Zeeland werkten Scheldebouw, Schel- depoort, RSV Montage, RSV Gieterij (Middelburg) en AKFin Goes onder de RSV-vlag. Gedu rende de jaren zeventig was RSV synoniem voor miljoenenverlie- zen, afslankingen, misgelopen orders en overheidssteun waar aan geen einde leek te komen. It plaats van elkaar te versterker trok het ene noodlijdende on derdeel andere, op zichzelf ren derende bedrijven, met zich met het financiële moeras in. Con cern-topman Stikker had zel den goed nieuws te melden. Ka pitalen werden verloren. KMS werd in de ellende meege sleurd. Honderden miljoenet verdwenen in de bodemloze pul van het concern dat zich verga loppeerde aan Algerijnse elekJ triciteitscentrales en kolen- graafmachines voor Amerika. Marinebouw De acute noodsituatie leidde in februari tot protesten bij de Zeeuwse RSV-vestigingen. Een steuncomité werd uit de grond gestampt: 'Behoud de KMS- groep'. Op 7 februari waren er demonstraties in Vlissingen en Rotterdam. In de loop van die maanden passeerden tal van scenario's de revue om RSV ol aparte onderdelen te laten over leven. Op 11 februari zei minis ter-president Lubbers niet uit te sluiten dat de Schelde als staatsbedrijf voor marinebouw zou doorgaan. De RSV-knoop werd in de loop van het jaar ontrafeld. De Scheldegroep ging als zelfstan dig (staats-)bedrijf door, mede dankzij de financiële steun van Zeeuwse overheden, maar vele honderden werknemers moes ten gedwongen De Schelde ver laten. enkele interessante vragen op rond het fenomeen mail-art, overigens zonder echt met een antwoord te komen. Ze vraagt zich af waarom mail-art zo on bekend en marginaal is in een tijd dat kunstenaars zich meer dan ooit richten op thema's als globalisering, taal en communi catie en daarbij traditionele uit drukkingsvormen als het schil derij of het beeldhouwwerk afzweren. Bovendien is nu de weerstand tegen musea en gale ries - de gevestigde infrastruc tuur van de kunstwereld - op nieuw groot. Mail-art zou dus populair moeten zijn, maar het tegendeel is waar. Wie er meer van wil weten, moet nog steeds naar kleine periodie ken als Ballustrada grijpen. Ballustrada. literair periodiek, jrg 12, 1998, nr 4, uitgave. Stichting Zeeuws Licht Middelburg, prijs: fio,-. door Jeroen Vliegenberg MIDDELBURG - In galerie 't Haentje te Paart is donderdag een expositie van twee kunste naars geopend. Er zijn gobelins (met de hand geweven wandta pijten) en zijdeschilderijen van Carmen Milhous en houten sculpturen van de Almelose kunstenaar Ed van Haren te zien. De 49-jarige Carmen Milhous komt uit Wilhelminadorp en be heerst de traditionele gobelin techniek tot in de perfectie. Haar gobelins verbeelden een poëtische, dromerige wereld, waarin vaak sierlijk bewegende bijna abstracte figuren voorko men. Ze gebruikt veel warme kleuren, die goed tot hun recht komen binnen de voorstelling. De zijdeschilderijen van Mil hous kenmerken zich door een totaal andere techniek en onge- Gobelin van Carmen Milhous. A Slice of Cake? foto Charles Strijd door Catlijne Akkermans TERNEUZEN - Zin in een plakje ca ke? 'A Slice Of Cake?' kan het rege len. Kees de Koeyer uit Axel en Ter- neuzenaar Karei Butler zijn een tweemansformatie die voornamelijk akoestische rockmuziek uit de sixties en seventies nummers ten gehore brengt. KA-rel en KE-es vormden Cake en Slice werd eraan toege voegd, omdat Cake stukjes - slices - van de voornamen zijn. Naamont- werper Kees wilde het namelijk cryp tisch aanpakken. Het vraagteken zette Karei erachter om het een soort aanbieding te laten lijken. Kees presenteerde al een aantal jaar het Axelse muziekfestival School's Out - inmiddels ter ziele gegaan - en bedacht zo'n drieëneenhalf jaar gele den dat hij ook wel kon zingen. Een krappe maand voor het evenement r i chtte hi j samen met Karei A Slice Of Cake? op In ongeveer drie weken tijd rammelden ze een repertoire in el kaar. Karei: „Dat was het eerste en ook het leukste optreden tot nu toe. De reacties van het publiek waren erg enthousiast. Ze vroegen wanneer we weer gingen spelen en zeiden dat ze niet begrepen hoe we het klaarspeel den om alleen met gitaar en zang zul ke muziek te maken." Oude lullen A Slice Of Cake? is dan akoestisch, maar bepaald niet geschikt voor ach tergrondmuziek. „Het is best wel heavy af en toe", vindt Karei. Het duo speelt onder andere nummers van The Police, The Rolling Stones, Lo- vin' Spoonful, Steppenwolf en Gol den Earring. Echte evergreens, maar geen nummers van nu. „Kees is 46 en ik 51", vertelt Karei, „twee oude lul len, dus. We spelen graag muziek uit onze tijd." Hun programma heeft inmiddels een eigen productie, genaamd Nowhere, Nowhere. Er zitten wel wat meer nieuwe liedjes in de pen, maar die hebben nog niet veel zin om eruit te komen. Karei: „We gaan daar pas verder mee aan de slag als ze echt per fect zijn, eerder niet. Ambities leven nog niet zo onder A Slice Of Cake?. Kees: „We willen mis schien eens een CD gaan maken en ons licht ook in België laten schijnen, maar verder zien we het wel." bruikelijke combinaties van soms harde materialen. Heldere kleuren wisselt ze af met grijs tinten. Visueel en inhoudelijk uitgangspunt zijn Chinese er Japanse tekens die klasgenoot jes in haar poesie-album schre ven. Daarmee probeert ze ele menten uit de westerse en oosterse cultuur te laten samen smelten. Heel anders is het werk van 47- jarige Ed van Haren. Hij is sindf 1979 werkzaam als docent handvaardigheid en beeldend kunstenaar. Bron van inspiratif voor zijn houten sculpturen ligt in de natuur. Vooral gedraaid! vlakken zijn een terugkerend thema in zijn werk. Zoals de ge draaide vorm van vleugels dit hangen in de wind of grassprie ten die buigen onder een drup pel dauw. Van Haren laat in zijn beeldet zien dat die draaiing ook is te rug te vinden bij dieren zoals vo gels, insecten en reptielen Massieve bolle vormen wordei afgewisseld met holle, bijna ke ramische vormen. Soms ge bruikt hij messing en glas om d< vorm te versterken. De kunste naar gebruikt multiplex, waar bij de gelaagdheid van dit mate riaal een optisch spel speelt met de vorm. De platen worden of maat gezaagd en verlijmd el vervolgens bewerkt met gutsen hamers en beitels, Door dezt manier van werken lijkt er eed soort nerfstructuur te ontstaan, De expositie van de twee kun stenaars in de galerie aan df Spanjaardstraat 19 is nog t< zien tot en met 4 maart. Galent 't Haentje te Paart is donder dag-, zaterdag- en zondagmid dag geopend van 14.00 tot 16.31 uur en na telefonische afspraal (0118-613288). Ed van Haren, houtsculptuur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 18