Kijkje in de keuken van Kok
Brad Pitt is
als de dood
Kunst van Aborigines
PZC
Horror wil niet spannend worden
Vakantiebeurs voor wielrijders
27 januari t/m 2 februari
Cine City
VLISSINGEN (BelBios 0900-9363)
Urban Legend. Do. t/m di. 21.45 u.;
Meet Joe Black. Do. en vr. 19 u., za. en zo. 13.45
en19u., ma. endi 19 u
The Siege Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.. do.
19 en 21.45 u., vr. 16.15,19en21.45u.,za. en zo.
13 45,16.15,19 en 21.45 u., ma en di. 19 en
21.45 u.;
Practical Magie. Wo. t/m di. 19 en 21.45 u.;
Ronin. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/mdi. 19.00 u.;
Enemy of the state. Wo. 13.45,16 15,19 en
21.45uur,do. 19en 21.45u.,vr. 16.15,19en
21.45 u., za. en zo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.,
ma. endi. 19 en 21.45 u..
Antz Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u„ do. 19 u.,
vr. 16.15 en 19u.,za.en zo. 13.45,16.15 en 19 u„
ma endi. 19 u.;
De prins van Egypte. Wo, 13.45 u., vr. t/m zo.
16.15 u..
The prince of Egypt (orig.)Wo. em do. 19 u., vr
16.15 en 19u.,za. t/mdi, 19 u.;
Mulan (Ned.) Wo. 13.45en 16.15u.,vr. 16.15u.,
za. en zo 13.45 en 16.15 u.;
Abeltje. Wo. 13.45 en 16.15 u,vr. 16.15 u.,za.
en zo. 13.45 en 16.15 u.,
There's something about Mary. Wo. 16.15 u.;
The Horse Whisperer. Wo 19 u., do. t/m di 21
Saving Private Ryan. Wo. t/m di. 21.15 u.
Cinema
MIDDELBURG (0118-613482)
Kundun Wo. 20.30 u.;
La Vita Bella. Do. 20.30 u„ vr. 22u..za. 19.30
u„ zo. 20.30 u.;
De keuken van Kok. Vr. 19.30 u., za. 22 u„ di.
20.30 u.;
De tuin van de Finzi-Contini's. Ma 20.30 u.;
't Beest
GOES 10113-228142)
Wag the dog. Do. en vr. 20.30 u.
De Koning
HULST (0114-312030)
Meet Joe Black. Do. 20 u., vr. en za. 21 u., zo.
16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u
The Siege. Wo. en do. 20 u vr. en za. 19.15 en
22 u., zo. 16.15, 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 un
practical Magic. Wo. en do 20 u.. vr. en za.
19.15 en 22 u„ zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u„
ma. en di. 20 u.;
Ronin. Wo en do. 20 u vr. en za. 19.15 en 22 u.,
zo. 21.30 u„ di 20 u
Antz. Wo. 14u.,vr. 19.15, za. 14 en 19.15 u.,zo
13.45 en 19 u„
Enemy of the state. Wo, en do. 20 u vr. en za.
19 15en22u..zo. 13.45,16.15,19en 21.30u.,di
20 u.,
There's something about Mary Wo 20 u., vr.
enza. 19.15 u..zo. 19 u,:
The Horse Whisperer. Wo. en do. 20 u., vr. en za.
21.30 u zo 21 u„ ma. en di. 20 u
Abeltje. Wo, en za. 14 u.. zo. 13.45 en 16.15 u.;
Mulan (Ned.). Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en
16.15 u..
De Prins van Egypte Wo enza. 14 u., zo. 13.45
Porgy Bess
TERNEUZEN (0115-613293)
Romuald en Juliette. Wo. 20 u.
Cinemactueel
BERGEN OP ZOOM (0164-254886)
Meet Joe Black. Do. en vr 20 u„ za. 14 en 20 u.,
zo. 16 en 20 u., ma. en di, 20 u.;
The Siege. Wo. 20 u., vr. 1/m zo. 18.45 en 21.30
u., ma. 20 u.;
Practical Magic. Wo. 20 u.;
Enemy of the State. Wo. en do. 20 u., vr. t/m zo.
18.45 en 21.30 u., di. 20 u.;
De prins van Egypte. Wo. 14 u., zo. 14 en 16.15
Mulan (Ned.) Wo., za. en zo. 14 u.;
Abeltje. Wo. en za. 14 u., zo, 14 en 16.15 u.;
Sneak preview. Do, 20 u
Out of sight. Ma. 20.30 u.;
Gadjo Dilo. Di. 20.30 u.
Roxy
BERGEN OP ZOOM (0164-233434)
Antz. Do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14,
18.45 en 21.30 u., zo. 14 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
The Siege. Wo. en do. 20 u„ vr. 21.30 u., za.
18.45 en 21.30 u., zo. t/m di. 20 u.;
Rounders Wo. 20 u.;
Mulan (Ned.). Wo. 14 u., za.enzo. 16.15 u.;
Abeltje. Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. en zo. 14 en
16.15 u.
ij-
lifefpiIBS
li
- 0, lij
il-v- ri# ètl
H
1 m m ff
$Ét
K-v -%$■
I
woensdag 27 januari 1999
„Schatten van mensen", merkt Wim Kok halverwege de
documentaire De Keuken van Kok op over het campagne
team dat hem naar de eerste verkiezingsoverwinning uit
zijn carrière leidde. „Maar in al hun enthousiasme heel
initiatiefvol in het varen van een andere koers", voegt hij
er bijna wanhopig aan toe.
door Koos wan Wees worden" als deze de hypo
theekrente-aftrek ter discus-
Filmer Niek Koppen, eerder sie stelt, een terugkerend item
winnaar van een Gouden Kalf in De Keuken van Kok. Ande
met zijn documentaire 'De ren in het team leggen de
Slag in de Javazee', volgde be
gin vorig jaar twee maanden S
lang de PvdA-verkiezings
campagne. Koppen koos voor
de PvdA omdat juist die partij
als leverancier van de premier
het meest te verliezen had.
Dat besef was overduidelijk
aanwezig bij zowel Kok zelf
als het campagneteam. In de
twee uur durende documen
taire, samengesteld uit zestig
uur film. ligt de nadruk op de
voorzichtigheid die de cam
pagne kenmerkte. Elke uitla
ting kan schade toebrengen
aan het beeld dat het campag
neteam wil overbrengen. En
dus is er een strakke regie,
waaraan iedereen zich dient te
houden en toont Koppen de
woede en onrust als het deson
danks niet blijkt te werken.
Zo vindt het campagneteam
dat Kamerlid Rick van der
Ploeg „de oren gewassen moet
schuld bij fractieleider Walla
ge, die veel te geïrriteerd
reageert op Van der Ploegs op
risping en juist daardoor de
aandacht van de media trekt.
„Door Wallage is het alleen
maar erger geworden", fulmi
neert een van de campagnele
den.
Nog erger wordt het als een an
der PvdA-Kamerlid in de me
dia suggereert dat Van der
Ploeg zijn woordvoerderschap
Wim Kok (links) met Karin Adelmund en Jacques Wallage.
foto Phil Nijhuis
op het gebied van financiën
maar neer moet leggen. De
persvoorlichter van de fractie
ontploft bijkans als de brenger
van dat nieuws uit het cam
pagneteam zelf blijkt voort te
komen.
Strategie
Blijkt uit Koppens film vooral
wat het campagneteam niet
wil, wat voor strategie er wél is
wordt minder duidelijk Over
de wijze waarop de media be
reikt moeten worden verschil
len de meningen. 'De tafel van
Kok', een vrijwel dagelijks
door het land reizend discus
sieprogramma met de premier,
levert weinig publiciteit op.
Dat lijkt vooral bedoeld voor
het gewone publiek. Beide
doelgroepen bereiken lukt met
die tafel niet, merkt een cam
pagnelid op. En Kok is duide
lijk teleurgesteld als de PvdA
ondanks de inspanningen
twee dagen lang de kranten
niet haalt.
Fractieleider Wallage weet de
oplossing. Met de media moet
van tevoren doorgesproken
worden wat de belangrijkste
onderwerpen zijn. „Ze moeten
even bij de hand genomen
worden", adviseert hij.
Koppen heeft alle vrijheid ge
kregen om ook de onderlinge
irritaties te filmen. Toch blijft
de vraag waarom de woede
over partijvoorzitter Karin
Adelmund, die óók al zo on
verstandig was over de aftrek
van de hypotheekrente te be
ginnen, nauwelijks is terug te
vmden. Het brengt Kok tot de
opmerking dat „met ons over
beperking van die aftrek niet
te praten valt". De 'Actie
Schadebeperking' leidt zelfs
tot het besluit maar te ontken
nen dat dergelijke gedachten
binnen de PvdA leven, de uit
spraken van Van der Ploeg en
Adelmund ten spijt.
Voor wie de campagne gevolgd
heeft valt er veel te genieten,
maar wie onbevangen kijkt
blijft regelmatig met vragen
zitten. Wie is wie ook weer, en
wat doet-ie?
De Keuken van Kok', docu
mentaire van Niek Koppen
over de campagne van de
PvdA bij de Kamerverkie
zingen van 1998, te zien in
Cinema Middelburg.
door Leo Bankersen
Cameron Diaz in There's something
about Mary.
Italië
Cinema Middelburg heeft ko
mende week een open oog voor
de recente geschiedenis van
Italië. De voor een Oscar geno
mineerde La vita bella van Ro
berto Benigni vertelt het ontroe
rende verhaal van een joodse
boekhandelaar, die met zijn
zoontje in een concentratie
kamp terecht komt. Daar stelt hij
alles in het werk om de jongen
ervan te overtuigen, dat ze mee
doen aan een rollenspel waarbij
uithoudingsvermogen een be
langrijke factor is.
De tuin van de Finzi-Contini's
heeft eveneens de jodenvervol
ging in fascistisch Italië als on
derwerp. Een groep jongeren
leeft in de tuin van een rijke
joodse familie, terwijl buiten de
omheining de wereld steeds vij
andiger wordt. De film is geba
seerd op Giorgio Bassani's ro
man uit 1962. De film werd bij de
première in 1970 beschouwd als
de come-back van regisseur
Vittorio De Sica.
Cinema Middelburg: La vita
bella, donderdagt/mzondag; De
tuin van de Finzi-Contini's,
maandag met voorafgaand le
zing van Radboud Lucassen.
De seriemoordenaar in Urban Legend laat zich nu eens
niet inspireren door bijbelse spreuken maar door eigen
tijdse stadslegenden. Sterke verhalen, liefst met een mor
bide inslag.
niakken, puberale grappen
makers, zielige neuroten of
bejaarde fossielen. Een verza
meling karikaturen uit een he
le slechte soap die (op een en
kele grap na) maar niet leuk
wil worden. Het enige voor
deel is dat het je werkelijk
niets kan schelen dat al die
vervelende leeghoofden aan
de lopende band sneuvelen.
Blanks en Horta hebben ge-
De vrouw die haar poedeltje
droogde in de magnetron bij
voorbeeld, of de vermeende
dodelijke combinatie van een
bepaald merk popcorn en Pep-
si. En een auto-afspraakje in
een donker bos kan ook heel
akelig aflopen.
Robert Englund (voor de ken
ners: Freddie Krueger uit
'Nightmare onElm Street')
speelt een folkloreprofessor
die deze verzinsels resoluut
naar het land der fabelen ver
wijst. Maar terwijl hij dat be
weert is de eerste student van
het Pendleton College, de 'vei
ligste universiteit van het
land', al letterlijk voor de bijl
gegaan.
Enig gevoel voor bizarre
moorden kan de debuterende
filmmakers Jamie Blanks (re
gie) en Silvio Horta (scenario)
niet ontzegd worden. En de
ijver waarmee ze de talloze
voorbeelden uit het horror
genre hier kopiëren wijst on
getwijfeld op enthousiasme,
maar daarmee hebben we de
belangrijkste pluspunten van
Urban Legend wel zo'n beetje
gehad.
In de fantasie van Horta en
Blanks wordt een universiteit
bevolkt door jeugdige seksma- Robert Englund in Urban Legend.
leerd dat je echte moorden en
loze schrikeffecten regelmatig
moet afwisselen, dat het op
spannende momenten moet
bliksemen en dat er veel valse
verdachten dienen te zijn. De
kijker kan vervolgens vast
stellen dat bij filmmaken toch
iets meer komt kijken dan het
toepassen van een recept. Ver
haaltechnisch worden de mo
gelijkheden die het urban le
gend-thema biedt nauwelijks
uitgebuit, en ook liefhebbers
van lugubere effecten komen
niet echt aan hun trekken. Zo
had Blanks best wat duidelij
ker mogen laten zien wat er
precies-met dat hondje in de
magnetron gebeurde. Als de
gemiddelde Amerikaanse stu
dent werkelijk zo'n melig type
is als we hier voorgeschoteld
krijgen dan zal Urban Legend
bij die doelgroep mogelijk wel
aanslaan. Maar is dat een re
den om deze griezeloefening
ook in onze bioscoop te dum
pen? Er zijn toch al doeken te
kort.
Urban Legend, te zien in Ci
ne City Vlissingen.
Regisseur Martin Brest (rechts) met Brad Pitt.
In Meet Joe Black maakt de dood zich gereed om media-
mogul William Parrish aan de vooravond van diens 65-ste
verjaardag weg te rukken. Maar de dood is onder de in
druk gekomen van het rijke en vruchtbare leven dat die
miljonair geleid heeft en zou de laatste fase van nabij wil
len meemaken.
foto Bruce Macaulay
door Pieter van Lierop
Dan dient de dood tijdelijk de
gedaante aan te nemen van een
sterveling en hij gebruikt
daarvoor het lichaam van een
jongeman die hij onder een
vrachtwagen laat verongeluk
ken, niet beseffend dat Claire
Forlani als de jongste dochter
van Parrish pal daarvoor een
inspirerende ontmoeting met
die door Prad Pitt gespeelde
pechvogel had gehad.
Zo kan het gebeuren dat in de
gedaante van Brad Pitt en on
der de naam Joe Black de dood
zich kenbaar maakt aan An
thony Hopkins die William
Parrish speelt. Hersteld van de
eerste schrik, gaat Parrish ak
koord met het voorstel de
doodsengel als gezel te dulden
in ruil voor wat respij t om in de
allerlaatste fase van zijn leven
nog een paar puntjes op de i te
zetten.
Er doet zich een complicatie
voor waar niet op gerekend
was. Joe Black alias de dood
wordt verliefd op Claire Forla-
ni die eerder immers al gevoe
lig was gebleken voor Pitts
charmes toen die nog toebe
hoorden aan de spontane jon
geman van wie ze niet weet dat
die spontaan onder een
vrachtwagen was gelopen. Als
Hopkins lucht krijgt van de
onheilspellende romance,
heeft hij spijt als haren op zijn
hoofd van zijn deal met Joe
Black.
Tijdens het verdere verloop
van de intrige komen we ook
terecht bij 'big business'. Par
rish stond op het punt voor een
fabelachtig bedrag zijn me
dia-imperium te verkopen aan
zijn belangrijkste concurrent,
maar met het oog op zijn aan
staande overlijden begint hij
bedenkingen te koesteren. De
Raad van Commissarissen kan
het niet helemaal volgen en
vermoedt dat Joe Black de
hand heeft in de koersverleg-
ging. Natuurlijk biedt regis
seur Martin Brest een finale
waar iedereen vrede mee kan
hebben.
Aanslag
Het verhaal, een beetje Capra-
achtig, ademt een sfeer die
onmiddellijk herinnert aan
vooroorlogse films die zowel
romantisch als didactisch wa
ren. Het is dan ook nauwelijks
verrassend Meet Joe Black ge
baseerd te weten op een gege
ven uit een toneelstuk van
1920: 'Death Takes A Holi
dayeerder verfilmd in 1934.
Waar Martin Brest zich op
heeft verkeken is dat de on
schuld van het vooroorlogse
publiek goeddeels is verdwe
nen bij de geblaseerde, cyni
sche bioscoopgangers van nu
die vooral oog zullen hebben
voor de haperende logica in dit
nogal kinderlijke verhaal.
De hoofdrolspelers vormen de
voornaamste troeven die Brest
heeft uit te spelen. Toch zal het
de liefhebbers van Brad Pitt
niet meevallen om hun idool
bezig te zien als een zombie
achtige hark wiens verliefd
heid op Claire Forlani wed-
ij veit met zijn passie voor pin
dakaas. Indrukwekkender is
stellig Anthony Hopkins en
niet alleen vanwege zijn 28
smaakvolle stropdassen.
Meet Joe Black, te zien in
Cine City Vlissingen, De
Koning Hulst, Cinemactu
eel Bergen op Zoom.
HetTurfschïp in Breda vormtop
zaterdag 30 januari weer het on
derkomen van een platen- en
cd-beurs. Vrijwel alle muziekge
nres van deze eeuw zullen zijn
vertegenwoordigd, van rock
roll tot techno, van country tot
disco. Bezoekers die hun platen
of cd's te koop willen aanbie
den, mogen er ten hoogste hon
derd meenemen. De beurs is ge
opend van 11.00 tot 16.00 uur.
Jan Willem de Kok geeft op don
derdag 28 januari voor de Stich
ting Vrienden van het Zeeuws
Museum een toelichting bij zijn
film De Slag om Zeeland, een
documentaire over de befaam
de Zeeuwse wandtapijten,
waarop historische zeeslagen
staan afgebeeld. Na de verto
ning van de film brengen de
deelnemers een bezoek aan het
Zeeuws Museum. De bijeen
komst begint om 20.00 uur in het
Roosevelt Studie Centrum in de
Abdij in Middelburg.
Cinema Paradiso in Bergen op
Zoom en de gelijknamige bio
scoop in Roosendaal zijn twee
van de Brabantse filmtheaters
die de komende maanden aan
dacht besteden aan de korte
animatiefilm. De theaters verto
nen voorafgaand aan de regu
liere voorstellingen korte ani
matiefilms van onder anderen
Gerrit van Dijk, Piet Kroon en
Christa Moesker.
Kampioenschap
Stratego in
Middelburg
De FietsVakantieBeurs is in zeventien jaar uitgegroeid tot
de belangrijkste inspiratiebron in Nederland voor fietsers
die een recreatieve of fysiek uitdagende vakantie zoeken.
Leveranciers van rijwielen in
verlerlei uitvoeringen, fiets-
kleding, kaarten en accessoi
res brengen in Nieuwegein
hun waren onder de aandacht.
Reisorganisaties, verkeersbu
reaus, campings en hotels
strijden om de gunst van de
fietser. De beurs richt zich zo
wel op de fanatiekelingen die
de hele wereld vanaf een twee-
wieler willen bezien als op re
creatief ingestelde lieden die
dichter bij huis willen blijven.
Naast het aanbod van velerlei
goederen en reismogelijkhe
den biedt de fietsbeurs een le
zingen- en diaprogramma.
Wereldreizigers verhalen over
hun reizen naar Spanje, Thai
land, Scandinavië en Austra
lië. Een 'fietsendokter' geeft
uitleg over de ideale combina
tie van mens en materialen en
geeft bijvoorbeeld tips over
het kiezen van het ideale zadel.
De beurs schenkt extra aan
dacht aan het aan populariteit
winnende fenomeen ligfiet
sen. Belangstellenden kunnen
diverse geavanceerde model
len uitproberen. Ook kiest het
publiek de favoriete ligfiets.
Voor de jongere bezoekers is er
een Kinderfietsplein. Toegang
tot het zwembad in het com
plex is bij de entreeprijs voor
de beurs inbegrepen.
FietsVakantieBeurs, sport
en evenementencomplex
Merwestein in Nieuwe
gein, zaterdag 30 en zon
dag 31 januari, beide da
gen 10.00-17.00 uur.
Voor elke vorm van fietsvakantie van dagjestocht tot wereld
reis kunnen belangstellenden terecht op de beurs.
foto Ruben Oreel
De Stichting Internationale
Spellen Kampioenschappen
houdt op zaterdag 30 januari
voor de tweede keer het Open
Zeeuws Kampioenschap
Stratego.
In Hotel Arneville te Middel
burg wordt van 10.00 tot
17.00 uur gestreden om de ti
tels, de bekers en de prijzen
in de klassen senioren en ju
nioren vanaf veertien jaar.
Het Zeeuws Kampioenschap
geldt als voorronde voor het
Nederlands Kampioenschap
Stratego dat op 6 november
in Utrecht wordt gehouden.
Jong en oud, beginners en
doorgewinterde Stratego-
spelers, iedereen kan zich tot
10.30 uur inschrijven. De ISK
hecht veel waarde aan de
sfeer en legt de nadruk op de
gezelligheid van het spel.
aan de expositie kan dat daar
om het beste combineren met
het bijwonen van de twee le
zingen van de Nijmeegse an
tropologen Ad Borsboom en
Janneke Hulsker. Borsboom
leefde en werkte enkele jaren
bij Aborigines in Anhemland,
in het noorden van Australië,
en geeft een lezing over het
sprituele leven van dit volk (de
clan van de Wilde Honing).
Hulsker vertelt over de Abori
gines die hun traditionele le
ven hebben ingeruild voor een
leven in de stad, en over de
problemen (werkloosheid, ar
moede, discriminatie) die zij
daar ontmoetten.
Expositie Australische
Aboriginal kunst, KUB Til
burg, op werkdagen van
9.00 tot 21.00 uur, tot en
met 12 maart. Lezingen
Studium Generale, zaal
YZ1, donderdag 4 februari,
13.00 tot 15.30 uur. Toe
gang gratis. Informatie:
013-4662841.
Aboriginal kunst is abstract en figuratief tegelijk. Wie on
bekend is met de cultuur van dit inheemse Australische
volk, heeft moeite de schilderingen te begrijpen, ondanks
de herkenbare afbeeldingen van met name dieren. Studi
um Generale van de Katholieke Universiteit Brabant in
Tilburg heeft daarom een expositie van Aboriginal kunst
ingericht, en daaraan twee lezingen gekoppeld, over de
geschiedenis en het leven van de Aborigines.
door Maurits Sep
De schilderingen laten zich le
zen als een verhaal. Zonder in
zicht in de rijke sprituele cul
tuur van de Aborigines is dat
verhaal echter niet te ontcijfe
ren. De haken, cirkels en slin
gerende lijnen lijken ondoor
grondelijk. Pas met behulp
van enige uitleg komen ze tot
leven: een kangoeroe (twee
voetsporen in de vorm van ha
ken, de achterpoten) of een re
genboogslang (slingerende lij
nen) trekt van waterpoel (een
aantal cirkels om elkaar) naar
waterpoel.
Door de enorme belangstel
ling van de afgelopen jaren
voor Australië is ook de kunst
van de Aborigines populair
geworden. Wereldwijd worden
overzichtstentoonstellingen
gehouden. Hoewel aanzienlijk
kleiner van opzet, toont de ex
positie op de KUB mooie voor
beelden van Aboriginal kunst.
In gebouw Y hangen de meeste
werken: schilderingen op doek
en op boombast. Door het ge
bruik van stippen doen veel
schilderijen denken aan het
pointillisme. Ook is er hout
snijwerk te zien. In de foyer
van de aula in gebouw A hangt
nog een klein aantal schilde
rijen. Het spijtige aan de expo
sitie is dat de begeleidende
informatie zo beperkt is.
Daardoor blijft een groot deel
van de betekenis van de schil
deringen verborgen.
Wie een bezoek wil brengen