Kijkje in de keuken van Kok Brad Pitt is als de dood Kunst van Aborigines PZC Horror wil niet spannend worden Vakantiebeurs voor wielrijders 27 januari t/m 2 februari Cine City VLISSINGEN (BelBios 0900-9363) Urban Legend. Do. t/m di. 21.45 u.; Meet Joe Black. Do. en vr. 19 u., za. en zo. 13.45 en19u., ma. endi 19 u The Siege Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.. do. 19 en 21.45 u., vr. 16.15,19en21.45u.,za. en zo. 13 45,16.15,19 en 21.45 u., ma en di. 19 en 21.45 u.; Practical Magie. Wo. t/m di. 19 en 21.45 u.; Ronin. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/mdi. 19.00 u.; Enemy of the state. Wo. 13.45,16 15,19 en 21.45uur,do. 19en 21.45u.,vr. 16.15,19en 21.45 u., za. en zo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., ma. endi. 19 en 21.45 u.. Antz Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u„ do. 19 u., vr. 16.15 en 19u.,za.en zo. 13.45,16.15 en 19 u„ ma endi. 19 u.; De prins van Egypte. Wo, 13.45 u., vr. t/m zo. 16.15 u.. The prince of Egypt (orig.)Wo. em do. 19 u., vr 16.15 en 19u.,za. t/mdi, 19 u.; Mulan (Ned.) Wo. 13.45en 16.15u.,vr. 16.15u., za. en zo 13.45 en 16.15 u.; Abeltje. Wo. 13.45 en 16.15 u,vr. 16.15 u.,za. en zo. 13.45 en 16.15 u., There's something about Mary. Wo. 16.15 u.; The Horse Whisperer. Wo 19 u., do. t/m di 21 Saving Private Ryan. Wo. t/m di. 21.15 u. Cinema MIDDELBURG (0118-613482) Kundun Wo. 20.30 u.; La Vita Bella. Do. 20.30 u„ vr. 22u..za. 19.30 u„ zo. 20.30 u.; De keuken van Kok. Vr. 19.30 u., za. 22 u„ di. 20.30 u.; De tuin van de Finzi-Contini's. Ma 20.30 u.; 't Beest GOES 10113-228142) Wag the dog. Do. en vr. 20.30 u. De Koning HULST (0114-312030) Meet Joe Black. Do. 20 u., vr. en za. 21 u., zo. 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u The Siege. Wo. en do. 20 u vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 16.15, 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 un practical Magic. Wo. en do 20 u.. vr. en za. 19.15 en 22 u„ zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u„ ma. en di. 20 u.; Ronin. Wo en do. 20 u vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 21.30 u„ di 20 u Antz. Wo. 14u.,vr. 19.15, za. 14 en 19.15 u.,zo 13.45 en 19 u„ Enemy of the state. Wo, en do. 20 u vr. en za. 19 15en22u..zo. 13.45,16.15,19en 21.30u.,di 20 u., There's something about Mary Wo 20 u., vr. enza. 19.15 u..zo. 19 u,: The Horse Whisperer. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 21.30 u zo 21 u„ ma. en di. 20 u Abeltje. Wo, en za. 14 u.. zo. 13.45 en 16.15 u.; Mulan (Ned.). Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.. De Prins van Egypte Wo enza. 14 u., zo. 13.45 Porgy Bess TERNEUZEN (0115-613293) Romuald en Juliette. Wo. 20 u. Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (0164-254886) Meet Joe Black. Do. en vr 20 u„ za. 14 en 20 u., zo. 16 en 20 u., ma. en di, 20 u.; The Siege. Wo. 20 u., vr. 1/m zo. 18.45 en 21.30 u., ma. 20 u.; Practical Magic. Wo. 20 u.; Enemy of the State. Wo. en do. 20 u., vr. t/m zo. 18.45 en 21.30 u., di. 20 u.; De prins van Egypte. Wo. 14 u., zo. 14 en 16.15 Mulan (Ned.) Wo., za. en zo. 14 u.; Abeltje. Wo. en za. 14 u., zo, 14 en 16.15 u.; Sneak preview. Do, 20 u Out of sight. Ma. 20.30 u.; Gadjo Dilo. Di. 20.30 u. Roxy BERGEN OP ZOOM (0164-233434) Antz. Do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14, 18.45 en 21.30 u., zo. 14 en 20 u., ma. en di. 20 u.; The Siege. Wo. en do. 20 u„ vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u., zo. t/m di. 20 u.; Rounders Wo. 20 u.; Mulan (Ned.). Wo. 14 u., za.enzo. 16.15 u.; Abeltje. Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. en zo. 14 en 16.15 u. ij- lifefpiIBS li - 0, lij il-v- ri# ètl H 1 m m ff $Ét K-v -%$■ I woensdag 27 januari 1999 „Schatten van mensen", merkt Wim Kok halverwege de documentaire De Keuken van Kok op over het campagne team dat hem naar de eerste verkiezingsoverwinning uit zijn carrière leidde. „Maar in al hun enthousiasme heel initiatiefvol in het varen van een andere koers", voegt hij er bijna wanhopig aan toe. door Koos wan Wees worden" als deze de hypo theekrente-aftrek ter discus- Filmer Niek Koppen, eerder sie stelt, een terugkerend item winnaar van een Gouden Kalf in De Keuken van Kok. Ande met zijn documentaire 'De ren in het team leggen de Slag in de Javazee', volgde be gin vorig jaar twee maanden S lang de PvdA-verkiezings campagne. Koppen koos voor de PvdA omdat juist die partij als leverancier van de premier het meest te verliezen had. Dat besef was overduidelijk aanwezig bij zowel Kok zelf als het campagneteam. In de twee uur durende documen taire, samengesteld uit zestig uur film. ligt de nadruk op de voorzichtigheid die de cam pagne kenmerkte. Elke uitla ting kan schade toebrengen aan het beeld dat het campag neteam wil overbrengen. En dus is er een strakke regie, waaraan iedereen zich dient te houden en toont Koppen de woede en onrust als het deson danks niet blijkt te werken. Zo vindt het campagneteam dat Kamerlid Rick van der Ploeg „de oren gewassen moet schuld bij fractieleider Walla ge, die veel te geïrriteerd reageert op Van der Ploegs op risping en juist daardoor de aandacht van de media trekt. „Door Wallage is het alleen maar erger geworden", fulmi neert een van de campagnele den. Nog erger wordt het als een an der PvdA-Kamerlid in de me dia suggereert dat Van der Ploeg zijn woordvoerderschap Wim Kok (links) met Karin Adelmund en Jacques Wallage. foto Phil Nijhuis op het gebied van financiën maar neer moet leggen. De persvoorlichter van de fractie ontploft bijkans als de brenger van dat nieuws uit het cam pagneteam zelf blijkt voort te komen. Strategie Blijkt uit Koppens film vooral wat het campagneteam niet wil, wat voor strategie er wél is wordt minder duidelijk Over de wijze waarop de media be reikt moeten worden verschil len de meningen. 'De tafel van Kok', een vrijwel dagelijks door het land reizend discus sieprogramma met de premier, levert weinig publiciteit op. Dat lijkt vooral bedoeld voor het gewone publiek. Beide doelgroepen bereiken lukt met die tafel niet, merkt een cam pagnelid op. En Kok is duide lijk teleurgesteld als de PvdA ondanks de inspanningen twee dagen lang de kranten niet haalt. Fractieleider Wallage weet de oplossing. Met de media moet van tevoren doorgesproken worden wat de belangrijkste onderwerpen zijn. „Ze moeten even bij de hand genomen worden", adviseert hij. Koppen heeft alle vrijheid ge kregen om ook de onderlinge irritaties te filmen. Toch blijft de vraag waarom de woede over partijvoorzitter Karin Adelmund, die óók al zo on verstandig was over de aftrek van de hypotheekrente te be ginnen, nauwelijks is terug te vmden. Het brengt Kok tot de opmerking dat „met ons over beperking van die aftrek niet te praten valt". De 'Actie Schadebeperking' leidt zelfs tot het besluit maar te ontken nen dat dergelijke gedachten binnen de PvdA leven, de uit spraken van Van der Ploeg en Adelmund ten spijt. Voor wie de campagne gevolgd heeft valt er veel te genieten, maar wie onbevangen kijkt blijft regelmatig met vragen zitten. Wie is wie ook weer, en wat doet-ie? De Keuken van Kok', docu mentaire van Niek Koppen over de campagne van de PvdA bij de Kamerverkie zingen van 1998, te zien in Cinema Middelburg. door Leo Bankersen Cameron Diaz in There's something about Mary. Italië Cinema Middelburg heeft ko mende week een open oog voor de recente geschiedenis van Italië. De voor een Oscar geno mineerde La vita bella van Ro berto Benigni vertelt het ontroe rende verhaal van een joodse boekhandelaar, die met zijn zoontje in een concentratie kamp terecht komt. Daar stelt hij alles in het werk om de jongen ervan te overtuigen, dat ze mee doen aan een rollenspel waarbij uithoudingsvermogen een be langrijke factor is. De tuin van de Finzi-Contini's heeft eveneens de jodenvervol ging in fascistisch Italië als on derwerp. Een groep jongeren leeft in de tuin van een rijke joodse familie, terwijl buiten de omheining de wereld steeds vij andiger wordt. De film is geba seerd op Giorgio Bassani's ro man uit 1962. De film werd bij de première in 1970 beschouwd als de come-back van regisseur Vittorio De Sica. Cinema Middelburg: La vita bella, donderdagt/mzondag; De tuin van de Finzi-Contini's, maandag met voorafgaand le zing van Radboud Lucassen. De seriemoordenaar in Urban Legend laat zich nu eens niet inspireren door bijbelse spreuken maar door eigen tijdse stadslegenden. Sterke verhalen, liefst met een mor bide inslag. niakken, puberale grappen makers, zielige neuroten of bejaarde fossielen. Een verza meling karikaturen uit een he le slechte soap die (op een en kele grap na) maar niet leuk wil worden. Het enige voor deel is dat het je werkelijk niets kan schelen dat al die vervelende leeghoofden aan de lopende band sneuvelen. Blanks en Horta hebben ge- De vrouw die haar poedeltje droogde in de magnetron bij voorbeeld, of de vermeende dodelijke combinatie van een bepaald merk popcorn en Pep- si. En een auto-afspraakje in een donker bos kan ook heel akelig aflopen. Robert Englund (voor de ken ners: Freddie Krueger uit 'Nightmare onElm Street') speelt een folkloreprofessor die deze verzinsels resoluut naar het land der fabelen ver wijst. Maar terwijl hij dat be weert is de eerste student van het Pendleton College, de 'vei ligste universiteit van het land', al letterlijk voor de bijl gegaan. Enig gevoel voor bizarre moorden kan de debuterende filmmakers Jamie Blanks (re gie) en Silvio Horta (scenario) niet ontzegd worden. En de ijver waarmee ze de talloze voorbeelden uit het horror genre hier kopiëren wijst on getwijfeld op enthousiasme, maar daarmee hebben we de belangrijkste pluspunten van Urban Legend wel zo'n beetje gehad. In de fantasie van Horta en Blanks wordt een universiteit bevolkt door jeugdige seksma- Robert Englund in Urban Legend. leerd dat je echte moorden en loze schrikeffecten regelmatig moet afwisselen, dat het op spannende momenten moet bliksemen en dat er veel valse verdachten dienen te zijn. De kijker kan vervolgens vast stellen dat bij filmmaken toch iets meer komt kijken dan het toepassen van een recept. Ver haaltechnisch worden de mo gelijkheden die het urban le gend-thema biedt nauwelijks uitgebuit, en ook liefhebbers van lugubere effecten komen niet echt aan hun trekken. Zo had Blanks best wat duidelij ker mogen laten zien wat er precies-met dat hondje in de magnetron gebeurde. Als de gemiddelde Amerikaanse stu dent werkelijk zo'n melig type is als we hier voorgeschoteld krijgen dan zal Urban Legend bij die doelgroep mogelijk wel aanslaan. Maar is dat een re den om deze griezeloefening ook in onze bioscoop te dum pen? Er zijn toch al doeken te kort. Urban Legend, te zien in Ci ne City Vlissingen. Regisseur Martin Brest (rechts) met Brad Pitt. In Meet Joe Black maakt de dood zich gereed om media- mogul William Parrish aan de vooravond van diens 65-ste verjaardag weg te rukken. Maar de dood is onder de in druk gekomen van het rijke en vruchtbare leven dat die miljonair geleid heeft en zou de laatste fase van nabij wil len meemaken. foto Bruce Macaulay door Pieter van Lierop Dan dient de dood tijdelijk de gedaante aan te nemen van een sterveling en hij gebruikt daarvoor het lichaam van een jongeman die hij onder een vrachtwagen laat verongeluk ken, niet beseffend dat Claire Forlani als de jongste dochter van Parrish pal daarvoor een inspirerende ontmoeting met die door Prad Pitt gespeelde pechvogel had gehad. Zo kan het gebeuren dat in de gedaante van Brad Pitt en on der de naam Joe Black de dood zich kenbaar maakt aan An thony Hopkins die William Parrish speelt. Hersteld van de eerste schrik, gaat Parrish ak koord met het voorstel de doodsengel als gezel te dulden in ruil voor wat respij t om in de allerlaatste fase van zijn leven nog een paar puntjes op de i te zetten. Er doet zich een complicatie voor waar niet op gerekend was. Joe Black alias de dood wordt verliefd op Claire Forla- ni die eerder immers al gevoe lig was gebleken voor Pitts charmes toen die nog toebe hoorden aan de spontane jon geman van wie ze niet weet dat die spontaan onder een vrachtwagen was gelopen. Als Hopkins lucht krijgt van de onheilspellende romance, heeft hij spijt als haren op zijn hoofd van zijn deal met Joe Black. Tijdens het verdere verloop van de intrige komen we ook terecht bij 'big business'. Par rish stond op het punt voor een fabelachtig bedrag zijn me dia-imperium te verkopen aan zijn belangrijkste concurrent, maar met het oog op zijn aan staande overlijden begint hij bedenkingen te koesteren. De Raad van Commissarissen kan het niet helemaal volgen en vermoedt dat Joe Black de hand heeft in de koersverleg- ging. Natuurlijk biedt regis seur Martin Brest een finale waar iedereen vrede mee kan hebben. Aanslag Het verhaal, een beetje Capra- achtig, ademt een sfeer die onmiddellijk herinnert aan vooroorlogse films die zowel romantisch als didactisch wa ren. Het is dan ook nauwelijks verrassend Meet Joe Black ge baseerd te weten op een gege ven uit een toneelstuk van 1920: 'Death Takes A Holi dayeerder verfilmd in 1934. Waar Martin Brest zich op heeft verkeken is dat de on schuld van het vooroorlogse publiek goeddeels is verdwe nen bij de geblaseerde, cyni sche bioscoopgangers van nu die vooral oog zullen hebben voor de haperende logica in dit nogal kinderlijke verhaal. De hoofdrolspelers vormen de voornaamste troeven die Brest heeft uit te spelen. Toch zal het de liefhebbers van Brad Pitt niet meevallen om hun idool bezig te zien als een zombie achtige hark wiens verliefd heid op Claire Forlani wed- ij veit met zijn passie voor pin dakaas. Indrukwekkender is stellig Anthony Hopkins en niet alleen vanwege zijn 28 smaakvolle stropdassen. Meet Joe Black, te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst, Cinemactu eel Bergen op Zoom. HetTurfschïp in Breda vormtop zaterdag 30 januari weer het on derkomen van een platen- en cd-beurs. Vrijwel alle muziekge nres van deze eeuw zullen zijn vertegenwoordigd, van rock roll tot techno, van country tot disco. Bezoekers die hun platen of cd's te koop willen aanbie den, mogen er ten hoogste hon derd meenemen. De beurs is ge opend van 11.00 tot 16.00 uur. Jan Willem de Kok geeft op don derdag 28 januari voor de Stich ting Vrienden van het Zeeuws Museum een toelichting bij zijn film De Slag om Zeeland, een documentaire over de befaam de Zeeuwse wandtapijten, waarop historische zeeslagen staan afgebeeld. Na de verto ning van de film brengen de deelnemers een bezoek aan het Zeeuws Museum. De bijeen komst begint om 20.00 uur in het Roosevelt Studie Centrum in de Abdij in Middelburg. Cinema Paradiso in Bergen op Zoom en de gelijknamige bio scoop in Roosendaal zijn twee van de Brabantse filmtheaters die de komende maanden aan dacht besteden aan de korte animatiefilm. De theaters verto nen voorafgaand aan de regu liere voorstellingen korte ani matiefilms van onder anderen Gerrit van Dijk, Piet Kroon en Christa Moesker. Kampioenschap Stratego in Middelburg De FietsVakantieBeurs is in zeventien jaar uitgegroeid tot de belangrijkste inspiratiebron in Nederland voor fietsers die een recreatieve of fysiek uitdagende vakantie zoeken. Leveranciers van rijwielen in verlerlei uitvoeringen, fiets- kleding, kaarten en accessoi res brengen in Nieuwegein hun waren onder de aandacht. Reisorganisaties, verkeersbu reaus, campings en hotels strijden om de gunst van de fietser. De beurs richt zich zo wel op de fanatiekelingen die de hele wereld vanaf een twee- wieler willen bezien als op re creatief ingestelde lieden die dichter bij huis willen blijven. Naast het aanbod van velerlei goederen en reismogelijkhe den biedt de fietsbeurs een le zingen- en diaprogramma. Wereldreizigers verhalen over hun reizen naar Spanje, Thai land, Scandinavië en Austra lië. Een 'fietsendokter' geeft uitleg over de ideale combina tie van mens en materialen en geeft bijvoorbeeld tips over het kiezen van het ideale zadel. De beurs schenkt extra aan dacht aan het aan populariteit winnende fenomeen ligfiet sen. Belangstellenden kunnen diverse geavanceerde model len uitproberen. Ook kiest het publiek de favoriete ligfiets. Voor de jongere bezoekers is er een Kinderfietsplein. Toegang tot het zwembad in het com plex is bij de entreeprijs voor de beurs inbegrepen. FietsVakantieBeurs, sport en evenementencomplex Merwestein in Nieuwe gein, zaterdag 30 en zon dag 31 januari, beide da gen 10.00-17.00 uur. Voor elke vorm van fietsvakantie van dagjestocht tot wereld reis kunnen belangstellenden terecht op de beurs. foto Ruben Oreel De Stichting Internationale Spellen Kampioenschappen houdt op zaterdag 30 januari voor de tweede keer het Open Zeeuws Kampioenschap Stratego. In Hotel Arneville te Middel burg wordt van 10.00 tot 17.00 uur gestreden om de ti tels, de bekers en de prijzen in de klassen senioren en ju nioren vanaf veertien jaar. Het Zeeuws Kampioenschap geldt als voorronde voor het Nederlands Kampioenschap Stratego dat op 6 november in Utrecht wordt gehouden. Jong en oud, beginners en doorgewinterde Stratego- spelers, iedereen kan zich tot 10.30 uur inschrijven. De ISK hecht veel waarde aan de sfeer en legt de nadruk op de gezelligheid van het spel. aan de expositie kan dat daar om het beste combineren met het bijwonen van de twee le zingen van de Nijmeegse an tropologen Ad Borsboom en Janneke Hulsker. Borsboom leefde en werkte enkele jaren bij Aborigines in Anhemland, in het noorden van Australië, en geeft een lezing over het sprituele leven van dit volk (de clan van de Wilde Honing). Hulsker vertelt over de Abori gines die hun traditionele le ven hebben ingeruild voor een leven in de stad, en over de problemen (werkloosheid, ar moede, discriminatie) die zij daar ontmoetten. Expositie Australische Aboriginal kunst, KUB Til burg, op werkdagen van 9.00 tot 21.00 uur, tot en met 12 maart. Lezingen Studium Generale, zaal YZ1, donderdag 4 februari, 13.00 tot 15.30 uur. Toe gang gratis. Informatie: 013-4662841. Aboriginal kunst is abstract en figuratief tegelijk. Wie on bekend is met de cultuur van dit inheemse Australische volk, heeft moeite de schilderingen te begrijpen, ondanks de herkenbare afbeeldingen van met name dieren. Studi um Generale van de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg heeft daarom een expositie van Aboriginal kunst ingericht, en daaraan twee lezingen gekoppeld, over de geschiedenis en het leven van de Aborigines. door Maurits Sep De schilderingen laten zich le zen als een verhaal. Zonder in zicht in de rijke sprituele cul tuur van de Aborigines is dat verhaal echter niet te ontcijfe ren. De haken, cirkels en slin gerende lijnen lijken ondoor grondelijk. Pas met behulp van enige uitleg komen ze tot leven: een kangoeroe (twee voetsporen in de vorm van ha ken, de achterpoten) of een re genboogslang (slingerende lij nen) trekt van waterpoel (een aantal cirkels om elkaar) naar waterpoel. Door de enorme belangstel ling van de afgelopen jaren voor Australië is ook de kunst van de Aborigines populair geworden. Wereldwijd worden overzichtstentoonstellingen gehouden. Hoewel aanzienlijk kleiner van opzet, toont de ex positie op de KUB mooie voor beelden van Aboriginal kunst. In gebouw Y hangen de meeste werken: schilderingen op doek en op boombast. Door het ge bruik van stippen doen veel schilderijen denken aan het pointillisme. Ook is er hout snijwerk te zien. In de foyer van de aula in gebouw A hangt nog een klein aantal schilde rijen. Het spijtige aan de expo sitie is dat de begeleidende informatie zo beperkt is. Daardoor blijft een groot deel van de betekenis van de schil deringen verborgen. Wie een bezoek wil brengen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 23