Hoe word je populair zonder popi te zijn? Lunchcafé is levendig trefpunt 27 januari t/m 2 februari Duimeliesje Poppentheater Cassiopea speelt de poppen kastvoorstelling Duimeliesje. Het verhaal, naar een sprookje van Hans Chris- tiaan Andersen, wordt gespeeld door Marcel Oudenbroek. De voorstelling vindt plaats in het kader van Kindertheaterkwartaal Borsele. wo. Verenigingsgebouw d' Ospit, Oudelande, 14.00 uur Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt de voorstel ling Wat 'n schat.Het betreft een vrije bewer king van het boek Vooruit, we gaan schatgra ven van Janosch. De voorstelling voor iedereen vanaf vijfjaar wordt gespeeld door Hans van der Haar. wo. Minitheaterin het Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur Van der Naait Cabaretier Reinder van der Naait brengt zijn programma Dunk. Van der Naait is 'een onmiskenbaar talent met een schier onuitputtelijke fantasie en snerpen de hilariteit'. Het programma Dunk staat bol van slapstickactige gein, stemmetjes, rake ty petjes en veel absurde invallen, do. Stadsschouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Kootje Toneelvereniging Baarland brehgt het blijspel Kontakt met Kootje op de planken. Willem de Vries, held op sokken, heefteen hu welijksadvertentie geplaatst. Hij krijgt ant woord van een zekere Kootje Maar dat is door gestoken kaart, want zijn nichtje Jolanda slikte de advertentie niet. Want 'oompje' is verliefd opzijn huishoudster, watde tobberd zelf met in de gaten heeft. Met Herman Hannewijk, Nel van Wïngen, Janet den Dekker, Ans de Vriend, Kees van Damme, Leni de Bart, Jacqueline van Wingen en Leo Uitterhoeve. vr. en za. Dorpshuis de Cameronion, Baarland, 19.30 uur. The Club Gitarist Hans Visser Friends brengen het mu zikale verhaal The Club. The Club gaat over het leven en de muziek in drie legendarische nachtclubs uit de jaren der tig: 'Der Blauen Engel' in Berlijn, 'Des Folies Bèrgères' in Parijs en 'The Cotton Club' in New York, Met Hans Visser, Marian Rolle, Martha Contreras, Barbara Stromberger, Luluk Pur- wanto, Cees van der Laarse, Feico de Leeuw en LodewijkvanGorp. Zie voorpagina van dit katern vr. De Zaete, Yerseke, 20.00 uur Reilanders Toneelgezelschap De Reilanders brengt het blijspel Gewoon te gek van Ton Davids op de planken. Vier ex-psychiatrische patiënten wonen in Hui ze Van Speykstraat onder begeleiding van the rapeute Toos. Als de wethouder, die een besluit moet nemen over de subsidie, een bezoek brengt, proberen de bewoners een goede in drukte maken. Met Anne Dieleman, Nel Danes, AerlantCloïn, Leon Almekinders, Ria Volkers, Cora Hoogesteger, Hans Bakker en Huib Meeuwsen. Regie: Lia Wiskerke. vr. en za. Dorpshuis Luctor et Emergo, Rilland, 20.00 uur Strelingen Theater Split speelt de voorstelling Strelingen. Het toneelstuk van Sergi Belbel, 'asfaltsoap van de jaren negentig', is een collage van mo menten uit het leven van mensen die elkaar eerder striemen dan strelen. Met niets ontzien de woorden en met hun hele lij? gaan ze het ho peloze gevecht aan om liefde. Marginaliteit, ar moede, drugs, sexualiteit, veroudering en het eeuwige generatieconflict zijn de ingrediënten van deze voorstelling. Met ironie en humor zet Strelingen de alledaagsheid van het moderne bestaan te kijk. Met Jan Camijn, Reina de Groot, Alexandra Jansen en Willem Ploum.vr. Thea ter Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur Verdertezienop 18 en 19 maart in Goes en op 8 mei in Middelburg Sassafras Jos Brink schittert in het cabareteske 'blijspul' Sassafras. Met Jos Brink, Mary Michon, Josta Rutten, Arie Cupé, Paul van Ewijk, Henk Bokkinga en Ad van Dijk. vr. Stadsschouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Angel Eyes John Buysman speeit de solo-voorstel ling Angel Eyes. Jules Deelder schreef speciaal voor Buysman de toneeltekst over het leven van een jazzmuzi kant. In Angel eyes delen Buysman en Deelder hun liefde voor jazz, voor Chet Baker in het bij zonder. Angel eyes is de tweede solo van John Buysman, waartwee muzikanten meespelen: zanger/gitarist Luut Buysman en saxofonist Keimpe de Jong. vr. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur. Bakker Stichting BUK speelt de komedie Brood of 't nut derdingen. De bakker stelt zichzelf vragen. Vragen over het bestaan. Vragen over het bestaan als bakker. En wie zichzelf vragen stelt, gaat twijfelen wat te doen. Doorbakken? Iets anders onderne men? Of maar helemaal uit het bestaan stap pen? Brood is een grillige komedie waarin ei genlijk helemaal niet zoveel te lachen valt. Zie elders op deze pagina vr. 't Beest, Goes, 20.30 uur Komische thriller Gesprek met Londen ïs een komische thriller van toneelvereniging Camere van Rhetorica Sint Jan ter Steen. Moord en doodslag met een flinke knipoog lo pen als een rode draad door dit spel in vier bedrijven van Wim Bischot. Eenmisdaadschri j- ver woont in een pension bij twee oude vrij sters. Zijn ware aard komt langzaam boven. Er ik Verschueren regisseerde het stuk. za. De Halle, Axel, 20.00 uur Ain't Mïsbehavin Denise Jannah en Marjorie Barnes spelen de hoofdrollen in deze musical. De musical is gebaseerd op de liedjes van Tho mas 'Fats' Waller, die begin deze eeuw op groeide in Harlem. za. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Theater Chantant Theater Chantant brengt een kleinkunstpro- gramma met conference, verhaal, zang en mu ziek. Met Sankie Koster, Frans de Schepper, Mathieu van Bellen, hetZeeuws-Vlaamse ge zelschap volksmuzikanten Ambras en een sur prise-act. za. Zaal 't Meulengat, Sluiskil, 20.00 uur Zierik Theatergroep Zierik brengt de romantische ko medie Jack's vrouwen van Neil Simon. Hoofdpersoon is de succesvolle schrijver Jack, die zo in zijn werk opgaat dat hij geen aandacht meer heeft voor het echte leven. Hij vlucht in zijn fantasiewereld, za. MFC, Zierikzee, 20.30 uur Wildekind Rijn Trijn spelen Wildekind. De familievoorstelling is geschikt voor kinde ren vanaf vijf jaar. zo. MFC, Zierikzee, 15,00 uur Volgens Myra Ingeborg Elzevierspeelt de hoofdrol in Volgens Myra (Amy's view) van David Hare. Volgens Myra is een tragikomedie vol verhaal lijnen, met discussie en drama. Met bijrollen van Caroline Almekinders, Victor Low en Allard van der Scheer. Regie Christiaan Nortier. zie elders op deze pagina di. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur woensdag 27 januari 1999 Elke donderdagavond van vijf tot zeven kun je in het Lunchcafé Stadhuis Goese neringdoenden met hun staf zien 'eten wat de pot schaft'. Want onder dat mooie motto serveert de familie Spelier dan een eenvoudig gerecht voor het luttele bedrag van tien gulden. door Rien van Reems Hoe is het mogelijk, denk je, maar het blijkt wel degelijk te kunnen. En elke week is het wat anders. Morgen bijvoorbeeld zijn het var kenshaasreepjes in honing-mos- terdsaus met rijst of frieten. En als altijd zal er dan ook nog een royale saladegarnituur bij worden geser veerd. U moet wel even tevoren re serveren, want dan weet de keuken op hoeveel gasten zij kan rekenen. Lunchcafé Stadhuis vierde vorig jaar het vijfentwintigjarig bestaan van een succesformule. De familie Spelier creëerde onder de gewelven van het Goese stadhuis een unieke ontmoetingsplaats waar werkelijk iedereen welkom is. Een betere plaats voor zo'n trefpunt kan men zich nauwelijks denken, het stad huis waar iedere inwoner van de stad wel eens wat heeft te zoeken en de markt met de vele winkels er om heen brengen leven in de brouwerij. De gemeentelijke diensten maken gebruik van het Lunchcafé als de dagelijkse cateraar. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Vanaf de openingstijd, samenval lend met die van de winkels, kun je hier een levendige drukte verwach ten. Sommige mensen, vermoeid van het winkelen, nemen gewoon een koffie met of zonder gebak (van Van Opdorp vermeldt de kaart als extra aanbeveling), anderen bestel len een snack of een volledige maal tijd. Het is plezierig dat je tot tegen Lunchcafé Stadhuis Lange Kerkstraat 1, 4461 JG Goes Tel. 0113-228795 Gesloten op zondag en maandag Keuken open van 9.00 tot 18.00 uur en op donderdag tot 21.30 uur. Rolstoel: geen belemmering Kinderen worden warm verwelkomd sluitingstijd om 19.00uureenlunch kunt bestellen. De prijzen van de lunchgerechten zijn heel schappe lijk. Het begint al vanaf 9,25 voor een aardappelomelet met spek en prei, voor een kwartje daarbij be stel je een winterstokbroodje met veldsla, tomaat, bacon, ui, ei, tuin kers en yogonaise, een gezonde mond vol, en voor een tientje heb je een Hamburger met tuinkruiden- saus. Ik besluit me te goed te doen aan een seizoengerecht bij uitstek: wildzwijnkoteletjes met cranber- rysaus, roomaardappelen en rauw- kostgarnituur 15,50), Voor vijfenzeventig cent meer had ik ge bakken mosselen met ravigotte- saus, toost en boter kunnen krijgen en voor vijfenzeventig cent minder twee kalkoenspiezen met kerrie saus, ananas en friet. Biefstuk tar taar met gebakken uien, gebakken aardappelen en verse groenten kost 17,- en tagliatelle met gorgonzo- lasaus, tomaat, prei en bospadde stoelen vergt slechts 14,-. Het duurste gerecht op de kaart van ja nuari is gebakken slibtongetjes na turel met friet en wintersalade 18,25). Daarnaast is er het be kende scala van dorstlessers en hap j es voor het stillen van de kleine trek, Omdat het Lunchcafé maandelijks de grotere gerechten op de kaart wijzigt, worden de seizoenen alert gevolgd. In deze tijd van het jaar ontbreekt naast de romige mos terdsoep met spekjes en de heldere tomaten-groentensoep'(beide 5,-) de erwtensoep met bruin brood en Zeeuws spek 8,-) dan ook niet. Mijn koteletten van wild zwijn zijn redelijk fors uitgevallen en goed ge bakken met een zeer rijke saus waarin de bessen volledig zijn geïn tegreerd, want ik kan geen indivi duele cranberry meer ontdekken. Een aangename streling van de smaakpapillen vormen de room- aardappeltjes die in een schaaltje apart worden opgediend en die hun naam eer aan doen want ze zijn bij zonder romig. Met een dubbele trappist van Westmalle een mooi wintergerecht. Het is gezellig zitten in het Lunch café Stadhuis en het lijkt me een populair trefpunt, aan de belen dende grote tafel viert een tiental dames luid het afscheid van een collega en dat hier veel voorkomen de fenomeen zorgt voor een leven dige ambiance. De kaart meldt dat hier ook feestjes gevierd en recep ties gehouden kunnen worden. Magne van den Berg en Maartje Vos de Wael van stichting Buk hebben een wonderlijke fascinatie voor bakkers en hun dagelijks brood. Naar brood bestaat altijd vraag. Er is immers altijd honger, altijd behoefte aan een boterham. De mensen moeten toch eten. 'Maar we wisten er niets over, dus dachten we, laten we daar een voorstelling over maken', aldus de twee Amsterdamse actrices, die eigenlijk op het idee kwamen door twijfel aan hun eigen bestaans recht als acteur. Brood of 't nut der dingen heet de door hen geschreven productie, die ze zelf spelen. In de serie Nieu we theatermakers komen ze vrijdag in 't Beest in Goes. door Madeleine Rood Je hele leven brood bakken. Is dat alles? Of had je nog wat an ders kunnen doen met je leven? Wat zijn je gemiste kansen en wat zou je doen of laten als je het over mocht doen? Een bak ker in Brood of 't nut der din gen blikt terug op zijn leven en wordt overvallen door hevige twijfel, melancholie en spijt. Hij stelt zijn reden van bestaan ter discussie. Hij gaat daarbij zo diep, dat hij er eigenlijk het liefst uit zou willen stappen. Want een radicale draai geven aan zijn leven, dat is misschien nog wel moeilijker. Maartje: „Eigenlijk is zijn twijfel raar, want als van één beroep het nut als een paal bo ven water staat, dan is dat wel dat van een bakker. Iedereen moet eten. Het werk van een bakker heeft direct resultaat. Je bakt een brood, een ander koopt het en de honger wordt gestild. Bij kunst ligt dat toch wel anders. De vraag naar ons theatermakers is niet zo dui delijk. Er is wel een overeen komst: wij proberen met tekst, beeld en geluid een productie te maken. Met steeds dezelfde ingrediënten dus. Magne van den Berg (31en Maartje Vos de Wael (32) schrijven hun voorstellingen altijd zelf. Sinds 1995 hebben ze er al zes gemaakt, aan de ze vende wordt gewerkt. Dit zelf maken vinden ze het leukste van alles. „Spelen is ook leuk, maar het maken komt toch op de eerste plaats", vindt Maar- 'tje. Ze hebben elkaar op de mi- me-opleiding in Amsterdam ook gevonden in hun geza menlijke liefde voor taal en teksten schrijven. Magne: „Dat proces van zoeken en worstelen om het kloppend te krijgen. En we worstelen altijd met de voorstelling. Het is nooit af bij ons. Hoewel onaf niet betekent dat het niet mooi is." Maartje: „Wij gaan bij elke voorstelling verder. Er veran dert altijd wat." Mondriaan Dat is ook de reden waarom ze binnenkort hun naam, stich ting Buk, willen veranderen in Victory Boogie Woogie. Maar tje: „We zijn eigenlijk ontevre den over Buk. Eerst zochten we een naam zonder achterlig gende betekenis, die gewoon goed klonk en makkelijk te onthouden was. Buk vonden we meteen lekker klinken. Maar inmiddels niet meer. We hebben nu de naam van dat schilderij van Mondriaan ge kozen, waar zoveel ophef over is ontstaan. De naam zelf heeft iets van overwinning, iets swingends ook. En het schil derij is onaf, net als onze thea terproducties. Verder gaat Scènes uit Brood of 't nut der dingen, vrijdag te zien in 't Beest in Goes. foto's Suzanne Middelberg Mondriaan altijd uit van de basis, van lijnen en primaire kleuren. Hij gaat terug naar af." Daar herkennen Magne en Maartje zich eveneens in. Zo als de bakker in 'Brood' stip- pen ook personages in hun an dere stukken existentiële vraagstukken aan, vragen over de basis van het bestaan. Magne: „Ja, er komen wel va ker zware onderwerpen langs. Ook m Verwrongen wereld beeld. Daarin ging het over twee mensen die eigenlijk op nieuw wilden beginnen. Ze wilden van al hun rotzooi af en stonden letterlijk in een grote berg puinhoop. Die ruimen ze op in dozen. Maar ja, dan zit je weer met die dozen. En boven dien, je kunt je ook afvragen wat er dan nog rest, als je niks meer hebt. Met existentiële dingen zijn we dus inderdaad altijd wel bezig." Hun voorstellingen hebben in die zin altijd wel iets autobio grafisch, hoewel het niet let terlijk over hun levens gaat. Magne: „Maar er zit altijd wel een soort tragiek onder, maar ook zeker humor. Geen bood schap of moraliteit, wel dat we nadenken over 'de dingen'. Dat zit er bij ons in. We denken wat af." Hedonist Naast de bakker komt in 'Brood' ook een hedonist voor. Maartje: „Die man is het te genovergestelde van de bak ker. De bakker is altijd maar in of achter de winkel waar zijn brood rijst. Hij wijdt zich aan zijn taak. De hedonist leeft daarentegen een vrij leven zonder verantwoordelijkhe den. Hij reist, met e-i. Een an der reizen dus. De hedonist is om vijf uur 's ochtends nog op, als hij terugkeert van een feest. De bakker is dan aan het werk. Die confrontatie met de hedo nist, maar ook met een colle ga-bakker zet de hoofdper soon aan het denken. In de vierde en laatste scène komt de collega samen met de bakker diens verjaardag vieren. Maar het wordt geen feestdag. De te rugblik op zijn leven maakt de bakker alleen maar melancho- lisch." Voordat de twee actrices sa men aan het schrijven slaan, denken ze waarover de nieuwe voorstelling moet gaan. Voor 'Brood' was hun eigen be staansrecht als kunstenaar aanleiding voor de voorstel ling over bakkers. „We waren nog niet zo lang van de mime- opleiding. Dan ben je opeens een theatermaker op wie nie mand zit te wachten. Van het kunstvak dat wij beoefenen is het directe nut niet duidelijk. Terwijl je toch hard werkt. Misschien wel harder dan an deren, dat weten we niet. On dertussen heb je een uitkering of moet je er baantjes naast hebben om geld te verdienen. Dat is niet altijd leuk. We vroe gen ons af waarom we dit doen en of anderen ook moeite heb ben met de zingeving aan hun beroep." Verbazing Maartje: „Daarbij raakten we gefascineerd door de bakker. Dat vinden we toch een verhe ven beroep. Hij bakt brood, werkt als anderen nog slapen en iedereen wil hebben wat hij maakt. Bovendien vinden we brood iets mystieks hebben. Je ruikt het, je ziet het en eet het - brood is gewoon het allerbe langrijkste om te eten. Maar ondanks dat nut, kan een bak ker zich toch ook dingen af vragen." Daarbij kwam een kinderlijke verbazing van de twee over het feit dat brood rijst. Magne: „Net als Jezus met de vijf broden en twee vissen die hij vermenigvuldigt. Hier rijs het." Maartje: „We dachten, als we nu met een broodje be ginnen, komt er vast een voor stelling uit." Brood of 't nut der dingen: Goes 't Beest, vrijdag 29 ja nuari om 20.30 uur. ik uitstapjes kunnen maken naar Berlijn en Londen. Ik ontdekte toen dat het eigenlijk een Europees probleem is, want ook in die steden wordt er geworsteld met dit dilem ma. We zitten nu in een tijd van pure verzakelijking. Alles wat zich niet direct commercieel bewijst of profijt oplevert, wordt ter discussie gesteld. Moeilijk „Ik zit er echt mee. Ik vind to neelspelen hondsmoeilijk en ben er nog elke keer bang voor. Als ik op een bepaalde manier niet overtuigd ben van wat ik op het toneel sta te zeggen, dan lukt het me niet om goed te spelen. Ik ben in 1986 op mijn 25ste"bij de Haagse Comedie begonnen. Ik heb inmiddels in veel stukken en films gestaan, maar nu heb ik het gevoel dat Angel Eyes Het leven van Chet Baker, trompettist'die goddelijk spel op een smerige lepel vermengde met dope en zo een levende le gende werd', vormde de inspira tiebron voor de voorstelling An gel Eyes. Jules Deelder schreef de tekst John Buysman brengt de voor stelling op de planken. Beide Rotterdammers houden jazz, vooral van de muziek van de heroïneverslaafde Chet Ba ker, die tien jaar geleden over leed na een val uit een hotel raam in Amsterdam. Buysman, bekend van de Gam ma-reclame en van de VPRO serie Loenatik, is acteur en geen muzikant. Hij weet Baker over tuigend tot leven te brengen drie fases van zijn leven: aan het begin van zijn succes, als ge vierd trompettist en als verlo pen, eenzame junk. Buijsman spreekt de tragische maar swingende toneeltekst van Angel Eyes -met een flinke hoeveelheid schuttingwoor den- solo uit: 'een eenzam? tekst, die hij als muzikaï acteert'. Muzikaal wordt hi] b gestaan door zijn vader, zange /gitarist Luut Buijsman en saxo fonist Keimpe de Jong. Angel Eyes is vrijdag te zien ir het Arsenaaltheater in Vlissin gen, de aanvang is 20.15 uur. In David Hare's jongste stuk Volgens Myra vertolkt de Amsterdammer Victor Löw (36) een eigengereide jonge man die de sympathie van zijn schoonmoeder verspeelt door onder meer haar zelfvertrouwen te ondermijnen met kritische vragen over de huidige betekenis van het toneel. Zij is namelijk een oudere en fanatieke actrice, die haar hele leven in dienst stelt van het theater. Ingeborg Elzevier speelt deze van nature koppige vrouw die ondanks tal van grote tegenslagen het acteurschap trouw blijft. door Max Smith Haar schoonzoon voelt zich sterker geroepen om niet zo zeer de kunst als wel de smaak van het grote publiek terwille te zijn. Als televisiepresenta tor van een populistisch 'kunst'-programma en als ma ker van een gewelddadige cultfilm wordt hij een nationa le bekendheid. Maar dan ziet hij in hoe inhoudsloos en onbe duidend deze populariteit is. Het komt na een dramatische verwijdering tot een gevoelige verzoening tussen hen beiden. Commotie Op een vroege morgen in het Amsterdamse Café Cox legt Victor Löw gloedvol uit dat in Volgens Myra de huidige com motie rond het toneelbestel is te onderkennen. Die heisa is begonnen met de officiële uit latingen van de kersverse staatssecretaris voor cultuur Van der Ploeg, dat er door de kunstsector veel publieksge- richter gewerkt moet worden. Toen volgde de discussienota van enkele tonelisten die een radicale verandering beplei ten. „Een heel jaar houdt me dat al intens bezig: hoe kun je als ac teur jezelf blijven en tegelij kertijd een groter publiek be reiken. Hoe kun je meer men sen aanspreken, zonder jezelf te verliezen in te ver doorge voerde popularisatie? Die pro blematiek wordt breed be sproken in Volgens Myra. Zon der dat het overigens alleen maar daarover gaat." „Door het succes van de film 'Karakter', waarin ik advo caat De Gankelaar speel, heb ik weer helemaal opnieuw mijn plek moet hervinden. En omdat Volgens Myra in de kern hierover gaat, heb ik ja tegen dit stuk gezegd." Van de opwinding vergeet Vic tor Löw de rest van zijn ontbijt te verorberen. Met zo'n glans rol als Soekarno bij Het Natio nale Toneel, waarvoor hij in 1996 de Louis d'Or verwierf, met andere geprezen vertol kingen zoals in 'Clockwork Orange', 'Een vijand van het volk', met succesvolle tv-se- ries als 'Tijd van leven' en speelfilms, waaronder 'De drie beste dingen' en 'Karakter' is dit toch feitelijk zijn probleem niet: Victor Löw weet klaar blijkelijk kwaliteit aan popu lariteit te koppelen. „Het is dat je het zegt, maar die twijfel blijft aan me knagen. Boven dien raakt deze kwestie niet alleen mij maar het hele to neel, waarmee ik mij hecht verbonden voel", reageert hij. Volgens Myra, dinsdag 2 februari om 20 uur in het Zuidlandtheater Terneu zen, donderdag 25 februari De Maagd Bergen op Zoom. Ingeborg Elzevier en Victor Löw in Volgens Myra. foto Patrick Meis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 18