f Br echt geeft mensen eelt Hans Visser runt een nachtclub Ivo van Hove regisseert Lulu bij Vlaamse Opera Theaterbakkers bakken brood met inhoud 18 Met Soulwax haal je alle muziekstijlen in huis 19 De achterkant van schilder William Verstraeten 22 woensdag 27 januari 1999 Niels Koppen filmde Wim Kok tijdens zijn verkiezingstournee 23 Kunst van Aborigines in Tilburg 23 Peter Kolpa en Ellen Walraven van het Utrechtse theatercollec tief 't Barre land spelen Brecht. foto Brand Overeem Met zijn familie is George Garga van de provincie naar de stad Chicago verhuisd. Voor een grijpstuiver werkt hij daar in de bibliotheek. Hij laaft zich aan de literatuur en ontleent er allerlei idealen aan. De Maleise houthandelaar Shlink zet hem onder druk om zijn denkbeelden aan hem te verpatsen. George Garga weigert dat en tussen hen ont staat een vete met absurde gevolgen. door Max Smith Het ontaardt in een strijd om de strijd. Beiden zijn in wezen zo ontheemd en gedesoriën teerd in een egocentrische sa menleving dat ze niet eens we ten waar ze met elkaar over aan het vechten zijn. De een vecht om het gevecht zelf, in de hoop daardoor een laatste absolute levenservaring te proeven. De ander vecht sim pelweg terug omdat hij werd uitgedaagd en voelt dat zijn vrijheid of beter zijn dromen geconfisqueerd dreigen te worden. In de kem is dit het gegeven van lm Dickicht der Stadte, een jeugdstuk van Bertolt Brecht (1898-1956). Hij schreef het in zijn romantische en expressionistische periode; de eerste versie in 1921/22, de tweede in 1927. Zijn verzet tegen de kleinburgerlijke mo raal vloeide toen nog groten deels voort uit intuïtie en per soonlijke rebellie. In diezelfde periode begon hij aan zijn marxistische studies, wat leid de tot een meer gerichte maat schappijkritische instelling en een door hem dikwijls toege paste dialectiek. Zoals blijkt uit zijn agitatorische 'Leer stukken' en toneelwerken als 'De goede mens van Sezuan' en 'Moeder Courage.' Momenteel zijn twee Utrecht se groepen druk met Brecht in de weer. Regisseur Dirk Tanghe heeft bij De Paarden kathedraal van de 'Burger mansbruiloft' een overrompe lend en meeslepend, maar van lieverlee totaal ontluisterend spektakel gemaakt, 't Bane Land is nog tot op het aller laatste moment minutieus aan het speuren naar een optimale enscenering van lm Dickicht der Stadte. Een in V-vorm op gesteld houten latwerk is het meest in het oog springende decorstuk in het theater van het Utrechtse Huis a/d Werf, waar nog druk gerepeteerd - wordt en waar onlangs de pre mière plaatsvond. De voor stelling wordt zoals gebruike lijk bij dit theatercollectief van theaterwetenschappers en acteurs gezamenlijk gemaakt Ook de eindvertaling en eind bewerking gebeurde gemeen schappelijk. Emoties De titel is afgekort tot 'Dic kicht'. Waarom? Medespeler Peter Kolpa verklaart het als volgt: „Er zijn twee versies: "lm Dickicht' en 'lm Dickicht der Stadte'. Wij hebben er een derde versie van gemaakt: 'Dickicht'." Dramaturg Ellen Walraven vult aan: „De bestaande Ne derlandse titel 'In de jungle der steden' vind ik niet hele maal de lading dekken. 'Dic kicht' doet eveneens denken aan dikhuiden. De personages hebben zoals Brecht het zo mooi omschrijft niet alleen eelt van buiten, maar ook van binnen. Ze komen niet of nau welijks bij hun eigen emoties en gevoelens, en geven zich in hun drijfveren amper bloot. Daarom zijn ze zo moeilijk te spelen. Tegelijkertijd geeft Brecht aan dat, hoe graag je het zou willen, je nooit iemand echt leert kennen. Die indivi duele eenzaamheid is inherent aan het menselijk bestaan." Als voorbeeld van die onbe reikbaarheid noemt Ellen Walraven de zus van George Garga, Marie, die „zichzelf verliest omdat ze een man be mint, van wie ze vermoedt dat hij niet van haar zal kunnen houden, zoals zij dat ver langt." In de bewerking heeft 't Barre Land zich in het bijzonder ge richt op de familie Garga. „We hebben verduidelijkt hoe die familie zich terwille van die ri valiserende strijd opoffert of zich laat opofferen"zegt Peter Kolpa. Ellen Walraven: „Dat vinden we ook een kernvraag: in hoe verre neem je een beslissing zelf, en in hoeverre zijn het de omstandigheden die je daartoe dwingen?" Stuurloosheid Een ander thema in 'Dickicht' is het dilemma van de vrijheid. De houthandelaar Shlink schermt aldoor met de verlok king: Ik schenk je de vrijheid. Peter Kolpa: „Maar die vrij heid laat zich niet definiëren. De vrijheid van de een kan bij voorbeeld ten koste gaan van die van de ander." Ellen Walra ven: „En leidt dat bevechten van de ultieme vrijheid niet tot de survival of the fittest, tot ie der voor zich? In te veel vrij heid schuilt tevens het gevaar van stuurloosheid, of het ver lies van beschouwing." Drie jaar geleden vertolkte 't Barre Land het eerste stuk van Biecht. 'Baal'. Later volgden stukken als 'Torquato Tasso', de voor het Theaterfestival uitverkoren 'Henry XV' naar Shakespeare en 'Faust Twee' naar Goethe, en de speciaal voor het Holland Festival 1998 uitgebrachte 'Langs de grote weg' van Tsjechov. Past 'Dic kicht' in de ontwikkeling van 't Barre Land? Ellen Walraven: „Ik heb wel het idee dat het in de lijn ligt. In de door ons opgevoerde stukken gaat het altijd om zo als wij het noemen 'heldenmet brandende zolen', die door de wereld razen en zich te weinig realiseren wat zij aan het doen zijn. Tot zij zich dat op een ge geven moment wél realiseren en dan alsnog de situaties naar hun hand proberen te zetten. Wij pakken daarnaast veel eerstelingen van schrijvers, die hele hoge verwachtingen van het bestaan hebben, maar die tegelijkertijd bij het schrij ven van hun stukken al aan het inbinden zijn doordat zij het menselijk tekort beginnen te verkennen." Theatervoorstelling Dic kicht: vrijdag 29 en zater dag 30 januari in Monty Antwerpen; vrijdag 5 en za terdag 6 februari Vooruit Gent; donderdag 11 t/m zaterdag 13 febr. Schouw burg Rotterdam; vrijdag 19 febr. De Werf Brugge; don derdag 4 maart Podium 't Beest Goes. Een krachtsinspanning van de bovenste orde. Zo om schrijft gitarist en componist Hans Visser, ooit mede-op- richter van de groep Flairck, de totstandkoming van zijn gloednieuwe theatrale muziekproduktie The Club, waar van vrijdagavond in Yerseke de vijfde voorstellingen wordt gegeven. Het kost hem geen enkele moeite om daar bij publiekelijk op het tweede plan te opereren, als orkest leider in de geest van Duke Ellington, en alle eer te laten aan drie zangeressen van wereldformaat. ,,Ik vind het best dat anderen mijn ideeën uitvoeren." door Frans Doeleman Nachtclubs die representatief zijn geweest voor de cultuur tussen 1920 en 1950 in drie verschillende landen vormen de rode draad in het nieuwe muziekprogramma The Club van Hans Visser Friends. „Het is een afspiegeling van drie culturen, met als enige overeenkomst entertainment. Ik laat zien wat de verschillen zijn. Het loopt allemaal geraf fineerd in elkaar over." De voorstelling, waarvan de aankleding is gebaseerd op de jaren dertig, speelt zich af in een dubieuze nachtclub als Der Blaue Engel in Berlijn, Fo lies Bergères in Parijs en The Cotton Club in New York. De verschillende genres worden gekarakteriseerd door Barba ra Stromberger uit Oostenrijk, Maria Contreras uit Frankrijk en Marian Rolle uit Amerika. „Zij zijn drie hartstikke goede zangeressen op gevorderde leeftijd met veel routine en er varing. De chemie tussen die meiden werkt prima." „Barbara heb ik bij toeval ont moet toen zij een cd opnam in de studio van Henk West broek. Ze heeft de stem van Marlène Dietrich, ze rookt een pakje sigaretten per dag, en zit heel laag. Dat vormt een mooi contrast met Maria en Marian. Marian is vreselijk uitbundig, dan druipt het zweet van haar koppie af. Maria is een echte 'showbal', zoals Fransen kun nen zijn. Barbara noemt zich zelf overigens meer dichteres dan zangeres en is een liefheb ber van het repertoire van Brecht. Dat is net wat ik zocht." „Maria heeft zo'n twintig jaar samengewerkt met Georges Moustaki, die in het verleden een bijdrage leverde aan een plaat van Flairck en onder meer chansons schreef voor Edith PiafZij beheerst dan ook het hele repertoire van Piaf. Ik ben ongelooflijk trots dat ik haar heb, want zij is ie mand van allure en met een enorme staat van dienst. Mari an, met wie ik al zes seizoenen werk, is voor mij dè vertolker van de stijl van Louis Arm strong, Cab Calloway en Nat King Cole, dus de soul, de oude zwarte muziek." „De laatste jaren was het the ma van mijn programma's de soulmuziek, maar ook blues en gospel. Altijd wel een beetje met het idee van een club, de kant van het zwarte entertain ment, zoals van Duke Elling ton. Maar ik wilde nog wel een aantal andere clubs en stijlen bestuderen. De Amerikaanse stijl is dominant. In The Cot ton Club is de basis gelegd voor ontzettend veel muziek die je nu nog hoort. Daar gold voor de bezoekers 'white only', maar het entertainment was voor honderd procent zwart. De clubs in de Weimar Repu bliek beleefden een cultureel vruchtbare periode, met onder anderen Bertolt Brecht, Kurt Weill en Hans Eissler, waarin ook vrouwen voor zichzelf .op kwamen. Maar in de loop der j aren moest men in de Duitse clubs steeds meer op de tek sten gaan letten vanwege het opkomend nationaal-socialis- me." De opzet van het programma is dat Marian Rolle en Hans Vis ser samen een nachtclub drij ven en daarin speciale gasten ontvangen. Ze worden muzi kaal bijgestaan door musici - die weten hoe het is om in Vandaag (woensdag) gaat in de Vlaamse Opera in Antwer pen de opera Lulu van de Oostenrijkse componist Alban Berg (1885-1935) in première. Het muziekstuk is geba seerd op twee eind-19e-eeuwse tragedies: 'Aardgeest' en 'De doos van Pandora' van de Duitser Frank Wedekind. De Vlaamse theatermaker Ivo van Hove - momenteel di recteur van het Holland Festival - regisseerde de opera. door Katelijne Theuwisse Van bij het begin van zijn car rière in het theater vormde Ivo van Hove (40) een tandem met scenograaf Jan Versweyveld. De twee stichtten samen de theatergroep AKT, die in '88 uitvloeide in het gezelschap De Tijd. 'Geruchten' was het eerste product van hun samen werking. Sedert 1990 is Vers weyveld vast verbonden aan het Zuidelijk Toneel in Eind hoven, waarvan Van Hove di recteur is. Ook in de Lulu-pro- ductie bij de Vlaamse Opera verzorgt Versvyeyveld de sce nografie. Oertekst Theaterauteur Frank Wede- kind (1864-1918) schreef Lulu tussen 1892 en '94. Hij kreeg het stuk niet uitgegeven en herwerkte het noodgedwon gen tot twee toneelstukken: 'Aardgeest' en 'De doos van Pandora'. Toen Ivo van Hove tien jaar geleden Lulu als the ater regisseerde, greep hij te rug naar de ene oertekst. Voor zijn opera Lulu bewerkte Alban Berg de twee stukken van Wedekind waarin de fi guur van Lulu centraal staat, opnieuw tot één libretto dat merkwaardigerwijs heel goed aansluit bij Wedekinds oor spronkelijke idee. De opera Lulu werd bekend uit Bergs nalatenschap. Hij was niet he lemaal voltooid, maar de par ti tuurschetsen maken een re constructie van het geheel zonder veel moeite mogelijk. De Vlaamse opera kiest voor het integrale libretto, waarin Berg zelfs een stukje film stopt. Regisseur Van Hove: „Inder daad voorziet Berg een video clip avant la lettre in zijn ope ra. Het is een scharnierpunt in de handeling. Wij hebben voor de film de zanger Tom Barman van dEus aangezocht. Niet ie dereen weet dat hij eigenlijk cineast is. De muziek bij de clip blij ft vanzelfsprekend van Berg... Al had Tom zelfs in die zin wilde plannen waar we hem van weei-houden hebben. Niet dat ik niet van zijn mu ziek zou houden. Als ik de kans foto Patrick Meis Hans Visser in nachtclubstijl. dienst van anderen te spelen: LulukPurwanto (viool), Lode- wijk van Gorp (saxofoon), Fei- Co de Leeuw (piano) en Cees van der Laarse (bas). Marlène Dietrich Het Amerikaanse gedeelte werd, in de sfeer van die tijd, door Hans zelf geschreven, in samenwerking met Marian, en is beschouwend van aard over de periodes die aan bod ko men. Zo is er een nieuw liedje, Diva, over de verzameldrift van Marlène Dietrich, waarna Barbara oorspronkelijk werk van deze beroemde Duitse zangeres ten gehore brengt. Overigens betreft alles wat in het Frans en het Duits wordt gezongen bestaand materiaal. „Alles loopt door elkaar heen, waarbij ik zoveel mogelijk verbindingen, zogenaamde cross-overs, heb gezocht. Kurt Weill was zowel beroemd in Duitsland en Frankrijk als in Amerika, dus laat ik werk van hem in drie talen uitvoeren. Dat is op zich heel bijzonder, zo kom je het werkelijke leven van die Weill tegen. Josephine Baker is in Parijs een ster ge weest, maar begon als jong meisje ooit in het achtergrond koor en als danseres in The Cotton Club." Ik stap van de sfeer van de ene club over naar de andere en als we dan eenmaal in die club zit ten, mogen ook Mistinguett en Maurice Chevalier komen. Maar ik zal niet alles verraden. Je komt in zulke verschillende sferen, er is zo'n verschil tus sen muziek van Ellington, Kurt Weill en de Franse can- -can. Toch heeft het allemaal tegelij keilij d bestaan." „Meisjes met mooie lange be nen in de zin van de can-can- danseressen staan nog op mijn verlanglijstje, maar Marlène Dietrich met hooggesneden split, barkruk en sigeretten- pijpie^rijg je wel te zien, even als Mistinguett mei een hoop veren op haar hoofd en een lange jurk. Het gaat echter om de liedjes, terug naar die tijd." „Mijn uitgangspunt was meer smaken in het theater te bren gen dan ik de afgelopen jaren gedaan heb. Ik wilde kijken of ik het artistiek aankon en zie dit ook als een opstapje naar een grotere produktie onder de paraplu van bijvoorbeeld Joop van de Ende. Ik hoop de kans te krijgen een musical te schrij ven. Dat is mijn persoonlijk streven." The Club is vrijdagavond te zien in De Zaete in Yerseke (20.00 uur), vrijdag 5 maart in schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom (20.15 uur) en vrijdag 26 maart in De Meulvliet in Tholen (20.15 uur). nings (VS), Kevin Anderson (VS), Grant Dickson (Nieuw- Zeeland) en Werner van Me- chelen (België). Ook de Vlaamse tenor Guy De Mey is van de partijHij staat 25 jaar op het podium en dat is voor het internationaal Con certbureau aanleiding genoeg om een cd uit te brengen. De cd bevat uittreksels uit zijn rijke discografie en is getiteld: Guy De Mey - a portrait. Tijdens zijn 25-jarige canlère profi leerde Guy De Mey zich niet alleen als een uitmuntend Kammersanger op de interna tionale concertpodia, maar ook als vooraanstaand ope razanger die successen oogstte op binnenlandse en buiten landse operapodia. Ivo van Hove krijg dEus te horen, grijp ik die. Al is het in New York. Ook voor Zita Swoon loop ik warm. Ze zullen trouwens te zien zijn op het Holland Festival in een muziektheaterproductie met acteur Dirk Roofthooft. Maar ik hou riet zo goed van David Bowie, die ik twee j aar geleden in het Amsterdamse Paradiso kon meemaken tijdens een 'ge heim concert' of van de cel losuites van Bach gespeeld door Pieter Wispelwey." Lulu wordt tot de meesterwer ken van de 20ste-eeuwse opera gerekend. Alban Berg be- schrijft in navolging van We dekind het 'wilde dier' Lulu, dat mannen met hun eigen hy pocrisie confronteert en hen naar de ondergang leidt. Berg foto Bart Hulselmans studeerde compositie bij Ar nold Schönberg. Zijn muziek drama Lulu bouwde hij melo disch en harmonisch op uit één twaalftoonreeks. De Amerikaanse sopraan Constance Hauman zingt de titelrol. Verder worden de be langrijkste paitijen gezongen door Susan Bickley (Enge land), David Pittman-Jen- Opera Lulu in De Vlaamse Opera: voorstellingen in Antwerpen zijn er vandaag (woensdag) en zaterdag 30 januari, dinsdag 2 en don derdag 4 februari, telkens om 19.30 uur, en op zondag 7 februari om 15 uur. In Gent zijn er voorstellin gen op zaterdag 13, dins dag 16, donderdag 18 en dinsdag 23 februari, tel kens om 19.30 uur en op zondag 21 februari om 15 uur. De voorstelling van 2 februari wordt recht streeks uitgezonden door VRT-Radio 3.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 17