AST koopt garage in Breskens
PZC
Langenberg verwoordt
drijfveer tot kunstwerk
Hoog is de roem, schoon is de taak
Softwarehuis ASE
mikt op Zeeland
Tweede Michelinster restaurant Oud Sluis
I
Propaganda voor
liefdadigheidswerk
van de bezetter
Engelstalige roman uitgespit
4
zeeland
10
Onderhoud wagenpark wordt Transport Vooruit te duur
in detail
ondernemend zeeland
1900-2000
kunst cultuur
Festival Zuid-Beveland in Fort Ellewoutsdijk
woensdag 27 januari 1999
door Claudia Sondervan
BRESKENS - Transport Voor
uit in Breskens heeft de werk
plaats van het transportbedrijf
x Manpower Uitzendorganisa
tie heeft sinds maandag een
nieuw adres aan de Markt in
Terneuzen. Het bureau was
voorheen gevestigd in het Post
kantoor aan de Alvarezlaan.
Manpower heeft de inwonings-
formule bij de Postkantoren
verlaten. Voor de vestiging be
tekent de verhuizing meer
ruimte. Manpower, dat 130 Ne
derlandse vestigingen telt, be
middelt in administratief, in
dustrieel en technisch werk.
Uitspanning De Zonnehoek
aan de Oranjestraat in Axel
heeft opnieuw de deuren ge
opend voor het publiek. De
nieuwe uitbaters van het eta
blissement, dat achttien dagen
dicht is geweest, zijn R. de Loos
en S. Swarekamp
verkocht aan Auto Service Ter-
neuzen. een landelijke Scania-
organisatie. Vooruit heeft het
onderhoud- en reparatiewerk
van zijn wagenpark overge
dragen aan de Terneuzense be
drijfswagengarage. Bij de
werkplaats heeft ook Beers Be
drijfswagens, importeur van
Scania, een servicesteunpunt.
Beers heeft een samenwer
kingsverband met Auto Send
ee Terneuzen.
G. Serrarens van Auto Service
Terneuzen wil met zijn nieuwe
vestiging de dienstverlening
voor transportwagens in West-
Zeeuws-Vlaanderen gaan uit
voeren. Met AST Breskens, zo-
De rubriek Onderne
mend Zeeland staat on
der redactie van Claudia
Sondervan. Vragen, tips
en mededelingen kunnen
schriftelijk worden aan
geboden aan de redactie
van de PZC. postbus IS,
4380 AA Vlissingen, of
via fax 0118-470102.
door Claudia Sondervan
ROOSENDAAL - Software
huis Advanced Systems Euro
pe (ASE) in Best opende dins
dag een nieuwe vestiging op
industrieterrein Borchwerf in
Roosendaal. Vandaaruil richt
het bedrijf zich op Zuidwest-
Nederland, met name Zeeland.
Het bedrijf w-as al enige tijd ac
tief in Zeeland.
De huisadressen van algemeen
directeur Hans Braamse in
Heinkenszand en de manager
detacheringen Harry Bouwens
in Kamperland fungeren als
verkooppunten. Daar kwam
vorig jaar het adres in Hulst bij
van Jacques Duerinck. sales
manager voor Zeeland, Noord-
België en West-Brabant.
ASE in Best bestaat sinds 1993
en is een dochteronderneming
van Liras Systems, behorend
als de vestiging heet, heeft hij
als enig bedrijf in Zeeuws-
Vlaanderen specialistische
kennis van transportkoeling in
huis gehaald. Hij verwacht dat
de vestiging in de toekomst
flink kan groeien.
Werknemers
Twee van de vier monteurs uit
de werkplaats van Vooruit zijn
bij de nieuwe werkgever in
dienst getreden. De chefmon
teur is vervroegd uitgetreden
en één werknemer vond elders
een betrekking, vertelt direc-
teur J. Oosterbaan van Trans
port Vooruit. Serrarens wil
binnenkort twee nieuwe mon
teurs in Breskens aanstellen.
Tot dan wordt de vestiging on
dersteund vanuit Terneuzen.
Uitbesteding
Vooruit heeft de werkplaats af
gestoten, omdat het de zorg
voor het wagenpark niet langer
tot een taak van het transport-
bedrijf rekent, vertelt Ooster
baan. De uitbesteding moet het
transportbedrijf kosten bespa
ren en zodoende de kilometer-
prijs helpen drukken. „De
transportsector in Europa
staat zeer onder druk. Wij ver
kopen kilometers, als we die
twee cent lager kunnen inko
pen is dat heel belangrijk. Van
de tien vrachtauto's die voor
bijkomen, rijden er zes of ze
ven, terwijl ze er geld op inleve
ren. Wij willen ons hoofd boven
water houden."
De grote transporteur van met
name vis heeft dagelijks rond
de honderd vrachtwagens rij
den op de Europese wegen.
„Het onderhoud is ons be
drijf svreemd. Vrachtwagens
worden steeds beter, onder
houd wordt minder en je moet
in een eigen werkplaats je be
zighouden met zaken als on-
derdelenvoorraden waar wij
geen verstand van hebben",
legt Oosterbaan uit.
tot de internationale, in Israel
thuishorende Liraz Group. Het
bedrijf heeft veertig werkne
mers in Best en Roosendaal en
daarnaast circa 35 mensen op
projectbasis gestationeerd bij
opdrachtgevers vanuit de de-
tacheringsgroep. Het bedrijf
adviseert en implementeert
software, ontwikkelt syste
men, onderzoekt op millenni
umstoringen, verzorgt aanslui
tingen op Internet en Intranet
en zet computernetwerken op.
Het bedrijf richt zich vooral op
het middenbedrijf in Zuid-Ne
derland, waar volgens Due
rinck ook tachtig procent van
de werknemers gevestigd zijn.
ASE richt zich op dit gebied
omdat volgens de salesmana
ger de grote aanbieders in deze
sector opdrachten in dit gebied
steeds meer laten liggen ten fa
veure van hun grote clienten.
AST verwacht dat de vestiging in Breskens in de toekomst flink kan groeien.
foto Charles Strijd
door Claudia Sondervan
SLUIS - Restaurant Oud Sluis in Sluis
heeft in de nieuwe Guide Michelin een
tweede ster gekregen. Het restaurant is nu
met Inter Scaldis in Kruiningen het enige
dat twee Michelinsterren mag dragen. Me
de-eigenaar en chef van de keuken Sergio
Herman (28) noemt de toekenning 'ongelo
felijk'. Hij vormt de derde generatie in het
familiebedrijf, dat circa vijftig jaar onder
dezelfde naam bestaat in Sluis.
De eerste ster verdiende Oud Sluis in 1995,
vier jaar nadat Sergio de keuken overnam
en naast zijn vader Ronnie en moeder Ans
in het bedrijf kwam. Een jaar eerder trad
het restaurant toe tot de Alliance Gastro-
nomique Neerlandaise, een samenwer
kingsverband van Nederlandse en Belgi
sche toprestaurants. „Het is keihard
werken, bloed, zweet en tranen en er steeds
met volle bak tegenaan gaan," zegt hij.
„We hebben een familiebedrijf en de sfeer
is daarnaar.
Gemoedelijkheid
Het is geen chique zaak, eerder gezellig'."
Gemoedelijkheid zonder 'overdiening'
met lakeien achter elke stoel, vindt hij.
„Die manier van werken hebben we altijd
gehad en dat is nu beloond. We hebben
veertig couverts en voor tachtig couverts
werken kan ik ook niet. Ik moet er zelf ook
plezier in hebben. Vol is vol."
Wat voor ambities heeft een kok die op zijn
28e twee Michelinsterren bij elkaar ge
kookt heeft: „Voor een derde ster ga ik niet.
Geen denken aan. Wij werken aan een goe
de prijs-kwaliteitsverhouding. We gaan
gewoon leuk verder. Ik blijf wel vooruit
strevend werken", benadrukt hij.
De druk van de toekenning van een Mi
chelinster blijft bij zijn werk wel in zijn
achterhoofd spelen, erkent hij. Althans
voor enige weken, als de toevloed van
nieuwsgierigen volop woedt. „Daarna
vergeet je het en is alles weer als altijd."
In het laatste jaar van
de twintigste eeuw
blikt de PZC van dag tot
dag terug op nieuws
feiten uit Zeeland.
27 JANUAR11941
door Nicole Kluijtmans
Zeeuwen parasiteeren niet.
Met deze kreet wilden de be
zetters in 1941 de Zeeuwen aan
zetten om geld te geven aan de
'besmette' stichting Winterhulp
Nederland. Blijkbaar was de
bereidheid om mee te werken
aan de winterhulp nog niet
groot genoeg in Zeeland. In een
propaganda-artikel dat de PZC
eind januari plaatste werd met
krachtige termen afgerekend
met alle 'vooroordelen'.
Winterhulp Nederland werd
opgericht op 22 oktober 1940
door de Rijkscommissaris voor
het bezette Nederlandse gebied.
Zij had als doel 'behoeftige Ne
derlandse staatsburgers zonder
aanzien des persoons hulp en
ondersteuning te verschaffen'.
In werkelijkheid diende zij als
propagandamiddel naar het
voorbèeld van de Duitse Win-
terhilfe. Het krantenartikel
diende als voorbereiding op de
derde huis-aan-huiscollecte.
Tuberculose
Er waren volgens het artikel
echter talloze redenen te beden
ken om te geven, al was het al
leen al omdat de stichting in
twee maanden tijd ruim 93.000
gulden had besteed aan Zeeu
wen die in nood verkeren. En er
zou nog zéér veel geld nodig zijn
om 'de onstane nooden te leni
gen' in Zeeland, want veel ge
zinnen werden bedreigd door
ondervoeding en de tuberculose
lag op de loer.
Bovendien was er ook nog een
'krediet van 6.000 gulden dat
klaar lag voor de aanschaf van
een geitje voor 2000 gezinnen op
het platteland. „Door middel
Vli
del
van welk dier onze Zeeuwsehe me
gemeenschap eerlang over eer Sli
miljoen liter melk meer zal kun- C'oi
nen beschikken." 1 (SS
Verder zou de stichting van plan ,.H
zijn om in enkele plaatsen die !e i
nog niet over een centrale keu- vre
ken beschikten zoals Goes, Ter- we
neuzen en Hulst een subsidie te col
geven voor het verstrekken var Da
warme maaltijden. En in Arne- stel
muiden werden vissersgezinnea Ma
op de been gehouden met steur rik
van de winterhulp. Ook werkfl Me
zij nauw samen met de sociale bel
commissie Zeeland. jtu
Fooitje
Er werd ook alvast afgerekend om
met lezers die niet overstag zou- het
den gaan. „Natuurlijk zijn er exp
nog mensen die zelfs na kennis- Er
neming van keiharde cijfers de vee
schouders ophalen en die voort- Vai
gaan geruchten te verspreiden, bru
Zij zullen de deur voor de WHiN
gesloten houden, of listig zich
met een fooitje van de zaak af- M
maken, met de hand op de beun «r
met een boog langs de collectan- var
ten op straat lopen en slim be- mei
denken: als we niet geven kom! „Hi
er toch wel geld naar Zeeland." sch
Verder werd betreurd dat de Mie
nieuwe instelling vanwege haai jan
naam bij velen al bij voorbaai the
verdacht was. „Als straks de iro
collectanten aanbellen en een 'ei
der WHN-bussen u worden voi
voorgehouden: los de porte lis
monnaie. Alle geruchten tei en
spijt. Kan niet schelen, dat Win tui
ter in Duitschland ook Wintel tip
heet en dat men hulp daar ni fel,
eenmaal Hilfe noemt. Het gaal e
niet om het middel, maar om hen
doel, dat niets met politiek uit [o<
staande heeft. Wij Zeeuwen pa on
rasiteeren niet. Wij zorgen voo ecl
de onzen." ch
doorErnst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Even was er
de vraag waar het allemaal
naartoe ging. Kort nadat direc
teur Lex ter Braak van de Stich
ting Beeldende Kunst Middel
burg (SBKM) dinsdag in zijn
inleiding had beweerd dat
schrijvers vaak zo'n slechte
smaak hebben als het gaat om
beeldende kunst en beeldend
kunstenaars zo'n fijne smaak
voor literatuur, begon 'schrij
vend kunstenaar' Sjaak Lan-
genberg zijn lezing in de Zeeuw
se Bibliotheek in Middelburg
met een weinig subtiele be
schrijving van een vakantie in
Zuid-Spanje. Was dit een kun
stenaar die zich in het hoofd had
gehaald dat hij ook wel litera
tuur kon maken?
Bepaald niet. bleek naaimate de
lezing vorderde. Langenberg
gaf zelf aan dat kunstenaars die
gaan schrijven de kans lopen
voor tweederangs kunstenaar
of derderangs romancier uitge
maakt te worden. Zijn doel is
echter niet om literatuur te ma
ken. Hij heeft het verwoorden
van zijn motieven om een kunst
werk te maken tot centraal the
ma gekozen. De aanleiding voor
een kunstwerk wordt zelf een -
geschreven - kunstwerk. Daar
bij komt dat hij het niet bij
woorden wil laten. In die zin is
hij een schrijver die 'zijn fictie
uittest in de werkelijkheid', die
de daad bij het woord voegt.
Iemand die tussen literatuur en
kunst in gaat staan, is soms in
staat een verfrissende kijk op
Lex ter Braak (1) in gesprek met 'schrijvend kunstenaar' Sjaak Langenberg.
foto Ruben Oreel
met name die kunst te ontwik
kelen. Langenberg noemde de
schrijvers Dirk van Weelden en
Georges Perec als voorbeeld.
Als schrijvers hebben zij zich
nooit iets aangetrokken van de
'blindheid' voor andere disci
plines waarmee kunstenaars of
architecten nogal eens zijn be
hept, waardoor ze ideeën op het
gebied van kunst hebben ont
wikkeld die veel spannender
zijn dan die van de mensen uit
het vakgebied. Daarbij hebben
ze wel gezondigd tegen de regels
van hun eigen genre, de fictie,
namelijk door hun lezers op
drachten te geven en tot actie
MIDDELBURG.
Stadsschouwburg
'Wilhelmina, Je Maintiendrai'. van
Ton Vorstenbosch, met o.a. Anne-
Wil Blankers, Cas Enklaar. Nettie
Blanken, Elsje Scherjon en Leo Ho-
genboom. Kostuums van Leonie Po
lak, decor van Jan Klatter Regie van
Mette Bouhuijs
doorWillem Nijssen
Een stuk als Wilhelmina, Je
Maintiendrai lijkt in hoofd
zaak voer voor oranje-gezin-
den. En ondanks een kritisch
bijgeluidje hier en daar (een
freule die iets mompelt over
„hermelijndolle" paleisbezoe
kers) dreigt het stuk daar aan
vankelijk bij te blijven. De oor-
logsdramatiek die koningin
Wilhelmina heeft grootge
maakt, is nog altijd onvoldoen
de gelouterd om in wóre drama
tiek op te gaan. Maar als na de
pauze'de oorlog voorbij is', wint
het stuk aan diepgang en krijgt
het alsnog een indringender ka
rakter.
Niet alleen krijgt dan de tegen
stem (die vindt dat Wilhelmina
in Nederland had moeten blij
ven) eindelijk de ruimte in een
mooie scène vol dramatische
spanning. Maar het is een totaal
andere kwestie die het duide
lijkst een ontroerend reliëf geeft
aan het hoofdpersonage, dat
zeer, zeer goed vertolkt werd
door Anne-Wil Blankers. Die
kwestie, dat zijn de uitspattin
gen en escapades van de prins
gemaal Hendrik. De houding
van Wilhelmina wordt in die af
faire natuurlijk ook bepaald
door haar koninklijke status,
maar is er toch vooral een van
een persoonlijke tragiek. En
dan wordt de ware grandeur
van de vorstin beter zichtbaar
dan in al die oorlogsheroïek.
Wilhelmina wordt in dit gelijk
namige stuk gepresenteerd als
een eigenzinnige, vooral in de
oorlogsjaren soms ook onver
zettelijke, 'grande dame'. De
Moeder des vaderlands, één van
de drie grote Oranjes. Dat zal ze
zeker ook geweest zijn, het al
dus opgebouwde beeld komt
tenminste zeer geloofwaardig
over. En Churchills compliment
(„In de Nederlandse regering zit
maar één man, en dat is konin
gin Wilhelmina.") is duidelijk
meer dan een anekdote.
In die dagen had ze met 'meneer'
Van 't Sant een persoonlijk se
cretaris in dienst, wiens aanwe
zigheid aan het hof met mysterie
was omringd. In het laatste be
drijf wordt de sluier opgelicht
Hij blijkt al in de jaren twintig
ingehuurd om - populair gezegd
- de bastaarden van prins Hen
drik in de anonimiteit te hou
den. Nu (winter 1957) komt hij
vragen om van zijn zwijgplicht
te worden ontslagen. In het ge
sprek dat volgt - waarin Wilhel
mina ten slotte toegeeft met de
komische uitspraak „Nu voor
uit, één bastaard dan, en niet
meer!" - blijkt haar jarenlange
stille worsteling. Het is een dra
matisch hoogtepunt, dat de
hoofdpersoon een boeiende in
kleuring geeft. En ook haar an
tagonist, door Cas Enklaar
zeker in die confronterende scè
ne indrukwekkend neergezet.
Bijna alle andere personages
rondom de vorstin zijn en blij
ven 'paleispoppen'. Ze worden
gebruikt om de koninklijke en
tourage te verlevendigen, zoals
die ook met behulp van het
grootse decor en de fraaie kos
tumering zorgvuldig wordt op
gebouwd. Wat wij ons van
Oranje voorstellen - geen Fran
se zwier, geen Duitse bombast,
geen Engelse standing - wordt
er treffend mee uitgebeeld. Bin
nen dat archetypische, nationa
le gevoelens strelende beeld
groeit de tekening van een
krachtig personage, dat het lot
in eigen hand houdt. En dat de
uitspraak van haar kroningsre
de „Hoog is de roem, schoon is
de taak" ook werkelijk persoon
lijk invult. Over dat soort zaken
dient toneel te gaan, daarin
stijgt dit stuk gelukkig uit bo
ven een Oranje-ode.
'Wilhelmina, Je Maintiendrai' is ook
vandaag, woensdag, nog te zien in
de Stadsschouwburg te Middelburg
aan te zetten. „Dat moet voor li
teratuurcritici een gruwel zijn",
aldus Langenberg.
Hij gaf aan zijn eigen teksten als
installaties te beschouwen. De
taal maakte het hem mogelijk
de openbare ruimte als het do
mein van zijn inwendige te be
schouwen. Het echte kunstwerk
blijft een noodzakelijke tegen-
vorm en is in zijn ogen dus niet
overbodig geworden.
Daarmee zat Langenberg mid
denin het thema van de driedeli
ge reeks lezingen over literatuur
en beeldende kunst, waarvan hij
de eerste voor zijn rekening
nam. In de serie, die de SBKM in
samenwerking met de Stichting
Literaire Activiteiten Zeeland
(SLAZ) heeft georganiseerd,
wordt namelijk de vraag gesteld
waar die twee disciplines elkaar
raken. Bij Langenberg zijn ze
door en door verweven.
Context
Hij illustreerde het verhaal over
zijn manier van werken met het
lezen van een hoofdstuk uit zijn
bundel Beeldhouwen met plein
vrees. Het kiezen van het zijpad
in plaats van het hoofdpad, iets
wat in proza over Zuid-Spanje
naar voren was gekomen, uitte
zich in dit verhaal in het ver
dacht zijn op de reuk van een
kunstwerk. De context van een
kunstwerk bleek Langenberg
eigenlijk meer te interesseren
dan het kunstwerk zelf. „Niet
het kunstwerk maar de klap
band van het busje waarmee dat
naar de galerie is vervoerd." Hij
vertelde over zijn idee de ge
schiedenis van een plek door
geur te laten herleven, bijvoor
beeld een flesje met cacaogeur
als gedenksteen voor de fabriek
van De Gruyter in Den Bosch.
„Een beeld dat kan vervliegen,
kunst in de openbare ruimte die
geïnhaleerd kan worden, dat is
de assimilatie die ik zoek."
Over kunst en literatuur volgen nog
lezingen van Anton Korteweg (23
feb) en Jan Hoel (23 maart).
door ErnstJan Rozendaal
MIDDELBURG - Het centrum Vrije Universiteit
en Samenleving in Amsterdam (VUSA) organi
seert in februari en maart in de Zeeuwse Biblio
theek in Middelburg een lezingenserie over de
moderne Engelstalige roman. De cursus bestaat
uit vijf bijeenkomsten waarin docenten Engels
■I.
erl
Actrice Kristin Scott Thomas in de verfilming van
The English Patient. foto G PD
van de Vrije Universiteit telkens één boek bespre-
ken. Uiteindelijk worden alle lezingen gebundel'
in een speciale uitgave van het literaire tijdschrift
Bzzlletin.
De vijf boeken die worden behandeld, zijn alle it
het Nederlands vertaald. Tijdens het eerst coliep
praat Ch. J. Forceville over The English PatieiU
(1992) van de Canadese schrijver MichaelIII
Ondaatje. Het boek werd in Engeland bekroont e
met de prestigieuze Bookerprize, maar kreeg bi J
het grote publiek vooral bekendheid door de me
Oscars overladen verfilming. Forceville is gespe en
cialiseerd in Canadese literatuur. Hij schrijft re lal
censies voor het dagblad Trouw.
J. B. H. Alblas gaat nader in op de roman On tlu e(
black hill (1982) van Bruce Chatwin (1940-1989) iel
Daarin staan twee broers centraal die op hi
boerderij in de heuvels van Wales een honkvast le ini
ven leiden. Ze blij ken mi nder alledaags te zijn
op het eerste gezicht lijkt. Alblas geeft aan d erl
Vrije Universiteit les over Engelse literatuur in atfoi
negentiende eeuw en de culturele betrekking*
tussen Engeland en Nederland.
Geheime leven
Ook Possession (1990) van A S. Byatt is een ro rit
man die met de Bookerprize werd bekroond. He i e
boek gaat over een onderzoek naar het werk va chi
een beroemde negentiende eeuwse Britse dichte en-
dat uitmondt in een speurtocht naar diens gehei aa
me leven. Daarbij komen verschillende eeuwei bij
literaire genres, stijlen en opvattingen over kurn ij
en liefde aan bod. Inleidster C. D. Franken pro ch;
moveerde in Utrecht op het werk van Byatt.
H. Aertsen spreekt over de roman Her story (198!
van Dan Jacobsen. In het jaar 2296 wordt een kis
ontdekt met een manuscript van een roman,
speelt in de twintigste eeuw. Zo speelt het verhaa
in toekomst en verleden. Aersten probeert uit
leggen wiens verhaal het precies is. Hij publiceei
zowel over oude als moderne Engelse literatuur.
Het laatste college gaat over film en literatuu
Centraal staat The French Lieutenant's woma
(1969) van John Fowles, de roman die door toneel
schrijver Harold Pinter tot een scenario werd on
gewerkt en door Karei Reisz verfilmd. M. Bunini
onder meer eindredacteur van The Dutch Quai
terly Review Studies in Literature, zal aantone
dat literatuur en film geen tegenpolen hoeve
zijn, maar elkaar kunnen beïnvloeden en verrij
ken.
De lezingen vinden plaats op 8 en 22 februari en 8, 22i
29 maart om 19.45 uur. Info: 020-4445298.
door René Schrier
ELLEWOUTSDIJK - Het festival van
Zuid-Beveland wordt dit jaar gehouden
in het Fort te Ellewoutsdijk en op twee ne-
venlocalies in de omgeving. Die nevenlo
caties zijn de bouwput van de Wester-
scheldetunnel bij Ellewoutsdijk en het
haventje van Ellewoutsdijk. Vorig jaar
werd het festival voor de eerste keer ge
houden onder de naam Fly AKF. Dit jaar
luidt de titel Verbeelding.
Het festival is een initiatief van de geza
menlijke culturele organisaties op Zuid-
Beveland. Het is de bedoeling dit evene
ment jaarlijks te houden. Dit jaar gebeurt
dat van 3 tot en met 5 september. Chris
Tangelder, voorheen verbonden aan 't
Beest in Goes, is als artistiek coördinator
aangetrokken. Het festival bestaat uit een
multidisciplinaire opzet met dans, mime,
toneel, vertellingen, film, muziek en beel
dende kunst.
Cellen
Zakelijk coördinator van het festival in
Ellewoutsdijk, Rinus Knuit, legt uit dat
het de bedoeling is bij het havent je van El
lewoutsdijk beeldende kunst te tonen. In
de cellen van het Fort worden vanwege de
bejDerkte ruimte kleinschalige kunstpro
ducties uitgevoerd, zoals licht klassieke
muziek, dans, toneel en vertellingen.
Op de binnenplaats van het Fort komt
een groot podium voor de hoofdacts. De
eerste reacties die Knuit te horen heeft ge
kregen over de locatie zijn heel positief,
vertelt hij. Met de aannemer van de Wes-
terscheldetunnel moet nog worden ge
sproken over de inpassing van de culture
le activiteiten in het bouwschema.
Gedacht wordt aan videoproducties op
die locatie.
Rond half februari komt een brochure uit
waarin wat meer informatie staat over het
festival Verbeelding. Het is nog moeilijk
namen van deelnemende acts te noemen,
legt Knuit uit, omdat de organisatie mikt
op tournees die op dat moment lopen. Ge
tracht wordt optredens in Ellewoutsdijk
in die tournees in te passen.