Schouwen
oogst extra
WVG-geld
Voor de fanfare telt elke cent
The Juke Joints beste
Zeeuwse band in 1998
PZC
PZC
,Wat meer begrip
oor de keuzes
an Alma Mahler
Hexagon Ensemble overtuigt
vooral in kleinere bezettingen
Bl0f opnieuw in de prijzen
zeeland
Rijk herverdeelt budgetten
Geld uit kantine
kunst cultuur
Bewoners Goes grijpen vandaal
Vier gewonden bij botsing
Emballagebon verduisterd
Verdachten drugshandel gepakt
Gewonden bij valpartijen
Auto tegen boom bij Zuiddorpe
maandag 25 januari 1999
door Jeroen Vliegenberg
ZlERIKZEE - De gemeente
Schouwen-Duiveland krijgt als
gevolg van een herverdeling van
de budgetten voor uitvoering
van de Wet voorzieningen ge
handicapten (WVG) dit jaar
80.000 gulden extra. Daarmee
komt de gemeente op een totaal
van 3,44 miljoen gulden. Schou
wen-Duiveland is één van de
tien Zeeuwse gemeenten die er
geld bij krijgt.
De herverdeling is begin dit jaar
Ingevoerd. Sommige gemeenten
houden WVG-geld over, terwijl
indere gemeenten tekorten op
dit budget hebben. Voorlopig
kunnen de meeste gemeenten
terugvallen op de opgebouwde
reserves, maar bij blijvende
rijkskortingen dreigen de reser
ves op te drogen.
Goes kampt al enige tijd met een
WVG-tekort van enkele tonnen.
Het ziet er niet naar uit dat die
op korte termijn verdwijnen.
Goes krijgt dit jaar slechts
110.000 gulden extra. Wethou
ders. Heijning van de gemeente
Goes is dan ook somber ge
stemd. ,.Ik weet dat er vanuit
het ministerie meer geld komt,
maar de gemeenten krijgen ook
meer zorgtaken erbij, dus het is
de vraag of zij erop vooruit
;aan. Volgens onze prognoses
ïebben we dit jaar een tekort
van 9 ton, dat in 2000 op kan lo-
0 pen tot 1,3 miljoen gulden. Als
et a-niet meer geld komt, dan zul
len we een graai uit de gemeen
tekas moeten doen."
Ook Tholen zit flink in de pro
blemen. „In 1998 hadden we een
tekort van 460.000 gulden. Twee
ton is gedekt uit reservemidde-
'5 GOES - In de nacht van zater-
dag op zondag is een aanzienlijk
geldbedrag weggenomen uit de
voetbalkantine van de VV Goes,
len deur bleek geforceerd.
len. Waar we de overige 2,5 ton
vandaan halen, weten we nog
niet. Er liggen nu voorstellen bij
B en W. Eind deze maand is er
meer duidelijkheid. Meer is er
niet te zeggen", aldus mede
werkster Wil Saenen.
Het ministerie van Sociale Za
ken en Werkgelegenheid noemt
1999 een overgangsjaar. Volgens
een voorlichter bleek dat alleen
het aantal inwoners als norm
niet werkt. „Daarom kijken we
nu bijvoorbeeld ook naar het
aantal wao'ers, ouderen en uit
keringsgerechtigden. In 1998 is
totaal 78 miljoen voor de WVG
naar de grotere steden gegaan.
In 1998 hebben we een eenmali
ge bijdrage van 57 miljoen gege
ven aan tekortgemeenten. In het
regeerakkoord is vastgesteld
dat er dit jaar vijftig milj oen ex
tra vrij komt, volgend jaar hon
derd, in 2001 honderd vijf tig
miljoen en daarna structureel
225 miljoen per jaar. Dit zijn
overigens totaalbedragen
waarvan het grootste deel voor
de WVG bestemd is."
Verdeling
Vlissingen krijgt 210.000 gul
den extra en heeft een totaal van
4,77 miljoen. Middelburg ont
vangt 120.000 gulden extra en
komt op 4,68 miljoen. Veere
moet genoegen nemen met een
ton minder en houdt ruim twee
miljoen over. De gemeente
Noord-Beveland krijgt 70.000
gulden extra en komt op een to
taal van 770.000 gulden. Rei-
merswaal krijgt bijna twee ton
minder, in totaal blij ft een krap
pe twee miljoen over. De ge
meente zit samen met andere
gemeenten in het Samenwer
kingsverband Oosterscheldere-
gio, dat onder meer het collec
tief vervoer regelt.
„Het aantal WVG-aanvragen is
in 1998 gestegen tot bijna 600.
Dat legt een flinke druk op je al
gemene middelen", laat WVG-
coördinatrice Van Kommer we
ten.
Goes, Stadhuis (Prins van
Oranje op locatie)
'Alma Mahler', een biografisch
Md door Tine Ruysschaert.
11 kostumering van Livia Adomi,
regie van Herman Verschelden.
Idoor Willem Nijssen
tpigenlijk heb ik nooit echt
JUvan de muziek van Mahler
gehouden, eigenlijk heb ik me
a nooit erg geïnteresseerd voor
•6 «at Werfel schreef, nooit heb ik
iels begrepen van wat Gropius
leed, maar Kokoschka, ja Ko-
loschka heeft altijd indruk op
nij gemaakt."
)at zei Alma Mahler, toen haar
[evraagd werd om een terugblik
>p haar rijk gevuld leven met
ulke grote mannen. Mannen
net wie ze ooit getrouwd was.
)péén na: Kokoschka. Met hem
iad ze wel een korte, heftige re-
Zoals ze die - buitenechte-
|k - waarschijnlijk met méér
annen heeft gehad.
REDACTIE
NOORD-ZEELAND
Grachtweg 23a
4301 KJ ZIERIKZEE
Tel: (0111) 454647
Fax: (0111)454657
e-mail: redzzee@pzc.nl
W.J. van Dam (chef)
P. Kleemans
M. Modde
A.M.L. Pankow
N.ten Brinke
P.B. Godrie (sport)
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax: (0118) 470102
e-mail: redactie@pzc.nl
City OnLine/Internet
http://www.pzc.nl
e-mail: pzcredcity1@pzc.nl
Het liefdesleven van Alma Mah
ler heeft haar voor velen tot een
omstreden wouw gemaakt. Ze
ker in combinatie met een uit
spraak als hierboven, waar eni
ge minachting voor (het werk
van) haar echtgenoten uit zou
kunnen spreken.
Het is Tine Ruysschaert in haar
solovoorstelling 'Alma Mahler'
zeker niet te doen om de rehabi
litatie van haar 'alter-ego'.
Daarvoor is haar stijl te inge
houden, het beeld te eerlijk.
Toch weet ze met haar program
ma (naar het gelijknamige boek
van Franyoise Lalande) iets van
dien aard te bereiken. En dat
vooral, omdat ze een verband
legt met Alma's relatie tot haar.
vroeg gestorven vader, de schil
der Emil Schindler.
„Roem is de som van misver
standen". zei Rainer Maria Ril-
ke ooit. Tine Ruysschaerts pro
gramma speelt onder dat motto.
Het gróte misverstand - ook
door Alma zelf niet begrepen - is
die band tussen dochter en va
der. Die hechte symbiose is de
openingsscène van 'Alma Mah
ler', en plaatst de hoofdpersoon
onder de doem van een groot va-
der-gemis. Een gemis waaruit
het huwelijk met een negentien
jaar oudere man te begrijpen is,
waaruit het voortdurende zoe
ken naar de grote liefde zich laat
verstaan.
Boek en voorstelling gaan uit
van herinneringsbeelden. Tine
Ruysschaert speelt vertellend
en citerend uit brieven een ou
dere vrouw, ze zou een Alma
Mahler kunnen zijn, die terug
kijkt en kan zeggen: „Nu zal ik
voor altijd een troosteloze
vrouw zijn." Tegelijkertijd is ze
een alwetende vertelster die
diep in de ziel van haar onder
werp kan kijkenDie twee rollen
door elkaar heen zijn accepta
bel. scheppen veel afstand.
'Alma Mahler' is een statige (en
ook een statische) voorstelling.
Het is een verheven literair (en
vanwege de Mahler'-fragmenten
ook een muzikaal) moment,
waar met voorzichtig respect
wordt gebouwd aan een begrij
pende en waarderende visie op
Alma Mahler. De actrice cijfert
zich weg voor haar heldin. Het
vuur blijft uit, is geweken voor
de kou die veelal in het leven van
de heldin heerste. Het zal daar
om zijn, dat ik niet - zoals eerder
in 'Wit is altijd schoon' - aan de
lippen van Tine Ruysschaert
hing.
In het Brouwse Tonnenmagazijn verzorgde een armlastig Apollo de jaaruitvoering.
foto Pieter Honhoff
door Piet Kleemans
BROUWERSHAVEN - De een
houdt oud papieracties, de an
der spekt de verenigingskas
met rommelmarkten. Alle
maal proberen ze zoveel moge
lijk donateurs voor zich te
winnen en hopen ze op meer
subsidie van de gemeente.
Voor de muziekverenigingen
op Schouwen-Duiveland is
het geen vetpot.
Als alles meezit breken bin
nenkort betere tijden aan. De
gemeente werkt aan het gelijk
trekken van subsidies voor
amateurmuziek. En dat wordt
hoog tijd, volgens voorzitter P.
van Lint van Koninklijke Har
monie Kunst en Eer uit Zierik-
zee.
Voor subsidiëring van ama
teurmuziek gelden bepaalde
nonnen, vastgesteld door het
Nederlands Instituut voor
Blaasmuziek (NIB). Die NIB-
normen gaan uit van e'en sub
sidie naar rato van het aantal
leden. Hoe groter de vereni
ging, hoe meer subsidie.
Een prima systeem volgens
Van Lint, maar er is één
probleem. In het verleden be
taalde alleen de gemeente
Westerschouwen 'haar mu
ziekkorpsen' honderd procent
volgens die normen uit. De an
dere gemeenten zaten daar
flink onder en omdat er nog
geen gedegen cultuurbeleid is,
werden de 'oude' subsidies
aangehouden door de nieuwe
gemeente Schouwen-Duive
land.
Riemen
Van Lint: „Wij hebben nooit
meer gekregen dan 48 procent.
Dat komt er ruwweg op neer
dat wij in Zierikzee 118 gulden
per muzikant krijgen, terwijl
dat in de Westhoek 300 gulden
per muzikant is. We moeten
roeien met de riemen die we
hebben, maar eigenlijk is het
niet te doen."
Bij de meeste andere Schouw-
se muziekverenigingen is het
al niet anders, zo blijkt uit een
telefonisch rondje. Ze houden
het hoofd boven water, maar
meer ook niet. „Alle kleine
beetjes helpen", stelt C. J. van
Dixhoom van de Dreischorse
muziekvereniging Crescendo.
Collega B. P. Korstanje van
Con Amore uit Noordgouwe
beaamt dat. „Bij ons scheelt
het veel dat een aantal muzi
kanten zelf een instrument
heeft gekocht."
Voorzitter J. P. Everwijn van
de Brouwse muziekvereniging
Apollo wond zaterdag er in
zijn toespraak voorafgaand
aan de jaaruitvoering in het
Tonnenmagazijn geen doekjes
om. Apollo is ziek, niet muzi
kaal maar financieel en dat
baart Everwijn zorgen. Hij
deed een dringend beroep op
cultuurwethouder P. W. Berre-
voets-Ringelberg om haast te
maken met de harmonisatie
van de subsidies. „We willen
niet langdurig aan het infuus.
Financieel kerngezond zijn
Luctor et Emergo uit Renesse
en Witte van Haemstede uit
Haamstede. Voor hen betekent
de harmonisatie een achter
uitgang. Hun subsidie daalt,
als college en raad het ambte
lijk advies volgen, in 1999 van
100 naar 85 procent, terwijl de
subsidies voor de andere mu
ziekverenigingen worden op
getrokken naar 70 procent.
Pleiten
In het jaar 2000 zakken de
Westerschouwse muziekver
enigingen naar 80 procent en
stijgt de rest naar 75 procent
van de NIB-normen. In 2001
krijgt iedereen 80 procent.
Luctor et Emergo-voorzitter
A J. Padmos: „Het scheelt ons
duizenden guldens. Hoe we
dat precies op gaan vangen,
weet ik nog niet. Maar we gaan
er wel voor pleiten dat we na
2001 weer met z'n allen naar
die 100 procent gaan."
GOES - Bewoners van de Vlasmarkt in Goes hebben in de
nacht van zaterdag op zondag een 20-jarige inwoner van Co-
lijnsplaat aangehouden die even te voren een ruit van een wo
ning had vernield. Dat gebeurde omstreeks 02.00 uur.
De eigenaresse van de woning en twee vrienden traden snel op
en konden de dader staande houden en aan de politie overdra
gen. Het gaat om een bekende van de politie, die al eerder voor
soortgelijke feiten is aangehouden. Hij is verhoord en moest
het schadebedrag vergoeden. Verder kreeg hij een dagvaar
ding.
KRABBENDIJKE - Bij een ongeval zaterdagavond nabij
Krabbendijke zijn vier personen gewond geraakt. Ze zijn al
len met hun verwondingen naar het ziekenhuis in Goes over
gebracht. Het ongeval gebeurde omstreeks 19.00 uur op de
kruising van de Oude Rijksweg en Luchtenburg te Krabben
dijke.
Een personenauto die uit de richting Oostdijk kwam, verleen
de geen voorrang aan een personenauto die uit de nchting van
Kruiningen kwam. Beide wagens werden zeer zwaar bescha-
digd.
GOES - Een 21-jarige werknemer van een supermarkt in
Goes is aangehouden voor verduistering. Bij controle van de
emballagebonnen bleek dat hij een emballagebon had meege
nomen en die later zelf had geïncasseerd. Het gaat om een be
drag van 27 gulden. De medewerker heeft bekend.
TERNEUZEN - Twee jonge Terneuzenaren van 18 en 24 jaar
zitten vast op verdenking van betrokkenheid bij drugshandel.
De 18-jarige werd donderdagavond al 'onbevoegd' aange
troffen in een woning in de Tholensstraat in Temeuzen. In die
woning vond de ongeveer een kilo hennep, waarna vrijdag de
24-jarige man als tweede verdachte werd opgepakt.
HULST - Twee mensen uit Hulst en Kloosterzande die achter
op een brommer zaten, belandden zondagmorgen vroeg in
streekziekenhuis De Honte Ze liepen diverse verwondingen
op toen ze vielen, vermoedelijk omdat ze elkaar raakten bij
het passeren op het fietspad langs Rijksweg N60, ter hoogte
van de Havendijk. Eén van de bromfietsbestuurders, een 22-
jarige Hulstenaar, bleek bijna twee keer zoveel alcohol in zijn
bloed te hebben als is toegestaan.
Op de Hulsterweg in Kloosterzande haakten zondagmorgen
omstreeks kwart over elf enkele Vlaamse toerfietsers met de
sturen in elkaar. Bij de valpartij die volgde, liep één van hen -
een man uit Stekene - zodanige verwoningen op dat hij voor
behandeling naar het ziekenhuis werd gebracht.
Een 17-jarige Terneuzense bromfietsster werd vrijdagavond
al per ambulance overgebracht naar De Honte, nadat zij door
onbekende oorzaak ten val was gekomen op de Sportlaan in
Axel.
ZUIDDORPE - Een 61-jarige automobiliste uit Axel werd za
terdagavond met diverse klachten naar streekziekenhuis De
Honte gebracht, nadat zij met haar auto tegen een boom was
gereden. De vrouw was omstreeks 19.40 uur door onbekende
oorzaak de macht over het stuur verloren in de bocht bij de
Bonte Koe vlakbij Zuiddorpe. Haar auto raakte zwaar be
schadigd.
Fliwer won de popprijs in de categorie 'jongen wild'.
foto Ruben Oreel
door Lukas Fransen
VLISSINGEN - The Juke
Joints uit Kwadendamme zijn
zaterdag door de jury van de
Stichting Popmuziek Zeeland
uitgeroepen tot beste Zeeuw
se band van 1998. Dat ze door
een optreden in Amsterdam
de prijsuitreiking aan zich
voorbij moesten laten gaan,
gaf aan dat de bluesmuzikan
ten niet alleen in Zeeland po
pulair zijn.
De Zeeuwse Popprijzen wer
den zaterdag bekendgemaakt
tijdens een muzikale presen
tatie in het Arsenaaltheater in
Vlissingen. Na een optreden
van de Terneuzense metal-
band Mindlink, vorig jaar
winnaar in de categorie 'beste
band' en 'beste cd', werden de
prijzen uitgereikt. The Juke
Joints waren samen met Rac
coon en Fiction Defenc/se ge
nomineerd voor de categorie
'beste band'. Hoewel de blues
muzikanten de prijs in de
wacht sleepten, gingen de an
dere genomineerden niet met
lege handen naar huis. Rac
coon kreeg de prijs voor de
beste demo en FictionDefenc-
/se had met Pilot de beste cd
gemaakt.
Oude rotten
The Juke Joints bestaan al
ruim vijftien jaar en zijn een
begrip in de nationale en in
ternationale blueswereld. In
1997 stond de band ruim hon
derd keer op podia in Neder
land, België, Duitsland,
Frankrijk en Oostenrijk. Toch
is bandlid Peter Kempe, die
zang en drums voor zijn reke
ning neemt, erg blij met de
prijs. „Het is ongelofelijk. Er
zijn zoveel goede bands in
Zeeland. Dan is het toch leuk
dat we er als oude rotten nog
steeds staan en erkenning
krijgen."
Kempe vond het jammer dat
The Juke Joints niet bij de
prijsuitreiking konden zijn.
„We hebben het hele weekend
opgetreden. We spelen eigen
lijk heel weinig in Zeeland. In
Zeeland heb je toch beperkte
podia. Maar hoewel we ons op
een groot gedeelte van Europa
richten, blijven we een
Zeeuwse band."
De winnaar van de categorie
'jong en wild' werd de zeskop-
pige Middelburgse formatie
Fliwer. In het juryrapport
stond dat Fliwer als jonge,
enthousiaste en veelbeloven
de band, symbool staat voor
hoop en toekomst van de
Zeeuwse popmuziek. Het ze
ventienjarige bandlid Vincent
Melens kon zijn geluk niet op.
„We hadden er stiekem op ge
hoopt. We spelen toch een
aparte muziekstijl. Het is een
beetje van alles wat. De in
breng van een cello zorgt zelfs
vooreen klassiek tintje. De sa
menstelling en composities
van de band maakt ons anders
dan andere bands."
Pluim
Melens hoopt dat de prijs voor
aanstormend talent Fliwer
een duw in de rug zal geven.
We hopen zo wat meer publi
citeit en bekendheid te krij
gen. Het is heel moeilijk om er
in het muziekwereldje tussen
te komen. We gaan in elk geval
binnenkort een cd opnemen.
Deze prijs is daarom een
pluim in de kont."
MIDDELBURG, Concertzaal
Hexagon Ensemble met werken
van A Andriessen, Caplet, De
bussy, Jongen en Ravel
door Ellengard Jense
Onder de noemer 'Une nou
velle époque' brachten de
leden van het Hexagon Ensem
ble zondagmiddag een Frans
getint programma met vooral
werken uit de eerste helft van
deze eeuw. Vijf blazers, allen
werkzaam als lid van één dei-
Nederlandse orkesten, en een
pianist speelden daarin werken
in uiteenlopende bezettingen.
Het concert was daardoor niet
alleen divers qua composities,
maar bood ook een aangename
variatie.
Het concert opende met drie de
len uit Ravels 'Le Tombeau de
Couperin'. Aanvankelijk
schreef de componist dit werk in
1917 voor piano solo en bestond
het uit zes delen, elk opgedragen
aan één van zijn aan het front
omgekomen kameraden. Latei-
orkestreerde hij er zelf vier van.
Niet zo vreemd dus om het nog
maals aan te passen, ditmaal
aan de bezetting van fluit, hobo,
klarinet, hoorn en fagot.
Het sprankelende eerste deel
'Prélude, vif', dwong meteen tot
alert luisteren door de wirwar
van klanken (even wennen aan
de akoestiek!) Het daaropvol
gende Menuet had heel veel
sfeer met de hobo als melodie-
drager en de overige blazers
mooi homogeen begeleidend.
In het tweede werk van de
avond voegde pianist Paolo
Giacometti zich bij het gezel
schap. In een kwintet van André
Caplet bewees hij dat blazers en
piano zich heel goed kunnen
mengen, want ondanks de open
vleugel overheerste het instru
ment geen ogenblik ongewenst.
Een vierdelige compositie, aan
gekondigd als 'onstuimig
jeugdwerk', gaf de musici alle
gelegenheid om zowel hun vir
tuositeit als hun muzikaliteit te
tonen. Met name voor klarinet
tist Arno van Houtert kwamen
hier bijzonder fraaie passages
in voor.
Toch waren het twee werken in
kleinere bezetting die mij het
meest wisten te boeien. Aller
eerst waren dat de "Chansons de
Bilitis' van Debussy. Deze liede
ren, oorspronkelijk voor vrou
wenstem en piano, werden be
werkt door hoornist Arie Boers
voor fluit, hoorn en piano. Zeer
fraai spel van fluitist Wout van
den Berg en mooi soepel hoorn*
spel van Boers maakten deze
'liederen zonder woorden' bij
zonder de moeite waard. Ook
het Thema met Variaties van
Hendrik Andriessen, in tijd
(1953) enigszins afwijkend,
maar qua idioom goed passend
in dit programma, vond ik heel
mooi gespeeld. De bezetting
fluit, hobo en piano maakte een
nadere kennismaking met ho
boïst LexBergink mogelijk. Een
éclatant stuk. met verve ge
speeld en wat onverwacht
plechtig eindigend
Nog niet genoemd heb ik fagot-
tist Freek Sluijs. Niet alleen
bleek hij een goed en betrouw
baar instrumentalist, hij gaf
ook plezierige, korte toelichtin
gen.Het slotstuk van de avond
was tevens het enige waarin alle
zes musici samen speelden. De
Rhapsody van de Belg Joseph
Jongen begon weliswaar dro
merig, maar ontwikkelde zich
gaandeweg tot een stuk met
symfonische allure, waarin alle
spelers, mede door de knappe
instrumentatie, hun capacitei
ten ten volle konden tonen.
Een enkel minpuntje van deze
middag? Vooral in de werken
voor grotere bezetting bleek hoe
fragiel de zuiverheid soms kan
zijn: een minimale afwijking in
stemming kan soms net storend
werken.
door Lukas Fransen
VLISSINGEN - De muzikanten
van Bief hebben zondag in het
Arsenaaltheater in Vlissingen
de eerste Thermphos Cultuur
prijs in ontvangst genomen.
Aan de prijs is een bedrag van
vijfduizend gulden en een opna
me op de website van de Raad
voor Kunst Cultuur Vlissin
gen verbonden.
.Ik hoop dat Vlissingen zich nog
meer inspant voor een goed pop
podium, zodat bands die nog
niet zo ver zijn als wij, op weg
worden geholpen", zei bandlid
Peter Slager.
De cultuurprijs wordt jaarlijks
uitgereikt aan een in Nederland
of België wonend(e) of wer-
kend(e) persoon, groep of in
stantie. „De prijs is geen aan
moedigingsprijs voor jong
talent, maar een beloning voor
bewezen kwaliteiten en bijzon
dere prestaties", zei J. B. Vente-
vogel, voorzitter van de Raad
voor Kunst Cultuur Vlissin
gen. „Dat de eerste cultuurprijs
naar Blof gaat, kan nauwelijks
Drummer Chris Götte, bassist Peter Slager en manager Frank van
der Meijden namen zondag in Vlissingen de Thermphos Cultuur
prijs in ontvangst. foto Ruben Oreel
een verrassing zijn. Blof is een
beetje van Vlissingen."
Peter Slager, die samen met
bandlid Chris Götte en manager
Frank van der Meijden, de prijs
in ontvangst nam, was vereerd
met de zoveelste trofee. „Het is
wederom een erkenning dat
mensen leuk vinden wat wij
doen.Op de vraag wat ze met
het geld gaan doen, antwoordde
•hij: „Een biertje drinken."