Zevenaarhaven breidt uit Eeuwige vragen ontdaan van oud stof PZC Pinvideo's gaan grif uit de muur Muziek wint het van de rest in Zigeunerbaron Foto's tussen oud en nieuw Verkoop voor Nieuwe Kerk zeeland 14 Verbrugge Terminals investeert in papieropslag in detail ondernemend zeeland Zijn grote liefde voor kinderen moest hij met de dood bekopen Tentoonstelling Kunstkring Nu in IJzendijke kunst cultuur zaterdag 23 januari 1999 Van den Boom Uitzendbu reaus en Optima Uitzendbu reaus hebben zich verenigd tot de nieuwe uitzendketen Creyf's Interim In Zeeland heeft de nieuwe keten vestigin gen in Goes aan de Piet Hein- straat en in Terneuzen aan het Stadhuisplein. De bureaus be middelen voor alle sectoren; administratief, technisch, in dustrieel, horeca en verzor ging. Daarnaast bieden de bu reaus werving en selectie van personeel, herplaatsing van werknemers en andere perso neelsdiensten. De twee uit zendorganisaties waren al on derdeel van de Belgische uit zendorganisatie Creyf's De onderneming heeft vestigingen in acht Europese landen en is met een omzet van 1 miljard gulden over 1998 de derde Eu ropese uitzender met een marktaandeel van twaalf pro cent. In Nederland is Creyf's met 38 vestigingen twaalfde in de markt. Door uitbreiding en overnames wil de onderneming in enkele jaren groeien naar honderd kantoren. Martijn de Korte is medefir mant geworden in het bedrijf in zonwering, rolluiken en raam- bekleding van zijn vader. Zon weringscentrum Piet de Korte in Sommelsdijk. Martijn is sinds december jongstleden gediplomeerd monteur zonwe ring. Hij rondde zijn opleiding af bij de Stichting Vakoplei ding Zonwering Bedrijven in Nieuwegein. Martij de Korte is de beoogd bedrijf sop volger voor zijn vader. Tuiniersbedrijf Groen Send ee vof verhuist per maandag 1 februari van de Oranjedijk in IJzendijke naar de Pyramide in dezelfde woonplaats. Het mo biele bedrijf van Jeroen de Valk en Nicole Vandenkerckhove is actief in ontwerp, aanleg en onderhoud van tinnen voor zo wel particulieren als bedrijven. Ook bestratingswerk en tim merwerk kan Groen Service verzorgen. De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk icorden aan geboden aan de redactie van de PZCpostbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Wout Bareman TERNEUZEN - Het havenbe drijf Verbrugge Terminals in Terneuzen investeert nog dit voorjaar 10 miljoen gulden in de faciliteiten voor papierop slag aan de Zevenaarhaven. Dat bedrag is gemoeid met de bouw van een extra loods met een oppervlakte van 20.000 vierkante meter op het be drijfsterrein. De investering is een direct ge\ olg van het con tract dat Verbrugge heeft ge sloten met papierproducent Abitibi Consolidated in Cana da. Het gaat om een lijndienst van 125.000 ton papier per jaar. Dit weekeinde voeren twee vrachtschepen de eerste lading papier aan. Tot nu toe voerde de Canadese papierreus het papier in ver- schillende West-Europese ha vens aan, waaronder Antwer pen De aanvoer en distributie wordt nu geconcentreerd in Terneuzen en biedt perspectief voor verdere uitbreiding. Het papier dat via Terneuzen wordt aangevoerd is bestemd voor de Benelux. Italië, Duitsland. Zwitserland en Frankrijk. Di recteur M. Verbrugge be schouwt de nieuwe trafiek als 'een versterking van onze posi tie op de internationale papier- markt'. Overleg Verbrugge ontvangt van ouds her hoofdzakelijk papier en pulp uit Scandinavië, maar het bedrijf voert momenteel volop onderhandelingen met produ centen elders in de wereld. Ver brugge: ,,We zijn nog met twee, drie andere trafieken bezig. Halen we die ook binnen dan wordt onze positie op de markt van de forest products danig verstevigd. Ik heb de indruk dat onze naam wereldwijd steeds bekender wordt. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de fusies tussen de papier concerns, met wie vrij in het verleden al zaken deden. De markt verruimt zich op die ma nier voor ons." De grootste papierproducent ter wereld StoraEnso voert via de haven van Terneuzen ruim 250.000 ton op jaarbasis aan Door de ingebruikname van een grote eellulose-pulptermi- nal in Zeebrugge - de plannen zijn zo goed als rond - zal die aanvoer wat verschuiven, maar Verbrugge rekent er vast op dat Terneuzen een belang rijke satelliet-haven voor de producent zal blijven, zeker wat betreft de doorvoer per binnenschip. Verbrugge is ove rigens ook nauw betrokken bij de onderhandelingen over de 'verwerking' van de papierpro ducten, die na de ingebruikna me van de terminal in Zeebrug ge worden aangevoerd. Vorig jaar werd bij Verbrugge Terminals in de Zevenaarha ven in Terneuzen 1,3 miljoen ton papier en pulp aan- en doorgevoerd. door Nicole Kluijtmans Zijn grote liefde voor kinde ren werd uiteindelijk zijn dood. Toen hij keek naar hun voetbalspel werd Pieter Lou werse gegrepen door een elek trische tram. Op 20 augustus 1909 overleed de kinderboeken schrijver in zijn woonplaats Den Haag aan de gevolgen van dit ongeluk. Tijdens de onthul ling van zijn borstbeeld op 23 januari 1912 herinnerde domi nee Vermeer aan deze fatale ge beurtenis. De plechtigheid tegenover het Souburgse stadhuis trok veel toeschouwers. Souburg was trots op zijn bekende nakome ling. De schrijver/verteller/on- derwijzer die op 23 januari 1840 in Souburg werd geboren,had het immers gemaakt. Wie kende niet de inmiddels klassiek ge worden liederen als Waar de blanke top der duinen en Op de grote stille heide Belerend In zijn tijd was Louwerse ook een bekend kinderboeken schrijver. Een aantal van zijn verhalen, versjes en boeken had betrekking op Zeeland of Sou burg. Tegenwoordig wordt zijn werk vanwege de nogal beleren de toon niet meer gelezen, maar de onthullers van het drie meter hoge monument waren vol lof over Louwerse. 'Mooi Pietje' kon al tijdens zijn jeugd verhalen vertellen als geen ander. Onder voogdij van zijn oom in Vlissingen werd hij onderwijzer Na benoemingen op dorpsscholen in Dirksland en Hazerswoude werd hij in 1872 aangesteld in Den Haag waar hij zijn loopbaan als jeugd- en kinderboekenschrijver begon. In 1888 moest hij als school hoofd ontslag nemen vanwege zijn doofheid Kinderen ,,De wereld waarin Louwerse leefde was bevolkt met kinde ren. 'Hij, de dove, hoorde hen praten en zingen; hij, de eenza me, voelde zich door duizenden kinderen gestuwd en omstuwd; hij, de oude, was hun kameraad, hij mocht meespelen, meehollen en meedartelen", sprak Ver meer. Op het oorspronkelijke granie ten voetstuk is zijn grote liefde vereeuwigd. Er zijn figuren op aangebracht die lezende kinde ren voorstellen. Het borstbeeld van Pieter Lou werse in Souburg. door Catlijne Akkermans TERNEUZEN - Vanaf deze week is het in Terneuzen mogelijk een videofilm uit de muur te halen. Videotheek Cinerent intro duceerde de Pinvideo In Out, een machi ne waar mensen 24 uur per dag terecht kunnen voor een film naar keuze. Het ap paraat is ingebouwd in de muur van de vi deotheek in de Drebbelstraat. Het loopt al behoorlijk storm. In een dag werden er 35 gratis pasjes verstrekt, die nodig zijn om van de pinvideo gebruik te maken. Er zijn inmiddels veertig video banden verhuurd uit de automaat ..Vooral de pornofilms gaan er erg rap uit, omdat het systeem honderd procent privacy ga randeert". vertelt eigenaar R. Ulveling. Om van de pinvideo gebruik te kunnen maken, moet men een pasje aanvragen bij de balie van Cinerent Dit krijgt de klant gratis mee en kan steeds opnieuw opge waardeerd worden. De pinvideo is de eer ste in Zeeuws-Vlaanderen. ,,Op Goes na, ook in heel Zeeland!", zegt Ulveling trots. Hij wil in de regio zo'n tien automaten op gaan zetten. Waar de volgende gaat ko men, begin zomer, houdt hij nog even ge heim. De videofilms zijn tegen normale prijzen te huur. Voor drie uur betaal je 3,50 gulden, voor 24 uur 7,50 gulden. MIDDELBURG, Stadsschouwburg Roemeense Staatsopera Timisoara met operette Der Zigeunerbaron van Johann Strauss onder directie van Mihaela Rosea, regie Frans Meewis. door Kees Cijsouw Het was een operette-avond- je op twee niveau's, vrij dagavond in Middelburg. Het gezelschap van de Staatsopera van Timisoara trad er voor een volle zaal aan met Der Zigeu nerbaron, Strauss' kruising tus sen een opera en een operette. Als geheel verdiende de voor stelling wat mij betreft de kwa lificatie degelijk, maar die doet de uitvoering van de muziek te kort. Het orkest bleek de ster van de avond. Dat Die Fledermaus het in populariteit wint van Der Zi geunerbaron laat zich waar schijnlijk verklaren uit het in ternationaal aansprekende 'Wienerische' karakter van dat werk. De verwikkelingen en verliefdheden in de ambiance van het zigeunerleven leveren - als het in de sfeer van de bij het onderwerp passende profitieën mag - een nogal voorspelbaar verhaal op; hoe warrig de be wandelde zijpaden soms ook zijn. Het boeiende zit in de muziek, waarin Strauss Die Fledermaus wel naar de kroon steekt. Al da delijk werd duidelijk, dat het orkest er op uit was die kwali teiten zo gunstig mogelijk te be lichten: de ouverture kreeg met élan en subtiliteit klank. Het stemde aangenaam dat het niet bleef bij dit goede begin: de hele voorstelling door werd er even fijnzinnig als geestdriftig ge blazen en gestreken. Van de vocale prestaties beviel mij die van het koor het beste. Het trof dus goed, dat Strauss het een royaal aandeel heeft ge geven: Er werd - in de wals van het eerste bedrijf of later in Ha- bet acht - robuust gezongen en tegelijkertijd trefzekerder dan in sommige solistenrollen ge beurde. Hoewel ik de meeste mannelijke optredenden een enthousiaste presentatie niet wil ontzeggen, bleef hun inbreng aan de opper vlakte hangen: degelijk. Het gold voor de zigeunerbaron van Marius Vlad, evenzeer als voor de Ottokar van Petre Ghilia. Ar leen bij de komische varkens- boer Zsupan van Peter Hercz kwamen stem en acteertalenl gelijkwaardig uit. Van de twee vrouwelijke hoofdrollen zonj Nicoletta Colceiar als Arsens voortreffelijk en haalde het zi geunermeisje Saffi van Christi ana Popescu de luide passages royaal, maar ze klonk niet zel den te geknepen als er fijnzin nigheid werd verlangd. De enscenering was nogal ge woontjes van aard. plezierig ogend, maar zonder veel verras singen. En in overeenstemming daarmee waren de kostuums: voorspelbaar kleurrijk. Voor het vurige Hongaarse, zo men wil: Roemeense - idioom zorgde vooral het orkest. IJZENDIJKE - De Zeeuws-, Kunstkring bestaat veertig jaar Ter gelegenheid van dit jubile um zijn er dit jaar verschillen» activiteiten op touw gezet. In IJzendijke wordt in hel Streekmuseum als afsluitiri van het feestjaar op vrijdag 2 januari de tentoonstellin Kunstkring Nu geopend. Opc tentoonstelling worden enkel werken van alle huidige lede: geëxposeerd, vervaardigd ui klei, brons en marmer. Ook zij er schilderijen, foto's en compu terkunstwerken te bezichtigen Het bestuur geeft de leden ruim te om te experimenteren m« nieuwe initiatieven en materia len. De tentoonstelling word geopend door de Oostburgs burgemeester G. Noordewiere A Lammers-Cok zorgt voor c muzikale omlijsting. De expos: tie loopt nog tot 20 maart. In het Zeeuws Museum Middel burg loopt nog tot 7 maart d' tentoonstelling Kunstkrini toen, een tijdsbeeld. Daar worj den werken getoond van ledr en oud-leden. De Middelhui? expositie geeft een beeld van beeldende kunst in Zeeland g durende de eerste twintig j# van het bestaan van de Kui kring. Even een videootje uit de muur halen: met een pasje van videotheek Cinerent kan men altijd terecht. foto Peter Nicolai door René Hoonhorst HULST - Hulstenaar E. van den Bergen maakt foto's omdat hij 'het niet kan laten'. Fotografie is meer dan een hobby wil de di recteur van openbare basis school De Reynaert maar laten weten. Aan de andere kant hoedt hij zich ervoor om 'te pre tentieus te doen' over zijn foto grafische bezigheden. Van den Bergen exposeert van maandag 25 januari tot en met vrijdag 5 februari vijfentwintig foto's onder de titel Tussen oud en nieuw in de centrale hal van het stadskantoor van Hulst. De meeste tentoongestelde opna men zijn gemaakt in het voor malige Maristenklooster aan de Carmelweg. De foto's zijn de af gelopen vier, rijf jaar gemaakt. Van den Bergen drukte dus ook al prenten al in de tijd dat het klooster nog werd bewoond door enkele paters en patiënten van het begeleid-wonenproject van de Stichting Bosdorp. Het fotograferen van mensen vindt de Hulstenaar het boeiendst, maar op de foto's van het Maris tenklooster is geen mens te zien. Inbreuk .,Ik had de paters wel graag ge fotografeerd tijdens hun dage lijkse bezigheden, maar ik heb het niet gevraagd. Waarschijn lijk omdat ik onbewust toch voelde dat het fotograferen van het klooster als woonomgeving al genoeg inbreuk op het privé- leven van de paters was. Toen ze er nog woonden, mocht ik ook niet overal komen." De foto's die Van den Bergen nu heeft gese lecteerd, laten kamers en ver trekken zien in de tijd dat er nog volop in werd geleefd. Diezelfde ruimten zijn ook gefotografeerd na de verhuizing van Bosdor- pers en paters. Een opname van de kapel leidt door de glas-in- loodramen en de donkere lam- brizering met bijbelse afbeel dingen als vanzelf tot nostalgi sche gedachten aan het rijke Roomse leven. Symbool Een eenzaam achtergebleven lampje in een kaal vertrek doet ook denken aan betere tijden, maar symboliseert tegelijker tijd de nieuwe kansen voor het gebouw: het klooster wacht ten slotte een geheel nieuw leven als hoofdgebouw van het Rey- naertcollege. Als Van den Ber gen naar zijn favoriete opname van de expositie wordt ge vraagd, kiest hij een foto van een tot keuken omgebouwd ver trek van voormalige Bosdorp- bewoners. GOES, 't Beest 'Vuile handen', naar het stuk van Jean Paul Sartre, door De Roovers, met Gunther Lesage, Sara De Bos- schere, Robby Cleiren, Luc Nuyens en Ryszard Turbiasz. Kostuums van Charlotte Willems, decor van Stef Stessels. doorWillem Nijssen Hier of daar moet er onder ons nog wel een linkse acti vist zijn voor wie 'Vuile handen' enig realiteitsgehalte heeft. Voor wie 'het offer van de revo lutie' nog iets concreets voor stelt en die nog worstelt om 'vechten voor vrede' een recht vaardiging te geven. Maar het merendeel van de mensen is daar zeker niet mee bezig. In een land waar de belangstelling voor politiek steeds verder te rugloopt, kan de andere centra le vraag („Denk jij soms, dat je zonder vuile handen kunt rege ren?") ook nauwelijks een item zijn. Als De Roovers er dan toch in slagen om met hun bewerking van het politieke-discussie- stuk 'Vuile handen' van Sartre, het publiek bijna twee uur in de ban te houden, dan moet dat an dere redenen hebben. Voor de hand liggende bron is dan het cynisme, dat publiek en makers bindt. De een fs cynisch, de an der maakt het cynisch. Want in deze 'Vuile handen' zijn een groot aantal rollen en een aantal incidenten sterk gekarikaturi seerd. Op aangename wijze ove rigens, met een paar schitte rend-humoristische momenten. De jonge intellectueel Hugo wil graag iets betekenen voor 'de re volutie', en krijgt de opdracht om de leider van de oppositie groep waar hij toe behoort, te doden. Omdat die een ongunstig pact wil afsluiten met rivalise rende oppositiegroepen Tien dagen lang aarzelt hij, en als hij schiet is dat waarschijnlijk uit jaloezie omdat zijn vrouw aan papt met de leider. Na zijn ge vangenisstraf is de partijlijn veranderd, en volgt men de koers van de vermoorde leider. Hugo is nu zélf aan de beurt om geëlimineerd te worden. Het is de eeuwige discussie over het spanningsveld tussen indi vidu en samenleving. Mag je do den in het belang van de groep? Waar is de mens achter de idee- en? Maakt de mens zijn ideeën, of maken de ideeën de mens? Waar is de moraal, waar de ei gen verantwoordelijkheid? In teressante vragen, actueel in 1948 en opnieuw in de jaren van de Rote Armee Fraktion. Van daar in deze bewerking ook ele menten uit 'Mauser' van Heiner Müller, een stuk uit 1970. Anno 1999 kunnen deze vragen niet meer letterlijk genomen wor den. Maar als metafoor zijn ze bruikbaar om de leegte van de cynicus aan te geven: als niets er nog toe doet (en er zijn elke dag nieuwe schandalen om dat te bewijzen), waarom leven we dan nog? De oorspronkelijke 'Vuile han den' was een redelijk spannend, maar ten dele ook een tamelijk leerstellig stuk. Droog, intellec tueel. vol woorden. Nog altijd zijn er veel woorden, maar boei end aan deze vertolking is het beeldende, een sterke kant van De Roovers. Zonder er één woord aan te besteden, wordt de relatie tussen Hugo en zijn vrouw Jessica haarscherp afge tekend. Prachtig spel in gebaar en houding van zowel Giinther Lesage als Sara De Bosschere. Het knerpende geluid van ge broken glas vertelt meer dan woorden kunnen zeggen. Grote spiegelruiten op de achtergrond worden krachtige symbolen: we kijken er doorheen, maar wor den geacht er niets achter te zien, Het is een dunne wand, tussen twee werelden. Dat beeldende gecombineerd met de karikaturale elementen (een schitterende onderhande lingsscène bijvoorbeeld, met Ryszard Turbiasz in een prach tige rol als 'regent') maakt 'Vuile handen' opnieuw levend en ont doet de eeuwige vragen van het oude stof dat zich daarop had verzameld. Werk van Jan de Koning. door Jeroen Vliegenberg MIDDELBURG - In de Middelburgse Wandel- kerk (ingang onder de Lange Jan) wordt vanmid dag om 14.30 uur een kunstexpositie geopend door wethouder P. M. Bruinooge. De tentoonstelling bestaat uit werk van gemeen teleden dat de komende maanden wordt verkocht ten bate van de herinrichting van de Nieuwe Kerk. Tot nu toe zijn zo'n twintig schilderijen en foto's en een achttal beelden te zien. De bedoeling is dat de kerk straks multi-functióneel gebmikt kan worden^ Er komen stoelen in plaats van ban ken waardoor er ruimte is voor musicals, concer ten en exposities. De expositie is elke zaterdag middag tussen 14.00 en 17.00 uur te bezoeken en loopt tot en met zaterdag 27 maartBelangstellen den kunnen in die periode een bod uitbrengen op de kunstwerken. Op 27 maart worden de werken aan de hoogste bieder verkocht. „Alles wat op de foto te zien is, lijkt in strijd met elkaar. Goed, er staat een keukenblok en er zijn keukenkastjes- Maar er hangt ook een kruis aan de muur, er is een kruis in de deur post verwerkt en de stoelen zou je niet direct in een keuken ver wachten. En ondanks die tegen strijdigheden wordt het toch een leefbaar vertrek." Naast de vijftien kloosterfoto's heeft Van den Bergen een aantal foto's van de gerestaurateerde basiliek (van oud naar nieuw) uitgekozen, zijn enkele prenten van het gesloopte MiLockcom- plex en een opname van een bij na geheel uitgebrande boerderij te zien. Daarnaast heeft hij ook afdrukken van een hoogbejaar de dame en een close up van haar gerimpelde hand uitverko ren. De foto's van Van den Ber gen zijn de komende twee we ken tijdens de openingstijden van het Hulster stadskantoor te bezichtigen. Een foto die E. van den Bergen maakte in het voormalige Maristen klooster aan de Carmelweg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 54