Forse auto vol kracht Vee Two lanceert haaiachtige motor PZC mOP VOOR JEZELF' enW BMW-motor in zakformaat Mitsubishi Space Wagon vernieuwd Volvo diesel Gepantserde S-klasse Nissan Z Concept Tekort fietsklemmen bij de NS-stations Mazda MPV auto motorfiets zaterdag 23 januari 1999 41 autonieuws WORD LIP Vffl DE FIET5EM0NP De miniatuur BMW R1200C is amper van echt te onderscheiden. Protar-importeur Hobbimex uit Raamsdonkveer kondigde onlangs de komst aan van een BMW R 1200 C in zak formaat. Het vitrinewaardig maken van deze uit 130 onderdelen bestaande bouwkit vergt ongeveer twee bouwdagen. Ervaren bou wers kunnen het miniatuur verder ver fraaien door hem in een voorkeurskleur te spuiten. Hoewel het bouwschema niet voorziet in het monteren van de bijgeleverde fraai 'verchroomde' voorvork, laat deze zich met enig kunst- en vliegwerk toch relatief eenvoudig monteren. Grappig is het pas sagierszitje. Dat kan -evenals bij de echte BMW - scharnieren, waardoor een minia tuur ruggensteunt je ontstaat. De BMW R 1200Ckost/ 62,50. Miniatuurkwartet Hobbimex introduceerde gelijktijdig met het Beierse miniatuur een Moto Morini- racer uit 1963 69.95). een zwarte Du- cati 916 Senna uit 1997 67.50) en een Kawasaki ZX-7R in superbike uitvoering 56,95). Het Protar-miniatuurkwartet is verkrijgbaar bij de betere speelgoed- en hobbyzaken. Voor informatie: 0162-512.415. Mitsubishi is een specialist op het gebied van ruimteauto, ook wel MPV's (Multi Purpose Vehicles meervoudig bruikbare voertuigen) genaamd. Als een der eerste fabrikanten pikte het Japanse merk in de jaren tachtig de trend op met de Space Wagon en de afgelopen jaren had het merk liefst drie verschillende modellen in het gamma. De Space-modellen zijn nu echter aan vernieuwing toe. Vorig jaar verdween de al te busjes- achtige Space Gear en kwam een in Nederland bij NedCar gebouwde midi-MPV met de naam Space Star. In de loop van dit jaar volgt nog de Space Runner, maar nu is er reeds de Space Wagon. Space Wagon is eigenlijk ook de modelnaam van de eerste ruimteauto van Mitsubishi. Die auto verscheen in 1983, toen ook Chrysler, Renault en Nissan schoorvoetend hun eerste MPV- modellen op de markt brachten. Maar het model van nu heeft afge zien van de naam weinig meer te maken met die auto van toen. De Space Wagon anno 1999 is een echt topmodel, flink gebouwd en met een ultramoderne, direct in gespoten benzinemotor en veel kracht. Om met die afmetingen te begin nen, de huidige Space Wagon is echt een forse automobiel met een lengte van 4,60 meter, een breedte van 1,78 meter en een hoogte van 1,65 meter. De auto is in alle rich tingen een centimeter of acht ge groeid ten opzichte van zijn voor ganger en is zelfs nog wat langer dan een Renault Espace. Alleen is de carrosserie niet zo hoog als de meeste concurrenten. Het uiter lijk van de Space Wagon is ook flink veranderd ten opzichte van zijn voorganger, maar Mitsubishi heeft er toch een herkenbare auto van gemaakt. Ruimer In het interieur van de Space Wa gon gaat het er ook een stuk rui mer aan toe. Vooral op de tweede en de derde zitrij is er meer plaats en daarmee is de auto nu een echt zevenpersoons voertuig. In een la ter stadium komt er trouwens nog een zespersoons versie, waarbij de bank op de tweede zitrij is vervan gen door twee separate stoelen. Bij een bezetting met zeven perso nen blijft trouwens de bagage ruimte met 240 liter aan de krappe kant. Aan deze tekortkoming heeft Mitsubishi niets kunnen doen. Daardoor is het alleen een serieus vervoermiddel voor zeven personen als er geen bagage mee hoeft. Wordt er met vijf mensen gereisd en dus één bank weggela ten, dan is er 1.390 liter laadvolu me aan boord. In de Space Wagon debuteert de tweede direct ingespotenbenzine- motor van Mitsubishi. Het is op nieuw een viercilinder motor, Het ontstaan van de Australische Vee Two Squalo (haai) is te danken aan een verregaande vorm van samenwer king tussen de Australische tuningspe- cialist Brook Henry, de Japanse frame- bouwspecialist Kensei Sato (Over racing) en de Britse designer John Keogh. Het drietal ontwierp en bouwde rond het bekende Ducati 900 SS blok een opvallende lichtgewicht tweewieler met een bepaald niet alledaagse uitstra ling. Debet aan het lage eigengewicht van de Squalo zijn onder meer het licht metalen 'spaceframe' dat slechts 7,5 kilo weegt en de al even lichte 4,5 kilogram wegende swingarm. Framekit De motor wordt in ons land vervaardigd door het in Loenen (Gld) gevestigde be drijf Star Twin, Exemplaren kunnen daar in afgebouwde staat worden ge kocht, maar zijn ook te verkrijgen als framekit. Wie voor een 'kit' kiest, moet nog op zoek naar een donormotor. Wel hebben kopers dan alvast de beschik king over een Over-frame en Over ach- terbrug, een tank, een leeg dashboard, kroonplaten, een kuip met ruit en bijbe horend frame, een rvs-uitlaatsysteem met carbondempers, een voorspatbord en zitje, een achterframe, een accubak, voetsteunen en een remschakelset en niet te vergeten een nummerplaatsteun. De Squalo kan desgewenst ook worden uitgerust met lichtgewicht Marchesini- velgen en daarnaast kan nog het nodige De Vee two heeft een opvallend agressieve uitstraling worden aangepast op het gebied van ve ring. demping en remmen. Door de cilin derinhoud van de Squalo op te voeren tot 944 cc en verder te tunen, is een ver- mogensafgifte van 90 pk of meer aan het achterwiel mogelijk. (De bij het be schreven model opgegeven vermogens waarden zijn gemeten aan het achter wiel!). De Squalo kan desgewenst ook worden uitgerust met een 7 50 cc metend Ducati-blok. De kitprijs bedraagt 21.500: rijklare exemplaren zijn er vanaf 35.000,-. Ruud Vos Voor informatie: 055-505.1329 De Mitsubishi Space Wagon groeide naar alle kanten een centimeter of acht. maar dan met een inhoud van 2,4 liter, vrij fors voor een motor van dit type. Door zijn flinke inhoud per cilinder levert de motor veel trekkracht. Bij slechts 3.500 toe ren per minuut is er 225 Nm be schikbaar. Veel schakelen is dus zeker niet nodig bij de Space Wa gon. Verbruik De directe inspuiting levert in de Space Wagon geen extra vermo gen. De machine levert 150pk(110 kW) en dat is relatief weinig in vergelijking met de 125 pk van de 1,8 liter motor uit de Carisma en de Space Star. En ook de winst in het brandstofverbruik lijkt gering als we de cijfers vergelijken met de vorige generatie van de Space Wa gon. Die verstookte gemiddeld 1 op 10,5, terwijl de nieuwe Space Wagon volgens de fabrieksopgave 1 op 10,8 zou verbruiken. Het nieuwe model is echter zo'n 150 kilo zwaarder en heeft een motor met een grotere inhoud en meer vermogen. Toch stelt de auto een beetje teleur op dit punt. De eerder beloofde spectaculaire zuinigheid van directe inspuiting wordt niet gerealiseerd. Dat betekent niet dat de 2,4 liter GDI-motor niet zou voldoen. Het is zelfs een heel plezierige kracht bron met lekker veel pit en een be scheiden geluidsproductie. Met deze motor accelereert de Space Wagon in 10,7 seconden van stil stand naar 100 kilometer per urn en is een topsnelheid mogelijk van 190 km/h. De Space Wagon is niet zo'n heel hoge ruimteauto en dat heeft voordelen voor het weggedrag. De auto heeft minder de neiging om te hellen in bochten dan de meeste concurrenten. Bovendien zorgt het mooie onderstel met onafhan kelijke wielophanging vóór en achter voor een goede wegligging en veel comfort. Comfortabel is ook de uitrusting van de Space Wagon. Mitsubishi levert de auto alleen in de GLX- versie, die standaard onder meer airbags voor de bestuurder en de passagier, airconditioning, cen trale portiervergrendeling, elek trisch bedienbare ramen vóór en achter en elektrisch verstelbare buitenspiegels heeft. Eigenlijk ontbreekt in dit rijtje alleen ABS, een voorziening die je al vanaf de middenklasse steeds vaker stan daard ziet. De Space Wagon is per direct leverbaar vanaf 57.445 gul den. Dat is voor het topmodel in Mitsubishi's ruimtereeks niet veel. Mario Vos Volvo heeft een nieuwe dieselmotor voor de S40 en V40. De machi ne stamt van Renault, heeft een inhoud van 1,9 liter en directe in spuiting. De krachtbron vervangt de vroegere 1,9 liter motor met het traditionele voorkamer-systeem. De motor is vijf pk sterker dan zijn voorganger en tevens een stuk zuiniger. Gemiddeld ver bruikt hij in de S40 1.9 D volgens Volvo 1 op 17,9. Met deze motor accelereert de auto in 12,5 seconden van 0 naar 100 en de topsnel heid bedraagt 180 km/h. De nieuwe dieselmotor is leverbaar in de 'kleine' Volvo's vanaf maart. De S40 1.9 D staat in de prijslijst voor 51.950 gulden, de V40 diesel vanaf 52.950 gulden. Onder de titel Mercedes-Benz Guardline heeft 'Das Haus' een uit gebreid programma gepantserde automobielen samengesteld. Daarmee komt Mercedes tegemoet aan de groeiende vraag naar auto's met extra bescherming. Het topmodel uit dit programma is de gepantserde S-klasse, maar ook modellen uit de E- en de G- klasse kunnen in kogelwerende uitvoering worden geleverd. Voor de bouw van de gepantserde modellen heeft Mercedes een speciale productielijn opgestart. Beschermingselementen voor bijvoorbeeld portieren, achterwand, dakhemel en schutbord wor den niet naderhand in reeds afgeleverde auto's ingebouwd, maar bij de bouw van de carrosserie direct geïntegreerd. Daardoor ver sterken deze beschermingselementen ook nog eens de structuur van de carrosserie. Mercedes levert auto's in verschillende beschermingsklassen. De modellen in de klasse B4 zijn bestand tegen revolverkogels van het kaliber ,44 en bieden bescherming tegen gelegenheidscriminelen en straatrovers. De typen uit de klasse B6/B7 beschermen tegen terreur- en moordaanslagen en houden ook projectielen uit mili taire geweren tegen. De Nissan Z Concept gaat qua styling uit van het oermodel, de 240 Z. De bestverkochte sportwagen aller tijden is de Nissan Z-reeks. Van de 240 Z, de 260 Z, de 280 Z en uiteindelijk de 300 ZX werden er in bijna dertig jaar meer dan een miljoen verkocht. Uiteindelijk verdween de tot supersportwagen geëvolueerde auto van het to neel, maar Nissan heeft plannen om de Z-serie weer tot leven te wekken. Op de autotentoonstelling in Detroit werd de 'Z concept' onthuld, een zeer realistische studie naar een betaalbare sportau to. De Z concept gaat qua styling uit van het oermodel, de 240 Z, met een lange motorkap en een korte achterkant. Ook de motor heeft weer dezelfde inhoud als vroeger, 2,4 liter. Dit keer wordt die in houd echter bereikt met een viercilinder motor en niet met een zes cilinder zoals vroeger. Maar de 16-kleppenmotor met twee boven liggende nokkenassen is goed voor 200 pk en drijft via een vijfbak de achterwielen aan. En moet borg staan voor leuke prestaties. Se rieproductie van dit model wordt serieus overwogen. Op alle 380 NS-stations in Nederland is een tekort aan 25.000 fietsklem men. Het gevolg daarvan is zichtbaar rond de stations: massa's slordig neerge zette fietsen op plaatsen waar ze niet ho ren. Bovendien voldoen de 275.000 fiets klemmen die er zijn, niet aan de nieuwste normen. Ze komen voor vervanging in aanmerking. NS en rijksoverheid hebben bepaald dat de onderlinge afstand tussen fietsklem men 37,5 in plaats van 30 centimeter moet zijn en dat de onhandige etagerekken al leen gebruikt mogen worden als er op de begane grond geen plaats is. Ook zijn er maximale loopafstanden vastgesteld tus sen stalling en station. Om in zeven jaar tijds bestaande stallingen aan te passen en nieuwe te ver bouwen is een half miljard gulden nodig. Het ministerie van verkeer en waterstaat heeft dat geld op de begroting staan, maar uit kamerdebatten blijkt dat het volledige bedrag zeker niet beschikbaar komt. Op doorgaande fietsroutes wordt hard gereden. Racefietsers houden door hun voorover gebogen houding de blik meest al op het asfalt gericht. Het bekijken van hooggeplaatste wegwijzers is dan een lastig karwei. Rotterdam komt hardfietsers tegemoet door naast de normale borden wegwijzers op het asfalt te plaatsen. Op de eerste van elf doorgaande routes zijn eind vorig jaar bij kruisingen forse stickers op het weg dek geplakt met een pijl en een nummer. Het materiaal is niet zo best, want de stic kers zaten na een paar weken al onder het straatvuil. Het gaat om een experiment op fietsroute nummer twee, die vanaf Delft dwars door Rotterdam richting Dordrecht voert. De andere doorgaande fietsroutes krijgen dit jaar wegwijzers en betere stickers op het wegdek. Het leren van verkeersborden wordt een pretje voor kinderen met het boekje Fiet sende Flip van Saskia van Oversteeg. Flip gaat er als vijfjarige op uit en komt onderweg allerlei rare borden tegen. Het zijn juist de verkeersborden die voor jon ge kinderen op een fiets het belangrijkst zijn om te kennen. Door het eenvoudige taalgebruik zal snel tot de lezertjes door dringen hoe ze in de praktijk moeten rea geren op een fietspad-, stop- of voor rangsbord. Veilig Verkeer Nederland is betrokken geweest bij het schrijven van het boekje. Theo van der Kaaij Fietsende Flip; ISBN 90-5695-045-2; Uitgeve rij Van Buuren; 24,90 Een voorproefje van de later dit jaar op de markt komende Mazda MPV In de tweede helft van dit jaar introduceert Mazda in ons land een nieuwe MPV. Die auto gaat sterk lijken op het model op de foto, een studiemodel dat op Amerikaanse leest is geschoeid. Voor de Amerikaanse markt is de MPV voorzien van een 2,5 liter V6-motormet 170 pk (125 kW). Standaard heeft de auto zes zoge naamde captain chairs en schuifdeuren. Opvallende kemnerken zijn de vijfhoekige grille en de 18 inch lichtmetalen wielen. De geheel nieuw ontwikkelde voorwielaangedreven MPV komt na de zomer naar Europa. Over prijzen is nog niets bekend. De Fietsersbond ENFB pleit al jaren voor voldoende fietsklemmen bij de NS-stations.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 41