Forse auto vol kracht
Vee Two lanceert haaiachtige motor
PZC
mOP VOOR JEZELF'
enW
BMW-motor in zakformaat
Mitsubishi
Space
Wagon
vernieuwd
Volvo diesel
Gepantserde S-klasse
Nissan Z Concept
Tekort fietsklemmen
bij de NS-stations
Mazda MPV
auto motorfiets zaterdag 23 januari 1999 41
autonieuws
WORD LIP Vffl DE FIET5EM0NP
De miniatuur BMW R1200C is amper van echt te onderscheiden.
Protar-importeur Hobbimex uit
Raamsdonkveer kondigde onlangs de
komst aan van een BMW R 1200 C in zak
formaat.
Het vitrinewaardig maken van deze uit
130 onderdelen bestaande bouwkit vergt
ongeveer twee bouwdagen. Ervaren bou
wers kunnen het miniatuur verder ver
fraaien door hem in een voorkeurskleur te
spuiten.
Hoewel het bouwschema niet voorziet in
het monteren van de bijgeleverde fraai
'verchroomde' voorvork, laat deze zich
met enig kunst- en vliegwerk toch relatief
eenvoudig monteren. Grappig is het pas
sagierszitje. Dat kan -evenals bij de echte
BMW - scharnieren, waardoor een minia
tuur ruggensteunt je ontstaat. De BMW R
1200Ckost/ 62,50.
Miniatuurkwartet
Hobbimex introduceerde gelijktijdig met
het Beierse miniatuur een Moto Morini-
racer uit 1963 69.95). een zwarte Du-
cati 916 Senna uit 1997 67.50) en een
Kawasaki ZX-7R in superbike uitvoering
56,95). Het Protar-miniatuurkwartet
is verkrijgbaar bij de betere speelgoed- en
hobbyzaken.
Voor informatie: 0162-512.415.
Mitsubishi is een specialist
op het gebied van
ruimteauto, ook wel MPV's
(Multi Purpose Vehicles
meervoudig bruikbare
voertuigen) genaamd. Als een
der eerste fabrikanten pikte
het Japanse merk in de jaren
tachtig de trend op met de
Space Wagon en de afgelopen
jaren had het merk liefst drie
verschillende modellen in het
gamma. De Space-modellen
zijn nu echter aan
vernieuwing toe. Vorig jaar
verdween de al te busjes-
achtige Space Gear en kwam
een in Nederland bij NedCar
gebouwde midi-MPV met de
naam Space Star. In de loop
van dit jaar volgt nog de Space
Runner, maar nu is er reeds de
Space Wagon.
Space Wagon is eigenlijk ook de
modelnaam van de eerste
ruimteauto van Mitsubishi. Die
auto verscheen in 1983, toen ook
Chrysler, Renault en Nissan
schoorvoetend hun eerste MPV-
modellen op de markt brachten.
Maar het model van nu heeft afge
zien van de naam weinig meer te
maken met die auto van toen. De
Space Wagon anno 1999 is een
echt topmodel, flink gebouwd en
met een ultramoderne, direct in
gespoten benzinemotor en veel
kracht.
Om met die afmetingen te begin
nen, de huidige Space Wagon is
echt een forse automobiel met een
lengte van 4,60 meter, een breedte
van 1,78 meter en een hoogte van
1,65 meter. De auto is in alle rich
tingen een centimeter of acht ge
groeid ten opzichte van zijn voor
ganger en is zelfs nog wat langer
dan een Renault Espace. Alleen is
de carrosserie niet zo hoog als de
meeste concurrenten. Het uiter
lijk van de Space Wagon is ook
flink veranderd ten opzichte van
zijn voorganger, maar Mitsubishi
heeft er toch een herkenbare auto
van gemaakt.
Ruimer
In het interieur van de Space Wa
gon gaat het er ook een stuk rui
mer aan toe. Vooral op de tweede
en de derde zitrij is er meer plaats
en daarmee is de auto nu een echt
zevenpersoons voertuig. In een la
ter stadium komt er trouwens nog
een zespersoons versie, waarbij de
bank op de tweede zitrij is vervan
gen door twee separate stoelen.
Bij een bezetting met zeven perso
nen blijft trouwens de bagage
ruimte met 240 liter aan de krappe
kant. Aan deze tekortkoming
heeft Mitsubishi niets kunnen
doen. Daardoor is het alleen een
serieus vervoermiddel voor zeven
personen als er geen bagage mee
hoeft. Wordt er met vijf mensen
gereisd en dus één bank weggela
ten, dan is er 1.390 liter laadvolu
me aan boord.
In de Space Wagon debuteert de
tweede direct ingespotenbenzine-
motor van Mitsubishi. Het is op
nieuw een viercilinder motor,
Het ontstaan van de Australische Vee
Two Squalo (haai) is te danken aan
een verregaande vorm van samenwer
king tussen de Australische tuningspe-
cialist Brook Henry, de Japanse frame-
bouwspecialist Kensei Sato (Over
racing) en de Britse designer John
Keogh. Het drietal ontwierp en bouwde
rond het bekende Ducati 900 SS blok
een opvallende lichtgewicht tweewieler
met een bepaald niet alledaagse uitstra
ling. Debet aan het lage eigengewicht
van de Squalo zijn onder meer het licht
metalen 'spaceframe' dat slechts 7,5 kilo
weegt en de al even lichte 4,5 kilogram
wegende swingarm.
Framekit
De motor wordt in ons land vervaardigd
door het in Loenen (Gld) gevestigde be
drijf Star Twin, Exemplaren kunnen
daar in afgebouwde staat worden ge
kocht, maar zijn ook te verkrijgen als
framekit. Wie voor een 'kit' kiest, moet
nog op zoek naar een donormotor. Wel
hebben kopers dan alvast de beschik
king over een Over-frame en Over ach-
terbrug, een tank, een leeg dashboard,
kroonplaten, een kuip met ruit en bijbe
horend frame, een rvs-uitlaatsysteem
met carbondempers, een voorspatbord
en zitje, een achterframe, een accubak,
voetsteunen en een remschakelset en
niet te vergeten een nummerplaatsteun.
De Squalo kan desgewenst ook worden
uitgerust met lichtgewicht Marchesini-
velgen en daarnaast kan nog het nodige
De Vee two heeft een opvallend agressieve uitstraling
worden aangepast op het gebied van ve
ring. demping en remmen. Door de cilin
derinhoud van de Squalo op te voeren
tot 944 cc en verder te tunen, is een ver-
mogensafgifte van 90 pk of meer aan het
achterwiel mogelijk. (De bij het be
schreven model opgegeven vermogens
waarden zijn gemeten aan het achter
wiel!). De Squalo kan desgewenst ook
worden uitgerust met een 7 50 cc metend
Ducati-blok. De kitprijs bedraagt
21.500: rijklare exemplaren zijn er
vanaf 35.000,-.
Ruud Vos
Voor informatie: 055-505.1329
De Mitsubishi Space Wagon groeide naar alle kanten een centimeter of acht.
maar dan met een inhoud van 2,4
liter, vrij fors voor een motor van
dit type. Door zijn flinke inhoud
per cilinder levert de motor veel
trekkracht. Bij slechts 3.500 toe
ren per minuut is er 225 Nm be
schikbaar. Veel schakelen is dus
zeker niet nodig bij de Space Wa
gon.
Verbruik
De directe inspuiting levert in de
Space Wagon geen extra vermo
gen. De machine levert 150pk(110
kW) en dat is relatief weinig in
vergelijking met de 125 pk van de
1,8 liter motor uit de Carisma en
de Space Star. En ook de winst in
het brandstofverbruik lijkt gering
als we de cijfers vergelijken met de
vorige generatie van de Space Wa
gon. Die verstookte gemiddeld 1
op 10,5, terwijl de nieuwe Space
Wagon volgens de fabrieksopgave
1 op 10,8 zou verbruiken. Het
nieuwe model is echter zo'n 150
kilo zwaarder en heeft een motor
met een grotere inhoud en meer
vermogen. Toch stelt de auto een
beetje teleur op dit punt. De eerder
beloofde spectaculaire zuinigheid
van directe inspuiting wordt niet
gerealiseerd.
Dat betekent niet dat de 2,4 liter
GDI-motor niet zou voldoen. Het
is zelfs een heel plezierige kracht
bron met lekker veel pit en een be
scheiden geluidsproductie. Met
deze motor accelereert de Space
Wagon in 10,7 seconden van stil
stand naar 100 kilometer per urn
en is een topsnelheid mogelijk van
190 km/h.
De Space Wagon is niet zo'n heel
hoge ruimteauto en dat heeft
voordelen voor het weggedrag. De
auto heeft minder de neiging om te
hellen in bochten dan de meeste
concurrenten. Bovendien zorgt
het mooie onderstel met onafhan
kelijke wielophanging vóór en
achter voor een goede wegligging
en veel comfort.
Comfortabel is ook de uitrusting
van de Space Wagon. Mitsubishi
levert de auto alleen in de GLX-
versie, die standaard onder meer
airbags voor de bestuurder en de
passagier, airconditioning, cen
trale portiervergrendeling, elek
trisch bedienbare ramen vóór en
achter en elektrisch verstelbare
buitenspiegels heeft. Eigenlijk
ontbreekt in dit rijtje alleen ABS,
een voorziening die je al vanaf de
middenklasse steeds vaker stan
daard ziet. De Space Wagon is per
direct leverbaar vanaf 57.445 gul
den. Dat is voor het topmodel in
Mitsubishi's ruimtereeks niet veel.
Mario Vos
Volvo heeft een nieuwe dieselmotor voor de S40 en V40. De machi
ne stamt van Renault, heeft een inhoud van 1,9 liter en directe in
spuiting. De krachtbron vervangt de vroegere 1,9 liter motor met
het traditionele voorkamer-systeem. De motor is vijf pk sterker
dan zijn voorganger en tevens een stuk zuiniger. Gemiddeld ver
bruikt hij in de S40 1.9 D volgens Volvo 1 op 17,9. Met deze motor
accelereert de auto in 12,5 seconden van 0 naar 100 en de topsnel
heid bedraagt 180 km/h.
De nieuwe dieselmotor is leverbaar in de 'kleine' Volvo's vanaf
maart. De S40 1.9 D staat in de prijslijst voor 51.950 gulden, de
V40 diesel vanaf 52.950 gulden.
Onder de titel Mercedes-Benz Guardline heeft 'Das Haus' een uit
gebreid programma gepantserde automobielen samengesteld.
Daarmee komt Mercedes tegemoet aan de groeiende vraag naar
auto's met extra bescherming. Het topmodel uit dit programma is
de gepantserde S-klasse, maar ook modellen uit de E- en de G-
klasse kunnen in kogelwerende uitvoering worden geleverd.
Voor de bouw van de gepantserde modellen heeft Mercedes een
speciale productielijn opgestart. Beschermingselementen voor
bijvoorbeeld portieren, achterwand, dakhemel en schutbord wor
den niet naderhand in reeds afgeleverde auto's ingebouwd, maar
bij de bouw van de carrosserie direct geïntegreerd. Daardoor ver
sterken deze beschermingselementen ook nog eens de structuur
van de carrosserie.
Mercedes levert auto's in verschillende beschermingsklassen. De
modellen in de klasse B4 zijn bestand tegen revolverkogels van het
kaliber ,44 en bieden bescherming tegen gelegenheidscriminelen
en straatrovers. De typen uit de klasse B6/B7 beschermen tegen
terreur- en moordaanslagen en houden ook projectielen uit mili
taire geweren tegen.
De Nissan Z Concept gaat qua styling uit van het oermodel, de 240 Z.
De bestverkochte sportwagen aller tijden is de Nissan Z-reeks.
Van de 240 Z, de 260 Z, de 280 Z en uiteindelijk de 300 ZX werden
er in bijna dertig jaar meer dan een miljoen verkocht. Uiteindelijk
verdween de tot supersportwagen geëvolueerde auto van het to
neel, maar Nissan heeft plannen om de Z-serie weer tot leven te
wekken. Op de autotentoonstelling in Detroit werd de 'Z concept'
onthuld, een zeer realistische studie naar een betaalbare sportau
to.
De Z concept gaat qua styling uit van het oermodel, de 240 Z, met
een lange motorkap en een korte achterkant. Ook de motor heeft
weer dezelfde inhoud als vroeger, 2,4 liter. Dit keer wordt die in
houd echter bereikt met een viercilinder motor en niet met een zes
cilinder zoals vroeger. Maar de 16-kleppenmotor met twee boven
liggende nokkenassen is goed voor 200 pk en drijft via een vijfbak
de achterwielen aan. En moet borg staan voor leuke prestaties. Se
rieproductie van dit model wordt serieus overwogen.
Op alle 380 NS-stations in Nederland
is een tekort aan 25.000 fietsklem
men. Het gevolg daarvan is zichtbaar
rond de stations: massa's slordig neerge
zette fietsen op plaatsen waar ze niet ho
ren. Bovendien voldoen de 275.000 fiets
klemmen die er zijn, niet aan de nieuwste
normen. Ze komen voor vervanging in
aanmerking.
NS en rijksoverheid hebben bepaald dat
de onderlinge afstand tussen fietsklem
men 37,5 in plaats van 30 centimeter moet
zijn en dat de onhandige etagerekken al
leen gebruikt mogen worden als er op de
begane grond geen plaats is. Ook zijn er
maximale loopafstanden vastgesteld tus
sen stalling en station.
Om in zeven jaar tijds bestaande
stallingen aan te passen en nieuwe te ver
bouwen is een half miljard gulden nodig.
Het ministerie van verkeer en waterstaat
heeft dat geld op de begroting staan,
maar uit kamerdebatten blijkt dat het
volledige bedrag zeker niet beschikbaar
komt.
Op doorgaande fietsroutes wordt hard
gereden. Racefietsers houden door hun
voorover gebogen houding de blik meest
al op het asfalt gericht. Het bekijken van
hooggeplaatste wegwijzers is dan een
lastig karwei.
Rotterdam komt hardfietsers tegemoet
door naast de normale borden wegwijzers
op het asfalt te plaatsen. Op de eerste van
elf doorgaande routes zijn eind vorig jaar
bij kruisingen forse stickers op het weg
dek geplakt met een pijl en een nummer.
Het materiaal is niet zo best, want de stic
kers zaten na een paar weken al onder het
straatvuil. Het gaat om een experiment
op fietsroute nummer twee, die vanaf
Delft dwars door Rotterdam richting
Dordrecht voert. De andere doorgaande
fietsroutes krijgen dit jaar wegwijzers en
betere stickers op het wegdek.
Het leren van verkeersborden wordt een
pretje voor kinderen met het boekje Fiet
sende Flip van Saskia van Oversteeg.
Flip gaat er als vijfjarige op uit en komt
onderweg allerlei rare borden tegen. Het
zijn juist de verkeersborden die voor jon
ge kinderen op een fiets het belangrijkst
zijn om te kennen. Door het eenvoudige
taalgebruik zal snel tot de lezertjes door
dringen hoe ze in de praktijk moeten rea
geren op een fietspad-, stop- of voor
rangsbord. Veilig Verkeer Nederland is
betrokken geweest bij het schrijven van
het boekje.
Theo van der Kaaij
Fietsende Flip; ISBN 90-5695-045-2; Uitgeve
rij Van Buuren; 24,90
Een voorproefje van de later dit jaar op de markt komende Mazda MPV
In de tweede helft van dit jaar introduceert Mazda in ons land een
nieuwe MPV. Die auto gaat sterk lijken op het model op de foto, een
studiemodel dat op Amerikaanse leest is geschoeid.
Voor de Amerikaanse markt is de MPV voorzien van een 2,5 liter
V6-motormet 170 pk (125 kW). Standaard heeft de auto zes zoge
naamde captain chairs en schuifdeuren. Opvallende kemnerken
zijn de vijfhoekige grille en de 18 inch lichtmetalen wielen.
De geheel nieuw ontwikkelde voorwielaangedreven MPV komt na
de zomer naar Europa. Over prijzen is nog niets bekend.
De Fietsersbond ENFB pleit al jaren voor voldoende
fietsklemmen bij de NS-stations.