Hongkong culinair paradijs van China Het slaatje in beeld Luierbroekjes en wikkelrokken PZC tafel en trend zaterdag 23 januari 1999 39 Kookkunst uit het hele rijk bij elkaar Mannenmode in Milaan Hongkong is het culinaire paradijs van geheel China. Dat was de stad trouwens ook al voordat de Britten het bestuur van de stad-staat overdroegen aan de machthebbers in Peking. Hans Belterman die er enkele malen op bezoek was en ook enkele pogingen heeft ondernomen om China tot in alle uithoeken te bereizen, stelt dat zoiets een bijna onmogelijke zaak is. Je wordt er zonder ophouden geconfronteerd met het falen van het openbaar vervoer dat buiten de grote agglomeraties maar heel weinig voorstelt. Ook het verblijven in logementen en andere slaapgelegenheden is er meestal verre van aantrekkelijk. Nee, dan kun je beter in Hongkong blijven, waar je kunt kennismaken en genieten van iedere uiting van de Chinese kookkunst. Tijdens en na de grote (burger oorlogen die China vooral in de eerste helft van deze eeuw teis terden, zochten en vonden Chine zen uit alle delen van het immense rijk in Hongkong een onderdak Zij vormden er aanvankelijk een onuitputtelijk reservoir van goed kope arbeidskrachten, waar de expansief groeiende handel en in dustrie in hoge mate van heeft ge profiteerd. Hongkong heeft niet alleen in eco nomisch opzicht geprofiteerd van de vluchtelingen uit de republie ken van Tsjang Kai Tsjek en Mao Tse Tung. Ook het culturele ge zicht is er door veranderd. Hong kong heeft zich wat dat betreft ontwikkeld tot een Chinese stad met een cosmopolitisch hart hoe wel meer dan negentig procent van de bevolking er uit Chinezen bestaat. Kookunst In de sinds de jaren zeventig bij zonder florerende stad-staat bloeit de kookkunst als nergens el ders in de wereld. In Hongkong kun je, bij wijze van spreken, bin nen een vierkante kilometer ken nismaken met alle culinaire uitin gen van het gehele Chinese rijk. In Hongkong kun je etenzoals de kei- zerl i j ke f ami lies dat vroeger in Pe- king deden en je krijgt er abalone geserveerd, zoals men dat in bete re tijden ook in Shanghai deed. De traditionele gerechten met wintermeloen uit Nanking sma ken in Hongkong beter dan in de stad die ooit om die specialiteiten fijnproevers uit alle delen van de wereld naar zich toe trok. De fa meuze gelakte eend die thuishoort in de keizerlijke keuken van Pe- ki ng wordt er in Hongkong niet al - leen op traditionele wijze opge diend, maar ze smaakt er ook vele malen beter dan in het Peking van vandaag. In Hongkong wonen en werken naar schatting zestigduizend koks en kokkinnen die hun wortels niet in Hongkong maar elders in China hebben liggen. Zij beschikken er over alle gewenste ingrediënten en daarmee kunnen zij voldoen aan alle wensen die men van hen op het gebied van de gastronomie kan ei sen. Dat zoiets mogelijk is in Hong kong heeft te maken met de aan wezigheid van de bourgeoisie die over de middelen beschikt om te kunnen genieten van de meest ver fijnde uitingen op het gebied van de kookkunst. Een dergelijke bourgeoisie, meestal welgestelde handelaren en industriëlen, heeft men in de Volksrepubliek te lang moeten ontberen waardoor de kookkunst er, vergeleken mei die in Hongkong, is achtergebleven. Parijs In Hongkong dringt zich, wat de gastronomie betreft, een vergelij king op met Parijs in de 19e eeuw- waar men ook binnen een vierkan te kilometer kon kennismaken met alle regionale specialiteiten van geheel Frankrijk. Daaruit is nog in diezelfde eeuw de haute cuisine of zo men wil de grande cuisine fran?aise ontstaan. Dat beeld gaat in de 20e eeuw op voor Hongkong en daaruit zal niet een haute cuisine zoals in Frank rijk ontstaan maar er worden wel pogingen ondernomen om ver nieuwingen in de Chinese kook kunst aan te brengen. En daarbij dringt dan de vergelijking met de nouvelle cuisine in Frankrijk uit de jaren zeventig zich op. Chinese koksin Hongkong pleiten voor een sobere keuken waar de natuurlij ke smaak van de produkten die men er verwerkt zoveel mogelijk gehandhaafd dienen te worden. Dergelijke pogingen werden in de jaren zeventig en tachtig van deze eeuw ook in de Volksrepubliek on dernomen. Daar streefde men een versobering na met het doel om het voedingsmiddelenpakket van de gemiddelde staatsburger naar een lager niveau te brengen. Daarin is men echter niet geslaagd omdat Chinezen nu eenmaal vasthouden aan tradities en dan ook niets za gen in een door de staat opgelegd voedingspatroon. Met de ontwikkelingen in de keu ken van Hongkong staat het er veel beter voor al ontmoet men juist van de kant van de regering in Peking wel enige tegenstand om dat die het eigenlijk nog steeds niet kan verkroppen dat de des tijds opgelegde hervormingen op het gebied van het eten en het drinken volslagen mislukt zijn. Eigentijds De Chinese koks die streven naar een meer eigentijdse Chinese keu ken stellen voorop dat het aantal ingrediënten die zij voor een ge recht nodig hebben drastisch om laag gebracht moet worden. Voor een simpel gerecht als roereieren met doperwtjes (wan doe tsjau dan) heeft men op z'n minst vijf tien verschillende ingrediënten nodig en daarbij zijn de eieren en de doperwtjes niet eens inbegre pen. De meeste ingrediënten zijn krui den en specerijen die aan dergelij ke gerechten dan ook een heel op merkelijke smaak verlenen. Een smaak, zo stellen de vernieuwers in Hongkong, die te weinig ruimte laat voor die van de eieren en de doperwtjes waar het toch allemaal om dient te gaan. Van die ontwik kelingen zullen we in de volgende eeuw veel meer aan de weet komen want de nouvelle cuisine van Hongkong staat nog in de kinder schoenen. En dan zal ook blijken dat de Chinese keuken tot de be langrijkste van de gehele wereld zal behoren. Hans Belterman In de komende week treft u in de dage lijkse rubriek op pagina 4 recepten aan voor gerechten zoals die in Hongkong worden geserveerd. Het zijn gerechten die bereid worden volgens de oor spronkelijke recepturen uit verschil lende delen van de Volksrepubliek. Het aantal ingrediënten dat men bij de be reiding noodzakelijk acht is beperkt, ook al zal men dat niet een-twee-drie kunnen opmerken. Toen de films nog stom wa ren en geen kleur bekenden, leefde er een beroemde acteur, John Barrymore, die grote rol len speelde aan de zijde van de beroemdste ster aller tijden, Greta Garbo. Deze man, met het mooiste profiel dat ooit op het witte doek is verschenen, moet eens gezegd hebben dat een vrouw twee dingen kon ma ken van nagenoeg niets: een hoedje en een slaatje. Hoedjes maken we niet meer; de hoed, maar dan wel in royale propor ties, is een soort kroon-voor- dagelijks-gebruik geworden voor vorstinnen. Maar slaatjes maken we wel. En ook uit vrij wel niets. Wat blaadjes, wat restjes, wat kruidjes. Na alle eetgeweld van december is ja nuari de maand voor het slaatje - licht, luchtig, fris, een heerlij ke aanvulling voor het stoere wintereten. Restaurants met enige pre tentie serveren graag wat ze een 'salade tiède' noemen, lauwe salade. Een onappetijte lijke naam, want wat is nu lauw? Een laffe klank, die niets goeds belooft. De salades ech ter die hiermee worden aange duid, zijn vaak heel lekker: wat groene knapperige blaadjes van verschillende herkomst, sommige met een pittig bitter smaakje of een mooi rood kleurtje zoals die nu te kust en te keur bij supermarkt en groenteman liggen. Daartus sen stukjes vlees, soms heel fijn zoals duif of ganzenlever, vis. garnalen, mosselen, de luxueu ze krab of kreeft. Als het heel chic is zelfs truffel. En een 'dressing' - van slasaus mag je niet meer spreken; dat woord heeft een kleffe flesjessmaak gekregen - van olijfolie en een bijzondere azijn en uitgelezen kruiderij. En dat is dan het slaatje dat zo glorieus het traditionele Ne derlandse slaatje heeft vervan gen, waar we zeker niet rouwig om hoeven te zijn. Want wat was dat? Huzarensla van koud vlees met aardappelen en au gurk, haringsla, ook met veel aardappelen en biet, 'Italiaan se' sla met slap gekookte groen ten. Alles stevig in elkaar ge metseld met olie en azijn, in een kommetje gedrukt en dan als een stijve halve bol op een schaal met een blaadje sla ge stort en overgoten met mayo naise. Het luchtige slaatje van nu is een grote vooruitgang. We geven graag de VS de eer van de slaatjescultuur. En in derdaad. die eer mogen ze heb ben. Californië heeft veel ge daan voor het elegante slaatje. Maar daarbij mogen we toch ook niet vergeten wat er in de vorige eeuw in de grote klassie ke Franse keuken al bestond aan verfijnde lichte slaatjes, die nu op onze menu's van meer dan een eeuw later zeker niet zouden misstaan. Knoflook Zo geeft de Franse schrijver (schrijvers waren vaak gastro nomen in Frankrijk) Laurent Tailhade (1854-1919) ons het recept van een Salade Toulou- saine, die zo op tafel bij een sterrenrestaurant kan ver schijnen. Op het bord (ja ook toen al) worden in een krans mooie kleine gepocheerde arti sjokbodems gelegd, afgewis seld met plakken zwarte truf fel Hierover wordt uiterst fijn gehakte knoflook gestrooid (daarmee zouden we dan in Ne derland wat zuiniger zijn, maar Toulouse is een knoflookstad) en er komt een dressing over van de allerfijnste olijfolie met zeer weinig wijnazijn en grof gemalen peper. Een uurtje laten staan. En. zo schrijft Tailhade erbij, geniet dit met eerbied, en blijf de rest van de dag thuis. Bijzonder is ook de slakkensa- lade van de schrijver Léon Fra- pié (1863-1949), niet alleen fijnproever maar ook enthousi ast tuinier die in zijn tuin een bijzonder soort slakken raapte. Hij kookte ze in een eenvoudig wit wijntje met jonge druiven- blaadjes, gaf ze een dressing van olijfolie, azijn en fijnge hakte kervel en diende ze op met kropsla met fijngehakte harde eieren of krulandijvie met een vleugje knoflook. Japonaise Beroemd in de gastronomie is de 'Salade Japonaise' van Alexandre Dumas fils, auteur van 'La dame aux Camélias'. die nog altijd voortleeft in de opera La Traviata (1824-'9ö). Hij kookte graag zelf voor zijn gasten. Voor deze salade kook te hij aardappelen in bouillon, sneed ze nog lauw in plakken en legde ze in een marinade van, zoals hij schrijft, zeer goede, fruitige olijfolie, azijn uit Or- léans, een klein glaasje Sauter- nes (Chateau Yquem, zegt hij, nou ja, er is ook andere goede) en peterselie en kervel. Hieraan toevoegen mosselen, met selde rij gekookt, even omscheppen, en afdekken (als een professo renkalotje, zegt hijmet plakjes zwai'te truffel, gekookt in champagne. Twee uur laten rusten en koel opdienen. De truffel is na de dure december maand misschien wat begrote lijk. Maar ookmet bijvoorbeeld shiitake en kastanjechampig nons, zachtjes gepocheerd in witte wijn, is al iets heel goeds te bereiken. Wina Born Recepten uit: UAnthologie gour- mande, uitg. Le Castor Astral. Camera Hongkong heeft zich ontwikkeld tot een Chinese stad met een cosmopolitisch hart. foto Jason Reed Mannenmode blijft een ondergeschoffeld gebied. Toch doen de ontwerpers uit Milaan er van alles aan om de heren te laten opvallen. Als het aan hen ligt, hult het mannelijk geslacht zich in wikkelrokken of in een buikband die veel weg heeft van een ouderwetse luier. De couturiers uit Italië zijn het over één ding eens: de man moet meer voor zichzelf uitkomen in kledij. Dat bewijzen de shows van deze week in Milaan. De wijze waarop stoere jongens of gedistin geerde heren zich mogen presenteren, is veeleer voer voor psychologen. Bij Dolce Gabbana bijvoorbeeld heerst een hos pitaalsfeertje. Witte buikbanden - geïn spireerd door de smokingsjerp - worden nu al geassocieerd met luierbroekjes. Het duo ontwerpers voorziet de 'vondst' dan ook van de ondertiteling dat (man- nen)mode eigenlijk een infantiele, ziek makende aangelegenheid is geworden. Ze hebben er letterlijk hun buik van vol. De band om de tors keert overigens bij tal van andere ontwerpers terug, maar dan in kleur of vol versieringen. Daad „Wie is die man anno 2000?", vraagt de ar geloze bezoeker in Milaan zich af. Het antwoord geeft weinig vreugde. Fendi ziet onze macho als een barbaar die zich in bont hult, Prada roept hem uit tot een soort primitieve eskimo en de Engelse Vi- vienne Westwood trekt de kerels een jurk aan. Het zijn niet de minst bekenden die zich zo laten uitdossen: gewichtheffer Chris Eubanks toont zonder gêne hoe charmant een jurkje om de biceps hangt, uiteraard met bijpassende gouden san daaltjes. Naar zeggen moeten we de ma- ke-up van de heren, de rokjes en goudla- mé housecoats zien als een historische daad. Het voert terug naar de 17de eeuw, toen de man zich eleganter profileerde dan de dame. Zelfs de Schotse kilt krijgt hierin een opwaardering. De Italiaanse collega's onderstrepen wel iswaar de vervrouwelijking, maar zover als Westwood gaat niemand. Homosek sualiteit en travestie kunnen in de mode niet meer worden genegeerd. Bij voorkeur wordt het gepresenteerd als een gelijk schakeling van beide seksen. De man mag zich bijna pornografisch etaleren met ontbloot bovenlijf, liefst voorzien van piercing en kettingen, met daaronder een broek van gekreukeld leer die aan de uit einden gerafeld is. Ten teken dat deze 'junk' geleefd heeft in alle straten van een stad, en dus iemand is waar we niet om heen kunnen. Ook rubber - zacht als nappa - voegt het zich als een tweede huid om het herenli chaam, eventueel gecombineerd met het bijna vergeten flanel in grijs. Vivienne Westwood omarmt de travestie in haar ontwerpen, Groene cardigan sweater op een broek en een getuige deze zwarte jurk voor mannen. foto's Luca Bruno lang gebloemd tuniek van Dolce Gabbana Bedrukte wikkelrok met gestreepte trui van Dolce Gabbana Vertaling van de traditionele Schotse kilt van de Engselse ontwerpster Vivienne Westwood. Tom Ford geeft geen commentaar bij zijn extravagante voorstellen van minimale stofferingen: zijde, bont, krokodillenleer, het wordt beperkt gedragen met een gren zeloze verveling als ondertoon. De luxe hippie is geboren, met een militaire look of een duidelijke aanwezigheid van bloot. Zelfs Elvis Presley duikt op in Fords crea ties van zwarte broeken en rode lakjasjes. Snel, ongrijpbaar en een image van zich zelf, desnoods leidend tot de ondergang, dat moet de toekomstige vent in en op zich dragen, aldus Ford. Wie gaat dat werkelijk aanschaffen? Prijskaartjes van 12.000 gulden voor een pantalon a la streetscene blijkt nog een koopje. En dan te bedenken dat de coutu riers uit de Laars zich gezamenlijk heb ben uitgesproken tegen alle politici die zó nietszeggend gekleed gaan dat het etiket je 'made in Italy' niet in stijl wordt uitge dragen! Er is nog hoop, uiteraardAlthans voor de mannen die in de volgende eeuw geen wijfje willen zijn, noch een magere pun ker die hooguit wat flarden om het lijf heeft. Acteur Christian de Sica laat voor Fendi zien hoe snel de transformatie plaatsvindt tussen de Neanderthaler in warmte, rijkdom en de overwinning van de mens op het beest. Vandaar de vele gi lets in marmottenvacht of konijnenhuid - die trouwens het best tot hun recht komen op een blote bast. Fred Flinstone met een andere kapper, dat is het eigenlijk. De blik voor goede smaak gaat vooral uit grof bont en de gentleman in een zwarte outfit. Letterlijk de wolf in schaapskle ren, die zijn vacht laat zakken en daaron der één en al zijdezachte elegantie open baart. Het in ons land zwaar omstreden bont wordt overigens in Italië nog altijd ge koesterd als statussymbool van lijfelijke naar Antonio D'Amico, partner van de vorig jaar vermoorde Gianni Versace. Na een lange periode van rouw en zelfs aan drang tot zelfmoord heeft popster Elton John hem teruggevoerd naar de wereld en de mode. In aanwezigheid van Elton durf de D'Amico voor het eerst met een eigen lijn te komen. Hij huurde het Piccolo Tea- tro af en subsidieerde daar de voorstelling Don Giovanni, opdat alle arme mensen er ook eens uit waren. Na die goodwill mocht hij het gebouw omtoveren tot een soort vliegbasis waar zijn kleding vol alu minium in elk geval aangaf dat je met de ze uitdossing problemen in het douane- poortje krijgt Verleiden Hij speelt overigens wel in op de vrouwe lijkheid van de man, maar geraffineerder dan Westwood. De man moet verleiden, met accenten in bont. pailletten, eenbeet je bloot, maar alles wordt vrij klassiek vertaald. Door zijn bescheidenheid - hij wilde zich niet opdringen aan het eigen lijke huis Versace, maar leerde wel veel van de overleden topcouturier - wist juist D'Amico het meest klaterende applaus te behalen. Zijn modellen uit diverse cate gorieën van de bevolking (zakenlieden. acteurs en managers) dragen pullovers met een accentje in roestvrij staal. De prijs voor zo'n trui bedraagt 'slechts' f 2500. Kopen we nu na Milaan daadwerkelijk een pak luiers of een geisha-gewaad voor vaderdag? Nee dus. Milaan inspireert, en de vrije vertaling naar de doorsnee man dient zich vooral aan in accessoires: geel of groen gespoten schoenen, grove laar zen, gympen in dezelfde kleur als de totale outfit, smalle dassen liefst getint als het overhemd, lange onderbroeken en slan genleren tasjes om de heup. Voor wie zijn portemonnee nooit meer terug wil vinden zijn die heupbuidels ook verkrijgbaar met vijftien vakken, van Dolce Gabbana. Die weliswaar de herenmode ziek verkla ren, maar er zelf nog altijd beter van wor den. Renée de Haan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 39