Bijlmerramp steeds mysterieuzer reportage 29 De vlucht De crash De lading De slachtoffers Rol van Israël De vragen De laatste bochten van de fatale vlucht De vluchtrecorder zaterdag 23 januari 1999 In de ruim zes jaar sinds de noodkreet 'Mayday, Mayday' klonk uit de cockpit van een El Al-jumbo boven de Bijlmer, zijn tientallen onderzoeken gedaan. Naar de laatste minuten van het vrachttoestel, naar de reden waarom het boven zo'n dichtbevolkt gebied vloog Die klimt voor geen meter, die El Al", zegt de verkeersleider op Schiphol die zondagavond tegen een collega. Even eerder, om 18:21 uur, is de Boeing 747, vlucht LY 1862, opgestegen van de Zwanenburgbaan. Zwaar beladen met parfum, bloemen, consumentenelektro nica en. zo blijkt later, gevaarlijke che micaliën. Zo zwaar zelfs - ook de tanks zaten tot aan de rand vol - dat de vrachtjumbo de volledige baan nodig had om van de grond te komen. Eenmaal in de lucht be gint gezagvoerder Yitzak Fuchs. in op dracht van de verkeerstoren, aan een bocht naar rechts die hem in oostelijke richting boven het IJmeer zal brengen. Daar breekt vier minuten later een borg pen van de ophanging van motor 3, de binnenste rechtermotor, af In een ket tingreactie breken ook de andere drie borgpennen af en raakt de op volle toe ren draaiende motor los van de vleugel Zij raakt de vleugelrand, en daarna de buitenmotor, die daardoor ook afbreekt Fuchs weet niet wat er gebeurd is, maar worstelt om zijn toestel onder controle te krijgen Copiloot Arnon Ohad roept 'Mayday. Mayday, we have an emergen cy!'. Hij weet nog niet dat zijn motoren weg zijn, alleen dat zij niet meer werken Ook op Schiphol ziet niemand dat de motoren van het toestel zijn gevallen. Dat weten alleen de opvarenden van bootjes op het Naardermeer, die ze in het water zien vallen. Fuchs meldt dat hij wil terugkeren naar Schiphol. Hij wijst de toegewezen Kaagbaan af en kiest voor de Buitenveldertbaan die dichter bij is. De verkeersleiding geeft hem aan wijzingen om de koers naar die baan te verleggen. Maar dat lukt niet in één keer. De jumbo schiet de aanvliegroute naar baan 027 voorbij. Dat betekent een extra rondje over Amsterdam, het IJmeer en het Gooi. Fuchs en Ohad melden nu ook be sturingsproblemen met de jumbo. De landingsflaps zijn beschadigd. Op twee motoren landen zal een zware klus wor den. Na het extra rondje komt de jumbo weer niet recht voor de baan. Vanaf hier lopen de verklaringen van de Rijksluchtvaart dienst en ooggetuigen uiteen. Volgens die getuigen - onder wie de Amsterdam se politiewoordvoerder Klaas Wilting - maakt Fuchs immers nóg een rondje Zij zien het toestel over komen op plaatsen waar het volgens de RLD nooit zou zijn geweest. Fuchs ziet af van een noodlanding op het lege IJsselmeer. Hij wil kost wat kost naar Schiphol terug. Maar daartoe moet hij, boven de Bijlmer, een linkerbocht maken en daartoe is de kreupele 747 niet meer in staat Hij verliest snel hoogte, om 18:35:44 uur boort hij zich in de flats Kruitberg en Groeneveen. 'Going down, Going down', zijn de laat ste woorden van Itzak Fuchs De 747 raakt de flats in de knik tussen beide complexen. Fuchs heeft nog geprobeerd ze te ontwijken. Ooggetui gen zagen de jumbo vlak voor de crash een scherpe rechterbocht maken. Waar schijnlijk probeerde hij zijn toestel nog op te trekken, maar dat mislukte omdat alleen de twee linkermotoren nog werk ten. De ravage is enorm. Tientallen wonin gen in de tien verdiepingen hoge flats zijn verwoest Aanvankelijk wordt aan genomen wordt dat zeker 250 mensen gedood zijn. In de flats woonden offici eel 239 mensen, maar vermoedt wordt dat er ook veel illegalen verbleven. Al gauw melden zich echter tientallen be woners bij de politie. Pas tegen de ochtend, als de vuurzee is gedoofd, kunnen veel slachtoffers wor den geborgen. Van velen is niets meer over. Anderen kunnen met moeite wor den geïdentificeerd. Hun aantal blijkt lager dan werd gevreesd. Het officiële dodental wordt later vastgesteld op 43 Meteen wordt gezocht naar de 'zwarte doos' met de vluchtgegevens en de 'cock pit voice recorder', die de gesprekken in de cockpit vastlegt. Maandag wordt de zwarte doos gevonden, maar de recorder blijft spoorloos. Al gauw gaan er verha len over vreemde figuren die tussen de wrakstukken lopen te snuffelen. Het zijn geen hulpverleners of brand weerlui. Volgens sommigen dragen zij 'witte pakken'. Anderen zien hoe man nen in keurig pak uit het puin een groot voorwerp meenemen. De recorder? Maar wie zijn zij' Israëlische veiligheidsagen ten? Had de jumbo soms iets aan boord dat geheim moest blijven? De Rijksluchtvaartdienst start een on derzoek naar de oorzaak van de ramp Eind 1993 wordt vastgesteld dat die het gevolg is van een constructiefout in de ophanging van de motoren. Boeing neemt de verantwoordelijkheid voor de ze fout op zich. De RLD stelt dat ook de luchtverkeers leiding en de bemanning fouten hebben gemaakt. Zo werd de ernst van de situa tie te laat mgezien. Maar de RLD acht die fouten 'niet verwijtbaar'. In de media worden twijfels geuit aan de juistheid van het RLD-rapport. Zo zeg gen ooggetuigen iets anders gezien te hebben dan wat de RLD beweert. Mel dingen van getuigen, die de motoren za gen vallen, werden genegeerd En tot de dag van vandaag is er verschil van me ning over de route van de jumbo De standaardreactie van de RLD „Die ge tuigen hebben zich vergist." Radarbeel den van het laatste stuk van die route zijn er om onverklaarbare redenen niet terwijl het toestel in grote problemen verkeerde, naar de gevolgen van de ramp voor de gezondheid, naar de vracht, ja zelfs een onderzoek naar alle onderzoeken. Toch zijn nog steeds veel vragen onbeantwoord en zijn er meer mysteries bijgekomen dan opgelost. Omdat is gesjoemeld met vrachtbrieven, omdat tegenstrijdige verklaringen zijn afgelegd, omdat getuigen In haar eerste brief aan de Tweede Kamer (7 oktober 1992) over de Bijlmerramp schrijft verkeersminister Maij-Weggen niets over de vracht. De brief gaat alleen over de toe dracht van de ramp. Ook volgende brieven geven tot in het kleinste detail technische ver klaringen voor het ongeluk. Maar nooit een woord over de lading, ondanks het uitgebreide onderzoek. Toeval of opzet' Alles rond de vracht is gehuld in een mist van onduidelijkheid, fraude en 'vergeetachtig heid' Vanaf de eerste dag ging van alles mis en raakten op onverklaarbare wijze vrachtpa pieren kwijt. Mededelmgen dat de Boeing slechts parfum, bloemen en motoronderdelen vervoerde, worden al snel achterhaald. Een eerste aanwijzing wordt toevallig op de rampplek gevonden: een snipper papier waar uit blijkt dat toch militaire goederen in het vliegtuig zaten. Als een jaar later ook bekend wordt dat verarmd uranium was gebruikt als tegengewicht in de staart en een deel hiervan spoorloos verdween, gelooft vrijwel niemand Den Haag meer. Bovendien blijkt onmogelijk te achterhalen wat in het vliegtuig had gezeten. Of is daartoe onvoldoende moeite gedaan' Pas in juni 1995 zegt verkeersminister Jorritsma na aandringen van het PvdA-Tweede Ka merlid Van Gijzel ..dat vaststaat dat er geen relatie is tussen de aan boord zijnde lading en het ontstaan van het ongeval". Bovendien ,,was er geen gevaarlijke lading aan boord en was het verarmd uranium niet gevaarlijk. Maar hoe weet zij dit zo stellig, terwijl van eenderde van de vracht (34 ton) de aard nog steeds niet duidelijk is? Zaten hier geen gevaarlijke stof fen bij? En waarom duurde het een half jaar voordat de Kamer uiteindelijk de vrachtbrie ven kreeg' Medio 1996 verklaren werknemers onder ede dat El Al een dubbele vraehtboekhouding bij houdt. Ook blijkt dat verschillende stapeltjes vrachtbrieven zijn verstuurd, terwijl het om kopieen zou gaan In de hoop een eind aan alle geruchten te maken stelt Jorritsma in maart 1998 een onder zoekscommissie in. Het eindoordeel is keihard ,.De overheid begon te laat met een onder zoek naar de vracht. Nu iS waarschijnlijk nooit meer te achterhalen wat in het vliegtuig zat Een parlementaire enquête is echter onnodig, vindt de commissie. Na nog meer onverwachte ontdekkingen, onder meer de vondst dat er grondstof voor het gifgas Sarin bij zat, besluit de Tweede Kamer anders. Zeseneenhalf jaar na de ramp begint de enquête. Voorzitter Theo Meijer bij zijn installatie: ..Ik betwijfel of alles over de vracht nog boven ta fel komt." eerdere uitspraken niet wilden herhalen, omdat videobanden van het gecrashte vliegtuig spoorloos verdwenen. Woensdag begint een parlementaire enquêtecommissie met het onder ede verhoren van zestig tot tachtig betrokkenen en ooggetuigen. Of die het antwoord zullen geven op alle vragen? Voorzitter Theo Meijer verwacht het niet, maar hoopt van wel. „Deze enquête Januari 1999 Voorzitter Meijer van de enquêtecommissie komt naar de Bijlmer om met bewoners hun klachten te bespreken. Een zucht van verlichting gaat door de wij keinde lijk toont iemand uit Den Haag écht aandacht. Na afloop zegt Meijer dat de overheid te wei nig heeft gedaan met alle signalen uit de wijk. Nog geen week later verschijnt een tweede rapport over de gezondheid van de Bijftnerbe- woners. Hoewel hun klachten - vermoeidheid, slapeloosheid, hoofdpijn, kortademigheid, concentratieproblemen - worden erkend, zien de onderzoekers van het Academisch Me disch Centrum te weinig aanknopingspunten voor verder onderzoek. De klachten hebben weinig gemeen en een relatie met de lading van het toestel is niet aan te tonen In de nasleep van de ramp speelt de gezondheidszorg een belangrijke rol. Direct na de crash komen al klachten: verontrustend is echter dat bewoners en hulpverleners in de jaren erna blijven klagen, zonder dat duidelijk wordt waar de problemen vandaan komen. In 1994 maakt de stichting Laka. het onderzoekscentrum kernenergie in Amsterdam, be kend dat verarmd uranium in de staart van het vliegtuig zat. Voor bewoners en hulpverle ners is dit het sein verder niets meer te geloven van de sussende woorden van Israël en uit Den Haag „dat geen gevaarlijke stoffen in het vliegtuig zaten". De onrust neemt toe. Wat zat nog meer in de jumbo en wat zijn de gevolgen voor de volksge zondheid" De roep om gestructureerd onderzoek naar de lading én de gezondheid neemt toe. Omdat dit in eerste instantie niet wordt opgepikt door de overheid, neemt een groep be woners zélf het initiatief en schakelt het Zweedse bedrijf Biospectrum in. Dat constateert een verhoogd percentage uranium in de ontlasting van slachtoffers. Andere instanties trek ken de deskundigheid van Biospectrum in twijfel. De resultaten verdwijnen in een la. Na druk uit de Tweede Kamer besluit minister van volksgezondheid Borst, vijf jaar na de ramp, dat het AMC een onderzoek moet uitvoeren. Maar dat wacht liever eerst het onder zoek naar de exacte lading af De Tweede Kamer laat zich echter niet vermurwen Uit het eerste AMC-onderzoek blijkt dat klachten van vierhonderd mensen niet zijn te her leiden tot de ramp, van ongeveer driehonderd mensen mogelijk wel Uit het tweede deel blijkt dat er te weinig aanknopingspunten zijn voorverder lichamelijk onderzoek. Een nek slag voor de betrokkenen Toch geeft Borst hen deze week nog een sprankje hoopTegen het advies van het AMC in mogen betrokkenen zich alsnog uitgebreid laten onderzoeken. Het AMC weigert echter medewerking. heeft alleen zin als er meer duidelijkheid komt." Wat is er tot nu toe allemaal gebeurd. Een overzicht. Dineke van der Buig Hans de Bruijn Een 'staat in de staat, een stukje bui tenland op Schiphol', zo wordt het I deel van het platform genoemd, waar El I Al de scepter zwaait. De kantoren van de Israëlische maatschappij en de loodsen I waarin de vracht wordt opgeslagen wor- I den zwaar bewaakt. Gewapende agen- I ten zorgen dat geen onbevoegde in de buurt kan komen. Uit vrees voor aanslagen staan El Al- I toestellen nooit aan de 'slurf maar ver I weg op het platform. Marechaussees I houden bij het in- en uitstappen toe- I zicht. Maar El Al heeft daarbij met al leen de veiligheid van de passagiers op j het oog. Haar toestellen zouden via j Schiphol ook geregeld militair materi- I eel verschepen. Ooggetuigen van de Bijlmerramp zeg- l gen tussen de wrakstukken mannen te j hebben zien rondlopen die een vreemde taal spraken en een Mediterraan uiter lijk hadden. Agenten van de Israëlische I geheime dienst, die in ons land zijn ge stationeerd? Zij waren in elk geval snel ter plaatste, nog voor de eerste politie agenten. El Al en de Israëlische ambassade heb- I ben in Nederland enkele tientallen vei- I ligheidsagenten. Hun belangstelling zou verklaard kunnen worden uit de la ding van de ramp-Boeing. Had die, zoals is beweerd, militair materieel aan boord? Zoals chemicaliën waarmee de I chemische wapens gemaakt kunnen j worden? En was dat waarom gezagvoerder Fuchs 1 terug wilde naar Schiphol, in plaats van met zijn toestel een noodlanding te ma- I ken op het IJsselmeer. Dan zou immers 1 de jumbo door Nederland geborgen zijn. en was wellicht de ware aard van de la ding bekend geworden. De Israëlische autoriteiten hebben maar mondjesmaat meegewerkt aan het Ne derlandse onderzoek. De vrachtbrieven, die inzicht zouden kunnen geven in de lading van de Boeing, waren zoek of kwamen slechts beetje bij beetje boven tafel. ,.In verband met de staatsveilig heid", zou El Al niet meer willen over handigen. Onderzoek door de Rijksrecherche heeft geen opheldering gegeven over de rol van Israël en de eventuele aanwezigheid van haar agenten in de Bijlmer. De par lementaire enquêtecommissie kan Isra ëlische functionarissen niet onder ede horen. Voor meer informatie is de com missie afhankelijk van de Israëlische medewerking. ..Ik kan me ook niet voorstellen dat een Israëlische commissie Nederlandse ambtenaren als getuigen zou oproepen", zei de Israëlische ambassadeur in Den Haag. Yossi Gal, onlangs in Vrij Neder land. Gal ontkent overigens dat zijn mensen, of die van El Al, direct na de ramp in de Bijlmer hebben lopen rond snuffelen. De oorzaak staat vast. Een construc tiefout in de ophanging van de mo toren. Maar verder is de ramp ruim zes jaar later nog steeds met veel vraagte kens omgeven. De enquêtecommissie zal de komende weken tientallen getuigen oproepen, Deskundigen, hulpverleners, slachtoffers, onderzoekers en ooggetui gen, die antwoord moeten geven op vra gen als: - Waarom wilde gezagvoerder Fuchs per se met de oncontroleerbaar geworden Boeing terug naar Schiphol? Waarom maakte hij geen noodlanding op het IJs selmeer? - Heeft de luchtverkeersleiding ade quaat gereageerd, toen Fuchs proble men met de 747 meldde? Waarom klopt de lezing van de Rijksluchtvaartdienst over de vluchtroute van de Boeing op die fatale zondagavond met met de verkla ringen van vele ooggetuigen' Waarom zijn opnamen van belangrijke radar beelden vernietigd? - Wat is gebeui d met de 'cockpit voice re corder'? Is die meegenomen door de geheimzinnige. ongeïdentificeerde mannen die door tal van ooggetuigen zijn gezien? - Wat vervoerde de jumbo precies' Van 34 ton lading is de aard nog steeds niet bekend. Klopten de vrachtbrieven wel? Waarom zijn er brieven verdwenen? Hoe kan het dat er twee setjes vrachtbrieven waren over dezelfde lading" Wie heeft gesjoemeld met de vrachtbrieven en waarom? Waren er wapens aan boord, of chemicaliën voor de Israëlische wapen industrie? - Hoe schadelijk was de lading? Wat is gebeurd met het verdwenen verarmd uranium? Leverden de chemicaliën ge vaar op voor de gezondheid van slacht offers en hulpverleners? Zijn de vele gezondheidsklachten wel serieus geno- Officiële route volgens de Rijks Luchtvaart Dienst (de RLD/radar-route) Route op grond van verklaringen ooggetuigen Kikkenstein Gooioord Melding flap-probiemen Motoren 3 en 4 breken af De Bijlmer Vindplaats motoren Melding controle-problemen volgens RLD Begin bocht volgens RLD Zwanenburg IJsselmeer Pampus AMSTERDAM Weesp Schiphol Bussum Aalsmeer Uithoorn Westeinder- plassen Vinkeyeense- plassen Hilversum Mijdrecht Loosdrechtse- plassen GPD/GraphicNews/AP-M.D./R.S. Bron: 'Going down' De motorophanging De ophangbouten zijn zo ontworpen dat ze automatisch afbreken als tijdens de vlucht de motor te sterke trillingen veroorzaakt. Hierdoor valt de motor van de ft vleugel af. Titanium-omhulsel: Kan een klap verdragen van 225 ton en waterdruk tot 6000 meter Vluchtrecorder bevindt zich bij :>^het staart- stuk Opnamegedeelte: Verzamelt gegevens van instrumenten, mo toren, vleugelkleppen De motor Pratt Whitney JT9D turbofan Ramponderzoek: De gegevens uit de geheugenchips kunnen f op een computerscherm nagebootste instrumenten in 'werking zetten' W 1. Luchtsnelheidsmeter j(j 2. Meter die aangeeft hoe- N 'Overlevings'- veel toestel helt en kantelt geheugen: 3. Radio-richtingsmeter jj Slaat 25 uur lang 4. Horizontale positie- I gegevens op, meter (positie toestel t.o.v I d.m.v. microchips radiobakens) De verbinding onderkant vleugel Drager (strut): verbinding tussen motor en vleugel. ophang bouten Schuim- isolatie Kan half uur lang tempera turen tot 1100- doorstaan motor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 29