Voor mountainbiken moet je lef hebben Crossen op alles wat hoger is dan een dijk in deze bijlage PZC reportage 2S zaterdag 23 januari 1999 De mountainbiker, een ongewenste verschijning in bos en duin. Hfj zoekt er de steile klimmetjes, de bochtige paden en de riskante hellingen. Tol groot ongenoegen van de wandelaar die op bos- en duinpaden slechts rust wenst aan te treffen. De wandelaar vreest de mountainbiker. En omgekeerd. Dat botst. Soms letterlijk. Hoe vaak gebeurt het niet dat de wandelaar haastig in het struweel moet springen teneinde een aanstormende mountainbiker te ontwijken? Ergernissen ook bij de mountainbiker; voor hem geen grotere kwelling dan voortdurend in de remmen te moeten knijpen voor wéér zo'n gezinnetje dat met kinderwagen én hond zijn weg verspert. Dan is er ook nog de boswachter. Bespeurt die in beschermde natuurgebieden brede profielsporen, dan zet hij onmiddellijk de achtervolging in. Wee de betrapte mountainbiker. Hij wordt onherroepelijk op de bon geslingerd. Of nóg erger; „Hij zaagt je frame door." Dat het ook anders kan wordt in de Boswachterij Westerschouwen be wezen. Daar heeft de Zeeuwse mountain bike-vereniging 'X-treme' in samenwer king met Staatsbosbeheer een parcours uitgezet, afgesloten voor wandelaars en niet bedreigend voor flora en fauna. Van heinde en ver komen de mountainbikers er op af. Een zondagochtend in januari. Het is er druk, zoals vrijwel elke zondagmorgen. Crossers uit Zeeuws-Vlaanderen en de Randstad hebben er de lange autorit naar de Schouwse Westhoek graag voor over om een paar uurtjes over het circuit te kunnen rijden „Het is een schitterend parcours: technisch, lang genoeg, maar verraderlijk en gevaarlijk voor de en thousiasteling die onbesuisd de paden opscheurt," zegt André Kort, penning meester van de Zeeuwse mountainbike vereniging 'X-treme' op waarschuwende toon. De zes kilometer lange route kent een aantal steile hellingen met hoogtever schillen van tien tot vijftien meter, boom stronken en wortels, veel draai- en keer werk, stukken mul zand, een paar kuip- bochten waar je vol gas door heen kunt en een paar rechte stukken waarop snelheid kan worden gemaakt. Wildfïetsen In 1994 werd de route in gebruik geno men, en sindsdien is het 'wildfietsen' in het overige deel van de Boswachterij Westerschouwen met 99 procent terugge bracht", constateert Ad Speller, voorzit ter van X-treme. Nieuw uitgezette smalle paadjes slingeren door het bosgebied, ver verwijderd van vogel broedplaatsen en wandelpa den. Het aanleggen van dit soort banen is volgens Spelier de beste methode om excessen in het bos rond één van de snelst groeiende sporten in Nederland tegen te gaan. Die zondagochtend is de bo dem ten gevolge van de over vloedige regenval van de af gelopen weken erg zompig. „Dat zuigt alle macht uit de benen weg", zegt Kees Koo- man die het onderhoud van de baan verzorgt. „Vergeleken met een droge bodem maakt dat een verschil van drie mi nuten per ronde", stelt hij be slist. „Niet overdrijven", nu anceert André Goosen, één van de snellere jongens van X-treme. „Een halve minuut, niet meer." Het is in elk geval glad in het bos. En dat betekent, waarschuwt X-tre- mer Kort: „Alleen inhalen op de brede rechte stukken, uitkijken voor stronken en wortels en natuurlijk: handen stevig aan het stuur." Even later, als twee erva ren rijders van X-treme pal achter elkaar het zand inschieten en een duikeling ma ken, haalt Kort zijn gelijk. „Kijk dit bedoel ik nou. Eén moment van onoplet tendheid, en je ligt op de grond. Eén voor deel: echt hard vallen doe je zelden met een zandondergrond." Jasper Slager, 16 jaar geldt als hét talent binnen de vereniging. Samen met begelei der André Goosen traint hij regelmatig op fotografie Marijke Folkertsma het parcoursDit keer 'mag' hij niet voluit gaan, want de volgende ochtend staat er een 'Conconi-test' op het programma, om vast te stellen bij 'welke hartslag hij ver zuurt'. Derhalve dient hij volledig uitge rust aan de hartslagmeters te verschijnen. Kalmpjes aan dus, vandaag. Slager zwoegt wat moeizaam door het mulle zand. „Meer achter op je zadel zit ten", coacht Goosen. En: „Meer naar links, meer naar links sturen." Slager schiet rechts de zandbak uit. Goosen kijkt hoofdschuddend toe, besluit zélf het voorbeeld te geven. „Je zult dan net zien dat het niet lukt", wapent hij zich bij voorbaat tegen mogelijke spottende op merkingen vanaf de zijlijn. Hij slipt ech ter moeiteloos door het rulle zand; een kwestie van „achter op het zadel gaan zit ten, handen losjes op het stuur zodat het voorwiel zelf zijn weg zoekt, en blijven trappen." Overdreven De verrichtingen van Slager en Goosen worden door een aantal minder fanatieke mountainbikers met verbazing gadege slagen. André Kort: „Het lijkt misschien overdreven om zo'n stukje tien keer te oe fenen, maar deze jongens rijden wedstrij den. En daarbij geldt: één stuurfout en je zit dertig meter achterop Kort rekent zichzelf tot de recreanten; hij fietst om in conditie te blijven en natuur lijk gewoon omdat hij het leuk vindt. Hij heeft van zijn hobby zijn werk heeft kun nen maken. Met zijn bedrijf 'Forest Hill Adventures' verzorgt hij mountainbike tochten voor groepen in de Boswachterij en langs de Oosterscheldekering. De steil ste afdaling laat hij links liggen. „Ik heb mijn arm als eens uit de kom gehad en ik kan het me niet permitteren wekenlang uit de roulatie te zijn." De charme van het crossen? X-treme voorzitter Ad Spelier hoeft niet lang na te denken. „Het is een heerlijke buitensport. Je komt op plaatsen waar je normaal nooit komt. Het is intensiever dan wiel rennen, afwisselender ook. Er komt veel meer techniek bij kijken; de timing van het sturen en schakelen, je houding op de fiets, je moet meer lef hebben. En je kunt gaan rijden wanneer je maar wilt, alleen of niet." Om van Staatsbosbeheer toestemming te krijgen om door de Boswachterij te mo gen fietsen, moet X-treme zelf het baan- onderhoud verrichten. Om de paar weken leggen Kees Kooman en'clubgenoot Peter Boone zo'n tien ton kuub aan houtsnip pers en zand op de baan om slijtage tegen te gaan. Hiermee wordt voorkomen dat de baan in een modderpoel vol met kuilen en diepe geulen verandert. Maar dit is een tijdrovende en kostbare zaak. Spelier hoopt dan ook dat de gebruikers van de route donateur of lid worden van de ver eniging, zodat de contributie voor de le den niet te hoog oploopt. Het mountainbiken in Zeeland zit in de lift. De afgelopen jaren is een aantal rou tes bij het Veerse Meer in gebruik geno men. X-treme voorzitter Spelier heeft in middels ook een begerig oog geworpen op de vuilnisbelten van Nieuwdorp en Se- rooskerke; die lenen zich na sluiting uit stekend voor een mountainbike-circuit. „Alles wat hoger is dan een dijk, is in Zee land hoog, dus dat zijn hele interessante locaties voor ons." Parcours De interesse voor de Zeeuwse parcoursen onder crossend Nederland is groot. „Mountainbike-cracks als Bas van Doorn en Bas van Bever hebben het parcours ge ïnspecteerd en ze waren het er allebei over eens dat het een technisch en uitdagend parcours is", zegt Spelier trots. De snelste rondetijd op het parcours staat op naam van Bart Brentjes. voormalig Olympisch kampioen. Hij reed de route net onder de elf minuten. „De enige die het misschien sneller kan is Patrick Tolhoek", vermoedt Goosen. Tolhoek is Nederlands kampioen mountainbiken bij de professionals, te vens clublid en komt regelmatig in Wes terschouwen trainen. „Als Tolhoek hier rijdt, kunnen we hem net bijhouden. Maar het verschil is dat hij dan op trai ningshartslag rtjdt, en wij op koershartslag." Tijd voor Goosen en Slager om ook even voluit te gaan. Met dik dertig aan het uur slingeren de twee tussen de bomen door. Goosen voorop, Slager kort op het wiel. Bij de steilste beklimming van het parcours gaat Goosen vol op de trappers staan om zijn snelheid te bewaren en niet terug te hoeven schakelen. Mopperend stapt hij ineens van de fiets, er zijn houtsnip pers tussen de tandwielen ge raakt. Met de glimlach van een tri omfator leunt Goosen even later ontspannen over zijn stuur, drukt een paar keer op het zadel om zij n vering te tes ten en stampt zijn schoenen schoon. Dat soort zaken is van groot belang. De mountainbiker kan nog zo hard trappen, als het materiaal niet deugt is de koers verloren voor het start schot heeft geklonken. Piepkleine details maken vaak de winnaar en de verliezer. Carbonframes, spynergiewielen, draad loze buitenbanden met latex-binnenban- den, aluminium balhoofdstellen: op ieder onderdeel is gewichtsbesparing te beha len; elke gram minder kost méér geld. „Maar de meeste winst", zegt Kort, „is hier te bereiken. En hij wijst grijnzend op zijn buik. Nils ten Brinke Marokkaanse jongeren hebben eigentijdse vaders nodig Fotorubriek: maanstand De echte Herman van Veen wil vooral zacht zingen Nederlandse topsporters: bokser Bep van Klaveren Bijlmerramp biedt meer vragen dan antwoorden Beruchte smeerpijp van Tessenderlo is nu een waterleiding

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 25