Parijs valt weer voor De Gaulle r Zwitserse kaas varia vrijdag 22 januari 1999 Franse marine houdt hypermodern vliegdekschip ten doop Tom Poes en het monster Trotteldrom Toonder Studio's JMJWülïW^IW pD.—a m het weer standplaats recept Maaltijdsoep met puzzel Europa: File In het noorden van Scandinavië en Rusland delft de zon het onderst en op uitgebreide schaal valt er sneeuw. Depressies die vanuit het westen de oceaan oversteken, staan in de file om Noord- Europa aan te doen en brengen relatief zachte lucht met zich mee. He kwik schommelt op de meeste plaatsen tussen -5 en 0 graden en daa' mee is het te zacht voor januari. In hét zuiden van Noorwegen en Zwe den krijgt men de zon wel te zien bij temperaturen boven het vriespur In IJsland, Schotland en Ierland is de invloed van de depressies ook merkbaar. Er is kans op regen en op Ijsland valt sneeuw. In Engelanc Frankrijk, de Benelux. Midden- en Oost-Europa zijn er zonnige perio den maar ook uitgestrekte mistvelden. Hogedrukgebieden maken hfe de dienst uit en zorgen voor rustige omstandigheden. Waarde zon schijnt wordt het 5 tot 10 graden, in mistgebieden schommelt het kwi« rond het vriespunt. Alleen langs de Franse zuidkust is het nog iets warmer. Voor zon en r< ge temperaturen aan de Middellandse Zee kan men het beste in Italië terecht. Daar blijft bewolking uit de buurt en wordt het 12 tot 17 grade1 Alleen in de mist in het noorden is het kouder. In Spanje, Griekenland en Turkije zijn de weersomstandigheden min der goed. door Bob Kroon Nederlanders zijn een kaas- kundig volk. Ons goudgele of gespikkelde zuivelproduct is vermaard van Jutland tot Ja karta. De Indonesische presi dent Habibie is volgens eigen zeggen 'verzot op komijnekaas'. Maar daar komt de kaaskennis al in de knel. Habibie bedoelt Leidse kaas. Maar die komt zelden uit Leiden en is ook niet doorzaaid met ko mijn, maar met karwijzaad. Er zit nog meer vreemd stremsel in de kaascultuur. Neem de Fransen. Die hebben'keus uit honderdtwintig kaassoorten van eigen bodem, maar zijn nog steeds gek op Mimolelte. Dat is ondanks de elegante Franse be naming een onvervalst Hol lands product, een soort harde, oranjekleurige reuzen-Edam mer, die in Nederland ooit als Commissiekaas werd verkocht, maar ten onzent onbetreurd is uitgestorven Nu doen Nederlandse kaascon sumenten in eigenzinnigheid niet onder voor de Fransen. Neem Zwitserse kaas. Ik heb het niet over Emmentaler of de Gruyère uit de fondue, maar over die pikante groene stompjes, die je vroeger als nootmuskaat raspte boven de boterham, maar nu voorgema len in strooibekers kunt krijgen. Geproduceerd door Geska-Gla- rus, vermoedelijk een van de oudste handelsmerken ter we reld en onomstotelijk Zwitsers. Maar toen ik vele jaren geleden in Zwitserland neerstreek, bleek Zwitserse kaas daar even onvindbaar als Mimolette in Nederland. Speurtochten in su permarkten en speciaalzaken leverden niets op. Geska-Gla- rus? Nooit van gehoord- Maar er kwam licht in de duis ternis. Onlangs organiseerde de Zwitserse regering voor buiten landse journalisten een excursie naar de Duits-Zwitserse 'oer- kantons', het echte Heidiland. We arriveerden in het landelijke kanton Glarus, waar een buffet klaarstond en wat rook ik? Zwitserse kaas, onmiskenbaar. Van de Geska. Met Alpenkrui den. In plakken, brokken, als smeerkaas of geraspt. Het was goed bedoeld, maar het buffet werd een ramp voor de gasthe ren. 'It stinks'oordeelde een En gelsman. Nou, wij vonden van niet en waren dus op slag popu lair bij de directeur van de Geska. „Nederland is onze oud ste en grootste afnemer, op af stand gevolgd door Duitsland", onthulde de Geska-man. „Zon der de export naar Holland zou den we het niet redden." Hij zei dat het product in Duits- Zwitserland bekend stond als Ankeziger of Schabziger, maar gaf toe, dat het in Frans- of Itali aans Zwitserland praktisch on verkoopbaar was. Schabziger is de in Holland gangbare varië teit, Ankeziger is met boter vermengd en eigenlijk wel zo smakelijk Maar de vermaarde Alpenkruiden waren een ont nuchtering, want die bestaan slechts uit fijngemalen klaver blad. Unkraut dus? Nein, zei de Geskabaas haastig, niet uit de wei atuurlijk, maar speciaal ge teelde Edelklaver. Vandaar de karakteristieke groene kleur. En die smaak, waarover kenne lijk niet te twisten valt. GPD (Advertentie) Het dagelijkse reis- ay op SBS 6. Uitzendingen van maandag t/m vrijdag rond 13.00 uur en in het weekend rond 17.00 uur. 9-062Z 85 Of CA NAAR (Of Bil) ÜN VAN0N21D-RIIZIN VMANTKWIMIS (211 VOOR UI.NUUMIKS SBS-TIXT WC. SOI Of GOUDIN CIOS) Zeeland: Geen winterweer Vandaag en morgen krijgt de zon we- Door: Tom van der Spe derom gelegenheid haar kunstjes te vertonen, Daarbij gaat de temperatuur wat omlaag. De slepende fronta le zone boven ons land is eindelijk naar het zuidoosten verdwenen en vandaag voeren de opklaringen dan ook de boventoon wel is het zo dat de lucht nog tamelijk vochtig is, waardoor er vanoch tend enkele mistbanken hangen, die later oplossen. De temperatuur stijgt naar rond 6 graden. Het zeer zachte weer raken we dus even kwijt, want de komende nacht wordt het frisser dan de af gelopen nacht met op de meeste plaatsen een minimumtemperatuur van rond het vriespunt. Morgen belooft een fraaie winterdag te worden met flinke zonnige perioden. Bij een matige zuidelijke wind die dan op steekt, wordt het 5 of 6 graden. In combinatie met de wat sterkere wine voelt het dan waterkoud aan. Dit is echter slechts een wat koeler dipje in een verder zeer zachte pe riode. want een aanzet tot een meer winterse periode betekent dit abso luut niet Vanaf zondag begin nen vanuit het westen opnieuw storingen op te dringen. In on ze omgeving gaat er wederom een matige tot vrij krachtige wind uit zuid tot zuidwest op steken. Aan zee kan de wind zelfs af en toe krachtig worden. De bewolking neemt toe en zachtere lucht herovert het ver loren gegane terrein. Van tijd tot tijd gaat het ook regenen, vooral op maandag. De tempe ratuur keert overdag terug naar het (zachte') niveau van 8 tot 11 graden. Ook de nachten worden wederom zacht met mi nimumtemperaturen van rond of boven de 5 graden. Opklaringen Z^3 I Vooruitzichten zaterdag zondag maandag dinsdag weer fik max. 5° 7° 8° 9° min. -1° 2° 4° 5° wind Z 3 ZW 4 Z 4 Z 4 Zon O Maan vrijdag onder 17.15 zaterdag op 8.36 vrijdag onder 23.03 zaterdag op 11.21 Nautisch bericht Het is vandaag rustig met een zwakke tot matige westelijke wind, 2 tot 3 Beaufort. Vanmiddag schijnt de zon geregeld, vanochtend kan het zicht beperkt zijn. De watertemperatuur ligt rond 6 graden. Waterstanden VRIJDAG Hoog water Laag water 22 JANUARI uur cm uur cm uur cm uur cij f Vlissingen 04.57 226 17.16 236 11.36 21423.46 17 1 Terneuzen 05.16 250 17.38 260 12.06 223 -j Bath 06.18 291 18.39 306 00.36 215 13.07 Roompot Buiten 04.50 165 17.15 179 11.20 162 23.30 Z'zee/Colijnsplaat 06.35 152 19.10 165 00.20 125 12.45 Stellendam Buiten 05.10 15417.29 176 01.25 065 11.01 Wemeldinge 06.40 178 19.10 190 00.15 139 12.50 Krammersl. West 05.55 160 19.40 171 00.20 132 12.45 ZATERDAG 23 JANUARI Vlissingen Terneuzen Bath Roompot Buiten Z'zee/Colijnsplaat Stellendam Buiten Wemeldinge Krammersl. West Hoog water Laag water uur cm 05.42 216 06.01 239 07.03 279 05.40 158 07.10 148 05.52 146 07.20 173 06.45 156 uur cm 18.05 221 18.25 243 19.26 288 18.05 168 19.45 158 18.16 165 19.50 183 20.10 165 uur 12.15 00.16 01.15 12.05 01.00 02.06 01.00 01.00 cm uur 209 182 12.48 2 209 13.51 2' 162 12313.25 062 11.49 13813.35 132 13.25 L Lagedrukgebied H HqMwM O r j lichte regen maiige regen door Cees van Zweeden De bouw ervan vergde twaalf jaar en negentien miljard francs, maar gisteren kon de Franse televisiekijker getuige zijn van het uitvaren van zijn laatste vliegdekschip. Met de Charles-de-Gaulle, zo merkte een krant op, krijgt Frankrijk de beschikking over 40.000 ton di plomatie. De Charles-de-Gaulle is het grootste vliegdekschip dat het land ooit heeft gebouwd Het is kleiner dan zijn twaalf Ameri kaanse broertjes, maar twee keer zo groot als elk van de drie Britse vliegdekschepen. En het kan twee keer zo veel vliegtui gen vervoeren als de drie Britse schepen samen. De Charles-de-Gaulle is niet al leen grpter dan enig ander niet- Amerikaans vliegdekschip, ze is ook als enige door kernenergie aangedreven. Grootste voordeel daarvan is, meent de marine, de nagenoeg onbeperkte actieradi us Het schip kan duizend kilo meter per dag afleggen, en meerdere malen de aardbol rondvaren zonder nieuwe brandstof aan boord te nemen. Ander voordeel van kernenergie is de ruimtewinst, wat essenti eel is voor een vliegdekschip. Dat betekent dat er meer plaats aan boord is voor de brandstof en munitie voor de vliegtuigen. Geldgebrek Critici hebben echter het besluit gelaakt om te kiezen voor kern aandrijving. Geldgebrek maak te de ontwikkeling van een nieuwe motor onmogelijk, zo dat de marine zich tevreden moest stellen met het type motor dat al bestond voor haar kern onderzeeërs. Hoewel de Char les-de-Gaulle is uitgerust met twee van die motoren, die elk een vermogen hebben van der tig megawatt, komt haar snel heid daarmee niet boven de 27 knopen. Dat is vier knopen langzamer dan de 35 jaar oude Foch, Frankrijks huidige vlieg dekschip dat dieselmotoren heeft. Technische problemen met de motoren, in feite kleine kernre actoren, hebben bovendien tot grote vertragingen geleid. De proefvaart die gisteren plaats had, stond eigenlijk al op de agenda voor afgelopen juli. Het probleemschool in de ra- het een botsing, een torpedo of een raket kan weerstaan. Mocht een projectief toch binnendrin gen, zegt de Franse marine' dan betekent dat niet gelijk de zee bodem. Het schip is verdeeld in vier zones die elk zijn gesplitst in acht kleinere ruimtes. Als in één van die ruimten de huid open wordt gereten, dan wordt die ruimte onmiddellijk geïso leerd. Daarnaast zou het schip een for midabel antiraketsysteem heb ben. Inkomende raketten kun nen al op vierhonderd kilometer afstand op het radarscherm worden gezien, en onschadelijk worden gemaakt. Het systeem zou in staat zijn om vijftien ra ketten tegelijk te neutraliseren. Flexibiliteit Grootste voordeel van een vlieg dekschip, zo zeggen Franse ex perts, is zijn flexibiliteit. Veertig procent van alle vluchten tij dens de Golfoorlog werd uitge voerd door vliegtuigen die van schepen opstegen. De Charles-de-Gaulle heeft plaats voor 35 tot 40 vliegtui gen, die door twee katapulten in een ritme van twee per minuut worden 'gelanceerd'. Het ver mogen van die katapulten is bij na driemaal zo groot als die op de oude Foch, wat betekent dat de vliegtuigen een veel grotere bommenlast kunnen meene men. Probleem is echter dat de hyper moderne Charles-de-Gaulle, als zij straks in de vaart woi'dt genomen, zich tevreden moet stellen met verouderde vliegtui gen. De maritieme versie van de Rafale, een vliegtuig waarvan alleen al de ontwikkeling veer tig miljard francs heeft gekost (twee maal zo veel als de ont wikkeling én de bouw van de Charles-de-Gaulle), zal niet voor 2004 operationeel zijn. De ironie wil dat juist als de Ra fales beschikbaar komen, de Charles-de-Gaulle voor een pe riode van vijftien maanden in de revisie moet om onder meer de brandstofstaven te vervangen. Omdat tegen die tijd ook de stokoude Foch is opgelegd, is 2004 hét moment voor een Afri kaanse dictator om een oorlogje te beginnen in Frankrijks ach tertuin.Voor het eerst sinds de oorlog in Indochina zal het land dan niet over een vliegdekschip beschikken. GPD Genève 'Weel u wat er gaat gebeuren?' vroeg Tom Poes, die juist passeerde. 'De trotten verzamelen zich en heer Bommel..."Rust, bid ik u!' sprak professor Prlwy tzkofski bits. 'Spaar mij der BomlIk doe hier wetenschappelijker arbeid en u stoort! Ga verder, kleiner Trot en vertel mij gans rustig: wat is volgens u eendracht?"Nou eh... samen iets dragen', verklaarde Smoris met omfloerste stem. 'Of eh... ach, ik weet niet wat het is. Ik ben anders."Praw!' mompelde de geleerde geërgerd. 'Zo komen wij niet wijders!"Nee', zei Tom Poes, die zijn beurt geduldig had afgewacht. 'Maar heer Bommel gaat het mon ster bestrijden, samen met de trotten. En die schijnen dat zo'n goed idee te vinden, dat ze allemaal bij elkaar komen."Ik versta dezer eendracht niet', hernam de professor hoofdschuddend. 'Wat is dat trouwens voor gebrul daar? Ik kan der gedachtenloop gans niet rechtlijnig vervolgen. Wat ik meen is dit...'Hij sprak nog verder, doch zijn woorden waren onverstaanbaar door het lawaai, dat snel toenam en waarvan de oorzaak nu ook zichtbaar werd. Een grote menigte trotten beklom onder leiding van heer Bommel de heuvel en richtte zijn schreden naar de vlakte waar de Grote Grot zich bevond. De ventjes zwaaiden met houwelen en stokken en schreeuwden onder het gaan.'Weg met het monster!' riepen ze. 'Eendracht maakt macht!' En meer van dergelijke kreten die Smo ris droef in de oren klonken.'Kijk', mompelde hij zacht voor zich heen. 'Dat is nu Samenzijn en dat maakt gelukkig. Maar ik, ik sta daar buiten.' dioactieve straling die beide kernreactoren afgaven. In ruimtes waar gestreefd was naar een straling van niet meer dan 1 microsievert per uur, werd vorig jaar 10 microsievert geme ten. Dat was vier keer zo hoog als het toegestane maximum. De Britten, die hebben besloten hun drie verouderde vliegdek- scheepjes te vervangen door twee grotere schepen, zijn zeer geïnteresseerd in de Charles- de-Gaulle. Eind vorig jaar be gonnen ze besprekingen met Frankrijk over de mogelijkheid van een gezamenlijk ontwerp. De Fransen willen vóór 2010 nóg een vliegdekschip bouwen, maar de Britse Royal Navy zou staan op een vliegdekschip met dieselmotoren. Doelwit De Royal Navy had in Engeland grote moeite de politici te over tuigen van de noodzaak van twee grote vliegdekschepen. Sommige deskundigen menen dat vliegdekschepen een te gemakkelijk doelwit zijn ge worden in een tijd waarin zestig landen buiten de NAVO over kruisraketten beschikken. Of de Charles-de-Gaulle een aanval door verschillende kruisraketten zou overleven, staat te bezien, maar de Fransen zeggen van wel. De huid van het schip is zodanig gepantserd dat De Charles-de-Gaulle wordt getest in de haven van Brest. Onder andere vinden er deiningproeven plaats, om te kijken hoe het vaartuig zich houdt bij storm. foto Marcel Mochet/EPA Het recept van vandaag is een bij na vergeten klassieker uit de Hollandse keuken van de 19e eeuw. Toen werden er in ons land trou wens ook veel meer linzen gegeten dan tegenwoordig het geval is. Lin zen van de meest recente oogst be hoeven niet te worden geweekt. Wanneer u meent dat de linzen die u koopt wel eens een jaartje ouder kunnen zijn, laatze dan een uurtje in ruim water weken. Meent u dat de linzen vijf of meerjaren geleden ge oogst werden, week zedan2-3uur. Nooit langer, want dan komen er stoffen vrij die voor het instandhou den van een goede gezondheid minder bevorderlijk zijn. Kijk, en dat wist men in de vorige eeuw nog niet, want in de kookboeken van de zuinige Aaltjes laat men linzen net zo lang weken als men voor witte en bruine bonen doet. De 'vegs' onder ons en zij die liever geen varkens vlees willen eten kunnen de ham schijf weglaten en nemen een groentebouillontablet voor de bouillon. Aan tafel kan er dan wat fijngeraspte extra belegen (of nog oudere) Goudse kaas over de soep gestrooid worden. Hoofdgerecht voor 4 personen: 300 - 350 gram linzen; 1 hamschijf, ca. 350 gram; 3 - 4 bleekselderijs- tengels, schoongemaakt, in smalle reepjes gesneden; 40 gram boter; 1 flinke ui, ca. 75 gram, gesnipperd; 1 theel. milde kerriepoeder (kerrie Djawa - Conimex); 2 teentjes knof look, ragfijn gehakt; 30 gram bloem, gezeefd; zout; witte peper Hans Belterman linzen uit de molen; 2 eetl. fijngehakte ver se kervel. Zet de hamschijf op met 1 liter koud water. Breng alles aan de kook. Voeg wat zout toe. Schuim het op pervlak enkele malen af. Temper de warmtebron. Laat de hamschijf in ongeveer 2 uur zachtjes gaar trek ken. Neem daarna de pan van de warmtebron. Laat de bouillon en de hamschijf tot lauwwarm afkoelen. Spoel de linzen enkele malen in ruim koud water. Verwijder onge rechtigheden. Zet de linzen samen met de bleekselderij op met 7.5 de ciliter koud water. Kook de linzen in ca. 35 minuten net gaar. Neem de pan van de warmtebron en laat alles tot lauwwarm afkoelen. Verhit een grote pan met dikke bo dem. Laat de boter er in smelten. Voeg de ui toe en laat deze zachtjes fruiten tot ze wat kleur heeft gekre gen. Roer kerriepoeder en knoflook erdoor. Doe er na 1 minuut gezeefd bloem bij en roer alles krachtig door. Blijf daarna nog 2 - 3 minuten roeren. Doe er vervolgens onder voortdurend roeren de linzen met het kookvocht en de bouillon van de hamschijf bij. Blijf zolang roeren tot de soep aan de kook is gekomen en heel licht is gebonden. Laat de soep dan nog 10 minuten zachtjes door koken. Voeg naar eigen smaak en inzicht nog wat zout en peper toe. Roer daarna kervel door de soep. Dien de soep op in een voorver warmde terrine, De hamschijf komt er apart op een schaal bij. Tip: geef er beboterde sneden bruïnbrood bij. Oplossing donderdag Ponton, karaf, statig, poelet, blaag, stereo, braam, kapper, stoof, ka baal, stern, fraai, kanaal, basis. Het citaat is van Paul Cézanne: "Ik zwoer dat ik al schilderend zou sterven". Doorloper Horizontaal: 1Optocht, jonge leeuw; 2. toegankelijk, onzin; 3. livrei knecht, maal; 4. gedwee, overblijfsel; 5. geluid v.e. schaap, groente; 6. hoofdstad van Noorwegen, kaliumcarbonaat; 7. strooptocht, Eu ropees gebergte; 8. rijtuig, hoofdstad van Letland; 9. zwak, dochter van Tantalus; 10. gravure, zich rustig houden; 11zuurdeeg, eens; 12. programma- punt, lofrede,; 13. vismand, suikerpalm. Verticaal: 1. Soort revolver, deel v.h. li chaam, azijn; 2. edelsteen, wol len garen, Griekse letter; 3. gymnastiektoe- stel, houten kolfhamer, stad in Duitsland; 4. erwtensoep, rivier in Duits land, kleding stuk; 5. brand stof, helden dicht, stad in Frankrijk; 6. gat in het ijs, koord, stad in Italië; 7. eenmaal, drie tal, zwart paard; 8. vers, min, kleur; 9. land in Zuid-Amerika, deel v.e. kachel, oculeren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 4