Blaaat slaat
de vleugels uit
Deel Recreatiewerk wordt Qui Vive
Jack worstelt met zijn vrouwen
Luuk Gruwez laveert steeds
tussen begeerte en verlangen
Heel Nederland
in verwachting van
de prins of prinses
Kleine variaties op
de holle waanzin s
Nieuwe Conny's vormt curieus geheel
zeeland
18
kunst+cultuur
~P^Ql!lmSlCmw
1900-2000
Koorconcert
in detail
Evenementen en Attractieverhuur richt zich op losse projecten
ondernemend
zeeland
Mijlpaal
Verbrugge
Terminals
vrijdag 22 januari 1999
Landelijke primeur voor theatergroep Zierik
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Theatergroep
Zierik voert als eerste amateur
toneelgroep in Nederland de ko
medie 'Jack's vrouwen' op, een
recent werk van de Amerikaan
se toneelauteur Neil Simon. De
première is morgen, zaterdag
avond te zien in het multifunc
tioneel centrum (MFC) in Zie-
rikzee. Daarna volgen nog drie
opvoeringen op de zaterdagen
30 januari en (5 februari (alle om
20.30 uur) en een matineevoor-
stelling(15.00 uur) op zondag 14
februari.
'Jacks vrouwen' werd vorig sei
zoen als vrije productie in het
professionele circuit opgevoerd
met Gees Linnebank in de
hoofdrol. Jack is een schrijver
die in de literaire wereld be
hoorlijk wat succes heeft. Hij
gaat echter zo op in zijn werk
dat hij het leven om zich heen
weieens vergeet. Zodra hij door
omstandigheden wordt ge
dwongen het dagelijks leven on
der ogen te zien, vlucht hij in
zijn fantasiewereld. In zijn geest
buitelen zijn herinneringen en
fantasieën over elkaar heen. De
vrouwen in zijn leven uit veiie-
den en heden spelen de hoofdrol
in zijn gedachten wereld
Jack fantaseert gesprekken met
Julia, zijn overleden vrouw en
met Moniek, zijn dochter. Zijn
bemoederende zus Karin en zijn
eigenzinnige psychiater Edith
zeggen hem ongezouten de
waarheid. De flashbacks in zijn
hoofd worden vaak onderbro
ken door de realiteit. Zijn huidi
ge vrouw Margreet plaagt hem
zowel in werkelijkheid als in
zijn fantasie. Zo raakt Jack
steeds meer verstrikt in een
krankzinnig spel waarin de
grens tussen realiteit en illusie
steeds meer vervaagt.
Mix
Regisseur Marijke Reuser bij
Theatergroep Zierik heeft geko
zen voor een mix van humor en
emotionele diepgang. Zij biedt
de toeschouwers met dit stuk
van Neil Simon een kijkje in de
wereld van moderne relaties,
geestig, komisch en soms ont
roerend. Om het verhaal wat
dichter bij het publiek te bren
gen, laat zij het in Nederland in
plaats van in Amerika afspelen.
Reuser gaf er voorkeur aan de
hoofdrol van Jack door twee
spelers (Gabri de Groot enRené
Plu) te laten vertolken om zo de
grens tussen gedachten en wer
kelijkheid te benadrukken.
door Trees van Herpen
TERNEUZEN - De Vlaamse
dichter en prozaschrijver Luuk
Gruwez introduceerde zichzelf
als een vrouwenschrijver tij
dens de Prometheuslezing in
Porgy Bess in Terneuzen. Aan
de hand van fragmenten uit zijn
nieuwste boek 'Het land van de
wangen' en enkele gedichten
trachtte hij deze stelling te be
wijzen.
'Het land van de wangen' is een
autobiografisch werk waarin
brieven, dagboekaantekenin
gen en een liefdesgeschiedenis
zijn gebundeld. Wangen staat
hier voor warmte, moeders,
glimlach en vanzei fsprekend le
ven. Hij situeert dat land in het
oosten, waarheen hij ging om te
studeren en los te komen van de
druk van zijn opvoeding.
Aftakeling
Zijn geboortestreek, West-
Vlaanderen noemt hij het 'land
van de handen', daar moet
steeds een daad worden gesteld
en geld is de taal. De voorgedra
gen fragmenten hadden betrek
king op zijn grootouders in het
'land van de handen'. In rake
bewoordingen schetste Gruwez
hun laatste levensfase vol afta
keling. „Een mens mag niet
worden beoordeeld op de laatste
indruk, door toch over die laat
ste fase te schrijven probeer ik
die ongedaan te maken." In te
genspraak daarmee is Gruwez'
behoefte om dat wat verdwijnt
op te tekenen. „Als ik het niet
Luuk Gruwez: ...vrouwen
schrijver...
opschrijf heeft het niet be
staanZijn woordkeus is origi
neel, vol beeldende vergelijkin
gen.
Wanneer Gruwez na de pauze
gedichten voordraagt wordt
duidelijk waarom hij een vrou
wenschrijver zou zijn. „In man
nen is het koud, ze zijn vaak van
december, in vrouwen is het
warm, zij zijn altijd van mei."
Hij voelt zich duidelijk meer op
zijn gemak bij het lezen van ge
dichten. Doodstil is het publiek
wanneer hij uitzijn bundel 'Vui
le Manieren' enkele verzen over
kanker laat klinken. Geladen
met schrijnende pijn, radeloos
heid zonder een zweem van
zelfmedelijden, hard en teder
tegelijk vertelt hij over angst,
chemotherapie en dood. Kanker
wordt een boze en nukkige me
neer, de vijand krijgt een naam.
Er is echter ook een luchtige
noot: 'Lof van de sok'
Nieuw zijn de lange, verhalende
gedichten waarin mededogen
met de buitenbeentjes door
klinkt. Gruwez laat zijn publiek
weten aldoor te schipperen tus
sen twee zijden van eenzelfde
medaille, de aarctee en de verhe
ven kant. 'Ik laveer steeds tus
sen verlangen en begeerte. Het
verlangen betreft een onbereik
baar, sprookjesachtig iets, de
begeerte is aards en laag. Er is
een evolutie gaande m mijn
werk, deze uitersten komen
steeds dichter bij elkaar."
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - De toevoeging
popkoor hebben ze laten val
len. Voortaan gaan ze kortweg
als 'Blaaat' door het leven.
Pop klopt, maar koor wekt
soms een verkeerde indruk.
„Zo statisch vaak", meent
loetseniste, zangeres, compo
niste en dirigente Josie
Kneepkens. „Maar Blaaat is
helemaal niet statisch. Naast
ballads, zingen we ook kei
harde nummers en het gaat er
lekker heftig aan toe. Jong en
wild dus."
Dat laatste slaat op de nomi-
matie van Blaaat in de catego
rie 'Jong en Wild' voor de
Zeeuwse Popprijzen die za
terdagavond 23 januari wor
den uitgereikt in het Arse
naaltheater in Vlissingen.
Josie durft niet te zeggen of
haar groep goede kans maakt
op de prijs want ze kent de
kwaliteiten van de twee overi
ge genomineerden niet. Dat
zijn Sander Verhaar met zijn
house-act Sandstorm en de
band Flivver die verraste tij
dens de Zeeuwse voorronde
van de Kunstbende.
De Blaaat zangers en -zange
ressen zouden natuurlijk
graag winnen. Een beetje
meer bekendheid in Zeeland
zou hen goed uitkomen nu ze
besloten hebben de vleugels
uit te slaan. Ze willen meer
worden dan een popkoor. Het
streven is een swingende thea
tergroep te worden met een
show vol zang, dans en korte
spelacts. Sinds enkele weken
wordt daar op de woensdag
avond stevig voor gerepeteerd
in theater Mondragon in Zie-
rikzee. Daar wil de groep in
het najaar de première geven.
Daarna wil Blaaat met die
theatershow een tourneet je
maken langs diverse Zeeuwse
podia.
Josie Kneepkens richtte de
groep drie jaar geleden op sa
men met haar zus Frouke en
met Linda Nederlof. Ze mis
ten het CJV-koortje Ten Sing
waar ze ooit deel van uit
maakten en besloten zelf tot
een nieuw intiatief. Popkoor
Blaaat dus voor jongeren van
14 tot 35 jaar. Daar bleek be
hoefte aan. Het aantal leden
groeide al snel uit tot boven de
veertig. Dat vergde een goede
organisatie met een officieel
bestuur en sinds enige tijd ook
een zakelijk coördinator in de
persoon van Bert Stuit.
Blaaat heeft een eigen bandje.
Het repertoire bestaat uit
nummers van formaties als
ZZ-Top, U2, The Rolling Sto
nes, maar de voorkeur gaat uit
naar eigen werk, composities
en teksten van Josie Kneep
kens. Veel stevige rock en af en
toe een ballad.
Uitdaging
Een eigen muziektheaterpro
gramma ziet Blaaat als een
grote uitdaging. Er borrelen
steeds nieuwe ideeën op. Een
artistieke werkgroep beoor
deelt en neemt beslissingen.
Professioneel vormgeefster
Anna Blom uit Burgh-Haam-
stede geeft adviezen bij cho
reografie en decor. Blaaat
timmert aan de weg en hoopt
zaterdag de Zeeuwse popprijs
'Jong en Wild' te winnen. Op
woensdag 19 februari komt de
programmeur van Basken-
burg in Vlissingen even langs
om te beoordelen of Blaaat in
het najaar in het voorpro
gramma van Blof mag staan.
Lekkere uitdagingen alle
maal, vindt Josie Kneepkens.
Blaaat, jong en wild.
foto Marijke Folkertsma
In het laatste jaar van
de twintigste eeuw
blikt de PZC van dag tot j
terug op nieuws
feiten uit Zeeland.
22 januari 1938
door Arjen Nijmeijer
Het weekeinde van 22 en 23
januari 1938 verloopt voor
veel Nederlanders in gespannen
verwachting. Van Soestdijk
geen nieuws, koppen de kranten
teleurgesteld de daaropvolgen
de maandag.
Nederland wacht, bereidt zich
voor, legt vlaggen klaar en
wacht verder. De krant meldt
met behulp van kaartjes, hoe de
blijde mare over, het land zal
worden verspreid. Dat zeven
kazernes op de verheugende dag
saluutschoten zullen lossen: 51
voor een meisje, 101 voor een
jongen. Dat er vreugdevuren en
optochten staan gepland. En
dat er nog steeds geen nieuws is
van Soestdijk.
Dun lijntje
De Nederlandse monarchie
hangt in de jaren dertig aan een
dun lijntje. Broers of zussen
heeft prinses Juliana niet en
haar opvolger of opvolgster
moet nog worden geboren. Dan
volgt in 1937 het nieuws dat de
prinses in verwachting is; naar
mate de geboortedag in januari
1938 nadert, lijkt het wel alsof
heel Nederland zwanger is.
Honderden bezoekers verzame
len zich elke dag voor paleis
Soestdijk, maar moeten het
meestal stellen met hoopvolle
onwetendheid. Journalisten
snellen in het holst van de nacht
vanuit het badhotel in Soest-
duin naar het paleis, want er
branden lichten op andere ka
mers dan gewoonlijk. Na een
doorwaakte nacht zien ze prins
Bernhard, net als alle andere
dagen, vertrekken voor een da
gelijks autoritje. Ook vandaag
weer niets.
Ondertussen lopen de voorbe
reidingen rustig door. De dag na
de geboorte van de koninklijke
telg wordt bestemd tot nationa
le feestdag. Breskens zal zijn be
volking op de hoogte brengen
met saluutschoten, klokgelui en
misthoomgeschal, meldt de ge
meente. Muziekverenigingen
worden in de hoogste staat van
paraatheid gebracht, oranje
boompjes wachten op kinder
handen om te worden geplant.
Herauten
Op maandag 31 januari snellen
herauten te paard door Bres
kens en andere plaatsen. Zij
schallen de boodschap rond: om
dertien minuten voor tien dit
ochtend is een prinses geboren.
Tot in het tweede geslacht is
thans de erfopvolging in om
land verzekerd', juichen dt
boodschappers. Mensen die ae
herauten hebben gemist, moe
ten de saluutschoten tellen om
te weten of de koninklijke baby
een meisje of een jongen is. Df
namen van de pasgeborene wor
den pas bekend gemaakt als
prins Bernhard officieel aangif
te heeft gedaan, zo wordt het
volk meegedeeld.
Het feest barst los. Oranje mut
sen en corsages beheersen bin
nen enkele minuten het straat
beeld, in Vlissingen en Souburg
worden vreugdevuren ontsto
ken, het Middelburgse stads
hart wordt verlicht met een fak
keloptocht, kinderen in Goes
planten een herinneringsboom
Op dinsdag 2 februari wordt
met een nationale feestdag de
geboorte nog eens gevierd. Ere
diensten, muziekuitvoeringen
en: de geboorte-aangifte. Waar
mee de naam van de toekomst!
reg
ge troonopvolgster bekend via
wordt gemaakt: Beatrix Wilhel- ge]
mina Armgard. |q5:
GOESE LYCEUM. Prins van
Oranje op locatie
'Fanfare!', cabaretprogramma
van Thomas van Luyn.
doorWillem Nijssen
Fanfare! is het eerste solo
programma van Thomas
van Luyn. Voordien was hij de
helft van het duo Ajuinen
Look. En die naam verraadt het
al een beetje: nonsens is een be
langrijk ingrediënt. Ook in dit
programma, met bijvoorbeeld
een breed uitgesponnen persi
flage op de melige gewoonte van
beroemde Amerikaanse arties
ten om elke avond tot 'a very
special night' te promoveren. En
om zelfs het meest volgevreten
publiek nog tot 'a warm lovely
audience' op te waarderen.
Thomas van Luyn heeft zijn lan
ge lijzige gestalte mee als het
gaat om sarcastische imitatie.
Zijn smalle gezicht op die lange
nek hoeft maar even te wiegen
en de giftig-droge spot druipt er
al van af. Als hij zijn vriend Mr.
Guitar omhangt en begint aan
een liedje over een Friese boet
en zijn geëmigreerde zoon, dan
wordt dat vanzelf een drakerig
levenslied.
'Fanfare!' is een gevarieerd pro
gramma met onzin-liedjes -
meestal over trouweloze vrien
dinnetjes uit vergeefse liefdes -
en mooie typetjes. De teksten
van de liedjes zijn de moeite
(„Life is a bitch, and so are you"
heet het in 'It's all in the game'.)
Maar bij de typetjes heeft Tho
mas van Luyn dan juist weer
heel weinig woorden nodig, het
meeste komt daar van zijn li
chaamstaal. 'Wasmachine' is
zo'n typetjes-spel. Iemand belt
op vanwege een advertentie, en
hoeft niet méér te zeggen dan
dat éne woord 'wasmachine' om
de zaal dubbel te krijgen. Do
sullige blik en de toonloze stem
doen al het humoristische werk.
Net als de wilde bewegingen in
'Gekke Wim' en de vermoeid ge
kromde rug in 'Pépé de clown'
'Communicatie' is een mooi
voorbeeld van een sketch, waar
in met een ijzeren maar doorge
dreven logica alles op zijn kop
wordt gezet Mensen communi
ceren niet met elkaar, zeggen
niet wat ze denken. Als iemand
in de trein zegt „Mag ik uw
krant even lenen, want ik zie dat
u hem toch niet leest?" zegt ie
dereen „Ja hoor." En we denken
dan „Vuile bietser, koop zelf een
krant. Houd je waffel, of je
krijgt een rotschop." En als we
nou eens gewoon communiceer
den wat we eigenlijk bedoelen,
dan zou de wereld er een stuk
vreedzamer uitzien. Fulmineert
de briesende cabaretier. Bizai
maar soms heeft een cabaretie
misschien wel gelijk. Als hij h(
zo overtuigend weet te brenge do
als Thomas van Luyn. Voor eve -
dan, en met een korreltje zou
En figuurlijk bedoeld, enzo.
Behalve de droge humor met he
juiste snufje zelfspot, is he
prettige aan deze eersteling d
variatie, de dosering (nét niet tf
absurd en té gezocht) en hei
tempo. Thomas van Luyn heeft
slechts stof voor ruim 5 kwar
tier, maar die vliegen dan ooi
voorbij. Hij heeft geen poging
ondernomen om er -zoals vele
vakbroeders- twee keer drie
kwartier uit te persen. Dat sier:
hem, en geeft zijn kleine varia
ties op de holle waanzin precie
de vermakelijke overtuigings
kracht die ze nodig hebben.
ko
du
HAAMSTEDE - Het Zeeuw
Vocaal Ensemble geeft zaterdag
30 januari vanaf 20.00 uur een
koorconcert in de Gereformeer
de Kerk in Haamstede. Uit
gangspunt is winter. In januar
staan de lofzangen van Simeor
en Maria centraal.
De toonzettingen zijn van c;
Duitse barok-componist Jo
hannj Christenius en van Char
les Wood. Uit de wereldlijke in
valshoek worden de kou en he
verlangen naar de zomer bezon
gen met koorliederen ui
verschillende perioden, van Ar
cadelt tot Louis Spohr en Prea
tonus tot Brahms.
Ie
(Advertentie)
„rde\a^e(
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Recreatie-
werk Zuid Nederland in Mid
delburg heeft een deel van de
activiteiten overgedaan aan
een nieuw bedrijf. Qui Vive
Evenementen en Attractiever-
huur is de nieuwe onderne
ming die voormalig werkne
mer van Recreatiewerk René
van Maanen en recreatiewer
ker Stefan Francke hebben op
gebouwd rond de materialen-
verhuur en recreatieprojecten
van Recreatiewerk.
Het bedrijf en de stichting de
len hetzelfde pand aan de Ar-
nesteinweg in Middelburg. De
bedrijfsnaam Qui Vive - ooit de
roep van de Franse soldaat op
wacht: wie daar! - is gekozen
om de goede klank, niet zozeer
om de betekenis ervan, zegt
Francke. Of het moet in de zin
van alertheid zijn. „We blijven
Gerard Heijnen en Edith de
Rycke zijn de nieuwe uitbaters
van café-frituur Het Witte
Huis in Kloosterzande. Naast
het cafégedeelte bevindt zich
in dezaal aan de Cloosterstraat
een ruime frituur. De nieuwe
uitbaters hebben zich met een
hapje en drankje aan belang
stellenden gepresenteerd.
Een pedagogisch adviesbu
reau voor opvoedingsonder
steuning is geopend in Goes
onder de naam Cirkel. Het bu
reau van mw. E. Wedekind-Van
de Repe is gevestigd aan de
Kleinewei en richt zich met na
me op ouders en kinderen tus
sen de tien en achttien jaar.
Iedere donderdag is er telefo
nisch spreekuur tussen 16.00
en 18.00 uur.
De rubriek Onderne
mend Zeeland staat on
der redactie van Claudia
Sondervan. Vragen, tips
en mededelingen kunnen
schriftelijk worden aan
geboden aan de redactie
van de PZC, postbus 18,
4380 AA Vlissingen, of
via fax 0118-470102.
gericht op de vraag van onze
klanten en opdrachtgevers en
op wat de markt wenst." Zuid-
West Nederland is het werkge
bied van Qui Vive, terwijl Re
creatiewerk Zuid-Nederland
zich heeft teruggetrokken tot
de Zeeuwse provincie.
Ommekeer
De stichting Recreatiewerk
Zuid Nederland is na drie jaar
reorganiseren klaar voor de
toekomst, stelt directeur Sip
Minnes. Vorig jaar concen
treerde de stichting zich in
Middelburg op de regio waai
de grootste omzet te halen viel:
Zeeland. Een commerciëler or
ganisatie en betere beloning
voor de recreatiewerkers - tot
dan vrijwilligers die een ver
goeding kregen voor hun inzet
- moesten het product van de
stichting uit het slop halen. Dat
product is zomers vermaak
voor toeristen en recreanten op
campings en recreatietterei-
nen. De ommekeer was brood
nodig, zegt Minnes, één van de
TERNEUZEN - Verbrugge
Terminals in Terneuzen vierde
dinsdag het bereiken van een
mijlpaal. Het overslagbedrijf
aan de Zevenaarhaven behan
delde de drie miljoenste ton pa
pierpulp van de Zweedse pa
pierproducent Södra uit Vaxjö.
Verbrugge Terminals verzorgt
voor Södra de overslag en dis
tributie naar klanten in Euro
pa per binnenschip, auto en
spoor. De samenwerking met
Södra dateert al van 1979. In
1987 werd de kaap van het eer
ste miljoen genomen, in 1992
werd de mijlpaal van twee mil
joen ton bereikt en nu volgde
dus de viering van de aanvoer
van het derde miljoen. De pulp
wordt wekelijks met schepen
van Södra Shipping bij Ver
brugge Terminals afgeleverd.
zes vaste medwerkers die de
stichting nu telt. „De kwaliteit
schoot naar beneden."
De afhankelijkheid van het
aanbod aan jonge vrijwilligers
is ingeruild voor een selectie
van betaalde tijdelijk werkne
mers, die trainingen en oplei
dingen krijgen voor ze in een
team of als recreatieleiders
worden ingezet bij klanten van
de stichting. De stichting zelf
heeft een nieuw bestuur be
staande uit Minnes zelf, bijge
staan door een Raad van Toe
zicht van afnemers van het
recreatiewerk. Recreatiewerk
ontwikkelt ook recreatiepro
gramma's met activiteiten voor
campings. „Inmiddels zijn er
tussen de vijftien en twintig
bedrijven die zo'n tevoren op
gesteld programma afnemen."
Nieuw is ook de recreatiema
nager, een werknemer van Re
creatiewerk die op een vaste
toeristische locatie het evene
mentenprogramma verzorgt.
Vijf van de topbedrijven onder
de Zeeuwse campings hebben
zo'n recreatiemanager in huis
gestationeerd.
Oproepkrachten
De losse evenementen, het
dorpsfeest, de opluistering van
gelegenheden als openingen en
markten zijn overgegaan naar
Qui Vive, dat ook de spelmate
rialen van Recreatiewerk over
nam. De stichting en Qui Vive
maken over en weer gebruik
van eikaars voorzieningen. Qui
Vive als facilitair bedrijf voor
spelmaterialen en Recreatie
werk als bron van recreatie
werkers. Qui Vive werft ook
zelf oproepkrachten om de
evenementen en activiteiten
die het bedrijf organiseert te
bemannen. Francke en Van
Maanen willen het aanbod aan
luchtkussens, hindernisbanen,
theateracts en spellen door
aanvulling en vernieuwing
steeds competitief houden.
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Een curieus
mengsel van oud en nieuw, ja
ren zeventig en negentig, knus
heid en industrieel design is
ontstaan achter de gevel van
Conny's Eet- en Drinkhuis aan
de Markt in Middelburg. De
zaak werd in juli vorig jaar
zwartgeblakerd na een brand
op het terras. De architect die
het dertig jaar oude eethuis op
nieuw inrichtte, heeft zowel
verbanden aangebracht met
het zusteretablissement aan de
overkant van de Markt, brasse
rie De Drukkery, als met het
verleden.
Onder het hoge, chocolade
bruine plafond vormen staal
draden met lichtarmaturen een
visuele bovengrens in de zaak.
Naast de witkunststoffen vo-
gelvormen met halogeenlicht
hangen kleine projectoren. Die
doen dia's verschijnen in witte
wolkjes die geschilderd zijn op
de oranje muren. De stalen fra
mes die de zitjes al dertig jaar
omringen zijn gebleven maar
nieuw aangekleed in hout en
groene stof. De verwarmings
radiatoren zijn vermomd als
bruine ribbelpilaren
Aanvankelijk licht van hun
stuk gebracht door de kleur
keuze van architect Ernst van
Rennes zijn de eigenaars K. en
zoon J. W. Goossen trots op de
nieuwe Conny's. „Volgens Van
Rennes worden dit dé kleuren",
zegt J. W. Goossen. De dia's
vermaken de bezoekers zeer.
De eerste schaduwkonijntjes
en vingervegen zijn al op de
Beheerder Mike Vreeke in het verbouwde en vernieuwde Conny's Eet- en Drinkhuis.
foto Ruben Oreel
witte verf verschenen. De zes
projectievlakken gaan elke
week andere Zeeuwse plaatjes
tonen alsook aanbiedingen.
Kunst, landschapsschoon,
mensen, industrie, seizoenen:
„Al het geschikte wat we kun
nen vinden."
Met twee openingen in een half
jaartijd achter de rog kunnen
de ondernemers even geen
bouwactiviteit meer zien.
Maar helemaal los komen ze er
niet van. Komend jaar praten
de Goossens met de gemeente
Middelburg over de twee kios
ken die zij exploiteren op de
vernieuwde Markt. „Zolang ze
er al staan is niemand daar ge
lukkig mee. Zoals ze er nu uit
zien was destijds de enige vorm
die de gemeente wilde accepte
ren. Maar ze passen al hele
maal niet bij de vernieuwde
Markt.Aanpassing of vervan
ging wordt echter niet ver
wacht tot in 2000.