Deel Recreatiewerk wordt Qui Vive Blaaat slaat de vleugels uit PZC Jack worstelt met zijn vrouwen Luuk Gruwez laveert steeds tussen begeerte en verlangen Heel Nederland in verwachting van de prins of prinses Kleine variaties op de holle waanzin Nieuwe Conny's vormt curieus geheel zeeland kunst+cultuur Koorconcert Hc in detail Evenementen en Attractieverhuur richt zich op losse projecten ondernemend zeeland Mijlpaal Verbrugge Terminals vrijdag 22 januari 1999 Landelijke primeur voor theatergroep Zierik door Ali Pankow ZIERIKZEE - Theatergroep Zierik voert als eerste amateur toneelgroep in Nederland de ko medie 'Jack's vrouwen' op, een recent werk van de Amerikaan se toneelauteur Neil Simon. De première is morgen, zaterdag avond te zien in het multifunc tioneel centrum (MFC) in Zie- rikzee. Daarna volgen nog drie opvoeringen op de zaterdagen 30 januari en 6 februari (alle om 20.30 uur) en een matineevoor stelling (15.00 uur) op zondag 14 februari. 'Jacks vrouwen' werd vorig sei zoen als vrije productie in het professionele circuit opgevoerd met Gees Linnebank in de hoofdrol. Jack is een schrijver die in de literaire wereld be hoorlijk wat succes heeft. Hij gaat echter zo op in zijn werk dat hij het leven om zich heen weieens vergeet. Zodra hij door omstandigheden wordt ge dwongen het dagelijks leven on der ogen te zien, vlucht hij in zijn fantasiewereld. In zij n geest buitelen zijn herinneringen en fantasieën over elkaar heen. De vrouwen in zijn leven uit verle den en heden spelen de hoofdrol in zijn gedachtenwereld Jack fantaseert gesprekken met Julia, zijn overleden vrouw en met Moniek, zijn dochter. Zijn bemoederende zus Karin en zijn eigenzinnige psychiater Edith zeggen hem ongezouten de waarheid. De flashbacks in zijn hoofd worden vaak onderbro ken door de realiteit. Zijn huidi ge vrouw Margreet plaagt hem zowel in werkelijkheid als in zijn fantasie. Zo raakt Jack steeds meer verstrikt in een krankzinnig spel waarin de grens tussen realiteit en illusie steeds meer vervaagt. Mix Regisseur Marijke Reuser bij Theatergroep Zierik heeft geko zen voor een mix van humor en emotionele diepgang. Zij biedt de toeschouwers met dit stuk van Neil Simon een kijkje in de wereld van moderne relaties, geestig, komisch en soms ont roerend. Om het verhaal wat dichter bij het publiek te bren gen, laat zij het in Nederland in plaats van in Amerika afspelen. Reuser gaf er voorkeur aan de hoofdrol van Jack door twee spelers (Gabri de Groot en René Plu) te laten vertolken om zo de grens tussen gedachten en wer kelijkheid te benadrukken. door Trees van Herpen TERNEUZEN - De Vlaamse dichter en prozaschrijver Luuk Gruwez introduceerde zichzelf als een vrouwenschrijver tij dens de Prometheuslezing in Porgy Bess in Terneuzen. Aan de hand van fragmenten uit zijn nieuwste boek "Het land van de wangen' en enkele gedichten trachtte hij deze stelling te be wijzen. "Het land van de wangen' is een autobiografisch werk waarin brieven, dagboekaantekenin gen en een liefdesgeschiedenis zijn gebundeld. Wangen staat hier voor warmte, moeders, glimlach en vanzelfsprekend le ven. Hij situeert dat land in het oosten, waarheen hij ging om te studeren en los te komen van de druk van zijn opvoeding. Aftakeling Zijn geboortestreek. West- Vlaanderen noemt hij het 'land van de handen', daar moet steeds een daad worden gesteld en geld is de taal De voorgedra gen fragmenten hadden betrek king op zijn grootouders in het 'land van de handen'. In rake bewoordingen schetste Gruwez hun laatste levensfase vol afta keling. ,,Een mens mag niet worden beoordeeld op de laatste indruk, door toch over die laat ste fase te schrijven probeer ik die ongedaan te maken." In te genspraak daarmee is Gruwez' behoefte om dat wat verdwijnt op te tekenen. „Als ik het niet Luuk Gruwez: schrijver... ...vrouwen- opschrijf heeft het niet be staan." Zijn woordkeus is origi neel, vol beeldende vergelijkin gen. Wanneer Gruwez na de pauze gedichten voordraagt wordt duidelijk waarom hij een vrou wenschrijver zou zijn. „In man nen is het koud, ze zijn vaak van december, in vrouwen is het warm, zij zijn altijd van mei." Hij voelt zich duidelijk meer op zijn gemak bij het lezen van ge dichten. Doodstil is het publiek wanneer hij uit zijn bundel 'Vui le Manieren' enkele verzen over kanker laat klinken. Geladen met schrijnende pijn, radeloos heid zonder een zweem van zelfmedelijden, hard en teder tegelijk vertelt hij over angst, chemotherapie en dood. Kanker wordt een boze en nukkige me neer, de vijand krijgt een naam. Er is echter ook een luchtige noot: 'Lof van de sok'. Nieuw zijn de lange, verhalende gedichten waarin mededogen met de buitenbeentjes door klinkt. Gruwez laat zijn publiek weten aldoor te schipperen tus sen twee zijden van eenzelfde medaille, de aardse en de verhe ven kant. 'Ik laveer steeds tus sen verlangen en begeerte. Het verlangen betreft een onbereik baar, sprookjesachtig iets, de begeerte is aards en laag. Er is een evolutie gaande in mijn werk, deze uitersten komen steeds dichter bij elkaar." door Ali Pankow ZIERIKZEE - De toevoeging popkoor hebben ze laten val len. Voortaan gaan ze kortweg als 'Blaaat' door het leven. Pop klopt, maar koor wekt soms een verkeerde indruk. „Zo statisch vaak", meent toetseniste, zangeres, compo niste en dirigente Josie Kneepkens. „Maar Blaaat is helemaal niet statisch. Naast ballads, zingen we ook kei harde nummers en het gaat er lekker heftig aan toe. Jong en wild dus." Dat laatste slaat op de nomi- matie van Blaaat in de catego rie 'Jong en Wild' voor de Zeeuwse Popprijzen die za terdagavond 23 januari wor den uitgereikt in het Arse naaltheater in Vlissingen. Josie durft niet te zeggen of haar groep goede kans maakt op de prijs want ze kent de kwaliteiten van de twee overi ge genomineerden niet. Dat zijn Sander Verhaar met zijn house-act Sandstorm en de band Flivver die verraste tij dens de Zeeuwse voorronde van de Kunstbende. De Blaaat zangers en -zange ressen zouden natuurlijk graag winnen. Een beetje meer bekendheid in Zeeland zou hen goed uitkomen nu ze besloten hebben de vleugels uit te slaan. Ze willen meer worden dan een popkoor. Het streven is een swingende thea tergroep te worden met een show vol zang, dans en korte spelacts. Sinds enkele weken wordt daar op de woensdag avond stevig voor gerepeteerd in theater Mondragon in Zie- rikzee. Daar wil de groep in het najaar de première geven. Daarna wil Blaaat met die theatershow een toumeetje maken langs diverse Zeeuwse podia. Josie Kneepkens richtte de groep drie jaar geleden op sa men met haar zus Frouke en met Linda Nederlof. Ze mis ten het CJV-koortje Ten Sing waar ze ooit deel van uit maakten en besloten zelf tot een nieuw intiatief. Popkoor Blaaat dus voor jongeren van 14 tot 35 jaar. Daar bleek be hoefte aan. Het aantal leden groeide al snel uit tot boven de veertig. Dat vergde een goede organisatie met een officieel bestuur en sinds enige tijd ook een zakelijk coördinator in de persoon van Bert Stuit. Blaaat heeft een eigen bandje. Het repertoire bestaat uit nummers van formaties als ZZ-Top, U2, The Rolling Sto nes, maar de voorkeur gaat uit naar eigen werk, composities en teksten van Josie Kneep kens. Veel stevige rock en af en toe een ballad. Uitdaging Een eigen muziektheaterpro gramma ziet Blaaat als een grote uitdaging. Er borrelen steeds nieuwe ideeën op. Een artistieke werkgroep beoor deelt en neemt beslissingen. Professioneel vormgeefster Anna Blom uit Burgh-Haam- stede geeft adviezen bij cho reografie en decor. Blaaat timmert aan de weg en hoopt zaterdag de Zeeuwse popprijs 'Jong en Wild' te winnen. Op woensdag 19 februari komt de programmeur van Basken- burg in Vlissingen even langs om te beoordelen of Blaaat in het najaar in het voorpro gramma van Blof mag staan. Lekkere uitdagingen alle maal, vindt Josie Kneepkens. Blaaat, jong en wild. foto Marijke Folkertsma door Arjen Nijmeijer Het weekeinde van 22 en 23 januari 1938 verloopt voor veel Nederlanders in gespannen verwachting. Van Soestdijk... geen nieuws, koppen de kranten teleurgesteld de daaropvolgen de maandag. Nederland wacht, bereidt zich voor, legt vlaggen klaar en wacht verder. De krant meldt met behulp van kaartjes, hoe de blijde mare over het land zal worden verspreid. Dat zeven kazernes op de verheugende dag saluutschoten zullen lossen: 51 voor een meisje, 101 voor een jongen. Dat er vreugdevuren en optochten staan gepland. En dat er nog steeds geen nieuws is van Soestdijk. Dun lijntje De Nederlandse monarchie hangt in de jaren dertig aan een dun lijntje. Broers of zussen heeft prinses Juliana niet en haar opvolger of opvolgster moet nog worden geboren. Dan volgt in 1937 het nieuws dat de prinses in verwachting is; naar mate de geboortedag in januari 1938 nadert, lijkt het wel alsof heel Nederland zwanger is. Honderden bezoekers verzame len zich elke dag voor paleis Soestdijk, maar moeten het meestal stellen met hoopvolle onwetendheid. Journalisten snellen in het holst van de nacht vanuit het badhotel in Soest- duin naar het paleis, want er branden lichten op andere ka mers dan gewoonlijk. Na een doorwaakte nacht zien ze prins Bernhard, net als alle andere dagen, vertrekken voor een da gelijks autoritje. Ook vandaag weer niets. Ondertussen lopen de voorbe- -•••! reidingen rustig door. De dag na de geboorte van de koninklijke telg wordt bestemd tot nationa le feestdag. Breskens zal zijn be volking op de hoogte brengen, met saluutschoten, klokgelui en misthoorngeschal, meldt de ge meente. Muziekverenigingen worden in de hoogste staat van paraatheid gebracht, oranje- aci boompjes wachten op kinder handen om te worden geplant. Herauten Op maandag 31 januari snellen, herauten te paard door Bres kens en andere plaatsen. Ziji schallen de boodschap rond: on-; yt- dertien minuten voor tien die ochtend is een prinses geboren. ;1C Tot in het tweede geslacht is gjj thans de erfopvolging in ons land verzekerd', juichen de boodschappers. Mensen die de herauten hebben gemist, moe ten de saluutschoten tellen om te weten of de koninklijke baby een meisje of een jongen is. De namen van de pasgeborene wor den pas bekend gemaakt als prins Bernhard officieel aangif te heeft gedaan, zo wordt hel hr volk meegedeeld. Het feest barst los. Oranje mul- sen en corsages beheersen bin nen enkele minuten het straat- gr] beeld, in Vlissingen en Souburg iej worden vreugdevuren ontsto- |ag ken, het Middelburgse stads- |0er hart wordt verlicht met een fak- w keioptocht, kinderen in Goes (|oe planten een herinneringsboom., e, Op dinsdag 2 februari wordt met een nationale feestdag de geboorte nog eens gevierd. Ere diensten, muziekuitvoeringen aa en: degebooi-te-aangifte. Waar mee de naam van de toekomsti ge troonopvolgster bekend rie wordt gemaakt: Beatrix Wilhel- mina Armgard. 5ch ;ilc let ch GOESE LYCEUM, Prins van Oranje op locatie 'Fanfare!', cabaretprogramma van Thomas van Luyn. doorWillem Nijssen Fanfare! is het eerste solo programma van Thomas van Luyn. Voordien was hij de helft van het duo Ajuinen Look. En die naam verraadt het al een beetje: nonsens is een be langrijk ingrediënt. Ook in dit programma, met bijvoorbeeld een breed uitgesponnen persi flage op de melige gewoonte van beroemde Amerikaanse arties ten om elke avond tot 'a very special night' te promoveren. En om zelfs het meest volgevreten publiek nog tot 'a warm lovely audience' op te waarderen. Thomas van Luyn heeft zijn lan ge lijzige gestalte mee als het gaat om sarcastische imitatie. Zijn smalle gezicht op die lange nek hoeft maar even te wiegen en de giftig-droge spot druipt er al van af. Als hij zijn vriend Mr. Guitar omhangt en begint aan een liedje over een Friese boer en zijn geëmigreerde zoon, dan wordt dat vanzelf een drakerig levenslied. 'Fanfareis een gevarieerd pro gramma met onzin-liedjes - meestal over trouweloze vrien dinnetjes uit vergeefse liefdes - en mooie typetjes. De teksten van de liedjes zijn de moeite („Life is a bitch, and so are you" heet het in 'It's all in the game'.) Maar bij de typetjes heeft Tho mas van Luyn dan juist weer heel weinig woorden nodig, het meeste komt daar van zijn li chaamstaal 'Wasmachine' is zo'n typetjes-spel. Iemand belt op vanwege een advertentie, en hoeft niet méér te zeggen dan dat éne woord 'wasmachine' om de zaal dubbel te krijgen. De sullige blik en de toonloze stem doen al het humoristische werk. Net als de wilde bewegingen in 'Gekke Wim' en de vermoeid ge kromde rug in 'Pépé de clown'. 'Communicatie' is een mooi voorbeeld van een sketch, waar in met een ijzeren maar doorge dreven logica alles op zijn kop wordt gezet. Mensen communi ceren niet met elkaar, zeggen niet wat ze denken. Als iemand in de trein zegt „Mag ik uw krant even lenen, want ik zie dat u hem toch niet leest?" zegt ie dereen „Ja hoor." En we denken dan „Vuile bietser, koop zelf een krant Houd je waffel, of je krijgt een rotschop." En als we nou eens gewoon communiceer den wat we eigenlijk bedoelen, dan zou de wereld er een stuk vreedzamer uitzien. Fulmineei de briesende cabaretier. Bizar,» maar soms heeft een cabaretier misschien wel gelijk. Als hij hel zo overtuigend weet te brenger als Thomas van Luyn. Voor eve dan, en met een korreltje zoit En figuurlijk bedoeld, enzo. Behalve de droge humor met het juiste snufje zelfspot, is hel prettige aan deze eersteling de variatie, de dosering (nét niet te un absurd en té gezocht) en het psi tempo. Thomas van Luyn heeft slechts stof voor ruim 5 kwar tier. maar die vliegen dan ook et voorbij. Hij heeft geen poging ani ondernomen om er -zoals vele vakbroeders- twee keer drie kwartier uit te persen. Dat siert hem, en geeft zijn kleine varia ties op de holle waanzin precies de vermakelijke overtuigings kracht die ze nodig hebben. HAAMSTEDE - Het Zeeuw eht Vocaal Ensemble geeft zaterdag 30 januari vanaf 20.00 uur een koorconcert in de Gereformeer- de Kerk in Haamstede. Uit gangspunt is winter. In januari staan de lofzangen van Simeon en Maria centraal. De toonzettingen zijn van de Duitse barok-componist Jo- hann Christenius en van Char les Wood. Uit de wereldlijke in valshoek worden de kou en hei verlangen naar de zomer bezon gen met koorliederen ui» verschillende perioden, van At- cadelt tot Louis Spohr en Prea- tonus tot Brahms. (Advertentie) v <}e We door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Recreatie- werk Zuid Nederland in Mid delburg heeft een deel van de activiteiten overgedaan aan een nieuw bedrijf. Qui Vive Evenementen en Attractiever- huur is de nieuwe onderne ming die voormalig werkne mer van Recreatiewerk René van Maanen en recreatiewer ker Stefan Francke hebben op gebouwd rond de materialen- verhuur en recreatieprojecten van Recreatiewerk. Het bedrijf en de stichting de len hetzelfde pand aan de Ar- nesteinweg in Middelburg. De bedrijfsnaam Qui Vive - ooit de roep van de Franse soldaat op wacht: wie daar! - is gekozen om de goede klank, niet zozeer om de betekenis ervan, zegt Francke Of het moet in de zin van alertheid zijn. „We blijven Gerard Heijnen en Edith de Rycke zijn de meuwe uitbaters van café-frituur Het Witte Huis in Kloosterzande. Naast het cafégedeelte bevindt zich in de zaal aan de Cloosterstraat een ruime frituur. De nieuwe uitbaters hebben zich met een hapje en drankje aan belang stellenden gepresenteerd Een pedagogisch adviesbu reau voor opvoedingsonder steuning is geopend in Goes onder de naam Cirkel. Het bu reau van mw. E. Wedekind-Van de Repe is gevestigd aan de Kleinewei en richt zich met na me op ouders en kinderen tus sen de tien en achttien jaar. Iedere donderdag is er telefo nisch spreekuur tussen 16.00 en 18.00 uur. De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. gericht op de vraag van onze klanten en opdrachtgevers en op wat de markt wenst." Zuid- West Nederland is het werkge bied van Qui Vive, terwijl Re creatiewerk Zuid-Nederland zich heeft teruggetrokken tot de Zeeuwse provincie. Ommekeer De stichting Recreatiewerk Zuid Nederland is na drie jaar reorganiseren klaar voor de toekomst, stelt directeur Sip Minnes. Vorig jaar concen treerde de stichting zich in Middelburg op de regio waar de grootste omzet te halen viel: Zeeland Een commerciëler or ganisatie en betere beloning voor de recreatiewerkers - tot dan vrijwilligers die een ver goeding kregen voor hun inzet - moesten het product van de stichting uit het slop halen. Dat product is zomers vermaak voor toeristen en recreanten op campings en recreatietterei- nen. De ommekeer was brood nodig, zegt Minnes, één van de TERNEUZEN - Verbrugge Terminals in Terneuzen vierde dinsdag het bereiken van een mijlpaal. Het overslagbedrijf aan de Zevenaarhaven behan delde de drie miljoenste ton pa pierpulp van de Zweedse pa pierproducent Södra uit Vaxjö. Verbrugge Terminals verzorgt voor Södra de overslag en dis tributie naar klanten in Euro pa per binnenschip, auto en spoor. De samenwerking met Södra dateert al van 1979. In 1987 werd de kaap van het eer ste miljoen genomen, in 1992 werd de mijlpaal van twee mil joen ton bereikt en nu volgde dus de viering van de aanvoer van het derde miljoen. De pulp wordt wekelijks met schepen van Södra Shipping bij Ver brugge Terminals afgeleverd. zes vaste medwerkers die de stichting nu telt. „De kwaliteit schoot naar beneden." De afhankelijkheid van het aanbod aan jonge vrijwilligers is ingeruild voor een selectie van betaalde tijdelijk werkne mers, die trainingen en oplei dingen krijgen voor ze in een team of als recreatieleiders worden ingezet bij klanten van de stichting. De stichting zelf heeft een nieuw bestuur be staande uit Minnes zelf, bijge staan door een Raad van Toe zicht van afnemers van het recreatiewerk. Recreatiewerk ontwikkelt ook recreatiepro gramma's met activiteiten voor campings. „Inmiddels zijn er tussen de vijftien en twintig bedrijven die zo'n tevoren op gesteld programma afnemen." Nieuw is ook de recreatiema nager, een werknemer van Re creatiewerk die op een vaste toeristische locatie het evene mentenprogramma verzorgt. Vijf van de topbedrijven onder de Zeeuwse campings hebben zo'n recreatiemanager in huis gestationeerd. Oproepkrachten De losse evenementen, het dorpsfeest, de opluistering van gelegenheden als openingen en markten zijn overgegaan naar Qui Vive, dat ook de spelmate rialen van Recreatiewerk over nam. De stichting en Qui Vive maken over en weer gebruik van eikaars voorzieningen. Qui Vive als facilitair bedrijf voor spelmaterialen en Recreatie werk als bron van recreatie werkers. Qui Vive werft ook zelf oproepkrachten om de evenementen en activiteiten die het bedrijf organiseert te bemannen. Francke en Van Maanen willen het aanbod aan luchtkussens, hindernisbanen, theateracts en spellen door aanvulling en vernieuwing steeds competitief houden. door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Een curieus mengsel van oud en nieuw, ja ren zeventig en negentig, knus heid en industrieel design is ontstaan achter de gevel van Conny's Eet- en Drinkhuis aan de Markt in Middelburg. De zaak werd in juli vorig jaar zwartgeblakerd na een brand op het terras. De architect die het dertig jaar oude eethuis op nieuw inrichtte, heeft zowel verbanden aangebracht met het zusteretablissement aan de overkant van de Markt, brasse rie De Drukkery, als met het verleden. Onder het hoge, chocolade bruine plafond vormen staal draden met lichtarmaturen een visuele bovengrens in de zaak. Naast de witkunststoffen vo- gelvormen met halogeenlicht hangen kleine projectoren. Die doen dia's verschijnen in witte wolkjes die geschilderd zijn op de oranje muren. De stalen fra mes die de zitjes al dertig jaar omringen zijn gebleven maar nieuw aangekleed in hout en groene stof. De verwarmings radiatoren zijn vermomd als bruine ribbelpilaren. Aanvankelijk licht van hun stuk gebracht door de kleur keuze van architect Ernst van Rennes zijn de eigenaars K. en zoon J. W. Goossen trots op de nieuwe Conny's. „Volgens Van Rennes worden dit dé kleuren" zegt J. W. Goossen. De dia's vermaken de bezoekers zeer. De eerste schaduwkonijntjes en vingervegen zijn al op de Beheerder Mike Vreeke in het verbouwde en vernieuwde Conny's witte verf verschenen. De zes projectievlakken gaan elke week andere Zeeuwse plaatjes tonen alsook aanbiedingen. Kunst, landschapsschoon, mensen, industrie, seizoenen: „Al het geschikte wat we kun nen vinden." Met twee openingen in een half jaar tijd achter de rug kunnen de ondernemers even geen bouwactiviteit meer zien. Maar helemaal los komen ze er niet van. Komend jaar praten de Goossens met de gemeente Middelburg over de twee kios ken die zij exploiteren op de vernieuwde Markt. „Zolang ze Eet- en Drinkhuis. foto Ruben Oreel er al staan is niemand daar ge lukkig mee. Zoals ze er nu uit zien was destijds de enige vorm die de gemeente wilde accepte ren. Maar ze passen al hele maal niet bij de vernieuwde Markt.Aanpassing of vervan ging wordt echter niet ver wacht tot in 2000.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 18