Vliegveld mikt op zakenvluchten
Tientallen aanrijdingen door gladheid
Provincie mengt zich
alsnog in discussie
sluiting kerncentrale
Spaaractie voor
crematie huisdier
vindt weinig aftrek
Schildstaart en snij rad op pad
Midden-Zeeland ziet voordelen voor milieu en eigen portemonnee
Poging diefstal
verkeerslicht
zeeuwse almanak
Dolle woensdag
MIDDEN
zeeland
Joor Richard Hoving
ARNEMUIDEN - Het aandeel
van de zakelijke luchtvaart
moet groter worden op vliegveld
.Midden-Zeeland. Een toename
van het aantal niet-recreatieve
vluchten versterkt de economi-
iche positie van het luchtvaart
terrein bij Arnemuiden en ver
mindert de geluidsbelasting
voor de directe omgeving.
De noodzaak en de voordelen
van het verder uitbouwen van
het zakelijke vliegverkeer wor
den uiteengezet in de Startnoti
tie baanverharding. De notitie,
opgesteld door het onderzoeks-
enadviesbureau DHV Milieu en
infrastructuur, is het begin van
een studie naar de milieugevol-
jen van de aanleg van een ver
arde baan op Midden-Zee-
and.
Ongeveer tien procent van alle
starts en landingen op Midden-
Zeeland komen voor rekening
van het zakelijke vliegverkeer.
Voor de komende jaren streeft
het vliegveld naar een verdrie
voudiging van dat aandeel.
Meer zakelijk verkeer betekent
inde eerste plaats meer inkom
sten voor Midden-Zeeland.
Daarnaast voorspelt DHV een
positieve bijdrage aan het vesti-
[ïngsklimaat, de werkgelegen-
neid en infrastructuur in de re-
po.
Een groter aandeel van het za-
selijk verkeer ten koste van les-,
oefen- en testvluchten betekent
volgens het onderzoeks- en ad
viesbureau een vermindering
ran de geluidsbelasting voor de
directe omgeving. Zakelijk ver
keer koerst rechtstreeks naar
elders. Les-, oefen- en te&ttoe-
stellen vliegen in de regel in de
directe omgeving van het lucht
vaartterrein.
Veiligheid
De aanleg van een verharde
laan biedt Midden-Zeeland de
nogelijkheid om niet-zakelijke
'luchten beter over het jaar te
preiden. Vliegscholen en be-
Jchaam van
vermoorde man
»evonden op
'hilipsdam
Elfjarig meisje
gedwongen tot
uitkleden
HULST - Een naar schat
ting zestienjarige jongen
dwong maandagmorgen
omstreeks half twaalf een
elfjarig meisje uit Ilulst
haar kleding uit te doen in
de bosjes bij de Zandput in
Hulst.
De jongen had het kind
even eerder aangesproken
op de Moerschansstraat.
Hij dreigde met een voor
werp in zijn hand, maar of
dat een steek- of vuurwa
pen was, wist de politie
maandag nog niet. Nadat
het meisje ontkleed in de
bosjes stond, ging de jon
gen er - om nog niet opge
helderde reden - vandoor.
De voyeur heeft kort zwart
haar en een beugel op de
voortanden. Hij droeg een
driekwart lange, zwarte jas
met witte letters op de rug.
De politie verzoekt eventu
ele getuigen contact op te
nemen met het politiebu
reau in Hulst: 0114-
313656.
drijven die rondvluchten aan
bieden maken nu nog met name
in de zomermaanden gebruik
van het vliegveld. In andere de
len van het jaar is de onverharde
baan vanwege wisselvallige
weersomstandigheden met eni
ge regelmaat gesloten. Een
baanverharding maakt open
stelling van de baan het hele
jaar' door minder onzeker-. Een
stabielere baan betekent vol
gens DHV bovendien een ver
hoogde veiligheid tijdens start
en landing.
Afspraken
Het opstellen van een studie
naar de milieugevolgen van
baanverharding is een van de
afspraken die in het convenant
staan dat eind vorig jaar door de
vliegvelddirectie en het dage
lijks provinciebestuur is geslo
ten. Omdat de verharde baan
slechts 1000 meter beslaat, is
Midden-Zeeland wettelijk niet
verplicht om onderzoek te doen
naar de milieugevolgen van de
aanleg. Een dergelijk onderzoek
moet volgens de Luchtvaartwet
pas uitgevoerd worden als de
baan langer is dan 1800 meter.
De Startnotitie baanverharding
wordt vandaag behandeld in
een vergadering van het college
van Gedeputeerde Staten. Als
GS instemmen met de notitie
volgt een vier weken durende
terinzagelegging. De eigenlijke
milieu-effectenstudie wordt
nog voor het eind van het jaar
voorgelegd aan het ministerie
van Verkeer en Waterstaat. Als
het ministerie ervan overtuigd
is dat de gevolgen voor bet mi
lieu niet onoverkomelijk zijn,
kan de eerste spade voor een
verharde baan begin 2000 de
grond in.
SINT PHILIPSLAND - Aan de
ïoordzijde van de Philipsdam,
lussen het sluizencomplex en
j Sint Philipsland, is zondagmid-
dag rond half twee het stoffelijk
J overschot gevonden van een
V wrmoorde - nog niet geïdentifi-
tsrde - man. De man werd ont-
&t door wandelaars.
£t slachtoffer is een negroïde
ran van rond de dertig jaar. Hij
•as gekleed in een ecru/witte
antalon en een donkerkleurig
ren jack. Het eerste onderzoek
beft uitgewezen dat de man
iet eerder dan vrijdagavond
m het leven is gebracht. Nog
net bekend is of het misdrijf ter
ilaatse of elders is gepleegd.
)e plek waar het slachtoffer is
langetroffen ligt binnen de
irenzen van de gemeente
ichouwen-Duiveland, aan de
ïoordzijde van de Philipsdam.
De politie richt zich in het on
derzoek eerst op het achterha
al van de identiteit van het
slachtoffer. Maandagmiddag is
inhet gerechtelijk laboratorium
in Rijswijk sectie verricht. Een
rechercheteam van twaalf men-
werkt aan de zaak.
Eventuele getuigen worden ver
zocht zich te melden bij het re
chercheteam in Kruiningen, te
lefoonnummer 0113 - 383700.
door onze regioredacties
VLISSINGEN - Plotselinge
gladheid veroorzaakte gister
ochtend in Zeeland en de rest
het land tientallen aanrijdingen
en slippartijen. In het Gelderse
Wekerom en het Zuid-Holland
se Lisse eisten aanrijdingen
twee levens. Bij ongeveer dertig
ongevaUen in deze provincie
vielen enkele lichtgewonden en
raakten veel auto's zwaar be
schadigd.
Weerkundigen hadden van te
voren niet voor gladheid ge
waarschuwd. Een woordvoer
der van Meteo Consult laat
weten dat de gladheid lastig is te
voorspellen. „Omdat het droog
en helder weer was met veel op
klaringen, lag de temperatuur
van het wegdek de afgelopen
nacht en ochtend lager dan de
luchttemperatuur. Hierdoor
kunnen sommige weggedeelten,
bruggen en viaducten opvriezen
en dus glad worden.
Op de Middelburgse Schroeweg
botsten rond half acht 's mor
gens twee auto's frontaal op el
kaar, Daarbij vielen twee ge
wonden: een 23-jarige vrouw
uit Heinkenszand en een 26-ja-
rige man uit Aagtekerke. De
vrouw reed over de Schroeweg
richting Middelburg. Door de
gladheid verloor zij de controle
over haar stuur en botste fron
taal tegen haar tegenligger uit
Aagtekerke. Beide slachtoffers
zijn door de brandweer uit de
auto bevrijd. De man is naar het
Streekziekenhuis Walcheren in
Vlissingen gebracht, de vrouw
naar het academisch ziekenhuis
in Rotterdam.
Op de Doeleweg in Arnemuiden
slipte een 26-jarige man in de
slip tegen een lantaarnpaal, Hij
kwam met de schrik vrij. Een
20-jarige Vlissingse automobi
liste kwam eveneens met de
schrik vrij toe zij in de Ritthem-
sestraat in Vlissingen de contro
le over het stuur verloor en
tegen een verkeersbord aan
botste. In Domburg en Bigge-
kerke belandden vier auto's in
sloten, zonder dat de bestuur
ders gewond raakten
Ook het waterschap Zeeuwse
Eilanden werd overvallen dooi
de gladheid, stelt J Bult van de
gemeente Veere. Hij legt uit dat
de strooiwagens van het water
schap gewoonlijk uitrukken om
preventief te strooien; gisteren
gebeurde dat pas om acht uur.
Volgens Meteo Consult is het re
latief koude weer van de afgelo
pen tijd debet aan de gladheid.
Omdat er veel opklaringen wa
ren, kwam de grondtempera-
doorMaurits Sep
MIDDELBURG - Het college
van Gedeputeerde Staten gaat
de voor- en nadelen van het lan
ger openhouden van de kern
centrale in Borssele op een rij
zetten. De Statencommissie
milieu heeft het dagelijks pro
vinciebestuur daartoe opdracht
gegeven. Aanleiding is een plei
dooi van de Stichting Borssele
2004+, die de Statencommissie
heeft gewezen op de voordelen
van kernenergie voor het mi
lieu.
Het provinciebestuur houdt
zich tot op heden afzijdig in de
discussie over het voortbestaan
van de kerncentrale na 2003.
Volgens GS is dit een zaak van
het Rijk en dat heeft besloten
dat de centrale in 2003 dicht
moet. De stichting Borssele
2004+ vindt dat het provincie
bestuur zich niet afzijdig kan en
mag houden. Niet alleen is de
kerncentrale belangrijk voor de
werkgelegenheid, ook kan die
volgens de stichting een belang
rijke bijdrage leveren aan het
verminderen van de uitstoot
van CO..
Deze boodschap van de stich
ting, die is opgericht door werk
nemers van de kerncentrale,
vond gehoor bij een meerder
heid van de Statencommissie
welzijn AOV, CDA RPF/GPV,
SGP, WD en ZW „Een ambte
naar gaat nu de meest recente
informatie verzamelen, zodat
we zo spoeding mogelijk over
een goed overzicht beschik
ken", vertelt commissievoorzit
ter H. A Polderman-Martin
(VVD).
Ommezwaai
Diezelfde meerderheid vindt nu
ook dat het provinciebestuur
zich meer moet roeren in de dis
cussie over de toekomst van de
kerncentrale. „Ook al kun je er
formeel als provincie weinig in
vloed op uitoefenen, je kunt
toch ten mms te je stem laten ho
ren". legt AJ.G. Poppelaars
(CDA) uit Het CDA dacht daar
voorheen anders over. „De re
cente ontwikkelingen in de
Zeeuwse werkgelegenheid ba
ren ons zorgen. De positie van de
Schelde bijvoorbeeld en andere
bedrijven die gaan sluiten", ver
klaart Poppelaars de omme
zwaai.
Opnieuw
„Nu sluiting steeds dichterbij
komt, worden meermensen zich
bewust van het economisch be
lang van de kerncentrale", con
stateert gedeputeerde A M. Dek
(CDA milieu). „Wij gaan het ge
vraagde lijstje opstellen, maar
of dat nog voor de Statenverkie
zingen van 3 maart lukt, weet ik
niet. Als de Staten vinden dat
we opnieuw over de sluiting van
de kerncentrale moeten discus
siëren, kan dat, maar dan na de
verkiezingen."
De fracties van Delta Anders,
D66, GroenLinks en PvdA heb
ben geen behoefte aan het her
halen van een oude discussie.
„Wij gaan een discussie over het
langer openhouden van de
kerncentrale met uit de weg,
maar alleen als daarbij extra ar
gumenten worden gebruikt. Wij
willen wel eens weten of er een
andere doelstelling kan komen
voor de centrale, in plaats van
het op de oude manier opwek
ken van energie. Het gaat ons
uiteindelijk om de vervangende
werkgelegenheid", verklaart M.
Ie Rov (PvdA).
Kernafval
Dat een meerderheid binnen
Provinciale Staten nu voor een
Zeeuwse discussie over de kern
centrale is, heeft in de ogen van
Le Roy vooral te maken met de
komende Statenverkiezingen.
„Je kunt vanwege de lagere
CO,-uitstoot wel zeggen dat de
kerncentrale open moet blijven,
maar daarmee poets je een an
dermilieuprobleem weg: het ra
dio-actief afval. En wat doen we
daar dan mee?"
tuur onder het zogenaamde
daalpunt, en werd vocht uit de
omgeving aangetrokken. Zo
ontstaat het ven-aderlijke black
ice: een glinsterend, met ijs be
dekt wegdek dat lijkt op een nat
wegdek. In Zeeland zitten nog
geen sensoren in de weg die er
voor kunnen waarschuwen.
door Jeroen Vliegenberg
MIDDELBURG - Airmiles. bo-
nuspunten, zegeltjes voor
servies of theedoeken kent ie
dereen allang, maar sinds kort
kunnen consumenten ook ze
geltjes sparen voor de crematie
van een huisdier. In Zeeland is
er weinig animo voor.
Dierenspeciaalzaak De Trouwe
Vriend in Middelburg lijkt een
uitzondering. Sinds afgelopen
vrijdag kunnen klanten sparen
voor de crematie van hun huis
dier. Eigenaar Zuidijk noemt de
actie een prima initiatief, maar
erkent dat klantenbinding het
doel is. „We zijn altijd met ver
zorging van dieren bezig. Daar
hoort ook de dood bijMet deze
actie kunnen we het huisdier
van onze klant van het begin tot
het einde begeleiden; 95 procent
van de klanten reageerde posi
tief. Het lijkt erop dat ik tot nu
toe de enige in Zeeland ben.
Toch merk ik dat steeds meel
mensen hun dier laten begraven
of cremeren, sinds je geen huis
dieren meer in de achtertuin
mag begraven."
De actie is bedacht door een die
renspeciaalzaak in Brabant. Bij
elke aankoop van 12,50 gulden
krijgt de klant een spaarzegel.
Heeft hij genoeg volle spaar
kaarten, dan kan hij zijn huis
dier laten cremeren in een van
de acht crematoria in ons land.
Pet's Place Dierenspeciaalzaak
in Vlissingen doet niet mee aan
de actie. Volgens de eigenaar
reageerden veel klanten nega
tief op het nieuws. „Ik zie zo'n
actie ook niet zitten. Klanten
die met een puppie onze zaak
binnenkomen ga je niet lastig
vallen met een spaaractie voor
een toekomstige crematie." De
reacties van andere Zeeuwse
dierenzaken variëren van
'mooie actie' tot 'nooit van ge
hoord' Veel winkels zijn aange
sloten bij landelijke organisa
ties en willen eerst overleggen.
Sommige zaken hadden al an
dere spaaracties. Eigenaar M.
Bolle van een Zierikzeese die-
renzaak verwacht dat de 'cre
matiezegels' geen succes wordt
in Zeeland. „De actie is heel
goed opgezet, maar de Zeeuwen
zijn er gewoon te nuchter voor."
VLISSINGEN - De politie heeft
zondagavond twee mannen
aangehouden, nadat zij een ver
keerslicht hadden meegenomen
van de kruising Nieuwe Vlis-
singseweg-President Roose
velt laan in Vlissingen.
Een oplettende burger betrapte
het tweetal, een 24-jarige Vlis-
singer en een 22-jarige man uit
's-Gravenpolder, en tipte de po
litie. Het licht viel op de weg na
dat een nog onbekende, vermoe
delijk witte, auto rond tien uur
tegen de verkeerslichtinstalla
tie aanreed. De twee mannen
namen volgens hun eigen ver
klaring het verkeerslicht mee
uit balorigheid. Ze mochten na
de opmaking van een proces
verbaal weer naar huis.
De brandweer spuit de Schroeweg bij Middelburg schoon nadat twee wagens op elkaar zijn gebotst door de gladheid, foto Lex de Meester
De zevenjarige Bob uit Bres-
kens is een leergierig kerel
tje. Als zaken hem opvallen,
volgt er gelijk een vraag.
Waarom zijn er twee kerstda
gen, wilde de jonge Bressi-
aander laatst weten* Vader
legde uit dat van verschillen
de religieuze dagen er twee
zijn. Met Kerst, Pasen en
Pinksteren herdenken de
mensen twee dagen lang een
bijbelse gebeurtenis. Bob
vond het reuze interessant al
lemaal. Pa was er volgens
hem nog één vergeteneerste
en tweede dolle woensdag.
Verwijzend naar de zes zo
merse woensdagen als het
dorpshart van Breskens
bruist van de activiteiten.
Bob geniet elk jaar weer met
volle leugen van het spring
kussen, de caviarace en de
onvolprezen suikerspink-
raam. Als het aan Bob ligt
worden de dolle woensdagen
van Breskens dan ook ge
woon toegevoegd aan de offi
ciële kalenderfeestdagen.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Zonder enig probleem
en zelfs veel sneller dan was gepland,
zijn maandag de eerste onderdelen van
een van de twee tunnelboormachines
voor de Westerscheldetunnel in Ter-
neuzen aangevoerd. Het Nederlandse
binnenvaartschip Altbach (2441 brt)
uit Zwijndrecht leverde maandagoch
tend vroeg het snij rad en het schild
staart van de eerste boormachine af op
het Kanaaleiland bij Sluiskil.
Een vijfhonderdtons kraan van de ge
specialiseerde firma Mammoet takelde
de onderdelen op zes trailers en een zo
genaamde platformwagen, waarna de
colonne onder politiebegeleiding bin
nen een uur op het werkterrein van de
Westerscheldetunnel aankwam. Daar
werden de onderdelen tijdelijk op de
opslagplaats van de Betonwaren Fa
briek Terneuzen, die de tunnelsegmen
ten vervaardigt, opgeslagen.
Waarschijnlij k deze week nog beginnen
deskundigen van tunnelbouwer Kom-
binatie Middelplaat Westerschelde en
de bouwer van de boormachines, de fir
ma Herrenknecht uit Schwanau, met
het monteren van de onderdelen. Dat
gebeurt buiten de bouwput. Mogelijk
nog deze week en de komende weken
worden de overige onderdelen van de
185 meter lange 'boortrein' per vracht
wagen en per binnenschip van Schwa
nau naar Terneuzen gebracht. De
Bouwdienst van Rijkswaterstaat en de
tunnelbouwers gaan ervan uit dat de
eerste machine medio juni aan de over
tocht (6,6 kilometer lang) naar Elle-
woutsdijk kan beginnen. De tweede
machine volgt een paar maanden later.
Woordvoerster N. Vinke van het Tun
nelcentrum beaamde dat de boorwerk-
zaamheden met enige vertraging zullen
beginnen. „We hebben al eerder meege
deeld dat er - onder meer door de weers
omstandigheden - enige vertraging was
opgelopen. Maar dat proberen we nu
dus met de opbouw van de machine en
door andere maatregelen weer in te lo
pen. Zoals het er nu voor staat, lopen we
nauwelijks achter op het schema."
Het transport van de tunnelonderdelen
over de weg tussen Sluiskil en de
Nieuw-Neuzenpolder verliep vlekke
loos. Alleen bij de doorgang onder de
brug bij Sluiskil ontstond enig opont
houd. De trailers moesten wat manoeu
vreren tussen de vangrail en wat ver
keersborden om hun weg te kunnen
vervolgen.
Belangstellenden
De operatie - er volgen er dus nog meer
en waarschijnlijk spectaculairder dan
die van gisteren - werd gadegeslagen
door honderden belangstellenden. Die
knoopten er ook direct een informatief
bezoekje aan het Tunnelcentrum aan
vast. Het publiek bestond hoofdzake
lijk uit gepensioneerden en vutters. Een
medewerker van de Bouwdienst van
Rijkswaterstaat: „Ja, het leek wel even
65-plus-dag vandaag."
Een vijhonderdtons kraan takelde de reusachtige onderdelen van de boormachine
op trailers en een platformwagen.
De colonne met politiebegeleiding volbracht het transport naar het Kanaaleiland
zonder problemen. foto's Charles Strijd