Vliegveld mikt op zakenvluchten Tientallen aanrijdingen door gladheid Provincie mengt zich alsnog in discussie sluiting kerncentrale Spaaractie voor crematie huisdier vindt weinig aftrek Schildstaart en snij rad op pad Midden-Zeeland ziet voordelen voor milieu en eigen portemonnee Poging diefstal verkeerslicht zeeuwse almanak Dolle woensdag MIDDEN zeeland Joor Richard Hoving ARNEMUIDEN - Het aandeel van de zakelijke luchtvaart moet groter worden op vliegveld .Midden-Zeeland. Een toename van het aantal niet-recreatieve vluchten versterkt de economi- iche positie van het luchtvaart terrein bij Arnemuiden en ver mindert de geluidsbelasting voor de directe omgeving. De noodzaak en de voordelen van het verder uitbouwen van het zakelijke vliegverkeer wor den uiteengezet in de Startnoti tie baanverharding. De notitie, opgesteld door het onderzoeks- enadviesbureau DHV Milieu en infrastructuur, is het begin van een studie naar de milieugevol- jen van de aanleg van een ver arde baan op Midden-Zee- and. Ongeveer tien procent van alle starts en landingen op Midden- Zeeland komen voor rekening van het zakelijke vliegverkeer. Voor de komende jaren streeft het vliegveld naar een verdrie voudiging van dat aandeel. Meer zakelijk verkeer betekent inde eerste plaats meer inkom sten voor Midden-Zeeland. Daarnaast voorspelt DHV een positieve bijdrage aan het vesti- [ïngsklimaat, de werkgelegen- neid en infrastructuur in de re- po. Een groter aandeel van het za- selijk verkeer ten koste van les-, oefen- en testvluchten betekent volgens het onderzoeks- en ad viesbureau een vermindering ran de geluidsbelasting voor de directe omgeving. Zakelijk ver keer koerst rechtstreeks naar elders. Les-, oefen- en te&ttoe- stellen vliegen in de regel in de directe omgeving van het lucht vaartterrein. Veiligheid De aanleg van een verharde laan biedt Midden-Zeeland de nogelijkheid om niet-zakelijke 'luchten beter over het jaar te preiden. Vliegscholen en be- Jchaam van vermoorde man »evonden op 'hilipsdam Elfjarig meisje gedwongen tot uitkleden HULST - Een naar schat ting zestienjarige jongen dwong maandagmorgen omstreeks half twaalf een elfjarig meisje uit Ilulst haar kleding uit te doen in de bosjes bij de Zandput in Hulst. De jongen had het kind even eerder aangesproken op de Moerschansstraat. Hij dreigde met een voor werp in zijn hand, maar of dat een steek- of vuurwa pen was, wist de politie maandag nog niet. Nadat het meisje ontkleed in de bosjes stond, ging de jon gen er - om nog niet opge helderde reden - vandoor. De voyeur heeft kort zwart haar en een beugel op de voortanden. Hij droeg een driekwart lange, zwarte jas met witte letters op de rug. De politie verzoekt eventu ele getuigen contact op te nemen met het politiebu reau in Hulst: 0114- 313656. drijven die rondvluchten aan bieden maken nu nog met name in de zomermaanden gebruik van het vliegveld. In andere de len van het jaar is de onverharde baan vanwege wisselvallige weersomstandigheden met eni ge regelmaat gesloten. Een baanverharding maakt open stelling van de baan het hele jaar' door minder onzeker-. Een stabielere baan betekent vol gens DHV bovendien een ver hoogde veiligheid tijdens start en landing. Afspraken Het opstellen van een studie naar de milieugevolgen van baanverharding is een van de afspraken die in het convenant staan dat eind vorig jaar door de vliegvelddirectie en het dage lijks provinciebestuur is geslo ten. Omdat de verharde baan slechts 1000 meter beslaat, is Midden-Zeeland wettelijk niet verplicht om onderzoek te doen naar de milieugevolgen van de aanleg. Een dergelijk onderzoek moet volgens de Luchtvaartwet pas uitgevoerd worden als de baan langer is dan 1800 meter. De Startnotitie baanverharding wordt vandaag behandeld in een vergadering van het college van Gedeputeerde Staten. Als GS instemmen met de notitie volgt een vier weken durende terinzagelegging. De eigenlijke milieu-effectenstudie wordt nog voor het eind van het jaar voorgelegd aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Als het ministerie ervan overtuigd is dat de gevolgen voor bet mi lieu niet onoverkomelijk zijn, kan de eerste spade voor een verharde baan begin 2000 de grond in. SINT PHILIPSLAND - Aan de ïoordzijde van de Philipsdam, lussen het sluizencomplex en j Sint Philipsland, is zondagmid- dag rond half twee het stoffelijk J overschot gevonden van een V wrmoorde - nog niet geïdentifi- tsrde - man. De man werd ont- &t door wandelaars. £t slachtoffer is een negroïde ran van rond de dertig jaar. Hij •as gekleed in een ecru/witte antalon en een donkerkleurig ren jack. Het eerste onderzoek beft uitgewezen dat de man iet eerder dan vrijdagavond m het leven is gebracht. Nog net bekend is of het misdrijf ter ilaatse of elders is gepleegd. )e plek waar het slachtoffer is langetroffen ligt binnen de irenzen van de gemeente ichouwen-Duiveland, aan de ïoordzijde van de Philipsdam. De politie richt zich in het on derzoek eerst op het achterha al van de identiteit van het slachtoffer. Maandagmiddag is inhet gerechtelijk laboratorium in Rijswijk sectie verricht. Een rechercheteam van twaalf men- werkt aan de zaak. Eventuele getuigen worden ver zocht zich te melden bij het re chercheteam in Kruiningen, te lefoonnummer 0113 - 383700. door onze regioredacties VLISSINGEN - Plotselinge gladheid veroorzaakte gister ochtend in Zeeland en de rest het land tientallen aanrijdingen en slippartijen. In het Gelderse Wekerom en het Zuid-Holland se Lisse eisten aanrijdingen twee levens. Bij ongeveer dertig ongevaUen in deze provincie vielen enkele lichtgewonden en raakten veel auto's zwaar be schadigd. Weerkundigen hadden van te voren niet voor gladheid ge waarschuwd. Een woordvoer der van Meteo Consult laat weten dat de gladheid lastig is te voorspellen. „Omdat het droog en helder weer was met veel op klaringen, lag de temperatuur van het wegdek de afgelopen nacht en ochtend lager dan de luchttemperatuur. Hierdoor kunnen sommige weggedeelten, bruggen en viaducten opvriezen en dus glad worden. Op de Middelburgse Schroeweg botsten rond half acht 's mor gens twee auto's frontaal op el kaar, Daarbij vielen twee ge wonden: een 23-jarige vrouw uit Heinkenszand en een 26-ja- rige man uit Aagtekerke. De vrouw reed over de Schroeweg richting Middelburg. Door de gladheid verloor zij de controle over haar stuur en botste fron taal tegen haar tegenligger uit Aagtekerke. Beide slachtoffers zijn door de brandweer uit de auto bevrijd. De man is naar het Streekziekenhuis Walcheren in Vlissingen gebracht, de vrouw naar het academisch ziekenhuis in Rotterdam. Op de Doeleweg in Arnemuiden slipte een 26-jarige man in de slip tegen een lantaarnpaal, Hij kwam met de schrik vrij. Een 20-jarige Vlissingse automobi liste kwam eveneens met de schrik vrij toe zij in de Ritthem- sestraat in Vlissingen de contro le over het stuur verloor en tegen een verkeersbord aan botste. In Domburg en Bigge- kerke belandden vier auto's in sloten, zonder dat de bestuur ders gewond raakten Ook het waterschap Zeeuwse Eilanden werd overvallen dooi de gladheid, stelt J Bult van de gemeente Veere. Hij legt uit dat de strooiwagens van het water schap gewoonlijk uitrukken om preventief te strooien; gisteren gebeurde dat pas om acht uur. Volgens Meteo Consult is het re latief koude weer van de afgelo pen tijd debet aan de gladheid. Omdat er veel opklaringen wa ren, kwam de grondtempera- doorMaurits Sep MIDDELBURG - Het college van Gedeputeerde Staten gaat de voor- en nadelen van het lan ger openhouden van de kern centrale in Borssele op een rij zetten. De Statencommissie milieu heeft het dagelijks pro vinciebestuur daartoe opdracht gegeven. Aanleiding is een plei dooi van de Stichting Borssele 2004+, die de Statencommissie heeft gewezen op de voordelen van kernenergie voor het mi lieu. Het provinciebestuur houdt zich tot op heden afzijdig in de discussie over het voortbestaan van de kerncentrale na 2003. Volgens GS is dit een zaak van het Rijk en dat heeft besloten dat de centrale in 2003 dicht moet. De stichting Borssele 2004+ vindt dat het provincie bestuur zich niet afzijdig kan en mag houden. Niet alleen is de kerncentrale belangrijk voor de werkgelegenheid, ook kan die volgens de stichting een belang rijke bijdrage leveren aan het verminderen van de uitstoot van CO.. Deze boodschap van de stich ting, die is opgericht door werk nemers van de kerncentrale, vond gehoor bij een meerder heid van de Statencommissie welzijn AOV, CDA RPF/GPV, SGP, WD en ZW „Een ambte naar gaat nu de meest recente informatie verzamelen, zodat we zo spoeding mogelijk over een goed overzicht beschik ken", vertelt commissievoorzit ter H. A Polderman-Martin (VVD). Ommezwaai Diezelfde meerderheid vindt nu ook dat het provinciebestuur zich meer moet roeren in de dis cussie over de toekomst van de kerncentrale. „Ook al kun je er formeel als provincie weinig in vloed op uitoefenen, je kunt toch ten mms te je stem laten ho ren". legt AJ.G. Poppelaars (CDA) uit Het CDA dacht daar voorheen anders over. „De re cente ontwikkelingen in de Zeeuwse werkgelegenheid ba ren ons zorgen. De positie van de Schelde bijvoorbeeld en andere bedrijven die gaan sluiten", ver klaart Poppelaars de omme zwaai. Opnieuw „Nu sluiting steeds dichterbij komt, worden meermensen zich bewust van het economisch be lang van de kerncentrale", con stateert gedeputeerde A M. Dek (CDA milieu). „Wij gaan het ge vraagde lijstje opstellen, maar of dat nog voor de Statenverkie zingen van 3 maart lukt, weet ik niet. Als de Staten vinden dat we opnieuw over de sluiting van de kerncentrale moeten discus siëren, kan dat, maar dan na de verkiezingen." De fracties van Delta Anders, D66, GroenLinks en PvdA heb ben geen behoefte aan het her halen van een oude discussie. „Wij gaan een discussie over het langer openhouden van de kerncentrale met uit de weg, maar alleen als daarbij extra ar gumenten worden gebruikt. Wij willen wel eens weten of er een andere doelstelling kan komen voor de centrale, in plaats van het op de oude manier opwek ken van energie. Het gaat ons uiteindelijk om de vervangende werkgelegenheid", verklaart M. Ie Rov (PvdA). Kernafval Dat een meerderheid binnen Provinciale Staten nu voor een Zeeuwse discussie over de kern centrale is, heeft in de ogen van Le Roy vooral te maken met de komende Statenverkiezingen. „Je kunt vanwege de lagere CO,-uitstoot wel zeggen dat de kerncentrale open moet blijven, maar daarmee poets je een an dermilieuprobleem weg: het ra dio-actief afval. En wat doen we daar dan mee?" tuur onder het zogenaamde daalpunt, en werd vocht uit de omgeving aangetrokken. Zo ontstaat het ven-aderlijke black ice: een glinsterend, met ijs be dekt wegdek dat lijkt op een nat wegdek. In Zeeland zitten nog geen sensoren in de weg die er voor kunnen waarschuwen. door Jeroen Vliegenberg MIDDELBURG - Airmiles. bo- nuspunten, zegeltjes voor servies of theedoeken kent ie dereen allang, maar sinds kort kunnen consumenten ook ze geltjes sparen voor de crematie van een huisdier. In Zeeland is er weinig animo voor. Dierenspeciaalzaak De Trouwe Vriend in Middelburg lijkt een uitzondering. Sinds afgelopen vrijdag kunnen klanten sparen voor de crematie van hun huis dier. Eigenaar Zuidijk noemt de actie een prima initiatief, maar erkent dat klantenbinding het doel is. „We zijn altijd met ver zorging van dieren bezig. Daar hoort ook de dood bijMet deze actie kunnen we het huisdier van onze klant van het begin tot het einde begeleiden; 95 procent van de klanten reageerde posi tief. Het lijkt erop dat ik tot nu toe de enige in Zeeland ben. Toch merk ik dat steeds meel mensen hun dier laten begraven of cremeren, sinds je geen huis dieren meer in de achtertuin mag begraven." De actie is bedacht door een die renspeciaalzaak in Brabant. Bij elke aankoop van 12,50 gulden krijgt de klant een spaarzegel. Heeft hij genoeg volle spaar kaarten, dan kan hij zijn huis dier laten cremeren in een van de acht crematoria in ons land. Pet's Place Dierenspeciaalzaak in Vlissingen doet niet mee aan de actie. Volgens de eigenaar reageerden veel klanten nega tief op het nieuws. „Ik zie zo'n actie ook niet zitten. Klanten die met een puppie onze zaak binnenkomen ga je niet lastig vallen met een spaaractie voor een toekomstige crematie." De reacties van andere Zeeuwse dierenzaken variëren van 'mooie actie' tot 'nooit van ge hoord' Veel winkels zijn aange sloten bij landelijke organisa ties en willen eerst overleggen. Sommige zaken hadden al an dere spaaracties. Eigenaar M. Bolle van een Zierikzeese die- renzaak verwacht dat de 'cre matiezegels' geen succes wordt in Zeeland. „De actie is heel goed opgezet, maar de Zeeuwen zijn er gewoon te nuchter voor." VLISSINGEN - De politie heeft zondagavond twee mannen aangehouden, nadat zij een ver keerslicht hadden meegenomen van de kruising Nieuwe Vlis- singseweg-President Roose velt laan in Vlissingen. Een oplettende burger betrapte het tweetal, een 24-jarige Vlis- singer en een 22-jarige man uit 's-Gravenpolder, en tipte de po litie. Het licht viel op de weg na dat een nog onbekende, vermoe delijk witte, auto rond tien uur tegen de verkeerslichtinstalla tie aanreed. De twee mannen namen volgens hun eigen ver klaring het verkeerslicht mee uit balorigheid. Ze mochten na de opmaking van een proces verbaal weer naar huis. De brandweer spuit de Schroeweg bij Middelburg schoon nadat twee wagens op elkaar zijn gebotst door de gladheid, foto Lex de Meester De zevenjarige Bob uit Bres- kens is een leergierig kerel tje. Als zaken hem opvallen, volgt er gelijk een vraag. Waarom zijn er twee kerstda gen, wilde de jonge Bressi- aander laatst weten* Vader legde uit dat van verschillen de religieuze dagen er twee zijn. Met Kerst, Pasen en Pinksteren herdenken de mensen twee dagen lang een bijbelse gebeurtenis. Bob vond het reuze interessant al lemaal. Pa was er volgens hem nog één vergeteneerste en tweede dolle woensdag. Verwijzend naar de zes zo merse woensdagen als het dorpshart van Breskens bruist van de activiteiten. Bob geniet elk jaar weer met volle leugen van het spring kussen, de caviarace en de onvolprezen suikerspink- raam. Als het aan Bob ligt worden de dolle woensdagen van Breskens dan ook ge woon toegevoegd aan de offi ciële kalenderfeestdagen. door Wout Bareman TERNEUZEN - Zonder enig probleem en zelfs veel sneller dan was gepland, zijn maandag de eerste onderdelen van een van de twee tunnelboormachines voor de Westerscheldetunnel in Ter- neuzen aangevoerd. Het Nederlandse binnenvaartschip Altbach (2441 brt) uit Zwijndrecht leverde maandagoch tend vroeg het snij rad en het schild staart van de eerste boormachine af op het Kanaaleiland bij Sluiskil. Een vijfhonderdtons kraan van de ge specialiseerde firma Mammoet takelde de onderdelen op zes trailers en een zo genaamde platformwagen, waarna de colonne onder politiebegeleiding bin nen een uur op het werkterrein van de Westerscheldetunnel aankwam. Daar werden de onderdelen tijdelijk op de opslagplaats van de Betonwaren Fa briek Terneuzen, die de tunnelsegmen ten vervaardigt, opgeslagen. Waarschijnlij k deze week nog beginnen deskundigen van tunnelbouwer Kom- binatie Middelplaat Westerschelde en de bouwer van de boormachines, de fir ma Herrenknecht uit Schwanau, met het monteren van de onderdelen. Dat gebeurt buiten de bouwput. Mogelijk nog deze week en de komende weken worden de overige onderdelen van de 185 meter lange 'boortrein' per vracht wagen en per binnenschip van Schwa nau naar Terneuzen gebracht. De Bouwdienst van Rijkswaterstaat en de tunnelbouwers gaan ervan uit dat de eerste machine medio juni aan de over tocht (6,6 kilometer lang) naar Elle- woutsdijk kan beginnen. De tweede machine volgt een paar maanden later. Woordvoerster N. Vinke van het Tun nelcentrum beaamde dat de boorwerk- zaamheden met enige vertraging zullen beginnen. „We hebben al eerder meege deeld dat er - onder meer door de weers omstandigheden - enige vertraging was opgelopen. Maar dat proberen we nu dus met de opbouw van de machine en door andere maatregelen weer in te lo pen. Zoals het er nu voor staat, lopen we nauwelijks achter op het schema." Het transport van de tunnelonderdelen over de weg tussen Sluiskil en de Nieuw-Neuzenpolder verliep vlekke loos. Alleen bij de doorgang onder de brug bij Sluiskil ontstond enig opont houd. De trailers moesten wat manoeu vreren tussen de vangrail en wat ver keersborden om hun weg te kunnen vervolgen. Belangstellenden De operatie - er volgen er dus nog meer en waarschijnlijk spectaculairder dan die van gisteren - werd gadegeslagen door honderden belangstellenden. Die knoopten er ook direct een informatief bezoekje aan het Tunnelcentrum aan vast. Het publiek bestond hoofdzake lijk uit gepensioneerden en vutters. Een medewerker van de Bouwdienst van Rijkswaterstaat: „Ja, het leek wel even 65-plus-dag vandaag." Een vijhonderdtons kraan takelde de reusachtige onderdelen van de boormachine op trailers en een platformwagen. De colonne met politiebegeleiding volbracht het transport naar het Kanaaleiland zonder problemen. foto's Charles Strijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 9