Lift brengt auto's ondergronds Marijke Boone geeft toeschouwer ruimte De rol die zelfs de gevierde actrice niet kan acteren Ronald Mullié maakt stenen renaissancetuin in Stavenisse Een aanslag op de bietenindustrie was niet te voorkomen Improvisatie basis I voor het tweede t album van MindLink i zeeland 14 Verstraeten in Oostburg maakt parkeergarages in betonschachten ondernemend zeeland in detail kunst cultuur 1900-2000 zaterdag 16 januari 1999 door Claudia Sondervan OOSTBURG - Vijfentwintig auto's parkeren en niet meer oppervlak kwijt zijn dan een cirkel van tien meter doorsnee. Met die oplossing komt het Oostburgse bedrijf Funde ringstechnieken Verstraeten voor het parkeerprobleem in overvolle binnensteden waar grond kostbaar is. Door ge bruikmaking van de 'derde di mensie': ondergronds. In een betonnen schacht van dertig meter diep worden de auto's gerouleerd in een pater noster-lift. De automobilist rijdt de auto op een perron de lift in, stapt uit. de lift brengt de auto ondergronds en presen teert een lege plek voor de vol gende auto. Bij terugkomst produceert het systeem de auto aan de hand van het parkeer kaartje weer voor de bezitter. De auto's staan buiten bereik van onverlaten, de passagiers hoeven geen trappen te lopen in griezelige parkeergarages maar wachten bovengronds op het perron, wellicht onder een perspex koepel temidden van vriendelijk groen. Delft Als de haalbaarheidsstudie ko mend voorjaar goede resulta ten geeft, is er de kans dat Ver straeten de eerste van deze automatische parkeergarages realiseert in de Nieuwe Lange- dijk, vlakbij de Grote Kerk en stadhuis in Delft. Het ministerie van VROM stel de 150.000 gulden beschikbaar voor de studie Voorbeeldpro ject Ondergronds Ruimtege bruik. President-commissaris en eigenaar van de Verstraeten Groep A J. Verstraeten ziet in ternationaal grote mogelijkhe- Impressie van de uitvinding van Funderingstechnieken Verstraeten. In een betonnen schacht van dertig meter diep worden de auto's gerouleerd in een paternoster-lift. den voor het idee, mits de aan- legkosten reëel blijken. Zijn bedrijf ontving dit nieuwjaar de Prijs voor Creatief Onderne merschap van de Kamer van Koophandel voor Zeeland. De parkeerschachten komen in drie formaten, waarbij de kleinste een diameter nodig heeft van 7,8 meter. „Die kan in de tuin bij een kantoor in hartje binnenstad", schetst Verstrae- ten. Zo'n schacht kan twee au to's per laag bergen. Een versie met twaalf meter in diameter bergt vier auto's per laag, de acht van achttien meter door snee kan twaalf auto's per laag bergen. De kleinste is de duur ste: de aanleg komt naar schat- Nailstyling, de onderneming van nagelspecialiste Inge van Eijkeren, is gevestigd in Kap salon Harry van den Berg aan de paspoorstraat in Oost-Sou burg. In een artikel in Onder nemend Zeeland werd de kap per vrijdag foutief aangeduid als 'Jan'. Aan de Frans van Waesberg- hestraat in Hulst opent Parket speciaalzaak Hulst morgen, zaterdag 16 januari de deuren. In de week na de opening geeft de winkel kortingen op alle parketvloeren. Netwerk voor gestarte onder nemers ZON houdt maandag 18 januari een nieuwjaarsbij eenkomst in hotel-restaurant Terminus aan het Stations plein in Goes vanaf 19.30 uur. Professor J. de Bruin, econoom en hoogleraar aan de Universi teit van Antwerpen houdt een inleiding over creatief onder nemen. ting op 65.000 gulden per par keerplaats. De betonnen schachten bouwt Verstraeten al jaren voor de in dustrie. Ze worden gebruikt voor waterzuivering, opslag van (milieugevaarlijke) stof fen, als overloopvoorziening bij milieugevaarlijke calami teiten bij industrieën, bij tun nelverbindingen en onder grondse boringen. In Japan zag Verstraeten een omgekeerde versie, waarbij de auto's verti caal bovengronds werden op geslagen. Een tweede toepassing die Ver straeten ontwikkelde is het Mobiliteitscentrum, waarbij de paternoster gevuld is met een voorraad kleine stadsau to's die voor passagiers van de Nederlandse Spoorwegen voor lokaal verkeer op hun reisbe- stemming beschikbaar zijn. De huur van de stadsauto wordt gekoppeld aan het kopen van een treinkaartje. „Stel, je moet in Groningen op drie plaatsen zijn. Een treintaxi brengt je er maar naar één daarvan; de ove rige twee moet je bereiken met dure taxi's. Met zo'n stadsauto kom je overal. Daarna lever je de auto in op het perron, rekent af en stapt weer op de trein", legt Verstraeten het concept uit. Zijn bedrijf heeft het plan voorgelegd aan de NS, die be reid zijn daar nader naar te kij ken. „Als het Delftse project door gaat, hebben we een opstap naar andere landen", zegt Ver straeten. Door de opbouw van zijn bedrijvengroep is toepas sing in de Verenigde Staten goed mogelijk. Bij de bedrijven van de holding werken 120 mensen, van wie 95 in Zeeland bij Funderingstechnieken Ver straten, Piling Equipment, Fundex te Oostburg en Machi nefabriek Goes. Daarnaast is er het Belgische en het Franse Fundex-bedrijf, en Foundex, U.S. Piling en Drilling Corpo ration in de Verenigde Staten. De holding omvat daarnaast deelnemingen in bedrijven in binnen-en buitenland. De rubriek Onderne mend. Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. TERNEUZEN, Zuidlandtheater 'Geluk? Wïeso Gliick?', autobiogra fische monoloog door Sylvia de Leur door Trees van Herpen In een vijf kwartier durende monoloog laat Sylvia de Leur haar publiek heel dicht bij haar zelf komen. Zo dichtbij dat je je soms een voyeur waant. Gaat de golf van publieke emotieverto ning die dagelijks op het tv- scherm te zien is nu ook haar in trede in het theater maken? Acteurs kruipen in de huid van hun personages. Sylvia de Leur heeft als comédienne en in seri euze rollen laten zien dat ze haar vak verstaat. In Geluk? Wïeso Gluck? speelt ze afwisselend haar eigen moeder en zichzelf. Dat eerste gaat haar goed af. 'Mams' is een drankzuchtige, dominante oude vrouw die geen blad voor de mond neemt. Ooit was ze een Poolse prima balleri na die zich wentelde in haar suc ces. Flarden muziek doen haar herinneringen herleven en in potsierlijke scènes doet ze stram haar balletoefeningen. Met een zwaar doorrookte stem ver vloekt ze in half Duits haar lot als moeder. Bleker De tweede rol is veel bleker. De dochter groeide eenzaam en ongewenst op. Om voor haar on begrijpelijke redenen gaat de familie op de vlucht en komt te recht in het land van haar vader, Nederland. Zij blijft proberen de liefde van haar moeder te winnen maar durft, zelfs op het allerlaatst, niet te zeggen wat ze op haar hart heeft. Haar stem is ijl, haar houding ingetogen met een enkele uitschieter bij een niet gedeelde herinnering. In een uiterst sober decor met als belangrijkste attributen een lippenstift en een doos kleenex wisselt De Leur soepel van rol. Overdreven smeert ze steeds weer lippenstift, meer om dan op haar lippen, als 'Mams'. Met een veeg van de kleenex is ze weer zichzelf, uiterst effectief. Maar stem en houding bepalen de twee personages nog nadruk- kehjker. De moeder is beweeg lijk, loopt steeds naar de her en der verstopte flessen. De doch ter zit stijfjes, haar gezicht naar het publiek gericht en vertelt een verhaal alsof ze op visite is. Maar onder dat beheerste uiter lijk schuilt de wanhoop om haar onvermogen zich echt uit te spreken. Zij, de gevierde actri ce, kan die rol zelfs niet acteren. Die zo persoonlijke tragiek maakte de. overwegend vrou welijke, toeschouwers bijna tot voyeurs. Marijke Boone heeft voorkeur voor acrylverf en aquarel. foto PieterHonhoff door Ali Pankow ZIERIKZEE - „Mijn werk is nog nooit zo mooi gepresenteerd", zegt beeldend kunstenares Ma rijke Boone over haar expositie in 't Lange Uus in Zierikzee. Deze riante showroom voor mo derne woninginrichting biedt het perfecte decor voor haar aquarellen en schilderijen van olie- en acrylverf, vindt ze zelf. Felle kleuren paars en blauw overheersen in haar werk. „Een voorkeur die ik waarschijnlijk heb overgehouden uit de perio de van de flower power", lacht Marijke Boone. Als tiener was ze graag naar kunstacademie St. Joost in Breda gegaan, maar haar ouders wilden dat ze 'een echt vak' ging leren en dus werd het telefoniste/receptioniste. Sinds 1974 woont Boone met haar gezin in Zierikzee. Teke nen en schilderen en sinds kort ook beeldhouwen zijn nu wel haar vak geworden. Zij be kwaamde zich met het volgen van cursussen. Vooral van de lessen van Cees van de Wetering bij schilderclub Perspectief zegt ze veel geleerd te hebben. Ze ontwikkelde er haar voorkeur voor acrylverf. „Dat droogt gauw en je kunt er sneller weer overheen werken." Boone schildert graag model len; daarnaast maakt ze ook landschappen en bloemarran- gementen Haar werk is niet fi guratief tot in de details, maar ook zeker niet abstract. Ze maakt haar indrukken duide lijk. maar biedt de toeschouwer veel ruimte voor eigen interpre taties. Eerder exposeerde zij in groeps verband met andere leden van schilderclub Perspectief. In kleiner verband deed ze eind november mee met de tentoon stelling ten huize van Elly As- selbergs in Zierikzee. De huidi ge expositie in 't Lange Uus is haar eerste solopresentatie. Ze toont er vijftien schilderijen. Sinds enkele jaren bekwaamt Boone zich ook op de Vrije Kunstacademie in Rotterdam. „Het fijne daar is dat je er aller lei technieken leert beheersen, terwijl je wel gewoon je eigen stijl kunt blijven volgen." Beeldhouwen Sinds een half jaar legt de kun stenares zich ook toe op beeld houwen. Ze volgt lessen bij Jan Eikenaar in Burgh-Haamstede. Tot nu toe legde ze zich toe op speksteen dat na de eindbewer king zo'n mooie glans krijgt. Binnenkort gaat ze haar creati viteit op kalksteen loslaten. „Beeldhouwen dwingt je om driedimensionaal te kijken. Na vele jaren tekenen en schilderen was ik toe aan die nieuwe uitda ging. Nu ik me al enkele maanden op dat beeldhouwen toeleg, merk ik dat ook het schilderen wat speelser en losser gaat", aldus Boone. Haar werk wordt nog tot en met 30 januari tentoongesteld in 't Lange Uus. door Esme Soesman STAVENISSE - Kunstenaar Ronald Mullié uit Gapingeis door de gemeen te Tholen uitverkoren om een kunst werk te maken in de bestrating van het Van der Lek-de Clercqplein in Stavenisse. Zijn ontwerp is geïnspireerd door de Renaissancetuinen die, omstreeks het ontstaan van Stavenisse vierhonderd jaar geleden, hun intrede deden in Frankrijk. De tuinen zijn onder meer aangelegd in het Franse Villandry, waar Muil ié zijn inspiratie opdeed. De adviescommissie beeldende kunst, die betrokken is geweest bi j de advise ring van kunstwerken in alle kernen, heeft een positief advies uitgebracht naar aanleiding van zijn werk. Het college van burgemeester en wethou ders heeft dit advies overgenomen. deels door de overeenkomst in tijdstip van ontstaan en deels omdat er ook een directe relatie tussen de Renais sancetijd en Stavenisse bestaat. De tuin van het voormalige Slot Sta venisse was volgens hetzelfde princi pe ingericht, waardoor het ontwerp goed past in de kern, die dit jaar zijn vier honderdjarig bestaan viert. An dere ontweipen waren ingediend door Teja van Hof ten uit Burgh-Haamste de en Piet Dieleman uit Middelburg. Het kunstwerk van Mullié bestaat uit vier delen van ieder vijfentwintig vierkante meter grootte. De uitvoe ring is zwart-wit. De onthulling is ge pland op 29 april en valt, zo is afge sproken door de gemeente met het herdenkingscomité, samen met de opening van het feestjaar ter ere van het vierhonderdjarig bestaan. Voor zitter van dat comité F. de Rijke rea geert op persoonlijke titel positief. Vorige jaar maakte hij al kenbaar bij de gemeente een kunstwerk op het dorp te willen dat herinnert aan zijn vier eeuwen lange bestaan. Ook zijn gedachten gingen uit naar een ont werp in de bestrating, bij voorkeur ge maakt door plaatselijke bedrijven. „Dit is herkenbaar en tweedimensio naal, Bovendien komt de historie erin terug." door Nicole Kluijtmans Er was zoveel belangstelling voor de bijeenkomst in Goes dat drie zalen (twee van het Schuttershof en het Grand The ater) nodig waren om alle 1400 belangstellenden een plaats te kunnen geven. De Zeeuwse landbouworganisaties hadden hen op dinsdag 16 januari 1934 bijeengeroepen om te spreken over de dreigende gevaren voor de suikerbietenteelt. De produ centen van rietsuiker op Java pleegden een aanslag op de Ne derlandse, en voor Zeeland zo belangrijke, bietsuiker-indu strie. De prominente bezoekers bena drukten hoe belangrijk het on derwerp was: de commissaris van de koningin, het bijna voltallige college van Gedepu teerde Staten, burgemeesters, wethouders en raadsleden uit verschillende gemeenten, verte genwoordigers van de Kamers van Koophandel, suikerindu strie en tal van andere organisa ties Alleen de uitgenodigde Ka merleden hadden bericht van verhindering gezonden. Bietensteun „Wij zijn hier niet gekomen om te protesteren, om te schreeu wen voordat we geslagen wor den, maar om uiting te geven aan onze onrust", sprak het Sta tenlid J. van Bommel van Vlo ten. Hij doelde op de twijfel die in de Tweede Kamer was uitge sproken over de toelaatbaar- heid van de bietensteun. Minis ter Verschuur had de financiële steun aan de boeren een econo mische dwaasheid genoemd en gezorgd voor de instelling van een commissie die het suiker-' vraagstuk moest onderzoeken, wat leidde tot grote onrust on der de bietenverbouwers. In de jaren 1920 tot 1930 was meer dan eenvijfde van de grond in Zeeland bebouwd met bieten De suikerbietenteelt bracht he: platteland welvaart. Zo werden voor het vervoer van de bieten tramlijnen aangelegd, polder wegen verhard, weegbrugges gebouwd en los- en laadplaat sen ingericht. Voor de verwer king van de bieten werden fa brieken gebouwd. Schippers De bietenteelt was dus niet al leen belangrijk voor de land bouwbedrijven. De voorzitter van de vergadering, mr. R Diele man, wees onder meer op de be langen van de schippers die op het spel stonden. Een inperking van de bietenteelt met eer, kwart zou voor de schippers al desastreus zijn. Maar ook voor de spoorwegen en vrachtrijden zou de inkrimping niet zonder gevolgen blijven. Verder merkte hij op dat ook de 'eenvoudige' mensen die aandelen of obliga ties in de tramwegen hadden ge nomen, niet moesten worder vergeten. De grote crisisvergadering kor het gevaar van een overeen komst met Indië echter niet af wenden en de Zeeuwen moesten de teeltbeperking accepteren Er werd gewerkt met zoge noemde garantiebewijzen van teler tot teler. Toen wisten ze nog niet eens welke grote rampen hen nog stonden te wachten, zo als de Tweede Wereldoorlog er. de watersnoodramp. Pas met d( veredelingstechnieken kwam het herstel. door René van Stee TERNEUZEN-De Terneuzense metalband MindLink werkt momenteel hard aan een nieuwe cd. De nieuwe nummers liggen al klaar. Ze moeten alleen nog wat bijgeschaafd worden. Ko mende zomer moeten de opna men van de opvolger van het vorig jaar verschenen debuutal bum Desiderata afgerond zijn. Over een titel is ook al nage dacht: het nieuwe album gaat waarschijnlijk Radio Silence heten. Alle nummers zijn eigen compo sities die vooral via improvisa tie tot stand zijn gekomen. „De inbreng van de bandleden is hierbij evenredig groot", vertelt zanger Eddy de Putter. „We pik ken vaak een idee op dat we al oefenend uitwerken. Aangezien we redelijk op één lijn zitten, hebben we al gauw in de gaten of het iets wordt of niet. Dat komt ook doordat we in de ruim zes jaar die we samen spelen naar elkaar toe zijn gegroeid. De muziek is volwassener gewor den", aldus de zanger. Volgens bassist Jan Verdoom produceert MindLink tegen woordig een eigen, herkenbaar, geluid. „We spelen nu meer in dienst van de nummers terwijl we vroeger meer op techniek speelden. Onze vaardigheden zijn tegenwoordig meer ver enigd in één geluid." De muziek van MindLink is niet makkelijk in een hokje te plaat sen. Metal met veel melodieuze elementen in de stijl van Faith No More komt het dichtst in de buurt. Daarnaast zijn er onmis kenbaar invloeden van onder meer David Sylvian en de Coc- teau Twins te bespeuren. „Een imago qua uiterlijk heb ben we ook niet", verklaart gita rist Eddy Verberkmoes. „Velep verwachten ruige kerels me tattoos en leren jekkers, terwijl we er toch echt uitzien zoals we zelf willen." Nummers over leven, dood en, liefde voeren de boventoon. Zij, krijgen ook vaak een boodschap, mee. „Hoewel de sound neigt |tun He naar het depressieve, is er in de teksten altijd wel een sprankje hoop te bespeuren", aldus De Putter. Aangezien het debuutalbum Desiderata goed werd ontvan-|ien gen, hoopt de band dat de on derhandelingen over de opvol ger met platenmaatschappij Killer Whale snel worden afge rond. De financiën vormen het grootste struikelblok. De pro ductie van een cd kost al gauw 10.000 gulden, een bedrag dat de bandleden zelf niet kunnen opbrengen. Presentatie Regelmatige uitzending van de clip van het nummer FNM in het metalprpgramma Wet Wild op TMF en het winnen van twee Zeeuwse popprijzen (beste band en cd) hebben de zeskop- pige formatie tot dusver weinig opgeleverd. Dat komt volgens De Putter doordat MindLink niet past binnen het format van het commerciële muziekwe- reldje. „De muziek zelf speelt steeds minder een rol. Presenta tie, daar draait het volgens de kenners om. Ook bij boekings kantoren en zalen kom je er niet tussen: of ze zitten vol, of er is geen belangstelling." „Om ons echt te introduceren in het muziekwereldje hebben we, iemand nodig die onze kwalitei-* ten erkent en invloed heeft. Dat! mag echter niet ten koste gaan[ van de authenticiteit van de band, want ónze muziek blijft! tenslotte het belangrijkste." foto Charles Strijd l— uiOCf^p^n) Weg compact ondergronds parkeersysteem In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. 16 JANUAR11934

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14