Je hebt Nederlandse muziek en Ten Holt Salomé pure bloem in vieze wereld Nieuw werk van teruggetrokken componist Meesterpianist György Sandor debuteert laat Festival rond Rudy Trouvé Erfgenaam van de romantici 13 Ten Holt is een buitenbeentje uit een aristocratisch kunstenaarsgezin dat zich vooral concentreerde op de visuele kunsten, (zijn broer Friso, vorig jaar overleden, genoot een meer dan landelijke bekendheid). De Ten Holts lijken geworteld in Bergen. Het plaatselijke museum heeft zelfs werk van het geslacht bijeengebracht op een recente expositie. De landelijke rust Idoet Simeon klaarblijkelijk goed, al heeft hij net een forse longontsteking achter de rug. Hij gaat ons met zware benen voor naar zijn werkplek, e behoorlijk gehinderd door artritis, maar blijkt een, I getemperde ambitie te koesteren. ,,Het ouder worden vind ik wel een opgave, hoor. Maar ik reken op de zomertijd, zodat ik weer opbloei. Ik ben toch iemand die een sterke Verhouding heeft tot leven en de sensuele kant daarvan. Ik moet wennen aan het afnemen van de prikkeling." Componeren vereist juist een I grote mate van vitaliteit, zegt Ten Holt. Bij ieder nieuw stuk moet hij klaar zijn: ,,Mijn bloed 5- moet wèl stromen. Het maken e van ni euw werk vereist een grote mate van concentratie. Ik kijk met enige verbazing naar - mezelf als ik in zo'n proces verkeer, zoals bij het schrijven Van Méandres. Je bent eigenlijk jn tweeën gesplitst; er zijn gigenlijk twee mensen die in je I leven. Eén die dat stuk maakt, ën dan heb je nog degene die kookt, een kopje thee bereidt. Die afstand tussen beiden neemt toe naarmate je er langer aan werkt. Ik begrijp zelf niet eens waar ik het vandaan heb -■ gehaald, maar dat'geldt bij mij voortdurend. 'Zwei Seelen wohnen in meiner B-rust', zegt Goethe. De mens is altijd een dubbelwezen." Na het uitkomen van zijn eerste avondvullende compositie voor meerdere piano's, Canto Ostinato (1976-1979), sloot een verrassend groot publiek hem in de armen, maar werd Ten Holt door veel van zijn vakgenoten op z'n minst enigszins met de nek aangekeken. „Nederlanders hebben niks met mijn muziek. Het publiek wel, maar mijn collega's niet", zegt Ten Holt bars. „Ze vinden het I niks, helemaal niks. Ik ben heel I tonaal. De anderen ook wel, maar ze vertonen veel minder een hang naar eenvoud." Een eenduidige verklaring is daar niet voor te geven. Komt dat omdat Ten Holt te weinig I: appelleert aan het cerebrale j proces, de hersengymnastiek j van de moderne toonkunst? De Kluizenaar van Bergen: „Dat ook, maar ook is mijn werk niet modernistisch genoeg, hè? Het modernisme is toch een soort mode. Ik heb zelf afgerekend met het serialisme, nota bene een periode die ook voor mij noodzakelijk was, maar had afgedaan. De meesten blijven daar in hangen, zijn in wezen Orthodox. Nou ja, ik vind de muziek van Jan van Vlijmen Iniet om aan te horen, maar daar ivordt niet naar gevraagd. In de Coterie houdt de een de ander de hand boven het hoofd. En ik ben toch een beetje een l einzelganger." Ten Holts belangrijkste nieuwe I werk heeft een Franse titel: v Méandres verwijst naar de e bochtige loop die rivieren zowel in hooggebergte als in het I vlakke land kunnen nemen. Ook in dit geval geldt: nomen est omen. Eigenlijk netzoals bij Ten Holts eerdere werken, die getooid gaan met Canto Ostinato (1976-1979), Lemniscaat (1982-1983), 3 Horizon (1983-1985) of .1 Incantatie IV 1987-1990), het 3- geval was. Ten Holt: „De naam is heel belangrijk, maar vaak heb ik moeite met het vinden van een goede titel. Dit stuk heeft een labyrint-achtig karakter, waardoor j e telkens wordt gedwongen te bewegen en te zoeken. Dat geldt ook voor een meanderende rivier. Bovendien staat het symbool voor iets wat in nul begint en in nul eindigt." Anderhalf jaar geleden kwam de Nationale Reis opera met een serie buitenge woon succesvolle voorstellin gen van Richard Strauss' Salomé in de visie van de Duitse operaregisseur Willy Decker. Opnieuw brengt de Reisopera deze voorstelling, maar nu met een hele nieuwe zangerscast en ingestudeerd - zeg maar op nieuw geregisseerd - door Dec kers regie-assistent Jean-Louis Cabané. Vanavond is in de Utrechtse stadsschouwburg de première. Wat maakt deze zinnelijke ope ra naar het gelijknamige toneel stuk van Oscah Wilde - met de incestueuze stiefvader/dochterrelatie en de decadente moorden - tegen woordig weer zo populair? Wat moeten we nu met deze Salomé, die niet aflaat het hoofd van Jochanaan, de profeet Johannes de Doper, te eisen tot ze hem in derdaad op een schotel krijgt aangereikt? En wat betekent die seksuele lading in Salomé's be roemde slotmonoloog met het afgehakte hoofd in haar han den, zo dikwijls beschreven als de ultieme daad van perversie? Regisseur Willy Decker bena drukt in zijn visie het gegeven dat de bijbelse Salomé een jong meisje is van amper zestien jaar. En zo beschouwt Jean-Louis Cabané haar ook: „Salomé moet subtiel gespeeld worden en niet zo decadent. In de vieze wereld van haar (stief-)ouders, Hero des en Herodias, is zij een pure bloem." „Ze is inderdaad een 16-jarige meid," zegt sopraan Helen Field die Salomé zingt. „Je moet die rol dus heel fris en jong benade ren. Er zijn Salomé-uitvoerders die haar zwaar aangezet zingen. Maar zo is ze niet. Het is ook makkelijker om je als vrouw met deze jonge Salomé te identi ficeren. Ze is een volledig ver warde tiener en zo'n opgroeiend kind - ik heb zelf een dochter en zie het dagelijks gebeuren - zo'n opgroeiend kind wil haar eigen weg gaan.Het is zo droevig dat ze met onder betere omstandig heden is opgroeid, dan was dit alles niet gebeurd. Ik voel mede lijden met haar. Ik geloof niet dat ze slecht is, ook al eist ze koppen." Is ze verwend? „Ja," zegt Ca bané prompt. Maar volgens Field ligt het anders. „Ze is niet zozeer verwend als wel ver waarloosd. Ze is niet in echte liefde opgevoed en daarom weet ze niet wat haar overkomt wan neer ze die echte liefde herkent in de stem van de profeet. Dat heeft ze nooit eerder gehoord. En daarom is het zo jammer dat hij met haar helemaal niet uit de voeten kan. Hij weigert naar haar te luisteren en te kijken. Hij geeft haar gewoon geen kans. Johannes is dan ook geen haar beter dan de rest." Dat ziet Cabané weer anders: „Er is een parallel tussen Johan nes en Salomé. Ze zijn de enige twee rechtlijnige personen op het podium. Alle anderen zijn - en dat is een teken van hun de cadentie - opportunistische geesten, gluiperig en ongrijp baar. Johannes heeft een keuze gemaakt, een religieuze keuze waar hij helemaal achter staat en waarvoor hij bereid is te ster ven. Voor Salomé geldt hetzelf de. En dat bereiken we aan het slot van deze productie: we ver enigen de twee in hun finale zelfopoffering en maken beiden goddelijk. Dat lichamelijkheid ook godde lijk is, dat ziet Johannesj niet. Hij is blind voor dat deel van het leven. En zij is blind voor het spirituele. Zij kent geen onbaat zuchtigheid. Ze is volkomen egoïstisch. Dus in zekere zin complementeren zij elkaar, maar in hun enkelvoudige doel gerichtheid lopen hun wegen rakelings langs elkaar heen. Ze ontmoeten elkaar pas echt in de dood. Deze visie is interessanter dan een Johannes die uitslui tend eenduidig is in zijn geloof." Willy Decker zoekt de psycho logie van het stuk in de muziek", zegt Cabané tot slot. „Hij kijkt niet zozeer naar het bijbelver haal van Salomé of het boek van Oscar Wilde. Hij luistert naar de muziek en de muzikale kleuring geeft hem emoties die in zijn geest tot ideeën rijpen. Alles is er al. Je hoeft het alleen maar op het spoor te komen door te luis teren." Joke Dame Salomé van Richard Strauss. Natio nale Reisopera met het Brabants Orkest. Muzikale leiding: GuidoJo- hann Rumstadt. Premièrevandaag (vrijdag) stadsschouwburg Utrecht en zondag 17 en dinsdag 19 januari. Arnhem 22 januari. Maastricht: 26 januari. Den Haag: 30 en 31 januari. Eindhoven: 2 en 4 februari. Het Europese centrum van de progressieve popmuziek heet al een aantal jaren Antwer pen. De Belgische stad is thuis plaats van bands als dEUS, Kiss My Jazz en Zita Swoon (voor heen Moondog jr.). Een van de centrale figuren in die Ant werpse scene is muzikant en beeldend kunstenaar Rudy Trouvé. Zijn werk is van 19 tot en met 21 februari in Haarlem stof voor het eenmalige festival Welcome to Heavenhotel. Het festival wordt geïnitieerd door het Haarlemse Patronaat en heeft plaats op drie locaties in de stad. Eerder die week is de Antwerpse groep Zita Swoon in het Patronaat. Trouvé speelde tot drie jaar ge leden als gitarist in de groep dEUS. Hij maakte vervolgens furore met het stijldoorbreken- de Kiss My Jazz, een band die al twee keer ip het Patronaat te zien was. Tijdens Welcome to Heavenhotel treden twee van Trouvés andere bands op in de Haarlemse popzaal. Dead Man Ray en Goreslut geven op zater dag 20 februari een concert. Bovendien verschijnt dat week einde in beperkte oplage een single van beide bands op het Haarlemse label Sun Fun. Het festival wordt op vrijdag geopend met een expositie van schilderijen van Trouvé in de Fietsznfabriek aan de Hout markt. De Belg magkte onder meer hoesontwerpen, waaron der die van de dEUS-cd Worst Case Scenario. Verder zijn er sculpturen te zien van Freddy Trouvé en Bassie Belmans. De expositie duurt t/m 7 maart (za terdagen en zondagen). In café Studio wordt op zondag Trouvés film Dave's great idea (How to kill a puppy) vertoond met live muziek van de groep Lionel Horrowitz and his Com bo. De film vertelt het verhaal van twee Schotten in Antwer pen en is gemaakt om vertoond te worden met begeleiding van een live-ensemble. De naam van het festival is ove rigens niet toevallig gekozen. Heavenhotel is de productie maatschappij waarin alle acti viteiten van Rudy Trouvé zijn ondergebracht. Heavenhotel, gevestigd in een voormalig Ant werps bordeel, is zoeen beetje het epicentrum van wat er in de Antwerpse scene gebeurt. imeon ten Holt, jaargang 1923, leeft teruggetrokken in het Noord-Hollandse kunstenaarsdorp] e Bergen. De kleine living, waar hij zijn bezoek minzaam ontvangt, lijkt te zijn opgetrokken rond een vorstelijke vleugel, het hoofdinstrument van zijn composities en de drager van zijn dromen. Vandavond - vrijdag - beleeft zijn nieuwste concertwerk Solod.uiveld.ans IV(1998-1999), de wereldpremière in een uitverkocht Muziekcentrum Vredenburg. Op het recente nieuwjaarsfestival van Nieuwe Muziek Zeeland ging zijn andere nieuwe werk, Méandres, (1995-1998), in première; ook dat stuk wordt in Utrecht gespeeld. Componist Simeon ten Holt: „Ik voel me wereldburger en ik heb niet zoveel met de Hollanders." „Maar eigenlijk kunnen al mijn stukken dezelfde titel dragen; z&>hebben sterk overeenkomstige kenmerken. Het notenbeeld beweegt vaak door een landschap; al wekt Canto Ostinato meer de indruk dat je met een vlakte van doen hebt. Je zou er een geaccidenteerd, heuvellandschap in kunnen zien. Méandres is minder vrij voor de uitvoerenden dan mijn eerdere stukken, ofschoon er nog wat bewegingsruimte in de herhalingsprocedures zit. Ik heb zoveel mogelijk uitgeschreven, maar toch kan de uitvoerder kiezen tussen hard/zacht, staccato/legato. Ik was onlangs bij een repetitie in Haarlem, waarbij je aan de pianisten (Ellen Dijkhuizen, Fred Oldenburg, Polo de Haas Kees Wieringa - red.) merkt dat het gaandeweg steeds beter wordt. Het is aanvankelijk lastig voor hen het notenmateriaal zo te beheersen dat de nuances hoorbaar worden. Op een zeker moment krijgt de muziek clan een soort lichtheid, komt het stuk van de grond los. Ik verheug me op de première omdat ze aan de speelsheid van het spel toe zijn. In de persoon van Simeon ten Holt en zijn muziek klinkt in lichte mate een Frans esprit door. Ongetwijfeld het gevolg van zijn vorming door eerst de componist Jacob van Domselaer (1890-1960) en naderhand aan de Ecole Normale bij Honegger en Milhaud in Parijs. Toewijding en inzet zijn in zijn ogen een vanzelfsprekendheid. Er is in zijn muziek in hoge mate een niveau van contemplatie en verstilling aanwezig, die in de Nederlandse gecomponeerde muziek zeldzame karaktertrekken zijn. Ten Holt: „Ik voel me wereldburger en ik heb niet zoveel met de Hollanders te maken. Je kunt zeggen: je hebt de Nederlandse muziek en Simeon ten Holt. Dat moet u er maar niet inzetten, want dat schept kwaad bloed natuurlijk. Maar in feite is het zo." „Ze doen in Nederland niks voor me, terwijl ik toch een bepaalde status heb, niet? Donemus (dé uitgever van Nederlandse muziek - red.) ook niet. Het is een fantastisch instituut, maar de leiding? Dat zijn allemaal grijze muizen. Die moeten hun kinderen naar school brengen als je een afspraak wilt maken, of zijn juist bezig met een snoepreisje. Van de zomer hebben ze mijn stuk voor zeven strijkers, Palimsest, opgenomen. Ze kiezen daar dan iemand voor uit die met mijn muziek geen verwantschap voelt, zodat je al twee dagen bezig bent om rationaliteit irriteert. Vaak ontbreekt de genade ten ene male. Als je als componist niet met genade wordt begiftigd, kun je er maar beter mee ophouden. Want dan wordt het zo'n motregentje van klanken en dan ook nog met veel getetter. De leegheid van inhoud moet gecompenseerd worden met prettig geschal." „Ik kom wel met meer woorden op de proppen waarvan je zult zeggen: jemig. Genade is een mij typerend begrip. Ik ken genade heel goed, want er doen zich bij het schrijven momenten voor dat je denkt: mijn God, waar komt het vandaan? Ik geloof niet dat het uit een hogere wereld komt. Ik ben absoluut niet gelovig, maar ik erken wel dat er in de mens dingen zijn die mij ontgaan, die buiten mijn waarnemingsvermogen liggen. Je merkt er dat er wildvreemde mensen naar luisteren en er op reageren. ,,'s Nachts luister ik in bed naar het klassieke repertoire. Tsjaikovsky bijvoorbeeld. Onvoorstelbaar vind ik dat. Daar zit genade in. Beethoven is een en al genade, Ravel, Mahler, noem ze maar op. Als het maar niet in Holland woont. Nederlanders zijn eigenlijk geen muziekmensen." John Oomkes gegooid! Ik word daar echt boos over!" De muziek van Ten Holt wordt met regelmaat gebruikt bij geboorte- of doopplechtigheden, bij begrafenissen en crematies. Ten Holt: „Bij de wezenlijke momenten in het leven, ja. Misschien komt dat omdat bij veel nieuwe muziek de komma's en punten te zetten. Bovendien willen ze dan die muziek in een studio opnemen en niet live. Toen ik de montage kreeg, heb ik het resultaat afgekeurd. Zo ga ik dat niet in de wereld insturen! Maar het gekke is dat je dan niks meer hoort! Een productie van twintig mille in de plomp De pianist György Sandor is een groot heid. Artistiek is hij een regelrechte na komeling van Liszt, Bartók en Kodaly. Een man die diep wortelt in de grote romanti sche traditie van Rubinstein en Horowitz. Sandor komt elk jaar naar Nederland om daar tijdens het festival Holland Music Ses sions jonge collega's de kneepjes van het vak bij te brengen. Maar zijn eerste Nederlandse recital geeft hij pas vanavond, vrijdag in de grote zaal van het Amsterdamse Concertge bouw. Het late Nederlandse recitaldebuut van een 86-jarige grootmeester. Het is de Amsterdamse concertorganisator Riaskoffdie hem nu laat optreden in de be faamde serie Meesterpianisten: „Hij is sinds het overlijden van Bolet en Richter zo'n beetje de laatste van de grote pianisten. Een echte romanticus zou ik hem niet willen noemen, daarvoor is hij te veel iemand van deze tijd. Dat het sindsdien tot nu toe heeft György Sandor geeft vanavond (vrijdag) in het Amsterdamse Concertgebouw zijn eerste recital in Nederland. geduurd dat hij kon optreden, heeft te ma ken met de agenda. Eerder kon niet. Maar een ander die op die leeftijd nog zo speelt? Ik zou het niet weten." Het optreden van Sandor zou best eens een bijzondere ervaring kunnen worden.Zijn spel heeft nog altijd een bijzondere gloed. Een warme tint die zijn Hongaarse achter grond verraadt. Ook het programma dat hij vrijdag uitvoert is daar de klinkende afspie geling van: Bach, Mozart, Liszt, Bartók, De bussy en Kodaly. Componisten die binnen de aanpak en tra ditie van Sandor toch ook alles met elkaar te maken hebben.Muziek heeft zijn effect op je zenuwstelsel", verklaart hij zijn manier van spelen. „Een stuk in mineur maakt je depressief. Het zijn geluiden die je gehoor orgaan opvangt en waarop je gestel rea geert. Je kunt over Beethoven van alles en nog wat lezen, om hem beter te gaan begrij pen. Maar wat heb je aan die verhalen, als het gaat om wat er in die muziek zit?" Wie in de New Yorkse muziekwereld zijn naam laat vallen, kan rekenen op een kleine stilte, veroorzaakt door het respect, dat zijn reputatie afdwingt. Niet alleen als solist, maar ook door zijn werk als leraar aan de befaamde Juilliard School of Music. Daar groeien generaties musici op die hij de ken nis doorgeeft, die hij op zijn beurt ontving van de componisten Bartók en Kodaly, zijn leraren aan het conservatorium van Boeda pest. Sandor bewoont een appartemeftt aan de chique zuidelijke rand van Central Park, het groene hart van de wereldstad, waar hij vele tastbare herinneringen bewaart aan een rijke carrière, waarin hij de tot inmid dels legende geworden groten van het kla vier tot zijn vrienden mocht rekenen. Me nigeen liet hem nieuw werk ten doop houden, onder wie Bernstein en Barber. Sandor was op tournee door Latijns-Ame- rika, toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Hij vestigde zich in de VS, werd Amerikaan en diende vervolgens in het leger, als munin- tiedrager. In 1945 zag hij zijn leraar Bartók terug op diens sterfbed. Daar kreeg hij ver zoek om diens derde pas voltooide piano concert ten doop te houden. Een paar jaar geleden zette hij voor Sony al le pianowerken van Bartók op cd en begon hij met een zoon Bartók aan de correctie van alle in druk verschenen werken van zijn vroegere leraar. Een onvermoeibaar man, naar het schijnt. Die op een koude novem beravond kwam luisteren naar het Carnegie Hall debuut van de hem onbekende Soerja- di, vervolgens thuis een brief ging schrijven, om daarna rond middernacht nog even de Nederlandse debutant op te zoeken om hem te complimenteren. Zij het niet zonder een paar welgemeende adviezen. Want Sandor geeft zijn kennis en ervaring graag door. Zo als hij dat ook komende zomer weer op Hol land Music Sessions komt doen. Hans Visser Serie Meesterpianisten, recital Geörgy Sandor: vrijdag 14 januari, 20.15 uur, Concertgebouw, Amsterdam. Toegangsprijs van 31 tot 55. Tel.: 020-6718345. vrijdag 15 januari 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13