Kundun
betovert
Levende stillevens
Oud en nieuw in De Blikvanger
De Niro moet te veel schieten
Campingbeurs
Brabanthallen
Soms beter
een boek
1 3 t/m 19 januari
Nicole Kidman (links) en Sandra
Bullock in Practical Magic.
Cine City
VLIS^NGEN (BelBios 0900-9363)
Practical Magic. Do. t/m di. 19 en 21 45 u
Ronin. Do. 19 en 21.45 u„ vr. 16.15, 19 en 21 45
u., za. enzo. 13.45.16.15,19 en 21.45 u., ma. en
di 19 en 2145 u.;
Enemy of State Wo. 13.45. 16.15, 19 en 21.45
uur, do 19 en 21.45 u„ vr. 16 15,19 en 21.45 u„
za enzo. 13.45,16.15,19en21.45 u„ ma. en di
19 en 21.45 u.;
Antz. Wo. 13.45,16.15 en 19 u., do. 19 en 21.45
u.. vr. 16.15,19 en 21.45 u., za enzo. 13.45,
16,15 en 19 u., ma. en di. 19 u. en 21.45 u.;
Prince of Egypt (ned.). Wo 13 45 en 16.15u., vr.
16.15 u., za. en zo. 13.45 en 16.15 u„
Prince of Egypt (orig.). Wo. 19 u„ do. t/m di.
19.00 u.
What dreams may come. Dagelijks 21.45 u
The Mask of Zorro. Wo. 13.45,19 en 21.45 u vr.
en za. 16.15 u zo. 13.45 en 16.15 u.;
A Perfect Murder. Wo. 19 en 21 45 u.;
Mulan (origineel). Wo. en do.19 u., vr. 16.15 en
19 u., za. t/m di. 19 u.;
Mulan (Ned.). Wo. 13.45 en 16 15 u., za. en zo.
13.45 en 16 15 u.;
Abeltje Wo. 13.45 en 16.15 u., vr. 16.15 u za
enzo 13.45en 16.15 u.;
There's something about Mary Wo. 16.15,19
en 21 45 u do. t/m di. 19 u
The Horse Whisperer. Wo. 13.45 en 21.15 u., do.
t/m di. 21.15 u.;
Saving Private Ryan Wo. t/m di. 21.15 u.
Cinema
MIDDELBURG (0118-613482)
Liar. Wo, 20.30 u.;
Kundun. Do. 20.30 u., vr, 22 u„ za. 19.30 en 22 u.,
zo. 20.30 u.;
La Deuda. Vr. 19.30 u
Pixote. Ma. en di. 20.30 u.
*t Beest
GOES (0113-228142)
De G.V.R. Wo. 13.30 u
Left Luggage. Vr. en za. 20.30 u.
De Koning
HULST (0114-312030)
Practical Magic. Do. 20 u., vr. en za. 19.15en22
u., zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Ronin Dof. 20 u., vr enza. 19.15 en 22 u.,zo. 19
en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Antz. Wo. 14 en 20 u„ vr, 19.15za. 14 en 19.15
u„ zo. 13.45,16.15 en 19 u„ ma. en di. 20 u.;
Enemy of State. Wo. en do 20 u., vr, enza. 19,15
en 22 u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u.. ma. en
di. 20 u.;
The Mask of Zorro. Wo. en do. 20 u., vr. en za.
19.15 u.. zo. 19:
There's something about Mary. Wo. en do. 20
u.. vr en re. 19.15 en 22 u., zo. 19 en 21 30 u„
ma. en di. 20 u.;
The Horse Whisperer. Wo. en do. 20 u., vr. en za
21.15 u., zo. 21 u., ma. en di. 20 u.;
A Perfect Murder. Wo. 20 u., vr. en za. 22 u., zo.
21.30 u.;
Abeltje Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.,
Mulan (Ned.). Wo. en za. 14 u„ zo. 13.45 en
16.15 u.;
Prince of Egypt. Za. 14 u., zo. 13,45 u.;
Prins van Egypte. Wo. 14 u.
Porgy Bess
TERNEUZEN (0115-613293)
Kolya.Wo 20 u.
Cinemactueel
BERGEN OP ZOOM (0164-254886)
Practical Magic. Do. 20 u., vr t'm zo. 18.45 en
21.30 u.. ma. en di. 20 u„
Enemy of the State. Do. 20 u„ vr. en za. 18.45 en
21.30 u.. zo. 16.15,18.45 en 21.30 u.,di. 20 u.;
What dreams may come. Vr. 21.30 u., za. 18.45
en 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u., ma. 20
De prins van Egypte Wo., za. en zo. 14 u..
The mask of Zorro. Wo. 20 u.,
Mulan (Ned.) Wo., za. en zo. 14 u.;
Abeltje. Wo. 14 u„ vr. 18.45u.,za. 14u.,zo. 14 en
16.15 u.;
There's something about Mary. Wo. 20 u,,
Sneak preview. Do. 20 u.;
The Ice Storm. Ma. en di. 20.30 u.
Roxy
BERGEN OP ZOOM (0164-233434)
Snake Eyes. Do. 20 u., vr. en za. 21 30 u., zo. t/m
di. 20 u.;
Enemy of State, wo. en do. 20 u., vr. 18.45 en
21.30 u„ za. 16.30,19 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u.,
ma. en di. 20 u.;
The Mask of Zorro. Wo. 20 u.;
Mulan (Ned.). Wo., za. 14.30 u., zo. 14 u.;
Abeltje. Wo. 14 u., vr. 18.45 u„ za. 14,16.30 en
18.45 u.,zo. 14 en 16.30 u.
Het Nederlands Textielmuseum in Tilburg toont in de ten
toonstelling Motief- Stilleven werk van beeldend kunste
naar Wilma Kuil. Zij brengt in deze tentoonstelling het
stilleven tot leven. Textiel, schilderkunst, fotografie en
voorwerpen uit Museum Boijmans van Beuningen belich
ten in een bijzondere combinatie het thema stilleven.
Wilma Kuil (Vlaardingen.
1949) werkt met bestaande,
bedrukte stoffen. Een einde
loos herhaald bloemetjesmo
tief of een ander druk bewerkt
patroon verandert zij met sub
tiele ingrepen. Vaak zoekt zij
haar inspiratie bij schilderijen
van 'oude meesters', waarbij
haar aandacht vooral uitgaat
naar stillevens en portretten.
Door de toevoeging van kleine
stipjes, lijnen of fijn geschil
derde vlakken ontstaan als het
ware nieuwe stillevens of por
tretten.
Een deel van de tentoonstel
ling wordt gevormd door stil
levens die Wilma Kuil zelf
heeft samengesteld. Zij eta
leert de voorwerpen op be
drukte stoffen, waarbij voor
de keuze van de stof een relatie
wordt gezocht met de voor
werpen. Daarnaast is zij bij
verschillende mensen thuis op
zoek gegaan naar stillevens.
Later heeft zij hiervan foto's
gemaakt. De soms achteloos of
juist met uiterste precisie
neergelegde voorwerpen ver
tellen iets over de eigenaars:
hun leeftijd, geaardheid en de
sfeer waarin zij wonen of wer
ken. Soms vertellen de voor
werpen uit zo'n fotografisch
stilleven iets over het moment
zelf.
De tentoonstelling Motief -
Stilleven: van 16 januari tot
en met 9 mei in het Neder
lands Textielmuseum aan
de Goirlestraat 96 in Til
burg. De openingstijden
zijn van dinsdag tot en met
vrijdag van 10.00 tot 17.00
uur, op zaterdag en zondag
van 12.00 tot 17.00 uur.
Het blikmuseum De Blikvanger in Renesse richt binnen
kort de schijnwerpers op blikken van bekende en minder
bekende ontwerpers. Vanwege het vijfjarig bestaan heeft
het museum een wedstrijd uitgeschreven, waarbij kinde
ren een blikwikkel konden ontwerpen en deze om een leeg
conservenblikje plakken.
De prijsuitreiking is dindag 19
januari om 17.00 uur in De
Blikvanger. Alle ingeleverde
exemplaren zijn in een exposi
tie te bezichtigen. Tegelijker
tijd worden ook blik wikkels
van landelijk bekende ontwer
pers tentoongesteld.
Vroeger maakte men veelvul
dig gebruik van bekende
kunstschilders om reclame
materiaal te ontwerpen voor
de Nederlandse industrie. Bij
voorbeeld Jac. Jongert die de
geel-rode ontwerpen voor Van
Nelle heeft ontworpen en Ma-
chiel Wilmink. Hij tekende
voor Paula-biskwie het Paul
C. Kaiser-meisje. Ook de Dros-
te-blikken genieten grote be-
Werk van Wilma Kuil, te zien in het Nederlands Textielmuseum
in Tilburg.
De kampeerder die deze zo
mer goed beslagen ten ijs wil
komen, begint met een be
zoek aan de Campingbeurs.
Van donderdag 21 tot en met
zondag 24 januari vindt de
veertiende editie van dit jaar
lijkse evenement plaats in de
Brabanthallen in 's-Herto-
genbosch.
Op ruim 20.000 vierkante
meter verdeeld over drie hal
len worden de nieuwste ont
wikkelingen op kampeerge-
bied getoond. Diverse merken
caravans, vouwwagens, ten
ten, campers en stacaravans
staan opgesteld bij ruim 160
exposanten.
Ieder jaar neemt het aantal
deelnemers met toeristische
informatie over binnen- en
buitenlandse vakantiebe
stemmingen toe. Dit jaar zijn
er in totaal honderd toeristi
sche stands aanwezig.
Bij het onderdeel 'Holiday in
action' worden actieve kam-
peervakanties gepresenteerd,
zoals bergbeklimmen, dui
ken, fietsen, mountainbiken,
kanovaren en wandelen. Voor
kinderen is er een speciaal
programma.
In evenementenhal De Stoele-
mat in Bergen op Zoom vindt
vandaag (woensdag) een
bruidsmodeshow plaats. Het
nieuwste op bruidsmodegebied
uit de gehele wereld wordt deze
avond in een flitsende, verras
sende show gepresenteerd aan
toekomstige paren. De avond
begint om 20.00 uur, de zaal gaat
open om 19.00 uur. Meer infor
matie bij VVV Bergen op Zoom,
0164-266000.
Wandelsportvereniging 't Zand
organiseertop zaterdag 16 janu
ari een familie snert-puzzel-
wandeltocht in de binnenstad
van Middelburg. Het startpunt is
in wijkgebouw De Vergulde
Baars aan de Baarjesstraat 42
in Middelburg. Deelnemers kun
nen aan de wandeling beginnen
tussen 13.30 en 14.00 uur. Na af
loop van de tocht is er voor ie
dereen een leuke herinnering
en uiteraard een kom erwten
soep. Voor meer informatie kan
men bellen met 0118-637572 of
0118-628602.
Zaterdag 16 januari begint om
14.00 uur het Nationaal Kampi
oenschap Mens-erger-je-niet
in Prinsenhof aan de Zuiderka
de 6 in Emmeloord. ledereen
kan zich inschrijven tot vijf mi
nuten voor aanvang van het
evenement. Informatie is ver
krijgbaar bij H. Goos, 0527-
697080.
i uit
boi
;vo(
vot
del
i ten
Mi
gei
Lei
Ra,
leer
dei
poi
del
Pi
Oo
i ger
zw,
sch
uit
ove
spl
VO(
ver
poi
De
gee
nie
vra
bui
afv
dat
tru
me
gui
ver
nie
de
tiei
een
rad
nin
stn
O]
Co>
rea
de
Sta
gor
vei
nie
dei
door Piet van de Merwe
Bij de door het International
Film Festival Rotterdam in
het kader van de wereldcine
ma uitgebrachte films, is het
deze maand de beurt aan de
Latijns-Amerikaanse inzen
ding. Uit Colombia komt La
Deuda, wat de schuld bete
kent. Het is een mooi voor
beeld van de literaire invloed
op de filmerij aldaar en ook
exemplarisch voor de ma
gisch realistische stroming.
De twee regisseurs zijn Nico
las Buenaventura Vidal, die
ook het scenario heeft ge
schreven, en Manuel José Al
varez Gaviria.
Vidal en Gaviria denken niet
zozeer in beelden, als wel in
woorden en literaire metafo
ren. En zoals gezegd gemengd
met het voor Latijns-Ameri-
ka typische magisch realisme.
De handeling van de film
vindt plaats in een dorpje in
een niet nader genoemd land.
Het eerste wat we zien is een
schim van een man, die tever
geefs overal aanklopt. De
deuren blijven voor hem ge
sloten en tenslotte valt hij op
het dorpsplein dood neer. Dat
is vreemd, maar nog vreem
der is dat het hele dorp met
een grote boog om de man
heenloopt om ter kerke te
gaan. Om vervolgens zo snel
mogelijk het lijk onder de
grond te schoffelen.
Pandjesbaas
Hij wordt aangeduid als de
Turk en langzaam wordt dui
delijk dat iedereen baat heeft
bij zijn overlijden. De Turk
was de pandjesbaas van het
dorp, die aan iedereen, inclu
sief de pastoor, geld leende en
daarvoor in ruil de geheimen
van de dorpelingen in de vorm
van een pand bewaarde. Nu hij
dood is willen de mensen hun
panden en geheimen weer vei
lig terug.
De angst slaat toe als het graf
van de Turk leeg blij ktMen I
gelooft dat de Turk uit de dood
is opgestaan om de schulden
bij iedereen te innen en alle ge
heimen te onthullen. Iedereen
probeei't zijn eigen zaakjes zo
goed mogelijk te regelen. Het
is een onderhoudende film,
fraai gemaakt, maar de indruk
die ontstaat is toch dat we dit °.e
beter in de vorm van een kort fl
verhaal hadden kunnen lezen.
La Deuda, vrijdag 19.30 uur
in Cinema Middelburg.
Blikmuseum De
pers.
kendheid. Men neemt aan dat
de verpleegster op deze blik
ken is overgenomen van het
Franse schilderij 'Labelle
.chdcolatiëre'.
De tekenaar van deze blikken
is onbekend, maar men weet
wel dat Jan Wiegman de ont
werper is van het bekende
Droste-mannetje. Van deze
schilder heeft, het museum een
uniek blik van Droste in bezit
dat niet gevuld is met cacao,
maar met chocoladekorrels.
Bijzonder is ook dat het gesig
neerd is.
Enkele schilders die dit ook
hebben gedaan, zijn Rie Cra
mer, Rien Poortvliet en Her
man Brood. Van hen en van Es-
cher zijn eveneens blikken te
zien in De Blikvanger.
De tentoonstelling van de
blikontwerpen wordt ge
houden van 19 januari tot
en met 19 februari in blik
museum De Blikvanger
aan de Capelweg 18 in Re-
nesse. De openingstijden
zijn van dinsdag tot en met
vrijdag van 10.00 tot 12.00
uur. Het museum is extra
geopend op zondag 24 ja
nuari en 7 februari van
13.00 tot 17.00 uur.
Blikvanger in Renesse toont blikken van bekende en minder bekende ontwer-
maandag en dinsdag in het ka
dervan Cinema 2000 te zien in de
Middelburgse Cinema.
De film begint met een voor
drachtvan de regisseur zelf, die
harde cijfers geeft over de ar
moede van de Braziliaanse be
volking. Daarna wordt het leven
in beeld gebracht van de tienja
rige Pixote. Tuchthuis en crimi
neel straatleven vormen de
hoofdingrediënten.
Tragische bijzonderheid is dat
hoofdrolspeler Fernando Ra
mos da Silva later zijn filmrol in
de praktijk probeerde te bren
gen en als kleine crimineel stierf
in een vuurgevecht met de poli
tie.
Werkloze geheim agenten en terroristen zijn te herkennen
aan stoppelbaard, Sjofele jassen en dito petjes. Robert de
Niro voegt zich in Ronin moeiteloos naar dit imago, en
blijkt bovendien een aardig mondje Frans te spreken.
door Leo Bankersen
Deze actiethriller van John
Frankenheimergaat van start
in de sfeervolle steegjes en ca
feetjes van Parijs en zal zich
ook verder geheel in Frankrijk
afspelen. Frankenheimeris
een geroutineerd regisseur die
zijn beste werk (waaronder de
politieke thriller 'The Manch-
urian Candidate') al tamelijk
lang geleden maakte. Met
Ronin herstelt hij zich van de
flop 'Island of Dr. Moreau', al
komen de verwachtingen die
deze nieuwe film wekt uitein
delijk toch niet voldoende uit
de verf. De in 1973 overleden
Franse regisseur Jean-Pierre
Melville - zelf een bewonde
raar van Amerikaanse gang
sterfilms - was deze keer zijn
inspiratiebron. Je ziet het in
derdaad wel een beetje terug
in de somber gefotografeerde
locaties en de traag opge
bouwde spanning.
Helaas had scenarist J.D. Zeik
(Ronin is zijn eerste verfilmde
script) kennelijk veel minder
met Melville. Hij bedacht het
gegeven van vijf werkloze spe
cialisten die door een geheim
zinnige opdrachtgever inge
huurd worden om een zo mo
gelijk nog geheimzinniger
koffer met onbekende inhoud
te stelen.
De ontmoeting van de elkaar
argwanend aankijkende
zwaargewichten in een lege
fabriekshal is nog wel doel
treffend. Daarna wordt het
snel minder interessant en ste-
vent Ronin af op een steeds on
geloofwaardiger wordende
opeenvolging van schietpar
tijen, overvallen en spectacu
laire achtervolgingen.
Roninte zien in Cine City
Vlissingen en De Koning
Hulst.
van de Amerikaanse filmma
ker Boeiend, vaak fascine
rend, maar nergens echt visio
nair.
Kundun draait de komende
twee weken in Cinema
Middelburg.
Robert de Niro
Er blijft iets hartgrondig dubbelhartigs na het zien van
Martin Scorsese's laatste film, Kundun: een visueel schit
terende verbeelding van het Tibet van de monniken, een
relevant levensverhaal van de Dalai Lama en zijn groei
naar een wereldvisie waarin geen plaats is voor geweld.
Een werk van passie. Zonder meer. Je herkent die elemen
ten, maar de passie grijpt je nergens naar de keel, schokt
niet en - vooral - laat niets anders zien dan wat je toch al
verwacht.
door Bert Jansma
Hoe gek het ook lijkt, Scorse
se's Kundun past qua thema
eigenlijk best in diens filmoeu-
vre van buitenstaanders die
zich isoleren of geïsoleerd
worden door een maatschap
pij. Van de Christusfiguur in
'The last temptation of Christ',
de geliefden in 'The age of in
nocence' tot en met Robert de
Niro in 'Taxidriver'. Ook Kun
dun gaat over een man die
zich, in het nauw gedreven
door de Chinese overheersers
en zijn eigen keuzes, ziet weg
geduwd over de zijlijn van zijn
land.
Maar wat Kundun mist ten op
zichte van die andere films, is
Scorsese's constante visuele
dramatiek, gebouwd op fla
grante tegenstellingen, beeld-
Pixote
De Argentijnse regisseur Hec
tor Babenco werd wereldbe
roemd met zijn 'Kiss Of The Spi-
derwoman' Minder bekend is
dat hij in 1981 al een grimmig
verslag maakte van het leven
van verwaarloosde kinderen in
Sao Paulo. Die film Pixote is
symboliek en psychische door
kijkjes. Het is daarbij vooral
het scenario van Melissa Ma-
theson dat hem te weinig
ruimte voor nieuwe of eigen
zinnige gezichtspunten biedt.
Incarnatie
Scorsese verfilmt met Kundun
(de aanspreektitel 'Oceaan
van wijsheid') het leven van de
Dalai Lama zelf, ontleend aan
diens boek 'My land and my
people'. De film begint in
1933, wanneer de tweejarige
Tenzin Gvatso op het platte
land wordt ontdekt als de
veertiende incarnatie van de
Dalai Lama, de geestelijke en
wereldlijke leider van Tibet.
De film eindigtin 1959, wan
neer deze voor de Chinese
agressie moet vluchten naar
het Indiase Dharamsala.
Daartussen de zorgvuldig
door monniken-raadgevers
begeleide groei van een kleine
jongen tot een van de weinige
leiders in de wereld met een vi
sie. De manier waarop hij via
films met de buitenwereld
kennis maakt (zelfs histori
sche scènes uit Méliès-films),
zijn herkenning van wezenlij
ke in het socialisme,'zijn te
leurstellende ontmoetingen
met de Chinese communisten
leider Mao Tse Toeng. Overi
gens is Kundun vooral daar
een schoolse geschiedenisles
die het ridicule angstig nadert.
Misschien is het dat diepe res
pect dat Scorsese hier aan zijn
materiaal gekluisterd houdt.
Het is uniek hoe hij Tibet re
construeert in de woestijn van
Marokko, in studio's en via
matte-shots. Met alleen Tibe
taanse hoofdrolspelers, En
gels sprekend. En met gebruik
van alle rituelen, religieuze
muziek en oogverblindend
schitterende kostuums.
Geen 'heiligenleven', geen po
litieke film. Meer een ontdek
king van de wereld door de
ogen van dat tweejarige kind
dat Dalai Lama wordt. Slechts
af en toe duiken er van die ty
pische Scorsese-momenten
op: de rol van de voeten die de
'hoofdrolspeler' vanuit zijn
nederige standpunt ziet passe
ren. Van de sandalen van zijn
simpele ouders tot en met de
glanzend westerse schoenen
van leider Mao.
Kundun moet misschien voor
al gezien worden als een kapi
taal werkstuk van opoffering