Kundun betovert Levende stillevens Oud en nieuw in De Blikvanger De Niro moet te veel schieten Campingbeurs Brabanthallen Soms beter een boek 1 3 t/m 19 januari Nicole Kidman (links) en Sandra Bullock in Practical Magic. Cine City VLIS^NGEN (BelBios 0900-9363) Practical Magic. Do. t/m di. 19 en 21 45 u Ronin. Do. 19 en 21.45 u„ vr. 16.15, 19 en 21 45 u., za. enzo. 13.45.16.15,19 en 21.45 u., ma. en di 19 en 2145 u.; Enemy of State Wo. 13.45. 16.15, 19 en 21.45 uur, do 19 en 21.45 u„ vr. 16 15,19 en 21.45 u„ za enzo. 13.45,16.15,19en21.45 u„ ma. en di 19 en 21.45 u.; Antz. Wo. 13.45,16.15 en 19 u., do. 19 en 21.45 u.. vr. 16.15,19 en 21.45 u., za enzo. 13.45, 16,15 en 19 u., ma. en di. 19 u. en 21.45 u.; Prince of Egypt (ned.). Wo 13 45 en 16.15u., vr. 16.15 u., za. en zo. 13.45 en 16.15 u„ Prince of Egypt (orig.). Wo. 19 u„ do. t/m di. 19.00 u. What dreams may come. Dagelijks 21.45 u The Mask of Zorro. Wo. 13.45,19 en 21.45 u vr. en za. 16.15 u zo. 13.45 en 16.15 u.; A Perfect Murder. Wo. 19 en 21 45 u.; Mulan (origineel). Wo. en do.19 u., vr. 16.15 en 19 u., za. t/m di. 19 u.; Mulan (Ned.). Wo. 13.45 en 16 15 u., za. en zo. 13.45 en 16 15 u.; Abeltje Wo. 13.45 en 16.15 u., vr. 16.15 u za enzo 13.45en 16.15 u.; There's something about Mary Wo. 16.15,19 en 21 45 u do. t/m di. 19 u The Horse Whisperer. Wo. 13.45 en 21.15 u., do. t/m di. 21.15 u.; Saving Private Ryan Wo. t/m di. 21.15 u. Cinema MIDDELBURG (0118-613482) Liar. Wo, 20.30 u.; Kundun. Do. 20.30 u., vr, 22 u„ za. 19.30 en 22 u., zo. 20.30 u.; La Deuda. Vr. 19.30 u Pixote. Ma. en di. 20.30 u. *t Beest GOES (0113-228142) De G.V.R. Wo. 13.30 u Left Luggage. Vr. en za. 20.30 u. De Koning HULST (0114-312030) Practical Magic. Do. 20 u., vr. en za. 19.15en22 u., zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Ronin Dof. 20 u., vr enza. 19.15 en 22 u.,zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Antz. Wo. 14 en 20 u„ vr, 19.15za. 14 en 19.15 u„ zo. 13.45,16.15 en 19 u„ ma. en di. 20 u.; Enemy of State. Wo. en do 20 u., vr, enza. 19,15 en 22 u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u.. ma. en di. 20 u.; The Mask of Zorro. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 u.. zo. 19: There's something about Mary. Wo. en do. 20 u.. vr en re. 19.15 en 22 u., zo. 19 en 21 30 u„ ma. en di. 20 u.; The Horse Whisperer. Wo. en do. 20 u., vr. en za 21.15 u., zo. 21 u., ma. en di. 20 u.; A Perfect Murder. Wo. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 21.30 u.; Abeltje Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u., Mulan (Ned.). Wo. en za. 14 u„ zo. 13.45 en 16.15 u.; Prince of Egypt. Za. 14 u., zo. 13,45 u.; Prins van Egypte. Wo. 14 u. Porgy Bess TERNEUZEN (0115-613293) Kolya.Wo 20 u. Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (0164-254886) Practical Magic. Do. 20 u., vr t'm zo. 18.45 en 21.30 u.. ma. en di. 20 u„ Enemy of the State. Do. 20 u„ vr. en za. 18.45 en 21.30 u.. zo. 16.15,18.45 en 21.30 u.,di. 20 u.; What dreams may come. Vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u., ma. 20 De prins van Egypte Wo., za. en zo. 14 u.. The mask of Zorro. Wo. 20 u., Mulan (Ned.) Wo., za. en zo. 14 u.; Abeltje. Wo. 14 u„ vr. 18.45u.,za. 14u.,zo. 14 en 16.15 u.; There's something about Mary. Wo. 20 u,, Sneak preview. Do. 20 u.; The Ice Storm. Ma. en di. 20.30 u. Roxy BERGEN OP ZOOM (0164-233434) Snake Eyes. Do. 20 u., vr. en za. 21 30 u., zo. t/m di. 20 u.; Enemy of State, wo. en do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u„ za. 16.30,19 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u., ma. en di. 20 u.; The Mask of Zorro. Wo. 20 u.; Mulan (Ned.). Wo., za. 14.30 u., zo. 14 u.; Abeltje. Wo. 14 u., vr. 18.45 u„ za. 14,16.30 en 18.45 u.,zo. 14 en 16.30 u. Het Nederlands Textielmuseum in Tilburg toont in de ten toonstelling Motief- Stilleven werk van beeldend kunste naar Wilma Kuil. Zij brengt in deze tentoonstelling het stilleven tot leven. Textiel, schilderkunst, fotografie en voorwerpen uit Museum Boijmans van Beuningen belich ten in een bijzondere combinatie het thema stilleven. Wilma Kuil (Vlaardingen. 1949) werkt met bestaande, bedrukte stoffen. Een einde loos herhaald bloemetjesmo tief of een ander druk bewerkt patroon verandert zij met sub tiele ingrepen. Vaak zoekt zij haar inspiratie bij schilderijen van 'oude meesters', waarbij haar aandacht vooral uitgaat naar stillevens en portretten. Door de toevoeging van kleine stipjes, lijnen of fijn geschil derde vlakken ontstaan als het ware nieuwe stillevens of por tretten. Een deel van de tentoonstel ling wordt gevormd door stil levens die Wilma Kuil zelf heeft samengesteld. Zij eta leert de voorwerpen op be drukte stoffen, waarbij voor de keuze van de stof een relatie wordt gezocht met de voor werpen. Daarnaast is zij bij verschillende mensen thuis op zoek gegaan naar stillevens. Later heeft zij hiervan foto's gemaakt. De soms achteloos of juist met uiterste precisie neergelegde voorwerpen ver tellen iets over de eigenaars: hun leeftijd, geaardheid en de sfeer waarin zij wonen of wer ken. Soms vertellen de voor werpen uit zo'n fotografisch stilleven iets over het moment zelf. De tentoonstelling Motief - Stilleven: van 16 januari tot en met 9 mei in het Neder lands Textielmuseum aan de Goirlestraat 96 in Til burg. De openingstijden zijn van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur, op zaterdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur. Het blikmuseum De Blikvanger in Renesse richt binnen kort de schijnwerpers op blikken van bekende en minder bekende ontwerpers. Vanwege het vijfjarig bestaan heeft het museum een wedstrijd uitgeschreven, waarbij kinde ren een blikwikkel konden ontwerpen en deze om een leeg conservenblikje plakken. De prijsuitreiking is dindag 19 januari om 17.00 uur in De Blikvanger. Alle ingeleverde exemplaren zijn in een exposi tie te bezichtigen. Tegelijker tijd worden ook blik wikkels van landelijk bekende ontwer pers tentoongesteld. Vroeger maakte men veelvul dig gebruik van bekende kunstschilders om reclame materiaal te ontwerpen voor de Nederlandse industrie. Bij voorbeeld Jac. Jongert die de geel-rode ontwerpen voor Van Nelle heeft ontworpen en Ma- chiel Wilmink. Hij tekende voor Paula-biskwie het Paul C. Kaiser-meisje. Ook de Dros- te-blikken genieten grote be- Werk van Wilma Kuil, te zien in het Nederlands Textielmuseum in Tilburg. De kampeerder die deze zo mer goed beslagen ten ijs wil komen, begint met een be zoek aan de Campingbeurs. Van donderdag 21 tot en met zondag 24 januari vindt de veertiende editie van dit jaar lijkse evenement plaats in de Brabanthallen in 's-Herto- genbosch. Op ruim 20.000 vierkante meter verdeeld over drie hal len worden de nieuwste ont wikkelingen op kampeerge- bied getoond. Diverse merken caravans, vouwwagens, ten ten, campers en stacaravans staan opgesteld bij ruim 160 exposanten. Ieder jaar neemt het aantal deelnemers met toeristische informatie over binnen- en buitenlandse vakantiebe stemmingen toe. Dit jaar zijn er in totaal honderd toeristi sche stands aanwezig. Bij het onderdeel 'Holiday in action' worden actieve kam- peervakanties gepresenteerd, zoals bergbeklimmen, dui ken, fietsen, mountainbiken, kanovaren en wandelen. Voor kinderen is er een speciaal programma. In evenementenhal De Stoele- mat in Bergen op Zoom vindt vandaag (woensdag) een bruidsmodeshow plaats. Het nieuwste op bruidsmodegebied uit de gehele wereld wordt deze avond in een flitsende, verras sende show gepresenteerd aan toekomstige paren. De avond begint om 20.00 uur, de zaal gaat open om 19.00 uur. Meer infor matie bij VVV Bergen op Zoom, 0164-266000. Wandelsportvereniging 't Zand organiseertop zaterdag 16 janu ari een familie snert-puzzel- wandeltocht in de binnenstad van Middelburg. Het startpunt is in wijkgebouw De Vergulde Baars aan de Baarjesstraat 42 in Middelburg. Deelnemers kun nen aan de wandeling beginnen tussen 13.30 en 14.00 uur. Na af loop van de tocht is er voor ie dereen een leuke herinnering en uiteraard een kom erwten soep. Voor meer informatie kan men bellen met 0118-637572 of 0118-628602. Zaterdag 16 januari begint om 14.00 uur het Nationaal Kampi oenschap Mens-erger-je-niet in Prinsenhof aan de Zuiderka de 6 in Emmeloord. ledereen kan zich inschrijven tot vijf mi nuten voor aanvang van het evenement. Informatie is ver krijgbaar bij H. Goos, 0527- 697080. i uit boi ;vo( vot del i ten Mi gei Lei Ra, leer dei poi del Pi Oo i ger zw, sch uit ove spl VO( ver poi De gee nie vra bui afv dat tru me gui ver nie de tiei een rad nin stn O] Co> rea de Sta gor vei nie dei door Piet van de Merwe Bij de door het International Film Festival Rotterdam in het kader van de wereldcine ma uitgebrachte films, is het deze maand de beurt aan de Latijns-Amerikaanse inzen ding. Uit Colombia komt La Deuda, wat de schuld bete kent. Het is een mooi voor beeld van de literaire invloed op de filmerij aldaar en ook exemplarisch voor de ma gisch realistische stroming. De twee regisseurs zijn Nico las Buenaventura Vidal, die ook het scenario heeft ge schreven, en Manuel José Al varez Gaviria. Vidal en Gaviria denken niet zozeer in beelden, als wel in woorden en literaire metafo ren. En zoals gezegd gemengd met het voor Latijns-Ameri- ka typische magisch realisme. De handeling van de film vindt plaats in een dorpje in een niet nader genoemd land. Het eerste wat we zien is een schim van een man, die tever geefs overal aanklopt. De deuren blijven voor hem ge sloten en tenslotte valt hij op het dorpsplein dood neer. Dat is vreemd, maar nog vreem der is dat het hele dorp met een grote boog om de man heenloopt om ter kerke te gaan. Om vervolgens zo snel mogelijk het lijk onder de grond te schoffelen. Pandjesbaas Hij wordt aangeduid als de Turk en langzaam wordt dui delijk dat iedereen baat heeft bij zijn overlijden. De Turk was de pandjesbaas van het dorp, die aan iedereen, inclu sief de pastoor, geld leende en daarvoor in ruil de geheimen van de dorpelingen in de vorm van een pand bewaarde. Nu hij dood is willen de mensen hun panden en geheimen weer vei lig terug. De angst slaat toe als het graf van de Turk leeg blij ktMen I gelooft dat de Turk uit de dood is opgestaan om de schulden bij iedereen te innen en alle ge heimen te onthullen. Iedereen probeei't zijn eigen zaakjes zo goed mogelijk te regelen. Het is een onderhoudende film, fraai gemaakt, maar de indruk die ontstaat is toch dat we dit °.e beter in de vorm van een kort fl verhaal hadden kunnen lezen. La Deuda, vrijdag 19.30 uur in Cinema Middelburg. Blikmuseum De pers. kendheid. Men neemt aan dat de verpleegster op deze blik ken is overgenomen van het Franse schilderij 'Labelle .chdcolatiëre'. De tekenaar van deze blikken is onbekend, maar men weet wel dat Jan Wiegman de ont werper is van het bekende Droste-mannetje. Van deze schilder heeft, het museum een uniek blik van Droste in bezit dat niet gevuld is met cacao, maar met chocoladekorrels. Bijzonder is ook dat het gesig neerd is. Enkele schilders die dit ook hebben gedaan, zijn Rie Cra mer, Rien Poortvliet en Her man Brood. Van hen en van Es- cher zijn eveneens blikken te zien in De Blikvanger. De tentoonstelling van de blikontwerpen wordt ge houden van 19 januari tot en met 19 februari in blik museum De Blikvanger aan de Capelweg 18 in Re- nesse. De openingstijden zijn van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur. Het museum is extra geopend op zondag 24 ja nuari en 7 februari van 13.00 tot 17.00 uur. Blikvanger in Renesse toont blikken van bekende en minder bekende ontwer- maandag en dinsdag in het ka dervan Cinema 2000 te zien in de Middelburgse Cinema. De film begint met een voor drachtvan de regisseur zelf, die harde cijfers geeft over de ar moede van de Braziliaanse be volking. Daarna wordt het leven in beeld gebracht van de tienja rige Pixote. Tuchthuis en crimi neel straatleven vormen de hoofdingrediënten. Tragische bijzonderheid is dat hoofdrolspeler Fernando Ra mos da Silva later zijn filmrol in de praktijk probeerde te bren gen en als kleine crimineel stierf in een vuurgevecht met de poli tie. Werkloze geheim agenten en terroristen zijn te herkennen aan stoppelbaard, Sjofele jassen en dito petjes. Robert de Niro voegt zich in Ronin moeiteloos naar dit imago, en blijkt bovendien een aardig mondje Frans te spreken. door Leo Bankersen Deze actiethriller van John Frankenheimergaat van start in de sfeervolle steegjes en ca feetjes van Parijs en zal zich ook verder geheel in Frankrijk afspelen. Frankenheimeris een geroutineerd regisseur die zijn beste werk (waaronder de politieke thriller 'The Manch- urian Candidate') al tamelijk lang geleden maakte. Met Ronin herstelt hij zich van de flop 'Island of Dr. Moreau', al komen de verwachtingen die deze nieuwe film wekt uitein delijk toch niet voldoende uit de verf. De in 1973 overleden Franse regisseur Jean-Pierre Melville - zelf een bewonde raar van Amerikaanse gang sterfilms - was deze keer zijn inspiratiebron. Je ziet het in derdaad wel een beetje terug in de somber gefotografeerde locaties en de traag opge bouwde spanning. Helaas had scenarist J.D. Zeik (Ronin is zijn eerste verfilmde script) kennelijk veel minder met Melville. Hij bedacht het gegeven van vijf werkloze spe cialisten die door een geheim zinnige opdrachtgever inge huurd worden om een zo mo gelijk nog geheimzinniger koffer met onbekende inhoud te stelen. De ontmoeting van de elkaar argwanend aankijkende zwaargewichten in een lege fabriekshal is nog wel doel treffend. Daarna wordt het snel minder interessant en ste- vent Ronin af op een steeds on geloofwaardiger wordende opeenvolging van schietpar tijen, overvallen en spectacu laire achtervolgingen. Roninte zien in Cine City Vlissingen en De Koning Hulst. van de Amerikaanse filmma ker Boeiend, vaak fascine rend, maar nergens echt visio nair. Kundun draait de komende twee weken in Cinema Middelburg. Robert de Niro Er blijft iets hartgrondig dubbelhartigs na het zien van Martin Scorsese's laatste film, Kundun: een visueel schit terende verbeelding van het Tibet van de monniken, een relevant levensverhaal van de Dalai Lama en zijn groei naar een wereldvisie waarin geen plaats is voor geweld. Een werk van passie. Zonder meer. Je herkent die elemen ten, maar de passie grijpt je nergens naar de keel, schokt niet en - vooral - laat niets anders zien dan wat je toch al verwacht. door Bert Jansma Hoe gek het ook lijkt, Scorse se's Kundun past qua thema eigenlijk best in diens filmoeu- vre van buitenstaanders die zich isoleren of geïsoleerd worden door een maatschap pij. Van de Christusfiguur in 'The last temptation of Christ', de geliefden in 'The age of in nocence' tot en met Robert de Niro in 'Taxidriver'. Ook Kun dun gaat over een man die zich, in het nauw gedreven door de Chinese overheersers en zijn eigen keuzes, ziet weg geduwd over de zijlijn van zijn land. Maar wat Kundun mist ten op zichte van die andere films, is Scorsese's constante visuele dramatiek, gebouwd op fla grante tegenstellingen, beeld- Pixote De Argentijnse regisseur Hec tor Babenco werd wereldbe roemd met zijn 'Kiss Of The Spi- derwoman' Minder bekend is dat hij in 1981 al een grimmig verslag maakte van het leven van verwaarloosde kinderen in Sao Paulo. Die film Pixote is symboliek en psychische door kijkjes. Het is daarbij vooral het scenario van Melissa Ma- theson dat hem te weinig ruimte voor nieuwe of eigen zinnige gezichtspunten biedt. Incarnatie Scorsese verfilmt met Kundun (de aanspreektitel 'Oceaan van wijsheid') het leven van de Dalai Lama zelf, ontleend aan diens boek 'My land and my people'. De film begint in 1933, wanneer de tweejarige Tenzin Gvatso op het platte land wordt ontdekt als de veertiende incarnatie van de Dalai Lama, de geestelijke en wereldlijke leider van Tibet. De film eindigtin 1959, wan neer deze voor de Chinese agressie moet vluchten naar het Indiase Dharamsala. Daartussen de zorgvuldig door monniken-raadgevers begeleide groei van een kleine jongen tot een van de weinige leiders in de wereld met een vi sie. De manier waarop hij via films met de buitenwereld kennis maakt (zelfs histori sche scènes uit Méliès-films), zijn herkenning van wezenlij ke in het socialisme,'zijn te leurstellende ontmoetingen met de Chinese communisten leider Mao Tse Toeng. Overi gens is Kundun vooral daar een schoolse geschiedenisles die het ridicule angstig nadert. Misschien is het dat diepe res pect dat Scorsese hier aan zijn materiaal gekluisterd houdt. Het is uniek hoe hij Tibet re construeert in de woestijn van Marokko, in studio's en via matte-shots. Met alleen Tibe taanse hoofdrolspelers, En gels sprekend. En met gebruik van alle rituelen, religieuze muziek en oogverblindend schitterende kostuums. Geen 'heiligenleven', geen po litieke film. Meer een ontdek king van de wereld door de ogen van dat tweejarige kind dat Dalai Lama wordt. Slechts af en toe duiken er van die ty pische Scorsese-momenten op: de rol van de voeten die de 'hoofdrolspeler' vanuit zijn nederige standpunt ziet passe ren. Van de sandalen van zijn simpele ouders tot en met de glanzend westerse schoenen van leider Mao. Kundun moet misschien voor al gezien worden als een kapi taal werkstuk van opoffering

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 46