SLI lijft Lighting Partners Goes in Zelden vertolkt Antigone staat bol van engagement Colleges plaatsen film in historische context PZC College over kostenbewust lassen SSig+m iM Spoorwegwachters in beklaagdenbank na dodelijk ongeval zeeland 18 Producent lichtarmatiiren in acht jaar naar 30 miljoen gulden omzet ondernemend zeeland Bobbe Mode Vlissingen verkocht aan Gimbrère L kunst cultuur J; V i» - 'A woensdag 13 januari 1999 door Claudia Sondervan GOES - Lighting Partners in Goes, ontwikkelaar en produ cent van lichtarmaturen en de Hi-spot, is overgenomen door het Amerikaanse concern SLI, Sylvania Lighting Internatio- Kwaliteitskringen bij pompstations Nutsbedrijven MIDDELBURG - De Kwali- teitskringen Zeeuws-Vlaande ren en Midden- en Noord-Zee land zijn voor hun eerste bijeenkomst in 1999 te gast bij NV Delta Nutsbedrijven. Daar worden de leden geïnfor meerd over de kwaliteitszorg systemen van Delta Nutsbe drijven en de wijze waarop de ze worden ingevoerd in de be drijfsorganisatie. De kring Zeeuws-Vlaanderen wordt morgen, donderdag, ontvangen bij het pompstation Brakman aan de Lozeschor- weg in Philippine vanaf 13.45 uur. De kring Midden- en Noord-Zeeland bezoekt don derdag 4 februari pompstation Haamstede aan de A van der Weijdeweg in Haamstede van af 13.45 uur. nal. Het management, in de personen van bedrijfsoprichter Cees van de Vrie als algemeen directeur en zijn zoon Richard van de Vrie als commercieel di recteur, blijft ongewijzigd. Lighting Partners blijft onder de eigen naam onafhankelijk opereren. SLI Incorporations is een aan de beurs van New York geno teerd concern dat actief in in de productie van lichtbronnen. SLI, dat haar basis in Massa chusetts heeft omvat een groep van 27 bedrijven. Lighting Partner BV werd in oktober 1991 opgericht door Cees van de Vrie in Goes als producent van lichtarmaturen. Het bedrijf aan de Anthony Fokkerstraat is uitgegroeid tot werkgever voor 22 mensen, die de verkoop en productie aan sturen. De productie zelf heeft Lighting neergelegd bij sociale werkplaatsen in Zeeland, Bra bant en Limburg, waar circa duizend mensen assemblage- werk voor het bedrijf verrich ten. In Zeeland werkt het bedrijf samen met de Werk plaatsen Walcheren in Middel burg. de Zuidhoek in Zierik- zee, Dethon in Hulst en de Binnenhof in Middelharnis. Lichtarmaturen Het Goese bedrijf ontwikkelt en produceert lichtarmaturen voor de detailhandelsverkoop via bouwmarkten en voor de groothandels voor installa teurs en projectinrichters. Naast de productie in de naam van opdrachtgevers brengt het bedrijf eigen lijnen uit, zoals de nieuwe Project Collection, een moderne verlichtingslijn voor de semi-technische markt. Lighting Partner BV bereikte over 1998 een bruto-omzet van 30 miljoen gulden. Voor 1999 verwacht het bedrijf een omzet van 45 miljoen gulden, zegt commercieel manager Richard van de Vrie. Grote stimulans voor het bedrijf was de ontwik keling van de Hi-spot, de eerste halogeenlamp zonder trans formator die Lighting Partners in samenwerking met SLI ont wikkelde en die in 1997 op de markt verscheen. De vondst gaf de lamp veel meer ontwerp- mogelijkheden, doordat onder meer brandbare materialen in de armaturen te verwerken waren. Halogeenlampen met transformator ontwikkelen daarvoor te veel hitte. De Hi- spot heeft Lighting Partners tot marktleider gemaakt, stelt Van de Vrie. De koppeling met SLI ziet hij als een logische stap in de sa menwerking. Een groot deel van de productie van SLI-be- drijven gaat mee in de verkoop door Lighting Partners. „Ligh ting Partners geeft SLI een stuk technische kennis en flexibiliteit die het concemzelf mist." Van de Vrie verwacht de ko mende tijd een voorzetting van de harde groei van het bedrijf. Met name de sociale werk plaatsen en toeleveranciers zullen meegroeien, verwacht hij De organisatie van het be drijf zelf zal daarbij niet veran deren, zegt Van de Vrie. De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Wissingen, of via fax 0118-470102. door Claudia Sondervan VLISSINGEN - In het 65ste bestaansjaar gaat damesmo dezaak Bobbe Mode in Vlissin gen over in handen van Gim brère BV in Tilburg. Gimbrère heeft een keten van twaalf damesmodezaken in Zuid-Nederland, waaronder een in de Lange Delft in Mid delburg. het in 1990 overgeno men bedrijf Waals. Bobbe Mode ontstond in de ja ren dertig als stoffenzaak en groeide na de Tweede Wereld oorlog uit tot de modespeciaal zaak van nu. De winkel aan de Walstraat be houdt de eigen naam en het verkoopteam blijft onder lei ding van mevrouw M. I. Goed volk. Eigenaar J. Goedvolk gaat activiteiten ontplooien op het gebied van training van verkooppersoneel. De overname is effectief per augustus 1999. De aanstaande wintercollectie is de eerste die verzorgd is door de inkoop van L. C. A Gimbrère vanuit Til burg. De Gimbrère-groep is ontstaan uit de boetieks van de paraplufabrikant Jean-Fran- cois Gimbrère (sinds 1839). Te gen 1950 vormde Charles Gim brère de winkels om tot de brede kledingzaken. door Claudia Sondervan HEIN KEN SZ AND - Goed laswerk leve ren en precies weten hoeveel de werk zaamheden kosten en of het goedkoper kan. Die wetenschap staat centraal tijdens de themabijeenkomst kostenbewust lassen die De Zeeuwse Lasgroep dinsdag 2 6 janu ari houdt in De Stenge in Heinkenszand. Daar wordt door de ZLG en Syntens een gedetailleerd college met demonstraties verzorgd. Medewerking geven Schelde Technology Sendees te Vlissingen, Wagenvoorde Las techniek te Middelburg, adviesbureau AdK te Hardinxveld-Giessendam, het Ne derlands Instituut voor Lastechniek te Voorschoten, Cloos Nederland te Tiel. H. W. Technics te Brielle, Lloyd's Register te Vlissingen en Syntens te Middelburg. Enkele van de zaken die worden behan deld: de belangrijkste ontwikkelingen in de lastechniek, de invloed van lastoevoeg- materiaal op de kostprijs, positioneren en mechaniseren bij lassen, de bepaling van laskosten met het computerrekenpro gramma Costcomp, lasonderzoek, plas- mapoederlassen, STT-Mig /Maglassen, de noodzaak van voorverwarmen en werken onder gecertificeerd keur. foto Lex de Meester teeuwsche p„ r- - Courant I doorTheo Giele Achteloosheid. Roekeloos gedrag. Grof verzuim. Offi cier van justitie J. L. Andrea nam grote woorden in de mond tegen een spoorwegarbeider uit Hansweert en een rangeerder uit Kruiningen die op vrijdag 13 januari 1950 terechtstonden voor de Middelbui'gse recht bank. Volgens officier van justitie An drea waren zij de veroorzakers van een botsing tussen een trein en een autobus op 1 oktober 1949 in Kxiiiningen. Bij het ongeval kwam de enige passagier van de bus om het le ven; de chauffeur bleef onge deerd. Automatische spoorwegbevei liging bestond in die dagen nog niet. Pas ver in de jaren zestig werden de spoorbomen die niet door mensen handen maar door elekti'onica wei-den gestuurd, gemeengoed. De beveiliging van overgangen was mensen werk. Even een klein moment van onoplettendheid kon fataal zijn. Nalatigheid De twee arbeiders die in 1950 in het beklaagdenbankje stonden waren niet de eerste en ook niet de laatste NS'ex-s die door justi tie nalatigheid werden verwe ten. Een spooiwegwachter, die dienst deed op een drukke over gang, zei eind jaren zestig: „Je staat met een half been in de cel." Het ongeluk van 1 oktober 1949 leek een gevolg te zijn van inges leten routinehandelingen. De trein uit Krabbendxjke was ge passeerd. Die uit de richting Ka- pelle kwam vanuit de ander the richting. fr De adjunct-commies bij de Ni ste trad op als getuige in de zaak bui aldus de PZC: „De getuige zei j,ia de, dat er dikwijls klachtei^r kwamen van mensen die meen stu den te lang voor de ovexweg t pja moeten wachten en daaronbes streefde men er naar het publiel uit ter wille te zijn. Wanneer de trei het nen op tijd zijn bestaat er enig we, speling en kunnen de bomeihig even geopend wox-den. Op de be |eg wuste dag was de trein uit Krab dat bendijke echter te laat..." Spoorboom En dat betekende dat het wel{jer willende duo de spoorbooi opendeed op het moment dat d M trein uit Kapelle al dicht b n was. De buschauffeur zette zij ta voertuig in beweging en zag t( e zijn schi'ik de aanstormend iar tr-ein. Hij gaf nog vol gas, maa no kon niet voorkomen dat de trei ;M zijn bus in de flank ramde. Ee pE dode en een grote ravage wane het gevolg. |e De adjunct-commies stond nieier terecht. Hij was bezig met he 0c verkopen van kaartjes en ze nooit opdracht te hebben gege )0x ven voor het openen van d )v, spoorbomen. En de twee arbei ro ders dachten van elkaar dat z er: die opdracht wel hadden gekre 0e gen. li, Officier van justitie Andi'ea eis[ei te drie en één maand gevange re nisstx-af. Twee weken later volgde de uit [ai spraak. De rechtex-s bleken aan pC merkelijk milder in hun oordee )a Op 27 januari werden beidat spoorwegarbeiders verooi-deel ij] tot één maand voorwaardelij jj en boetes van vijfenzeventig e n, vijftig gulden. ,j] door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het muziek stuk Antigone voor zang en piano, dat komende zaterdag in de Kloveniersdoelen in Mid delburg wordt uitgevoerd door sopraan Jannie Pranger en pianiste Tomoko Mukaiyama, is maar zelden op het podium te horen. De Pools-Ameri- kaanse componist Frederic Rzewski schreef het in 1982. Sindsdien is het vijf keer uitge voerd, waarvan tot vorig jaar niet eenmaal in Nederland. In mei ging in Utrecht de theatra le uitvoering van Pranger en Mukaiyama in première. „We hebben veel contact gehad met Rzewski en hij was erg te spre ken over onze enscenering", zegt Pranger. Rzewski had aanvankelijk be dacht dat de handeling van het op het klassieke drama van So- phokles gebaseerde stuk dooi de zangeres met poppen kon worden uitgebeeld. In de prak- tijk kon die oplossing hem ech ter maar matig bekoren. Regis seur Jan Ritsema laat Pranger en Mukaiyama in het stuk ac teren, waarbij ook een belang- rijke rol xs weggelegd voor het eenvoudige decor dat de Belgi sche kunstenaar Gorik Lin demans heeft ontworpen. „Rzewski is een politiek geën gageerde componist", vertelt Pranger. „Hij heeft ooit ook de verklaring van de universele rechten van de mens getoon zet. Dit stuk heeft een belang rijke politieke lading. Het ver haal van Antigone is een bekend gegeven. Rzewski heeft zich bewust niet op de vei-sie van Sophokles geba- seei'd, maar op die van Bertolt Brecht, die weer is geïnspi- ï-eerd op een versie van Hölder- lin. Brecht heeft er het zijne van gemaakt. Het stuk gaat bij hem over politiek en het demo cratisch bewustzijn van het volk. Met Ritsema hebben we daarom één ding voorop ge steld: bij onze uitvoering moe ten de mensen goed snappen waarom het gaat." Weerbarstig Dat was moeilijk genoeg, want het verhaal van Sophokles, de tekst van Brecht en de müziek van Rzewski zijn weerbarstig. Antigone staat voor een dilem ma. Zij wil haar broers begra ven die in de ooi-log zijn omge komen, maar de machthebber Kreon verbiedt haar een van hen te ruste te leggen. Hij wil het lijk door de raven laten op peuzelen. Antigone drijft toch haar zin door met een gruwe lijke straf als gevolg. Ze wordt levend begraven. Pranger: „Het is een oorlog om Sopraan Jannie Pranger: „Brecht pepert ons eigenlijk in dat we de machthebbers die we kiezen kritisch moeten blijven volgen." foto Camilla van Zuylen geld, zoals zo vaak. Antigone kondigt aan dat alles zal mislo pen. Er sneuvelen ontzettend veel mensen, maar Kreon en de oudsten willen toch doorgaan. Ze kiezen voor de ondex-gang en er is maar één iemand die zegt: 'Waar zijn we mee bezig?' Die vx-aag is altijd actueel. Wat doen wij bijvooi-beeld met Saddam Hussein? Het stuk in de versie van Brecht is een plei dooi voor bui-gerlijke onge hoorzaamheid. Brecht pepert ons eigenlijk in dat we de machthebbers die we kiezen kritisch moeten bl ij ven volgen Parlementaire enquêtes blij ven nodig." Stoelen Het uitzonderlijke aan de voorstelling van zaterdag is dat Pranger en Mukaiyama met zijn tweeën een klassiek drama opvoeren en dan ook nog eens als zangeres en pia niste. „De meeste figuren wor den uitgebeeld door stoelen", verklaart Pranger. „En wat ik zing is vooral een recitatief. Ana-achtige delen komen nauwelijks voor. Het is tekst, tekst, tekst en nog eens tekst. Als zangeres ga ik aan het ein de van het stuk ten onder in het geweld van de piano en het slagwerk dat ik zelf moet spe len Maar de middelen die we gebruiken zijn zeer beschei den. Alles past in een klein au tootje." De muziek is niet avant-gar- distisch maar vooral ritmisch, aldus Pranger. „Daaruit blijkt dat Rzewski echt een Ameri kaanse componist is, met wor tels in de jazz. Onze uitvoering van Antigone zou ik niet mooi willen noemen. De schoonheid zit hem in de ernst van het ver haal en het feit dat er twee vrouwen naar eer en geweten op het podium mee bezig zijn. Tomoko heeft een belangrijke rol. Zij heeft veel van Rzewski gespeeld en ooit voor hem de bladzijden omgeslagen toen hij dit stuk speelde. Toen heeft ze een kopie meegekx-egen en sindsdien liep ze met het idee rond Antigone eens uit te voe ren. Als pianist heeft Rzewski in deze compositie goed voor zichzelf gezorgd. Hij is ook heel virtuoos, dus het vergt wat om dit te spelen. Bij het acteren zou je kunnen zeggen dat ik de rol heb van verteller. Ik vertolk de tekst en neem een redelijk onafhankelijke positie in. To moko verbeeldt de gevoelens die in het stuk zitten. Wat zij doet, is heel heftig. Zij laat de machteloze strijd zien van de mens die vermorzeld wordt, het menseüjke leed." Reacties Antigone is na een paai' voor stellingen in Nederland op tournee geweest door België en Duitsland. De reacties waren goedzegt Pranger, ma a r ze nu anceert: „De mensen die een beetje op de hoogte zijn met de Griekse tragedie, snappen het verhaal beter. De tekst blijft redelijk moeilijk te volgen. Mensen die mee kunnen gaan in het verhaal, die zich vinden in het engagement, die mensen vinden onze uitvoering prach tig." Theaterconcert. Antigone van Fre deric Rzewski door Jannie Pranger en Tomoko Mukaiyama. Klove niersdoelen Middelburg, zaterdag 16 januari om 20.30 uur. door Ernst Jari Rozendaal MIDDELBURG - De Zeeuwse Volksuniversiteit en de stich ting Cinema Middelburg orga niseren ook dit'jaar een aantal filmcolleges. Aan de hand van vertoningen van een toonaan gevende film en colleges daar over door kenners, krijgen be zoekers de gelegenheid meer te weten te komen over de histori sche context van bepaalde films. De colleges vinden plaats op de maandagen 1 februari, 15 en 29 maart en 26 april. Als eerste komt de film De tuin van de Fin- zi-Contini's (1970) aanbod. On derwerp is de jodenvervolging inhet fascistische Italië ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. In de tuin van een rijke joodse fa milie brengt een groep jongeren zijn vrije tijd door. Buiten de omheining wordt de wereld steeds vijandiger. De groep zal uiteindelijk uiteenvallen, om dat de jongeren vertrekken, doodgaan of ziek worden. Ach tergrond van deze gebeurtenis sen zijn de isolatie en vervolging van de Italiaanse joden. Roman De film, waarin onder anderen Dominique Sanda en Helmut Berger meespelen, is gebaseerd op een roman van Georgio Bas- sani uit 1962. De première in 1970 werd gevierd als de come back van regisseur Vittorio De Sica. Het college over De tuin van de Finzi-Contini's wordt verzorgd door Radboud Lucas- sen. Hij studeerde Russisch en Italiaans en werkt bij het film theater De Lieve Vrouwen in Amersfoort en Rialto in Amster dam. Fresco De roman The luck of Barry Lyndon van William Thackeray was de basis voor de film Barry Lyndon (1975) van regisseur Stanley Kubrick. Het is een fresco vol monumentale beeld composities, waarin de acht tiende eeuw aan de ogen van de filmkijkers voorbij trekt. Ku brick wordt beschouwd als een meesterregisseur die een unieke plaats inneemt in de filmwereld vanwege zijn stijl, zijn aparte oeuvre en het feit dat hij vanuit Engeland werkt en niet in grote filmstudio's. Gastspreker over de film is Gijs van der Lely. Hij studeerde filmwetenschappen in Amsterdam en schrijft onder meer voor het filmtijdschrift Skrien. Op 29 maart is de beurt aan Boc caccio '70 (1962). Drie bekende regisseurs werden voor de film gekoppeld aan drie grote film sterren: Fellini aan Anita Ek- L berg, Visconti aan Rom^, Schneider en De Sica aan Soj Qr; hia Loren. Elke regisseur vei jjj, filmde een episode in de trai rei van Boccaccio's vertellingen ,j, de Decamerone. Om de gees a, van de schrijver te benadere pe filmden ze stuk voor stuk in hu: Fe meest vulgaire stijl. De fili ae wordt ingeleid door Radbou Lucassen. Het vierde en laatste filmcolleg jc wordt gegeven door Bernadett e] Kester. Zij studeerde maat schappijgeschiedenis in Rotter dam en specialiseerde ziel ep daarbij in filmstudies. Ze be handelt Cria Cuervos (1975) vaier de Spaanse regisseur Carlo Saura, een vertelling over eei kapot gezin in de nadagen vai het Franco-regime. Het is eei parabel over het meisje Ana cla denkt te kunnen beschikke over leven en dood. Geraldin Chaplin is een van de hoofdrol spelers in de film. De vier films maken deel uit va a het programma Cinema 200 dat het hele jaar op de maan dagavond in Cinema Middel burg loopt. In het kader daarva - wordt elke twee weken een an dere filmklassieker geprogram rneerd. Ook de vier filmcollege vinden plaats in het Schutter: hoftheater in Middelburg en be ginnen om 19.30 uur. De film beginnen om 20.30 uur. ol >a Scène uit Boccaccio '70, met Sophia Loren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 18