Maleisië bestormt de hemel lC LI 1 I Woestecharme van Brechts poëzie Freya North schrijft ondeugend Amsterdamse gitaarband Caesar Overzichtsexpositie Jacobus van Hoogbouw in Kuala Lumpur cultuur 10 ii i3 i4 9 PZC gaat verloren in Nederlandse voor jong en oud vindt internationaal gehoor Looy in Haarlem arenlang ging het de Maleisische economie voor de wind. De welvaart die het land overstroomde, moest tot uitdrukking komen in het beeld van de hoofdstad Kuala Lumpur. Een bouwgolf was het gevolg. Niet omdat er ruimte te kort was voor kantoren en hotels, maar omdat hoogbouw de trots en het prestige van het land weerspiegelt. Dus werden de Petronas Towers gebouwd, met 452 meter nog even het hoogste gebouw ter wereld. Premier Mahathir Mohamad zegt het zelf: ,,De Petronas Towers moeten deaandacht van de wereld op Maleisië vestigen. De zilverkleurige kantoorkolos, die spits toelopend sierlijk de hemel bestormt, is het symbool van hightech architectuur, een staaltje van het technisch vernuft waartoe de moderne mens op het breukvlak van twee eeuwen in staat is. We hebben ooit mensen op de maan gezet, maar met technologische vernieuwing en baanbrekende architectuur komen we vanaf de aarde zelf ook al een eind om de afstand tot het dichtstbijzijnde hemellichaam te overbruggen. De Petronas Towers zijn daarvan het voorbeeld. Kuala Lumpur herbergt het hoogste kantoorgebouw van de wereld, en dat wil de stad weten. De zilveren torens worden gekoesterd als uit de schatkist ontsproten kroonjuwelen. Niemand mag het gebouw beklimmen. Het is gewoon een kantoortoren, hoofdkantoor van de Petroliam Nasional Berhad, afgekort Petronas. Zonder alle toeristische poespas van een observation deck en elkaar verdringende dagjesmensen, zoals bij concurrerende bouwwerken in de wereld, maar met eindeloze balies, bemand door strenge portiers en keurige tourniquet hekjes, die alleen maar met geldige pas en onder toeziend oog der geüniformeerde bewakers aan het draaien gebracht kunnen worden. Wie toch tot de bovenste verdiepingen weet door te dringen, kijkt neer op een stad die zich zichtbaar tracht te verjongen, die een schil van oude kampongs, krottenwoningen en koloniale architectuur probeert af te schudden ten gunste van ongebreidelde hoogbouwzones, her en der in de stad, maar vooral hier in het centrum, waar nieuwbouw van grote hotelketens en nieuwe kantoren de Petronas Towers naar de kroon steken. „Inderdaad", zegt Chiam Soon Hock, directeur van de dienst ruimtelijke ordening in het stadhuis van Kuala Lumpur. „Het is heel erg hard gegaan, de laatste tijd." Chiam Soon Hock, zijn adjunct-directeur Zainab Ghazali en Abdul Rashid Ibrahim, directeur van de afdeling planologie ten stadhuize, hebben de verklaring paraat. ,,De economische ontwikkeling van ons land is van essentieel belang geweest. Inde jaren zeventig is het begonnen, toen de economie aantrok. Dat had zijn weerslag op de bouw. In de tweede helft van de jaren tachtig is de economie van ons land in een stroomversnelling gekomen. Kuala Lumpur groeide uit tot gateway van Maleisië. Op nationaal, maar ook internationaal niveau werd de stad het centrum van onderwijs en zaken doen. Uit Pakistan, China, Indonesië en Singapore komen jongeren hierheen om te studeren." Moet je je voorstellen: in de jaren zeventig was het hoogste gebouw in Kuala Lumpur slechts elf verdiepingen hoog. Het in fantasieloze jaren zeventig-stijl opgetrokken Holiday Inn Hotel aan het Park stamt uit die tijd. Elf verdiepingen kijken over het centraal gelegen park. Inmiddels is het Holiday Inn een dwerg en is het park al lang geen park meer maar een bouwput, die de naam Kuala Lumpur City Centre heeft gekregen en waar de bouwwerkzaamheden nog lang niet ten einde zijn. Kuala Lumpur City Centre, kortweg KLCC, is het visitekaartje van de stad, met Petronas Towers als glorieuze bekroning. Het stedenbouwkundig bureau Klages, Carter, Vail and Partners uit de Verenigde Staten won in 1990 de internationale prijsvraag om dit gebied nieuw leven in te blazen. Een pronkstuk moest het worden, dat de florerende economie zou weerspiegelen en de hoofdrol die Kuala Lumpur, om niet te zeggen Maleisië, daarin speelde. Het stedenbouwkundig plan, waarin werken, recreëren en winkelen centraal stonden, bood ruimte voor een 'stad in de stad'. Hotels, kantoren, een winkelcentrum, tentoonstellingsruimten, een concertzaal en niet te vergeten een recreatiepark waar hele gezinnen op zon- en feestdagen de kinderen in de vriendelijke waterpartijen konden laten spartelen, maakten onderdeel uit van de plannen. Bovendien gaf het 'masterplan' voldoende speelruimte aan de nationale petroleummaatschappij om hier een nieuw, torenhoog hoofdkantoor neer te zetten: Petronas Towers. De Amerikaanse architect Cesar Pelli kreeg de opdracht het paradepaard van de Maleisische economie te ontwerpen. Een hoog gebouw, natuurlijk, maar weer niet al te opzichtig protserig. Pelli werd verzocht toch vooral rekening te houden met de in Maleisië overheersende godsdienst: de islam. En dat deed hij. Op grond van twee achthoekige sterren, waarvan de hoeken met elkaar verbonden worden door subtiele rondingen, een bekend islamitisch patroon, dat de onbegrijpelijkheid van God tot uitdrukking brengt, ontwikkelde Pelli twee symmetrische, spits toelopende torens. Ter hoogte van de 44ste verdieping zijn beide door een loopbrug met elkaar verbonden. Die verbinding op 170 meter maakt van beide gebouwen een kolossale hemelpoort. De ranke torens verbergen in hun 8 8 bouwlagen en achter hun glimmende roestvrij stalen uiterlijk elk 48 voetbalvelden aan kantoorruimten. Bij de constructie hoefde weinig rekening te worden gehouden met orkanen die hier in de tropen nauwelijks voorkomen, noch met aardbevingen, die zich in Kuala Lumpur nog nooit hebben voorgedaan. De bouwtijd was enkele jaren, maar toen prijkte er ook iets wat geheel in overeenstemming was met de verwachtingen die premier Mahathir Mohamad, al 17 jaar aan de macht in Maleisië, voor ogen stonden in zijn profetische 'Visie voor moet ook de toon zetten voor het nieuwe, duurzamer bouwen in Maleisië. „Dit is een voorbeeld van intelligent building", zegt Dato Syed Mustaffa Syed Ali, senior vice-president van Telekom Malaysia en belast met de bouw van het nieuwe kantoor. „Daarin willen wij voorop lopen. Het gebouw heeft een flexibele inrichting, waardoor kantoorruimten naar believen kunnen worden ingedeeld. We zijn uitgegaan van het 'open- kantoor'-concept." En hij wijst naar de tuinpartijen die om de drie verdiepingen in het ontwerp zijn aangebracht. Zo heeft iedereen die in het gebouw werkt, uitzicht op groen, ook al werk je ergens op 260 meter hoog in de wolken. Het gebouw wentelt zich sierlijk om zijn as en rijst als een bamboescheut de grond van Kuala Lumpur uit. De bamboescheut en de sterk vereenvoudigde interpretatie die de kunstenaar Latiff Mohidin daaraan gaf, was voor architect Hijjas Kasturi het uitgangspunt voor het ontwerp van dit 310 meter hoge gebouw. „Het laat de verbintenis van het gebouw met de natuur zien, met Maleisië in 2020'. „Het is een imposant gebouw", zegt Chiam Soon Hock. „Het is een symbool. We willen graag het centrum van het land zijn, van deze regio. Dat moet hier tot uitdrukking komen. Petronas kun je zien als de trots van ons land. Het maakt onderdeel uit van een supercorridor in de binnenstad. De grondprijs is daar het allerhoogst. Kuala Lumpur City Centre moet een geïntegreerd stadscentrum worden, rondom het centrale park." Met de keuze van Pelli voor de Petronas Towers werd een van Maleisië's belangrijkste architecten van dit moment, Hijjas bin Kasturi, gepasseerd. Hij heeft al menige kantoortoren in de binnenstad van Kuala Lumpur op zij n naam staan, veel in het oog springende ontwerpen. Zijn nieuwste project is op dit moment in aanbouw, even buiten het centrum van de stad. Met een splinternieuw, opvallend vormgegeven hoofdkantoor wil ook Telekom Malaysia laten zien c^at de economische hoogtijdagen aan deze onderneming niet voorbij zijn gegaan. Maar: de nieuwe toren De Amerikaanse architect Cesar Pelli ontwierp de Petronas Towers in Kuala Lumpur, met 452 meter het hoogste gebouw ter wereld. foto's Ben Maandag het milieu. In dit gebouw moet een beter werkklimaat worden gecreëerd voor mensen die in hoogbouw werken", zegt Dato Syed Mustaffa Syed Ali. „De bamboescheut symboliseert ons bedrijf. We waren ooit onderdeel van de overheid, zijn nu zelfstandig, maar we groeien steeds verder door." Het lijkt of in Kuala Lumpur de hoogbouw tot diep in de hemel reikt. Zijn er hier geen grenzen aan die onstuimige groei de lucht in? Kan iedereen hier zo maar gaan bouwen, maakt niet uit hoe hoog? „Natuurlijk niet", verzekert planoloog Abdul Rashid Ibrahim op de twaalfde verdieping van het stadhuis met een brede glimlach. „Er is een structuurplan, waaraan wij ons streng houden. Er zijn veiligheidsregels die in acht moeten worden genomen. Bovendien is er een vliegveld in de buurt van de stad en daarmee moet bij de bouwhoogte wel degelijk rekening worden gehouden." Elke week komt in het gemeentehuis een planning committee ter vergadering bijeen om te beraadslagen over de ruimtelijke ordening van de stad en over de nieuwste bouwplannen. Dit comité wordt voorgezeten door de - burgemeester, die daarmee zelf de ontwikkelingen in zijn stad grotendeels in de hand houdt. Bij de beoordeling van de plannen worden de uitgangspunten van het structuurplan in acht genomen. Hoewel de talrijke bouwactiviteiten van de laatste tijd dat structuurplan inmiddels hebben achterhaald en er hard wordt gewerkt aan een nieuwe versie, blijven de uitgangspunten overeind. Er zijn slechts enkele hoogbouwzones: de binnenstad en vier gebieden daarbuiten. De gevolgen die plannen hebben voor de infrastructuur en voor de omgeving worden meegewogen. „Webeoordelen alle plannen tot op de kleinste details", zegt Ibrahim. De hoogbouw heeft grote gevolgen voor de binnenstad. Al die kolossale bouwwerken trekken een enorme hoeveelheid verkeer aan, die goed gereguleerd moet worden. In de spitsuren raken de wegen in en rond Kuala Lumpur hopeloos verstopt. Urenlang staan er files over kilometers uitgesmeerd in de broeierige hitte, te wachten om het stadshart binnen te dringen. De behoefte aan nieuwe hoofdwegen en aan een goed systeem van openbaar vervoer is groot. Ook daaraan wordt gewerkt. Door de stad wordt langzaam maar zeker het gekronkel van een metrolijn zichtbaar, die het einde van het automobilistenleed moet inluiden. Deze LRT moet straks, gelegen op hoge pijlers, de forensen naar hun plaats van bestemming transporteren. Toch blijven de contrasten tussen het oude en het nieuwe Kuala Lumpur groot. Wie dooi de minder toeristische wij ken in het stadscentrum slentert, ziet zich voornamelijk omringd door laagbouw, die er lang niet altijd even welvarend uitziet als de hoogbouw in de verte. Een oude kampong, waar de houten huizen dicht op elkaar staan en de bewoners lief en leed met elkaar delen, staat op de nominatie te verdwijnen, omdat zoiets aan het aanzien van de stad afbreuk doet. Een eind verderop is Chinatown nog een geheel lage enclave in een stad die zo graag hogerop wil. De laatste maanden zijn de verwoede bouwactiviteiten in Kuala Lumpur afgenomen. De economie in het verre Oosten zit diep in het slop. De gevolgen voor de bouw blijven niet uit. „Het is de laatste tijd misschien ook wel iets te snel gegaan", zegt ruimtelijke ordenings directeur Chiam Soon Hock. Dat er nog meer wolkenkrabbers worden gebouwd die de hoogte van Petronas Towers evenaren of zelfs overschrijden is vrijwel uitgesloten. „Kuala Lumpur City Centre was een uitzondering. Petronas Towers is misschien wel het eerste en ook gelijk het laatste gebouw met zo'n hoogte dat hier is neergezet," Zo vormen de ranke en overrompelende Petronas Towers, al een jaar na oplevering, een herinnering aan een tijd die geweest is. Een tijd van voorspoed, waarin het gedreun in de talrijke bouwputten een getrouwe weergave waren van de hartslag van een bruisende economie. Die hartslag is door economische en politieke onrust tot bedaren gekomen. Chiam Soon Hock wijst naar de kaart, waar met gekleurde stippen de verschillende bouwprojecten staan aangegeven. „Kijk.erzijn nu nog maar 73 projecten in aanbouw." Ben Maandag |ESS*E$. (Montage) Het 310 meter hoge kantoor van Telekom Malaysia, dat als een bamboescheut uit de grond oprijst, is een ontwerp van Hijjas bin Kasturi. vrijdag 8 januari 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 9