Krachtenbundeling in Beeldhuis Gegrinnik, maar geen gebulder Eddy Quite schildert Spanje vanuit Vlissingse Palingstraat PZC Een supermarkt voor reclame Plan voor restaurant in pand voormalige garage Terneuzen Oprichting school voor onderwijs in zeevaartkunde Expo met eigen werk van criticus Nico Out zeeland 16 Vijf grafische en communicatiebedrijven onder één dak ondernemend zeeland in detail kunst cultuur vrijdag 8 januari 1999 door Claudia Sondervan GOES - Het Beeldhuis opent vandaag, vrijdag, op het Goese bedrijventerrein De Poel II. Vlak naast de Zeelandhallen valt de constructie aan de No- belweg sterk op tussen de rechthoekige bedrijvenbouw. Het karaktervolle gebouwniet donkere wanden, rode biezen en ramen in een veelheid van vormen moet de grafische en communicatiebedrijven een podium in het Zeeuwse geven. Vijf bedrijven, met als geza menlijke noemer communica tie in beeld, zetten het Beeld huis op als gezamenlijke huisvesting. Zaterdag is het tussen 13 en 17 uur in het Beeldhuis open huis voor geïn teresseerden. Diagonalen bepalen de bin nenkant van het trapezevormi- ge pand en die dwarsverban den lopen ook kriskras tussen de vijf bedrijven. Vanuit de centrale hal, die de vorm heeft van een sleutelgat, zijn alle be drijfsruimten in het Beeldhuis te bereiken. Twee bedrijven de len dezelfde ruimte: Delta Au tomatisering van Ab Kole en Wilfred van der Meer, verkoper en installateur van software, hardware en netwerken en Delta Bron, software-ontwik- kelaar voor met name de medi sche wereld en toeristische be drijven van Paul Geirnaerdt en Peter Huige. De nieuwe Drukkerij De Lange beslaat met de 25 medewerkers het grootste oppervlak. Ont vangstruimte, kantoor, druk kerij en magazijn volgen elkaar in lagen op, grote ramen geven doorkijk door het hele bedrijf. De drukkerij investeerde in nieuwe kleurenprintappara- tuur maar blijft eveneens sterk actief in het familiedrukwerk. De Schouwse fotograaf Ben Seelt stapte vorig jaar in bij de partners van bureau voor re- clame-industriële fotografie en grafische vormgeving Pho tographies, Fred Me we en Xander Koppelmans. Het be drijf levert veel grafisch werk en fotografie op locatie, maar heeft in het Beeldhuis een stu dio ter beschikking van 215 vierkante meter met acht meter rondwand, opslag, werkplaats voor achtergronden, kleed ruimte en een vertoef /verga- derplek met keukeninrichting. Grote plus boven de voormali ge werkruimte in het bedrij vencentrum aan de A Plesman- weg is het kantoor, dat boven de studio zweeft. Het domein van reclame- en marketingbureau Touch! breekt als enige met de moder ne staal- en hout-sfeer. Witte vloeren en wanden, paneeldeu ren in messing scharnieren, houten meubels in koloniale stijl en een flagrant koeieprint- zitje achter een rond staalmat- scherm als brainstorm-plek vormen de omgeving van de vijf medewerkers, „Ik weet zeker dat er in de toe komst een vergroeiing tussen de bedrijven plaatsvindt," ver wacht Seelt van Photo- graphics. De onderlinge sa menwerking stelt de bedrijven in staat investeringen te doen in apparatuur en technieken om zodoende grote klanten een bredere basis en meer moge lijkheden te bieden. „Op die manier weten we grote accounts toch binnen de pro vincie te houden," zegt Jan Kooren van Touch!. De vijf Beeldhuisbedrijven presente ren zich samen in het eerste nummer van een eigen magazi ne, dat elk kwartaal moet gaan verschijnen. Het markante gebouw in Goes waarin het Beeldhuis is gevestigd. foto Willem Mieras De euro-werkgroep van de ondernemersvereniging Hulst Reynaertstad houdt vandaag, vrij dag, in het stadskantoor de trekking van euro-spaaractie. De prijsuitreiking volgt maan dag 18 januari om 19.00 uur in het stadskantoor. Donderdag 28 januari komen Hulster on dernemers bijeen om te praten over de komende euro. Rabobank Reizen te Vlissin- gen is morgen, zaterdag ge opend ter presentatie van de nieuwe zomerreisidsen. De bank is open tussen 10 en 15 uur. door René van Stee TERNEUZEN - Met het per januari geopende Grafisch Centrum Zeeland in Terneuzen hebben de eigenaren Dimitri Breeuwer en René Rauch naar eigen zeggen een uniek bedrijfsconcept in handen. Vooral het idee van de supermarkt die alles op het gebied van reclame en publiciteit kan leveren, is volgens de twee partners een ster ke troef. „We hebben ondernemers en particulieren met ons totaalpakket dus veel te bieden. Behalve dat we veel specialiteiten onder één dak hebben, is de kracht van het Grafisch Centrum Zeeland vooral de brede visie op reclame. Wij zorgen bij voorbeeld niet alleen voor het ontwerp van een bedrijfslogo, maar ook dat het op de meest uit eenlopende manieren zo goed mogelijk voor de dag komt. Van luciferdoosje tot bedrijfswa gen.", verduidelijkt Breeuwer. Breeuwer begon drie jaar geleden als belette ringsspecialist met TopMarks Reclame in Ter- neuzen. Rauch is grafisch ontwerper en eigenaar van drukkerij Allcom in Sluiskil. Ongeveer drie jaar geleden liepen de huidige eigenaren van het Grafisch Centrum Zeeland elkaar beroepshalve tegen het lijf en ontdekten na verloop van tijd dat him specialiteiten elkaar perfect aanvulden. Er werd dan ook besloten om in 1999 te fuseren. Per 1 januari is aan de Ambachtsstraat een pand betrokken waar de partners samen met twee vaste krachten en één parttimer de Zeeuwse en Belgische reclamemarkt zullen gaan bedienen. Vision-line Bi] het Grafisch Centrum Zeeland speelt ook de Vision-line formule een belangrijke rol. Onge veer honderd reclamespecialisten in Nederland zijn hierbij aangesloten. Dankzij deze formule is het altijd mogelijk om terug te vallen op speci- f ieke kennis of ervaring die het grafisch centrum niet heeft. „Daarom is er ook geen enkele op dracht te verzinnen die we niet kunnen uitvoe ren.", aldus Breeuwer. se makelaarskantoor Van Al ten en Compiet bevestigt dat er ideeën zijn voor een fastfood- restaurant in het voormalige pand van AED. Maar ook hij zegt dat het nog te vroeg is om iets concreets te zeggen.Veel hangt af van de sanering van de grond waarop het pand staat. Die is mogelijk vervuild door de garagewerkzaamheden in het verleden. Overigens is het AED-pand niet meer het eigen dom van Pon Onroerend Goed in Nijkerk. Wie de nieuwe eige naar is, wil een woordvoerder van Pon niet zeggen. door Joost Bosman TERNEUZEN - Er zijn plan nen om in het oude pand van Auto Euro Delta (voorheen Jos Voet) in Terneuzen een fast- food-restaurant te beginnen. Hoewel hotelondernemer S. Roffel, exploitant van ouder meer Golden Tulip I'Escaut, nog geen uitspraak wil doen over zijn concrete ideeën, be vestigt hij te praten over even tuele huur van het pand aan de zuidelijke invalsweg van Ter neuzen. „Maar de onderhande lingen zijn nog in een te vroeg stadium om iets te kunnen zeg gen. In februari weten we meer", aldus Roffel. De ondernemer verklaart al vanaf afgelopen zomer belang stelling te hebben voor de voor malige garage aan de Frederik van Eedenstraat, waarvoor toen veel belangstelling be stond. „Maar er zitten nogal wat haken en ogen aan de hele zaak." P. van Alten van het Terneuzen- De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragentips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. 8 januari 1903 doorTheo Giele Vijf gulden lesgeld per maand zou de nieuwe zeevaartschool vragen, meldde in januari 1903 de krant. De Vlissingsche Cou rant baseerde zich op goed ingelichte bronnen. Op 8 ja nuari 1903 zag de Vereeni- ging Zeevaartschool het levenslicht. Doel van de ver eniging is 'het stichten en be sturen eener school, waar on derwijs wordt gegeven in de zeevaartkunde.' Aan de wieg van de school stonden de directeur van het Loodswezen J. W. A F. van Maren Bentz van den Berg, de adjunct-directeur van Maatschappij De Schelde mr. J. Smit Azn en de directeur van Stoomvaart Maatschap pij Zeeland C. L. van Woel- deren. Medebestuursleden waren AAA.E. Gewin en C. R. C. Wibaut. Aan de oprichting van de vereniging waren twee jaar van plannen smeden vooraf gegaan. Een begroting werd opgesteld en 'de commissie toog met een angstig hart aan den arbeid'. De angst bleek ongegrond. Met financiële steun van het Rijk en de pro vincie, die respectievelijk drie- en tweeduizend gulden beschikbaar stelden, en bij dragen van de gemeente Vlis singen (360 gulden) en parti culieren (300 gulden) kon de school worden verwezen lijkt. De bestuursleden schonken de school een glo be, een boek en een kompas. De directeur van De Schelde beloofde dat leerlingen van de school altijd welkom wa ren om de werf te bezoeken. Op 1 mei 1906, nog geen vijf maanden na de oprichting van de vereniging, werd de zeevaartschool officieel ge opend. De twaalf leerlingen (zes uit Vlissingen, drie uit Middelburg, en één uit Vrou wenpolder, Breskens en Texel) volgden de lessen in twee lokalen op de bovenver dieping van de lagere school aan de F. Naereboutstraat. Het ging de school voor de wind. Op initiatief van een nationaal comité ter herden king van de driehonderdste geboortedag van Michiel Adriaanszoon de Ruyter, werd er in 1906 geld bijeen gebracht voor een eigen ge bouw van de school. De eer ste steen werd op 23 maart 1907 gelegd door prins Hen drik. De school werd omge doopt tot de De Ruyter- school. Naast stuurlieden werden er voortaan ook ma chinisten opgeleid. Blikken De school onderging in de loop van de eeuw nog meer veranderingen. In 1920 moesten de leerlingen zich kleden in een schooluniform. Vanwege het embleem op het petje, een driemaster met lauwerkrans, kregen de stu denten de bijnaam 'blikken' of 'blikjes. Het pakket aan opleidingen werd verbreed. Bestuursvormen gewijzigd. Het maritiem instituut De Ruyter is tegenwoordig on derdeel van de Hogeschool Zeeland. Het leerlingental is van 12 in 1903 uitgegroeid tot 212 bij aanvang van het studiejaar 1998/1999. GOES,'t Beest 'De paradox van Pergamon', performance door Theater Ad- hoc, met Jan van den Berg en Rien Stegman. door Willem Nijssen De geschiedenis van de we tenschap zit vol helden. Wat we licht vergeten, is de voorspelbare consequentie daarvan: dat die geschiedenis ook wel vol schurken zal zitten. Het heeft eigenlijk nog lang ge duurd voordat iemand die heili ge koe eens bij de horens vat. In 'De paradox van Pergamon' ge beurt dat. Niet voor het eerst, zeldzaam is het wel. De wetenschap in twijfel trek ken hoort tot de taboes. En daar moet je omzichtig mee omgaan. Je publiek moet verleid worden (verleid maarniet verslagen) om het veilige bolwerk te verlaten. De vijand is machtig, dus de aanpak moet listig. Ironie is een verstandige keuze. 'De paradox van Pergamon' is dan ook een mengvorm van ca baret, toneel en persiflage. Twee mannen in keurige, drie-delige streepjespakken houden een schijnbaar serieus bedoeld be toog. Een verhaal dat begint vanuit het historische moment waarop men de mens opensneed om zijn innerlijk te bestuderen. De anekdotes over lijkenpikke- rij liggen voor het oprapen. De Burke-and-Hare-case (twee 'bad guys' die in de vorige eeuw vreemdelingen vol whisky gooi den, ze wurgden en de lijken verkochten aan de beroemde anatoom Dr. Knox) is een mooi startpunt voor een geschiedenis van de klassieke anatomie tot aan het modernste DNA-onder- zoek. En terwijl Mielce Telkamp door de ruimte schalt ('Waar heen Waartoe constate ren de twee heren met een dikke knipoog dat de waarom-vraag dus nooit gesteld wordt. De wetenschap is op niets geba seerd („want het is allemaal me ten en nog eens meten, en dat be gint bij nul, vanuit het niets dus.") En dat wereldje zit vol met vreemde fanatici als de Amerikaanse doctor Venter (de uitvinder van het DNA-shot- gun) en de Duitse Doktor Haa- gen, die het moderne mummifi ceren (plastimeren) heeft ontwikkeld tot een morbide kunst. Met brede grijnzen, veelbeteke nend wenkbrauwen-werk en sluwe knikjes leggen deze 'duis tere advocaten' vreemde linken (de Titanic en de clitoris worden moeiteloos met elkaar in ver band gebracht). In een vlot schijnbetoog dat een pittige persiflage is op het wetenschap pelijk denken worden nietszej gende zwaarwichtighede uitgestort. Langdurig over anatomische les' van Reu brandt, maar evengoed over Golfoorlog („sneeuw in i woestijn") of het Zwinti-tikkt een atavistisch volksvermal uit de Achterhoek. De me heeft een schroefje los, dat is conclusie. Dat kan een vrolijk stemmend slotsom zijn (dat is hij ook), dï kan grappig gebracht worde (dat wordt het ook). Maar vorm is geen gemakkelijke: d1 stortvloed van woorden, tientallen wandplaten die wor den uitgerold en opgehangen het nep-degelijke gebruik vai audiovisuele middelen vraag opperste concentratie. Er word gegrinnikt, maar niet gebul derd. Het is perfecte persiflage voor binnenvetters, om nog een van na te genieten. dii (i |u Werk van Eddy Quite. foto Willem Mieras door ErnstJan Rozendaal WOLPHAARTSDIJK - De Vlissingse schil der Eddy Quite schildert de laatste jaren voornamelijk Spaanse landschappen. Hij is gefascineerd door de woeste ongereptheid van de streek Alpojarra. Toch schildert en tekent hij niet, zoals vroeger de impressio nisten, ter plekke. Quite: „Ik schilder Spanje vanuit de Palingstraat in Vlissingen." Zijn schilderijen en enkele tekeningen zijn op het ogenblik te zien in galerie De Hoekweide in Wolphaartsdijk, samen met werk in verschillende technieken van Anton Heijboer en aquarellen van Nico Out. Quite heeft de donkerrode bergen uit de Spaanse Sierra Nevada in de buurt van Grenada zo danig weten uit te beelden dat de beschou wer de indruk krijgt dat hij de hete lucht bo ven het landschap kan zien trillen. Op elk uur van de dag doet de lichtval het landschap er anders uitzien. Die verander lijkheid heeft Quite in verf weten te vangen. „Het zijn hele gekke bergen", zegt hij zelf. „Ze liggen er alsof ze er niet thuishoren. Als drakentanden in het groot. Op de opening van de tentoonstelling zei iemand tegen me: 'Ik heb er gewoond en het klopt.' Die land schappen zitten zo in mijn kop en zoals ze in mijn kop zitten, moeten ze op het doek." Quite is ooit begonnen met het maken van pop artHij wilde een schilder van zij n eigen tijd zijn en liet zich daarom lange tijd leiden door actuele stromingen in de schilderkunst. Nu beseft hij dat actualiteit en vernieuwing twee verschillende begrippen zijn. Fin de siècle „Ik heb met allerlei tendenzen meegelopen, maar eigenlijk heb ik altijd willen schilde ren zoals ik nu doe. Dat is gebeurd onder in vloed van schilders als Winslow Homer en Roderick O'Connor. Als ik daar een schilde rij van zie, moet ik me aan mijn stoel vast houden anders val ik flauw. Die mensen wis ten de essentie van iets vast te leggen en zijn daarom nog steeds actueel. Die kun je zo in een hedendaags museum ophangen. Zij ko men uit het fin de siècle en daar zitten we nu weer middenin. Misschien heeft het daar mee te maken. We leven in een chaotische tijd en zijn op zoek naar rustpunten. Die landschappen in Spanje zijn onverganke lijk. Ze zijn onaangetast en van alle tijden. Ik probeer dat in mijn manier van schilderen vast te leggen. Een andere schilder zou mis schien met dit soort werk beginnen. Ik ben altijd vergeten om het te doen." „Vernieuwing is een moeilijk woord. 'Me neer, wat bedoelt u daar nou mee?', zou Ge rard Reve zeggen. Ik vind het mooi dat Heij boer gewoon een kip schildert als hij een kip wil schilderen. Maar dat vindt niet iedereen. Als jochie dacht ik altijd dat wanneer ik schilder zou worden ik alle boerenlullerij zou ontvluchten en me zou bewegen in een wereld zonder vooroordelen. Dat is niet he lemaal waar gebleken. De bijlen vliegen overal. Voor je het weet heb je er één in je nek. 'De tijd zal het oordeel wel vellen', denk ik dan. Is je werk na vijf jaar nog om aan te zien? Dat is de vraag." Chirurg Quite vertelt hoe hij bij een antiekhandelaar in Frankrijk ooit een prachtig schilderijtje ontdekte van een onbekende schilder. „Zeer vakkundig geschilderd. Het kostte ruim 5000 gulden. Als ik chirurg was, had ik het gekocht. En daar gaat het om. Dat veertig jaar na je dood één iemand een schilderij van je ziet en beseft dat het iets bijzonders is wat hij graag wil hebben." Expositie, werk van Eddy Quite, Nico Out, en An ton Heijboer in galerie De Hoekweide in Wol phaartsdijk. Open do-za van 13-17 uur. doorErnst-Jan Rozendaal WOLPHAARTSDIJK - Voor het eerst zijn in De Hoekweide in Wolphaartsdijk aquarellen te zien van Nico Out. De criticus die in de PZC wekelijks werk van Zeeuwse kunstenaars be spreekt heeft nu zelf aquarellen ter beoordeling opgehangen. En wat blijkt? Zijn eigen kunst be hoort niet tot de vernieuwende stromingen waarvoor hij door gaans een lans breekt. Het zijn aquarellen van Zeeuwse land schappen, vakkundig vervaar digd maar in een traditionele stijl. „Ik mijn stukken besteed ik met veel plezier aandacht aan ver nieuwing en ontwikkeling in de kunst", bevestigt Out. „Dat betekent niet dat ik het idee heb dat in de kunst ook vooruitgang bestaat. Kunst is het antwoord van mensen op dingen die spelen. Elke dag ko men er nieuwe aandachtspun ten bij en dat zorgt voor een ont wikkeling in de kunst. Maar daarnaast blijven oude aan dachtspunten bestaan. Dus blijft er ook kunst bestaan die zich daarop richt. Ik heb die kunst nooit met dédain beke ken. Ik vond het spannend om onderwerpen die veel mensen ■mooi vinden zo te behandelen dat ze geen kitsch worden maar wel raken aan de oorspronkelij ke ontroering die die mensen, en ik, hebben ervaren." „De aquarel is een mooi, vluch- Werk van Nico Out. tig medium. Niet meer dan een druppeltje pigment in water, maar je kunt er mooie dingen mee maken. Mijn onderwerp is het licht dat uitnodigt tot con templatie. Het landschap dat ik schilder mag met de tijd veran deren, maar de luchten en het licht blijven altijd." „Met deze expositie steek ik mijn nek uit. Nu ik dit aan de openbaarheid heb prijsgegeven, kan ik hier niet meer op terugkomen. Ik heb een bloedhekel aan dogma's. Ik foto Willem Miera wil niet op iets worden vastge pind. Deze aquarellen complf teren misschien het beeld da mensen van mij hebben. Da blijkt dan van een kwikzilve: achtige ongrijpbaarheid te zijl Dat vind ik wel prettig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16