Seksuele hulpverlening rammelt Zeeuwse blikvangers op vakantiebeurs Zeeuwse slopers te klein voor buitenlandse auto's Rechtbank stelt behandeling zaak kinderporno uit Loodsenvoorzitter hekelt laksheid rond veiligheid Schelde Tekort aan deskundigheid, te hoge werkdruk en te weinig preventie zeeuwse almanak Bollen Motorrijder gewond burgemeester stelt strenge eisen tan komst outlet centre in Sas door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Nederland se en Belgische politici frus treren de verbetering van de veiligheid van de zeescheep vaart op de Westerschelde. Volgens voorzitter A G.Nau- ta van het Nederlands Loodswezen in Vlissingen is dat onverantwoord. Nauta uitte zijn kritiek don derdag in zijn nieuwjaars toespraak. In slechts drie zinnen nam hij evenveel par lementen onder vuur. Het Nederlandse, Vlaamse en Belgische parlement hadden naar zijn oordeel al lang voor een veiliger Schelde kunnen zorgen door het herziene, strengere Scheldereglement goed te keuren. Dat reglement vormt de basis voor het veiligheidsbeleid op de Westerschelde. Een van de hoofdpunten is de invoering van een verscherpte loods- plicht. Wie geen loods neemt, krijgt een boete. De ver keersveiligheid op de Wes terschelde vereist dat er zo'n stok achter de deur is. Al vier jaar geleden zag het ernaar uit dat dit snel zou worden geregeld. Twee mi nisters, Jorritsma en de Vla ming Sauwens, kwamen naar Middelburg om het Scheldereglement te teke nen. 'Alleen' de volksverte genwoordigingen van Ne derland, Vlaanderen en België moesten het stuk nog ratificeren. Wat een formaliteit leek, is in België ontaard in een strijd over bevoegdheden tussen het Vlaamse en Belgische parlement. En Nederlandse politici leggen evenmin haast aan de dag. In het re glement is ook vastgelegd hoeveel schepen door Neder landse en Belgische loodsen mogen worden bediend. Dat vindt een aantal politici in Den Haag niet goed, omdat er dan geen sprake kan zijn van concurrentie. Nauta was daar met name fel over: „In Nederland vinden de poltici deze discussie be langrijker dan het handen en voeten geven aan het veilig heidsbeleid, terwijl dit be leid toch in de eerste plaats een verantwoordelijkheid moet zijn van overheden." Dit steekt des te meer, vindt de loodsenvoorzitter, omdat de zeescheepvaart op de Wes terschelde nog zoveel risico's met zich meebrengt op basis waarvan onder meer bij de Vlissingse binnenstad niet mag worden gebouwd. Er zijn maatregelen mogelijk om die risico's te beperken, maar daarvoor moet er wel een goedgekeurd herzien Scheldereglement zijn. Nauta pleitte in dat kader 'voor aanscherping in plaats van verruiming van het vei ligheidsbeleid Hij koppelde daar aan vast dat concurren tie tussen loodsdiensten, waartoe het eerste kabinet Kok heeft besloten, de veilig heid en de dienstverlening geen goed zal doen. Voor de zomer wordt een de finitief kabinetsstandpunt over de toekomst van het loodswezen in Nederland verwacht. Het huidig Neder lands Loodswezen wil geen concurrentie tussen loods diensten, maar toekenning van een vergunning aan één organisatie na vrije aanbe steding. Als bestaande loodsdienst is het Neder lands Loodswezen dan - hoogstwaarschijnlijk - de enige serieuze gegadigde. Nauta riep de Nationale Ha- venraad op sturing te geven aan de discussie, om met alle betrokken partijen tot een 'vredesakkoord' te komen. PZC zeeland fBËSÈSfo-' vrijdag 8 januari 1999 door Aector Doorns MIDDELBURG - Justitie heeft het onderzoek in de kinderpor nozaak tegen zes verdachten, waaronder een veertigjarige man uit Aardenburg, nog niet afgerond. De rechtbank in Mid delburg kon daardoor donder dag nog niet overgaan tot de be handeling van de strafzaak. Met name over de rolverdeling van de verdachten in het om vangrijke kinderpornonetwerk valt nog niets definitiefs te zeg gen. „En dat is van belang voor het vaststellen van de straf maat", zei officier van justitie C. Fetter gisteren. Behalve de Aar denburger moesten gisteren op de zitting twee hoofdverdach ten - een 45-jarige man uit Alphen aan den Rijn en een 41- jarige man uit Apeldoorn - ver schijnen. De huiszoeking bij de Aarden burger leverde op 25 september vorig jaar 166 videobanden en 200 boekjes met kinderporno op. De 45-jarige verdachte had op 13 oktober de grootste voor raad - 1.027 videobanden, waai-van 462 met kinderporno - in huis. Hij gebruikte daarvoor zes videorecorders. Bij de 41-ja rige verdachte trof de politie op 9 oktober 32 banden en 160 af beeldingen van kinderporno aan. Daarnaast wordt hem ver weten dat hij ontucht heeft ge pleegd met een minderjarige jongen. In totaal zijn drieduizend vi deobanden, vierendertighon derd diskettes, driehonderd cd- roms en een aantal computers in beslag genomen. De rechtbank hoopt op 11 fe bruari tot de behandeling van de pornozaak te komen. De ver dediging vroeg de voorlopige hechtenis van de verdachten, die in voorarrest zitten, te schorsen. Raadsman R. Lensen verwees naar het rapport van de psychiater, die voor zijn 45-jari- ge cliënt een alternatieve straf voorstelde. De man wordt ge zien als een persoon die in stilte naar de afbeeldingen kijkt. Sinds 1976 kocht hij al kinder porno in Duitsland. Volgens Lensen dreigt hij nu zijn baan als onderwijzer te verliezen. De andere raadslieden A Sol en J. Burlet sloten zich bij hun con frère aan. Excuses De Aardenburger bood zijn ex cuses aan, maar, zei hij: „Het lijkt wel de grootste zaak van de wereld; de kinderporno was in de jaren zeventig al bij seks shops te koop." Fetter reageerde door te wijzen op de pedofiele geaardheid van de verdachten en de grote schade die ze hebben toegebracht aan de kinderen. „Je zou zo maar de wereld wor den rondgestuurd." De recht bank wees de verzoeken van de raadslieden af, wegens recidi vegevaar, de verzoeken af. Op 11 februari worden ook de andere drie verdachten in de kinder pornozaak opgeroepen. Marthe uit Koudekerke be sloot op Oudejaarsdag zelf oliebollen te bakken. Zij nam kennis van in deze courant verstrekte receptuur en plaatste de beslagkom op een tochtvrije, lauwwarme plaats: op het rooster van de verzonken verwarmingsra diator bij de schuifpui. Wat er misging, is nóg niet duidelijk, maar toen ze eens ging kijken hoe het met het basismateriaal ging, zag ze het gestaag over de rand van de kom kolken en verdwijnen in het rooster, waarna het vastkoekte aan de hete radia tor. Marthe sloeg onmiddel lijk aan het schoonmaken en vergat in h aar ijver dat ze een pan olie op het vuur had staan. Nadat het huis grondig was doorgetocht, haastte ze zich naar de supermarkt om al daar een flinke partij oliebol len aan te schaffen. Haar gasten waren dik tevre den. „Je hebt een beetje baklucht in huis, maar aan de andere kant; zo lekker kun je ze nergens kopen," consta teerde een vriendin. joor Arjan van Westen HIDDELBURG - De hulpverle- ling aan slachtoffers van seksu- :el en relationeel geweld in leeland faalt. Zowel justitie, lolitie als hulpverleners schie- en tekort. Dat blijkt uit een on- lerzoek gedaan in opdracht van le provincie Zeeland. )e hulp sluit niet goed aan op de org, wensen en behoeften van de slachtoffers. Hulpverleners weten niet goed welke hulp de slachtoffers nodig hebben. In de preventieve bestrijding is een fikse achterstand, en het ont breekt nagenoeg aan professio nele behandeling van de daders. Dit zijn de eerste conclusies van de stuurgroep 'Vrijblijvendheid voorbij', die afgelopen zomer door de provincie werd geïn stalleerd. Hierin zitten deskun digen zoals artsen, politici, vertegenwoordigers van pati ëntenorganisaties en functiona rissen van justitie en politie. Zij moesten de knelpunten in de hulpverlening bij seksueel en relationeel geweld achterhalen. De stuurgroep maakt nu haar eerste indrukken bekend. Die blijken verre van positief. De hulpverlening behoort reke ning te houden met verschillen in maatschappelijke positie en geslacht. In de praktijk blijkt dat dit vaak niet gebeurt. Een te grote werkbelasting voor het personeel en de soms afwezige deskundigheid bij specifieke hulp zijn daar de belangrijkste redenen voor. De stuurgroep verwijt de Zeeuwse gemeenten dat zij de bestrijding van seksu eel en relationeel geweld niet hebben opgenomen in het lokale veiligheidsbeleid. Het verdwij nen van het specialisme 'jeugd en zedenzaken' bij politie en irand in kamer ran flatwoning justitie wordt betreurd. De des-' kundigheid is daardoor afgeno men. Daders Preventieve hulpverlening aan daders met een verstandelijke handicap ontbreekt nagenoeg. Als er sprake is van seksueel en of relationeel geweld binnen een gezinsvervangend tehuis dan wordt de dader doorgaans ge sommeerd te vertrekken. Verder schort het aanpreventie- ve activiteiten in het onderwijs en is er in Zeeland geen goede registratie van slachtoffers van seksueel geweld. Tevens atten deert de stuurgroep op de com plicaties van het beroepsge heim. Beroeps- en gedragscodes- belemmeren huisartsen vaak om iets te doen bij seksueel ge weld. Op 14 januari vindt er een slotconferentie plaats over de resultaten van het onderzoek. IIDDELBURG - In een woon- amer van een flatwoning aan Ie Meanderlaan in Middelburg eeft in de nacht van woensdag ijip donderdag brand gewoed. 70 )e 76-jarige bewoonster kon ichzelf in veiligheid brengen, p. Imdat ze nogal wat rook had ei ngeademd, is de vrouw naar het ei iekenhuis gebracht. Daar is ze |SI er observatie opgenomen. De ar randweer heeft de brand ge- ei lust en kon de kat van de be- ,n roonster nog redden. De schade a». 'ordt geraamd op enkele tien- /e uizenden guldens. Naar de jj jedracht wordt een onderzoek sïgesteld. is fW- EN ST JOOSLAND - Een ),j 3-jarige motorrijder uit [g( lieuwdorp is woensdagavond r evvond geraakt aan zijn rug bij Ja en eenzij dig ongeluk in Nieuw en Sint Joosland. Ie man reed richting Arnemui- w en en is vermoedelijk door een ia i hoge snelheid in een bocht g in de dijk afgereden. De man is I er ambulance naar het zieken- m lis vervoerd. De motor werd r iheel vernield. ia MHmiHMUlÜffffiHBI Vinkeldief met ie 1 Horse buit gepakt )e] LDDELBURG - Een 38-jarige iddelburger is woensdagmid- in de Herenstraat in Mid- elburg aangehouden voor dief- j|l jg le man werd betrapt toen hij in ;t en winkel in de Lange Delft 'r liederen die hij niet afrekende, azijn jas stopte. Zijn kleding ileek vol te zitten met gestolen raar. y De man verklaarde dat hij de pullen uit vier winkels had ge,- olen. Toen de Middelburger in e politieauto stapte, vielen er ertig stuks bestek uit zijn jas. erder had hij onder meer enke wekkers, een pan, shampoo en jgj ismetica gestolen. De waarde ,v( in de buit bedraagt ongeveer eshonderd gulden, e man verklaarde de diefstal- n te hebben gepleegd omdat „gj j op de bank geen geld had ne,unnen opnemen. De Middel- irger is ingesloten, en 27-jarige Middelburger is ezelfde middag in een winkel m de Pottenbakkerssingel in l0( iddelburg aangehouden voor iefstal. De man stak een flesje ier in zijn zak zonder te beta- iii. Een winkelmedewerker zag :itt at. Omdat er nog zaken tegen man openstaan, is hij inge- Sonja van der Voet (links) en Emerence van Wingen van de Provinciale VVV met Zeeuws promotiemateriaal voor de vakantiebeurs. door Jacques Cats MIDDELBURG - Toeristisch Zeeland werkt tijdens de vakantiebeurs in Utrecht vanuit een kustpaviljoen. Op die plek vindt een gezamenlijke promotie plaats van de zeekant in deze provincie en in Noord- en Zuid-Holland en het Waddengebied. Bij de vormgeving van het paviljoen is niet gekozen voor een traditionele stand met een balie. De 'Zeeuwse meisjes' be drijven promotie tegen een decor van strandhokjes waarvan de zijpanelen zijn beschilderd met typische kenmerken van het vakantiegebied. Een theatergroepje probeert beursbezoekers met animatie activiteiten naar het paviljoen te trek ken. Met datzelfde doel wordt een kust- quiz gehouden. De Zeeuwse kust wordt breed verkocht: ook wordt aandacht gevestigd op actie en sport, de beleving van cultuur en natuur, stedenbezoek en de mogelijkheid tot consumptie van streekeigen producten. Volgens promotiemedewerkster Eme rence van Wingen komt Zeeland steeds meer in beeld als locatie om tijdens een korte periode een frisse neus te halen en even aan 'onthaasting' te doen. Voorts is duidelijk geworden dat Zeeland als toeristische regio een sterke identiteit heeft, waar meer te vinden is dan zee en strand. De wandelroute De Reede van Middelburg behoort tot de nieuwe toe ristische producten van Zeeland. De 29 kilometer lange route is grotendeels uit gezet over dijken, door weilanden en langs watergangen. De nieuwe route sluit exact aan op het Lange Afstand Wandelpad Deltapad. Roompot Zeeland Vakanties biedt vanaf foto Ruben Oreel dit voorjaar de mogelijkheid tot het hu ren van een vier- of zespersoons camper. Daarnaast zijn er zestienpersoons fami lievilla's te huur om een weekend weg te zijn met vrienden of om een familiefeest of reünie te houden. Het Toeristisch Bu reau Zeeuwsch-Vlaanderen heeft nieu we fietsroutekaarten gemaakt. Aan de van 13 tot en met 17 januari te houden vakantiebeurs wordt deelgeno men door de VW Schouwen-Duiveland, de Kust-VW Walcheren, het Toeristisch Bureau Zeeuws-Vlaanderen en het Bu reau voor Toerisme Zeeland. (Advertentie) oor Sheila van Doorsselaer AS VAN GENT - Burgemees- er J. Lonink van Sas van Gent erbindt zelf enkele strenge cri- eria aan de eventuele komst een outlet centre. „De vol- allige gemeenteraad moet ach- er de plannen staan en er moet uim voldoende draagvlak zijn ij de Sasse ondernemers, an- ers gaat het allemaal niet door. )ok moet het Terneuzense col- ege zijn mening nog kunnen ge en", vindt hij. ...,Pe Ondernemersvereniging 70 loopt niet te juichen over e plannen voor de outlet, maar in! Ie ondernemers vertrouwen op iun bestand aan vaste klanten. 01 deaal ee 5e locatie Sas van Gent is in de gen van projectontwikkelaar ünovast ideaal, omdat het rlaamse achterland - met de tedelijke agglomeratie Gent - 'P een steenworp afstand ligt. inovast wil in het complex zes- igwinkels onderbrengen, voor- i jamelijk kledingzaken. De win kels zullen worden uitgebaat door de merkendealers zelf. Daarbij moet worden gedacht aan de duurdere merken zoals Nike, Armani, Dolce Gabba- na, Boss en Gucci. Alle winkels blijven op de begane grond en mocht na enkele jaren uitbrei ding aan de orde zijn, dan kan dat ook op het CSM-terrein. In middels zouden zich bij Inno- vast al veel belangstellende ondernemers hebben gemeld. Irmovast heeft op het voormali ge fabrieksterrein aan de zuid rand van Sas van Gent ook een ruime parkeervoorziening met ten minste 1500 plaatsen ge pland. De Sasse burgemeester denkt dat de komst van de outlet posi tieve gevolgen kan hebben voor de middenstand en voor de re gio. Lonink: „Je moet denken aan de komst van tussen de twee en drie miljoen dagjesmensen per jaar. Zij komen dan zelfs uit Breda en Brussel. Die komen echt niet alleen maar 'om naar de outlet factory te gaan. Ze willen ook iets drinken en dan komen ze toch in de binnenstad terecht. Het is dan wel heel waarschijn lijk dat ze ook eens binnen springen bij de andere winkels in de stad. Voor de regio kan het een goede impuls betekenen, omdat de factory een prima slechtweervoorziening is. Gelaten De voorzitter van de Sasse on dernemersvereniging Sas '70, W. ten Hoor, reageerde gisteren min of meer gelaten op de plan nen. Ten Hoor: '„Toen wij voor het eerst over de plannen hoor den, waren we niet blij. We had den al zo veel wildwestverhalen gehoord dat we ook niet wisten wat we hiermee aan moesten. Als het plan doorgaat, ben ik be nieuwd hoe het zich gaat ont wikkelen. Elke winkel heeft zijn klantenpotentieel, dus klanten die altijd bij een bepaalde zaak hun spullen te kopen, zullen dat ook blijven doen. Het is voor ons toch nog even afwachten wat er allemaal van komt." Burgemeester Lonink was op gelucht dat de ondernemers de plannen niet bij voorbaat afwij- door Jeroen Vlieqenberg VLISSINGEN - De 'stroom' van buitenlandse autowrak ken naar Nederland waarover de PZC gisteren berichtte, blijkt in Zeeland niet veel meer dan een stroompje te zijn. Daarvoor zijn de slope rijen te kleinschalig. Ook zijn er in Zeeland nauwelijks be drijven die de buitenlandse sloopauto's niet volgens de milieuregels verwerken. „Dat is in Zeeland niet aan de orde", zegt K. Meijler, hoofd afdeling milieuhygiëne van de provincie. „Ik denk dat er in de provincie eerder meer ex port dan import van buiten landse auto's bestaat. De pro vincie verleent de sloperijen vergunningen en voert con troles uit wanneer bedrijven over meer dan tien autowrak ken beschikken. Hebben ze er minder, dan is de gemeente verantwoordelijk. Ik schat dat er hier momenteel zo'n 25 'provinciale' - zeg maar legale -slopers zijn." Autosloperij Eindeweg in 's-Heer Arendskerke heeft over het algemeen geen bui tenlandse sloopauto's. Vol gens eigenaar Van Doezelaar gebeurt dat in Zeeland nau welijks. Hij denkt dat slope rijen in het grensgebied veel meer buitenlandse autowrak ken opkopen. Autosloper Ad Stouten uit Oosterland schat het aantai buitenlandse wrakken in zijn bedrijf op hooguit veertig per jaar. „Daar zitten ook auto's tussen die uit de Schelde zijn gevist. Veel Belgische auto's. In de zomer een paar Franse en Duitse auto's; maar dan heb je het wel gehad. Alles gaat hier volgens de milieure gels. In de regio Rotterdam zijn veel meer illegale slope rijen." Ook sloperij Hoogerwerf uit Bruinisse heeft nauwelijks meer dan veertig buitenland se auto'sper jaar. „Diezijnbij- na allemaal hier total-loss ge reden. In het buitenland halen doe ik niet, dat levert niets op. Ik vind dat het in Zeeland wel goed gaat", zegt eigenaar Hoogerwerf. „De provincie controleert regelmatig, maar ik heb nooit problemen gehad. Misschien wordt erin de buurt niet volgens de milieuregels gesloopt, maar dan gaat het om bedri j ven die niet zijn aan gesloten bij de branchever eniging Stiba, Autorecycling BV Nederland of de Vereni ging van Autorecycling Bedrijven (VAB)." Schadeauto's In Nederland verwerken 250 geregistreerde sloopbedrijven ruim tachtig procent van alle autowrakken. Het Centraal Bureau voor de Statistiek schat dat jaarlijks een half miljoen auto's voor de sloop worden aangeboden, waar van vij f procent (2 500 0uit de grensoverschrijdende handel afkomstig is. De brancheor ganisatie voor autodemonta- gebedrijven Stiba is scep tisch. „Ik waag het te betwijfelen of het wel om zo veel buitenlandse auto's gaat", zegt woordvoerder F. Van der Laar. „Vaak kopen Nederlandse sloperijen in het buitenland jonge schadeau to's op en brengen ze naar Ne derland. Die worden volgens Nederlandse regels gedemon teerd. Onze branche is schoon. Negentig procent van alle Ne derlandse wrakken is schoon. Natuurlijk proberen we die laatste tien procent ook nog te pakken." Geen premie Van der Laar denkt dat er op hef om niets is ontstaan. „Er was nogal wat verkeerde be richtgeving, waardoor de sug gestie werd gewekt dat bui tenlandse auto's veel geld opleveren. Voor losse onder delen wel, maar voor de sloop ontvang je geen premie. Ik denk dat het probleem bij de shredderbedrijven zit. De helft van de aanvoer uit het buitenland gaat rechtstreeks naar de shredders. Die maken de wrakken alleen maar vloei stof vrij. Wij halen onderdelen als glas, koplampen en bum pers er ook nog af." In ons land zijn 240 sloperijen aangesloten bij Stiba. Van der Laar: „We hebben het minis terie van Vrom gevraagd om de vergunningen en het toe zicht centraal te houden. Als je de controle decentraliseert is hetonoverzichtelijk. We moeten op termijn een lande lijk. centraal afvalbeheerplan hebben. Daar wordt aan ge werkt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 15