Seksuele hulpverlening rammelt
Zeeuwse blikvangers op vakantiebeurs
Zeeuwse slopers te klein
voor buitenlandse auto's
Rechtbank stelt
behandeling zaak
kinderporno uit
Loodsenvoorzitter
hekelt laksheid rond
veiligheid Schelde
Tekort aan deskundigheid, te hoge werkdruk en te weinig preventie
zeeuwse almanak
Bollen
Motorrijder
gewond
burgemeester stelt strenge eisen
tan komst outlet centre in Sas
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Nederland
se en Belgische politici frus
treren de verbetering van de
veiligheid van de zeescheep
vaart op de Westerschelde.
Volgens voorzitter A G.Nau-
ta van het Nederlands
Loodswezen in Vlissingen is
dat onverantwoord.
Nauta uitte zijn kritiek don
derdag in zijn nieuwjaars
toespraak. In slechts drie
zinnen nam hij evenveel par
lementen onder vuur. Het
Nederlandse, Vlaamse en
Belgische parlement hadden
naar zijn oordeel al lang voor
een veiliger Schelde kunnen
zorgen door het herziene,
strengere Scheldereglement
goed te keuren.
Dat reglement vormt de basis
voor het veiligheidsbeleid op
de Westerschelde. Een van de
hoofdpunten is de invoering
van een verscherpte loods-
plicht. Wie geen loods neemt,
krijgt een boete. De ver
keersveiligheid op de Wes
terschelde vereist dat er zo'n
stok achter de deur is.
Al vier jaar geleden zag het
ernaar uit dat dit snel zou
worden geregeld. Twee mi
nisters, Jorritsma en de Vla
ming Sauwens, kwamen
naar Middelburg om het
Scheldereglement te teke
nen. 'Alleen' de volksverte
genwoordigingen van Ne
derland, Vlaanderen en
België moesten het stuk nog
ratificeren.
Wat een formaliteit leek, is in
België ontaard in een strijd
over bevoegdheden tussen
het Vlaamse en Belgische
parlement. En Nederlandse
politici leggen evenmin
haast aan de dag. In het re
glement is ook vastgelegd
hoeveel schepen door Neder
landse en Belgische loodsen
mogen worden bediend. Dat
vindt een aantal politici in
Den Haag niet goed, omdat
er dan geen sprake kan zijn
van concurrentie.
Nauta was daar met name fel
over: „In Nederland vinden
de poltici deze discussie be
langrijker dan het handen en
voeten geven aan het veilig
heidsbeleid, terwijl dit be
leid toch in de eerste plaats
een verantwoordelijkheid
moet zijn van overheden."
Dit steekt des te meer, vindt
de loodsenvoorzitter, omdat
de zeescheepvaart op de Wes
terschelde nog zoveel risico's
met zich meebrengt op basis
waarvan onder meer bij de
Vlissingse binnenstad niet
mag worden gebouwd. Er
zijn maatregelen mogelijk
om die risico's te beperken,
maar daarvoor moet er wel
een goedgekeurd herzien
Scheldereglement zijn.
Nauta pleitte in dat kader
'voor aanscherping in plaats
van verruiming van het vei
ligheidsbeleid Hij koppelde
daar aan vast dat concurren
tie tussen loodsdiensten,
waartoe het eerste kabinet
Kok heeft besloten, de veilig
heid en de dienstverlening
geen goed zal doen.
Voor de zomer wordt een de
finitief kabinetsstandpunt
over de toekomst van het
loodswezen in Nederland
verwacht. Het huidig Neder
lands Loodswezen wil geen
concurrentie tussen loods
diensten, maar toekenning
van een vergunning aan één
organisatie na vrije aanbe
steding. Als bestaande
loodsdienst is het Neder
lands Loodswezen dan -
hoogstwaarschijnlijk - de
enige serieuze gegadigde.
Nauta riep de Nationale Ha-
venraad op sturing te geven
aan de discussie, om met alle
betrokken partijen tot een
'vredesakkoord' te komen.
PZC zeeland
fBËSÈSfo-' vrijdag 8 januari 1999
door Aector Doorns
MIDDELBURG - Justitie heeft
het onderzoek in de kinderpor
nozaak tegen zes verdachten,
waaronder een veertigjarige
man uit Aardenburg, nog niet
afgerond. De rechtbank in Mid
delburg kon daardoor donder
dag nog niet overgaan tot de be
handeling van de strafzaak.
Met name over de rolverdeling
van de verdachten in het om
vangrijke kinderpornonetwerk
valt nog niets definitiefs te zeg
gen. „En dat is van belang voor
het vaststellen van de straf
maat", zei officier van justitie C.
Fetter gisteren. Behalve de Aar
denburger moesten gisteren op
de zitting twee hoofdverdach
ten - een 45-jarige man uit
Alphen aan den Rijn en een 41-
jarige man uit Apeldoorn - ver
schijnen.
De huiszoeking bij de Aarden
burger leverde op 25 september
vorig jaar 166 videobanden en
200 boekjes met kinderporno
op. De 45-jarige verdachte had
op 13 oktober de grootste voor
raad - 1.027 videobanden,
waai-van 462 met kinderporno -
in huis. Hij gebruikte daarvoor
zes videorecorders. Bij de 41-ja
rige verdachte trof de politie op
9 oktober 32 banden en 160 af
beeldingen van kinderporno
aan. Daarnaast wordt hem ver
weten dat hij ontucht heeft ge
pleegd met een minderjarige
jongen.
In totaal zijn drieduizend vi
deobanden, vierendertighon
derd diskettes, driehonderd cd-
roms en een aantal computers in
beslag genomen.
De rechtbank hoopt op 11 fe
bruari tot de behandeling van
de pornozaak te komen. De ver
dediging vroeg de voorlopige
hechtenis van de verdachten,
die in voorarrest zitten, te
schorsen. Raadsman R. Lensen
verwees naar het rapport van de
psychiater, die voor zijn 45-jari-
ge cliënt een alternatieve straf
voorstelde. De man wordt ge
zien als een persoon die in stilte
naar de afbeeldingen kijkt.
Sinds 1976 kocht hij al kinder
porno in Duitsland. Volgens
Lensen dreigt hij nu zijn baan
als onderwijzer te verliezen. De
andere raadslieden A Sol en J.
Burlet sloten zich bij hun con
frère aan.
Excuses
De Aardenburger bood zijn ex
cuses aan, maar, zei hij: „Het
lijkt wel de grootste zaak van de
wereld; de kinderporno was in
de jaren zeventig al bij seks
shops te koop." Fetter reageerde
door te wijzen op de pedofiele
geaardheid van de verdachten
en de grote schade die ze hebben
toegebracht aan de kinderen.
„Je zou zo maar de wereld wor
den rondgestuurd." De recht
bank wees de verzoeken van de
raadslieden af, wegens recidi
vegevaar, de verzoeken af. Op 11
februari worden ook de andere
drie verdachten in de kinder
pornozaak opgeroepen.
Marthe uit Koudekerke be
sloot op Oudejaarsdag zelf
oliebollen te bakken. Zij nam
kennis van in deze courant
verstrekte receptuur en
plaatste de beslagkom op een
tochtvrije, lauwwarme
plaats: op het rooster van de
verzonken verwarmingsra
diator bij de schuifpui.
Wat er misging, is nóg niet
duidelijk, maar toen ze eens
ging kijken hoe het met het
basismateriaal ging, zag ze
het gestaag over de rand van
de kom kolken en verdwijnen
in het rooster, waarna het
vastkoekte aan de hete radia
tor. Marthe sloeg onmiddel
lijk aan het schoonmaken en
vergat in h aar ijver dat ze een
pan olie op het vuur had
staan.
Nadat het huis grondig was
doorgetocht, haastte ze zich
naar de supermarkt om al
daar een flinke partij oliebol
len aan te schaffen.
Haar gasten waren dik tevre
den. „Je hebt een beetje
baklucht in huis, maar aan de
andere kant; zo lekker kun je
ze nergens kopen," consta
teerde een vriendin.
joor Arjan van Westen
HIDDELBURG - De hulpverle-
ling aan slachtoffers van seksu-
:el en relationeel geweld in
leeland faalt. Zowel justitie,
lolitie als hulpverleners schie-
en tekort. Dat blijkt uit een on-
lerzoek gedaan in opdracht van
le provincie Zeeland.
)e hulp sluit niet goed aan op de
org, wensen en behoeften van
de slachtoffers. Hulpverleners
weten niet goed welke hulp de
slachtoffers nodig hebben. In de
preventieve bestrijding is een
fikse achterstand, en het ont
breekt nagenoeg aan professio
nele behandeling van de daders.
Dit zijn de eerste conclusies van
de stuurgroep 'Vrijblijvendheid
voorbij', die afgelopen zomer
door de provincie werd geïn
stalleerd. Hierin zitten deskun
digen zoals artsen, politici,
vertegenwoordigers van pati
ëntenorganisaties en functiona
rissen van justitie en politie. Zij
moesten de knelpunten in de
hulpverlening bij seksueel en
relationeel geweld achterhalen.
De stuurgroep maakt nu haar
eerste indrukken bekend. Die
blijken verre van positief.
De hulpverlening behoort reke
ning te houden met verschillen
in maatschappelijke positie en
geslacht. In de praktijk blijkt
dat dit vaak niet gebeurt. Een te
grote werkbelasting voor het
personeel en de soms afwezige
deskundigheid bij specifieke
hulp zijn daar de belangrijkste
redenen voor. De stuurgroep
verwijt de Zeeuwse gemeenten
dat zij de bestrijding van seksu
eel en relationeel geweld niet
hebben opgenomen in het lokale
veiligheidsbeleid. Het verdwij
nen van het specialisme 'jeugd
en zedenzaken' bij politie en
irand in kamer
ran flatwoning
justitie wordt betreurd. De des-'
kundigheid is daardoor afgeno
men.
Daders
Preventieve hulpverlening aan
daders met een verstandelijke
handicap ontbreekt nagenoeg.
Als er sprake is van seksueel en
of relationeel geweld binnen een
gezinsvervangend tehuis dan
wordt de dader doorgaans ge
sommeerd te vertrekken.
Verder schort het aanpreventie-
ve activiteiten in het onderwijs
en is er in Zeeland geen goede
registratie van slachtoffers van
seksueel geweld. Tevens atten
deert de stuurgroep op de com
plicaties van het beroepsge
heim. Beroeps- en gedragscodes-
belemmeren huisartsen vaak
om iets te doen bij seksueel ge
weld. Op 14 januari vindt er een
slotconferentie plaats over de
resultaten van het onderzoek.
IIDDELBURG - In een woon-
amer van een flatwoning aan
Ie Meanderlaan in Middelburg
eeft in de nacht van woensdag
ijip donderdag brand gewoed.
70 )e 76-jarige bewoonster kon
ichzelf in veiligheid brengen,
p. Imdat ze nogal wat rook had
ei ngeademd, is de vrouw naar het
ei iekenhuis gebracht. Daar is ze
|SI er observatie opgenomen. De
ar randweer heeft de brand ge-
ei lust en kon de kat van de be-
,n roonster nog redden. De schade
a». 'ordt geraamd op enkele tien-
/e uizenden guldens. Naar de
jj jedracht wordt een onderzoek
sïgesteld.
is fW- EN ST JOOSLAND - Een
),j 3-jarige motorrijder uit
[g( lieuwdorp is woensdagavond
r evvond geraakt aan zijn rug bij
Ja en eenzij dig ongeluk in Nieuw
en Sint Joosland.
Ie man reed richting Arnemui-
w en en is vermoedelijk door een
ia i hoge snelheid in een bocht
g in de dijk afgereden. De man is
I er ambulance naar het zieken-
m lis vervoerd. De motor werd
r iheel vernield.
ia MHmiHMUlÜffffiHBI
Vinkeldief met
ie 1
Horse buit gepakt
)e] LDDELBURG - Een 38-jarige
iddelburger is woensdagmid-
in de Herenstraat in Mid-
elburg aangehouden voor dief-
j|l
jg le man werd betrapt toen hij in
;t en winkel in de Lange Delft
'r liederen die hij niet afrekende,
azijn jas stopte. Zijn kleding
ileek vol te zitten met gestolen
raar.
y De man verklaarde dat hij de
pullen uit vier winkels had ge,-
olen. Toen de Middelburger in
e politieauto stapte, vielen er
ertig stuks bestek uit zijn jas.
erder had hij onder meer enke
wekkers, een pan, shampoo en
jgj ismetica gestolen. De waarde
,v( in de buit bedraagt ongeveer
eshonderd gulden,
e man verklaarde de diefstal-
n te hebben gepleegd omdat
„gj j op de bank geen geld had
ne,unnen opnemen. De Middel-
irger is ingesloten,
en 27-jarige Middelburger is
ezelfde middag in een winkel
m de Pottenbakkerssingel in
l0( iddelburg aangehouden voor
iefstal. De man stak een flesje
ier in zijn zak zonder te beta-
iii. Een winkelmedewerker zag
:itt at. Omdat er nog zaken tegen
man openstaan, is hij inge-
Sonja van der Voet (links) en Emerence van Wingen van de Provinciale VVV met Zeeuws promotiemateriaal voor de vakantiebeurs.
door Jacques Cats
MIDDELBURG - Toeristisch Zeeland
werkt tijdens de vakantiebeurs in
Utrecht vanuit een kustpaviljoen. Op die
plek vindt een gezamenlijke promotie
plaats van de zeekant in deze provincie
en in Noord- en Zuid-Holland en het
Waddengebied.
Bij de vormgeving van het paviljoen is
niet gekozen voor een traditionele stand
met een balie. De 'Zeeuwse meisjes' be
drijven promotie tegen een decor van
strandhokjes waarvan de zijpanelen zijn
beschilderd met typische kenmerken van
het vakantiegebied. Een theatergroepje
probeert beursbezoekers met animatie
activiteiten naar het paviljoen te trek
ken. Met datzelfde doel wordt een kust-
quiz gehouden.
De Zeeuwse kust wordt breed verkocht:
ook wordt aandacht gevestigd op actie en
sport, de beleving van cultuur en natuur,
stedenbezoek en de mogelijkheid tot
consumptie van streekeigen producten.
Volgens promotiemedewerkster Eme
rence van Wingen komt Zeeland steeds
meer in beeld als locatie om tijdens een
korte periode een frisse neus te halen en
even aan 'onthaasting' te doen.
Voorts is duidelijk geworden dat Zeeland
als toeristische regio een sterke identiteit
heeft, waar meer te vinden is dan zee en
strand. De wandelroute De Reede van
Middelburg behoort tot de nieuwe toe
ristische producten van Zeeland. De 29
kilometer lange route is grotendeels uit
gezet over dijken, door weilanden en
langs watergangen. De nieuwe route
sluit exact aan op het Lange Afstand
Wandelpad Deltapad.
Roompot Zeeland Vakanties biedt vanaf
foto Ruben Oreel
dit voorjaar de mogelijkheid tot het hu
ren van een vier- of zespersoons camper.
Daarnaast zijn er zestienpersoons fami
lievilla's te huur om een weekend weg te
zijn met vrienden of om een familiefeest
of reünie te houden. Het Toeristisch Bu
reau Zeeuwsch-Vlaanderen heeft nieu
we fietsroutekaarten gemaakt.
Aan de van 13 tot en met 17 januari te
houden vakantiebeurs wordt deelgeno
men door de VW Schouwen-Duiveland,
de Kust-VW Walcheren, het Toeristisch
Bureau Zeeuws-Vlaanderen en het Bu
reau voor Toerisme Zeeland.
(Advertentie)
oor Sheila van Doorsselaer
AS VAN GENT - Burgemees-
er J. Lonink van Sas van Gent
erbindt zelf enkele strenge cri-
eria aan de eventuele komst
een outlet centre. „De vol-
allige gemeenteraad moet ach-
er de plannen staan en er moet
uim voldoende draagvlak zijn
ij de Sasse ondernemers, an-
ers gaat het allemaal niet door.
)ok moet het Terneuzense col-
ege zijn mening nog kunnen ge
en", vindt hij.
...,Pe Ondernemersvereniging
70 loopt niet te juichen over
e plannen voor de outlet, maar
in! Ie ondernemers vertrouwen op
iun bestand aan vaste klanten.
01 deaal
ee 5e locatie Sas van Gent is in de
gen van projectontwikkelaar
ünovast ideaal, omdat het
rlaamse achterland - met de
tedelijke agglomeratie Gent -
'P een steenworp afstand ligt.
inovast wil in het complex zes-
igwinkels onderbrengen, voor-
i jamelijk kledingzaken. De win
kels zullen worden uitgebaat
door de merkendealers zelf.
Daarbij moet worden gedacht
aan de duurdere merken zoals
Nike, Armani, Dolce Gabba-
na, Boss en Gucci. Alle winkels
blijven op de begane grond en
mocht na enkele jaren uitbrei
ding aan de orde zijn, dan kan
dat ook op het CSM-terrein. In
middels zouden zich bij Inno-
vast al veel belangstellende
ondernemers hebben gemeld.
Irmovast heeft op het voormali
ge fabrieksterrein aan de zuid
rand van Sas van Gent ook een
ruime parkeervoorziening met
ten minste 1500 plaatsen ge
pland.
De Sasse burgemeester denkt
dat de komst van de outlet posi
tieve gevolgen kan hebben voor
de middenstand en voor de re
gio. Lonink: „Je moet denken
aan de komst van tussen de twee
en drie miljoen dagjesmensen
per jaar. Zij komen dan zelfs uit
Breda en Brussel. Die komen
echt niet alleen maar 'om naar de
outlet factory te gaan. Ze willen
ook iets drinken en dan komen
ze toch in de binnenstad terecht.
Het is dan wel heel waarschijn
lijk dat ze ook eens binnen
springen bij de andere winkels
in de stad. Voor de regio kan het
een goede impuls betekenen,
omdat de factory een prima
slechtweervoorziening is.
Gelaten
De voorzitter van de Sasse on
dernemersvereniging Sas '70,
W. ten Hoor, reageerde gisteren
min of meer gelaten op de plan
nen. Ten Hoor: '„Toen wij voor
het eerst over de plannen hoor
den, waren we niet blij. We had
den al zo veel wildwestverhalen
gehoord dat we ook niet wisten
wat we hiermee aan moesten.
Als het plan doorgaat, ben ik be
nieuwd hoe het zich gaat ont
wikkelen. Elke winkel heeft zijn
klantenpotentieel, dus klanten
die altijd bij een bepaalde zaak
hun spullen te kopen, zullen dat
ook blijven doen. Het is voor ons
toch nog even afwachten wat er
allemaal van komt."
Burgemeester Lonink was op
gelucht dat de ondernemers de
plannen niet bij voorbaat afwij-
door Jeroen Vlieqenberg
VLISSINGEN - De 'stroom'
van buitenlandse autowrak
ken naar Nederland waarover
de PZC gisteren berichtte,
blijkt in Zeeland niet veel
meer dan een stroompje te
zijn. Daarvoor zijn de slope
rijen te kleinschalig. Ook zijn
er in Zeeland nauwelijks be
drijven die de buitenlandse
sloopauto's niet volgens de
milieuregels verwerken.
„Dat is in Zeeland niet aan de
orde", zegt K. Meijler, hoofd
afdeling milieuhygiëne van de
provincie. „Ik denk dat er in
de provincie eerder meer ex
port dan import van buiten
landse auto's bestaat. De pro
vincie verleent de sloperijen
vergunningen en voert con
troles uit wanneer bedrijven
over meer dan tien autowrak
ken beschikken. Hebben ze er
minder, dan is de gemeente
verantwoordelijk. Ik schat
dat er hier momenteel zo'n 25
'provinciale' - zeg maar legale
-slopers zijn."
Autosloperij Eindeweg in
's-Heer Arendskerke heeft
over het algemeen geen bui
tenlandse sloopauto's. Vol
gens eigenaar Van Doezelaar
gebeurt dat in Zeeland nau
welijks. Hij denkt dat slope
rijen in het grensgebied veel
meer buitenlandse autowrak
ken opkopen.
Autosloper Ad Stouten uit
Oosterland schat het aantai
buitenlandse wrakken in zijn
bedrijf op hooguit veertig per
jaar. „Daar zitten ook auto's
tussen die uit de Schelde zijn
gevist. Veel Belgische auto's.
In de zomer een paar Franse
en Duitse auto's; maar dan
heb je het wel gehad. Alles
gaat hier volgens de milieure
gels. In de regio Rotterdam
zijn veel meer illegale slope
rijen."
Ook sloperij Hoogerwerf uit
Bruinisse heeft nauwelijks
meer dan veertig buitenland
se auto'sper jaar. „Diezijnbij-
na allemaal hier total-loss ge
reden. In het buitenland halen
doe ik niet, dat levert niets op.
Ik vind dat het in Zeeland wel
goed gaat", zegt eigenaar
Hoogerwerf. „De provincie
controleert regelmatig, maar
ik heb nooit problemen gehad.
Misschien wordt erin de buurt
niet volgens de milieuregels
gesloopt, maar dan gaat het
om bedri j ven die niet zijn aan
gesloten bij de branchever
eniging Stiba, Autorecycling
BV Nederland of de Vereni
ging van Autorecycling
Bedrijven (VAB)."
Schadeauto's
In Nederland verwerken 250
geregistreerde sloopbedrijven
ruim tachtig procent van alle
autowrakken. Het Centraal
Bureau voor de Statistiek
schat dat jaarlijks een half
miljoen auto's voor de sloop
worden aangeboden, waar
van vij f procent (2 500 0uit de
grensoverschrijdende handel
afkomstig is. De brancheor
ganisatie voor autodemonta-
gebedrijven Stiba is scep
tisch. „Ik waag het te
betwijfelen of het wel om zo
veel buitenlandse auto's
gaat", zegt woordvoerder F.
Van der Laar. „Vaak kopen
Nederlandse sloperijen in het
buitenland jonge schadeau
to's op en brengen ze naar Ne
derland. Die worden volgens
Nederlandse regels gedemon
teerd. Onze branche is schoon.
Negentig procent van alle Ne
derlandse wrakken is schoon.
Natuurlijk proberen we die
laatste tien procent ook nog te
pakken."
Geen premie
Van der Laar denkt dat er op
hef om niets is ontstaan. „Er
was nogal wat verkeerde be
richtgeving, waardoor de sug
gestie werd gewekt dat bui
tenlandse auto's veel geld
opleveren. Voor losse onder
delen wel, maar voor de sloop
ontvang je geen premie. Ik
denk dat het probleem bij de
shredderbedrijven zit. De
helft van de aanvoer uit het
buitenland gaat rechtstreeks
naar de shredders. Die maken
de wrakken alleen maar vloei
stof vrij. Wij halen onderdelen
als glas, koplampen en bum
pers er ook nog af."
In ons land zijn 240 sloperijen
aangesloten bij Stiba. Van der
Laar: „We hebben het minis
terie van Vrom gevraagd om
de vergunningen en het toe
zicht centraal te houden. Als
je de controle decentraliseert
is hetonoverzichtelijk. We
moeten op termijn een lande
lijk. centraal afvalbeheerplan
hebben. Daar wordt aan ge
werkt."