Caesar werkt Amerika lijkt steeds meer op een circus verslavend PZC Zomerse avonturen op Amsterdams festival Met zijn drieën heel erg sterk kunst cultuur Op zoek naar nieuw publiek The Offspring met 'verknipt' nieuw album 13 Het blijft iets eigenaardigs houden, een punk in een superdeluxe hotel. Maar in iet geval van Dexter Holland is diens aan- pezigheid in The Grand logisch. Want Hol- land is de zanger van The Offspring, een van ie best boerende punkbands van de jaren negentig. Het album Smash uit '94 zorgde met elf miljoen verkochte platen voor een doorbraak van The Offspring. Hun nieuwe album heet Americana en biedt pakkende punkrockliedjes. Ongetwijfeld wordt er werk gespeeld van die vijfde Offspring- plaat tijdens het concert dat het kwartet uit Californië geeft op 22 januari in 013 te Til burg. Hoe het leven van een punkmiljonair er uit ziet? Holland lachend:,Ik zie mezelf niet als miljonair. Ik kan van de muziek leven. Ze ker. Maar belangrijker voor mij is dat ik mensen iets terug kan geven. Ik heb een ei gen onafhankelijk platenlabel opgericht, zodat ik met mijn geld andere bands een goede start of een steun in de rug kan geven. Met Jello Biafra van The Dead Kennedys heb ik een jongerenorganisatie in het leven geroepen om geld in te zamelen. Het idee is oorspronkelijk van de Grateful Dead. In '97 hebben we veertig instanties financieel on dersteund met geld dat we met concerten van The Offspring bijeen gespeeld hebben. De titel van het nieuwe album verwart bui tenstaanders een beetje. Americana draait weer om punk. En niet om de roots-muziek die tegenwoordig americana heet. „De term 'americana' bestaat al sinds de achttiende eeuw. Vroeger stond het voor mooie huizen met witte hekjes, voor nette jongetjes bij de kapper. Onze liedjes stammen uit de Ameri kaanse cultuur, maar die is tegenwoordig heel anders, Hedentendage draait het bij 'americana' om MacDonald's, Jerry Sprin ger en Bill Clintons seksschandaal. Het is meer een circus. Amerikaanse cultuur heeft momenteel iets verknipts." ..Wat wij met die titel willen zeggen? Elk nummer op de cd is een momentopname van de Amerikaanse cultuur. Neem 'Pretty fly (for a white guy)'. Dat gaat over een door snee wit joch uit een voorstad dat probeert vragen zich vaak af waar we in Gods naam mee bezig zijn. Ik weet het ook niet precies. Het is een soort verslaving denk ik. Ik vind juist het gedoe er omheen zo leuk. Van benzine tanken tot ergens eten. Ik onthoud van een concert vooral of we goed gegeten hebben!" Een vrouwelijke drummer in een band is geen alledaags fenomeen. Marit de Loos gruwelt van de vraag hoe dat nou zo toch gekomen is, maar hij moet toch maar gesteld worden. Het antwoord: „Gewoon, omdat ik het leuk vind. Mensen vermoeden vaak dat een vrouw niet genoeg kracht heeft om te (drummen. Ik wil helemaal niet het tegendeel bewijzen of zo, maar ik vind het gewoon leuk. Vanaf het eerste moment dat ik met muziek in aanraking kwam, op de middelbare school. Nee, niet via m'n ouders, die draaiden veel klassiek. Maar m'n zus luisterde naar Abba en toen heb ik maar een plaat van de Ramones aangeschaft." Nu luistert ze naar Palace Brothers, Neil Young en oude Motown-soul. „Maar ik draai weinig muziek hoor, Thuis heb ik altijd Radio 1 aan staan, omdat ik geïnteresseerd ben in actualiteiten. Ik geloof dat ik helemaal niet zo bij ben als het om muziek gaat. Ik zou niet eens weten welke cd ik als laatste heb aangeschaft, ik koop er maar zo'n vijf per jaar." Marit kijkt uit naar aanstaande zaterdag. „We waren in december al in Groningen, in Vera, dat was ook een dolle boel." Ze speelde al eens eerder in de grote zaal van De Oosterpoort met Chicas del Rock in het vooi-programma van The Scene. „Dat is wel wennen hoor, in zo'n grote zaal met stoelen erin. Of ik zenuwachtig ben? Nou, op dit moment niet, maar zo'n half uur voor een optreden krijg ik vaak de kriebels. Het hangt er ook een beetje vanaf wie er in de zaal zitten. Voor sommige goeie vrienden wil je gewoon goed spelen. Ja, die zijn er nu ook wel, maar niet het type om je zenuwachtig voor te maken, haha." Marit wil vooral Speed 78, ook op hetExcelsior-label, zien. „En Lemming, een soort Britpopband uit Amsterdam. Die zijn nogal pretentieus bezig. Maar ze spelen gelijk met ons, dus dat wordt moeilijk. Wie de Popprijs moet winnen? Junkie XL, denk ik. Anouk maakt ook een goeie kans. Maar ja, ik ben een beetje het spoor bijster wat betreft de criteria van die prijs. Ik dacht altijd dat het eeix soort exportprijs was, maar dan laten ze opeens Max-co Borsato winnen." Gert Meijer Caesar staat zaterdagnacht om kwart over tioaalfop het hoofdpodi um van Noorderslag in De Ooster poort, Groningen. Tijdens het Amerikaanse festival in Amsterdam treden deze zomer het Concertgebouworkest en het Kronos Kwar tet gezamenlijk aan in een werk van dein 1991 overleden componist Morton Feldman. foto archief Wim Riemens Het Koninklijk Concertge bouworkest wei'kt samen met de band van Winton Marsa- lis in een Ellington-programma. Enkele dagen later treedt het orkest op met het Ki-onos Kwar tet ('het strijkkwartet in spij- kerbroek') in een werk van Mor ton Feldman. 'Kruisbestuiving' en 'nieuw publiek' zijn de sleu telwoorden. In de zomer van 1999 organiseren het Concert gebouw en het Concertgebouw- orkest samen een Amerikaans festival (22 juni tot 4 juli), 'Ame rican Adventures' getiteld. Voor muziekliefhebbers wordt het een alternatief voor het Holland Festival, dat in zijn nieuwe be leid aan de toonkunst geen hoge prioriteit geeft. Concertgebouworkest en Con- cexlgebouw: ze hebben dage lijks met elkaar te maken. De een huurt bij de ander. Maar voor het eerst ox'ganiseren ze sa men een evenement. Het risico wordt gedeeld. Concexlgebouw-dixlecteur Martijn Sanders: „Het plan da teert van het Mahler Feest in 1995. Dat ging van ons uit, maar het ox-kest was er natuurlijk sterk bij betrokken. We dachten toen: we moeten dit idee verder uitwex-ken. Maar door de druk ke programmering van gebouw en orkest duurde het even" Jan-Willem Loot, algemeen di recteur vanhet Koninklijk Con certgebouworkest spreekt van 'een historische gebeurtenis'. Tot 1952 was het ox-kest in dienst van het gebouw. De scheiding werd door het orkest als een be- langrijke stap voox'waarts be schouwd. Nu vormen ze samen de as van wat een multi-disci- plinair festival wordt, waaraan talrijke Amstex-damse kunstin stellingen meewei'ken. „Klassieke orkesten hebben niet de reputatie dat ze het top punt van souplesse zijn", zegt Jan-Willem Loot, die nu wil kij ken hoe ver hij met het ensem ble, dat hem een half jaar gele den benoemde, kan gaan. De Ellington-bewei'kingen die het Concextgebouworkest op 24 ju ni speelt zijn van de hand van Winton Marsalis. Eerdei; op 22 en 23 juni, treedt Marsalis als tx'ompettist op met het Lincoln Center Jazz Ox-chestra. Er zijix in het Concertgebouw» ook concex-ten door het Arditti Kwartet, het Kronos Kwartet, het Asko Ensemble en de zange res Sylvia McNair. De program- ma's bevatten werk van onder anderen Gex'shwin, Carter, Zap pa, Feldman, Reich, Bernstein, Ives en Barber. En Philip Glass komt in de Gx-ote Zaal enkele van zijn Etudes voor piano spe len. Het Concertgebouworkest sluit het festival op 4 juni af met een concert in het Vondelpark, geleid door Leonard Slatkin, de 'centrale dix-igent' van 'Amei'i- can Adventures'. De Amerikaanse cultuur wordt tijdens het festival ook gepre senteerd door het John Adams Instituut (lezingen), het Bim- huis (jazz), het Filmmuseum (jazzfilms), het Tropeninstituut (salsa) en de Beurs van Berlage (expositie gewijd aan architect Frank Lloyd Winght). In het Ste delijk Museum is werk te zien van onder anderen Philip Gus- ton. Museumdirecteur Rudi Fuchs zoekt dia's uit voor een 'ontmoeting tussen beeldende kunst en muziek' bij het Asko Ensemble, De IJsbreker zorgt er voor, dat argeloze voorbijgangers op wis selende locaties in Amsterdam worden verrast door mobiele geluidsperformances op de 'fietsende klanksculpturen' van het Ensemble Karei uit de Ca nadese stad Montréal. Na een lange afwezigheid treedt de zangeres-performer Lauri An- dex-son op in Theater Carré. Er komt ook een mobiele tentoon stelling, gewijd aan de Harley- Davidson, deStradivanis onder de motoren. De afdeling marketing van het Concertgebouw werkt hard aan dit alles. De woorden 'joint pro motion' en 'communicatieplan' zijnniet van de lucht. Er is al een loge en er komt zeker een festi valpas. Philips verzorgt de publiciteit. Als het geheel een succes woi'dt willen het Con certgebouw en het Conceidge- bouworkest het niet bij^dit ene festival laten. Misschien is ex- weer tijd voor in 2001.GPD Over de reacties op de cd had Marit de Loos, de 25-jarige drumster van Caesar, bepaald geen klagen.,,Ik ben verschrikkelijk trots op deze plaat. Kijk, ik had al dix-ect het t gevoel dat we een goeie plaat aan het maken waren, maar het Is natuurlijk altijd afwachten of de mensen dat ook vinden." Het is een van de beste gitaai-platen ooit op Nederlandse bodem vavaardigcl. Rauwe, stuwende liedjes met sterke melodielijnen en van een kwaliteit, waar ze zelfs in het toch niet makkelijke Engeland van overtuigd zijn. Ook al heet de cd daar No Rest For The Lonely, omdat ze van woordspelingen niet zoveel snappen. De cd heeft Caesar een tamelijk hectisch jaar bezorgd, vex-telt Marit de Loos. „In juli waren we een maand vrij, maar verder hebben we toch vooral gespeeld engerepeteex-d. Ook in Engeland ja, drie weken lang. Dat was echt geweldig. We speelden er al voordat de cd uit was, maar de recensies waren erg goed en we kregen er veel et NoRestForTheAlonely maakte de Amsterdamse gitaarband Caesar volgens de mensen die het kunnen weten - of dat althans denken - de mooiste Nederlandse cd van 1998. Excelsior, het platenlabel van Caesar, heeft al meer mooie bandjes afgeleverd - Johan en het Groninger Benjamin B bijvoorbeeld - maar No Rest For The Alonely is de meest geprezen én verkochte cd tot nu toe. Dat Caesar dit keer voor het eerst op het hoofdpodium van Noorderslag staat - na twee keer de foyer aangedaan te hebben - is dus terecht. voox-bij in die talkshow. Neem ook de tienex-s die de rest van het gezin uitmoox-den. Dat is het afgelopen jaar al drie keer gebeux-d in Amex-ika. En we hebben natuurlijk Bill Clinton. Wat hij heeft gedaan, is moreel fout. Maar dat gedoe op televisie vexvult mij met schaamte. Het is bijna surx-ealistisch al lemaal, de hedendaagse samenleving als een grap." Americana geeft volgens Holland een com mentaar; levex-t geen kritiek. „Een groot land als de Verenigde Staten heeft een hoop zoi'gen. Het smeltkroes-idee is schitterend, maar het levex-t een stel problemen op. Men sen moeten probex-en met elkaar te leven. Een aantal zaken, zoals geweld, wordt evenwel in de media aangedikt." Holland was echtereen jaar geleden wel be trokken bij een schietpartij in zijn eigen wijk in Los Angeles. „Met mijn vrouw sta ik op mijn beurt te wachten bij een ijsverkoop- punt. Opeens klinkt er geschreeuw: 'pas op, er rijdt hier iemand met een geweer x-ond'. Eerst dacht ik dat het een grap was. Maar dan hoor je zeven schoten. Iedex-een laat zich zo snel mogelijk op de gx-ond vallen. Het is maf, maar het. kan overal gebeuren." Sarcasme is voor The Offspring een middel om iets duidelijk te maken. „Dat doen we in een aantal nummers. The Dead Kennedys van Jello Biafra, die meedeed op onze vorige plaat, deed dat vaker. Humor is belangrijk. De kids begrijpen het. Zij zijn slim. Hun ou ders snappen het daarentegen niet altijd. Die nemen dingen vaak zeer letterlijk. Wij kx-egen kwade brieven van ouders naar aan leiding van het nummer 'Bad habit'. Dat ging, met de toxxg in de wang, over geweld op de snelweg. Maar dan ki'ijg je bi'ieven waar in ouders stellen dat ze niet begx-ijpen dat wij autobaan-geweld aanmoedigen." Zelf heeft Holland een dochter van elf. „Sommige van onze liedjes, de vrolijke, vindt ze goed. Of ze ook van The Backstx-eet Boys houdt? Ik hoop van niet. Ze is wel weg van Celine Dion. Dat is vanzelfsprekend voorkinderen. Als ze ouder woi'dt, zal ze het werk van The Offspring wel meer waarde ren." 'Smash' verkocht elf miljoen exemplaren. De opvolger 'Ixnay on the hombre' slechts drie miljoen. Je moet ook geluk hebben, stelt Holland. „'Smash' kwam op het juiste moment uit. Na Nix-vana waren bands als Green Day en The Offspring een logische volgende stap." Punkrock zal altijd de basis blijven voor The Offspring. Holland: „Maar wij willen niet in een strak keurslijf zitten. Elke plaat bevat wel wat experimenteier werk. 'Pay the man', de afsluiter van 'Ame ricana', heeft iets weg van de muziek uit het Midden-Oosten. Liedjes blijven voor ons ook van gx-oot belang. Veel punkbands zijn slechts trashy, schreeuwei-ig en lawaaiig. Voor hen zijn liedjes niet belangrijk. Voor The Ramones wel. The Ramones zijn van wege de schitterende liedjes index-daad een voorbeeld voor The Offspring. Zij wax-enhet die in de jax-en zeventig punkrock begon nen." „Ook The Sex Pistols zijn door hen beïn vloed. The Ramones zijn een klassieke for matie. Vooreen film hebben we 'I wanna be sedated' van hen opgenomen. Dat was bijna heiligschennis. We brengen het echter niet uit op een plaat, want het ox-igineel van The Ramones kun je nooit evenaren. Dat is zó goed. Een nummer als 'Stairway to heaven' moet j§ ook niet willen opnemen." René Megens airplay. Engeland is belangrijk voor ons omdat we daar een platendeal hebben en dan moet je toch iets van de grond krij gen. Bovendien, Nederland is maar een klein land, op een gegeven moet je wel als je meer wilt. Maar gemakkelijk is het nooit hooi-, in het buitenland. Ze zijn er altijd zo chauvinistisch." Caesar trok in het najaar naar Spanje, niet om daar door te ireken maar om er in alle x-ust lan nieuwe nummers te wei-ken. itarit: „Met akoestische gitaren in een acht-spoi-enrecorder lebben we daar een beetje [epield en de aanzetten van een tuk of acht nummers gemaakt. n de praktijk blijvep daar een lummer of di-ie van ovex-, dus er snog wex'k aan de winkel. Maar le planning is dat de nieuwe cd las in het najaar uitkomt, dus r we hebben nog even. vlarit ontvluchtte met oud ïieuw de drukte van de stad, om in de Ardennen even bij te tomen. „Ik heb de rustigste 'jaarwisseling ooit gevierd. Om twaalf uur heb ik drie knalletjes gehoord, geloof ik." Ze is dus weer opgeladen voor het «geert dat de band tijdens iYooixlerslag geeft. De kans dat Caesar, met vooraan drumster Marit de Loos. Links zanger/gitarist Roald van Oostenen aan de andere kant bassist Sem Bakker. foto Harry Meijer Berend Dubbe van Bettie Serveert daarbij aanwezig is, is zeer klein. Dubbe gaf een tijd lang op toetsen de live- opti-edens van Caesar wat extra kleur, maar moest tijdens de december-tournee al verstek laten gaan. Max-it: „Hij heeft het veel te druk met allex-lei dingen. Jammer, maar geen ramp hoor. Kijk, we hebben geprobeerd met een viex-de man wat details van de plaat ook live te bx-engen en het was heel fris om Berend erbij te hebben. Maar Caesar zal altijd een echte driemansband blijven, gewoon omdat we met z'n di-ieën heel ex-g sterk zijn. Af en toe hebben we dit sooii extraatjes even nodig: we vervelen ons nogal snel en dan moet je oppassen dat je niet op de automatische piloot overschakelt. Je maakt muziek voor je plezier en dat moet zo blijven. Ik vind tx-ouwens de liedjes net zo goed als we met z'n drieën spelen hooi-. „Wat er nou zo leuk aan spelen in een bandje is? Ja, dat heb ik me ook vaak afgevx-aagd. Je gaat om twaalf uur weg om te spelen in een of andere uithoek van het land en je komt diep in de nacht tei'ug. Kennissen, die wel eens een optx-eden met ons meegaan, Dexter Holland (tweede van rechts) van The Offspring: „We willen niet in een strak keurslijf zitten. de gangster uit te hangen. 'Why don't you get a job' gaat over een vrouw die in de Jerry Springer-show zat. Ze is een striptease- danseres om haar thuiszittende, werkschu we man te kunnen onderhouden. Als ze dat beuis, roept ze tegen hem: waaromga jij niet een baan zoeken? Als je dat niet doet, ver koop ik je een schop. Holland voelt zich een outsider ,Ik wil geen dominee zijn en ook geen politicus, maar als muzikant kun je met je songteksten wel commentaar geven op de hedendaagse maatschappij. Hoe freakachtig de Ameri kaanse samenleving is, kun je zien aan de Jerry Springer Show. Natuurlijk proberen ze de zaken in dat televisie-programma sen sationeler te maken dan ze zijn, maar ex- komt me toch een stoet krankzinnige lui vrijdag 8 januari 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13