Ameliahoeve koestert ijsrecept PZC Nieuwe Muziek met muzikale goocheldoos Natuur nodigt uit om in sprookjeswereld te leven De Feijter vaart wel bij leaseconstructies zeeland 22 Eeuwwisseling onder slechte voortekenen kunst cultuur Bedrijf in Biervliet produceert 180 smaken voor de horeca ondernemend zeeland zaterdag 2 januari 1999 2 JANUAR11900 ui De rubriek Onderne mend. Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. PZC, post bus 18, 4380 AA Vlissin- gen. door Theo Giele Terwijl men zich nog steeds warm maakt over de beant woording der vraag of de negen tiende eeuw wel of niet geëin digd is, mogen wij wel zeggen dat, zoo de twintigste inderdaad begon, dit onder zeer ongunsti ge voorteekenen was." Voor een Zeeuws-Vlaamse fa milie kwam deze profetie in de Vlissingsche Courant van 2 ja nuari 1900 bijzonder snel uit. Tussen Sluiskil en de Axelse Sassing reed een rijtuig het ka naal in nadat het paard op hol was geslagen. Twee vrouwen en twee kinderen van drie en vijf jaar verdronken, net als het paard. Twee mannen overleef den het ongeluk. De sombere beschouwing in de courant had echter niets te ma ken met de onveiligheid van de Zeeuws-Vlaamse wegen. De krant, sinds 1899 verschijnend als dagblad, bezag de interna tionale politieke situatie met grote zorgen. De oorlog tussen de Engelsen en de 'boerenrepu blieken' in Zuid-Afrika, met wie veel Nederlanders zich ver bonden voelden, beheerste het wereldnieuws. Een wereld waarin toen nog de Europese naties - Engeland, Duitsland en Frankrijk voorop - de lakens uitdeelden. De Zuid-Afrikaan se boerenopstand tegen het En gelse bewind kon op veel sym pathie rekenen. Dit verhinderde de Nederlandse regering niet met evenveel koloniaal geweld opstanden in de Oost, meer be paald in Atjeh, te onderdrukken om rust en orde te herstellen 'in dat deel der aan ons gezag on derworpen landen'. Over Nederland, de Indonesi sche archipel en de gebiedsde len in de West regeerde de bij de eeuwwisseling nog geen twin- tigjarige koningin WilhelminaP dochter van wijlen koning Wil-J1. lem III en zijn tweede vrouw ko-C ningin-regentes Emma. De schrijver van het hoofdartikel ir.e< de Vlissingsche Courant stelde' tevreden vast dat het koninkrijk aan de Noordzee een oase van' rust en stabiliteit is tussen der onrustige 'volken van den eer?, sten rang', doelend op de grow. Europese staten: „Thans verP heugen wij ons reeds een langf reeks van jaren in de zegeningen van den vrede. De regeeringsj* vorm is duurzaam geregeld; or- de en rust kunnen worden geP handhaafd; de welvaart neemF toe Nederland begint eenc meer waardige plaats onder dev natiën in te nemen, al is het dan gelukkig niet door den invloe» van vuur en zwaard." In Den Haag vonden ontwapen ningsconferenties plaats om di» 'bovenmatige uitbreiding de», militaire uitrusting te vermin* deren'. Het spook van de oorlof hing dreigend boven EuropaL maar Nederland voelde ziet, veilig. De advertenties in de eerstt kranten 1900 toonden een rustig* voortkabbelende samenleving de hoogste prijs in de 362?" Staatsloterij (vijfduizend guit den) viel op lotnummer 6544; ds stoomboot Zeeland hervattep toen de dooi was ingevallen, dL dienst Vlissingen-Dordrechtfc Amsterdam; de Hollandschf Dameskapel Wilhelmina speelt de in het Vereenigings-GebouvP te Vlissingen en mevrouw Wie baut aan de Dokkade was 0(1 zoek naar 'eene bekwame keur kenmeid'. K- De 'zeer ongunstige voorteekeP nen' waren alleen buiten Nederj j land waar te nemen. Maar een' vooruitziende blik kon de schrijver niet worden ontzegd. P door Catlijne Akkermans BIERVLIET - Wel eens gehoord van gorgonzola-ijs? Of dropijs? trappistenbierijs dan? IJsma- kerij Ameliahoeve in Biervliet heeft het allemaal in de diep vriezer liggen. Het bedrijf maakt al zijn ijs zelf. De melk wordt bij de boer gehaald en zelf gepasteuriseerd. Er zitten geen toevoegingen als chemi sche kleur- en smaakstoffen in de lekkernij. Alles is puur na tuur. Voor fruitijs worden verse vruchten gebruikt. Inmiddels zitten eigenaars Ni co Ingels en Elly Pladdet al over de grens van 180 verschil lende smaken. Het Italiaanse Guinness record is 230. „Ja, dat zou leuk zijn. maar het is niet ons doel", vertelt Ingels. De Ameliahoeve ligt helemaal in de polder, vroeger Amelia- polder genaamd Ingels en Pladdet brengen al hun bestel de ij s naar horecagelegenheden in heel Zeeland. Particulieren kunnen niet terecht bij de ijs- makerij. „We leveren vanaf het begin al uitsluitend aan de ho reca en we willen onze formule heiligen." Restaurants kunnen ook alleenrecht krijgen op een bepaalde smaak. Als een eige naar met een idee komt, wordt dat speciaal voor hem uitge werkt Op deze manier is ook het truffelijs ontstaan, niet van het snoepje, maar van de pe perdure zwammen die door varkens worden opgespoord in Frankrijk. De Zeeuwse pioniers zijn in middels een jaar actief met hun bedrijf. De werkplaats is te krap geworden, dus er liggen al vergevorderde plannen op tafel voor uitbreiding. De keuken is smetteloos wit. Dat moet ook wel, want de ho- recakeuringsdienst is streng. Pladdet: „Eén keer in de vier weken komt er iemand van een controlebureau. Van de resul taten krijgen we een uitdraai. Zo kunnen we de kwaliteit con tinu te bewaken." Veel meer informatie over 'Sjakie's Cho coladefabriek' willen de eige naars echter niet kwijt. „Erzijn steeds meer mensen die begin nen te vissen naar het geheim van de smid." Ingels is docent economie en Pladdet kapster; bepaald geen horecaberoepen, dus. „We zijn gewoon begonnen met ijs te ex perimenteren. Het sloeg erg aan vanwege de bijzondere kwaliteit en het unieke assorti ment", vertelt Pladdet. Ze zijn met vijftig soorten ijs begon nen. Alle kennis deden ze op in de praktijk en met behulp van enkele cursusboeken. De dagen voor Kerst waren hectisch. „We werkten tachtig tot honderd uur per week. Maar dat is ook in de zomer zo", zegt Ingels. Klanten kunnen ook in het weekeinde of 's avonds bestellen bij de Amelia hoeve. Ingels: „Het is wel eens voorgekomen dat een restau ranthouder ons om twee uur 's nachts in lichte paniek uit bed heeft gebeld om ijs voor de vol gende dag te bestellen. Daar hebben wij wel begrip voor." Geen reclame De ijsmakers maken geen re clame voor hun producten. In gels: „De beste reclame is die van mond tot mond. In het be gin hebben we gewoon via ac quisitie de klanten benaderd. We stuurden lijsten met ons as sortiment op en lieten restau ranthouders verschillende smaken proeven. Nu bellen ho recazaken vaak zelf." Het populairste ijs is het krui denijs met kaneelsmaak of ster-anijs. Ook wordt er veel sorbetijs besteld. De ijsmakerij heeft ook typisch Zeeuwse streekijsgerechten gemaakt van roomboterbabbelaars en crème de cassis de Zélande. De Ameliahoeve is het ijs ma ken nog lang niet beu. Behalve Zeeland willen Pladdet en In gels ook richting Randstad gaan leveren. Over de eeuw wisseling hebben ze ook al wat nagedacht. „We weten nog niet precies wat we gaan doen, maar het zal in ieder geval iets met millenniumijs worden," aldus Ingels. Nico Ingels en Elly Pladdet: „Er zijn steeds meer mensen die beginnen te vissen naar het geheim van de smid." foto Peter Nicolai doorRenévan Stee TERNEUZEN - Van de lease auto van de zaak, kranenver huur of verhuur van andere ge bruiksvoorwerpen kijkt tegen woordig niemand meer op. Ook de verhuur en lease van interne transportmiddelen heeft een hoge vlucht genomen. Eén van de trendsetters is verhuur- en handelsmaatschappij De Feij ter aan de Haarmanweg in Ter- neuzen, die vooral gespeciali seerd is in leaseconstructies. Met een marktaandeel van der tig procent in Zuidwest-Ne derland - met als belangrijkste afzetgebieden de Kanaalzone Terneuzen en het Sloegebied - is De Feijter op dit gebied een grote medespeler. De ooit op bescheiden schaal gestarte ver huur van vorkheftrucks en ma gazijntracks - met in de laatste zes jaar groeicijfers van vijf tien procent per jaar - van het oorspronkelijk in staal- en ma chinebouw gespecialiseerde bedrijf is ondertussen zo be langrijk geworden, dat de om zet van deze bedrijfstak mo menteel anderhalf keer groter is dan die van de staalbouwac- tiviteiten. Stimulans Na twee interne verhuizingen op het fabrieksterrein zijn on langs een nieuwe werkplaats en showroom met een vloerop pervlak van duizend vierkante meter in gebruik genomen die de dienstverlening en de servi ce een grote stimulans moeten geven. De Feijter is nu dealer van BT- en Manitou-magazijn- trucks (de zogeheten stape laars en verreikers) en Nissan- vorkheftrucks. Ook levert men Bobcat-graafmachines. Daar naast is de Kalmar-container- handlingsapparatuur tot vijf tig ton een specialiteit. Momenteel heeft De Feij ter 3 0 0 heftrucks in de verhuur. Samen met de verhuur en het onder houd van diverse andere ma chines zijn in totaal 900 eenhe den operationeel. Daarnaast heeft De Feijter dertig hef trucks in voorraad die direct kunnen worden geleverd. Bo vendien is de vierentwintig uurs service een sterke troef. Directeur E. van 't Westeinde verklaart het succes als volgt. „Eind jaren tachtig zijn we als een van de eersten in dit gat van de markt gedoken omdat we inzagen dat veel klanten met te grote en dure machine- en wa genparken worstelden die te vaak stilstonden. Aangezien we klanten aantrekkelijke ver huur- en leasevoorstellen kon den doen, die veel geld be spaarden, konden we vrij snel op grote schaal zaken doen. Dit betroffen vooral overnames van heftruckparken, één van onze specialiteiten." Vanwege die grootschaligheid werd ook de flexibiliteit be langrijk groter. Machines die bij een klant op een gegeven moment overbodig zijn, kun nen nu direct elders worden in gezet. Belangrijk volgens van 't Westeinde, omdat zo'n machi ne dus nooit stilstaat en zorgt voor een optimaal rendement. Marleen van Wolferen: „Ik heb altijd dingen verzonnen. Op mijn schilderijen kan ik die verhalen i* beeld brengen." foto Ruben Orea O pc door Ernst Jan Rozendaal OOSTKAPELLE - Op het eerste gezicht blijkt niet duidelijk dat kunstenares Marleen van Wol feren de Academie voor Beel dende Kunst Ruudt Wackers in Amsterdam heeft gevolgd. Deze ouderwets degelijke opleiding zet zich af tegen de academies die het werken naar de waarne ming niet centraal stellen. De eerste drie jaar wordt uitslui tend naar de werkelijkheid ge tekend. Toch is het werk van Van Wolferen niet puur realistisch. Ze zegt: „Als je op de academie eenmaal de basis onder de knie hebt, weet je waar je lak aan kunt hebben. Je moet de durf krijgen om er los van te raken." Van Wolferen exposeert op het ogenblik een aantal van haar schilderijen in het lunchcafé van het Zeeuws Biologisch Mu seum in Oostkapelle. Het zijn over het algemeen surrealisti sche taferelen. Middagslaapje toont twee bomen in het water, door Van Wolferen zo gezien in Sri Lanka, maar uit één van de bomen groeit een jongenshoofd- je. De doeken Argeloos I en II to nen spelende kinderen in een ogenschijnlijk vredige, natuur lijke omgeving, maar gevaar dreigt van een loerende meeuw en mooie, maar stuk voor stuk giftige planten. Ook in de uit werking heeft Van Wolferen vaak het realisme losgelaten. Soms is bewust geen gebruik gemaakt van perspectief, in an dere gevallen zijn repeterende, decoratieve elementen in de voorstelling verwerkt. Decoratief „Het illustratieve en decoratie ve heeft me altijd aangetrok ken", vertelt Van Wolferen. „Dat zit kennelijk in me. Vaak wordt daar kritisch tegenaan gekeken, maar ik vind dat je die elementen kunt gebruiken als dat maar een acceptabel geheel oplevert. Dan is het geen enkel punt. Ik heb van Janpeter Muil wijk, een schilder die me vaak adviseert, geleerd dat je op een schilderij niet alles hoeft weer te geven wat je ziet of denkt. Het gaat om het meest essentiële. En dat mag zo decoratief zijn als je zelf wil." Van Wolferen tekent van kindsaf aan. Haar liefde voor honden bracht haar tot het maken van talloze dierenillu- straties die in binnen- en bui tenlandse vak- en verenigings bladen verschenen. Maar ze wilde meer. „Ik heb altijd graag verhalen voor kinderen willen illustreren. Naarmate meer bla den mijn werk gingen plaatsen, dacht ik: 'Jeetje, ik zal toch niet al te veel fouten in de techniek maken?' Ik besloot toen mijn licht op te steken bij een profes sionele leermeester. Dat werd de Mijdrechtse kun stenaar Coen van Os, die Van Wolferen uiteindelijk aan spoorde zich aan de academie in te schijven. Van 1991 tot 199 - volgde ze de Academie voo Beeldende Kunst. „Daar raakt ik mijn angst kwijt dat mijn te keningen allerlei technisch manco's zouden hebben. Ik leei de er ook veel beter kijken, keu zes maken. Me afvragen: 'Wa wil ik precies maken?' Je moe niet te veel willen op een doeli Je moet weten waarover je hel hebt." Sprookjeswereld Alles kan bij Van Wolferen onj derwerp worden van een schilt derij, maar haar voorkeur gaaj uit naar de natuur en kinderen Iets in de werkelijkheid zet haai fantasie in gang. Het verhajj dat ze vervolgens verzint brengt ze in beeld. „Ik heb altijj dingen verzonnen. Ik hou va( geheimzinnigheid. Ik denk daj ik af en toe in een sprookjeswa reld leef, net als in mijn kinden jaren. De natuur nodigt mi daartoe uit. Op mijn schilderiji en kan ik die verhalen in beelj brengen." Het blijft niet tot schilderijel beperkt, want met kunstenara Katja Bosch uit Koudekerk» werkt Van Wolferen op ha ogenblik aan een serie van vijl praktische tekenboeken voor dl jeugd. Expositie Marleen van Wolferei Zeeuws Biologisch Museum i Oostkapelle t/m 28 maart, dagelijk van 12.00 lot 17.00 uur, behali maandagen. MIDDELBURG, Concertzaal Nieuwjaarsfestival van Nieuwe Mu ziek Zeeland met medewerking van Geoffrey Madge, Trio Guus Janssen, diverse pianisten o.l.v Maarten Bon, Xenakis Ensemble o.l.v. Diego Masson en het Willem Breuker Kol- lektief door Douwe Eisenga chter op het podium in een XAgoed gevulde Concertzaal stonden tientallen lege dozen opgesteld. Volgens inleider Ger- rit Schoenmakers, voorzitter van Nieuwe Muziek, vormden ze een symbool voor het Neder landse cultuurbeleid. Veel do zen, weinig inhoud. De eerste dag van het tweedaagse Nieuw jaarsfestival bood daarentegen een heleboel, zeer afwisselende inhoud. De dozen waren niet de enige verandering. De grote zaal, met daarin een tribune, de foyer en de kleine zaal waren omgeto verd tot een sfeervolle omgeving voor het muziekfestijn van Nieuwe Muziek. Dit alles vol gens Schoenmakers om aan te tonen dat de mogelijkheden van de met opdoeken bedreigde Concertzaal nog lang niet uitge put zijn. Nooit uitgeput raakt de pianist Geoffrey Madge, die het festival opende met twee vir tuoze werken uit het Laatro- mantisch repertoire. De Tien variaties op de prélude in c van Chopin van de compo nist Ferruccio Busoni en de So nate in g van Nikolay Medtner speelde hij met een bijna achte loos gemak. Zijn speelstijl is al tijd verfrissend. Madge stort zich iedere keer weer met een grote muzikale gedrevenheid op de moeilijkste passages. De daardoor onvermijdelijke, spo radische, kleine versprekingen vallen dan in het niet bij de overtuiging die hij in elke maat legt. Terwijl in de boven-foyer het programma voor kinderen een aanvang nam, zorgde het Trio Guus Janssen beneden voor een spetterend intermezzo. De aan gekondigde 'dwergopera' QUOTH was komen te verval len. Daarvoor in de plaats brachten de broertjes Guus en Wim Jans sen samen met contrabassist Ernst Glerum een aanstekelijke mix van jazz en hedendaagse muziek. In de grote zaal stonden inmid dels vijf vleugels opgesteld. Van Rob du Bois klonk Gabberboc- chus uit 1995. De titel betekent 'koeterwaals'. Hoewel de com ponist waarschijnlijk een ande re associatie met dit woord heeft, was het inderdaad het on toegankelijkste stuk van de drie werken die tijdens dit program maonderdeel gespeeld werden. Veel groezelige loopjes en ak koorden maken van deze com positie een enigszins morsig ge heel. Het bewerken van de Tiveede Symfonie van Matthijs Vermeu len voor vijf vleugels is een waar huzarenstukje. Sterker gezegd, misschien is het wel een vrijwel onmogelijke opgave. Het werk, met de voor gisteren toepasselij ke subtitel Prélude a la nouvelle joumée, kenmerkt zich door een extatische wirwar van steeds veranderende melodieën. Bo vendien gebruikt Vermeulen veel ongebruikelijke orkestrale kleuren die zich moeizaam laten vertalen naar de piano. De over donderende opening van de symfonie is in feite niet door vijf vleugels te benaderen. De be werking die Maarten Bon maakte klonk dan ook het beste in de meer uitgedunde passages. Hoewel in Pétrouchka van Igor Strawinsky ook van alles tege lijk gebeurt, blijft het totaal al tijd helder. Bon bewerkte eerder op een overtuigende manier Strawinsky's Le Sacre du Prin- temps voor vier piano's, voor Pétrouchka had hij er vijf nodig. In tegenstelling tot Vermeulen componeerde Strawinsky aan de piano en dat is in de bewer king goed te horen. Elk melodie tje, elk motiefje, alles kwam in dit arrangement duidelijk voor het voetlicht, mede door de zeer precieze timing van de vijf pia nisten. Hoe feestelijk als het concert van het Xenakis E nsemble vorig jaar op één januari was, hoe zwaar lag het gebodene gister avond op de nieuwjaarsmaag. De compositie Li Shang Yin van de Chinese Liza Lim bijvoor beeld is een erg gesloten werk vol glissandi in de hoge regis ters. Enallax-Parallel uit 1997 van Faidros Kavallaris bood eveneens weinig aanknopings punten. Hoewel aangekondigd als een concert voor slagwerk en ensemble, had de slagwerker niet veel meer te doen dan het inkleuren van uniforme ak- koordenblokken, gespeeld door het ensemble. Twee stukken klonken er van Iannis Xenakis himself. Daar van was het uit 1970 stammende en nu voor het eerst uitgevoerde Zyia nog het verrassendst. Met een prachtig ingetogen voor dracht schitterde sopraan Ro- lande van der Paal in een com positie die aangenaam leunde op elementen uit de volksmu ziek. Een geheel eigen gezicht toonde Dmitri Yanov-Yanovsky in zijn compositie Prédestination. voor klavecimbel en ensemble. Het werk is opgebouwd uit een aaneenschakeling van klank velden, bestaande uit dwarre lende motief j es en gedragen me lodieën. De componist werkt op een fascinerende manier lang zamerhand naar een climax, die vervolgens in kort tijdsbestek weer afgebouwd wordt. Het Willem Breuker Kollektief sloot de avond traditiegetrouw af. Zijn muzikale goocheldoos zal vermoedelijk nooit leeg ra ken. Deel twee van het festival vandaag in de Concertzaal Middelburg. Diverse pianisten speelden werken voor vijf vleugels tijdens het Nieuwjaarsfestival van Nieuwe Muziek. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 50