Even kijken wat Goes te wachten staat PZC reportage 15 McArthur Glen: groot in kledingo verschotten Troyes in de Champagne zaterdag 2 januari 1999 Rekken vol afgekeurde of uit de mode geraakte kleding, die tegen dumpprijzen van de hand wordt gedaan. Winkel na winkel na winkel. In Engelstalige landen noemen ze zo'n complex een factory outlet center. Vlak voor de kerst werd Goes opgeschrikt door het bericht dat het Engels/Amerikaanse BAA/McArthur Glen zo'n winkelpaleis wil bouwen op industrieterrein De Poel. De verantwoordelijke wethouder S.J. Heijning noemt het winkelcentrum 'iets reusachtigs'; voorzitter S. Steutel van de Ondernemers Organisatie Goes is ongerust. Hij spreekt over 'een donderderslag bij heldere hemel'. Maar hoe ziet zo'n winkelcomplex er nou eigenlijk uit? Verslag van een dagje winkelen in het centre Mc Arthur Glen in Troyes, gelegen in de Franse Champagne streek. Het winkelcomplex heeft wel iets weg van een westernstadje. Een overhangend dak, ge steund door groen gevetf de gietijzeren palen, zorgt voor een beschutte galerij. Het winkelend pubhek vindt er schaduw of een droog plekje. De uit bak steen opgetrokken nepgeveltjes en torentjes bo venop de overhang versterken het idee van een dorpje. Het hart bestaat uit een grote parkeer plaats. Aan weerszijden lopen twee straatjes met winkels. Bekende merknamen als Calvin Klein, Nike, Naf Naf en Polo Ralph Lauren spatten van de geveltjes. De letters verschillen; de kleur blijft de gelijk donkergroen. „We mikken echt op luxe merken en goederen", vertelt A Ménétrier-Duaygues. Ze is als marke tingmedewerker in dienst bij McArthur Glen. „Mensen die hier komen winkelen krijgen de beste merken voor de beste prijs. Ze krijgen op die mer ken bovendien dertig tot vijftig procent korting", draait Ménétrier vlotjes haar verkoopverhaal af. De prijzen kunnen omlaag in een factory outlet center omdat er oude collecties worden verkocht. Bloesjes, truien en broeken die één, twee of soms meer seizoenen geleden nog hoog mode waren, hangen in de Franse boutiques des fabricants voor minder geld in de rekken. Ook overhemden met een vlek, truien met een weeffoutje en T-shirts met een gat eri n worden er voor weinig geld van de hand ge daan. „Bedrijven raken zo goedkoop van hun voorraden af", zegt Ménétrier. „Bovendien op een dusdanige manier dat hun image niet wordt beschadigd." En image is heel belangrijk voor deze bedrijven, legt de keurig met haarband en zijden sjaal uitgedoste Fran?aise uit. „Voorheen werden deze voorraden in grote partijen aan ik weet niet wat voor handela ren verkocht. Nu kunnen de fabrikanten deze kle ding in hun eigen winkel en in een nette omgeving aanbieden." Banen Het winkelcomplex in Troyes werd in 1995 ge opend. Het centrum bestond toen uit veertig win kels. Eind 1997 kwamen daar nog eens twintig winkels bij. Het totale vloeroppervlak bedraagt nu een kleine twintigduizend vierkante meter. Er werken 250 mensen. „Het grootste deel daarvan komt uit Troyes of omgeving", geeft Ménétrier aan. Een jaar lang, vlak voor en na de opening van win kelplein, bemande McArthur Glen een klein ar- beidsbureautje in het gemeentehuis van het stadje. Ménétrier: „Iedereen met belangstelling voor een baan in het centrum kon zich komen inschrijven en zijn curriculum achterlaten. Daar zijn veel banen uit voortgekomen. "Nog steeds kunnen belangstel lenden hun cv kwijt bij de secretaresse van in het winkelcentrum. McArthur Glen vraagt geen vaste huurprijs voor de winkelruimtes, maar een percentage van de om zet. Daardoor kunnen de winkeliers hun prijzen verlagen en op die manier klanten trekken. „Hoe meer klanten, hoe meer omzet. Hoe meer omzet, hoe meer geld wij vangen", verklaart Ménétrier dit marketingconcept. Het leven kan zo simpel zijn. Voor deze prijs verzorgt het bedrijf onder meer de reclame voor het winkelcentrum. Ook is er een klein legertje schoonmakers en beveiligingsbe- ambtes in dienst, dat het complex een opgepoetste, Amerikaanse uitstraling geeft. Ondanks de kortingen op de uitgestalde kleding en schoenen blijven de spullen best prijzig. Het blijft tenslotte dure merkkleding. Een oud model spij kerbroek bijvoorbeeld of een trui in de kleuren van twee jaar geleden kost toch nog steeds dik honderd gulden. Ménétrier hoort het onbewogen aan. „Mensen die hier komen, kennen de merken en we iets verderop zegt evenmin last te hebben van con currentie. „Dat is ook niet zo verwonderlijk, de aangeboden waar is immers van inferieure kwali teit." Ze kijkt me veelbetekend aan. Dan barst ze los: „De merkkleding die ze in het centre McArthur Glen verkopen ziet er totaal anders uit dan de kle ding van dezelfde merken die je in de stad zietDie is van veel betere kwaliteit. Volgens mij wordt de kleding die ze in het winkelcentrum verkopen er speciaal goedkoop voor gemaakt." Toerisme Vanaf het station in Troyes is het ongeveer vijf mi nuutjes per bus naar het industrieterrein in het dorpje Pont-Sainte Marie, waar het winkelpara dijs van McArthur Glen ligt. Tenminste, dat zegt de spoorwegmedewerker. Een argeloze toerist kost het minstens een uur De op het station verkregen folder laat aan duide lijkheid veel te wensen over. Getekende handjes wijzen uitnodigend op diverse bushaltes, maar eenmaal buiten werken de schematisch aangege ven kaartjes niet zo goed. Dat een medewerkster van het office du tourisme vriendelijk doch beslist naar de verkeerde bushalte wijst, doet de zaak ook geen goed. Een buschauffeur biedt uiteindelijk uit komst. „Het is inderdaad niet eenvoudig om hier met de bus te komen", verontschuldigt Ménétrier zich. „We moedigen de mensen dan ook maar aan om de auto te nemen." Overleg met de busmaatschappij heeft tot nog toe weinig opgeleverd, vertelt ze..Het is een overheidsbedrijf, dus dan weet je het wel. Ze weigeren de bestaande routes en dienstregelingen aan te passen voor een winkelcentrum.Maar daar laat het winkelend publiek zich weinig aan gelegen liggen. McArthur Glen trekt ongeveer drie miljoen bezoekers per jaar. En al die mensen - vindt McArthur Glen - moeten er meteen een bezoekje aan Troyes aan vastkno pen. Ménétrier windt er geen doekjes om: „Als mensen besluiten in Troyes te overnachten kunnen ze op het centrum blijven tot om zeven uur 's a- vonds de winkels dicht gaan. Moeten ze nog naar huis rijden, dan zijn ze vaak om drie, vier uur 's middags al vertrokken." En daarom doet het be drijf er alles aan om mensen te wijzen op de char mes van Troyes. Middenin het winkelcentrum is een toeristisch in formatiecentrum gevestigd Aan de muur enorme foto's van de kathedraal van Troyes en de museum schatten die het stadje rijk is. Ook het getoonde streekgerecht, Andouilette, een worstje van inge wanden, moet de mensen doen watertanden. Sinds kort werk t Ménétrier druk samen met het of fice du tourisme in Troyes om mensen allerlei aran- gementen te kunnen aanbieden. Zo is er een dag tochtje dat begint met een onbijt in Troyes, een rondleiding langs de bezienswaardigheden en een lunch. De middag wordt vervolgens in het centre McArthur Glen besteed. Een heel weekeinde kan ook en is eigenlijk nog beter. Dan kan de hele zater dag in het winkelcentrum worden stukgeslagen. Voor de zondag staat er een bezoekje aan de stad en de nabijgelegen wijngaarden op het programma. Toekomstplannen Er zijn inmiddels zeven vestigingen van BAA/M cArthur Glen in Europa Vijf in Engeland, één in Frankrijk en één in Oostenrijk. Dat het bedrijf gro te plannen heeft, bewijst de glossy bedrijfsfolder. Volgend jaar gaan er twee winkelcentra open in Italië, nog eens twee in Engeland en eentje in het Franse Roubaix, zo'n twee uur rijden van Goes. Dikke blauwe stippen op de kaart van Europa la ten de verre toekomstplannen zien. Behalve Span je, Zwitserland, Duitsland en België heeft ook Nederland een stip gekregen. Alhoewel ons land piepklein en de blauwe circel nogal groot is uitge vallen, zou het best om Goes kunnen gaan. Rond het middaguur heeft zich een enorme hoe veelheid mensen verzameld in de McDonalds, samen met een lunchroom het enige restaurant in het winkelcomplex. Alle twaalfhonderd parkeer plaatsen zijn zo goed als gevuld. Een gezin - vader, moeder en twee dochters - loopt met armen vol plastic tasjes langs de winkels. De kinderen heb ben aan de labels te zien Reebok sportschoenen ge kregen, vader draagt een enorme tas met daarin een nieuw ski-jack. Of de winkels in Troyes ook van de toeristenstroom profiteren? Ménétrier aarzelt even. „Nee dat denk ik niet", zegt ze dan. „De meeste klanten van ons centrum komen van buiten Troyes. Ze doen hier hun inkopen en rijden dan weer naar huis." Elke zaterdag noteert een medewerker van McAr thur Glen alle nummerborden op de parkeerplaats. Omdat elke Franse provincie z'n eigen cijfer heeft, kan het bedrijf vrij nauwkeurig nagaan waar zijn clientèle vandaan komt. „Ongeveer tachtig pro cent van de mensen die hier komen winkelen, komt niet uit Troyes. De gemiddelde reistijd is zo'n an derhalf uur in de auto", weet Ménétrier. „Ze gaan wel naar Troyes om te eten of om het stadje te beki j - ken, maar winkelen in gewone winkels, dat doen ze thuis wel." Ingrid Huibers foto's Lex de Meester ten wat ze willen", blijft ze stoïcijns de formule verdedigen. Dan speelt Ménétrier haar beste troef uit: „In januari opent zelfs Armani hier een win kel." „Wij ondervinden absoluut geen concurrentie van het centre McArthur Glen", zegt J. Colen beslist. Ze werkt als verkoopster in een damesmodezaak in Troyes. De uitverkoop is er net begonnen, maar de paar klanten die in de winkel zijn hoeven niet te dringen„Wie wil er nou veel geld betalen voor kle ding die twee a drie seizoenen oud is?" Colen haalt haar schouders op„Mensen willen toch veel liever de mode van dit jaar, zeker vrouwen." Zelf gaat ze dan ook nooit naar het winkelcentrum. Of bijna nooit, verbetert ze meteen. „Voor kinderkleren is het soms wel handig. Die zijn toch iets minder aan de mode onderhevig." Een collega-verkoopster in een schoenenwinkel Het Franse Troyes, 160 kilo meter ten zuidoosten van Parijs, is met 60.000 inwoners bijna twee keer zo groot als Goes. Het stadje ligt aan de Seine en middenin de Champagnestreek. De regio is goed voor zo'n 25 mil joen flessen champagne per jaar. Eén van de oudste gebouwen in Troyes is de Basiliek van Saint - Urbain, gebouwd tussen 1262 en 1286. Jacques Pantaleon, gebo ren in Troyes in 1185, werd in 1261 gekozen en benoemd tot paus Urbain de vierde. Hij liet er geen gras over groeien en gaf me teen een architect opdracht een kerk te ontwerpen voor zijn ge boorteplaats. Het godshuis kwam vlak naast de schoenen winkel van zijn vader. Bijzonder trots zijn de inwoners van Troyes op de vele oude vak- werkhuizen in het centrum van de stad. Langs smalle straten met kinderkopjes dienen de his torische panden nu als winkel, restaurant of galerie. Veel eige naars hebben het leem tussen de balken op de begane grond ver vangen door glas wat heel aparte doorkijkjes geeft. Troyes her bergt een gothische kathedraal en een negental kerken. Verder bezit het plaatsje onder meer een zeventiende eeuwse bibüotheek, een historisch museum en een museum voor moderne kunst. Ook het smalste straatje van Frankrijk is in het stadje te vin den. La ruelle de chats, ofwel het kattenstraatje, is zo smal dat de huizen elkaar er bijna aanraken. Alleen twee katten kunnen tege lijk door het steegje; de rest van de stervelingen moet één voor één. Net als Goes, probeert ook Troy es toeristen te trekken door te wijzen op de vele mogelijkheden voor watersporters. Een kleine dertig kilometer ten oosten van het stadje, tussen de Seine en de Aube, liggen drie grote meren. Volgens de glanzende brochures uitstekend geschikt om op te zei len, surfen of waterskiën. Aan winkels is in Troyes geen ge brek. De ruim 500 winkeliers prijzen hun waar op internet aan Vooral luxeartikelen zoals lingerie, maatpakken, serviezen en bonbons zijn in overvloed te krijgen. Ook heeft het stadje een flink aantal galeries. Naast de export van champagne, vormt de textielindustrie de be langrijkste bron van inkomsten voor de stad.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 15