Jack Spijkerman maakt grappen en wordt boos Je hoeft niks aan te dikken, het resultaat zegt genoeg PZC Kopspijkers luidt 1998 uit kunst cultuur Derk Bolt, de speurder van Spoorloos meer. Stunt Natuurlijk komt bij een retrospectief je op Nederland televisieland ook de geboorte van BNN ter sprake. De lancering van BNN kon Spijkerman wel bekoren. ,,Ik vind het leuk dat Bart de Graaff de kans heeft gezien om een eigen omroep op te richten. Wat voor groot plan er ook achter zit. Het zal me niet verbazen als dat kleine huftertje over twee jaar commercieel gaat en net als Rob Out helemaal zijn zakken gaat vullen. Ik vind het een wereldstunt Al die omroepbazen moeten nu met De Graaff gaan vergaderen over netprofielen en zo. Fantastisch. Eigenlijk ben ik alleen maar bezorgd over Bart zelf. Met zijn ge zondheid kan hij nooit in zijn eentje die tent runnen. En als een ander het moet overnemen, wordt het meteen wat min der." Bij de VARA-presentator kan De Graaff wel een potje breken. Dat de BNN-voor- zitter met een gekooide Emile Ratelband in de randen van de nacht voor zijn wo ning stond, daar kon Spijkerman achteraf ook wel om grinniken. Ook al wilde hij de borstkloppende hetekolengoeroe voor geen goud ontmoeten. ,,Ik wil niks meer met die vent te maken hebben. Ratelband is echt de engste man van het afgelopen jaar na wat hij gedaan heeft met de affai re-Vroon." Niet lang na een geruchtmakende Kop spijkers-aflevering waarin Piet Vrpon en de brullende motivatiespreker het met el kaar aan de stok kregen, overleed de hoogleraar psychologie. Volgens Vroons vriendin, die het weer aan Spijkerman vertelde, werd een ongelukkige combina tie van pillen tegen astma en wat drank de hoogleraar fataal. Volgens Ratelband had de uitzending Vroon echter dermate aan gegrepen dat hij suïcide pleegde. Spijker man: ..Ratelband meent in interviews te moeten roepen dat toen Piet werd gevon den de video van de bewuste Kopspijkers aflevering nog in de recorder zat en Ratel bands boeken verscheurd door zijn kamer waren gesmeten. Dat is pertinent met waar, het is hufterig om dat te beweren. Die man is omgevallen, een gek. hij moet opgesloten worden." Verbazing Kopspijkers mag van de maker geiust een spraakmakend programma worden ge noemd, graag zelfs. Maar ook een goed be keken programma. Onlangs concludeer den de rekenmeesters van de dienst Kijk en Luisteronderzoek dat Kopspijkers 'een hit' is, getuige de vaste schare van ruim een miljoen kijkers. ,,Het zijn er idioot veel, zo rond middernacht op zaterdag avond", knikt Spijkerman. Waar Paul de Leeuw het in zijn show van z'n eigen per formance moet hebben, wat volgens Spij kerman zijn grote gave is, ligt de kracht van Kopspijkers in de variatie aan mede werkers. Dat het programma ook goede waarde ringscijfers scoort, pleziert Spijkerman. ..Maar je weet 't: twee grappen over het Koninklijk Huis en je zit weer onder de 7 Een hoger doel dan het brengen van amu sement, heeft Spijkerman niet.Ik ben en blijf cabaretier die grappen maakt en boos wordt over dingen. Het belangrijk ste is de lol. Je mond moet openvallen van verbazing, je moet geëmotioneerd kun nen raken, maar je moet ook verschrikke lijk kunnen lachen. Als die drie onderde len in mijn programma zitten, heb ik een goede aflevering gemaakt." Spijkerman, die jarenlang met zijn caba rettrio Dubbel Dwars door het land toerde, mist de schouwburgen niet. ..Wat ik wel mis. is dat sfeertje onder de vrien den. Na de voorstelling drinken en lachen tot diep in de nacht. Maar met Kopspij kers heb ik nu iedere week een première. Dat kost veel meer energie." Peter Kuijt Kopspijkers, VARA, uitzending vandaag, don derdag, Ned. 3,22.59 uur donderdag 31 december 1998 omroep in paginagrote advertenties op roept tot meer respect, fatsoen, liefde en vertrouwen. „Schandalig De NCRV roept: wij gaan voor fatsoen", meesmuilt Spijkerman. ..Gaan de anderen dan voor onfatsoen? Alsof de NCRV respectvolle televisie maakt met zo'n programma als Taxi Stiekem een dronken passagier fil men. wat ik overigens leuk vind, hoor. Ik snap ook met dat zo'n Jan Marijnissen van de SP in die NCRV-spotjes zit. Het blijkt maar weer dat de politiek hartstik ke mistig is geworden. Alles kruipt door en over elkaar heen. Het is niet helder Paul Haenen verzorgt als ds. Gremdaat in Kopspijkers een gepaste jaaroverweging. foto Theo Bohmers Gelaten wacht het wybertjesvormige houtblok in een hoekje van het Am sterdamse Werkteater op de onvermijde lijke klappen die gaan vallen. De laatste avond van 1998 moet het lijdend voor werp in het programma Kopspijkers wel een erg zware tol betalen. Maar liefst vier heren zullen er om het hardst op los tim meren. De politici Dijkstal en Rosenmöl- ler en het cabaretduo Lebbis en Jansen hanteren de hamers in het spelletje kop- spijkeren en zullen naar verwachting me nigmaal blunderen. Het kwartet mag dan gezegend zijn met de gave van het woord, maar zijn ze ook handvaardig genoeg? „Het is echt moeilijk om de spijker op de kop te slaan", stelt presentator Jack Spij kerman vergenoegd vast en hij heft nog eens een moker om het houten gevaarte ervan langs te geven. Nu moeten we op deze plaats de nog op te richten Vereniging Houtblokdefensie en haar onvermijdelijke radicale afsplitsing, het Houtblokbevrijdingsfront, alvast wat wind uit de zeilen nemen. Het is voorlopig te vroeg voor acties om het lot van het ar me houtblok te verlichten, want de spij- kertafel wordt na vanavond een wijle ver diende rust gegund. Pas in september '99 start een nieuw seizoen Kopspijkers. Gepaste overweging In die nieuwe reeks zal ongetwijfeld weer plaats zijn voor verlichte en inspirerende overpeinzingen van dominee Eppe Grem daat, die 1998 overigens uitluidt met een gepaste jaaroverweging. Dan ook zullen de cabaretiers weer aan tafel plaatsne men om commentaar te leveren op de ac tualiteit. Maar voor het zover is, zullen de kleinkunstenaars Peter Heerschop, Rob Kamphues, Diedeiik van Vleuten en Erik van Muiswinkel hun visie geven op de voorbije twaalf maanden. Het gebruikelijke trio is ditmaal uitge breid tot een kwartet. Er moet namelijk wel een heel jaar beschouwd worden. En dat is geen sinecure, voorspelt gespreks leider Spijkerman. Eigenlijk was het niet veel soeps, dit jaar. Goed, er was wat zin loos natuurgeweld, we hebben het WK voetbal en de verkiezingen over ons heen gehad, maar echt spannend werd het ner gens. Trieste ervaring Het WK was voor voetballiefhebber Spij kerman een trieste ervaring. „Mijn zomer is flink verpest. Guus Hiddink heeft niet goed naar mijn adviezen geluisterd. En die had ik hem nog wel tijdig gefaxt. Ik schreef: 'Guus, zet Pierre van Hooijdonk er vanaf het begin in. Als die jongen bij de middellijn valt, ligtzijnhoofd bij het doel. De bal hoeft er dan alleen maar langs te rollen en hij gaat erin'. Maar luisteren, ho maar. Ik tipte Hiddink ook om Ed de Goey achter het doel van Van der Sar te zetten. Als angstaanjagend beeld voor de vijand. Guus deed het niet. Tja, dan vraag je erom dat het misgaat. Okay, Oranje is wel vier de geworden, maar daar praat over een jaar niemand meer over." Het enige leuke aan de verkiezingen was dat Janmaat uit de Kamer werd gestemd, meent de 50-jarige presentator. „Maar mijn teleurstelling blijft het vormeloze Paars 2Wie zit daar nu op te wachten? Als je het rood van de PvdA mengt met het blauw van de VVD en het groen van D66, krijg je helemaal geen paars, maar een he le nare kleur bruin. Wat voor aanspreken de figuren zitten er nou in het kabinet? Helemaal niemand. Waar zijn de Erica Terpstra's gebleven? Dijkstal is uit de re gering verdwenen en Bolkestein zo goed als uit de Kamer. We moeten ons behelpen met Herfkens Minister Apotheker? Ik weet niet eens hoe hij eruitziet." „Die partytenten vol asielzoekers, dat is een onderwerp dat je dankbaar oppakt. Maar voor de rest was het keurig, netjes en braaf, maar vooral saai. Het kabinet mag van mij vallen. Inhoudelijk, maar ook voor het cabaret. Ik vind dat Kok bij het formeren rekening met ons had moeten houden. Hij had niet alleen het landsbe lang moeten laten meewegen, maar zich moeten afvragen: Wat heeft het cabaret aan Paars 2?" Ook op televisiegebied is het de dood in de pot voor de beroepssatiricus, snuift Spij kerman verongelijkt. „Viola Holt is van het scherm gehaald. Die deed toch altijd wel iets waarvan je dacht: 'Viool, Viool, wat doe je nu? Je hersenoperatie op tv la ten zien, vind ik wel erg ver gaan". Brand- steder zie je trouwens ook steeds minder. Goddank komt Hans van der Togt weer terug, maar het lijkt wel of Aalsmeer en Hilversum bang voor onze satire zijn ge worden." „Je ziet ze ook allemaal naar een andere zender overstappen. Neem zo'n Robert ten Brink. Zit nu bij SBS 6. Omdat hij daar meer vrijheid heeft, zegt-ie. Welnee man, je kunt er gewoon meer verdienen. Dat is helemaal niet erg, maar geef dat dan ook toe." Spijkermans toorn treft eveneens de 'pu- blieken' EO en NCRV. Hoog zit hem nog de affaire rond het EO-programma Groep 8. Daarm werd schoolkinderen het onbe taalbare van een ongeschonden maag denvlies geïllustreerd door cadeautjes die door hen waren gekocht, kapot te slaan. Kopspijkers maakte daar een nummer van en kreeg vervolgens het verwijt van de EO met opzettelijk verkeerd monteren ri- ooljoumalistiek te hebben bedreven. Spijkerman ontkent ten stelligste de beel den door elkaar te hebben gehusseld. De NCRV gedraagt zich in de ogen van de VARA-man uitermate pedant nu deze Tradities zijn er om gebroken te worden. Op oudejaarsavond 1998 ontbreekt de gebruikelijke tv-conference van slechts één cabaretier die ter meerdere eer en profilering van zichzelf al grappend en grollend de drempel naar het nieuwe jaar neemt. In plaats daarvan zendt de VARA de 'tv-hit' Kopspijkers uit waar alle ruimte wordt gegeven aan het groepsgebeuren. Een handvol cabaretiers legt het afgelopen jaar langs een satirische meetlat. En dat is nog makkelijker gezegd dan gedaan, vindt voorganger Jack Spijkerman. Want 1998 was onevenredig saai en kleurloos. „Paars 2 is de dood in de pot voor het cabaret. En Viola Holt hebben ze ook al van het scherm gehaald." Jack Spijkerman: „Het is echt heel moeilijk om de spijker op de kop te slaan." foto Roland de Bruin Verslaggever Derk Bolt (43) van KRO's Spoorloos legt jaarlijks afstanden af waar een minister van Buitenlandse Zaken jaloers op zou zijn. Wildvreemde mensen spoort hij op om ze te herinneren aan een leven dat ze achterlieten, maar waar nog wel veel vragen over zijn. Zomaar een wachtruimte op Schiphol binnenlopen is er voor Derk Bolt niet meer bijHet hoofd van de Spoorloos-ver- slaggever is inmiddels te bekend gewor den. Hij ziet de mensen kijken: 'Zouden ze mij soms moeten hebben?' „Het lijkt soms wel of er in elk vliegtuig iemand zit die te maken heeft gehad met adoptie", lacht Bolt. De verslaggever reist wat af met vliegtui gen. Zeker zo'n twintig weken per jaar. De zoekacties en filmpjes van Bolt zijn in middels het belangrijkste item van Spoorloos geworden. Hij werkt er nu vijf jaar. In zijn eerste jaar stond hij aan het hoofd van een telefoonpanel. Mensen konden via oproepen het panel laten zoe ken naar vermiste familieleden of vrien den. In zijn tweede seizoen werd voor zichtig begonnen met de filmpjes. „Toen bleek dat mensen daar graag naar wilden kijken, is het uitgebreid." Het werk van Bolt begint altijd met een brief van iemand die een verdwenen fami lielid of vriend zoektHet voorbereidende werk wordt door de redactie in Nederland gedaan. Bolt: „Ik moet natuurlijk ergens kunnen beginnen. De redactie weet bij voorbeeld dat daar een broer woont van de degene die we zoeken. Daar ga ik dan op door." Voor een zoekactie trekt hij maximaal tien dagen uit, dan moet er minstens zicht zijn op resultaat. „Mijn eerste keer was een zoekactie in Korea. Dat ging heel ge makkelijk. We konden de vrouw makke lijk opsporen. Ze woonde op een eilandje in het zuiden, maar toen we eraan kwa men bleek dat het haar zus was. De vrouw die we moesten hebben bleek naar Arizo na in de Verenigde Staten te zijn gekmi- greerd. Daar ben je dan twaalf dagen voor in Korea. Gelukkig wist haar zus haar adres en dat hebben we toen nagetrokken en dat bleek te kloppen. Toen zijn we wel verder gegaan, omdat we zeker wisten dat we ze zouden vinden. Het was geen wilde gok meer." Brieven De brieven die bij Spoorloos binnenko men, zijn vaak ontroerend. Voor het ma ken van een filmpje probeert Bolt zich in te leven in de personen waar het om gaat. „Je weet nooit precies waar je in terecht komt. Van tevoren kun je het een beet je in schatten, maar je overvalt mensen na tuurlijk met zo'n camera. De reacties zijn vaak heel verschillend. Als het bijvoor beeld gaat om een oud-militair die in Ne derland iemand zwanger heeft gemaakt, dan moet je dat voorzichtig inkleden. Die man heeft in eerste instantie toch zoiets van: jee. wat krijgen we nu, bent u van de politie?' Of ze staan perplex, maar reage ren toch heel koel, zo van: oja, verder nog iets?" „Ik ben een keer bij een voormalige Ame rikaanse soldaat geweest en heb hem ver teld over zijn vermoedelijke dochter in Nederland. Hij reageerde heel rustig. Zo Derk Bolt van Spoorloos ...het begint altijd met een brief... foto Marc van der Kort van dat zou goed kunnen, maar die vrouw me naar bed geweest Die man heeft toen over wie je het hebt, de moeder van dat een DNA-test laten doen en het bleek dat kind, is destijds ook nog met maten van ie het niet was." „Bij adoptiegevallen ligt het weer anders. De moeder weet dat natuurlijk nog wel. dus als er dan iemand uit Nederland komt met een camera dan snapt ze het vaak wel. Soms word je ook voor de gek gehouden. Dan ben je eenmaal in een kampong en dan ontkent iedereen dat ze een bepaalde vrouw kennen of dat ze er gewoond heeft. Daar sta je dan. Na veel vragen en aan dringen kom je er vaak toch wel achter. En blijkt degene die het hardst ontkende, uit eindelijk degene te zijn die je zoekt." Ondanks de soms schrijnende gevallen, probeert Bolt wel afstand te bewaren tot de mensen die hij zoèkt. „Je komt af en toe in de verschrikkelijkste verhalen terecht. Niemand van de mensen die ik zoek is ko ningin of prinses geworden. Het zijn bijna altijd arme sloebers Soms wil ik mensen natuurlijk best helpen, maar ik kan ge woon niet al te ver gaan. Volgende week moet ik weer een item maken. Dat relativeren is volgens Bolt nodig om zijn werk goed te kunnen doen „Mensen kunnen zich helemaal aan je ga£n vast klampen als je ze eenmaal gevonden hebt. Dat kan lastig zijn. Maar het is de kunst ook in verre buitenland rustig te blijven. Ik werk met een vaste cameraman, een goede vriend, en wij kunnen tegen elkaar zeggen: genoeg voor vandaag, we gaan naar de film." Zijn houding ten opzichte van zijn werk is ook terug te zien in de filmpjes die hij uit eindelijk maakt. „Het gaat niet om tra nen. Als iemand spontaan begint te huilen oké, maar ik werk er niet naar toe. Ik maak geen speelfilm en ga dingen niet aandikken. Het uiteindelijke resultaat is dankbaar genoeg De verslaggever houdt ook rekening met het thuisfront, de zoekers. „Ik kijk goed rond waar ik de mensen laat filmen. Je houdt soms dingen bewust buiten beeld. Het is niet prettig als de mensen in de stu dio in Nederland meteen een blik knjgen van een zwijnenstal." Balen Zelf denkt Bolt nog door te gaan zolang hij het leuk blijft vinden, maar het werk is zwaarder dan het op het eerste gezicht lijkt. „Er zijn ook momenten dat we ge woon balen, mijn cameraman en ik. Niks lukt, we missen een vliegtuig, we worden tegengewerkt. Dat soort zaken komt ook voor." In de praktijk heeft hij al gemerkt dat hij autoriteiten in Zuid-Amerika het beste kan vermijden. „Dan krijg je bijvoorbeeld wel een akte te zien, maar die mag je niet even vasthouden. Daarvoor moet je dan weer een schriftelijk verzoek indienen. Van die dingen. Soms kloppen namen van mensen niet altijd, maar weer wel de ge boorteplaats." Ook het maken van de filmpjes vereist steeds meer creativiteit. „Ik kan bijvoor beeld niet iedere keer een omroepwagen door een dorpje in Columbia laten rijden Dat hebben mensen al gezien. Maar er zit ten ook grote voordelen aan deze manier van werken. Je bent ontzettend vrij. Voor Brandpunt heb ik destijds ook heel wat afgereisd, maar dan moest je ook per se bijvoorbeeld de minister van buitenland se zaken voor de camera krijgen Die druk heb ik nu niet. Ik ben eigen baas." Na het zoekwerk en monteren zit het werk voor Bolt erop. De nazorg handelt de re dactie verder af. „Ik zie die mensen vaak weer bij de opnamen, maar dan is het voor mij voorbij." De redactie zorgt voor het uitwisselen van gegevens en regelt even tuele verblijfplaatsen voor de mensen die naar Nederland zijn gehaald. Ruud Poels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 41