toneel Blood brothers spetterend theater Alles te koop in de Drvkkery 22 t/m 29 december Oom Wanja Ivar van Urk regisseerde Oom Wanja van An ton Tsjechov bij FACT. In dit stuk zijn acht mensen samen op een land goed, Allemaal hunkeren ze naar liefde en zin volle levensdoelen. De spelers zijn Annelies van der Bie. Gerrit Bons. Truus Dekker, Joop Doderer, Cees Geel, Debbie Korper, Marleen StolU en Maarten Wansink. di. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Parabel Poppentheater Parabel luistert de Christmas Fair op met het kerstschimmenspel De Vier Lichten. Sjaac Vereist uit Koudekerke vertelt het verhaal van Simon, een herdersjongen, die een lam mist in de bergen van Galilea.zo'n 2000 jaar ge leden. Met een lantaarn met vier lichten gaat hij op zoek. Het wordt een lange, gevaarlijke tocht. wo Imkerij Poppendamme, Grijpskerke, 14.30 uur Zingende Fresia's De groep De Zingende Fresia's telt vier jon gens. Hun muziek is van een wat vreemd niveau en daarom wordt er nogal wat 'cabaretesk' tus sendoor gekletst, wat vaak langer duurt dan het spelen, maar dat moet gezien het muzikaal ni veau niet als negatief uitgelegd worden. Ze brengen vreemde vertolkingen van klassieke smartlappen, nog vreemdere versies van Ne derlandstalige feestnummers en en eigen bijna buitenaardse rockachtige levensliederen. do. BoHo. Bergen op Zoom, 22.00 uur Kerstverhalen Kinderen kunnen terecht in de Hofzaal voor kerstverhalen en een voorstelling. Ook de kerstman zal aanwezig zijn bij het voor lezen van verhalen. Om 15.00 uur begint de voorstelling Kerstconcert van poppentheater Ut Poppenspul. za. Het Markiezenhof, Bergen op Zoom, 14.00 Rijn Trijn Rijn en Trijn zorgen voor een speciale kerstma tinee met de voorstelling Circus Rijn en Trijn. In dit echte familiecircus is Trijn de directeur, maar Rijn gelooft niet dat het werkelijk een cir cus is. Met Rijn als stalknecht raakt het ongelo vige publiek langzaam maarzeker overtuigd. Een familievoorstelling voor alle leeftijden. za. MFC, Zierikzee, 15.00 uur Jeugdcïrcus Het Goese Jeugdcircus Hogerop geeft een spe ciale familievoorstelling. Het programma duurt anderhalf uur en is geba seerd op 35 jaar ervaring, Het circus telt 35 jon gens en meisjes. Het optreden maakt onder deel uit van de activiteiten in het Tijdelijk Museum Niet Gevestigde Hedendaagse Beel dende Kunst (TMNGHBK -2/+2000). dat in de voormalige schouwburg is gevestigd, zo. Voormalige schouwburg Prins van Oranje, Goes, 14.00 uur Drie keer twee Drie keer twee is zes teveel is een onvervalste klucht van Ray Cooney en John Chapman. John Lanting regisseerde onder anderen Si- mone Rooskens, Paul van Soest, Marja Lieu- wen en Guido Jonckers. zo. Theater Mondragon, Zierikzee, 15.00 uur Winterfeest Poppentheater Parabel luistert drie achtereen volgende dagen het Winterfeest op met voor stellingen van het schimmenspel De beer en het varkentje. Het verhaal dat Sjaac Vereist vertelt gaat over een luie beer en een ijverig varkentje. Als de beer geen voorraad voor de winter heeft ge spaard, vraagt hij hulp aan het varkentje. Voor kinderen vanaf 4 jaar. - ma., di. en wo. Imkerij Poppendamme, Grijps kerke, 13.30 en 15.00 uur Wrattenzwijn Poppentheater Alteklein brengt de voorstel ling Rork het Wrattenzwijn. Poppenspeelster en kunstenares Elles Hubers maakt zelf haar poppen en verhalen. Rork zoekt vriendjes om mee te spelen, maar omdat hij wratten heeft vindt iedereen hem raar en vies. Uiteindelijk ontmoet hij een babydraakje dat suggereert dat hij misschien wel een betoverde prins is. Voor kinderen vanaf 4 jaar. ma. Nobelpoort, Zierikzee, 14.30 uur Wereldeï Poppentheater Alteklein speelt de voorstel ling Ei, ei, wereldei. Poppenspeelster en kunstenares Elles Hubers maakt zelf haar poppen en verhalen. Ei, ei, we reldeï gaat over de vogel Rafel die niet van kou houdt en na de zomer naar het zuiden vliegt. Tij dens zijn vlucht verandert hij boven Wensei- land in een ei, een betoverd ei dat groter en gro ter wordt en tenslotte door Rat en Draakje wordt gevonden. Het ei blijkt een wereld in het klein te zijn. di. Nobelpoort, Zierikzee, 14.30 uur Grimmige sprookjes De Jeugdtheaterschool Zuid-Holland brengt Grimmige Sprookjes. Deze bonte verzameling vertelsels van de ge broeders Grimm is zowel koddig en betove rend als gruwelijk en verbazingwekkend. Ruim twintig leerlingen van de jeugdtheaterschool spelen en dansen de sprookjes Hans en Grietje, De Gouden Gans, Assepoester, Van de muis, de vogel en de braadworst, IJzeren Hans en Ta feltje dek-je, ezeltje strek-je, knuppel in de zak. Zij worden daarbij muzikaal ondersteund door de live mix van dj Jair Stranders. De regie was in handen van Theo Ham en de chorografie be rustte bij Conny Janssen. De voorstelling is be stemd voor idereen vanaf 6 jaar. Zie elders op deze pagina. di. Stadsschouwburg, Middelburg, 19.00 uur dinsdag 22 december 1998 12 T ductie. Ze hoeven geen auditie te doen. Gedurende het pro gramma dat ze hebben doorlo pen, zijn eisen gesteld en is duidelijk gemaakt wat van hen venvacht wordt. Kinderen die het toch niet zo zien zitten, zijn dan vaak al op natuurlijke wijze afgevloeid. Ik geloof niet zo in niet kunnen. Natuurlijk, de één heeft het meer aan z'n kont hangen dan de ander, maar dat betekent niet dat voor die ander geen plekje in de productie zou kunnen wor den gevonden." Koddig In de voorstelling Grimmige Sprookjes, die omschreven wordt als koddig, betoverend, gruwelijk en verbazingwek kend en bij de première in Gouda door jong en oud en thousiast werd ontvangen, ko men zeven vertelsels van de gebroeders Grimm tot leven. ..De sprookjes worden op een heel eigentijdse en frisse ma nier verteld en gespeeld", meent regisseur Theo Ham, „Er staat een dj naast die door lopend cd's enlp's tot één groot geluidsdécor mixt. Er zitten veel eigentijdse dansnummers tussen de sprookjes in. Mijn ouders, die tegen de tachtig lo pen, hebben volop zitten ge nieten." Er staan twintig jongeren op de planken, variërend van 11 tot 20 jaar, maar in totaalwer. ken er dertig mee, want er is een dubbele cast voor spelers onder de vijftiendie om enos in de veertig voorstellingen^ zien zijn. Deze keer is er nie mand met een professionele status, maar die wordt ooknie; gemist. „Ik probeer bij ieder kind zijn of haar niveau van dat mo ment volledig te respecteren en te benutten. Het belang rijkste voor mij is dat je geen kind op het toneel ziet dat iels staat te doen wat hij of zij ei genlijk niet aankan. Natuur lijk zijn er kinderen die meer ervaring hebben, meer lef en durf, maar die zijn drie of vier jaar geleden ook begonnen als derde konijn achter de vierde boom." Grimmige Sprookjes is, voor iedereen vanaf 6 jaar, dinsdagavond (19.00 uur) te zien in de Stadsschouw burg in Middelburg en ver der onder meer woensdag 30 december 15.00 uurin De Nobelaer in Etten-Leur en zondag 21 februari (14.00 uur) in Theater Zuid plein in Rotterdam. Van de voorstelling is een boek uitgegeven onder de titel Grimmige Sprookjes op het toneel. Actrice Adèle Bloemendaal liet het hem onlangs via een briefje weten: 'Het beeld dat je een softie bent, moet bijge steld worden'. Regisseur Eddy Habbema is een aimabel man waarmee je door veel deuren kunt. Maar dreigt een productie waarbij hij betrokken is uit de hand te lopen, dan vloekt en tiert hij totdat alles klopt met het plaatje dat hij in zijn hoofd heeft. En meestal heeft Habbema nog ge lijk ook. Hij heeft een nieuwe versie gemaakt van de musi cal 'Blood brothers', die vandaag, dinsdag, in Rotterdam in première gaat. door Martin Hermens Pas geleden was het weer eens zo ver. Tijdens de voorberei dingen van een grootschalige muziektheaterproductie ter gelegenheid van het eeuwfeest van de Rabobank. Een woe dende Eddy Habbema. „Het nadeel is dat je in één keer alle goodwill kwijt bent", zegt de regisseur. „Maar als het nodig is, moet ik donderen en tieren om zo'n productie goed te krij gen. 'Je hebt de productie ge red', kreeg ik na afloop te ho ren. En eerlijk gezegd: dat was ook zo." Habbema is nog altijd dé mu sical-regisseur van ons land. Geschikte opvolgers zijn in geen velden of wegen te vin den. „Het is een moeilijk vak dat in dit land nog altijd on derschat wordt", oordeelt de meester. „Er komt een veel heid aan vakgebieden bij kij ken. Het besturen van al die mensen is moeilijk. Daarnaast krijg je met heel veel techniek te maken. Als je niet alle pijlen in dezelfde richting krijgt, ben je reddeloos verloren." Geduld „Ik heb mijn principes voor een voorstell ing. Ik bespeel het publiek, wil emoties overbren gen. Ik heb dat publiek nodig om het ritme van de voorstel ling te bepalen. Sinds 'Cyrano de musical' werk ik met een vast team van mensen om me heen. Zij kennen mij, weten waar ik op uit wil komen. Ze beschikken ook over het ge duld om dat te bereiken." Voor de tweede keer in zijn carrière zet Habbema zijn tan den in de Engelse musical 'Blood brothers'. Die vertelt het verhaal van een tweeling die vlak na de geboorte van el kaar gescheiden wordt. De jongens groeien op in verschil lende milieus, maar worden desondanks eikaars beste vrienden. Het gaat faliekant mis zodra ze ontdekken dat ze broers zijn. Negen jaar geleden bracht John de Mol jr. het stuk op de planken. Nu stuurt Joop van den Ende de musical door het land. „Joop zou eerst 'Fame' gaan doen. Maar er was een pro bleem met de rechten. We zijn om de tafel gaan zitten om te kijken wat we daarvoor in de plaats konden gaan doen. Mijn eerste idee was 'Blood bro thers'. Dat is het enige stuk uit mijn carrière dat ik nog eens een keer wilde doen. Negen jaar geleden wilden maar wei nig theaters het hebben. Maar toen het een succes werd en de theaters alsnog om een vervolg vroegen, haakte de producent af. Die voelde zich niet zo thuis in het theater." Slechts tachtig keer was de tot 'Geboren vrienden' omge doopte musical destijds te zien. „Ik had er een onbevredi gend gevoel aan overgehouden over hoe weinig mensen we toen bereikt hebben", legt Habbema uit. „Ik vind het be langrijk om naast al die grote musicals ook zoiets kleinscha ligs te doen. In dit stuk zit ei genlijk de essentie van theater maken: met bijna niks een ver haal vertellen. We dreigen in deze tijd los te raken van die wortels van het theater." Misverstand „Het is een misverstand om te denken dat je in het theater oude successen simpelweg kunt herhalen. Dat wordt nooit echt, nooit spannend. Daarom wilde ik een compleet nieuwe bezetting, een nieuwe vertaling en nieuwe arrange menten. De enige die er, naast mij, van de vorige productie bij is, is Frank Rigter. Dat wil de ik eerst niet. Toch heb ik hem opgetrommeld om auditie te doen. En het werkte. Wat hij deed, was zo mooi qua sfeer." „Natuurlijk is dit een soort van herhaling. Maar zo voel ik het niet. Wat mij diep raakt in dit verhaal wil ik uit de spelers halen en overbrengen op het publiek. Ik doe dit werk niet voor mezelf. Mijn stokpaardje is dat ik mensen wil raken, aan het den ken wil zetten over din gen die mij raken in het leven- Om dat te kunnen bereiken, moet ik de hele boel openbre ken. Met andere mensen om me heen begin ik weer hele maal bij nul." „Met dit stuk balanceren we De hoofdrolspelers uit 'Blood brothers' snijden aan het begin van de repetities van de nieuwe musical de traditionele taart aan. In het midden Frank Rigter, verder onder meer Joke Bruys, Danny de Munck en Angela Groothuizen. foto Roland de Bruin tussen een intellectuele aan pak en een soap-achtige bena dering. Ik wil voelbaar maken wat er gebeurt. De balans van de voorstelling zit in het even wicht van die spanning. We lo pen continu het gevaar door te schieten naar één kant. Op ba sis van mijn intuïtie maak ik bewust mijn keuzes. Ik daag de spelers uit om op basis van hun eigen gevoel het verhaal te spelen op het scherpst van de snede. Dat is een emotioneel zware klus." „Ik heb nu al tien jaar lang grote successen als musical regisseur. Dat is beangstigend. Het maakt me onzeker. Je komt makkelijker in de verlei ding om op basis van je herse nen te gaan werken in plaats van op je gevoel. Ik ervaar deze productie dan ook niet als een makkie. 'Blood brothers' is ei genlijk volkstheater zoals dat alleen nog in Engeland ge maakt kan worden. Het zit vol valkuilen. Ik druk mijn principes door om tot een vitaliteit en inzet te komen waardoor het verhaal gaat spetteren." 'Blood brothers' is van 21 december tot en met 3 ja nuari te zien in Luxorin Rotterdam. Verder 9 en 10 januari in de Stadsschouw burg in Middelburg en 2 en 3 maartin schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom. staat ook de zondag op hei: rooster. „Er zit een gestructureerde opbouw in ons pakket. Je kan echt een soort programma doorlopen. Je komt binnen in de meest laagdrempelige acti viteiten, een speelse kennis making. En als je als jongere van rond de twintig weggaat, heb je als laatste de werk plaats gedaan, waar je het vooral zelf moet uitzoeken en een coach er alleen nog maar is om je te ondersteunen." „Een andere activiteit is het maken van voorstellingen. Dat begint al op een heel laag niveau met presentaties, leer lingenuitvoeringen en uitein delijk de jaarlijkse familie voorstelling die ook de provin cie uitgaat en gezien wordt door zo'n tien- tot vijftiendui zend ouders en kinderen in het land. Mooie verhalen De keuze voor de jaarlijkse fa milievoorstelling ligt in eerste instantie bij Theo Ham, die daarbij ook over de grenzen kijkt. „De producties die wij de afgelopen jaren hebben ge bracht, zijn, evenals Grimmi ge Sprookjes, ook in Engeland te zien geweest. Ik wil mooie verhalen vertellen, zeker in deze druilerige, sombere tijd, als ouders en kinderen mooi aangekleed 's avonds gezellig naar het theater gaan, waar de kaarsjes branden. Daar maak je het ook een beetje voor, al doen we deze keer wat minder een appèl op dat sentiment." „Binnen hun 'loopbaan' op on ze school komen de kinderen automatisch terecht in een pe riode van twee jaar waarin ze mee mogen werken aan de pro- Sinds de voorbije zomer heeft Middelburg er een bijzondere attrac tie bij: 'de Drvkkery', een winkel in woord, beeld geluid en bras serie onder één dak. Zes ondernemers hebben elkaar gevonden in het voormalige bedrijfspand van Drukkerij Den Boer aan de Markt. Je kunt er terecht voor een boek, krant, tijdschrift of cd en cd rom en er is een hapje te eten. door Rien van Reems In 'de Drvkkery' ben je binnen en buiten tegelijk. De winkels in lec tuur. muziek en informatie zijn ge groepeerd rond een centraal markt plein, grenzend aan de brasserie waarvan de binnentuin het middel punt vormt. De ene winkel gaat over in de volgende en kijk je om hoog dan zie je de stalen binten van hel oude drukkerijdak. In de binnentuin met 'electronisch' bedienbaar dak is vaak wat te doen, voordrachten, lezingen, muziek uitvoeringen en dat soort vertier. Soms wordt hier 'gerockt' maar op de middag van mijn bezoek, gaat het er ernstiger aan toe. Jongens van de Zeeuwse Koorsehool zingen kerstliederen en zwaaien daarbij keurig in de maat met handklok- ken. Het gaat. zo hoor ik, om de pre sentatie van een video en een cd van het koor en voor zo'n gelegenheid is 'de Drvkkery' natuurlijk de aange wezen plaats. Vanzelfsprekend ben ik gekomen om te proeven van wat de brasserie aan smakelijks te bieden heeft. Dat zal niet slecht zijn, vermoed ik, want uitbaters zijn Ko en Jan Peter Goossen van voorheen Het Neder lands Koffiehuis (hiernaast) en de dagelijkse leiding is in handen van Ronnie Kers. Hoewel je door het ve- Brasserie 'de Drvkkery' Markt 51 Middelburg Gesloten op zondag (behalve koopzondagen) en buiten winkeluren, tenzij is besproken. Keuken open van 9.00 tot 18.00 uur, op maandag van 11.00 tot ■18.00 uur. donderdag van 9.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Creditcards: Eurocard en Visa. Pinnen mogelijk Kinderenvoelen zich hier thuis Rolstoel: ja, met assistentie. Ie glas zo in de keuken kij kt, heeft die nog wel degelijk geheimen. Zo vroeg ik mijal dubbend over wat ik zou nemen, af wat nu toch wel 'oed- on' zou kunnen zijn. De serveerster gaat op informatie uit in de keuken en komt even later met de oplos sing: oedon is een dunne, witte Ja panse mie. Ik vind er niet veel smaak aanzitten, maar gecombi neerd met het soepje waarin de oed on wordt geserveerd, is het toch wel lekker. De soep met oedon komt op tafel in een gelakt houten komme tje met een bol dekseltje, echt Ja pans en is een soort toegift bij mijn hoofdgerecht: tempoura salade van vis ofwel: diverse zeevruchten en groenten 'in een Japans jasje' warm geserveerd met oedon en Japanse dressing 27,50), het duurste ge recht op de kaart. Kommetje Ik krijg een groot bord voorgezet met in het midden een kommetje met de Japanse dressing, waarin ik soja en Japanse rijstwijn herken. Rond het kommetje stukjes groene paprika, paddenstoel, wortel, zee tong en grote garnalen, allemaal in een jasje van tempourabeslag en gefrituurd. De bijgeleverde stokjes negeer ik; je zit hier opzij van de binnentuin vol zangertjes, toch een beetje op een terras, temidden van het winkelend publiek en ik wil er geen spektakel van maken. Voorzichtigheidshalve vraag ik Ronnie Kers raad, want hoe eet je zo'n gerecht nu eigenlijk. Dat blijkt eenvoudig te zijn: gewoon een beet je oedon op je bord scheppen en stuk voor stuk de témpourahapjes in de dressing dopen en opsmikke len. Tot slot drink je je soepje ge woon uit het kommetje. Erg lekker en heel zacht en luchtig. De Drvkkery is een vondst - ze ko men zelfs van de Bijenkorf kijken naar dit Middelburgs fenomeen - en de brasserie een pracht plek om even iets lekkers te proeven. Nie mand kijkt er van op wanneer je even een boek leent in één van de winkels en dat bij een kopje koffie in de brasserie doorbladert. Boven dien is alles er te koop, de stoel waarop je zit, servies en zelfs de sloof en de muts van de kok; de ser veerster heeft de prijslijst. Missie terschool Zuid-Holland is om jongeren te stimuleren theater tot een zinvol deel van hun le ven te maken." Voor Theo Ham (42) is theater dat al jaren. Rond zijn twintig ste begon hij als dramadocent en stapte vervolgens over naar het Jeugdtheater Hofplein in Rotterdam, waar hij ook ging regisseren. Na zes jaar en on geveer 34 jaar oud realiseerde hij zich dat als hij ooit nog eens iets anders wilde, het op dat moment moest gebeuren. „Ik was tweede man in Rotterdam en wilde het allemaal dolgraag zelf doen. Bovendien was ik het er niet helemaal mee eens hoe de zaken daar verliepen. Nu ben ik sinds zeven jaar al gemeen directeur en vooral ar tistiek leider van deze door mij opgerichte school." De provinciaal gesubsidieerde instelling heeft jongeren tus sen 5 en 20 jaar een breed pak ket te bieden. Er wordt op dit moment aan meer dan vijfhon derd leerlingen les gegeven in toneelspelen, stemvorming. zang, beweging en dans, in de hoofdvestiging in Gouda, maar ook in Bodegraven, Ca- pelle aan de IJssel, Lekker- kerk en Waddinxveen. Dat ge beurt de hele week na school tijd, op woensdagmiddag, vrijdagavond en zaterdag. Wanneer er gerepeteerd wordt voor de jaarlijkse productie Daar mag niet uit afgeleid worden dat de school kinderen klaarstoomt voor het theater vak. Mensen als Hetty Feteris zijn uitzonderingen. „Ik heb aan duizenden kinderen en jongeren les gegeven en als er tien of twaalf zijn geweest waarvan ik dacht: jij bent een acteur, dan zijn die dat ook al lemaal geworden. Maar dat is niet het doel dat wij nastreven. De missie van de Jeugdthea- Scènes uit de voorstelling Grimmige Sprookjes. fotografie Tineke de Lange Met een mix van hedendaagse muziek, flarden klassiek en hits van alle tijden doorgroefd met drumbeats schildert dj Jair Stranders een ondersteunend geluidsdécor waarin zich de familievoorstelling Grimmige Sprookjes afspeelt. Het mag duidelijk zijn dat de Stichting Jeugdtheater school Zuid-Holland de verhalen van de gebroeders Grimm in een fris en modern jasje heeft gestoken. door Frans Doeleman Sinds een aantal jaren trekt de J eugdthea terschool Zuid-Holland rond Kerstmis door het land met een vol waardig schouwburgprodukt dat hoofdzakelijk gedragen wordt door jongeren. Het be gon met Oliver, waaraan de acteur René Groothof zijn pro fessionele medewerking ver leende, gevolgd door Wind in de wilgen met Barry Stevens en vorig jaar waren in De rode ballon de cabaretprijswin naars Hetty Feteris (Leids Ca baretfestival) en Mumtaz Jafri (Cameretten) van de partij. „Hetty is een oud-leerlinge van mij en ik vond het leuk om haar te koppelen aan de jonge mensen die bij'ons rondlopen", vertelt Theo Ham, directeur van de in Gouda gevestigde jeugdtheaterschool.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 12