De drummer is een muzikant Twentse Mais Girls zijn toe aan oogsten Dagboek van een rockster Kissin mint de volle romantiek Muziek voor de groei Duo met spankracht kunst cultuur donderdag 3 december 1998 15 cd klassiek Zucchero is op zoek naar een nieuwe droom C Cleuvers drumacademie Twentse Mais Girls een jaar later: de wind mee. Een jaar geleden begon het als grap. De parodie van vier Twentse meiden op de Britse Spice Girls zou volgens velen slechts van korte duur zijn. Maar zie daar: de Mais Girls vie ren afgelopen maand met de presentatie van het album Mais- sie hun eerste verjaardag. Hun woonplaats Enter, bekend als het klompendorp van Overijs sel. heeft er een nieuwe attractie bij. Het eerste exemplaar van het al bum was voor plaatsgenoot Fol- kert Velten. De profvoetballer van SC Heracles had niet ver wacht dat de Enterse schonen het zo ver zouden schoppen. Debbie, Mariska. Sandra en Mariëlle zullen het nog lastig krijgen om Folkert Velten naar de kroon te steken. „Hij heeft meer doelpunten op zijn naam staan, dan een artiest ooit hits kan scoren", weten de dames maar al te goed. Velten maakte in de competitie van het betaald voetbal 156 goals. Voordeel voor de Mais Girls is dat de spits - herstellende van een beenbreuk - momenteel volledig droog staat. Na het hitje 'Wi'j bint de boer'n- meid'n van het platteland' ging het snel met de vrouwelijke vari ant op Normaal en Karrespoor. ..Haast te snel", meent producer Jan Eppink, één van de mensen achter het succes 'Busje komt zo' van een ander Overijssels ex portproduct, Hollenboer. Optre dens in overvloed voor de in koeienvellen getooide Mais Girls, maar nagenoeg géén re pertoire. Dat was het probleem. Rond carnaval werkte de groep 14 optredens in één week af. Tachtig keer stond de groep inmiddels op het podium, soms bekogeld met strobalen, doch meestal door mannen met vreugdekreten onthaald. Fitness „Onze optredens zijn gewoon een vorm van fitness", meent Maissie Mariëlle, „Je staat 35 minuten als een gek te springen, te dansen en te klappen. Door dit werk ben ik in korte tijd zes kilo afgevallen." De vier zangeresjes werden ooit weggeplukt uit een kapsalon. De combinatie van knippen en zingen werd twee van de meiden teveel. Na de eer ste buitenlandse trip (Mallorca) besloten Judith en Lilian te kap pen met hun artiestenbestaan. Ze werden vervangen door de boerenmeiden Debby en Mark ka. De toekomst van de meiden ligt op het platteland. Dat maken de titels van de 14 songs duidelijk: Boerenknul/Met de kippen op stok/Ik wil 'n boederie/Boeren zijn de beste minaars/We gaan de boer op/Kalverliefde. De Twentse groep ziet de toekomst zonnig in. Op de drassige akkers mag de opbrengst van de mais dit jaar gigantisch tegenvallen, de Mais Girls zijn er van over tuigd dat ze in deze periode de wind alleen maar mee zullen hebben. „Wij willen nu gaan oogsten!" Dolf Ruesink Het veelbelovende Russische viool-pianoduo Denis (24) en Vadim (20) Goldfeld is onlangs door de Nederlandse tak van Sony Classical geadopteerd; het eerste 'klassieke' contract in vele jaren. De beide musici maken hun op merkelijk debuut met een klassie k/romantisch album, een mooie en representatieve keuze uit het re pertoire voor deze bezetting. Het in het Duitse Lübeck wonende duo geeft meteen een prachtig vi sitekaartje af. Zijn meeslepende vertolking van - vooral - het ro mantisch repertoire wekt bewon dering en verbazing: hier wordt heel evenwichtig, met groot inle vingsvermogen gemusiceerd. De Sonate nr. 1 voor piano en viool in D en het Rondo voor piano en viool in b van Schubert worden vol klankpracht en met veel speel vreugde uitgevoerd. Daarbij ont vouwt zich een fascinerend span ningsveld tussen lyriek en drama. En in de Sonate in A, opus 100 en het Scherzo uit de Sonate in c van Brahms zorgen intensiteit en diepgang voor soms aangrijpende momenten. Alleen Mozarts Sonate in G, KV 379 vind ik wat netjes uitgevoerd door de twee broers Alsof ze bang zijn hun grote muzikaliteit met het oog op stijlzuiver musiceren opti maal te benutten. Jos Frusch Denis Vadim Goldfeld. portraitmu ziek van Mozart. Schubert cn Brahms; Denis (viool) en Vadim Goldfeld (pia no); SONY SK 60S IS. Als bij zo veel Russen ligt de grote kracht van Evgeny Kis sin in de romantische pianolitera tuur. Zijn manier van spelen is een klasse apart. Zijn jongste cd laat de op zich vreemde combinatie Bach, Busoni, Beethoven en Schu mann horen. En toch, bij elkaar is het onder de handen van Kissin een eenheid. Al bij de eerste tonen van door Bu- sono naar de piano vertaalde Cha conne voor viool van Bach, zet hij zijn stempel op deze nu majestei telijk klinkende muziek. Hij benut elk facet van de piano om de kleu ren van dit stuk te belichten. Prachtige, diepe, warme baslijnen contrasteren met mooi heldere, blinkend lichte noten. Bijna Mozartiaans gaat hij om met twee rondo's van de nog jonge Beethoven. Een beetje te speels, te virtuoos misschien. Dat deden an deren voor hem wat subtieler en met meer fantasie. Maar het klinkt wel helemaal als een vertolking van een romanticus van deze tijd. Maar dan gaat hij zitten voor de befaamde suite Kreisleriana. Mu ziek waarvan de uitvoering is voorbehouden aan de echt heel groten het vak Kissin hoort daar bij. De twaalf fantasieën krijgen een indrukwekkende, niet zelden ontroerende vertolking. Kissin laat de piano vertellen en zingen. Hier bewijst hij zonder meer in de grote Russische traditie te staan met voorgangers als Ho rowitz. Waanzinnig virtuoos als de muziek dat vraagt, voluit gaand als dat noodzakelijk is. maar ook terughoudend, een enkele noot het volle pond gevend. Mike Belinfante Bach-Busoni, Beethoven, Schumann Evgeny Kissin, piano. RCA Red Seal, 09026 68911 2. Raimond Lap (38) heeft veer tien cd's gecomponeerd voor kinderen van 0 tot 8 jaar. Voor zijn eersteling, de 'Baby cd' uit 1994, krijgt hij goud omdat er 50.000 exemplaren van zijn verkocht. Nieuw is 'Zonder taal geen ver haal'. Een sprookje, waarin de let ters van het alfabet hun ruzies bij leggen en op volgorde gaan staan. Want pas dan is er taal en dus een verhaal. „Alles baseer ik op wat ik mee maak met mijn eigen vier kinde ren, die tussen 4 en 8 jaar oud zijn" zegt de Veldhovense componist. „Ik heb mijn studio aan huis, waardoor ik veel meemaak van wat ze beleven. Meer heb ik niet nodig. Bovendien ben ik geïnte resseerd in opvoeding en het leer proces." Lap geeft een voorbeeld: „Mijn dochter is gepest door een jonge tje. In een liedje leg ik uit dat hij eigenlijk verliefd op haar is, aan dacht wil en haar daarom, hoe ver velend dat ook is, een duw geeft. Mijn dochter luistert ernaar en ze is over haar probleem heen gehol pen. De oplossing zit in het liedje." Prijs Lap heeft gestudeerd aan het con servatorium, piano en compositie gedoceerd en maakt nog steeds, een dag in de week, commercials en muziek bij film- en videopro ducties. In 1982 heeft hij de Conamusprijs (beste compositie) gewonnen, terwijl hij met de groep Delight een hit had. „Eén van onze kinderen was een huilbaby, het ergste wat er is. Ik heb voor hem een babycassette ge maakt. Die sloeg aan." Op de peuter-cd begint Lap met teksten, die voor baby's nog geen zin hebben. De kleuter-cd bevat lesjes waarin met taal wordt ge speeld. „Korte dingen, waarin be grippen als kleiner en groter, lmks en rechts speels worden uitge- legd." Groenten 'Ik groei van groenten' is eveneens een succesvolle cd van Lap. „Mijn kinderen aten geen groenten. Ik vertelde ze over levende wezentjes die sterk waren, gegeten wilden worden en niet wilden verrotten in de afvalbak. Dat hielp. Ik heb ze ven sprookjes gemaakt, die aan ta fel beluisterd moeten worden." Na de avonturen van het blozende bietje, Bertje het doperwtje en de punker Dolly Wortel - en een aan tal andere producties - is er nu 'Zonder taal geen verhaal'. „Ik wilde meer met taal gaan doen, dat heeft te maken met mijn opvoeding. Mijn vader was jurist en begon aan tafel altijd een dis cussie, waarbij we moesten aan vallen en verdedigen: je er met woorden uit moest redden. Deze cd wil kinderen vanaf groep 3 in hun taalgebruik stimuleren. Ik denk dat als je je slecht kunt uit drukken je eerder op agressieve manier duidelijk gaat maken wat je bedoelt." Jacques Geluk succes had als slagwerker, besloot hij toch te gaan studeren. „Psy chologie", zegt Cleuver. „Helaas heb ik de universiteit maar drie jaar van binnen gezien. Op een dag liep ik letterlijk Thijs van Leer te gen het lijf. Voordat ik wist wat er gebeurde speelde ik bij Ramses Shaffy en later natuurlijk in Fo cus. ik vergeet nooit meer wat Ramses zei toen hij me op een dag met mijn studieboeken zag. 'Zo mijnheer', riep hij, zoals alleen hij dat kan. 'En wat denken wij dat we aan het doen zijn? Zijn wij mu zikant, of zijn wij student'. Eh, muzikant, meneer. Ik hoor het me nog zeggen." Oefenzaaltje Hoewel Cleuver later gouden ja ren meemaakte met Focus, (de band waarmee hij nu een tweede jeugd dacht te kunnen beginnen, maar daar door onenigheid tussen de bandleden vooralsnog niet aan kan beginnen), vergat de slagwer ker de woorden van zijn vader niet. Hans Cleuver keerde terug in de collegebanken voor een studie bedrijfskunde. „Veel muzikanten denken dat hun succes oneindig is. Roem is vergankelijk, helaas. Ik heb daarmee altijd rekening ge houden." Cleuver werd manager. Eerst van Focus. Later van Thijs van Leer en Jan Akkerman. Begin jaren tach tig besloot Cleuver dat het tijd werd zijn droom te verwezenlijk en zette zijn drumschool op. „En geen lullig oefenzaaltje. Ik zei te gen Jan Pustgjens van het Con certgebouworkest: Jan, let op, ik word de grootste op dit gebied. Ik hoor hem nog lachen." Cleuver lacht het laatst. Zijn 'aca demie' geniet internationale be kendheid. „Ik heb geleerd dat je een enorme discipline aan de dag moet leggen om in deze gecompli ceerde wereld te kunnen overle ven. Ik ben boven komen drijven omdat ik mijn vak serieus neem." Mike Belinfante De Italiaanse rockster Zucchero Fornaciari (43) is en blijft in zijn land een vreemde eend in de muzikale bijt: hij is nog altijd onvervaard op pad door het land van Amerikaanse rootsmuziek en dat zie je Italiaanse pophelden zelden doen. De meesten maken in de laars van Europa immers al sinds mensenheugenis furore met muziek van eigen bodem. Toch heeft door de jaren heen dat repertoire van gespierde rhythm 'n' blues en gloedvolle soul de bebaarde Italiaan geen windeieren gelegd. Van zijn platen verkoopt hij minimaal een miljoen exemplaren en zijn concerten zijn goed voor twintig- tot dertigduizend betalende bezoekers. In Italië wel te verstaan. Zoals gezegd is die plaat door drenkt van heimwee naar Zucche ro's jeugd. Een tijd waarin elke dag de zon scheen en het alleen re gende bij de boeren. Dat terugkij ken over zijn schouder heeft Zuc chero ook aan het denken gezet over de toekomst. Want eigenlijk heeft hij alles al eens gezien en meegemaakt, onthult hij tijdens een gesprek op een Amsterdamse hotelkamer. En wat hij tegen woordig ook doet, het is lang niet meer zo spannend als in de dagen van weleer. Zelfs niet het feit dat Zucchero langzaam maar zeker voet aan de grond in Amerika krijgt, want vorig jaar wist hij bij voorbeeld nog The House Of Blues in Los Angeles uit te verkopen. „Ach, daar moet je je niet op ver kijken", relativeert hij nu. „Ame rikanen blijven conservatief. Een Italiaan die Amerikaanse blues en rock speelt, dat beschouwen ze als een nieuwsgierig fenomeen. Dat moeten ze een keer gezien hebben. Maar uiteindelijk kiezen ze toch voor hun eigen muzikanten. Ik hoef trouwens geen nummer een te worden in Amerika, ik vind het leuk om er naar toe te gaan en op te treden op plaatsen die een legen darische naam hebben, zoals The House of Blues." Door de wereld reizen en optre den, daar put, Zucchero zijn le vensvreugde uit. Peperdure pro ducties in een studio opnemen met complete gospelkoren hoeft voor hem niet meer zo erg. „Gitaar, drum en bas. Dat is voldoende. Daar ben ik nu wel achter. Het moet niet meer zo grootschalig. Vroeger was ook alles eenvoudig en ik zou graag naar die tijd terug willen. Toen ik twaalf was en net begon met gitaarspelen, was het leven veel leuker. Ik stond niet on der druk en kon doen wat ik wilde. Alles om me heen is nu veel te groot geworden. Ik zit wel eens te mijmeren als ik ver weg ben van huis. Dan vraag ik me af hoe ik de sereniteit van het leven terug kan vinden. Ik probeer vaak de harmo nie van vroeger weer op te roepen. Soms slaag ik daarin en dan heeft het de werking van een kalme ringstablet. Want ik wil wel eerlijk bekennen dat de uitdaging in mijn leven tegenwoordig ver is te zoe ken. Bij bijna alles wat ik doe heb ik het gevoel het al eens eerder ge daan te hebben. Ik heb gewoon een nieuwe droom nodig. En dat is waarom ik een plaat gemaakt heb als Blue Sugar. In die liedjes pro beer ik de kleuren, geuren en voor al de stilte van de warme Italiaan se zomeravonden uit mijn jeugd weer op te roepen. Vriendschap pen betekenden toen nog wat. In mijn leven is het tegenwoordig al leen maar business. „Ik mag me de gelukkige bezitter noemen van een grote boerderij in Toscane. Dat is mijn mooiste bezit, want ik houd van dieren en ben trouwens ook opgegroeid op een boerderij. Weet je wat ik zou wil len? Daar vlakbij een zaaltje voor popconcerten bouwen in de trant van de House of Blues. Ik zou in de boerderij blijven wonen en elke avond concerten organiseren van oorspronkelijke bluesbands. Uit Memphis, New Orleans, of waar vandaan ook. Ik zou er een restau rantgedeelte bij bouwen, waar goede wijn, bier en voedsel te koop zou zijn. De zaal moet berekend zijn op zo'n vijfhonderd mensen. Een paar keer in de week zou ik dan gaan jammen met de bands die ik had gecontracteerd. Dat zou prachtig zijn. Misschien ging ik dan zelfs wel persoonlijk in Ame rika op zoek naar goede blues bands. En dan zou ik een eigen blueslabel beginnen om hun pla ten uit te bregen. Geen dure pro ducties, maar platen die gewoon live zijn opgenomen in mijn eigen House of Blues in Italië. Daar droom ik van." Harry de Jong Zucchero's roem is in Neder land ietsje kleiner, maar een tent als Paradiso krijgt hij met ge mak vol. Omdat Zucchero een nieuwe cd uit heeft, is hij op dit moment druk in de weer om een tournee op poten te zetten die hem door heel Europa brengt. Het staat al vast dat hij in maart Nederland aandoet. Die nieuwe cd heet Blue Sugar en lijkt een dagboek van de jonge ja ren van Zucchero. Begeleid door een spaarzaam instrumentarium van bas, drums en gitaar mijmert deltaliaan over zijn jeugd. Een ge deelte van de plaat is opgenomen in Dublin, een stad die het hart van Zucchero heeft gestolen. Met Bo no Vox van U2 als gids leerde hij de Ierse hoofdstad kennen als een uit zijn krachten gegroeid dorp, waar het goed toeven is. Tussen de be drijven door schreef Bono ook nog een liedje voor de Italiaanse rocker. En dat is uiteraard terug te vinden op Blue Sugar. Zucchero Fornaciari: „Een concertzaaltje met restaurant bij mijn eigen boerderij, daar droom ik van." foto Anton Corbijn leuver heeft dan ook niet zo omaar een drumschooltje, maar een heuse academie, waarbij 17 leraren en dik 300 leerlingen dagelijks van zeven uur 's och tends onderricht geven, of krijgen, in wat Cleuver 'een vak' noemt. „Vroeger werd een drummer ge zien als iemand die maar wat op de frommels stond te hameren. Een band bestond uit muzikanten én een drummer. Ik ken de grapjes wel. Drummen is een vak. Een slagwerker moet jaren studeren om zijn gecompliceerde instru ment onder de knie te krijgen. Drummen doe je met je handen, je voeten én je hoofd. Waarom zou een violist meer van een bepaalde partituur moeten afweten dan een slagwerker?" Het stond al vroeg vast dat Hans Cleuver muzikant zou worden. „De Cleuvers zijn muzikanten. Mijn overgrootvader was dirigent (van onder meer de Ver spelen jongen", zei hij, waarmee hij wilde zeggen dat een slagwerk geen instrument was. „Ik heb toch doorgezet. Ik herinner me dat ik uren en uren doorbracht bij de emging voor Instrumenta le Muziek in Middelburg, de voorloper van het Zeeuws Orkest), zijn vader con certpianist en mijn vader was dan wel werkzaam bij een verzeke ringsmaatschappij, maar vooral een begenadigde pianist." Het kwam vader dan ook vreemd voor toen zoonlief zijn voorkeur voor het slaginstrument liet blij ken. „Je moet een instrument leren Veteranen Harmonie, waarvan vader voorzitter was. Op mijn ze vende kon ik alle ritmes meetrom- melen." Later besloot hij les te nemen. „Moest ik oefenen op een triplex- plankje en noten leren lezen. Als de leraar merkte dat ik mijn lessen niet had geleerd, ging hij doodleuk de krant lezen. Later leerde ik het vak van John Engels. Ik zat me teen in verschillende bands en toen ik op een dag tegen mij vader zei dat ik muzikant wilde worden, nam hij me mee naar Heek op het Rembrandt- plein in Am sterdam. 'Kijk goed jongen', zei hij, wijzend op de muzikanten die daar zaten te tetteren, terwijl het publiek een ijsje wegtikte. 'Is dat je toekomst? Als je ooit besluit om muzikant te worden, zorgt dan dat je een degelijk opleiding hebt om op terug te vallen'." De wijze woorden waren niet aan dovemansoren gericht. Hoewel Hans Cleuver op jonge leeftijd foto Robert van Stuyvenberg Een drummer die op stand woont. Daar moet wat mee aan de hand zijn. Hans Cleuver is dan ook niet alleen slagwerker van professie. Hans is zakenman én eigenaar van de grootste drumschool van Nederland en kan zich daarom niet alleen een fraaie villa in het Scheveningse permitteren, maar ook een gebruind gelaat. Vorige week werd de ex-drummer cn manager van Focus, die al sinds jaar en dag een eigen slagwerkschool in de badplaats heeft, onderscheiden. Cleuver (51) ontving voor het derde achtereenvolgende jaar de prijs van Beste Drumschool van de Benelux en voor de tweede maal de trofee van beste drumleraar. Hans Cleuver met zijn dochter in de studio: „Drummen is een vak."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 15