Een mooi leven vol grappen en gruwel Engeltjes rond de kribbe Mulan baanbrekende Disney-animatiefilm Ahoy'-beurs voor fans van Stones 2 t/m 8 december Cine City VLISSINGEN (0118-418810) Mulan (origineel). Do. t/m di. 19 en 21.30 u Mulan (Ned.) Za. en zo. 13.45 en 16.15 u.; The Truman Show Wo 14, 16.15.19 en 21.30 uu., do. t/m di. 19 en 21.30 u., Abeltje.Wo. 14 en 16 u.,za. enzo. 13.45 en 16.15 There's something about Mary Wo. 14, 16.15, 19 en 21 45 u., do. en vr. 19 en 21.45 u., za. en zo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.. ma en di. 19 en 21.45 u.; La Vita Bella. Wo. 19 u., do. t/m di. 21.30 u.. Madelief Wo. 14 en 16 u.; The Horsewhisperer. Wo 14 en 19 u., do. en vr. 19 u„ za. en zo. 13.45 en 19 u ma en di. 19 u.; Snake Eyes. Wo. 19en21.30u.,do.t/mdi. 19u., Saving Private Ryan. Wo. 14 en 19 u do en vr 19 u„ za. en zo. 13.45 en 19 u., ma. en di. 19 u.; Blade. Wo. 19 en 21 30 u., do, en vr. 19 u., za. en zo. 16en 19 u., ma. en di. 19 u„ Freddy the frog. Za. enzo. 13.45 u.; The Negotiator Wo. t/m di. 21.30 u Dr. Dolittle. Wo. 14en 16u..za. enzo. 13.45en 16.15 u. Cinema MIDDELBURG (0118-613482) Hamam, II Bagno Turco. Wo. 20.30 u., The Full Monty Do. 20 30 u vr. en za. 22 u Perfect Circle. Vr. 19.30 u., ma. en di. 20.30 u.. Left Luggage. Za. 19.30 u., zo. 20.30 u. 't Beest GOES (0113-228142) Die Salzmanner von Tibet, Do. en vr. 20.30 u. De Koning HULST (0114-312030) Mulan (originele) Do. 20 u..vr. 19.15en22 u.,za 14,19.15 en 22 u zo. 16.15 en 20 u ma endi. 20 u.; Mulan (Ned.) Vr. 19.15 u., za. 14en19.15 u.,zo. 13.45 en 16.15 u.: Snake Eyes. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 19 en 21.30 u.; di. 20 u.; Abeltje. Wo. 14 u., Vr. 19.15 u„ za. 14 en 19.15 U..ZO 13.45 en 16.15 u.; There's something about Mary. Wo. 14 en 20 u., do.20u., vr. 19.15 en 22 u.,za. 14.19.15 en 22 u„ zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u.. ma. en di. 20 u.; The HorseWhisperer. Wo. en do. 20 u vr enza. 21 u.,zo. 16.15en20u ma.endi.20u The Negotiator. Wo. en do 20 u vr. 22 u., za 19.15 u., zo. 21.30 u., ma. 20 u Blade. Wo.20u.,vr 19.15.za.22u..zo. 19u di 20 u.; Dr. Dolittle. Wc. 14 u., vr. 19.15 u., za. 14 en 19.15 u.,zo. 13.45; Dubbel en Dwars. Wo. en za, 14 u., zo 13.45 u Small Soldiers Wo 14 u Saving Private Ryan. Wo. en do. 20 u., vr en za. 21.15 u„ zo. 16.15 en 20 u.. di. 20 u. Lede! theater OOSTBURG (0117-452735/453377) Geen voorstellingen. Porgy Bess TERNEUZEN (0115-613293) Clerks. Wo. 20 u.; Cin em actueel BERGEN OP ZOOM (0164-254886) Mulan (Originele) Do. 20 u., vr. t/m zo. 18.30 en 21.30u., ma. endi. 18.30u.; Mulan (Ned.) Za. 14 u., zo. 14 en 16,15 u Abeltje. Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. 14en 18.45 u zo. 14 en 16.15 u.; There's something about Mary. Wo. 14 en 20 u.,vr. 18'.45 en 21.30 u.,za. enzo. 1845en21.30 u., ma. en di. 20 u.; The Horsewhisperer Wo. en do. 20 u.vien za. 20.30 u.,zo. 14 en 20 30 u., ma. en di. 19.30 u.; The Negotiator. Wo. 20 u.; Dr. Dolittle. Wo. en za. 14 u„ zo. 18.45 u Sneak preview. Do. 20. u.; Siberia Ma, 20.30 u,; City of Angels. Di. 20.30 u. Roxy BERGEN OP ZOOM (0164-233434) Mulan (Ned) Vr. 18.45 u.,za. 14,16.15 en 18.45 u„ zo, 14en 16.15 u.; Abeltje.Wo. 14u„vr. 18.45u ,za.14en16.15u„ zo. 14 u.; There's something about Mary. Wo. en do. 20 u.. vr.enza. 18 45en21.30u.,zo. 16.15en20u., ma, en di. 20 u.; Blade. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo t/m di. 20 u.; Dr. Dolittle Wo. 14 u. Jeroen Krabbé en Isabella Rossellini in Left Luggage. woensdag 2 december 1998 Roberto Benigni in La vita bella. Een komedie over de holocaust, is dat niet zoiets als vloe ken in de kerk? De populaire Italiaanse komiek Roberto Benigni heeft het toch gewaagd en het resultaat is bijzon der en aangrijpend. Terwijl Spielberg het met zijn histori sche drama's zoekt in zo realistisch mogelijke taferelen, daar probeert Benigni ons die gruwelijke werkelijkheid te laten zien in de vorm van een sprookje. Hij heeft clementie met de kijker, maar zijn film gaat over dezelfde wreedhe den en menselijke waarden die ook in 'Schindler's List' aan de orde kwamen. In Cannes werd La Vita Bella be kroond met de Grote Juryprijs. door Leo Bankersen Benigni, die ook regie en sce nario voor zijn rekening nam, speelt de joodse flierefluiter Guido, die samen met zijn zoontje naar een concentratie kamp wordt gestuurd. Om het jongetje te beschermen verzint hij dat het allemaal maar een spel is. 'Als je precies doet wat ze zeggen kun je punten ver dienen. Wie het eerst duizend punten heeft wint een prijs.' Die hoofdprijs, Guido schudt in zijn wanhoop maar wat uit zijn mouw, is een heuse leger- tank. En als in de slotscène de Amerikaanse bevrijders op rukken rijdt er inderdaad zo'n tank de hoek om. Het jongetje straalt van geluk. Later zal hij van zijn moeder het echte ver haal horen; hoe zijn vader zich voor hem heeft opgeofferd. Om deze absurde geschiedenis op overtuigende wijze te kun nen brengenneemt Benigni een lange aanloop. De eerste helft van La Vita Bella is een zonnige en speelse klucht waarin de dreiging van fascis me en jodenvervolging nog grotendeels onderhuids is. Guido is een Chaplin-achtige vrijbuiter, een aandoenlijke clown en fantast die zonder daar op uit te zijn een spoor van chaos achterlaat. Als zijn auto op hol slaat probeert hij de mensen langs de weg te waarschuwen, maar men ziet zijn armgezwaai voor de fas- cistengroet aan. Later gebeurt het dat hij de rol moet spelen van een hoge ambtenaar uit Rome die op een school voor lichting komt geven over de superioriteit van het arische ras. De voorstelling die Guido improviseert is niet alleen hi larisch, maar tegelijkertijd een vernietigende afrekening met de fascistische ideologie. Dit is Benigni op zijn best. Ook zijn liefdesverklaringen aan de onderwijzeres Dora lo pen uit op bizarre en tegelij kertijd hartveroverende voor stellingen. Hij redt haar van een huwelijk met een fascist door haar op het bruiloftsfeest te ontvoeren. Het paard waai- mee hij haar schaakt is kort daarvoor door anti-semieten groen geverfd en met leuzen beklad. Vanaf dat moment is in La Vita Bella alles mogelijk, eri wordt het tijd om vijf jaar verder te springen. Op een kwade dag worden Guido en zijn zoontje opgehaald... Zoals Guido's demonstraties van verliefdheid niet alleen dwaas maar ook oprecht ont roerend waren, zo voel je nu dat Guido's verzinsels in het kamp een uiting zijn van ver- twij feling en van liefde. En hoe wonderlijk het verhaal ook is, het instinct om desnoods je le ven te geven voor een kind of een geliefde, maar ook de nei ging van een mens om zich af te sluiten van gruwelijke gebeur tenissen is wel degelijk reëel. Het is bittere satire - Guido prijst de vlekkeloze organisa tie - met soms een onverwacht serieus moment als aangrij pend contrapunt. Het besluit bijvoorbeeld van Dora om vrijwillig op de trein te stap pen. Of dat ene beeld dat heel even een glimp van het on voorstelbare toont; Guido dwaalt met zijn zoontje in zijn armen door het kamp, en in de mist doemt als een droom beeld een berg van dode licha men op. Met eerdere films van Benigni had ik vaak het gevoel dat hij zichzelf wat al te graag in het middelpunt stelde, dat het net even te veel en te vet was. Het onderwerp heeft hier waar schijnlijk een louterende uit werking gehad. Benigni heeft in La Vita e Bella zijn beste ko mische momenten. Bovendien weet hij die verbijsterende mengeling van grappen en gruwel, melodrama en fanta sie uitstekend in evenwicht te houden. Aan zijn integriteit' hoeft ook geen 'enkel moment getwijfeld te worden, al kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die er op grond van hun persoonlijke oorlogservarin gen weinig voor voelen een confrontatie met deze film aan te gaan. Maar dat gold voor 'Saving Private Ryan' ook. La Vita Bella draait in CineCity Vlissingen. lamp', is er nu Mushu, een draakje dat als onhandige be schermengel afdaalt van Mu- lans voorvaderlijke tempel om de heldin bij te staan maar dat voortdurend bezig is in zeven sloten tegelijk te lopen. In de Engelstalige versie steekt de stem van Eddie Murphy er de prestatie van Robin Wiliams (als Aladdins geest) mee naar de kroon. Alles bij elkaar maakt het Mu lan tot een feestelijk filmavon- tuur dat de kwaliteiten van de voorgangers 'Pocahontas', 'De Klokkenluider' en 'Hercules' j verre overtreft. Mulan, te zien in CineCity Vlissingen, De Koning Hulst, Cinemactueel en Roxy Bergen op Zoom. City Perfect Circle Perfect Circle is de eerste film die het tragische lot van Saraje vo van binnenuit belicht. Regis seur Ademir Kenovic maakte de belegering aan den lijve mee. Zijn film is een humaan en invoe lend portret van de inwoners van een stad die door een on zichtbare maar niet minder do delijke vijand belegerd worden. Centraal staat een dichter die zijn eigen vrouw en dochter naar veiliger oorden ziet ver trekken en opgezadeld raakt met twee weeskinderen die op zoek zijn naar een tante. De zorg voor dat duo ontheem den maaktdedichteropeenstot een echte vader. Niet omdat hij zich zou willen opofferen; bo venmenselijke Hollywoodhero- iek vind je in Perfect Circle niet terug. Het is meer omdat een in tense situatie nu eenmaal on verwachte gevoelens in een mens afdwingt. De kracht van Perfect Circle zit vooral in de sfeertekening. In een akelig authentiek decor hangt een onwezenlijk alle daagse sfeer van dood en ver derf die weinigen onberoerd zal laten. Die door Kenovic met en kele droombeelden van de dich ter ondersteunde realiteitmaakt de gruwelijke kantvan de oorlog duidelijk; Kenovic's poëtische aanpak houdt die beelden dra gelijk. Perfect Circle laat op die manier in tal van opzichten de andere kant van de oorlog in Bosnië zien. Perfect Circle, te zien in Cinema Middelburg. Disney's Mulan is de beste animatiefilm van de jaren ne gentig tot dus ver, met weinig kans dat de voor volgend jaar geplande 'Tarzan' er nog overheen zal komen. Het on der supervisie van Barry Cook en Tony Bancroft vervaar digde epos is baanbrekend modern en ambitieus op een manier die deze studio sinds 'Fantasia' niet meer te zien had gegeven. door Pieter van Lierop Het verhaal speelt zich af in historisch China en men kan slechts bewonderen hoe smaakvol men een tekenstijl heeft gedefinieerd vanuit in spiratie door eeuwenoude Chinese prenten en heden daagse Japanse stripkunst. Mulan oogt minstens zo spec taculair als 'The Lion King' maar is tegelijkertijd strakker en exotischer gestileerd. De beelden zijn minder vol en het palet is minder bont. Tegelij kertijd zijn die tekeningen daardoor juist expressiever en perspectivisch rijker, terwijl een meer ingehouden kleurge bruik het mogelijk maakt af en toe dramatische accenten te leggen die dan ook werkelijk heftig werken. Het mooist zijn al die elementen in balans tij dens een veldslag die zich af speelt op een besneeuwde hoogvlakte. Een veldslag? In een Disney- tekenfilm? Wel zeker. En het zou geen verbazing wekken als de tekenaars daarvoor uitvoe rig studie hadden gemaakt van de veldslag op het bevroren meer in Eisensteins meester werk 'Aleksander Nevski'. De makers van Mulan lijken fors afstand te hebben genomen van de rozige schattigheid en sprookjesachtigheid die type rend is geweest voor veruit de meeste Disney-films uit het verleden. Nog steeds wordt prachtig vertier geboden voor de jeugd, maar volwassenen kunnen er ook gerust heen zonder het alibi nu eenmaal het grut te moeten begeleiden. Het onderwerp is bijna femi nistisch te noemen. Volksvertelling Mulan is gebaseerd op een stokoude volksvertelling. Meisje Mulan is een spring-in- het-veld die moeilijk in het ga reel is te krijgen. Ze zou uitge huwelijkt moeten worden, maar haar manieren zijn nog zo ongepolijst dat ze er de kop pelaarster mee tot wanhoop en razernij brengt. Zo brengt Mu lan schande over haar familie. Intussen is Hunnenkoning Shan-Yu het land aan het be stormen en blijkt voor zijn hordes de fameuze Muur geen hindernis van betekenis. Chi na mobiliseert. Mulands vader maakt zich gereed te gaan vechten voor het vaderland, maar de man is eigenlijk te oud en kreupel voor die taak. In de nacht maakt meisje Mulan zich meester van vaders wa penuitrusting en meldt zich in zijn plaats bij legeraanvoerder Shang die denkt dat hij met een jongen te doen heeft. Ook dit keer is gezorgd voor vier liedjes en een stevige portie humor die gewoontege trouw vooral wordt gegene reerd door een koddige 'side kick' Bijna net zo amusant als in Aladdin de 'geest van de De Chinese actrice Ming-Na Wen geeft in de originele ver sie van Mulan stem aan de hoofdrolspeelster. foto Rose Prouser In het Bijbels Openluchtmuseum bij Nijmegen toont de kerstexpositie dit jaar kribben uit de collectie van Elisa beth Houtzager. Engelen vormen de rode draad in de ruim honderd stallen. Zo is een engelenkoor uit de 16e eeuw te zien. Opmerkelijk is dat de expositie alleen te betreden is via een 'hemel, waarin bazuinen, luiten en trompetten klinken'. De kerststal kent al een lange traditie. De kerstkribbe ont stond in het middeleeuwse Eu ropa. Volgens de overlevering was Franciscus van Assisi in het jaar 1223 één van de eer sten die een kribbe in het bos plaatste gm daarmee de ge boorte van Jezus na te bootsen. Dat werd door anderen nage volgd en op den duur werd het een traditie elk jaar het kerst verhaal uit te beelden. Aan vankelijk alleen in kerken en kloosters, kreeg de kribbe rond 1550 ook een plaatsje in woningen. De entourage ver schilde per land. In Duitsland waren de stalletjes van tin. Ita lianen bouwden van hout, me taal of aardewerk soms com plete steden na. Jozef bleek niet overal timmerman en ook de herders hadden soms een ander beroep. In het Duitse Harzgebergte was Jozef een zilversmelter, in Engeland een mijnwerker. Inde 17e eeuw was de kerststal razend populair, vooral in Ita lië. Een karakteristiek Itali aans motief is de ruïne van een antieke tempel, symbool voor de teloorgang van het heiden dom. Ook uit verre landen zo als Japan kwamen stallen, sinds Jezuïten in de 16e eeuw de wereld waren ingetrokken om het geloof te verspreiden. Elisabeth Houtzager begon na de Tweede Wereldoorlog kerststallen te verzamelen. Ze bouwde, dankzij vele reizen, een omvangrijke collectie van bijna achthonderd exempla ren op. In 1987 werd de verza meling geschonken aan het Bijbels Openluchtmuseum, dat nog steeds niet alle krib ben heeft geëxposeerd. Zeven kerstgroepen zijn van de hand van Gerard Héman (1914-1992), een Duitse kun stenaar die na omzwervingen begin jaren dertig in Neder land belandde. Zijn eerste stallen waren van hout, later van klei. Zijn details werden subtieler en zijn palet kleurrij ker. Dieren en natuur spelen een hoofdrol. Volgens het mu seum kun je er uren naar kij ken. Hémans beeldhouwwerk is in Rotterdam op verschillen de plaatsen te zien, zoals een reliëf boven de ingang van een bank aan Coolsingel. Om het thema 'engelen' kracht bij te zetten, is een 'engelen koor' samengesteld, waarbij musea uit Utrecht en Bergen op Zoom (Markiezenhof) unie ke beelden in bruikleen heb ben gegeven. Het gaat om exemplaren uit de 16e eeuw en begin 20ste eeuw. Speciale aandacht is er voor kinderen, die zelf een kersten gel mogen maken, naar kerst verhalen kunnen luisteren of opdrachten kunnen uitvoeren. De expositie '7000 engelen rond de kribbe'is vanaf zondag 6 december tot en met 6 januari te zien van 70 tot 7 7 uur en op nieuw jaarsdag van 12 tot en met 7 7 uur. Het museum is te vinden aan de Profeten- laan 2 in de Heilig Land stichting bij Nijmegen. Dickens' Londen in speelgoed De vier vakwerkhuizen die in het Speelgoedmuseum in het Veluwse Terschuur het nieu we Charles Dickens-plein vormen, zijn niet zomaar door een decorbouwer op een verloren achternamiddag in elkaar geflanst. „Omdat we de huizen tot in de perfectie wilden nabouwen, hebben we ons georiënteerd in York, Monschau en een aantal an dere historische steden", zegt Frans Schalkwijk, secretaris van het museumbestuur. „Tijdens onze studiereizen fotografeerden we vakwerk huizen en keken we heel goed naar bijvoorbeeld de juiste pasteltinten. Het was bijna een semi-wetenschappelijk onderzoek naar kleurstellin gen. Het resultaat is er dan ook naar. Het nieuwe plein is zo uniek en sfeervol, dat bruidsparen het nu al gebrui ken voor trouwfoto's." Op het Charles Dickens-plein wanen bezoekers zich in het 19e-eeuwse Londen. Alles is authentiek: de sierbestrating, antieke ornamenten, glas-in- lood ramen en oude lan taarns. Aan het pleintje staan vier levensgrote speelgoed winkels. In de etalages zijn thema-exposities te zien. Een ervan geeft een compleet overzicht van het Meccano speelgoed. Het Speelgoedmuseum vindt onderdak in het Ou de Ambachtenmuseum aan de Rijksweg 87 in Ter- schuur (bij Barneveld). Open: dinsdag t/m zater dag 10 tot 17 uur. Info: 0342-462060. Voor Stones-freaks is de internationale cd- en platen beurs in Ahoy' in Rotterdam 12 december een must. De beurs staat in het teken van The Rolling Stones. Er is een expositie van cd's en platen die sinds de jaren '60 in Neder land zijn uitgebracht, waaronder zeldzame exemplaren. 'Nederlandse' Stones-singles uit de jaren zestig genieten faam om de prachtige fotohoe zen. In Engeland en de Ver enigde Staten werd destijds veelminder aandacht aan de verpakking besteed. Daar za ten de rockschijfjes van 45 toe ren gewoon in een wit of bruin papieren hoesje. De expositie geeft een compleet overzicht van de Nederlandse fotohoe zen uit de beginperiode van Jagger&Co. De beurs in Ahoy' is zater dag 12 december open van 10 tot 17 uur. Wie graag wandelt, kan donder dag 3 en zondag 6 december in Zeeuws-Vlaanderen op pad met Staatsbosbeheer. De avond- tocht bij volle maan op 3 de cember begint om 19 uur in Canisvliet in Westdorpe. Deel nemers wacht een enigszins griezelige wandeling, waarin de satansboleet, duivelseieren en heksenboter een hoofdrol spe len. Zondag 6 december kunnen na tuurliefhebbers in de voetspo ren van de boswachter treden. De tocht begint om 14 uur bij de Smitsschorre in Axel. Laarzen en regenkleding worden aanbe volen. Voor beide excursies kunnen deelnemers zich opge ven bij boswachter H. van Hage; 0117-306069. In Belgische steden zijn vanaf deze week kerstmarkten te be zoeken. Brussel bijt vrijdag 4 de cember het spits af met met een Europese kerstmarkt op de,'s a- vonds rijk verlichte, Grote Markt. Kerstversiering, kaarten, maarookallerhande lekkernijen uit verschillende landen zijn te koop. Ook koren uit binnen- en buitenland zijn te beluisteren. Tot 13 december is bezoek mo gelijk. Een dag later, zaterdag 5 december, beginnen kerst markten in Brugge, Oostende en Luik, die tot het eind van het jaar elke dag open zijn. Antwerpen (11 tot 13 december) en Gent (16 tot 20 december) volgen later.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 48