Ambulances niet altijd op tijd
Dit is de laatste kans voor De Schelde
Halsbrekende toeren om oerbos te redden
Diefstal Mondriaan
was het werk van
moeder en zoon
Weinig verschillen in
gemiddelde koopkracht
zeeuwse almanak
Divers
't Waepen van Veere
Ambulancedienst Walcheren zoekt efficiënte wegen voor eerste hulp
Rechter
maakt einde
aan actie
Greenpeace
p zeeland
dinsdag 1 december 1998
de muur bevestigd. De dader
heeft, zo meldt de namens de
Duitse verzekeraar Nordstem
optredende kunstexpert Karei
Alberding, 'met een heel grote
sluwheid en een heel dunne
tang' het schilderstuk uit de lijst
weten te halen. De dief moet
daarbij uiterst zorgvuldig te
werk zijn gegaan, want het op
een andere drager opgeplakte
schilderij is onbeschadigd aan
getroffen.
Alberding wil daarmee niet me
teen aangeven dat er professio
neel werk is verricht. Veel eer
der speelt de illustere naam van
de persoon d ie De Boom gestalte
gaf een rol van betekenis. ..Er is
heel zuinig met het kunstwerk
omgesprongen, in de overtui
ging levend dat beschadiging
een mindere waarde zou opleve
ren."
Speurderstalent
De kunstexpert is vol lof over
het speurderstalent van het
Zeeuwse rechercheteam. ,,Ook
op momenten dat het erop leek
dat het natrekken van tips niets
uithaalde is men toch doorge
gaan."
Volgens Alberding is, zeker nu
het schilderij weer boven water
is gekomen, niet te verwachten
dat de verzekeraar hogere eisen
zal stellen aan de beveiliging
door het Zeeuws Museum. Hij
meent dat Nederlandse musea
over het algemeen goed bevei
ligd zijn. „Inbraken komen al
vrijwel niet voor vanwege aller
lei alarmapparatuur. Als we van
vermissingen horen is dat
meestal omdat men zich heeft
laten insluiten."
De mens blijft de zwakste scha
kel: „Overal in de wereld wordt
gestolen, soms op de meest bi
zarre manieren. Dat is meestal
mogelijk door een stukje ge
dachteloosheid in het museum
in kwestie, een moment van on
oplettendheid, of door te weinig
toezicht vanwege ziektever
zuim."
door Nicole Kluijtmans
VLISSINGEN - Door de ge
meentelijke herindelingen be
horen alle Zeeuwse gemeenten
tot de middenmoot als het gaat
om de gemiddelde koopkracht.
Zeeland kent geen uitschieters
meer zoals de provincies Noord
en Zuid-Holland. Inwoners van
Sas van Gent zijn gemiddeld het
welvarendst. Vlissingen staat
niet langer meer alleen onder
aan. De Tholenaren hebben net
als de Vlissingers zes procent
minder te besteden dan de door
snee Nederlander.
Dat blijkt uit het Regionaal In-
komensonderzoek 1996 van het
Centraal Bureau voor de Statis
tiek (CBS). De cijfers lopen twee
jaar achter omdat het onder
zoek is gebaseerd op de gege
vens van de belastingdienst. Net
als in 1994 hadden de inwoners
van Bloemendaal de hoogste
koopkracht. Zij waren gemid
deld anderhalf keer zo welva
rend als de doorsnee Nederlan
der. De inwoners van Sas van
Gent, de rijksten in Zeeland,
hadden slechts vijf procent
meer te besteden dan de gemid
delde Nederlander.
De welvaart was net als vorig
jaar het laagst in Kollumerland
in Friesland: zeventien procent
onder het landelijk gemiddelde.
Bij de meeste Zeeuwen lag de
koopkracht op of rond het lan
delijk gemiddelde. Maar de in
woners van Tholen, Vlissingen,
Reimerswaal, Middelburg en
Axel zitten daar door de bank
genomen nog iets onder.
In het onderzoek heeft het CBS
een arm/rijk-index berekend.
Bij de bepaling van de welvaart
wordt rekening gehouden met
het besteedbaar huishoudens
inkomen, het aantal personen in
een huishouden en de leeftijd
van deze pex-sonen. In 1996 be-
door Jacques Cats
MIDDELBURG - De diefstal
van de Mondriaan uit het
Zeeuws Museum in Middelburg
blijkt een familie-onderonsje te
zijn geweest. Een 24-jarige man
en zijn 47-jarige moeder uit Sil-
tard worden ervan verdacht in
nauwe samenwerking het
kunstwerk De Boom te hebben
toegeëigend. Een 51-jarige
plaatsgenoot heeft een onderge-
schiktere rol gespeeld bij de
diefstal.
Zucht naar geld leidde tot een
versnelde oplossing van het
misdrijf. Achter de man die zich
aanvankelijk had aangediend
als tipgever bleek later ook de
persoon schuil te gaan die in het
complot zat dat zich over het
schilderij had ontfermd. Nadat
een losgeld van 50.000 Duitse
mark was geëist slaagde een on
derzoeksteam van de politie
Zeeland erin de daders en het
kunstwerk bij elkaar te bren
gen. Het schilderij werd opge
spoord in een woning in Ant
werpen. Ter plekke werden geen
aanhoudingen verricht. Onder
zocht wordt of het Limburgse
trio het pand in huur had.
Lijst
Van meet af aan hebben de re
chercheurs de wetenschap dat
het kunstwerk zonder lijst uit
het museum is gesmokkeld na
drukkelijk buiten de publiciteit
gehouden. Dat maakte het mo
gelijk tips op waarde te kunnen
selecteren. Zo kon de mogelijke
betrokkenheid van een actie
groep, genaamd De Boze Water
landers, al snel als een valse
melding worden aangemerkt.
De man die zich voordeed als
woordvoerder van de actie
groep - deed voorkomen dat de
diefstal een fluitje van een cent
was geweest, omdat het schilde
rij zo van de muur te halen was.
In werkelijkheid bleef een lege
lijst in het museum achter; het
schilderij was degelijk vast aan
droeg het gemiddelde huishou
densinkomen, oftewel de koop
kracht. 34.350 gulden.
Als echter wordt gekeken naar
het gemiddeld besteedbaar in
komen ziet de lijst er anders uit.
Dan komt Terneuzen er met een
besteedbaar inkomen per inwo
ner van 21.200 gulden het best
vanaf, gevolgd door Noord-Be
veland met 21.100 gulden en
Sluis-Aardenburg met 20.900
gulden.
Opmerkelijk is dat enkele ge
meenten door de herindeling op
de ranglijst zijn gedaald. Dat
geldt bijvoorbeeld voorde voor
malige gemeente Westerschou-
wen, die is opgegaan in Schou-
wen-Duiveland. Twee jaar
geleden hadden de inwoners
van Westerschouwen met ge
middeld 20.900 het hoogst be
steedbare inkomen van
Zeeland. Nu komt Schouwen-
Duiveland met 20.800gulden op
de vierde plaats. Tot de gemeen
ten met de laagst besteedbare
inkomens behoren Tholen en
Reimerswaal (beiden 18.500
gulden). Borsele (19.700 gulden)
en Vlissingen (19.900 gulden).
(Advertentie)
IsHMilMrtKfl
de
KERY
Winkel
Beeld Geluid
Markt 51
Middelburg
(0118) 886886
Hij zat voor drie dagen in
Amsterdam, die kwieke Goe-
se manager van dat bedrijf
dat iets doet in de levensmid
delentechnologie. Voor een
cursus vakovergrenzende
communicatiecasestudies of
zoiets. Van zo'n eerste dag in
tensief probleembegriïjpend
lezen en interactief terug
koppelen krijg je natuurlijk
honger. Op weg naar z'n ho
telletje aan de andere kant
van de stad hield hij het niet
langer meer uil. Z'n maag
knorde dat het een lieve lust
ivas. Zijn oog viel op een bord
van broodjeszaak.
Diverse belegde broodjes.
Altijd goed.
In het onvervalst hoofdstede
lijks vroeg de verkoopster
wat hij ivilde. Een divers be
legd broodje natuurlijk!
Rolletje van gerookte tongfilct met basilicum
Sorbet met vijgen en port
Schuimgebak met een zachte
Info en Mokka met versnaperinger
ierveringen0118-501231
97.50 per persoon
door Lukas Fransen
VLISSINGEN - Maandagochtend, zeven uur. Het ac
tieschip Sirius van Greenpeace vaart in de donkere
morgen de Sloehaven binnen. Enkele minuten later
manoeuvreert het schip langszij de Saga Wind, waar
net voorbereidingen worden getroffen om het ge
wraakte hout te lossen.
De waterpolitie Vlissingen onderneemt nog een ver
geefse poging om dit te voorkomen. De actievoerders
van de milieuorganisatie worden vanaf de Saga Wind
bespoten met een krachtig waterkanon. Enkele be
manningsleden van de Saga Wind duwen de ladders
weg waarmee de actievoerders aan boord willen klim
men. Als een aantal milieu-activisten uiteindelijk via
de kajuit van de Sirius de Saga Wind weet te 'enteren',
is het verzet gebroken. Gelaten kijken de beman
ningsleden van het vrachtschip toe hoe enkele actie
voerders op het op het dek opgeslagen hout gaan zit
ten en een groot spandoek ontrollen met de tekst 'Stop
import van fout hout'. De hele actie duurt nog geen
tien minuten.
Inmiddels is H. Heij van de waterpolitie met een colle
ga aan boord van de Sirius gekomen om verhaal te ha
len. „We wisten van de actie. Maar met vierman kun
nen we ze niet tegenhouden."
Tijdens het overleg met de kapitein van de Sirius
klimmen drie activisten in de loskranen van het
foto's Dirk-Jan Gjeltema
vrachtschip. Onder het uithalen van halsbrekende
toeren, ontvouwen de klimmers hoog boven het water
een tweede spandoek.
Volgens campagneleider J. van den Broek is het doel
van de actie de Nederlandse importeurs te bewegen
geen hout meer uit het oerbos te kopen. „Iedereen
moet er van doordrongen worden dat dit hout niet ge
bruikt mag worden. De Canadese overheid schat dat
het oerbos in tien jaar tijd dermate versnipperd is, dat
het ecologisch verloren is. Dit is het begin van een se
rie acties. Het hout komt hier Nederland binnen en we
zullen de hele keten afhandelen tot waar het aan de
gevel van de huizen gespijkerd wordt."
Regenwoud
Het Great Bear Rainforest in de Canadese deelstaat
Brits-Columbia is één van de laatste ongerepte gema
tigde regenwouden ter wereld. Het maakt deel uit van
de twintig procent oerbos die er wereldwijd nog over
is. Het Canadese regenwoud lijdt volgens Greenpeace
ernstig onder grootschalige houtkap en is daarom
geen milieuvriendelijk alternatief voor tropisch
hardhout.
„De actie is heel goed verlopen", blikt Van den Broek
tevreden terug. „We hebben gelukkig niet met te veel
fysieke tegenstand te maken gehad. Ik had eigenlijk
meer tegenstand verwacht. Op een eerdere actie van
ons op een zusterschip van de Saga Wind, zijn onze ac
tivisten nog in het water gegooid.
Hotel Restaurant
Kerstmenu 1998
Taartje van gemarineerde eendenlever
en hertenfilct met gelei van sauicmcs
MIDDELBURG - De president
van de rechtbank in Middelburg
heeft maandag vroegtijdig een
einde gemaakt aan de actie van
Greenpeace in de Sloehaven.
I De milieuorganisatie wilde
i voorkomen dat het vrachtschip
Saga Wind een .lading hout en
houtproducten afkomstig uit
bedreigde oerbossen zou lossen.
Greenpeace moest voor 20.00
uur haar mensen van het
vrachtschip halen op straffe van
een dwangsom van vijftigdui
zend gulden. Greenpeace gaf
hier gehoor aan.
Saga Forest Carriers, de eige
naar van het schip, spande en
kele uren na het begin van de ac
tie een kort geding aan tegen
Greenpeace. Vlak voor aanvang
van het kort geding zei O. Tro
jan, advocaat van Saga Forest
Carriers, dat zijn cliënt beslag
legging had gevraagd op de Si
rius. Greenpeace moet zich eerst
garant stellen voor de gemaakte
kosten, voordat zij het schip te
rug kan krijgen.
In zijn betoog wees Trojan erop
dat zijn cliënt eigenlijk niets
met de houtkap te maken heeft.
„Saga is alleen verantwoorde
lijk voor het vervoer. Ze kappen
zelf niet. De economische con
sequenties voor mijn cliënt zijn
zeer groot. De kosten kunnen
oplopen tot meer dan honderd
duizend dollar. De economische
belangen van Saga moeten
zwaarder wegen dan het maat
schappelijke belang dat Green
peace met de actie nastreeft. De
milieuorganisatie heeft nu ge
noeg media-aandacht gekre
gen."
G. Drieman, directeur van
Greenpeace Nederland, bena
drukte dat het doel van de actie
niet was zoveel mogelijk aan
dacht van de pers te krijgen.
„We willen dat gestopt wordt
met het kappen van dit hout. Wij
claimen het maatschappelijk
recht ook hier tegen te demon
streren." Drieman vroeg de
rechtbankpresident de actie tot
dinsdag 12 uur toe te staan.
In zijn uitspraak liet Steenbeek
de economische belangen van
Saga zwaarder wegen dan de
maatschappelijke belangen die
Greenpeace met de actie na
streeft. „Het belang van Green
peace wordt niet betwist. Het
doel is erg sympathiek, maar
hier van ondergeschikt belang.
Drieman was teleurgesteld.
„Het is jammer dat bij zulke be
langrijke zaken het maatschap
pelijke belang moet wijken voor
economische belangen."
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Op Walcheren
moet een betere verdeling van
uitrukposten voor ambulances
komen. Bij spoedritten in de
drukke zomermaanden kan een
ziekenwagen vanuit stand
plaats Vlissingen of Middelburg
niet altijd binnen de vastgestel
de tijd van 15 minuten in het
noorden van Walcheren aanko
men. Zo duurde het meer dan
een half uur voordat het strand
van Domburg werd bereikt.
Over een nieuwe uitrukpost in
j de gemeente Veere wordt mo
menteel overlegd. Dat bevestigt
D.G. Murre, directeur Stichting
Ambulancedienst Walcheren
(SAW).
In het kwaliteitsverslag over
1997 van SAW wordt het pro
bleem inzichtelijk gemaakt: een
ambulance vanuit Vlissingen of
Middelburg heeft in het hoog
seizoen 23 minuten nodig om in
Oostkapelle aan te komen, in
Westkapelle 22 minuten en bij
het strand van Domburg 33 mi
nuten.
Helikopters
„We hebben die gegevens toen
afgezet tegenover de tijd die een
helikopter nodig heeft. In 1997
I hebben we die tien dagen op
proef mogen gebruiken. De heli
kopter was binnen zes en zeven
minuten ter plaatse."
De helikopter bleek een effici
ent middel tegen de tijdsover
schrijding. „Maar het bleef bij
een proef. Want de SAW krijgt
een budget toegewezen en daar
mee moeten we het doen. Het
gebruik van de helikopter in de
zomermaanden, juni, juli, au
gustus, is helaas veel te duur
voor ons."
Hobbels
Murre vult aan dat het er de ko
mende tijd ook niet beter op zal
worden. „Er worden alsmaar
meer hobbels en andere ver-
keersremmende maatregelen
genomen. In de zomer hebben
we heel veel last van het verkeer,
vooral omdat er steeds meer 30-
kilometergebieden komen. Dat
leidt tot opstoppingen."
Hij noemt het een grote verbete
ring als er op het platteland van
Walcheren één van de vijf am
bulances permanent wordt ge
stationeerd. „De ideale verde
ling zal zijn: twee ambulances in
Middelburg, twee in Vlissingen
en één in Veere. Veere juicht dit
initiatief toe, maar we moeten
het nog uitwerken. Het klinkt
heel eenvoudig; we komen er
ook wel uit, maar we moeten wel
voor de beste oplossing, oftewel
locatie, kiezen."
Een andere proef die geslaagd
genoemd mag worden, is het ge
bruik van een terreinvoertuig.
„Het voertuig staat op het bad-
strand in Vlissingen. Het
is een succes gebleken en we
gaan ermee door. Met die wagen
kunnen we op het strand patiën
ten snel eerste hulp geven."
Terreinmotor
Datzelfde kan ook bereikt wor
den met een terreinmotor. SAW
wil gaan experimenteren met
een motor.
„Wanneer we de inzet van die
motor gaan testen, is nog niet
bekend. Maar met een motor
kun je natuurlijk veel gemakke
lijker het drukke verkeer omzei
len. En als elke seconde telt.
moet je creatief zijn. Die motor
zou weieens het beste alterna
tief voor een helikopter kunnen
zijn."
door Ben Jansen
VLISSINGEN - De kapitaalin
jectie van 50 miljoen gulden die
het Rijk de Koninklijke Schelde
Groep geeft, is volgens voorzit
ter It. de Jonge van de centrale
ondernemingsraad méér dan
het vullen van gaten. „Dit is een
hele grote stap voor de verhui
zing van De Schelde naar Vlis-
singen-Oost. Die verhuizing is
nodig om op een efficiënte ma
nier en daardoor met meer kans
op winst te kunnen werken."
De Jonge was donderdag nog
naar Den Haag gereisd om in
een gesprek met Kamerleden
van PvdA en CDA te pleiten
voor maatregelen die de toe
komst van De Schelde veilig
zouden stellen. „Dat heeft mis
schien nog een beetje geholpen.
Ik ben ik elk geval teruggegaan
naar Vlissingen met het gevoel
dat het wel goed zat."
Vijfde versnelling
H. van Beers van CNV Bedrij-
venbond had niet anders ver
wacht dan een positief resultaat
voor De Schelde: „De politiek
kon eigenlijk geen ander besluit
nemen." Hij wees erop dat de
KSG er nog niet is, „De echt gro
te operatie moet nu beginnen: de
verhuizing uit de binnenstad.
We moeten niet in de oude fout
vervallen en denken dat we er
nu wel zijn. Nee, we moeten in
de vijfde versnelling verder.
Maar je mag veronderstellen
dat zo langzaamaan iedereen
wel wakker is."
De helpende hand die het Rijk
De Schelde als grootaandeel
houder heeft geboden, moet vol
gens P. Hazelager van FNV
Bondgenoten worden gezien als
een laatste kans voor de onder
neming. „Het komt er nu op aan
dat die kans ook wordt waarge
maakt."
Arbeidsplaatsen
Hazelager zei verheugd te zijn
dat de acute nood van de KSG is
gelenigd, maar hij zag geen re-
(Advertentie)
den voor gejuich. „Natuurlijk
ben ik blij dat De Schelde niet
langer in een vrije val verkeert,
maar ik vrees dat er toch nog ar
beidsplaatsen zullen verdwij
nen."
Hij acht het belangrijk dat het
bedrijf eindelijk weer eens laat
zien dat het winst kan maken.
„Je kunt het niet verkopen datje
jaar in-jaar uit op verlies uit
komt. Ik weet wel dat het geen
vetpot is in de kapitaalgoeder-
enindustrie, maar wat De
Schelde de afgelopen jaren
heeft gepresteerd kan echt
niet."
Klein verlies
Eerder dit jaar heeft de KSG de
verwachting uitgesproken dat
1998 met een klein verlies (orde
van grootte 5 miljoen gulden)
zal worden afgesloten. Hazela
ger moet nog zien dat het daar
toe beperkt blijft. „Ik krijg af en
toe signalen daarover die me be
paald niet vrolijk stemmen."
In dit verband heeft hij er wei
nig waardering voor dat be
stuursvoorzitter R. C. van den
Heuvel medio dit jaar liet door
schemeren dat de resultaten van
het bedrijf zich weer in zwarte
cijfers lieten neerschrijven. „Ik
vind dat nogal lefferig. Het kan
niet anders of hij heeft appels en
peren bij elkaar geteld. Volgens
mij heeft hij de opbrengst van de
verkoop van constructiebedrijf
Sicon meegerekend "en dat kan
natuurlijk niet."
Verse paarden
Volgens Hazelager staat de po
sitie van Van den Heuvel even
wel niet ter discussie. „Van tijd
tot tijd moet je wel eens verse
paarden voor de kar zetten,
maar zo ver is het, denk ik, nog
niet. Maar Van den Heuvel moet
natuurlijk wel brengen waar
voor hij is ingehuurd en dat is
winstgevendheid brengen.
Straks als De Schelde in andere
handen overgaat, breekt een
mooi moment aan om de leiding
te vernieuwen."
Koper
De maandag in Den Haag geno
men besluiten hebben er naar de
mening van de vakbondsman
ook toe bijgedragen dat makke
lijker een koper gevonden kan
worden voor de aandelen die nu
nog in handen zijn van het Rijk
en de provincie Zeeland.
Hazelager. „De toezegging dat
Defensie De Schelde blijft zien
als leverancier van oppervlak
teschepen voor de marine, is
voor een overname-kandidaat
natuurlijk van groot belang.