Mark King doorbreekt de stilte Klassiek mag best dansen PZC 'Chicago' mikt op een jonger musical-publiek Bij Shiver gaat het om emotie Dirigente Alsop in Amsterdam kunst cultuur vrijdag 27 november 1998 15 Solo-album frontman Level-42 Een jonger publiek en beter inspelen op de behoeftes van het zakenleven. Deze doel stellingen streeft Joop van den Ende na met de musical Chica go, die vanaf 28 april 1999 te zien is in het Beatrix Theater van de Jaarbeurs in Utrecht. Chicago zal, aldus Van den En- de, „anders dan anders wor den". Niet een groots spektakel in de rij Phantom of the Opera of Miss Saigon, maar een rela tief sober gemaakte productie die het vooral moet hebben van de strakke dans, de krachtige muziek, de satirisch humor en - zeker niet in de laatste plaats - de sexy uitstraling. Van den Ende hoopt er een pu bliek mee te bereiken dat nu de weg naar zijn musicals nog maar mondjesmaat heeft ge vonden. Jongeren dus, mensen die vertrouwd zijn met de snel heid en de visualiteit van de vi deoclips. In New York en Londen bewees Chicago zich reeds. Halverwe ge de jaren negentig, toen Broadway en West End met te kenen van musicalmoeheid te kampen hadden, zorgde Chica go voor een enorme opleving. Een onverwachts publieks-en perssucces, omdat het om een nieuwe versie van een dertig jaar oude musical ging, die het destijds helemaal niet zo goed had gedaan. Deze choreografie van Bob Fosse verloor het toen op alle fronten van concurrent A Chorus Line. „Fosse was zijn tijd vooruit", verklaart Van den Ende, „de tijdsgeest van de jaren zeventig was optimistisch. Chicago is dat niet. Het verhaal geeft een satirisch, maar ook zwartgallig beeld van hoe de waarheid met behulp van de media valt te manipuleren. Het recht krijgt in dit verhaal niet zijn loop. De dader gaat vrijuit. Er was een O.J. Simson-affaire voor nodig om die kijk op een mens en maatschappij op zijn plek te la ten vallen." Volgens het Amerikaanse re gie-duo Scot Fares/Walter Bobbie, die al eerder voor de Weense en Australische opvoe ring van Chicago tekende, zal de regie ook een eerbetoon aan de eind jaren tachtig overleden Bob Fosse worden. Deze regis seur en choreograaf tekende voor tal van artistiek belangrij - ke Broadway-successen, zoals The Pajama Game, Sweet Cha rity en New Girl in Town. Als filmer heeft hij onder meer Ca baret, Lenny en Al that Jazz op zijn naam staan. De laatste ge noemde titel is tevens de titel van de bekendste songs uit Chi cago, waarvoor John Kander (muziek) en Fred Ebb (tekst) het op een toneelstuk gebaseer de script schreven. Zwart en vlees Omdat volgens het regieduo „zwart en vlees" de twee favo riete kleuren van Bob Fosse waren zullen deze ook de aan kleding van Chicago domine ren. Solisten en chorus acteren in sexy zwarte kleding. En dat voor een verhaal dat zich in het geheel in een gevangenis af speelt. De hoofdrol van moor denares Roxie Hart gaat ver tolkt worden door Simone Kleinsma, die hiermee na een rustperiode weer haar rentree in het theater mee. De cast be staat verder onder meer uit Stanley Burleson, Pia Douwes, Marjohjn Touw, Serge Henri Valcke en P. Rombouts. Chicago zal alleen te zien zij n in het Beatrixcomplex van de Jaarbeurs, dat voor dit doel voor 10 miljoen gulden wordt verbouwd. Van den Ende huurt dit deel van de Jaarbeurs voor een periode van vijf jaar. Eric van der Velden Lang niets van Mark King gehoord. Om precies te zijn vier jaar niet. In oktober 1994 gaf de zanger/bassist met zijn band Level 42 het allerlaatste concert. Sinds dien is er van de Brit geen enkel muzikaal teken van leven meer vernomen. Maar King heeft de stilte doorbroken. Met zijn eerste solo-album, zeer toepasselijk One man getiteld. Mark King was het bandleven namelijk zat. Of beter gezegd, hij was Level 42 zat. Bijna vijftien jaar funky popmuziek was wat hem betreft lang genoeg. Bovendien was Level 42 niet meer van deze tijd, vond King. „Level 42 was een typische jaren tachtig band. Maar inmiddels stonden we midden in de nineties. Een hele andere tijd, met hele andere muziek, andere sounds, andere songs. Level 42 paste daar niet meer in. Dat bleek ook wel, want de belangstelling voor de band liep behoorlijk terug. Dat heeft me aanvanke lijk ook wel een beetje verward. We deden nog steeds hetzelfde als altijd, met veelal dezelfde muzikanten en hetzelfde compo nistenduo. Maar het sloeg ineens niet meer aan." Kriebelen Eén ding wist King dus zeker, hij wilde stoppen met Level 42. De band waarmee hij wereldwijd zo'n dertig miljoen platen heeft verkocht en enkele grote hits heeft gescoord. De successen van Level 42 maakten het hem financieel mogelijk er eens een tijdje tussen uit te gaan en zich te beraden op zijn toekomst. Want eigenlijk had Mark King niet het flauwste idee wat hij nu dan wel wilde gaan doen. „Muziek maken was ik even beu. Ik had geen enkele inspiratie meer. Het komt er eigenlijk op neer dat ik vooral heel veel thuis ben geweest bij m'n gezin. Ik heb lek ker in de tuin gewerkt en gestoeid met de kinderen en eigenlijk niet eens zo heel veel nagedacht, Heerlijk was dat." album niet terug te vinden. „Dat klopt, de nummers zijn ook niet geschreven voor dat soort baswerk en in de eerste plaats speel ik toch vooral in dienst van het lied je. Bovendien wilde ik ook niet hetzelfde klinken als vroeger. Anders zou het geen creatieve uitdaging meer zijn, dan had ik net zo goed verder kunnen gaan met Level 42. Maar misschien dat de nummers live wel iets extra's kunnen gebruiken." Trio Op dit moment is Mark King 'special guest' tijdens de grootse Night Of The Proms-avonden in de Rotterdamse Ahoy. Straks wil hij echter gaan toeren met een trio. Heel eenvoudig dus, met zijn broer Nathan op gitaar en Trevor Smith op drums. Keyboards en backing vocals laat hij met de live-muziek meelopen op een zogenaamde sequencer. „Tien jaar gele den zou je nog voor bedrieger uitgemaakt worden als je niet alles live speelde. Daar om moesten we met Level 42 ook altijd ex tra blazers en zo meenemen. We stonden met z'n negenen op het podium. Maar nu doen we het gewoon met z'n drieën. Lek ker de kleine clubs langs. We spelen het beste uit m'n hele carrière, dus ook Level 42-nummers. Het lijkt me te gek om weer in kleine zaaltjes te spelen." Mark King doet dus een flinke stap terug en de 40-jarige muzikant kijkt erbij alsof hij dat niet erg vindt. „Nee hoor. Ik hoef ook niet meer veel platen te verkopen of in gigantische hallen te spelen. Daar zijn nu genoeg nieuwe goede bands voor. Mijn dochter van zestien houdt me wat dat be treft goed op de hoogte. Maar ik heb het al lemaal meegemaakt. Dat voelt goed, ik kijk met trots terug op Level 42. We heb ben iets moois neergezet en het allerleuk ste vind ik misschien wel dat ik mensen heb geïnspireerd om basgitaar te spelen. Laatst kwam ik weer iemand tegen die vertelde dat 'ie door mijn manier van spe len was gaan bassen. Dat is heel bijzon der. Han Neijenhuis Mark King is tot en met 2 december iedere avond 'special guest' op de Night Of The Proms in Ahoy Rotterdam. Een dirigent die symfonieorkesten leidt in de grote klassieken, maar die er ook niet voor terugdeinst om een gospelversie van Handels Messiah te dirigeren. Niets is de Amerikaanse Marin Alsop te dol. Als het maar muzikaal is en integer, als de muziek maar iets te zeggen heeft. Morgen (zaterdag) maakt deze leerlinge van Leonard Bernstein in het Amsterdamse Concertgebouw haar Nederlandse debuut. Met het Nederlands Philharmonisch Orkest brengt ze een Amerikaans top-programma. En dat zou best eens een opmerkelijk concert kunnen worden. Debuteren in het Concertge bouw is iets bijzonders, zegt Marin Alsop. „Ongelooflijk, die zaal. Het is als een debuut in Car negie Hall in New York." Ook de chefdirigent van het Colorado Symphony Orchestra heeft dus nog dromen. En zaterdag komt een daarvan uit. Met het Neder lands Philharmonisch Orkest en een programma met filmmuziek van Copeland, de romantiek van Barber, een aan hem opgedragen werk van Corigliano en als hoofd gerecht het pianoconcert in F van Gershwin. Geen alledaagse kost voor het. Nederlands Philharmo nisch Orkest, dat bouwt op het grote Europese klassieke en ro mantische repertoire. Maar al na de eerste repetities gelooft de Amerikaanse dat het NedPhO ook met haar Amerikanen uit de voe ten kan. „Een goed orkest", stelt ze na de eerste repetities vast. „Al hebben ze nog wat moeite met Gershwin, maar dat komt goed. Vergeet niet dat die muziek ritmisch nogal 'tricky' is, een beetje link. Die jazzy-loopjes moet je aanvoelen. Maar aan de andere kant: een or kest is een orkest." Een vrouw voor het orkest. In Ne derland is dat allang niets bijzon ders meer, maar in Amerika? „Mijn mogelijkheden zijn nu on gelimiteerd, ik ervaar nauwelijks nog tegenwerking. Maar feit blijft dat je bij ons weinig vrouwen een toporkest ziet dirigeren." Zelf had ze destijds de grootste moeite om na haar opleiding als violiste aan de beroemde New- yorkse Juilliard School of Music, te worden toegelaten tot de diri gentenopleiding. Uiteindelijk was het Leonard Bernstein die haar de grote duw in de goede richting gaf. De tijd dat ze bij hem studeerde, noemt ze een hoogtepunt in haar leven. „Het is moeilijk uit te leg gen waarom. In ieder geval was hij 'groter' dan een gewoon mens. Neem alleen al dat brede scala aan emoties." Haast vertederd gaat ze verder over de cowboylaarzen waar hij in liep. „En die spijkerbroek, met zijn initialen, L.B. op zijn kont zak..." Bevoorrecht „Ik heb veel van hem geleerd, maar vooral dat je als dirigent een bevoorrecht mens bent. Jij bent immers degene die het orkest elk stuk mag uitleggen, die de beteke nis van iedere noot mag overdra gen. Want elk stuk is een verhaal. En het orkest is dankzij jou de gro te verteller. Maar ja, dat lesgeven, dat overdragen van een idee met die bevlogenheid, dat zat gewoon in die man. Volgens mij deed hij dat al op zijn vijfde." Toen ze de uitnodiging voor Am sterdam accepteerde, kende ze het orkest nog niet. „Het is als een 'blind date', een afspraakje om uit te gaan met iemand die je niet kent. Dat onze relatie begint met een Amerikaans programma, is normaal. Ik doe dat bij elk debuut in Europa. Als ik later terugkom staat er vaak een Europees stuk op het programma „Bovendien heeft het weinig zin om in Duitsland je visitekaartje af te geven met Beethoven. Maar uit eindelijk dirigeer ik over het alge meen toch voor 80 procent overal het standaardrepertoire. De rest is modern en dan vooral Ameri kaans. En dat is dan nog achttien procent meer dan mijn collega's doen." „In wezen sta ik open voor heel veel stijlen. Jazz, blues, gospel, noem maar op. Heerlijk, die Ame rikaanse muziek, ook de klassieke Het is een beetje jazzy, zeker die Marin Alsop: „Feit blijft dat je in Amerika weinig vrouwen een toporkest ziet dirigeren." stukken uit de jaren twintig en dertig, zoals die van Gershwin. Je vindt er zo veel dansmuziek in te rug. Trouwens, ook in de Ameri kaanse klassieke muziek van van daag." Misschien is dat de muziek waar mee je de jeugd op den duur naai de concertzalen kunt krijgen. Want is het niet logisch dat jonge ren Beethoven niet zo aantrekke lijk vinden? Ik denk dat je daar nooit mee moet beginnen. De weg terug lijkt me aannemelijker. Pro beer het eens met John Adams .Via de roek-invloeden in zijn muziek, wortelt hij in de jongerencultuur. Probeer ze daarmee te pakken en werk pas dan in de richting van de oudere muziek." Spektakel Zelf was ze bij het Saint Louis Symphony Orchestra, waar nu Hans Vonk als chefdirigent furore maakt, een aantal jaren verant woordelijk voor het ontwikkelen van projecten om de jeugd naar de concertzaal te krijgen. Daarnaast voert ze met haar eigen orkest Concordia vooral muziek uit zonder grenzen in genres. Zo nam ze 'Blue Monday' op, de eerste opera van Bernstein, twaalf jaar voor hij 'West Side Story' compo neerde. „Musical en opera behoren als genre op zeker moment in elkaar over te gaan. Gershwin deed dat al met zijn musicals ende opera 'Por- gy and Bess'. Waanzinnig, zoals die man met een joodse achter grond, zulke prachtige zwarte muziek kon schrijven." „Laten we nu eens eerlijk zijn: de recente grote Broadwayshows hebben er met al hun spektakel toch voor gezorgd dat het publiek zich weer realiseert dat j e ook bui ten de televisie, in het theater, iets bijzonders, iets echts, kunt mee maken." Met liefde praat ze over Broadwayshows waar ze muzi kaal aan bij droeg om met evenveel enthousiasme over te schakelen op haar heel eigen aanpak van Handels oratorium 'Messiah'. „Vrienden van mij vertelden daar niet heen te willen. Ze vonden het te saai, te langdradig. Ik heb toen met een paar andere vrienden, ar rangeurs, bekeken hoe je van al die aria's en koren echte songs zou kunnen maken. Elk deel kreeg zijn eigen ritme en er was volop ruimte voor improvisaties. We hebben het uitgevoerd met een gospelkoor en een band met een enorme ritme sectie. Je doet zoiets in de hoop, dat mensen die anders thuis zou den blijven, toch de volgende avond ook de echte 'Messiah' wil len horen." „In Europa zou niemand je als ldassiek dirigent nog serieus ne men. Maar in Amerika kan dit. Daar begrijpen ze dat ik het origi neel respecteer en dat ik met die bewerking alleen maar probeer een brug te slaan naar die andere, die prachtige klassieke wereld. Want uiteindelijk hoop je ze dan toch ook een keer naar bij voor beeld Sjostakovitsj te krijgen." Hans Visser Nederlands Philharmonisch Orkest, onder leiding van Marin Alsop in het Concertgebouiv Amsterdam, 28 en 30 november en 1 december, 20.15 uur, 29 november 14,15 uur. Solist: Amoldo Cohen. WerkenCopland, Ouverture 'Our Toion'; Gershwin, pianoconert in F; Corigliano, Elegie: Barber, Symfo nie nr. 1 Maar zoals dat gaat bij muzikanten, begon het ook bij King langzamerhand weer te kriebelen en voorzichtig begon hij weer wat te componeren. In de eerste nieuwe songs schreef hij alle frustratie van de af gelopen j aren van zich af.,Het waren voor mijn doen behoorlijk agressieve songs, zo wel muzikaal als qua tekst. Het is maar be ter dat ze het album niet gehaald hebben" aldus King. Keus Niet dat dat laatste zijn eigen keus was trouwens. De tien nummers die op One man staan, zijn gekozen door en medewer ker van zijn kersverse Britse platenmaat schappij Eagle Records. „Ik had uiteinde lijk veertig nummers liggen. Maar net als vroeger had ik niet de moed om een keuze te maken. Dat heb ik aan de maatschappij overgelaten. Een aantal nummers op One man heeft King overigens weer samen geschreven met zijn oude Level 42-maatje Boon Gould. Het album toont een wat andere King dan we gewend waren van Level 42. De plaat is een ingetogen mix van pop, funk en soul. De bekende 'slapping bass', de funky basgitaar-techniek waar Mark King wereldberoemd mee werd, is op het Liefdesverdriet, eenzaamheid, de dood van een goede vriend. Het zijn geen vrolijke onderwerpen. „Maar het is een feit dat ik in zéér persoonlijke teksten over nare ervaringen het best m'n gevoel kwijt kan", zegt zanger Roy in 't Veld van de sterk in de belangstelling staande groep Shiver. De debuut-cd Gate of Heaven maakt indruk bij de radiostations, evenals de luide knal waarmee onlangs het busje van de Twentse band na een optreden bij Radio 3 in Hilversum explodeerde. „Ook deze tegenslag levert weer inspiratie op." Groep haalt inspiratie uit nare ervaringen De kracht van de boodschap is nog altijd dezelfde. „Dit nummer is voor jou Edwin." Roy in 't Veld staat elk optreden van Shiver stil bij het verongelukken van z'n boezemvriend Edwin Damhuis. De jonge motorrijder botste met fatale gevolgen op een auto, lag geruime tijd in coma en overleed. „Dat is nu zo'n twee jaar geleden, maar ik kan en ik wil het niet vergeten." Zoals het aan Ed win opgedragen Gate of Heaven uit het leven gegrepen is, zo ont staan ook Roy's andere composi ties uit emotie. „Lief en leed, zeg gen ze wel eens, maar bij mij is het vooral dat laatste. In mindere pe riodes komen bij mij de beste nummers tot stand." Shiver is een nog jonge enthousi aste band, waarin de vier muzi kanten hun eigen stijlen, rock roll, jazz- en funkrock, tot een een heid weten te smeden. Vanaf het moment dat de groep het cover-re pertoire (U2, Counting Crows, Stones) liet vallen ten faveure van eigen nummers, lijkt de carrière in een stroomversnelling te geraken. Dino Music bood de Tukkers een contract aan vooreen in januari te verschijnen album. Michiel Hoo- geboezem, een oude rot in het vak, ontfermt zich als producer in de Wisseloord Studio's over het ta lentvolle kwartet dat wordt ge vormd door Roy in 't Veld (zang, mondharmonica), Ronny Evers (gitaar), Liejondo Nijhuis (bas) en Patrick Onderweegs (drums). Scherp De kracht van Shiver zit in de pas sie voor muziek. „Onze optredens verlopen doorgaans onvoorspel baar." Door improvisatie - zowel instrumentaal als vocaal - veran deren nummers om de haverklap. „Het kan zijn dat een song de ene keer 6 minuten duurt en een ande re keer 13 minuten. Dat is de char me van een typische live-band als Shiver. Een optreden hoort anders te klinken dan een studio-opna me. Improviseren houdt het pu bliek scherp. Daar moet je het als muzikant van hebben, want een geïnteresseerd publiek haalt het beste in je naar boven." De muzi kanten beschouwen elkaar als vrienden. Roy in 't Veld: „Ik heb de laatste tijd nogal wat nare dingen meege maakt. Zo ging een langlopende relatie stuk en daar ondervond ik veel meer ellende van dan ik ooit kon vermoeden. Plet nummer 'Fool to let you go' gaat over mijn vroegere vriendin. Zodra overi gens een onderwerp verder van mij af staat, kun je dat direct ho ren. Dan is het gewoon minder emotioneel." Dolf Ruesink De groep Shiver met zanger Roy in 't Veld (linksboven), gitarist Ronny Evers (rechtsboven), bassist Liejondo Nijhuis (rechtsonder) en drum mer Patrick Onderweegs. Mark King: „Ik wil niet hetzelfde klinken als vroeger."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 15