kunst cultuur Ik hou van de wereld, niet van de achterkamer Lex ter Braak directeur van de Vleeshal 11 12 13 15 vrijdag 27 november 1998 Lex ter Braak herinnert zich nog goed hoe een meisje hem op de middelbare school eens aansprak. „Wat ben jij hautain zeg", verweet ze hem. „Hautain?", reageerde de jonge Ter Braak. „Wat betekent dat eigenlijk?" Dat was voor het meisje de bevestiging van haar gelijk. „Zie je nou wel." Eigenlijk overkomt hem dat nog regelmatig. Vandaag de dag is Ter Braak directeur van expositieruimte de Vleeshal in Middelburg. Op zijn verdiensten voor de beeldende kunst, in Middelburg en ver daarbuiten, valt weinig af te dingen, maar als persoon roept hij nogal eens weerstanden op. Hij zou arrogant zijn. „Ik begrijp dat niet", reageert Ter Braak. „Omdat ik in de beeldende kunst ergens voor sta? Ik ben kritisch, heb een duidelijke mening, ontwikkel beleid en uit me heel direct als het gaat over dingen waarvan ik verstand heb. Maar over dingen waarvan ik geen verstand heb, hoor je me niet. En niemand zal mij er ooit op betrappen dat ik op Zeeland neerkijk." Hij zit in zijn nieuwe werkkamer aan de Zusterstraat, één verdieping onder De Kabinetten van de Vleeshal, de drie gloednieuwe tentoonstellingsruimtes die morgen (zaterdag) officieel worden geopend. Achter hem hangt een enorme foto van Liza May Post met daarop een ruime sortering vleeswaren in een supermarkt en een hand die zich uitstrekt naar een in plastic verpakte homp gehakt. Op de vloer ligt een kleed van Fransje Killaars, met daarop fel gekleurde bollen, sommige groot genoeg om over te struikelen. Ter Braak is blij met de nieuwe behuizing van de Stichting Beeldende Kunst Middelburg (SBKM) waartoe nog andere kantoorruimte en een bibliotheek behoren. In de leeszaal hoopt hij vooral veel scholieren tegen te komen. De Kabinetten van de Vleeshal, die met kleurige vitrines en een straatkleed de Zusterstraat opfleuren, zijn het tastbare bewijs dat het goed gaat met de SBKM. Vijf jaar geleden nam Ter Braak het roer van de stichting in handen. Sindsdien is een bloeiende Vereniging van Vrienden van de Vleeshal in het leven geroepen, via grootschalige manifestaties zijn inwoners van de stad enkele keren met hedendaagse kunst geconfronteerd en tal van kunstenaars hebben vanuit de Vleeshal discussies aangezwengeld over de inrichting van de Markt of de stedelijke ontwikkeling van Middelburg. Nationaal belang Het is geen toeval dat de eerste expositie in De kabinetten van de Vleeshal is ge wij d aan de ontwerpen die tweeëntwintig kunstenaars uit binnen- en buitenland maakten voor een fontein op de Markt. „Zonder honorarium", benadrukt Ter Braak. „Kom daar eens om. Daaruit blijkt hoezeer zij de Vleeshal een warm hart toedragen." En daarmee roert hij zijn grootste verdienste aan. Onder Ter Braaks leiding is de Vleeshal de afgelopen jaren een expositieruimte van nationaal belang geworden. In de catalogus van Manifesto, 2 wees directeur Dominic van den Boogerd van De Ateliers, het befaamde opleidingsinstituut voor jonge kunstenaars, de Vleeshal samen met Witte de With in Rotterdam en het Stedelijk Museum Bureau in Amsterdam aan als belangrijkste non-commerciële expositieruimte voor hedendaagse kunst in Nederland. En in de Basta Top 100 van belangrijkste figuren en instellingen op het gebied van kunst in Nederland plaatste het Centraal Museum in Utrecht Ter Braak en de Vleeshal op een 24ste plaats, ver boven iemand als Frans Haks of expositieruimtes als De Appel in Amsterdam en Witte de With. Criterium was het aantal keren dat een persoon of instelling vorig jaar in de landelijke pers werd genoemd. „Veel van de tentoonstellingen in de Vleeshal worden landelijk besproken", zegt Ter Braak.Misschien vindt men dat hier vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Dat is sinds mijn komst begonnen. Forum werd landelijk wel gerecenseerd, maar de Vleeshal nauwelijks of niet. Sinds ik hier ben, is het een landelijk besproken plek geworden." Nog steeds bestaat bij sommigen de indruk dat Ter Braak de Vleeshal louter ziet als een opstap naar een positie als kunstbobo in de Randstad. „Laatst vroeg iemand me nog: 'Wanneer ga je weer weg? Je bent toch alleen hier gekomen om naar iets anders door te hoppen?' Om te beginnen strookt dat helemaal niet met mijn levensgewoonten. Ik ben twintig jaar als docent aan één school verbonden geweèst. Ik ben een loyaal iemand. En bovendien, nu pas, na vijf jaar, begin ik de vruchten te plukken van mijn inspanningen. Van alle kanten begint men in Middelburg de Vleeshal en de SBKM te steunen. Nu weggaan zou alleen maar stom zijn. Rector Ter Braak (1950) is een neerlandicus die tot aan zijn achtendertigste twee dagen per week les gaf aan een gymnasium in Velzen. Daarnaast was hij beeldend kunstenaar. Toen hij besloot rector van het gymnasium te worden, in een poging een acute leegloop van de school te keren, kapte hij met het kunstenaarsvak. Het was echter nooit zijn bedoeling de school langdurig te leiden. „Ik voelde me geen rector. Ik ben geen Beobachter van leerlingen en het ambtelijk reilen en zeilen van een gymnasium boeit me niet zo. Ik deed het omdat ik ooit had gezegd dat het me vrij eenvoudig leek om leerlingen te trekken. Dat bleek ook het geval. In korte tijd groeide de school weer explosief. Dus ik vertrok op het moment dat mijn missie voltooid was, zoals ze bij Philips zo mooi zeggen. Ook al omdat ik me ervan bewust was dat zo'n kans als Middelburg zich niet zo gauw weer zou voordoen. Uiteindelijk heb ikmijnkunstenaarschap dus omgezet in het maken van tentoonstellingen. Op een bijna toegepaste manier heeft mijn liefde voor de kunst alsnog vorm gekregen." Ter Braak wordt niet moe te benadrukken dat Middelburg een even goede plek is als veel andere om interessante tentoonstellingen met hedendaagse kunst te organiseren.Kansen bestaan in prinicpe overal en nergens. Je kunt in de Randstad mislukken en je in de provincie keihard waarmaken. Behalve van de omstandigheden hangt alles af van inzet en ambitie. En de omstandigheden in Middelburg waren natuurlijk wel dat ik nationaal en internationaal kon programmeren. Niks ten nadele hoor, maar als ik me had moeten beperken tot Middelburg had ik deze baan niet als een kans beschouwd." Zendeling Hij kan nog kwaad worden om een artikel in Vrij Nederland, waarin de indruk werd gewekt dat hij zichzelf zag als een zendeling die het licht kwam brengen in Zeeland. „Ik ben natuurlijk geen dorpsgek die een goede baan als rector verruilt voor een modderpoel. Ik kende Forum, ik kende Nieuwe Muziek, ik kende de Vleeshal. Ik ben hier niet gekomen om het licht te brengen, eerder om het aan te houden." Dat neemt niet weg dat hij ervaart dat in Zeeland soms behoorlijk benauwd wordt foto Ruden Riemens gedacht. „Ik zou trots zijn op een plek in Zeeland die kennelijk verder reikt dan de provinciegrenzen, maar dat is niet iedereen. Ik hou van de wereld, niet van de achterkamer. De Vleeshal is een podium waar de wereld wordt getoond, maar er zijn mensen die alleen hun eigen wereld willen zien." „Ik heb geen afkeer van het Zeeuwse, maar voor mij is het niet meer dan een streek van eilanden met wat water ertussen. Ik ben eerder een kosmopoliet, ik leef met mijn hoofd in de wereldliteratuur en de wereldkunst. Dat zijn voor mij plekken waar vrije geesten bij elkaar komen en daaraan geef ik de voorkeur boven het dorpsplein met de lokale roddel. Ik woon met mijn gezin in een prachtige stad, en de mensen in Zeelandzijn buitengewoon vriendelijk qn aardig, maar soms wordt hier behoorlijk vernauwend gedacht. Het gepraat over de Zeeuwse identiteit ervaar ik als conservatief rechts. Stel je voor dat je voortdurend zegt: 'Ik ben een echte Nederlander' en 'Wij Nederlanders', dan ben je een Centrum-Democraat. Maar ben je een zogenaamde echte Zeeuw, dan gaat de duim omhoog. Dan ben je tof. Meer dan een inwoner van Zeeland of een inwoner van Nederland, voelt Ter Braak zich een inwoner van de Republiek dei- Letteren. Zijn lichaam mag min of meer aan een plek zijn gebonden, zijn geest is dat niet. En van wat in zijn geest omgaat, van de kunst en poëzie waarmee hij kennismaakt, wil hij anderen graag deelgenoot maken. Antennes Kunst houdt mensen een spiegel voor, vindt Ter Braak. „Zonder kunst zouden wij elkaar niet kennen. Om te communiceren hebben we beelden en woorden nodig. Alleen denken mensen graag in vaste stramienen. Iets wat ooit fris was, wordt tot grens gemaakt waarbinnen de geest zich beweegt. Wat filosofen, schrijvers en kunstenaars doen, is dat zij zich een weg blijven banen door het onkenbare, zij proberen dat steeds opnieuw te verbeelden en te verwoorden. Kunstenaars maken voortdurend de bewasemde spiegel schoon om er nieuwe beelden in te vangen. Dat is wat de dichter Gerrit Kouwenaar noemt: 'Elke dag met een stok in je ziel roeren.' Een samenleving zonder beeldende kunst en literatuur heeft geen antennes om zich te duiden." „Op grond van wat we tot ons nemen, vormen we ons een beeld van de werkelijkheid. 'Die Welt ist meine Vorstellung'zegt Schopenhauer. Wij denken dat we een objectief beeld van de werkelijkheid hebben. Het is de kunst die voortdurend het subjectieve element inbrengt." Dat kan op vele manieren. Kunstkan mensen laten lachen, ontroeren, schokken of gewoon van schoonheid laten genieten. Een kenmerk van kunst in de jaren negentig is volgens Ter Braak dat kunstenaars het publiek weer opzoeken. „Ook in Middelburg was kunst lange tijd iets voor en door een kleine elite. Kunst werd op een heel andere manier gelegitimeerd dan nu. Tien jaar geleden was het genoeg om heel stellig te zeggen: 'Dit is kunst' en dan zweeg het publiek bedremmeld. Wat zie je nu? Dat er maatschappelijk breed wordt gediscussieerd over de inhoud en de rol van de beeldende kunst en de plaats in de samenleving. Kunstenaars willen niet meer in een verheven, ivoren toren plaatsnemen. Ze zoeken weer de weg naar de maatschappij." „De Vleeshal wordt, in tegenstelling tot veel musea, door kunstenaars niet gezien als een cerebrale kunstinstelling. Het is een plek waar van alles mogelijk is. Niet in het centrum maar aan de rand, niet in de Randstad maar in de provincie. Kunstenaars vinden hier de ruimte en de tijd om aandacht, liefde en toewijding aan hun werk te schenken. Daarnaast is de geschiedenis van de hal zelf een prachtig en moeilij k gegeven. De Vleeshal doet een appèl aan de verbeelding van de kunstenaar." Kunstjargon Ter Braak ziet het als zijn taak actuele ontwikkelingen in de beeldende kunst te volgen. Hij voelt zich aangesproken door het streven van hedendaagse kunstenaars om het publiek op te zoeken. Hij heeft een voorkeur voor kunstenaars die een band smeden met de stad Middelburg, de nieuwe locatie aan de Zusterstraat geeft hem de mogelijkheid het kunstbeleid van de Vleeshal te verdiepen en - bij voorbeeld door de bibliotheek - toegankelijk te maken, en met uitgebreide folders probeert hij bij elke nieuwe tentoonstelling het publiek tot het uiterste te informeren en te enthousiasmeren. Vreemd genoeg verweet Anna Tilroe, kunstcritica nummer één in Nederland, Ter Braak enkele maanden geleden in een uitgebreid artikel in NRC Handelsblad dat j uist zijn informatie over de exposities vol staat met ontoegankelijk kunstj argon. Hij vat het maar positief op. „Het was geen leuk stuk. Het artikel maakte deel uit van een reeks waarin Tilroe zich opnieuw als kunstcriticus probeerde te positioneren en waarin zij duidelijk wilde maken hoe zij denkt over de rol van de beeldende kunst ten opzichte van het grote publiek. Zij koos voor de zijde van het grote publiek en heeft de Vleeshal misbruikt om haar standpunt duidelijk te maken. Want wat doe je in zo'n geval? Je pakt de instituten die er op dat moment toe doen, zoals de Vleeshal en het Stedelijk Museum, en die val je aan. In dezelfde reeks viel ze ook het beleid van Rudi Fuchs aan. Was de Vleeshal een plek van geen belang, dan had Tilroe er geen regel overgeschreven. Dat is een wetmatigheid. Als er te veel zon op je heeft geschenen, dient zich altijd iemand aan die het tijd vindt om eens iets anders te zeggen." „Maar mijn tegenstanders in Middelburg hebben het artikel natuurlijk uitgeknipt en roepen nu: 'Zie je wel'." Ernst Jan Rozendaal Opening van De Kabinetten van de Vleeshal zaterdag 28 november om 15 uur in de Vleeshal. De expositie 'De droom van een fontein' duurt t/m 20 december, geopend di t/m zo van 13-17 uur. Bert Keizer schrijft een postkoloniale doktersroman Indische briefwisseling van Rudy Kousbroek en Paula Gomes Over Eduard Douwes Dekker Weerribben zijn spannend decor van nieuwe Jacob Vis Zwierige aquarellen van Annemarie van Haeringen Bloemlezing Afrikaanse poëzie Amerikaanse dirigente Marin Alsop heeft blind date met het Philharmonisch Level-42 frontman Mark King gaat solo Van den Ende mikt op jong musical-publiek Disney vindt voor nieuwste animatiefilm inspiratie in China Filmregisseur Ben Sombogaart stopte gelaagde trucs in Abeltje

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 11