Renesse is World of Drinks rijker Catalogus over De Selektie vult leemte PZC Behaaglijk kijken naar een spel vol rariteiten Dow wil snel aanleg tunnel bij Sluiskil Emelisse Abdijbier herstelt oude traditie Eendracht in Euregio gedijt alleen met subsidie uit Brussel Een indrukwekkend spektakel van een 16-jarige componist zeeland 18 Grote drankenspeciaalzaak verkoopt wereldwijnen en bieren ondernemend zeeland in detail kunst cultuur woensdag 25 november 1998 door Peter van den Belt RENESSE - Een digitale klok op de winkelruit telt voor An ton Krijnse Locker tot op de honderdste seconde nauwkeu rig af naar de opening van van avond. Om 19.30 uur is Renesse een 'World of Drinks' rijker. Want slijterij, dat vindt de Re- nesser middenstander te ou bollig klinken. Anton (28) rimt de zaak aan de Lange Reke ove rigens samen met vader Geert en vrouw Corine. ,,De titel World of Drinks, dekt de lading. De bierhoek draagt de naam World of Beer en we verkopen wereldwijnen. We spreken zelf van een speciaal zaak." Binnen Schuitema (C- 1000 groep) is de winkel van Krijnse Locker de grootste (zelfstandige) 'slijterij'. De zaak in Renesse heeft een vloeroppervlak van 240 vier kante meter. De winkel is opge zet naar de nieuwste inzichten. Wijnliefhebbers kunnen in een hoek van de winkel productin formatie vinden en, in beperkte mate, ook wijn proeven. De bierkoelcel kan van achteruit gevuld worden, zodat de klant geen hinder ondervindt van het gesleep met kratten. En in de, volgens Krijnse Locker, 'stoere bierhoek' is het de bedoeling dat klanten even de tijd nemen om de nieuwste biercommer cials te bekijken. Ondertussen kan dan een blik worden ge worpen op het uitgebreide as sortiment. Want hoewel Anton zelf het liefst een simpel flesje Heineken opentrekt, verkoopt hij maar liefst 120 verschillen de soorten bier. „In mijn optiek is dit geen gok. Een mens kan niet zonder drank. En de klanten moeten op de prijzen en de presentatie afkomen. Want hoewel we een speciaalzaak zijn, hanteren we dezelfde prijzen als een super markt. Een bakker kan zich profileren door het brood dat hij bakt, maar een fles Bokma is een fles Bokma. Wil je je on derscheiden, moet je gewoon de goedkoopste zijn." Vanavond vanaf 19.30 uur houdt de familie Krijnse Loc ker open huis. Belangstellen den zullen welkom worden ge heten met hapjes en hoe kan het anders, drankjes. Het schenken van een Schouwse jutterbittèr moet het eerste klantenbinder- tjezijn. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Bij Sluiskil moet zo snel mogelijk een tunnel worden aangelegd onder het Kanaal Gent-Terneuzen. Voor zitter J. Cavanagh van de Raad van Bestuur van Dow Benelux greep dinsdag de uitreiking van de Dow Chemical Energie prijs 1998 in Den Haag aan om een lans te breken voor dit pro ject. Uitstel baart hem zorgen. Onder het gehoor van Cava nagh bevond zich minister A Jorritsma van Economische Zaken. Cavanagh maakte van de gelegenheid gebruik om ook de strategische ligging van Zeeuws-Vlaanderen tegenover 'interessante afzetgebieden' als België en Noord-Frankrijk te promoten. „Te vaak wordt dat nog over het hoofd gezien." De Dow-topman riep Jorrits ma op met het Zeeuws-Vlaam se bedrijfsleven te werken aan een optimaal vestigingskli maat. „Een actieve opstelling van de overheid zal er zeker toe bijdragen dat investerings plannen van ruim twee miljard gulden in de komende vijf tot zeven jaar kunnen worden uit gevoerd of zelfs uitgebreid." Jorritsma reageerde niet. Zij was gekomen om de Dow Che mical Energieprijs 1998 van 40.000 gulden uit te reiken aan dr. ir. R. J. C. van Zolingen, werkzaam bij Shell Solar Energy BV. Een jury van de Ko ninklijke Nederlandse Akade- mie van Wetenschappen (KNAW), afdeling natuurkun de, had hem uitverkoren. Van Zolingen heeft wereldwijd faam gemaakt als pionier op het gebied van de fotovoltaï- sche zonne-energie. Met deze techniek wordt zon licht, via zonnecellen, direct omgezet in elektriciteit. Dat is nu nog vooral interessant voor kleinschalige energie-opwek king, zoals bij lichtboeien, maar ook in uitgestrekte gebie den waar de aanleg van een elektriciteitsnet te duur is. In Indonesië voorzien kleine sys temen van dit soort zonnepa nelen al 50.000 woningen van elektriciteit. Extra geld Jorritsma maakte bekend dat er extra geld 18 miljoen gulden in 1998 en 40 miljoen in 1999- 2002) wordt uitgetrokken voor zonne-energie in Nederland. Zij prees Dow, omdat het be drijf de prijs durft te geven aan een werknemer van concurrent Shell. De Dow Energieprijs is voor de twaalfde keer toegekend. Voor de eerste keer vond de uitrei king van de Dow Energie Dis- sertatieprijs (van 5.000 gulden) plaats, aan dr. ir. R. L. Cornelis- sen en dr. ir. J. van Berkel. Zij zijn gepromoveerd op studies naar duurzame energie en heb ben ieder een adviesbureau op gericht. Syntens Zeeland in Middel burg en IDNL houden donder dag 26 november weer het Uit vindersspreekuur. In het kantoor aan de Vrijlandstraat kunnen bedrijven zoeken naar een passende uitvinding en kunnen uitvinders hun vindin gen aanbrengen en laten be oordelen. Delta Nutsbediijven houdt dinsdag 1 december een voor lichtingsavond over cv-ketel- vervanging en milieu in cultu reel centrum De Halle in Axel vanaf 19.30 uur. Anton, Geert en Corine Krijnse-Locker in hun nieuwe drankenspeciaalzaak. foto Marijke Folkertsma De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus IS, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Denise de Boe WISSENKERKE - Stichting Emelisse uit Kamperland brengt een exclusief Noordbe- velands streekbier op de markt onder de naam Emelisse Abdij bier. Sinds april 1998 is er door de stichting hard gewerkt om het idee voor een streekeigen bier inhoud te geven. Het resul taat is een ambachtelijk kwali teitsproduct dat gisteren werd gepresenteerd tijdens een in formele bijeenkomst in het ge meentehuis in Wissenkerke. De doelstelling van Stichting Emelisse is driedelig: een ver binding leggen tussen land bouw en recreatie, Noord-Be veland promoten en een nieuw bier op de markt brengen. Het abdijbier is tevens het eerste product waarmee Maatschap pelijk Ondernemen op Noord- Beveland naar buiten komt. Maatschappelijk Ondernemen is een tweejarig project op ini tiatief van de ministeries van VWS en Landbouw, dat afgelo pen mei op drie plaatsen in Ne- deiiand, waaronder Noord- Beveland, van start is gegaan. Het project is bedoeld om star tende ondernemers op weg te helpen. De naam Emelisse verwijst naar de Emelisse Abdij van de Cisterciënser orde die tussen 1270 en 1337 gevestigd was na bij Kats. Het klooster was een van de steunpunten op de lange weg naar Santiago de Com- postella. Toén omstreeks 1337 grote stormen de Zeeuwse kust teisterden, ontstond op vele plaatsen onherstelbare schade aan de lage kleidijken en kon den de stroomgaten niet meer worden gedicht. Ook het Eme- lisseklooster moest aan de zee worden prijsgegeven. Zoals ongetwijfeld in de Emelisse Abdij destijds bier gebrouwen moet zijn van wat het land op leverde, zo zorgt nu de stich ting Emelisse voor een ambachtelijk product van het huidige Noord-Beveland. Het bier, gebrouwen van Noord-Bevelandse brouw- gerst, is te koop bij een groot aantal enthousiaste winkeliers en horecaondernemers op Noord-Beveland. Emelisse ab dijbier is bovendien te verkrij gen in een luxe cadeauverpak king met daarin vier flesjes en een fraai Emelisse Abdijglas, ideaal als cadeau voor de ko mende feestdagen of relatiege schenk met de jaarwisseling. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - In Zeeland be staat geen actuele, laat staan volledige, documentatie van kunstenaars die in de provincie wonen èn werken. Daardoor is het moeilijk inzicht te krijgen in hetgeen hier op het gebied van de hedendaagse kunst gebeurt, omdat exposities in galeries of gemeentelijke expositieruim ten slechts af en toe een frag ment van een groter geheel laten zien. Behalve in 1996, toen coör dinator Leon Riekwell van het Buro Beeldende Kunst Vlissin gen in een reeks exposities, getiteld De Selektie I t/m VIII, recent werk toonde van zeven enzestig professionele Zeeuwse kunstenaars. De onlangs ver schenen catalogus van die ten toonstellingenreeks vult dus een leemte. Het blijft natuurlijk een vinger in een dijk. Zoals uit de titel van destijds gehouden tentoonstel- lingen blijkt, werden op ver schillende locaties in Vlissingen ook fragmenten getoond. De deelnemers waren gekozen uit een groter arsenaal aan kunste naars in Zeeland. Ze lieten ieder een aantal werken van recente datum zien. Er ontstond dus vooral een beeld van de kunst productie van dat betreffende jaar, geen representatief over zicht van de hedendaagse kunst in Zeeland. Maar het was verfrissend dat ie mand de handschoen opnam die jarenlang zo opzichtig was blij ven liggen. Riekwells voorbe reidingstijd was koi-t, zijn im provisatievermogen groot, wat niet in alle opzichten even goed uitpakte, maar hij liet tenmin ste iets zien wat de individuele expositie van de Zeeuwse kun stenaar verre oversteeg. Zijn bedoeling was een steen in de vijver te gooien. Uit de bijlage bij de catalogus - getiteld Het debat/De pers - waarin het verslag is opgeno men van een forumdiscussie die destijds is gehouden samen met een overzicht van krantenver halen en -berichten over De Se lektie, blijkt dat hij in ieder ge val de tongen in beweging heeft gekregen. Waarom Nu, bijna twee jaar na dato, ver schijnt dan de documentatie over De Selektie. Voor een pro ject dat de actualiteit in beeld wil brengen is dat rijkelijk laat. Wie de catalogus bekijkt, vraagt zich af waarom, want het gaat om een fotoboek met summiere informatie over de deelnemen de kunstenaars. De reden is dat het boek wel degelijk meer tekst had moeten bevatten, maar dat hebben beoogde tekstschrijvers niet voor elkaar gekregen. Geen incident Toch is een dergelijke publica tie, zeker wanneer ze zo mooi is uitgegeven als deze, nooit te laat. De kleurenfoto's geven een goede impressie van het werk dat de kunstenaars in 1996 wil den laten zien en net als toen roept de keuze meteen weer een aantal vragen op. Niet alleen dezelfde, zoals: 'Hoort deze kunstenaar eigenlijk wel in deze selectie thuis?', 'Waarom zit die er niet bij?' en 'Wat zegt dit nu over het niveau van de kunst in Zeeland?', maar ook: 'Wie zou den er inmiddels zijn toege voegd of afgevallen?' en 'Hoe staat het er nu voor?' Hopelijk blijft de verschijning van dit boek dan ook geen incident in het Zeeuwse kunstwereldje. De catalogus is voor f 35.- verkrijg baar in De. Watertoren in Oost-Sou burg en Het Stedelijk Museum en het Buro Beeldende Kunst in Vlis singen. Twirl, inkt op katoen, Gilles van Sparrentak. Landscape of Identity, sculpture van Ronald van Dokkum MIDDELBURG, Stadsschouwburg 'Dedale', theatr aal-beeldende voorstelling door het gezel schap van Philippe Genty. door Willem Nijssen Het werk van Philippe Genty, dat gebruik maakt van bij na alle theatrale middelen die denkbaar zijn, is een lust voor het oog maar een kwelling voor de pen. In één vloeiende stroom van beelden wordt een surrea listisch verhaal verteld. Bepaal de delen daarvan kunnen zich inbranden op je netvlies zonder dat je de woorden kunt vinden die daar bij passen. In de zin van 'bijna alles blijft tussen de re gels hangen' is een voorstelling als 'Dedale' te vergelijken met bijvoorbeeld een gedicht. Als de voorstelling begint, lij ken we te kijken naar een ster renhemel. Er komt ook een onduidelijk luchtvoertuigje langszweven en er opent zich hoog boven de sterren plotse ling een helverlicht deurtje, waaruit de schaduwgestalte van een mens afdaalt. Bij het oplichten van het toneel zien we een landschap, waarin handen vanuit het 'ondergrondse' over al die lichtjes beginnen weg te nemen. Een vrouwelijke gestal te duikt op uit wat zee en aarde tegelijk is, en even later een mannelijke. Ze moeten beide gasmaskers dragen, wat hen niet belet elkaar innig te kussen. Er is ook iets van een 'kind', hoe wel het eerder een oud mannetje lijkt. Plotseling verdwijnt het land schap, en het spel concentreert zich op een veel groter toneel, dat toch een veel kleinere ruim te suggereert. Vanaf dat mo ment is de reeks van dans, to neel, mime, poppenspel en beeldend element niet meer or delijk te verslaan. Dat het een soort van mythisch geboorte- spel is, laat zich nog raden. En dat al het volgende een strijd tussen goed en kwaad, tussen idylle en realiteit is, kan heel goed zijn. Het doet er niet veel toe, kijken en ondergaan zijn voorlopig genoeg. De beelden die zich zullen inbranden vol gen al gauw. Wat mij het sterkst aangreep (maar ja, ik heb dan ook net 'Het proces' van Franz Kafka herle zen) is het - gelukkig heel lang uitgesponnen - spel met de deu ren. Vanuit een grote kast ver menigvuldigen zich deuren in versleten mosgroen. Ze hebben soms nog kleinere deuren in zich, of niet meer dan een luikje. Ze schuiven over het toneel, openen zich plotseling om we zens door te laten. Of ze stellen zich op in een lange rij, waarna ze één voor één geopend moeten worden maar (heel kafkaësk is door Wout Bareman TERNEUZEN - De drie samen werkende provincies in de Eu regio Scheldemond willen een derde Interreg-periode. De Eu ropese Interreg-progranuna voor grensoverschrijdende sa menwerking lopen in '99 af. Door de uitbreiding van de Eu ropese Unie is nu nog onduide lijk of Oost- en West-VIaande- ren en Zeeland straks opnieuw in aanmerking komen voor sub sidies uit de Europese struc tuurfondsen. De drie vinden dat wél hard nodig. Zeeuws coördinator grensover schrijdende samenwerking W. Blondeel gaat ervan uit dat Brussel in de nabije toekomst in het kader van de 5B-program- ma's nog in beperkte mate geld zal vrijmaken voor de ontwik keling en structurele aanpas sing van het platteland. Hij denkt daarbij vooral aan Zeeuws-Vlaanderen, het Meet jesland en de Westhoek. „Over de Interreg-projecten wil ik even aanstippen dat Europa veel belang hecht aan deze vorm van grensoverschrijdende sa menwerking. Nu al zijn er in dat verband zeer waardevolle initi atieven opgezet. Met name de kleinschalige projecten spreken de burger erg aan. Daarom ver wacht ik dat er voor de Euregio Scheldemond een Interreg III zal komen. Over de financiële omvang durf ik niets te voor spellen", merkt Blondeel op in de nieuwsbrief van de Euregio. Machtsverhoudingen Welke gevolgen de verdere ont wikkeling van de Europese Unie zal hebben voor de bestaande machtsverhoudingen, is ook voor de provinciaal coördinator nog onduidelijk. „In het kort komt ons beleid erop neer dat we eerst de contacten met onze naaste buren willen intensive ren. Pas daarna kunnen we, in samenwerking met de buren, kijken naar wat verder weg ge legen partners. Het is trouwens nu al een hele opgave om tot een werkelijke samenwerking te komen met West- en Oost- Vlaanderen. Want al spreken we dan ongeveer dezelfde taal, er is een verschil van dag en nacht wat bijvoorbeeld het bestuurs- klimaat betreft. Het is werk van lange adem om resultaat te boe ken. Soms krijg je de indruk dat we twee stappen vooruit zetten en dan weer één achteruit." Hij acht de samenwerking, die al sinds '89 bestaat, desondanks 'onomkeerbaar'. Gouverneur H. Balthazar van Oost-Vlaanderen wijst in de zelfde nieuwsbrief op dat de re cente tussentijdse evaluatie van de Interreg li-periode, die vol gend jaar ten einde loopt, uit wijst dat de provinciale beleids plannen in de Euregio beter op elkaar afgestemd moeten wor den. Dat kan door middel van de actualisering van het Gemeen schappelijk Ontwikkelingscon cept, waarin het doel van de sa menwerking duidelijk wordt omschreven. Balthazar: „Zowel in Vlaanderen als in Nederland besteden die beleidsplannen vooral aandacht aan de ontwik keling van de eigen provincie. Grens verschrij dende overwe gingen spelen alleen op de ach tergrond mee." Een nieuwe toekomstvisie moet daarin ver andering brengen. In de evaluatie wordt vastge steld dat de samenwerking in de regio nog' niet optimaal is uitge bouwd. „Het fundament moet nog sterker worden." Binnen de Euregio Schelde mond bestaat (nog) onvoldoen de draagvlak om zonder hulp! van buitenaf samenwerking verder gestalte te geven. Vallen de bijdragen uit Brussel weg, dan zal de samenwerking afne- men en zullen de partijen weert terugvallen op hun eigen werk gebied, is de verwachting. KOEWACHT Wafels - Muziekvereniging'1 Eendracht Maakt Macht houdt?1 zaterdag 5 december de jaar- lijkse wafelbakactie in Koe-1' wacht. Bestellingen worden za- terdag 28 november huis aan?1 huis opgenomen en een week la- ter bezorgd. Advertentie City OnLine in Zeelandji dat) daarachter is niets te vin den. Of ze worden een kluwen, meeschuivend met de wanhopi ge zoeker die zich tevergeefs een doorgang wil banen. Dat zou - zeker in de herfstige kleuren waarin het zich afspeelt - wellicht wat zwaar op de hand kunnen lijken. Maar het is juist licht, door de dans, door de hu mor die op onverwachte mo menten opduikt. In de vorm van een rotsblok dat plotseling pootjes krijgt, bijvoorbeeld. Of in de gedaante van weer dat kind/oude mannetje dat nu echt blijkt te kunnen lopen en in een juten zak iemand meetorst op zijn rug. Iemand die vele malen groter is, en die disproportie al leen al is lachwekkend. Waar dat allemaal toe moet lei den is niet meer de vraag. Het is er, het is lichtvoetig en bizar, het is mythisch en magisch. In een woord: sul-realistisch. (Daar schiet me opeens weer die ex centrieke gestalte te binnen met op zijn rug twee enorme oren als engelen vleugels.) Maar hoewel onbegrijpelijk, is dat hele spel volrariteiten en ongelooflijkhe den niet verontrustend, maar eerder behaaglijk om aan te zien. TERNEUZEN, Zuidlandtheater Holland Windplayers met me dewerking van Marijn Simons, viool. Jeugdwerken van Rossi ni, Schubert, Mendelssohn en Simons. door Arie Karreman In het Zuidlandtheater van Terneuzen trad gisteravond voor een handjevol toehoorders een excellente groep musici op, zich noemend de Holland Wind players: fluit, hobo, alt-hobo, klarinet, basklarinet, hoorn, fa got, contra-fagot, contrabas en slagwerk waaronder ook xylo foon en marimba. Het programma bestond hele maal uit composities van uit zonderlijk jong talent. Zo schreef de negentienjarige Ros sini in 1811 zijn ouverture 'La Pietra del Paragone'. Vrolijke virtuoze muziek. Het jeugdige elan van dit werk werd door de musici helemaal recht gedaan. Ook Franz Schu bert schreef al in 1813 eenblaas- concert. Niet zijn eerste werk maar toch op de leeftijd van slechts zestien jaar. Een driede lig werk waarin we een onbe zorgde, enthousiaste Schubert horen. Heel compact geschre ven met een optimistisch, blij Landlerachtig Menuet en een levendig Rondo als afsluiting. Heel doorzichtig, nauwkeurig en met een fraaie klank ge bracht door de musici. Felix Mendelssohn Bartholdy was ook zestien jaar toen hij in 1825 zijn Notturno schreef voor blazers. Heel mooi is de opbouw van het koraalachtige thema vanuit de hoorn, die vergezeld wordt door de contrabas en zo verder ontwikkelt naar een mooie sonore Mendelssohn- harmonie. Dan volgt een zeer energiek Allegro. Heerlijke mu ziek. Na de pauze opnieuw een zes tienjarige componist, maar die was in eigen persoon aanwezig. Ik ben niet zo onder de indruk van de term wonderkind, maal ais je op je tiende jaar al een strijkkwartet componeert en als violist bij vele Europese orkes ten hebt gespeeld dan mag je toch op z'n minst tot de zeldza me muziektalenten gerekend worden. Door blazers en slagwerk wer den we meegenomen in de we reld van Stan en Ollie. In Ma- rijns 'Capriccio for Stan and Ollie' spetterden de kleine se- cunden over en door elkaar heeiii en hoorden we mooie soli var klarinet en hobo boven een osti- nate bas. Een boeiend werk vo|] humor en knap geïnstrumen teerd. Zijn eerste vioolconcert is niel éen concert zoals we dat kenner ii van Marijns collega's voor dl pauze. De titel 'Cuddly Ani- e mals' doet zoiets al vermoeden e Gorilla, egel, krokodil, kikkei en chimpansee zijn nou niet di rect items die Mendelssohn totja een vioolconcert zouden inspi reren. Marijn maakt er met d&! blazers, de contrabas en he slagwerk een ongekend spekta kel van. Wel heel wispelturig eije grillig, maar ook rijk aan the e matiek en uitermate boeiend inol ritmische structuur-. Heel kleine details maken het ener-w zijds heel complex maar zorgen; ook vaak voor die humoristi sche ondertoon. Een knap wer&ï van een zestienjarige die boven-'e dien subliem viool speelt. Dajn bewees hij ook nog eens in zijl Paganini-toegift die perfect ei ogenschijnlijk zonder enigt moeite werd neergezet. Waar waren nu al die liefheb bers en beoefenaars van blaas muziek? Zij hebben veel gemist Marijn Simons

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 46