Nieuw mag melodisch zijn
PZC
The Offspring maakt frisse Americana
Bulgaarse cultuur
in Razzmatazz
13
25 november t/m 1 december
Inleiding
Operakenner Hans Pot leidt de opera Carmen
in.
Deze opera van Georges Bizet is zondag te zien
in de Middelburgse Stadsschouwburg.
wo. Stadsschouwburg. Middelburg,19.30 uur
Villa Lobos Trio
In de concertserie Rijzende Sterren treedt het
Villa Lobos Trio op.
Zie ook de voorpagina van dit katern.
wo. Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur
Russische liederen
De bas Sjeva Bogaterov zingt Russische liede
ren van Tsjaikowsky, Moessorgsky en Sjosta
kowitsj.
■^0 wo. Kloveniersdoelen, Middelburg,
20.00 uur
Jeans
Jeans brengt tweemaal de splinternieuwe
show unBEATable.
Tientallen Greatest Hits of all Times zullen in
wervelende vaart de revue passeren.
wo. en do. Schouwburg De Maagd, Bergen op
Zoom, 20.15 uur
TangoTango
Tango Tango is een grootschalige, extraverte
show.
Het Sexteto Canyengue, zang en dans.
Zie ook de voorpagina van dit katern.
do. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
The PER
De Zeeuwse band The PER is actiefin het cen
trum van Middelburg.
Het gezelschap speelt progressieve rock en
brengt uitsluitend eigen nummers ten gehore.
vr. Tent op de Markt, Middelburg, 15.45 uur
vr. Brasserie in De Drvkkery, Middelburg, 17 u.
Intermezzo
De zanggroep Intermezzo brengt het program
ma Aap Noot Mies.
Deze geheel Nederlandstalige theatershow
voor vijf heren omvat een gevarieerd repertoi-
3 aan liedjes van onder anderen Herman van
Veen, Bram Vermeulen, Wim Sonneveld, An
neke Grönloh en Andre Hazes.
vr. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur
Trinnety
In jongerencentrum Trinnety in Kapelle vindt
een dubbelconcert plaats.
De rockband De Fucksia's brengt eigen werk en
■covers. Het duo Trudi en Marion beschikt over
een breed repertoire.
vr. Trinnety, Kapelle, 22.00 uur
Metal bands
De viering van het 25-jarig bestaan de Stich
ting Brogum wordt voortgezet met een optre
den van twee metalbands.
Het betreft de Schouwse formaties Skiff en Shi-
nukara, die deze avond ook samen te beluiste
ren zijn in het project Sucking Billy.
vr. Brogum, Zierikzee. 22.00 uur
Muziekschool
In de muziekschool in Goes vindt een bijzonder
concert plaats.
Docenten van de school geven gezamenlijk een
concert. Henny van Eersel (piano), Annemarie
Jansen (klarinet), Marijke Poppe (saxofoon),
Arno Muller (slagwerk), Pierre de Nijs (gitaar),
Jolanda van 't Veer (blokfluit), Trudie Gunst en
Lucinde Andriessen (dwarsfluit), Ineke de Ven-
te (harp) en Chris Krekslberg (basgitaar) spelen
werk van onder anderen Mozart, Wedgewood,
Doppler, Bach, Brubeck en Monk.
za. Muziekschool, Goes, 15.00 uur
Musica Cordis
Het vokaal ensemble Musica Cordis
geeft een uitvoering.
za. Koorkerk, Middelburg, 16.00 uur
OIMDA
Muziekvereniging Oefening Na Den Arbeid
geeft de jaarlijkse uitvoering.
Circus is deze avond het thema voor ONDA en
Jong ONDA, die onder leiding van Piet Melief-
ste tal van circusoptredens zullen presenteren.
Afwisselend is er ook entertainment van Kees
en Arthur van Broekhoven.
:a. Het Dorpshuis, Nieuw- en Sint Joosland,
J.30 uur
lei
t- Jati Vayne
Pianist Jan Vayne treedt op met het Rockoco
Quartet.
Zie ook de voorpagina van dit katern.
Sint Jacobskerk, Vlissingen, 20.00 uur
Maarten Altena
Het Maarten Altena Ensemble geeft een con
cert.
Op het programma staan werken van compo
nist/pianist Gor Fuhler.
Zie elders op deze pagina.
i. Kloveniersdoelen, Middelburg, 20.30 uur
Tour
staat zaterdagavond in het teken van
de DJAX Old skool Hip Hop/Breakbeatz tour.
Voor het voetlicht treden dj Alien, White Wolf,
Stormtroepers, Caz One Breakdance Produc
tion Crew en Scratchbattle met PWB Crew.
't Beest, Goes, 20.30 uur
Vlanywave
Ook zaterdagavond valt er heel watte beleven
lijdens het Manywavefestival ter gelegenheid
ran het 25-jarig bestaan van de Stichting Bro
gum.
Óp het programma staan The Sugar Beat Band,
The NewOrpheans, Jackstreetband, Cross-
head en de dj's Edwin en Bruno,
za. Brogum, Zierikzee, 20.30 uur
Qesïslava
Zangeres Desislava Georgieva is gespeciali
seerd in volksliederen in de Bulgaarse Shop-
:-stijl.
Zie elders op deze pagina.
•za. Razzmatazz, Oost-Souburg,21.00 uur
Clo, Milo Co
)e groep Clo, Milo Co is zaterdagavond te
leluisteren in Westdorpe.
e band beweegt zich op het terrein van blue-
(rassfolk, country en rythm blues.
:a. Café De Gravin, Westdorpe, 22.00 uur
CoffE
Amazing BoHoveries presenteert C óf E.
yoor de Tilburgse band C of E staat de muziek
:entraal en het gezelschap schotelt het publiek
oodzware, reetstrakke en superagressieve
lummers voor. Hardcore van hoog niveau,
i. BoHo, Bergen op Zoom, 22.00 uur
Trio Animato
let Zeeuws-Vlaamse Trio Animato geeft een
oncert.
|iesbeth Mielen (dwarsfluit), Jeröme van
loecke (klarinet) en Paul Heesbeen (contrabas)
bpelen werken van Monteverdi, Handel, Mo-
part, C. Ph. E. Bach, Haydn, Schubert, Beetho-
i, Moessorgski en Strauss.
I'zo. Raadszaal stadhuis, Sluis, 11.00 uur
ligd'Diz
let trio Dig d'Diz geeft een jazzconcert.
Ian Menu (baritonsax), Maarten van Grinten
jitaar) en Jan Voogd (contrabas) laten impro-
»atie en compositie in elkaar overvloeien,
zo. Museum voor Zuid- en Noord-Beveland,
15.00 uur
Kamermuziek
heodora Gerarts (viool) en Manja Smits
harp) spelen kamermuziek.
jet concert gaat uit van de Stichting Kamermu-
iek Zeeland.
to. Theater Mondragon, Zierikzee, 15.00 uur
JBrogum
Be viering van het 25-jarig bestaan van de
Btichting Brogum wordt zondag besloten.
Be muziek komt voor rekening van de percus
siegroep Tak'n Djola, het popkoor Blaaat.de
lierikzeese band Nono Ego en Grupo Girasol.
Jzo. Brogum, Zierikzee, 15.00 uur
itïn Connection
Zeeuwse band Latin Connection treedt op
in de boorden van de Westerschelde.
Strandpaviljoen Panta Rhei, Vlissingen,
.00 uur
essieband
we Schuttershof Sessieband presen-
ert zich.
e formatie komt in de plaats van de Grandpa
ick Sessieband die vijf jaar lang regelmatig op
Jzondagmiddag te beluisteren was.
:o. Café 't Schuttershof, Middelburg, 17 u.
•armen
iatsopera vanTatarstan met opera Carmen.
eigenlijk tragische held in dit werk van de
imponist George Bizet is de jonge soldaat
José, die een onbezorgde toekomst voor
heeft. Totdat Carmen ten tonele verschijnt.
ook pagina 12.
io. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
woensdag 25 november 1998
Twee befaamde Nederlandse muzikanten en componisten
uit de hedendaagse muziek spelen zaterdagavond samen
in de Kloveniersdoelen in Middelburg. Contrabassist
Maarten Altena heeft zijn ensemble voor de gelegenheid
uitgebreid met pianist Cor Fuhler. Van deze twee muzi
kanten mag experimentele muziek worden verwacht die
niet verzandt, maar helder en coherent blijft.
door Ernst Jan Rozendaal
Over nieuwe muziek bestaat
nogal eens het misverstand dat
het gaat om louter onnavolg
bare en soms zelfs lelijke klan
ken, zonder samenhang, en
onbegrijpelijk. Het bekende
vooroordeel eigenlijk, dat ook
bestaat over moderne kunst: ik
begrijp het niet, dus het zal wel
nergens over gaan. Het zij n be
weringen die nergens op slaan,
waarmee niet is gezegd dat ze
niet door sommige componis
ten en musici in de hand wor
den gewerkt. Altena en Fuhler
horen niet tot die categorie.
Hun muziek is modem, expe
rimenteel, in veel gevallen een
mix van improvisatie en com
positie, en vooral: spannend.
Geen van beiden wil het pu
bliek afschrikken. „Muziek
moet integriteit hebben en niet
Russische liederen
Twee Russische musici, bas
zanger Sjeva Bogaterov en pia
nist Yuri Serov, geven vandaag
(woensdag) een concert. Zij
vertolken liederen van Tsjai
kowsky, Moessorgsky en
Sjostakowitsj. Hetconcertis ge
organiseerd door de Stichting
Kamermuziek Zeeland.
Sjeva Bogaterov studeerde in
1995 af voor zang aan het Rims-
ky Korsakow Conservatorium in
Sint-Petersburg. Sinds 1994 is
hij solist in het Theater voor
Opera en Ballet van dit conser
vatorium.
Yuri Serov is zeer populair in zijn
geboorteland. Hij maakte twin
tig cd's, geeft veel concerten,
schrijft over muziek en organi
seert grote concertevenemen
ten in Sint-Petersburg en in het
buitenland.
Serov komt uit een zeer muzika
le familie. Hij is de zoon van diri
gent Edward Serov, die zeventig
Ip's en cd's op zijn naam heeft
staan en zijn tweelingbroer Alex
is de baas van het Staatstheater
in Novosibirsk.
Sjeva Bogaterov en Yuri Serov,
vandaag (woensdag) in de Klo
veniersdoelen in Middelburg,
20.00 uur.
vervelend worden", zei Fuhler
twee jaar geleden in de Volks
krant. „Anders haak ik af."
Altena noemt zichzelf een lyri
cus. Tegenover Bas Andries
sen, auteur van het boek Tette-
rettet, bekende hij: „Ik houd -
en dat is tegenwoordig ontzet
tend verdacht -van goede me
lodische lijnen. Die kun je in
allerlei gedaanten en op aller
lei manieren lanceren. Ik ben
bijvoorbeeld geen liefhebber
van muziek die in blokken ge
dacht is, van die zwaar gemon
teerde werken die je nogal eens
bij de Haagse School hoort.
Anders gezegd, dat is niet iets
wat ik zelf snel zal maken, al
zijn er ook voorbeelden van
dat soort stukken die ik wel
goed vind. Ik neig naar meer
melodisch materiaal. Dat zou
je lyrisch kunnen noemen, po
ëtisch. Ik ben ook gek op mooie
gedichten."
Oud en modern
Het Maarten Altena Ensemble
versmelt verschillende mu
ziekstijlen van de twintigste
eeuw. Traditie en avant-garde
worden verweven; renaissan
ce, barok, jazz, pop, improvi
satie en zelfs theater worden
tot een harmonisch geheel ge
smeed. De samenstelling van
het ensemble (stem, viool, con
trabas, elektrische gitaar,
blokfluit, klarinet/saxofoon,
trombone, piano en slagwerk)
geeft al aan dat oude en mo
derne tradities zijn verenigd.
De groep kan in principe alles
spelen. Componisten als Ri-
Contrabassist Maarten Altena: „Ik houd - en dat is tegenwoor
dig ontzettend verdacht -van goede melodische lijnen."
foto Tony Thijs
kenmerk is in zijn eigen com
posities: „Misschien wel een
zoeken naar het tegelijkertijd
aanwezig zijn van het grappi
ge, mooie, droevige en intrige
rende. En ook wel het interes
sante, want er is niets tegen
muziek die niet zozeer mooi
maar in eerste instantie inte
ressant is. Vernieuwing, of wat
daarvoor door moet gaanont
staat gewoon en komt zeker
niet tot stand doordat iemand
zegt: nu ga ik niets nieuws ma
ken. Je hebt een idee, dat voer
je uit. en later blijkt wel of het
nieuw is. Ik denk dus absoluut
niet voortdurend: is het wel
vernieuwend wat ik doe? Ik
ben gewoon met mijn eigen
dingen bezig. Ik vraag me
hoogstens af: zou het niet eens
anders of op een andere ma
nier kunnen?"
Concert Maarten Altena
Ensemble met Cor Fuhler,
zaterdag 28 november Klo
veniersdoelen Middel
burg. Aanvang: 20.30 uur.
chard Ayres, Gilius van Berge-
ijk, Alison Isadora, Steve
Martland en Martijn Padding
schreven speciaal voor het Al
tena Ensemble, maar op het
repertoire staat ook werk van
John Dowland, Eric Satie, Ed
gar Varèse, David Byrne, Bri
an Eno en John Zorn. Altena's
voorliefde voor gedichten
blijkt uit het feit dat hij twee
maal een muzikaal program
ma maakte rond poëzie van
Remco Campert.
Cor Fuhler is eveneens iemand
die zich beweegt tussen geïm
proviseerde en gecomponeer
de muziek. De free jazz kon
hem niet lang boeien, omdat
het eerder een politiek pro
gramma leek dan een muzika
le stijl. Alles mocht in die mu
ziek, aldus Fuhler, omdat de
beoefenaars een heleboel niet
konden. Hij is daarom aan het
Sweelinck Conservatorium
gaan studeren, om zoveel mo
gelijk technieken tot zijn be
schikking te hebben waaruit
hij dan zou kunnen kiezen.
Interessant
Fuhler speelt piano, elektrisch
orgel en synthesizer. In zijn
composities probeert hij vaak
geluiden te verwerken die met
die instrumenten nooit eerder
zijn gemaakt. Fuhler speelde
met uiteenlopende groepen als
de Instant Composers Pool van
Misha Mengelberg, het Nieuw
Ensemble en de punkgroep
The Ex. In Tetterettet geeft
Fuhler aan wat een typisch
Musica Cordis
Het programma, dat het Goese
vocaal ensemble Musica Cordis
zaterdagmiddag in de Middel
burgse Koorkerk zingt, past per
fect in wat het ensemble zich tot
doel heeft gesteld: hetten geho
re brengen van 'meerstemmige
geestelijke en wereldlijke mu
ziek, voornamelijk uit de Renais
sance en Romantiek'. Het is on
miskenbaar een concert met
een thema. De niet te missen
noemer heet Ave Maria. In de
loop van de eeuwen hebben tal
van componisten zich door het
'Wees Gegroet, Maria' van de
aartsengel Gabriël laten inspi
reren. Tien van deze zettingen
brengt Musica Cordis tot klin
ken. En wat thematisch een be
perking zou kunnen zijn, wordt
in stijlperioden een verruiming
doordat er een selectie is ge
maakt van Ave Maria's door de
eeuwen heen. De gezongen
composities omvatten werk uit
vier eeuwen: Ave Maria's van
Arcadelt (1505-1568) tot Bruck
ner (1824-1896) en van Da Vitoria
(1548-1611) tot Rachmaninov
(1873-1943). Matthieu Meijs
zorgt voor enkele bij het thema
passende orgelintermezzi van
een anoniem componist en van
J.S.Bach.
Musica Cordis, Koorkerk Mid
delburg, zaterdag 16 uur.
Pianist Cor Fuhler beweegt zich tussen geïmproviseerde en gecomponeerde muziek.
door Gert Meijer
The Offspring
Het is al weer zo'n drieëneenhalf jaar
geleden dat The Offspring met 'Self-
Esteem' het ultieme anti-depressivum
op muziek zette. Zelden zo'n vrolijk
makend nummer gehoord, en de Ame
rikaanse punkrockers scoorden er zelfs
in Nederland een ferme hit mee.
Smash, het album waarop 'Self-Es-
teem' en ook de andere hit 'Come Out
And Play' te vinden is, haalde wereld
wijd een miljoenenverkoop wat a) voor
een punkband ongekend is en b) de rest
van de punkwereld tot ongekende ja
loezie bracht.
Mede als gevolg van de verlokkingen
van een major label duurde het drie
jaar alvorens The Offspring met een
opvolger kwam en Ixnay On The Hom-
bre viel bovendien flink tegen. Maar
met Americana (Columbia/Sony Mu
sic), het eei'ste album van de band
waarmee ook in Europa de banden met
Epitaph definitief verbroken zijn, is
The Offsping weer op de weg terug.
Oké, Americana is nog geen Smash,
maar de energie en de frisheid, waar
mee The Offspring te werk gaat is bijna
als vanouds en voelt erg goed aan. Su
perstrakke ritmes, prachtige riffjes en
dito melodielijnen maken nummers als
'Have You Ever', de single 'Pretty Fly'
(For A White Guy) en 'She's Got Issues'
tot de meest aantrekkelijke in haar
soort. Bovendien is er als vanouds de
humor, zoals de cover van Morris Al
berts meer dan twintig jaar oude werel
dhit 'Feelings'.
Seal
Human Being (Warner Bros.) is het der
de album van Seal in acht jaar tijd en
da's geen overmatige productie voor ie
mand die ooit de wereld best het een en
ander te zeggen had. En een luisterend
oor tegenover zich vond. Ik ben een
beetje bang dat Seal zich met Human
Being van de gemiddelde popliefheb
ber gaat vervreemden. Er gebeurt niks
dat hij al niet gedaan heeft, er staat
geen echte hit op (het titelnummer mis
schien, maar dat lijkt net teveel op Cra
zy om echt bijzonder te zijn) en het net
iets te gladde knoppenwerk van vaste
producer Trevor Horn tenslotte maakt
dat Human Being geen al te spannende
indruk achterlaat.
Metallica
Garage Inc. (Vertigo/Mercury) is Me
tallica's kerstcadeautje voor de fans.
De platenmaatschappij noemt dit het
meest unieke album in de zestien-jari
ge loopbaan van de band, en dat is op
vallend voor een cd waarop geen enkel
eigen nummer staat. Als basis voor de
dubbel-cd geldt de ep Garage Days Re-
Revisited uit 1987. waarop Metallica
onder meer Killing Joke en Danzig co
verde. De band kreeg daarin zo'n aar
digheid, dat het ook op de b-kantjes
van singles veelal eigen versies van an
dermans werk ging zetten. Ze zijn nu
allemaal verzameld op de tweede cd,
terwijl het eerste schijfje elf nieuw op
genomen covers telt. Die cd laat zo'n
beetje horen waar de invloeden van
Metallica door de jaren heen vandaan
kwamen en dat kan aardig variëren:
oude rockers als Thin Lizzy, Lynyrd
Sky nyrd en Blue Oyster Cult klinken in
eerste instantie minder logisch dan
echte hardrock-opa's als Thin Lizzy,
Black Sabbath, Discharge en Diamond
Head. En dat de band Nick Caves Lo
verman opneemt zegt alles over de bre
de smaak die de Amerikaanse metalgi-
ganten vandaag de dag ontwikkeld
hebben. Maar Bob Seger? Da's vanwe
ge de tekst, verontschuldigt de band
zich. Vooruit dan maar.
Leah Andreone
Alchemy (RCA/BMG), het tweede al
bum van Leah Androne, klinkt een
stukje harder en rauwer dan haar de
buut Veiled. Bovendien is de dame in
kwestie ook een muzikale veelvraat ge
worden, want behalve rock gaat ze een
portie funk of zelfs jazz ook niet uit de
weg. Voeg daarbij de tamelijk eigenge
reide teksten (Starstruck Bastard,
Pom, Pretty Freak) en we mogen stel
len dat Alchemy een stuk overtuigder
klinkt dan Veiled. Heel volwassen
vooral, ook al is er soms een aandoen
lijke Cvndi Lauper-achtige naïviteit
(Bow Down). Leah Androne wordt
nogal eens vergeleken met Alanis Mo-
rissette, maar eigenlijk doe je Androne
daar mee te kort, zeker als je de recente
albums van beiden vergelijkt. Want
waar Morissette zich verstrikt in ver
moeide rock zonder kop en staart
klinkt Leah een stuk zelfverzekerder,
feller, enthousiaster en sensueler. Na
tuurlijk, Androne heeft ook geen mil
joenenplaat in haar bagage maar dat
zoiets veel vrijer voelt is op Alchemy
goed te horen.
De Bulgaarse zangeres Desislava Georgieva.
Hoewel zij pas drieëntwintig is, kan de Bulgaarse zange
res Desislava Georgieva bogen op een behoorlijke staat
van dienst. Ze heeft zich toegelegd op het zingen van Bul
gaarse volksliederen en maakt daarmee ook buiten haar
vaderland zoveel furore dat ze anderhalf jaar geleden be
sloot zich in Nederland te vestigen. „Ik wil de Bulgaarse
cultuur populair maken in Europa." Zaterdag treedt zij
met haar Desislavaband op in het folkcafé Razzmatazz in
Oost-Souburg.
door Ernstjan Rozendaal
Desislava Georgieva is gebo
ren in Pemik, waar ze opgroei
de in een muzikale familie. Op
zevenjarige leeftijd begon zij
haar muzikale loopbaan bij
het stedelijke cultuurhuis met
zang en accordeon. Op haar
veertiende werd zij toegelaten
tot de befaamde Philip Koutov
muziekopleiding in Kotel. In
1994 studeerde zij cum laude
af in Bulgaarse zang met als
tweede hoofdvak de tambura.
Een jaar later trad ze toe tot
het Staatsensemble Philip
Koutov, waarvan ze binnen
vijf maanden koorleidster
werd. Ze volgde ook een oplei
ding tot koordirigente en mu
ziekdocente.
Vanaf 1991 bezocht Desi Ge
orgieva Nederland een aantal
keren voor het geven van con
certen, zowel in kleine clubs
als in grote theaters. In mei
1997 besloot ze zich in Amster
dam te vestigen. Ze richtte de
Desislavaband op met daarin
Eddy Thijssen op kaval (her
dersfluit), Roelof Rosendal op
gajd (doedelzak) en ud Arabi
sche luit), zangeres Sylvie Ma-
nojan die ook tambura (Bul
gaarse bouzouka) speelt. Rob
Kerkhoven op harmonie tam
bura en René Gosse op tapan
(Turkse trom) en tarambuka
(vaastrom). Ze geeft ook work
shops en privélessen in Bul
gaarse zang en muziek.
Minder populair
„In Bulgarije kan ik niet zo
veel voor de Bulgaarse muziek
doen als in Nederland", zegt
Georgieva. „De cultuur van de
Balkan was vijftien jaar gele
den nog erg populair maar dat
is steeds minder geworden. Ik
hoop nu buiten Bulgarije ge
daan te krijgen dat die cultuur
niet verloren gaat. Ik probeer
de Bulgaarse muziek in Euro
pa bekend en geliefd te maken.
Ik denk niet dat ik in Neder
land het contact met Bulgarije
verlies. Drie keer per jaar ga ik
voor lange periodes terug en
dan stel ik me op de hoogte van
de laatste ontwikkelingen en
de nieuwste groepen. Daarbij
komt dat ik in Nederland
voortdurend door vrienden
word bijgepraat."
De muziek en zang van Geor
gieva is niet alleen typerend
voor het westen van Bulgarije,
waar ze zelf is geboren. „Tij
dens een concert spelen we zo
veel mogelijk stijlen uit Bulga
rije. We willen de verschillen
laten horen. Typerend voor el
ke stijl zijn de gevai'ieerde rit
mes, het ondex-scheid zit in de
muzikale versiex'sels. Sommi
ge gedeelten zing ik solo, ik
zing duetten met Sylvie die
ook uit Bulgarije komt en we
gebi'uiken veel verschillende
combinaties van de instru
menten
Het opvallendste en volgens
menigeen mooiste onderdeel
van het concei'tzijn de duetten
tussen Georgieva en Manojan.
Het zijn authentieke samen-
zangen uit het West-Bulgaarse
Shopluk. Georgieva: „Het zijn
harde geluidsimpi'essies. Onze
stemmen komen heel dicht bij
elkaar. Het lijkt alsof er kerk
klokken worden geluid."
Concert: Desislava Geor
gieva en de Desislavaband,
zaterdag 28 nov. in Razz
matazz in Oost-Souburg.
Aanvang: 21 uur.