Nieuw mag melodisch zijn PZC The Offspring maakt frisse Americana Bulgaarse cultuur in Razzmatazz 13 25 november t/m 1 december Inleiding Operakenner Hans Pot leidt de opera Carmen in. Deze opera van Georges Bizet is zondag te zien in de Middelburgse Stadsschouwburg. wo. Stadsschouwburg. Middelburg,19.30 uur Villa Lobos Trio In de concertserie Rijzende Sterren treedt het Villa Lobos Trio op. Zie ook de voorpagina van dit katern. wo. Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur Russische liederen De bas Sjeva Bogaterov zingt Russische liede ren van Tsjaikowsky, Moessorgsky en Sjosta kowitsj. ■^0 wo. Kloveniersdoelen, Middelburg, 20.00 uur Jeans Jeans brengt tweemaal de splinternieuwe show unBEATable. Tientallen Greatest Hits of all Times zullen in wervelende vaart de revue passeren. wo. en do. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur TangoTango Tango Tango is een grootschalige, extraverte show. Het Sexteto Canyengue, zang en dans. Zie ook de voorpagina van dit katern. do. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur The PER De Zeeuwse band The PER is actiefin het cen trum van Middelburg. Het gezelschap speelt progressieve rock en brengt uitsluitend eigen nummers ten gehore. vr. Tent op de Markt, Middelburg, 15.45 uur vr. Brasserie in De Drvkkery, Middelburg, 17 u. Intermezzo De zanggroep Intermezzo brengt het program ma Aap Noot Mies. Deze geheel Nederlandstalige theatershow voor vijf heren omvat een gevarieerd repertoi- 3 aan liedjes van onder anderen Herman van Veen, Bram Vermeulen, Wim Sonneveld, An neke Grönloh en Andre Hazes. vr. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur Trinnety In jongerencentrum Trinnety in Kapelle vindt een dubbelconcert plaats. De rockband De Fucksia's brengt eigen werk en ■covers. Het duo Trudi en Marion beschikt over een breed repertoire. vr. Trinnety, Kapelle, 22.00 uur Metal bands De viering van het 25-jarig bestaan de Stich ting Brogum wordt voortgezet met een optre den van twee metalbands. Het betreft de Schouwse formaties Skiff en Shi- nukara, die deze avond ook samen te beluiste ren zijn in het project Sucking Billy. vr. Brogum, Zierikzee. 22.00 uur Muziekschool In de muziekschool in Goes vindt een bijzonder concert plaats. Docenten van de school geven gezamenlijk een concert. Henny van Eersel (piano), Annemarie Jansen (klarinet), Marijke Poppe (saxofoon), Arno Muller (slagwerk), Pierre de Nijs (gitaar), Jolanda van 't Veer (blokfluit), Trudie Gunst en Lucinde Andriessen (dwarsfluit), Ineke de Ven- te (harp) en Chris Krekslberg (basgitaar) spelen werk van onder anderen Mozart, Wedgewood, Doppler, Bach, Brubeck en Monk. za. Muziekschool, Goes, 15.00 uur Musica Cordis Het vokaal ensemble Musica Cordis geeft een uitvoering. za. Koorkerk, Middelburg, 16.00 uur OIMDA Muziekvereniging Oefening Na Den Arbeid geeft de jaarlijkse uitvoering. Circus is deze avond het thema voor ONDA en Jong ONDA, die onder leiding van Piet Melief- ste tal van circusoptredens zullen presenteren. Afwisselend is er ook entertainment van Kees en Arthur van Broekhoven. :a. Het Dorpshuis, Nieuw- en Sint Joosland, J.30 uur lei t- Jati Vayne Pianist Jan Vayne treedt op met het Rockoco Quartet. Zie ook de voorpagina van dit katern. Sint Jacobskerk, Vlissingen, 20.00 uur Maarten Altena Het Maarten Altena Ensemble geeft een con cert. Op het programma staan werken van compo nist/pianist Gor Fuhler. Zie elders op deze pagina. i. Kloveniersdoelen, Middelburg, 20.30 uur Tour staat zaterdagavond in het teken van de DJAX Old skool Hip Hop/Breakbeatz tour. Voor het voetlicht treden dj Alien, White Wolf, Stormtroepers, Caz One Breakdance Produc tion Crew en Scratchbattle met PWB Crew. 't Beest, Goes, 20.30 uur Vlanywave Ook zaterdagavond valt er heel watte beleven lijdens het Manywavefestival ter gelegenheid ran het 25-jarig bestaan van de Stichting Bro gum. Óp het programma staan The Sugar Beat Band, The NewOrpheans, Jackstreetband, Cross- head en de dj's Edwin en Bruno, za. Brogum, Zierikzee, 20.30 uur Qesïslava Zangeres Desislava Georgieva is gespeciali seerd in volksliederen in de Bulgaarse Shop- :-stijl. Zie elders op deze pagina. •za. Razzmatazz, Oost-Souburg,21.00 uur Clo, Milo Co )e groep Clo, Milo Co is zaterdagavond te leluisteren in Westdorpe. e band beweegt zich op het terrein van blue- (rassfolk, country en rythm blues. :a. Café De Gravin, Westdorpe, 22.00 uur CoffE Amazing BoHoveries presenteert C óf E. yoor de Tilburgse band C of E staat de muziek :entraal en het gezelschap schotelt het publiek oodzware, reetstrakke en superagressieve lummers voor. Hardcore van hoog niveau, i. BoHo, Bergen op Zoom, 22.00 uur Trio Animato let Zeeuws-Vlaamse Trio Animato geeft een oncert. |iesbeth Mielen (dwarsfluit), Jeröme van loecke (klarinet) en Paul Heesbeen (contrabas) bpelen werken van Monteverdi, Handel, Mo- part, C. Ph. E. Bach, Haydn, Schubert, Beetho- i, Moessorgski en Strauss. I'zo. Raadszaal stadhuis, Sluis, 11.00 uur ligd'Diz let trio Dig d'Diz geeft een jazzconcert. Ian Menu (baritonsax), Maarten van Grinten jitaar) en Jan Voogd (contrabas) laten impro- »atie en compositie in elkaar overvloeien, zo. Museum voor Zuid- en Noord-Beveland, 15.00 uur Kamermuziek heodora Gerarts (viool) en Manja Smits harp) spelen kamermuziek. jet concert gaat uit van de Stichting Kamermu- iek Zeeland. to. Theater Mondragon, Zierikzee, 15.00 uur JBrogum Be viering van het 25-jarig bestaan van de Btichting Brogum wordt zondag besloten. Be muziek komt voor rekening van de percus siegroep Tak'n Djola, het popkoor Blaaat.de lierikzeese band Nono Ego en Grupo Girasol. Jzo. Brogum, Zierikzee, 15.00 uur itïn Connection Zeeuwse band Latin Connection treedt op in de boorden van de Westerschelde. Strandpaviljoen Panta Rhei, Vlissingen, .00 uur essieband we Schuttershof Sessieband presen- ert zich. e formatie komt in de plaats van de Grandpa ick Sessieband die vijf jaar lang regelmatig op Jzondagmiddag te beluisteren was. :o. Café 't Schuttershof, Middelburg, 17 u. •armen iatsopera vanTatarstan met opera Carmen. eigenlijk tragische held in dit werk van de imponist George Bizet is de jonge soldaat José, die een onbezorgde toekomst voor heeft. Totdat Carmen ten tonele verschijnt. ook pagina 12. io. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur woensdag 25 november 1998 Twee befaamde Nederlandse muzikanten en componisten uit de hedendaagse muziek spelen zaterdagavond samen in de Kloveniersdoelen in Middelburg. Contrabassist Maarten Altena heeft zijn ensemble voor de gelegenheid uitgebreid met pianist Cor Fuhler. Van deze twee muzi kanten mag experimentele muziek worden verwacht die niet verzandt, maar helder en coherent blijft. door Ernst Jan Rozendaal Over nieuwe muziek bestaat nogal eens het misverstand dat het gaat om louter onnavolg bare en soms zelfs lelijke klan ken, zonder samenhang, en onbegrijpelijk. Het bekende vooroordeel eigenlijk, dat ook bestaat over moderne kunst: ik begrijp het niet, dus het zal wel nergens over gaan. Het zij n be weringen die nergens op slaan, waarmee niet is gezegd dat ze niet door sommige componis ten en musici in de hand wor den gewerkt. Altena en Fuhler horen niet tot die categorie. Hun muziek is modem, expe rimenteel, in veel gevallen een mix van improvisatie en com positie, en vooral: spannend. Geen van beiden wil het pu bliek afschrikken. „Muziek moet integriteit hebben en niet Russische liederen Twee Russische musici, bas zanger Sjeva Bogaterov en pia nist Yuri Serov, geven vandaag (woensdag) een concert. Zij vertolken liederen van Tsjai kowsky, Moessorgsky en Sjostakowitsj. Hetconcertis ge organiseerd door de Stichting Kamermuziek Zeeland. Sjeva Bogaterov studeerde in 1995 af voor zang aan het Rims- ky Korsakow Conservatorium in Sint-Petersburg. Sinds 1994 is hij solist in het Theater voor Opera en Ballet van dit conser vatorium. Yuri Serov is zeer populair in zijn geboorteland. Hij maakte twin tig cd's, geeft veel concerten, schrijft over muziek en organi seert grote concertevenemen ten in Sint-Petersburg en in het buitenland. Serov komt uit een zeer muzika le familie. Hij is de zoon van diri gent Edward Serov, die zeventig Ip's en cd's op zijn naam heeft staan en zijn tweelingbroer Alex is de baas van het Staatstheater in Novosibirsk. Sjeva Bogaterov en Yuri Serov, vandaag (woensdag) in de Klo veniersdoelen in Middelburg, 20.00 uur. vervelend worden", zei Fuhler twee jaar geleden in de Volks krant. „Anders haak ik af." Altena noemt zichzelf een lyri cus. Tegenover Bas Andries sen, auteur van het boek Tette- rettet, bekende hij: „Ik houd - en dat is tegenwoordig ontzet tend verdacht -van goede me lodische lijnen. Die kun je in allerlei gedaanten en op aller lei manieren lanceren. Ik ben bijvoorbeeld geen liefhebber van muziek die in blokken ge dacht is, van die zwaar gemon teerde werken die je nogal eens bij de Haagse School hoort. Anders gezegd, dat is niet iets wat ik zelf snel zal maken, al zijn er ook voorbeelden van dat soort stukken die ik wel goed vind. Ik neig naar meer melodisch materiaal. Dat zou je lyrisch kunnen noemen, po ëtisch. Ik ben ook gek op mooie gedichten." Oud en modern Het Maarten Altena Ensemble versmelt verschillende mu ziekstijlen van de twintigste eeuw. Traditie en avant-garde worden verweven; renaissan ce, barok, jazz, pop, improvi satie en zelfs theater worden tot een harmonisch geheel ge smeed. De samenstelling van het ensemble (stem, viool, con trabas, elektrische gitaar, blokfluit, klarinet/saxofoon, trombone, piano en slagwerk) geeft al aan dat oude en mo derne tradities zijn verenigd. De groep kan in principe alles spelen. Componisten als Ri- Contrabassist Maarten Altena: „Ik houd - en dat is tegenwoor dig ontzettend verdacht -van goede melodische lijnen." foto Tony Thijs kenmerk is in zijn eigen com posities: „Misschien wel een zoeken naar het tegelijkertijd aanwezig zijn van het grappi ge, mooie, droevige en intrige rende. En ook wel het interes sante, want er is niets tegen muziek die niet zozeer mooi maar in eerste instantie inte ressant is. Vernieuwing, of wat daarvoor door moet gaanont staat gewoon en komt zeker niet tot stand doordat iemand zegt: nu ga ik niets nieuws ma ken. Je hebt een idee, dat voer je uit. en later blijkt wel of het nieuw is. Ik denk dus absoluut niet voortdurend: is het wel vernieuwend wat ik doe? Ik ben gewoon met mijn eigen dingen bezig. Ik vraag me hoogstens af: zou het niet eens anders of op een andere ma nier kunnen?" Concert Maarten Altena Ensemble met Cor Fuhler, zaterdag 28 november Klo veniersdoelen Middel burg. Aanvang: 20.30 uur. chard Ayres, Gilius van Berge- ijk, Alison Isadora, Steve Martland en Martijn Padding schreven speciaal voor het Al tena Ensemble, maar op het repertoire staat ook werk van John Dowland, Eric Satie, Ed gar Varèse, David Byrne, Bri an Eno en John Zorn. Altena's voorliefde voor gedichten blijkt uit het feit dat hij twee maal een muzikaal program ma maakte rond poëzie van Remco Campert. Cor Fuhler is eveneens iemand die zich beweegt tussen geïm proviseerde en gecomponeer de muziek. De free jazz kon hem niet lang boeien, omdat het eerder een politiek pro gramma leek dan een muzika le stijl. Alles mocht in die mu ziek, aldus Fuhler, omdat de beoefenaars een heleboel niet konden. Hij is daarom aan het Sweelinck Conservatorium gaan studeren, om zoveel mo gelijk technieken tot zijn be schikking te hebben waaruit hij dan zou kunnen kiezen. Interessant Fuhler speelt piano, elektrisch orgel en synthesizer. In zijn composities probeert hij vaak geluiden te verwerken die met die instrumenten nooit eerder zijn gemaakt. Fuhler speelde met uiteenlopende groepen als de Instant Composers Pool van Misha Mengelberg, het Nieuw Ensemble en de punkgroep The Ex. In Tetterettet geeft Fuhler aan wat een typisch Musica Cordis Het programma, dat het Goese vocaal ensemble Musica Cordis zaterdagmiddag in de Middel burgse Koorkerk zingt, past per fect in wat het ensemble zich tot doel heeft gesteld: hetten geho re brengen van 'meerstemmige geestelijke en wereldlijke mu ziek, voornamelijk uit de Renais sance en Romantiek'. Het is on miskenbaar een concert met een thema. De niet te missen noemer heet Ave Maria. In de loop van de eeuwen hebben tal van componisten zich door het 'Wees Gegroet, Maria' van de aartsengel Gabriël laten inspi reren. Tien van deze zettingen brengt Musica Cordis tot klin ken. En wat thematisch een be perking zou kunnen zijn, wordt in stijlperioden een verruiming doordat er een selectie is ge maakt van Ave Maria's door de eeuwen heen. De gezongen composities omvatten werk uit vier eeuwen: Ave Maria's van Arcadelt (1505-1568) tot Bruck ner (1824-1896) en van Da Vitoria (1548-1611) tot Rachmaninov (1873-1943). Matthieu Meijs zorgt voor enkele bij het thema passende orgelintermezzi van een anoniem componist en van J.S.Bach. Musica Cordis, Koorkerk Mid delburg, zaterdag 16 uur. Pianist Cor Fuhler beweegt zich tussen geïmproviseerde en gecomponeerde muziek. door Gert Meijer The Offspring Het is al weer zo'n drieëneenhalf jaar geleden dat The Offspring met 'Self- Esteem' het ultieme anti-depressivum op muziek zette. Zelden zo'n vrolijk makend nummer gehoord, en de Ame rikaanse punkrockers scoorden er zelfs in Nederland een ferme hit mee. Smash, het album waarop 'Self-Es- teem' en ook de andere hit 'Come Out And Play' te vinden is, haalde wereld wijd een miljoenenverkoop wat a) voor een punkband ongekend is en b) de rest van de punkwereld tot ongekende ja loezie bracht. Mede als gevolg van de verlokkingen van een major label duurde het drie jaar alvorens The Offspring met een opvolger kwam en Ixnay On The Hom- bre viel bovendien flink tegen. Maar met Americana (Columbia/Sony Mu sic), het eei'ste album van de band waarmee ook in Europa de banden met Epitaph definitief verbroken zijn, is The Offsping weer op de weg terug. Oké, Americana is nog geen Smash, maar de energie en de frisheid, waar mee The Offspring te werk gaat is bijna als vanouds en voelt erg goed aan. Su perstrakke ritmes, prachtige riffjes en dito melodielijnen maken nummers als 'Have You Ever', de single 'Pretty Fly' (For A White Guy) en 'She's Got Issues' tot de meest aantrekkelijke in haar soort. Bovendien is er als vanouds de humor, zoals de cover van Morris Al berts meer dan twintig jaar oude werel dhit 'Feelings'. Seal Human Being (Warner Bros.) is het der de album van Seal in acht jaar tijd en da's geen overmatige productie voor ie mand die ooit de wereld best het een en ander te zeggen had. En een luisterend oor tegenover zich vond. Ik ben een beetje bang dat Seal zich met Human Being van de gemiddelde popliefheb ber gaat vervreemden. Er gebeurt niks dat hij al niet gedaan heeft, er staat geen echte hit op (het titelnummer mis schien, maar dat lijkt net teveel op Cra zy om echt bijzonder te zijn) en het net iets te gladde knoppenwerk van vaste producer Trevor Horn tenslotte maakt dat Human Being geen al te spannende indruk achterlaat. Metallica Garage Inc. (Vertigo/Mercury) is Me tallica's kerstcadeautje voor de fans. De platenmaatschappij noemt dit het meest unieke album in de zestien-jari ge loopbaan van de band, en dat is op vallend voor een cd waarop geen enkel eigen nummer staat. Als basis voor de dubbel-cd geldt de ep Garage Days Re- Revisited uit 1987. waarop Metallica onder meer Killing Joke en Danzig co verde. De band kreeg daarin zo'n aar digheid, dat het ook op de b-kantjes van singles veelal eigen versies van an dermans werk ging zetten. Ze zijn nu allemaal verzameld op de tweede cd, terwijl het eerste schijfje elf nieuw op genomen covers telt. Die cd laat zo'n beetje horen waar de invloeden van Metallica door de jaren heen vandaan kwamen en dat kan aardig variëren: oude rockers als Thin Lizzy, Lynyrd Sky nyrd en Blue Oyster Cult klinken in eerste instantie minder logisch dan echte hardrock-opa's als Thin Lizzy, Black Sabbath, Discharge en Diamond Head. En dat de band Nick Caves Lo verman opneemt zegt alles over de bre de smaak die de Amerikaanse metalgi- ganten vandaag de dag ontwikkeld hebben. Maar Bob Seger? Da's vanwe ge de tekst, verontschuldigt de band zich. Vooruit dan maar. Leah Andreone Alchemy (RCA/BMG), het tweede al bum van Leah Androne, klinkt een stukje harder en rauwer dan haar de buut Veiled. Bovendien is de dame in kwestie ook een muzikale veelvraat ge worden, want behalve rock gaat ze een portie funk of zelfs jazz ook niet uit de weg. Voeg daarbij de tamelijk eigenge reide teksten (Starstruck Bastard, Pom, Pretty Freak) en we mogen stel len dat Alchemy een stuk overtuigder klinkt dan Veiled. Heel volwassen vooral, ook al is er soms een aandoen lijke Cvndi Lauper-achtige naïviteit (Bow Down). Leah Androne wordt nogal eens vergeleken met Alanis Mo- rissette, maar eigenlijk doe je Androne daar mee te kort, zeker als je de recente albums van beiden vergelijkt. Want waar Morissette zich verstrikt in ver moeide rock zonder kop en staart klinkt Leah een stuk zelfverzekerder, feller, enthousiaster en sensueler. Na tuurlijk, Androne heeft ook geen mil joenenplaat in haar bagage maar dat zoiets veel vrijer voelt is op Alchemy goed te horen. De Bulgaarse zangeres Desislava Georgieva. Hoewel zij pas drieëntwintig is, kan de Bulgaarse zange res Desislava Georgieva bogen op een behoorlijke staat van dienst. Ze heeft zich toegelegd op het zingen van Bul gaarse volksliederen en maakt daarmee ook buiten haar vaderland zoveel furore dat ze anderhalf jaar geleden be sloot zich in Nederland te vestigen. „Ik wil de Bulgaarse cultuur populair maken in Europa." Zaterdag treedt zij met haar Desislavaband op in het folkcafé Razzmatazz in Oost-Souburg. door Ernstjan Rozendaal Desislava Georgieva is gebo ren in Pemik, waar ze opgroei de in een muzikale familie. Op zevenjarige leeftijd begon zij haar muzikale loopbaan bij het stedelijke cultuurhuis met zang en accordeon. Op haar veertiende werd zij toegelaten tot de befaamde Philip Koutov muziekopleiding in Kotel. In 1994 studeerde zij cum laude af in Bulgaarse zang met als tweede hoofdvak de tambura. Een jaar later trad ze toe tot het Staatsensemble Philip Koutov, waarvan ze binnen vijf maanden koorleidster werd. Ze volgde ook een oplei ding tot koordirigente en mu ziekdocente. Vanaf 1991 bezocht Desi Ge orgieva Nederland een aantal keren voor het geven van con certen, zowel in kleine clubs als in grote theaters. In mei 1997 besloot ze zich in Amster dam te vestigen. Ze richtte de Desislavaband op met daarin Eddy Thijssen op kaval (her dersfluit), Roelof Rosendal op gajd (doedelzak) en ud Arabi sche luit), zangeres Sylvie Ma- nojan die ook tambura (Bul gaarse bouzouka) speelt. Rob Kerkhoven op harmonie tam bura en René Gosse op tapan (Turkse trom) en tarambuka (vaastrom). Ze geeft ook work shops en privélessen in Bul gaarse zang en muziek. Minder populair „In Bulgarije kan ik niet zo veel voor de Bulgaarse muziek doen als in Nederland", zegt Georgieva. „De cultuur van de Balkan was vijftien jaar gele den nog erg populair maar dat is steeds minder geworden. Ik hoop nu buiten Bulgarije ge daan te krijgen dat die cultuur niet verloren gaat. Ik probeer de Bulgaarse muziek in Euro pa bekend en geliefd te maken. Ik denk niet dat ik in Neder land het contact met Bulgarije verlies. Drie keer per jaar ga ik voor lange periodes terug en dan stel ik me op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en de nieuwste groepen. Daarbij komt dat ik in Nederland voortdurend door vrienden word bijgepraat." De muziek en zang van Geor gieva is niet alleen typerend voor het westen van Bulgarije, waar ze zelf is geboren. „Tij dens een concert spelen we zo veel mogelijk stijlen uit Bulga rije. We willen de verschillen laten horen. Typerend voor el ke stijl zijn de gevai'ieerde rit mes, het ondex-scheid zit in de muzikale versiex'sels. Sommi ge gedeelten zing ik solo, ik zing duetten met Sylvie die ook uit Bulgarije komt en we gebi'uiken veel verschillende combinaties van de instru menten Het opvallendste en volgens menigeen mooiste onderdeel van het concei'tzijn de duetten tussen Georgieva en Manojan. Het zijn authentieke samen- zangen uit het West-Bulgaarse Shopluk. Georgieva: „Het zijn harde geluidsimpi'essies. Onze stemmen komen heel dicht bij elkaar. Het lijkt alsof er kerk klokken worden geluid." Concert: Desislava Geor gieva en de Desislavaband, zaterdag 28 nov. in Razz matazz in Oost-Souburg. Aanvang: 21 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 13