Woeff Woeff Wagner is absurd PZC Carmen, zo ongeveer de opera aller opera 's Culinair baken van Veere 12 Cécilia Meinders speelt solo voor kinderen 25 november t/m 1 december Alteklein Poppentheater Alteklein speelt enkele keren de Sinterklaasvoorstelling Piet ziet ze vliegen. Als Zwarte Piet de cadeautjes aan het inpakken is, leest hij hardop iets uit het toverboekje voor mevrouw de Heks en plotseling vliegen alle pakjes weg. Samen met Rat gaat Piet op zoek, Poppenspeelster en kunstenares Elles Hubers maakt zelf haar poppen en verhalen. wo. en za. Nobelpoort, Zierikzee, 14.30 uur Koninginnesoep Theater Terra speelt Koninginnesoep. Joep maakt een kijkdoos voor de verjaardag van zijn moeder. Die dag is zij de koningin van het huis.Voor kinderen vanaf 4 jaar. •wo. Zuidlandtheater, Terneuzen, 15.00 uur Arthur Umbgrovc Kleinkunstenaar Arthur Umbgrove brengt zijn programma Twee straten verder. Zijn derde programma behandelt het gevoel dat hel 'nooit hier', maar 'twee straten verder' altijd leuker is. wo. Stadsschouwburg, Middelburg, 20 u. PJïen en Bianca Plien en Bianca brengen hun cabaretprogram ma Changez. Plien van Bennekom en Bianca Krijgsman won nen zowel de jury- als de publieksprijs van Ca- meretten 1996 (uitverkocht). wo. 't Beest, Goes, 20.30 uur Sinterklaas Stichting Brogum begint de vierdaagse viering van het 25-jarig bestaan met de voorstelling Sinterklaas apart. Het clownsduo Verdubs, bestaande uit Henk Verhage en Raimo Dubelaar, laat, in samen werking met gitarist Albert de Vos. allerlei Sin terklaasperikelen de revue passeren. do. Brogum, Zierikzee, 16.00 uur Sassafras Het cabareteske blijspel Sassafras is op twee plaatsen te zien in Zeeland. Het verhaal speelt zich af in Amsterdam-Zuid. Bo Hemelrijk huurt een etage bij de waarzegs ter Madame Sassafras. Van en met Jos Brink. do. Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur di. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur Giselle Russisch Ballet St-Petersburg danst Giselle. De jachtopziener Hilarion en hertog Albrecht zijn alletwee verliefd op Giselle. Maar voordat ze met een van de twee kan trouwen, sterft G i- selle aan een zwak h3rt. do. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur Kees Torn Kees Torn speelt zijn programma Plek Zat. In zijn droomwereld is geen verkeer. Daar kan hij naar hartelust zijn eigen chaos creëren. Daar heeft hij de ruimte. do. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Tussen Ons Toneelvereniging Heer Hendrik speelt de ko medie Tussen Ons. Dit toneelstuk van Alan Ayckbourn draait om twee echtparen en een inwonende moeder. Ali Pankow regisseerde Hans Hüber, Ada de Fei- ter, Addie van de Walle, Theo Verbart en Riet van der Weyden. vr. en za. Heer Hendrikhuis, 's-Heer Hendriks kinderen, 20.00 uur Toneelclub De toneelclub van Colijnsplaatspeelt de dorps komedie Bie ons op 't durp. vr. Dorpshuis De Brug, Colijnsplaat, 20.00 uur Stuffed Puppet Stuffed Puppet Theatre speelt de voorstelling Molière. Acteur en poppenspeler Neville Tranter liet zich voor deze voorstelling, waarin heden en verleden doorelkaarlopen, inspireren door het werk van Molière en de tradities van de com media delf arte. vr Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Rouw past Elektra Het Noord Nederlands Toneel speelt Rouw past Elektra. Dit stuk van Eugène O'Neill uit 1931 is een mo derne versie van één van de oudste theatertek sten die we kennen, de Oresteia van Aischylos. vr. De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Slippers Het Middelburgs Theater speelt de laatste twee voorstellingen van Slippers. In dit blijspel van de hand van Alan Ayckbourn wil Ginny een andere relatie beëindigen, nu ze in Greg de ware liefde heeft gevonden. vr. en za. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur Woeff Woeff In het kader van de serie Nieuwe Theaterma kers speelt Drie Ons de voorstelling Woeff Woeff Wagner. Ongebruikelijk soort muziektheater. Zie elders op deze pagina. vr. 't Beest, Goes, 20.30 uur Jeugdmusical De Stichting Jeugdmusical Amsterdam speelt Sjakie en de chocoladefabriek. Musical naar het boek van Roald Dahl (uitver- kochtl. za.Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 uur King and I Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen speelt tweemal de musical The King and I. Deze vrolijke voorstelling van Rodgers en Ham- merstein gaat over een avontuurlijke Engelse gouvernante die de koning van Siam probeert te temmen. Met Linda Lepomme en Jef De- medts. za. 19 u. en zo. 14.30 u. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom Comedia Toneelgroep Comedia brengt het blijspel Lief de halfom half. Deze vlijmscherpe satire op hypocrisie van Alan Ayckbourn wordt in de regie van Victor van Swaay gespeeld door onder anderen Wiul- bert Gieske en Elle van Rijn. za. Ons Dorpshuis, Kruiningen, 20.00 uur Operette De Goese Operette Vereniging brengt voor de laatste keer de operette Die lustige Witwe. Men koos voor deze operette van Franz Lehar als eerbewijs aan deze componist die vijftig jaar geleden overleed. Gastsolisten zijn de so pranen Saskia Gerritsen uit Middelburg en Marjolein van Zonneveld uit Goes en de tenor Axel Everaert uit Brussel. Elke Laleman regis seerde en Hans Swinnen dirigeert. za. Den Dullaert. Hulst, 20.00 uur Bert Klunder Cabaretier Bert Klunder brengt zijn voorstel ling De Doorwerkers. Meester De Windt werkt al twintig jaar in het on derwijs. Dooreen merkwaardige samenloop van omstandigheden raakt hij plotseling over spannen. Kees Prins deed de regie. za. De Vossenkuil.Oud-Vossemeer, 20.15 uur Ockham's Scheermes De Zeeuwse Komedie brengt zaterdag en zon dag de laatste voorstellingen van Ockham's Scheermes. Dit toneelstuk van Titus Tiel Groenestege en Han Römer handelt over de ouder-kind-relatie. In deze voorstelling zijn vader en zoon, ge speeld doorRon Thiry en Henk Geelhoed, con fronterend aanwezig. De regie was in handen van Katinka van den Dool. za. 20.30 u„ zo. 15 u. Vestzakth., Vlissingen Muis en Leeuw Muis en Leeuw presenteren de Sinterklaas voorstelling Het Pakhuis. Ze zijn heel nieuwsgierig wat ze van de Sint zul len krijgen, want ze vinden van zichzelf dat ze heel erg lief zijn geweest. Ze besluiten om stie- kum te gaan kijken in het pakhuis waar de ca deautjes liggen. Josien de Graaf schreef de tekst en regisseerde Eric Holm als Muis, Peter Adriaanse als Leeuw en Heieen de Wolf in een gastrol. zo. Arsenaaltheater, Vlissingen, 14 en 16 uur Mevrouw K In het kader van de maandelijkse familiemati nee van Rijn en Trijn speelt Cécilia Meinders (bekend als Trijn) een try-out van de voorstel ling Mevrouw K leert vliegen. Zie elders op deze pagina. zo. Multi Functioneel Centrum, Zierikzee, 15.00 uur Robert Long Robert Long brengt zijn show Meer dan ooit. Robert Long zingt nieuwe en oude liedjes. di. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Chippendales The Chippendales brengen een nieuwe show. De gespierde helden komen met dans, zang, body en erotiek. di. De Maagd, Bergen op Zoom, 20,15 uur ■af woensdag 25 november 1998 Het markante aan de Tilburgse theatergroep Drie Ons, die zich voornamelijk in het circuit van de kleine zalen be weegt, is dat de makers niet voortkomen uit de traditione le toneelwereld, maar verschillende kunstzinnige disci plines vertegenwoordigen. Artistiek leider René Jagers (50) volgde ooit een opleiding in de beeldende kunst - al voelt hij zich nu meer regisseur - en wordt terzijde gestaan door de componist Jacques Palinckx en de choreograaf Ives Thuwis. Jagers richtte het gezelschap in 1985 op on der de naam Ons, maar nu sinds kort Jacques en Ives hun artistieke steentje structureel bijdragen, is daar het voor voegsel Drie aan toegevoegd. Onder die noemer werd de eerste produktie Woeff Woeff Wagner op de planken gezet. door Frans DoeSeman „Eén van onze doelstellingen is theater te maken wat de grenzen van ver-schillende dis ciplines overstijgt, in de hoop spannende nieuwe dingen te ontdekken. Woeff Woeff Wag ner is dan ook een stuk voor mensen die van avontuur hou den. Je wordt van links naar rechts gesmeten en moet zelf een soort puzzel door de voor stelling heen leggen", ver klaart René Jagers, die vanaf de tweede rij Jacques Palinckx begeleidde bij diens eerste avondvullende regie, waarbij de nadruk ligt op de vermen ging van toneel en muziek. Palinckx droeg het idee aan, dat gebaseerd is op het boekje Woeff, woeff of wie vennoord- de Richard Wagner van de van oorsprong Poolse wiskundige Stefan Themerson, die naar Engeland uitweek. Hij is een tijdgenoot van Alfred Jarry (schrijver van het toneelstuk Ubu-roï) en moet onder de ab surdisten aan het begin van deze eeuw geplaatst worden. „Jacques is zeer geboeid door Scène uit de voorstelling Woeff Woeff Wagner, met op de voorgrond Rafaël Troch en op de ach tergrond cellist Frans Grapperhaus (links) en Rob van Gestel. foto Joep Lennarts voor een vlammend avondje uit: een onafhankelijke, ver leidelijke vrouw, liefde, jaloe zie en moord en dat alles in een - voor de tijd van ontstaan - nog ongebruikelijke maat schappelijke setting en met muziek, die van begin tot eind flitst en bruist. Het zag er indertijd niet naar uit, dat Carmen onvervaard de wereld zou veroveren. Het 'ge goede' Parijse-premièrepu- bliek reageerde maar zuinigjes op de ongeneerd erotiserende verschijning van Carmen en het gegeven, dat er in de opera geen maatschapplijk aan vaardbaarpersoon voorkwam - daar kon men zich met echt genote met goed fatsoen toch eigenlijk niet laten zien. Nieuwlichterij was het, maar aan de onweerstaanbare mu ziek was het aanvankelijk te danken dat de opera belang stelling bleef trekken. Katalysator Don Josë is aan het begin een jongen met een onbezorgde toekomst en aan het eind een moordenaax-. Hij is de tragi sche figuur in het voorbeeldige libretto van Henri Meilhac en Ludovic Halévy, maar femme fatale Carmen is de katalysa tor van het drama dat zich in de opera tussen haar, José en de stierenvechter Escamillo ontwikkelt.De Staatsopera van Tatarstan wordt gerekend tot de belangrijke gezelschap pen uit de Russische federatie. De afgelopen vijf jaar is het verschillende keren in Neder land op toux-nee geweest. Deze novembermaand voert de club Carmen zestien keer uit. De Middelburgse voox-stelling is de voorlaatste in de reeks, die maandag in Amsterdam wordt besloten. Het koor en orkest worden aangevuld met solis ten uit het Bolshoi- en het Ki rov-theater. Vanavond - woensdag - wordt de voorstel ling in de Stadsschouwburg ingeleid door operakenner Hans Pot (19.30 uur). Opera Carmen van Bizet, zondag Stadsschouwburg Middelburg, 20 u. de absurdisten en met name door dit boek, dat over de logi ca en de orxlogica gaat en daar ook een voorbeeld van is. Het verhaal steekt betrekkelijk onlogisch in elkaaxx Hij vond het een leuk boek, omdat hij toen hij aan het eind was niet meer wist wat er in het begin had gestaan. De tekenen daax-- van ziet men in de voox-stelling terug." „De ik-figuur in het stuk ont moet ene Metaphrastes en ge zamenlijk komen ze in eeix avontuur terecht, waarbij ze beschuldigd worden van moox-d. op Richard Wagnex: Die moord hebben ze natuurlijk niet gepleegd, maar het leidt uiteindelijk toch tot hun ver oordeling. In dat proces gaat het niet zozeer om de daad- wexkelijke feiten, maar om de politieke situatie van dat mo ment. Dat is in het koit het ver haaltje, maar daar moet men zich ook weer niet te veel op vastpinnen." „De zoektocht die wij onder nemen, hopen we zo interes sant te brengen, dat het pu bliek daaiin meegaat. Ik vind het zelf heel spannend om in voorstellingen de x-uimte te kri jgen om mee te denken en te coxnbinex-en. Er wordt in dit geval een duidelijk thema ge poneerd over logica en onlogi- ca en hoe dat samenhangt. Het gaat ook over waarheid en of er eigenlijk wel één waarheid bestaat. Er wordt vex-wezen naar de huidige politieke situ atie, waaxin mensen met zeer goede redenen allemaal ver- schillende opvattingen naast elkaar kunnen leggen en het heel moeilijk is daar een keuze uit te maken en te zeggen: die mening is meer waar dan de andere." „Dat bos aan waarheden, die iedereen tegenwoordig ook nog kan bewijzen aan de hand van statistieken, zie ik als een zeer hedendaagse problema tiek. Ik vind het spannend als dat een keer niet vanuit de rea- liteit, maar vanuit het absur disme aan de orde wordt ge steld. Doordat hij wiskundige was, weet Themerson dat heel goed te funderen. Het is voor hem ook een puzzeltocht ge weest." Titel „Het Woeff Woeff in de titel heeft te maken met een rede- nering van de ik-figuur over de mate waax-in hij het cen- trum van de wex-eld is. Hij komt tot de conclusie dat zelfs de kleinste hond begrijpt dat de 'ik' altijd het centrum van de wereld vormt. Vanaf dat moment loopt dat hondenver- haal als een rode draad door de voorstelling. De regisseur heeft dat nog eens versterkt met een aantal verwijzingen naar de Natte Neuzen Show." „Er worden in het stuk twee brieven voorgelezen van de fi losoof Friedrich Nietzsche, waarin zijn omkeer ten aan zien van Wagnex- duidelijk wordt. In de ene adoreert hij de componist, maar op latere leeftijd is hij 180 graden ge draaid. Dat sluit aan op de wendingen die voortdux-end in het verhaal van Themex-son plaatsvinden. Hij vex-telt ook dat Wagner niet is ovex-leden op de datum die daarvoor staat, maar dat hij pas over lijdt op het moment dat je hem geestelijk vermoordt. Dus zo vallen de dingen in elkaar. Het is een absurdistische voorstel ling." Het stuk wordt gespeeld door Rob van Gestel, die tevens ko- perinstrumenten hanteert, Rafaël Troch, die onder meer meewerkte aan voorstellingen van het gezelschap Mug met de Gouden Tand, en de cellist Frans Grappex'haus, die in kleine scènes ook wel eens wat mag zeggen. „Er vinden vrij veel rolwisse lingen plaats tussen de spe lers", waarschuwt René Ja gers, „Het is een andere presentatievorm dan de klas- siek-dramatische opzet. Maar er is genoeg te zien en te hox'en. Jacques is niet voor niets com ponist en heeft op een hele mooie manier de muziek ver- werkt." Verwachting „De beste instelling om aan deze voorstelling te beginnen, is door zonder verwachtingen of vooroordelen de zaal binnen te stappen en het stuk gewoon op j e af te laten komen. Ik denk dat het funest is als je vanaf het eerste woord probeert de ge- dachtengang te volgen. Je moet de voorstelling als totaal ex-varen, de combinatie van muziek, beeld en tekst, waax-- bij de tekst ook vaak een vorm is. Je moet er van kunnen ge nieten zonder er één woox-d van begrepen te hebben, zoals bij een dansvoorstelling." „De reacties van het publiek zijn totaal verschillend. Als je er niet in mee kunt gaan, haak je af en vind je het waax-schijn- lijk verschrikkelijk. Kan je dat wel, dan liggen dë mensen on der de bank van het lachen. Die extremen zien we bij elke voorstelling. Ze scheiden de zaal in twee kampen." Woeff Woeff Wagner is vrij dagavond te zien in 't Beest in Goes, aanvang 20.30 uur. Auberge De Campveerse Toren behoort met het Stadhuis en de Grote Kerk tot het rijtje monumenten van Veere, Hun ouderdom dwingt respect af, maar er hechten ook negatieve kantjes aan. Rien van Reems Het moet een enorme klus zijn om de authenticiteit van een oude her berg als De Campveerse Toren te bewaren en tegelijk te voldoen aan de eisen die gasten en keuringsin stanties stellen aan een modern ho- tel-restaurantbedrij fNiet ieder een heeft'begrip voor zo'n moeilijke situatie en er is dan ook wel eens schamper gedaan over toeganke lijkheid en zitcomfort. Er staan evenwel mooie dingen tegenover. Zo zijn de keuken en de hotelka mers uiterst modern ingericht. Omclat de eeuwenoude voordeur altijd gastvrij dient open te staan, is een moderne glazen tussendeur als windscherm geplaatst, toegang gevend tot de wenteltrap met uitge sleten blauwstenen treden waar langs tal van beroemde en befaam de lieden ons in een ver vex'leden zijn voorgegaan. Het restaui-ant be slaat het grootste deel van de ver dieping. Tussen de hoge zoldering met immens dikke balken en de houten vloer van planken hangt een sfeer van onvergankelijkheid. Onvergankelijk lijkt op het eerste gezicht ook de kaart omdat ingredi ënten als oesters, tarbot, kreeft, zwezerik en ganzenlever net als de schilderijen van Veerse 'meesters' als Vaarzon Morel aan de wand rondom, zo'n beetje tot het interi eur zijn gaan behoren. Maar wie verder kijkt ziet toch voorbeelden van speelse variatie. Auberge De Campveerse Toren Kaai 2 4351 AA Veere Tel. 0118-501291 Fax. 0118-501695 Gesloten: maandag en dinsdag Keuken open: 12 tot 14.30 en 18 tot 21.30 uur Creditcards: Visa, Amex, Eurocard en Diners Club Rolstoel: moeilijk door trap, maar hulpvaardigheid is groot Kinderen: kindermenuutje met keuzemogelijkheden De ober dié enthousiast vertelt over de wijnen en blij is dat de bouwers klaar zijn met het isoleren van het dak zodat die roxnmelige steigers weg kunnen, ziet met mij een een zaam zeiljacht onder Blitse vlag De Campveerse Toren, het culinaire baken van Veere, ronden en de stadshaven binnëntuffen. „Aha"', zegt hij, „dat is de Petrus, die kan ik al vast wel noteren voor een tafel vanavond." En dat brengt ons weer op de wijn, want Chateau Petrus, onbetaalba re Bordeaux voor gewone stervelin gen, sieit de opzienbarende kaait en is niet eens de duurste. Dat is een Boui-gogne, de legendarische Ro- manée Conti van de zeer kleine wijngaard w'aar prins' Conti en Ma dame De Pompadour om hebben gebakkeleid en die De Campveerse Toren u voor ƒ.2950,- (per fles) in schenkt. Mijn halfje Pouilly Fumé van Bert hier steekt daar met 35,- schril bij af maar smaakt uitste kend bij voor- en hoofdgerecht uit het 'MenuduMarehé', het dagelijks wisselende menu, samengesteld naai- marktaanbod en dus seizoen- gebondenmag je denken. Drie gan gen kosten 69,50 en vier gangen 92,50. Dat lijkt veel, maar bedie- ningsgeld is inbegrepen. Rogvleugel De chef maakt deze dag als voorge recht licht gegrilde St. Jacobsschel- pen met een garnituur van diverse slasoorten en komkommer en een sausje op basis van tomaat, zacht van smaak en heel puux'. 1-Iet. hoofd gerecht is een gepocheerde rogvleu gel op een bedje van gestoofde prei, vergezeld van knapperige linten, wortel en courgette, een heerlijkro- raige aai'dappelmousseline en saus van grovemosterd die een lichtzure toets heeft. Het nagerecht blijkt minder seizoengebonden dan ik had verwacht: gegratineerd fruit met onder andere frambozen en bramen, In deze donkere dagen serveert De Campveerse Toren uiteraard wild, voor een deel geschoten door de jacht van de heer Van Cranenbux-gh, de vader/schoonvader van gast- echtpaar Trijntje en Ton Kroese: wilde eendenborst en hazenxTigfilet (beide 49,50) en gebraden fazant en hertenbout en 'Tableau' van wild met. bospaddenstoelen (alle ƒ52,50). In vorige seizoenen stonden Verdi en Puccini in het brand punt van de belangstelling. Deze keer komen liefhebbers van Bizet als operacomponist goed aan hun trekken. Twee van de vier Oosteuropese operaprodukties, die in het lo pende seizoen in Middelburg verschijnen, komen van zijn hand. Eind september was het met 'De Parelvissers' een van de spaarzaam op de planken gebrachte werken, zon dag biedt de Stadsschouwburg onderdak aan een van de toppers uit de operahuizen: Carmen, zo ongeveer de opera aller opera's. Voor de uitvoering tekent de Staatsopera van het Russische Tartarstan. door Kees Cijsouw Carmen, 'een hartstochtenjke opera' afficheert het gezel schap. En hoe de uitvoering zelf ook uitpakt, duidelijk is dat men de essentie van het werk in ieder geval niet heeft gemist. 'Femme fatale of femi niste avant la lettx-e?' waagt het gezelschap en het ant- woordis duidelijk: allebei. Dat het werk in de 120 jaar na zijn première in Parijs heeft ont wikkeld tot een van de meest gespeelde opera's aller tijden, hoeft geen veibazing te wek ken. Ze biedt alle elementen Carmen, femme fatale en feministe, foto Maarten Brinkgreve i li Cécilia Meinders ('Trijn' van het duo Rijn en Trijn) wilde j graag eens een solo-voorstelling voor kinderen maken. Samen met regisseuze Hilde Cromheecke bewerkte ze he l prentenboek 'Mevrouw Meier en de Merel' van de Zwitsei Wolf Erlbruch tot de familievoorstelling 'Mevrouw K leer vliegen'. De voorstelling, waarin Meinders zowel de rol van vertelster op zich neemt als de verschillende typetjes1 speelt, is speciaal bestemd voor kinderen van vier tot ach jaar. door Mariëtte Hitzert Het verhaal gaat over me vrouw K met haar grote hoofd vol zorgen. Over de taait die ze wil gaan bakken of de vliegtui gen die misschien uit de lucht zullen vallen. Haar tegenpool is meneer K, die houdt van zin gen, lachen en lekker eten. De kraai Krox die mevrouw K op een dag vindt, verandert haar leven voorgoed. Soms kruipt Meinders in de huid van een van haar hoofd personen. Andere keren maakt ze poppetjes van hen die ze ter plekke uit een aardappel schilt. Stampen Tijdens try-outs op basisscho len mex'kte Meinders dat de jonge bezoekextjes enthousi ast reageren. Hier en daar pas te ze de voorstelling zelfs aan om de kinderen meer gelegen heid te geven om mee te doen. „Ze stampen bij voox-beeldmee met hun voeten als ik voedsel ga zoeken voor de kraai, zoda f de wormpjes uit de grond ko- s men. Daar moet ik op reage- j ren. En ik moet weer een eind s maken aan het stampen, an- f ders gaan ze er de rest van de voorstelling mee door." Dat de voorstelling een duide lijker slot moest ki'ijgen, ont- dekte ze ook tijdens de voor- vertoningen. „Ik wilde van h< 2 beginbeeld, een vertelster die aardappelen aan het schillen is, ook het eindbeeld maken. Maar jonge kinderen snappei c niet dat de voox-stelling daar- c mee afgelopen is. Ze blijven kijken. Dan kun je ze naar hui f sturen. Maar ik heb besloten om het einde duidelijker te l maken." De voorstelling gaat begin 1999 officieel in première. s Mevrouw K leert vliegen (voorvertoning), zondag middag in het MFC in Zie rikzee (lokaal 14), aanvang 15.00 uur. Cécilia Meinders in Mevrouw K leert vliegen. foto Pieter Honhofj t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 12