Spanje schittert in de Nieuwe Kerk Christo geeft bomen persoonlijkheid PZC Rijksmuseum viert 200-jarig bestaan kunst cultuur 16 vrijdag 20 november 1998 Op 31 mei 1800 opende de 'Na tionale Konst-Gallerij' haar deuren in acht zalen van de weste lij ke vleugel van Huis tenBoschin Den Haag. De nationale kunstcol lectie groeide als kool en kreeg na omzwei*vingen in het Paleis op de Dam en het Trippenhuis in 1885 tenslotte een definitief onderko men in het huidige Rijksmuseum. Om het 200-jarig bestaan te vieren organiseert dit museum in 2000 de tentoonstelling 'De Glorie van de Gouden Eeuw'. De expositie zal 100 topstukken uit de eigen col lectie en 100 bruiklenen uit musea elders in de wereld omvatten. Hoofddirecteur Ronald de Leeuw maakte gisteren bekend.dat Rem- brandts 'Nachtwacht' op de expo sitie in elk geval een centrale plaats krijgt. Van onze grootste schilder uit de 17e eeuw zijn in to taal 13 schilderijen te zien, waar onder ook 'De Anatomische les van prof. Tulp' uit het Maurits- huis. Tijdens 'De Glorie van de Gouden Eeuw' zijn van 15 april tot en met 17 september 2000 ook zeven schilderijen Frans Hals, vijf van Ruysdael en drie van Vermeer te zien. Verder keren belangrijke schilderijen van Gerard ter Borch en Pieter Saenredam tijdelijk uit het buitenland terug. Beelden In de Republiek der Zeven Ver enigde Nederlanden stond echter niet alleen de schilderkunst op uitzonderlijk hoog niveau. Om dat te illustreren worden op de ten toonstelling ook beelden van Ver hulst en Quellinus, topstukken van zilver, Delfts aardewerk, meu bels, prenten en tekeningen ge toond. Het Rijksmuseum rekent op vele honderdduizenden bezoe kers en zal in maart 1999 speciale maatregelen bekend maken over langere openingstijden, toegangs prijzen en voorverkoop. Het startschot van het jubileum- - jaar klinkt op 11 december 1999 bij de opening van de winterten toonstelling 'Amsterdams goud en zilver'. Aan de hand van vijfhon derd pronkstukken geeft deze ex positie tot en met 26 maart 2000 een overzicht van de ontwikkeling II van de Amsterdamse goud- en zil verproductie van de 16de tot de 20ste eeuw. Verhuizing i In 1809 verhuisden de voormalige stadhouderlijke kunstcollecties - op bevel van de Franse koning Lo- dewijk Napoleon naar het Paleis op de Dam. Ze werden daar ver enigd met de schilderijen van de gemeente Amsterdam, waaronder Rembrandts Nachtwacht. 'Het Koninklijk Museum' was tot de verhuizing naar het Trippenhuis in 1817 gevestigd op de bovenver dieping van het voormalige stad huis. Lodewijk Napoleons bewind duurde van 1806 tot 1810 zodat zijn invloed op de Nederlandse sa menleving van korte duur is ge weest. Als initiatiefnemer van de Koninklijke Bibliotheek en 'Het Koninklijk Museum' liet hij op cultureel vlak echter belangrijke sporen na. Tijdens het jubileum jaar krijgt de koning van 8 januari tot en met 25 juni een eerbetoon op de tentoonstelling 'Een Konink lijk Museum'. Het Rijksmuseum zal in 2000 ook lezingen, congres sen en speciale avonden organise ren en viert op 31 mei van dat jaar met een groot feest dat die dag op de kop af twee eeuwen geleden de 'Nationale Konst-Gallerij' open- ging. GPD Tijdens de Tachtigjarige Oorlog kwam ook de rooms- katholieke Nieuwe Kerk in protestantse handen. In de kerk zijn de komende maanden voor de expositie Schittering van Spanje driehonderd kunst- en cultuurschatten uit de zeer katholieke Spaanse Gouden Eeuw bijeengebracht. Juan Fernandez: Stilleven met druiven. Vierhonderd jaar na de dood van Filips n, de gehate tegenstander van 'onze' Vader des Vaderlands Willem de Zwijger, verrast het kaalgeslagen protestantse godshuis als volmaakte plek om de schoonheid van de eeuwenoude rooms-katholieke relieken, heiligenbeelden, kazuifels en Madonna's te tonen. De expositie Schittering van Spanje kwam tot stand in eendrachtige sa menwerking tussen de Stichting Projec ten De Nieuwe Kerk en de Spaanse minis teries van buitenlandse zaken en cultuur. Het lukte de samenstellers voor deze gele genheid eenmalig een schat aan religieuze voorwerpen, boeken, meubelen, kaarten, muziekinstrumenten en meesterwerken van befaamde schilders als El Greco, Velazquez, Zurbaran en Murillo uit de be langrijkste Spaanse musea, het Rijksmu seum en de Hermitage bijeen te brengen. Bezoekers die Spaanse paleizen van bin nen kennen, zullen zich bij hun rondgang langs de achter glas geëxposeerde, fraai uitgelichte werken de schemerige koele gangen van zo'n paleis herinneren terwijl buiten de brandende zon wachtte. Het Amsterdamse architectenbureau Jowa vond voor dit sfeervolle ontwerp inspira tie in het grotendeels verdwenen konink lijke onderkomen Buen Retiro aan de i'and van Madrid. De Nederlandse exposities ter herden king van de Vrede van Münster, die in 1648 een eind maakte aan de lange strijd van Spanje tegen de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, hadden dit jaar vooral een 'vaderlandse' invalshoek. Dat was begrijpelijk omdat de Tachtigjarige Oorlog nu eenmaal de geboorte van het huidige Nederland markeerde. Gevoed door nationalistische sentimen ten over onze heldhaftige strijd tegen de Spaanse onderdrukking, is opeenvolgen de generaties schoolkinderen kennis over de Gouden Eeuw van onze voormalige te genstanders echter systematisch onthou den. W apengekletter Wie wil kan zijn gebrek aan kennis nu uit puttend aanvullen. Schittering van Span je en de fraaie catalogus van uitgeverij Waanders presenteren een historisch pa norama waarin het wapengekletter uit die periode terecht een keer vrijwel geen aandacht krijgt. De schijnwerpers zijn volledig gericht op de bloei van weten schap, hofleven, muziek, literatuur, thea ter, religie, schilderkunst en andere niet- militaire aspecten van de Spaanse be schaving uit de eerste helft van de 17 de eeuw. Aanvangsjaar van de expositie is het ein de van het bewind van Filips II, de diep vrome vorst die zich in 1598 naar zijn Es- corial-paleis liet transporteren om te sterven, Omringd door relikwieën, met zicht op het altaar van de kerk, pijnigde hij zich op zijn sterfbed het hoofd of hij voldoende gedaan had voor God. Volgens de bronnen vroeg hij zich ook af waarom zijn door God uitverkoren volk door zulke tegenslagen werd getroffen. Hij liet een imperium na dat groter was dan ooit, maar waar de tekenen van ver val al duidelijk zichtbaar waren. De on derdrukking van de opstand in de Neder- De Amerikaanse kunstenaar Christo (63) en zijn echtgenote Jeanne-Claude (63) tonen vanaf morgen (zaterdag) hun nieuwste project Wrapped Trees aan het publiek. De vooralsnog 170 bomen, die met een grijze stof worden omhuld, staan in het Berower Park in Riehen, een Zwitsers dorp tegen de Duitse grens bij Bazel. De verpakte bomen zijn tot half januari te bezichtigen. De autoriteiten van Riehen houden rekening met een half miljoen bezoekers. Diego Velazquez: Infante Margaretha. landen was in 1598 verder weg dan ooit, Spanje werd getroffen door hardnekkige pestepidemieën en de bodem van de schatkist raake langzaam leeg. In de eerste zaal hangt een schilderij van zijn opvolger Filips III van de hand van Juan Pantoja de la Cruz uit 1606. In te genstelling tot zijn vader had Filips III geen interesse en aanleg voor staatsza ken. Die liet hij over aan de hertog van Le- rma, terwijl hij zich met zijn vrouw Mar garetha van Oostenrijk op kosten van de staatskas in weelde baadde. Zijn bewind steedde zij n leven aan de aankoop van 8 0 0 schilderij en van de grootste Spaanse kun stenaars voor zijn nieuwe buitenpaleis Buen Retiro en voorzag hofschilder Vela zquez rijkelijk van opdrachten. Ook vond hij lange dagen vertier tijdens jachtpar tijen, grote feesten en theatervoorstellin gen. De kerk en adel manifesteerden zich in deze periode als mecenas voor talloze kunstenaars. Als uitverkoren rooms-katholieke natie hielden de machthebbers in de eerste helft van de 17e eeuw hardnekkig de schone schi j n opHet resultaat was onder meer de productie van de beelden van heiligen als Teresa van Avila en Bruno die nu in de Nieuwe Kerk uittorenen boven een beeld van een schrikbarend levensecht bebloed Christus-beeld van Gregario Fernandez. Dat de bevolking intussen tot armoede verviel, is een schrijnend gevolg dat ook aan de schoonheid van kunst en cultuur in de Spaanse Gouden Eeuw geen afbreuk doet. Fran^oise Ledeboer Z Expositie: Schittering van Spanje 1598-1648- p, Nieuwe Kerk (Dam, Amsterdam), t/m. 8 maan ij 1999. Dagelijks geopend van 10 tot 18 uur en op donderdag van 10 tot 22 uur. Eerste Kerstdag en nieuwjaarsdag is de expositie gesloten. Ca- t talogus f 55,- (paperback), 85,- gebondenJ, Uitgeverij Waanders. Met Wrapped Trees gaat een voor Christo reeds 30 jaar gekoesterde droom in vervulling. De overheden van Parijs en St. Louis (VS) gaven hem in '68 en '69 geen toestemming voor dergelijke projecten. Zo wilde de kunstenaar alle 330 bomen langs de Avenue des Champs Elysées inpakken. Dit werd verboden uit veiligheidsoverwegingen, Parijs was dat jaar immers het toneel van studentenrel len. Riehen gaf betrekkelijk snel toestem ming. „We zijn dolblij dat we na zoveel jaren dit project eindelijk kunnen realise ren", aldus Jeanne-Claude donderdag in Riehen. „Het komt rechtstreeks uit ons hart en uit ons hoofd. U moet Wrapped Trees louter als kunstwerk beschouwen. Het gaat ons om het plezier en de schoon heid ervan. Het heeft verder geen enkel doel, het heeft geen boodschap. Het is en kel kunst, en we hopen dat de bezoekers ervan genieten." Ter voorbereiding bezocht het echtpaar vele malen Japan, waar de techniek van het boomverpakken al sinds mensenheu genis bestaat. Op deze manier worden ou de en kwetsbare bomen beschermd tegen zware sneeuw- en ijslast. Christo: „De Ja panners gebruiken hiervoor uiteenlopen de soorten stof. En daarvan zetten wij er hier in." De doeken geven de bomen elk moment van de dag een andere aanblik, ze verkleuren al naar gelang de hoeveelheid zonlicht en wuiven mee met de wind. „El ke boom heeft een eigen persoonlijkheid", aldus Christo, „net als de kinderen die er omheen lopen." De vorm van elke afzon derlijke boom dicteerde de wijze van ver pakken. Zoals altijd betalen Christo en Jeanne- Claude ook dit project uit eigen middelen. „We willen ook geen sponsors. Op deze De ingepakte bomen van Christo bij het Zwitserse Riehen, die met ingang van vandaag (vrijdag) kunnen worden bezichtigd. foto Erwin Zbinden manier blijven we volledig onafhanke lijk." Het benodigde geld is afkomstig uit de opbrengsten van hun studietekeningen en foto's. Hoeveel het project in Riehen kost, wilden zij niet vertellen. In het dorp zijn winkels ingericht, waar gesigneerde en ongesigneerde reproducties te koop zijn. Verpakkers Christo heeft 390 mensen in dienst, onder wie tachtig boom verpakkers en 310 toe zichthouders. Van de polyester stof, die speciaal voor dit doel is gefabriceerd, is 55.000 vierkante meter nodig. De doeken worden met bruine koorden (tótaal beno digde lengte is 23 kilometer) aan de bo men bevestigd. De toegang tot het bomen- park is gratis. In het Beyeler Museum, pal naast de boomsculpturen, is tot 5 april 1999 de aan Wrapped Trees verwante tentoonstelling The Magic of Trees te aanschouwen. De expositie omvat 120 gi'otendeels in bruik leen gegeven topkunstwerken uit de hele wereld. Hoogtepunten zij n De Zaaier van Vincent van Gogh en De Rode Boom van Piet Mondriaan. Ook hangt er werk van onder anderen Bonnard, Cézanne, Monet, Braque, Klimt, Ernst, Picasso, Munch en Giacometti, en van contemporaine mees ters als Kiefer, Lichtenstein, Tinguely. Wie het museum wil bezoeken wordt aan geraden toegangskaarten te reserveren bij het Beyeler Museum. Er kunnen maxi maal 3000 mensen per dag naar binnen. Jaap Timmers Gaspar de Grayer: Filips IV met page. werd een periode dat de zilverstroom uit de koloniën in Midden- en Zuid-Amerika terugliep, de schulden van de kroon ble ven stijgen, de productie en export inzak ten en de onvrede onder de bevolking toe nam. Cervantes vond in deze penibele situatie de volmaakte inspiratiebron voor Don Quichot, zijn roman over de dolende rid der die met zijn kameraad Sancho Panza door Spanje trok en overal op hypocrisie en bedrog stuitte. In 1605 kwam het eerste deel uit en het boek werd meteen een groot succes. Het verhaal gaat dat Filips III eens vanuit een raam een student buiten bul derend van het lachen een boek zag lezen. Zijn reactie: „Die moet krankzinnig zijn, of hij leest Don Quichot." Zodra de 16-jarige Filips IV in 1621 aan de macht kwam stelde zijn vertrouweling de graaf van Olivares een hervormings commissie aan die versoberingsrichtlij nen gaf. Toen prins Karei van Wales in 1623 naar Spanje kwam om te onderhan delen over een huwelijk met Maria, de zuster van Filips,werden echter vijf maanden achtereen feestelijkheden geor ganiseerd en verdwenen alle goede voor nemens als sneeuw voor de zon. De koning zou sterven in 1665. Hij be-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 16