Mr. Dynamite is één brok muziekhistorie Eindelijk het volle pond voor Toer van Schayk Documentary Festival zit krapper in jas Klein en fel als Napoleon James Brown in Den Haag kunst cultuur 15 vrijdag 20 november 1998 De laatste keer dat James Brown in Nederland optrad, was in 1995 op het North Sea Jazz Festival. Zijn komst had, gezien zijn leeftijd, een bijzondere aantrekkingskracht: het zou wel eens de laatste keer kunnen zijn, dat 'The Godfather of soul' zich op een Nederlands podium zou tonen. Inmiddels is gebleken, dat 'Mr. Dynamite' (65) geenszins van plan is om in alle rust van zijn verdiende miljoenen te gaan genieten. Zo gaf hij eerder dit jaar met veel succes concerten in Schotland. Na afloop liet 'The hardest working man in showbusiness' weten: „Ik kom hier graag nog een keer terug. Al was het maar om mijn belofte, een volgende keer in een kilt op te treden, waar te maken". Zondagavond treedt hij op in de Haagse Statenhal. Misschien moet hem bij aankomst op Schiphol een paar klompen worden aan geboden, zodat de ooit straatarme, in het diepe zuiden van Amerika geboren entertainer een stukje Nederlandse folklore kan integreren in zijn show. Zijn huidige concertreeks heeft ove rigens niets aan vitaliteit ingeboet, zo bleek tij dens zijn optreden in het Clyde Auditorium van Glasgow. Gesteund door twaalf begelei ders - The Soul Generals - achtergrondzange ressen en dansers, dwong hij bewondering af. Natuurlijk kent Brown, net zoals bijvoorbeeld Frank Sinatra, de fysieke grenzen, die hem door zijn ouderdom worden gedicteerd. Het betekent, dat de zanger wat strammer van lijf en leden is, dan tijdens bijvoorbeeld zijn Ahoy- concert in 1991. Toch is zijn voetenwerk nog altijd indrukwek kend. Om er voor te zorgen dat hij niet over de mierofoondraad struikelt, heeft hij iemand in gehuurd die deze draad uit de weg houdt, zoals hij ook iemand in dienst heeft die hem zijn gro te cape aanreikt, wanneer de James Brown Re vue is afgelopen. Wie gaat, wordt getrakteerd op zijn klassieke werk als 'Get up', 'Sexmachi- ne', 'Prisoner of love', 'Please, please, please' en 'Living in America'. Bovendien geeft hij zijn begeleiders, zoals gitarist Keith Jenkins en drummer Spike, alle ruimte hun talent te to nen. Zelf doet hij een geslaagde aanval op de elektrische piano. Heruitgave De miljonair - eigenaar van onroerend goed, een keten van Soul Food-restaurants en radio- en televisiestations - die twee jaar terug nog in het huwelijksbootje stapte met de dertig jaar jongere Diane Ames, gaf onlangs toestemming tot de heruitgave van zijn werk, dat bij Polydor verscheen. Geen slechte zet, omdat het zijn meest creatieve periode behelst. Er zit het al bum Live at the Apollo bijHij legde de plaat in 1963 vast met The Flames. De opnamen, die hij uit eigen zak betaalde omdat King Records-ei genaar Syd Nathan meende dat er geen pu bliek voor zou zijn, wordt algemeen be schouwd als een van de beste podiumplaten uit de geschiedenis van de lichte muziek. Het vangt de magie van Brown - mede door de niet aflatende stroom aan hits - beter dan enige an dere opname. Andere albums in die serie zijn: James Broion foundation of funk, Sex machi ne, Black Ceasar en 40th Anniversary collec tion. Hoewel James Brown inmiddels van een trend setter, een imitator van zijn eigen volgelingen is geworden, kan hij terugkijken op een glans rijke carrière, vol heldhaftige en tragische mo menten (gevangenisstraffen voor drugs, ille gaal wapenbezit en een aanslag op zijn tweede vrouw Adrienne). Hij is een uiterst belangrijke, moderne muziekgeschiedenisles en zou alleen James Brown in 1995 tijdens een concert in Cleveland. al om die reden een zaal vol tieners tegenover zich moeten vinden. Al was het maar om hen de ogen te openen. Uiteindelijk is James Brown, bijna eigenhandig, verantwoordelijk voor de grondregels van de soulmuziek en elk daaraan verwant genre zoals funkenrap. „Hij is een van de belangrijkste architecten van de moderne popmuziek. Hoewel Elvis Presley en John Len- non op dat terrein meer krediet hebben opge bouwd, was het Brown die voor de muzikale en fysieke basis zorgde", meent Cynthia Rose in 'Living in America', haar boek over de zanger. „Al heel vroeg in zijn carrière vermengde hij soul met elementen uit de gospel en de rhythm and blues tot een heel eigen geluid." 'The soulbrother number one' is inmiddels de Toer is als een kunstenaar die, wanneer hij een gigantische muurschildering over een com plex onderwerp als de Tweede Wereldoorlog zou maken, met ie mands vingernagel begint, ver telt de Hongaarse danseres Maria Aracli aan Astrid van Leeuwen in het boek Toer van Schayk - drie dimensies in dans. Met die uitspraak tekent zij ei genlijk in één zin de karak terstructuur van de danser, choreograaf en beeldend kunste naar annex decorontwerper Toer van Schayk; iemand die geze gend is met vele artistieke talen ten, maar zich verliest in details, geen echte keuzen kan maken en nooit uit de schaduw komt van anderen die zich beter weten te presenteren. Een boek over Toer van Schayk wekt niet echt verwondering. Na recente publicaties over Rudi van Dantzig (1991), Jiri Kylian (1995) en Hans van Manen (1997) lag het in de lijn der verwachting dat de vierde man, die na de oor log- zijn stempel op de Neder landse dans heeft gezet, een keer zou worden geportretterd. Toer van Schayk - over het algemeen niet bepaald favoriet bij de dans- kritiek - krijgt eindelijk het volle pond. En nog wel door vijf ver schillende auteurs. Want behal ve de al genoemde Astrid van Leeuwen belichten ook Rudi van Dantzig Marcel-Armand van Nieuwpoort, Merel Ligtelijn en Isabella Lanz verschillende fa cetten van de mens en kunste naar. Dat begint veelbelovend met een heel persoonlijk biografisch ver- haal'van Rudi van Dantzig. Deze vroegere levensgezel van Toer van Schayk verhaalt op warnie toon over hun kennismaking in het keukentje van Sonia Gaskell, februari 1955, een half jaar na de oprichting van het Nederlands Ballet. Het is het verhaal over een onhandige en onzekere Haagse jongen die al een tijd danser wilde worden, maar door zijn vader ternauwernood werd toegestaan zich op de Koninklij ke Academie te bekwamen in beeldhouwkunst. Het vaderlijk verbod ten spijt had Toer uitein delijk toch gekozen voor de dans om een aantal jaren later op nieuw te kiezen voor beeldende kunst. Dat Van Dantzig mooi kan schrijven, heeft hij de afgelopen jaren reeds afdoende in zijn ro mans bewezen. Maar dit docu ment humain is vooral bijzonder, omdat het moeiteloos het ver haal van een opbloeiende en weer verwelkende homoseksuele liefde (in een tijd dat dit soort za ken nog heel wat moeilijker lag dan nu) combineert met een stukje Nederlandse dansge- schiedenis en ook nog eens met een persoonlijke visie op het ar tistiek vakmanschap van Toer van Schayk. Slaapverwekkend Des te moeizamer is de overgang naar het hoofdstuk betreffende het choreografisch oeuvre door Marcel-Armand van Nieuw poort. Een bottere cesuur is nau welijks denkbaar. Je zou ver wachten dat iemand toch les zou trekken uit de eindeloos saaie opsomming die Luuk Utrecht in 1986 in zijn boek over Het Natio nale Ballet wist te geven, maar nee hoor - vanaf 1971 zien we alle balletten uitvoerig en slaapver wekkend de revue passeren. Was het als documentair gedeel te in een .aanhangsel gepresen teerd, dan was het nog iets an- Toer van Schayk in 1982 ders geweest. Nu worstel je je naar het hoofdstuk waarin tien (oud-)dansers verhalen van hun werkervaringen met Toer van Schayk. De choreograaf krijgt hier weer vlees en bloed, niet op de 'old-lovers-never-die'-LOon van Rudi van Dantzig, maar vanuit diverse optieken. Astrid van Leeuwen zet zowel de pretti ge als minder prettige kanten van Toer van Schayk neer: zijn sympathie en persoonlijke be langstelling voor dansers naast de onbeheerste driftbuien, on hebbelijkheden en wisselende stemmingen. Hoewel de meer journalistieke stijl en interview- vorm van Astrid van Leeuwen ook nadrukkelijk contrasteert met de voorafgaande hoofdstuk ken, is er inhoudelijk en biogra fisch een veel duidelijker relatie met het veiiiaal van Van Dant zig. Ook Merel Ligtelijn weet met haar relaas over de beeldend kunstenaar Toer van Schayk een zekere samenhang binnen het boek te behouden. Zij blijft rede lijk dicht op de huid van het on derwerp als ze die minder beken de kant van Toer van Schayk beschrijft. Het was betergeweest als Merel Ligtelijn meteen de meer succesvolle carrière van vormgever/decorontwerper in dit chapiter had meegenomen. Nu wordt die beeldende eenheid op een geforceerde manier door Lanz uiteengetrokken en dat is jammer; omdat uitgerekend hier Van Schayks grootste verdienste voor de Nederlandse dans ligt. Niet als danser, evenmin als cho reograaf, maar juist als beeldend kunstenaar (verantwoordelijk voor decor en toneelbeeld) heeft hij zijn stempel op Het Nationale Ballet gezet. Net als Marcel-Armand van Nieuwpoort verliest Isabella Lanz zich in opsommingen. Op merkelijk dat juist degenen die de redactie over deze uitgave hebben gevoerd, onvoldoende kritisch naar hun eigen bijdrage hebben gekeken. In relatief korte tijd zijn er veel boeken over Nederlandse dans verschenen. En al is geen van die uitgaven echt bejubeld, het geeft wel aan dat het stief broertje van de kunsten langzamerhand ge respecteerd wordt. Wie weet ko men er op den duur ook nog wel echt goede boeken over Van Dantzig, Kylian, Van Manen en Van Schayk. Coos Versteeg Toer van Schayk - drie dimensies in dans. Redactie Isabella Lanz en Mar cel van Nieuwpoort. M.m.v. Rudi van Dantzig, Astrid van Leeuwen en Me rel Ligtelijn - Uitgeverij Walburg Pers. f 69,50. foto Terry Bochatey meest gesampelde artiest ter wereld. Enorm veel hip hop-artiesten gebruikten flarden van zijn werk. Zij hebben een ruime keuze, want James Brown stond met meer dan honderd sin gles in de Amerikaanse hitparade genoteerd. Bovendien was zijn podiumkunde een inspire rend voorbeeld. Zó stond een nog puberale Mi chael Jackson in de coulissen van het Apollo Theater in Harlem, New York zijn danspassen af te kijken en zou ook Prince hem als leer meester gebruiken. Hans Piët Concert van James Broum in Den Haag, zondag 22 november, aanvang 19 uur. Door het onverwachte afhaken van hoofdsponsor Canal+ kan het International Documentary Filmfestival (IDFA) in Amsterdam dit jaar geen slotfeest organiseren. Bovendien moet worden beknibbeld op buitenreclame voor het IDFA in de Amsterdamse binnenstad. Directeur Ally Derks benadrukte bij de presentatie van de elfde editie dat de bezuinigingen in elk geval niet ten koste gaan van het programma. Het festival opent 25 november met de vertoning van de Ne derlandse documentaire 'De Keu ken van Kok' van Niek Koppen en eindigt op 3 december met de uit reiking van de VPRO Joris Ivens Award en de andere IDFA-prijzen in de Vondelkerk. Onderverdeeld in twaalf programma's zijn in het Filmmuseum, Theater De Balie en het City Theater tussentijds rond de 180 documentaires vertoond. „Op grond van een mondelinge overeenkomst meenden we drie jaar op Canal+ te kunnen reke nen", aldus Derks. Zekerheid heeft de directeur niet, maar ze vermoedt dat het onverwachte af haken van het filmbedrijf te ma ken heeft met een recente directie wisseling: „Daarna zijn we natuurlijk als een gek aan het lob byen geslagen." Dat leverde in middels 50.000 gulden extra op van de VPRO. Derks heeft ook goede hoop op een extra bijdrage van de gemeente Amsterdam. Het IDFA verwacht dit jaar zo'n duizend internationale documen taire-professionals in Amsterdam en bevestigt daarmee zijn reputa tie als een de belangrijkste evene menten in zijn soort ter wereld. Ooit begonnen met een budget van 2,5 ton en 2500 bezoekers groeide het IDFA uit naar een evenement dat jaai'lijks ongeveer 50.000 be zoekers trekt. Na de sluiting van het bioscoop complex Alfa aan het Kleine- Gartmanplantsoen nabij het Leidseplein vond het IDFA dit jaar voor het eerst onderdak in het City Theater aan de overkant. Vol gens Derks brengt deze verhuizing extra kosten met zich mee: „De zaalhuur is hoger en in de bio scoop moeten technische aanpas singen worden verricht voor de vertoning van video- en 16mm- films." Van der Lubbe Onder de vijfentwintig films die meedingen naar de VPRO Joris Ivens Award van 25.000 gulden zijn twee Nederlandse films, tegen vier vorig jaar. Volgens Derks ligt de oorzaak in de tegenvallende kwaliteit van de Nederlandse pro ductie in het afgelopen jaar. Be halve de documentaire van Kop pen over de verkiezingscampagne van Wim Kok is 'Water en vuur, de roerige geschiedenis rond Mari- Joost Seelen dingt mee naar de Joris Ivens Award, foto Joep Lennarts nus van der Lubbe 1909-1934'van Joost Seelen geselecteerd. Als be langrijke kanshebber wordt 'Pa vel and Lyayla (a Jerusalem Romance)' van de Rus Viktor Kos- sakovsky beschouwd. In de videocompetitie dingen zes tien video's uit elf landen mee naar de Zilveren Wolf van 10.000 gul den. Daarbij zijn twee Nederland se producties: 'Exodus along the Danube' van Peter Forg'acs en 'Grenzeloze Liefde, Made in Afri ca' van Puck de Leeuw. In het on derdeel 'Workshop Results' wor den producties vertoond die tot stand zijn gekomen dankzij de ID FA Scenario Workshop. De win naar krijgt op de openingsavond een 'realiseringsprijs' van 275.000 gulden die beschikbaar is gesteld door het Stimuleringsfonds Ne derlandse Culturele Omroeppro ducties. De Top-10 van dit jaar wordt sa mengesteld door de Japanner Ka- zuo Ha ra, bekend van onder meer 'The Emperor's Naked Army Mar ches On'. Volgens Derks wordt het nog een hele klus zijn lijstje met vooral Japanse films naar Nedex-- land te kx-ijgen. Het x-etx-ospectief bestaat uit zeventien films van de Engelsman Nick Broomfield. In zijn laatste film 'Kurt and Coux-t- ney' ondex-zoekt hij de mogelijke betrokkenheid van Courtney Love bij de gewelddadige dood van haar man, Nirvana-zanger Kurt Cobain. Deze documentaix-e dingt ook mee naar de VPRO Joxds Ivens Award. Nieuw tijdens het IDFA is het pro- gramma-onderdeel 'Kids and Does'. In samenwex-king met Ci- nekid worden op zondag 29 no vember in het Filmmuseum docu mentaires voor kinderen vanaf acht jaar gedraaid. Francoise Ledeboer Voor kaartverkoop, reserveren en in formatie kunnen bezoekers op maan- dag 23 en dinsdag 24 november van 12.00 tot 20.00 uur en van woensdag 25 november tot en met donderdag 3 de cember tussen 9.00 en 20.30 uur terecht in Theater De Balie aan het Kleïne- Gartmanplantsoen. Telefonisch reser veren kan met ingang van vandaag (vrijdag) van 12 tot 20 uur via delDFA- lijn, tel. 020-62619 39, Afgelopen woensdag is de Haarlemse anixnatiefilmer Gerrit van Dijk (59) koninklijk onderscheiden. Het oeuvre van de kersverse Ridder in de Orde van De Nederlandse Leeuw lijkt, na talloze prijzen op buitenlandse festivals, eindelijk ook in eigen land op juiste waarde geschat te worden. Deze dagen is Neerlands markantste eix spraakmakendste animatiefilmer eregast op het Holland Animation Film Festival. Zijn laatste, wederom virtuoos getekende, autobiografische animatiefilm I Move, So I Am werd begin dit jaar bekroond met een Gouden Beer op het festival van Bei-lijn. Bovendien werd de film voor meer internationale fes tivals geselecteei-d dan welke an dere Nederlandse speelfilm, docu mentaix-e of animatiefilm dan ook. I Move, So I Am is de zoveelste mijlpaal in de imposante cairière van de Haai-lemse animatiefilmer Gerrit van Dijk. Deze dagen is hij eregast op het Holland Animation Film Festival in Utrecht. Al zijn films, meer dan veei-tig in totaal, zullen te zien zijn op dit tweejaar lijkse festival. Er zitten pareltjes tussen. Het meest bekend is wel licht Frieze Frame (1991), waarin voorstellingen uit vex-schillende schilderij en uit het Frans Halsmu seum tot leven komen en in elkaar overvloeien. Ook het meerdere malen gelauwerde Pas A Deux, waarin twee danspartners voort durend van uiterlijk veranderen en Oliver Hardy danst met Wins ton Churchill en Che Guevara tx-ansformeex-t tot Jezus van Naza- x-eth, zal te zien zijn, almede vroeg werk uit het eind van de jaren ze ventig, toen hij deel uitmaakte van het sociaal geëngageerde kunste- naai-sgezelschap Jute. Beeldende kunst Gerrit van Dijk werd 59 jaar gele den geboren in het Brabantse dorpje Volkel. In Tilbux-g ging hij naar de kunstacademie, want Van Dijk wilde beeldend kunstenaar worden. Hij heeft zijn animatie films altijd gezien als levende schilderijen. „Ik denk dat het dui delijk zichtbaar is dat ik een beel dende kunst-achtergx-ond heb", zegt Van Dijk in zijn woning in het hartje van Haarlem. „Het is onmo gelijk je eigen i-oots te verlooche nen. De meeste mensen in de ani matiefilmwereld zijn het vak ingerold doordat ze vroeger hele maal gek waren van Walt Disney. Gerrit van Dijk: „Het is altijd mijn uitdaging geweest om met de beeld taal van animatie mensen iets duidelijk te maken." foto De Boer Ik heb daar nooit affiniteit mee ge had. Ik benader het medium van uit de beeldende, experimentele en grafische kant. De dramatische verhaallijnen zijn ver te zoeken, ik denk vooral in vormen." Nappie noemden ze hem vx-oeger; naar Napoleon: klein en fel. Fel heid is nog steeds het handelsmerk van de Haax-lemmer, die opvalt door zijn onafscheidelijke hoed. Veel van zijn films geven blijk van een grote maatschappelijke be- tx-okkenheid. Zo zou je Butterfly R.I.P. uit 1975 uit kunnen leggen als een felle aanklacht tegen het opx-ukkende beton dat de natuur verdringt. De titel van zijn Jute- film En Verlos Ons Van De TROS, Amen behoeft nauwelijks nadere toelichting. „Het is altijd mijiTuit- daging geweest om met de beeld taal van animatie mensen iets dui delijk temaken", zegt hij. „Op zich is dat een universeel streven. Iede re kunstenaar wil dat op zijn werk gereageerd wordt. Dat betekent niet dat mensen het per se mooi moeten vinden. Afkeuring, onbe- gx-ip en afgewende, geshockeerde blikken zijn ook reactxes." Geshockeerde reacties heeft Van Dijk talloze malen op zijn werk gekregen. A Good Turn Daily uit 1983, waarin een voortdui-end transformerende padvinder als achtex-eenvolgens politieman. Hitler, Mussolini en de paus van de ene ramp in de andere belandt, zette kwaad bloed bij de katholie ke en Russische afvaax-diging op het filmfestival van Oberhausen. Op het festival van Varna durfde de organisatie zijn drie geselec teerde films niet te vex-tonen, om dat men het ongepast vond bevx-iende staatshoofden te bele digen. Shockeren Van Dijk benadrukt dat hij nooit bewust heeft willen shockeren. „Ik ben een kind van de jaren zes tig", zegt hij. „Ik heb de provo-tijd bewust meegemaakt, de kraakbe weging zien gx-oeien en heb altijd commentaar geleverd op de we reld om mij heen. Ik ben betrok ken. Niet op een politieke manier, maar op een punk-achtige manier: Ik ben niet iemand van de barrica des en actie-comités. Ik heb mijn eigen vervoermiddelen: cartoons en films." Van Dijk merkt da l h ij zich met het vorderen van de leeftijd minder bezighoudt met de grote wereld thema's. „Mijn cartoons gaan de laatste jaren steeds meer over ge beurtenissen dicht bij huis. De thematiek in mijn films is steeds persoonlijker geworden. Maar nog steeds draait het in mijn films om het te hooi en te gras dingen naar buiten roepen. En mijn woor denschat wordt met het jaar gro ter, wat verklaart dat mijn films er steeds gestileerder uitzien." Mark Roos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 15