Economie nu bijzaak voor APEC
PZC
Agusta-smeergeldaffaire: de
daders liggen op het kerkhof
PZC
Marnix van Rij wil
nieuw elan in CDA
Oogkleppen
feiten en meningen
2
Kans op gewapende conflicten in Azië nemen door financiële crisis toe
17 november 1948
dinsdag 17 november 1998
door Judith Stalpers
In de Maleisische hoofdstad
Kuala Lumpur zitten de 21
landen die aan de Stille Oceaan
grenzen rond de tafel in het zo
genoemde jaarlijkse APEC-
overleg. Waarover praten de ge
zagsdragers, nu het Aziatisch
wonder in duigen ligt? Ogen
schijnlijk over liberalisering
van de handel, want daarvoor
was APEC, het Asia Pacific
Economie Council, opgericht.
Maar buiten het oog van de ca
mera's en op grote afstand van
de microfoons vinden veel be
langrijkere gesprekken plaats:
over de vrede en veiligheid in de
regio. Want met de financiële
crisis is de kans op gewapende
conflicten schrikbarend toege
nomen.
Wat in de zijkamertjes van de
APEC-conferentie plaats vindt
ligt in het verlengde van wat
zich de laatste maanden aan di
plomatieke activiteiten tussen
de Aziatische landen afspeelt.
De presidenten van de drie
'machten' - Rusland, de Ver
enigde Staten en China - doen
dit jaar Japan aan. De Zuid-Ko
reaanse president Kim Dae-
jung bracht onlangs historische
bezoeken aan Japan en China.
Taiwan en China hadden een
maand geleden op hoog niveau
baanbrekend overleg. Singapo
re's premier Goh Chok Tong
zocht twee weken geleden zijn
Maleisische collega op.
Oorlog
Aziatische leiders smeden ban
den die anderhalf jaar geleden
nog totaal onmogelijk leken. Dit
is nodig om de al jaren sudde
rende conflicten niet tot ont
ploffing te laten komen. Want
een oorlog is wel het laatste wat
de geteisterde landen kunnen
gebruiken.
De financiële crisis veranderde
de regio 'in een paar weken tijd
van een paradijs in een hel', zo
als Anwar Ibrahim, de vroegere
vice-premier van Maleisië het
verwoordde. Deze economische
omslag leidde in de Aziatische
landen tot een abrupte koers
verandering in de politieke
agenda. Lag het accent vóór de
crisis op het opbouwen van soli
dariteit en economische inte
gratie tussen de landen via mul
tilaterale overlegorganisaties,
nu zien de leiders zich gecon-
.v.-fr
Een Chinese legerpost op een rif in de buurt van de door vele Aziatische staten geclaimde Spratly-eilanden. De APEC-landen hebben van
wege de economische crisis de neiging om regionale conflicten snel af te handelen. foto Romeo Gacad/ EPA
fronteerd met een vloedgolf van
binnenlandse problemen.
De financiële crisis veranderde
in een economische crisis. Ge
brek aan geld leidde tot massale
bedrijfssluitingen en tot een
pijlsnelle stijging van de werk
loosheid. Armoede sloeg als een
zeis door de fragiele sociale
structuur. Inlndonesië neemt de
economische groei dit jaar met
zo'n 15 procent af. In Thailand
en Zuid-Korea zal het 8 procent
zijn, terwijl Maleisië er met 5
procent nog redelijk aan toe is.
Ook Japan, Hongkong en Sin
gapore zien hun economieën
achteruitgaan. Politiek stabiele
regimes kunnen dit soort drasti
sche veranderingen al moeilijk
zonder kleerscheuren venver
ken.
Voor de meeste Aziatische lan
den, waar de regeringen via
meer of minder ondemocrati
sche procedures in het zadel zit
ten, vormt de economische ach
teruitgang een vonk op een berg
droog hout. Dat is ook gebleken.
In Indonesië moest president
Soeharto aftreden na massale
protesten. Demonstraties tegen
het verouderde beleid gaan nog
steeds door. Het land dreigt uit
elkaar te vallen. Ook in Maleisië
gaan de mensen de straat op
vanwege onvrede met premier
Mahathir Mohamad, die al 17
jaar de scepter zwaait. Het volk
protesteert tegen het autoritair
en willekeurig gedrag van Ma
hathir. Een revolutie hoort tot
de mogelijkheden.
Hervormingen
In Zuid-Korea bezetten werk
nemers voortdurend bedrijven
en bankgebouwen, omdat de re
gering van president Kim Dae-
jung offers vraagt voor hard no
dige hei-vormingen. De politie
ke stabiliteit wordt bedreigd.
De crisis biedt een voedingsbo
dem voor haat jegens etnische
minderheden. De Chinezen
werden in Indonesië weer het
doelwit van protesten, want zij
zouden het land kaal plukken
ten koste van de autochtone be
volking.
In Maleisië werden gastarbei
ders hardhandig het land
uitgezet. Etnische conflicten
beperken zich niet tot de lands
grenzen. Het overwegend Chi
nese Singapore scheidde zich 33
jaar geleden om etnische rede
nen van het schiereiland af. De
relatie tussen de twee landen
was sindsdien nooit soepel. On
langs is echter een nieuw diep
tepunt bereikt. Maleisië dreigt
de drinkwatertoevoer af te slui
ten naar de stadstaat, die de
helft van zijn drinkwater uit
Maleisië importeert. Waarom
zou bij schaarste in eigen land
het water weg moeten vloeien,
vindt de gewone Maleisische
burger. Protectionisme wakkert
oude rivaliteiten aan, die ge
vaarlijke proporties kunnen
aannemen.
Niet dat de Aziatische leiders
zich voor de crisis niet van de
potentiële conflicten bewust
waren. Lee Kwan Yew, de oud-
premier van Singapore zei en
kele jaren geleden al: 'Zullen in
tijden van nood Singapore's
verschillende rassen de rijst-
kom met elkaar delen?' In Azië
is er bijna geen land dat niet een
territoriaal conflict met een
buurland heeft. Zes landen ei
sen soevereine rechten op over
de Spratly-eilanden in de Zuid-
Chinese Zee. Japan ligt met
Rusland, Zuid-Korea en China
in de clinch over drie verschil
lende eilandengroepen. Indone
sië ruziet met Maleisië en Pa-
pua-Nieuw-Guinea over
landsgrenzen.
De grens tussen China en Viet
nam, en die tussen China en In
dia zijn betwist. Niemand wil
een handbreed toegeven, want
ieder land wil graag eigenaar
zijn van de grondstoffen die -
hoogstwaarschijnlijk - daar on
der de oppervlakte liggen. Dooi
de economische crisis is ieder
land zich meer op zichzelf gaan
richten.
Ieder land probeert zoveel mo
gelijk zijn eigen hachje te red
den. Tegelijkertijd wekt deze
'navelstaarderij' versterkte ge
voelens van nationalisme op.
De 38-jarige Marnix van Rij is door het CD A-bestuur in Zeist
voorgedragen als nieuwe partijvoorzitter.
foto Raymond Rutting/ANP
van onze
redactie binnenland
Max van Rij (38) uit Was
senaar wil nieuw elan
brengen in het CDA Het be
stuur van die partij droeg
hem gisteravond eenstem
mig voor als kandidaat voor
het partijvoorzitterschap.
De voordracht moet nog op
het partijcongres van 27 fe
bruari worden bekrachtigd.
De kandidaat-voorzitter zei
gisteren dat hij veel wil in
vesteren in het debat. Dat
geldt zowel voor het interne
partijdebat als voor het de
bat met andere partijen en de
samenleving.
De geboren Rotterdammer
uit een gereformeerd gezin,
heeft belijdenis afgelegd in
de Hervormde Kerk, maar
voelt zich naar eigen zeggen
vaak katholiek. „De bloed
groependiscussie ligt al ver
achter ons", aldus Van Rij.
Zelf was hij actief in de anti
revolutionaire jongerenbe
weging Arjos, maar werd
rechtstreeks lid van het CDA
Hij is nu gemeenteraadslid in
Wassenaar.
Van Rij zei zich nog niet te
willen mengen in het asielde
bat dat door de CDA-partij-
raad van november zal
worden gevoerd. Hij is dan
immers nog slechts kan
didaat-voorzitter. Desge
vraagd zei hij het standpunt
van de Kamerfractie over het
terugsturen van asielzoekers
uit Bosnië te onderschrijven.
De nieuwe voorzitter zal de
functie in deeltijd uitoefe
nen. Van Rij gaat daarom iets
minder frequent dan zijn
voorganger Helgers het land
in. Indien hij wordt gekozen,
zal Van Rij het raadslidmaat
schap in Wassenaar opgeven.
Van Rij zei verder dat poli
tiek een kwestie is van strij
den. „Je moet willen winnen.
Een Kamei-fractie van 29 le
den is voor het CDA beneden
het niveau. Ik ben zelf 38Dat
lijkt me een mooi streven".
Spanningsveld
CDA-fractieleider De Hoop
Scheffer zei Van Rij net als
zijn voorganger een prima
man te vinden. „Een span
ningsveld tussen fractie en
partijbestuur zal er altijd
zijn. Dat is geen probleem,
want het debat moet fiks
worden gevoerd".
Van Rij zei zelf dat het poli
tiek primaat bij de Kamer
fractie ligt. „De politiek
leider zit naast mij", zei hij
wijzend op De Hoop Schef
fer. „Ik zal mij niet mengen in
de hitte van het politieke de
bat van de dag. Er zijn ge
scheiden verantwoordelijk
heden". ANP
Het vertrouwen van de
Belgische burgers in hun
justitieapparaat is tot
dicht bij het nulpunt ge
daald. De kans is mi
nimaal dat het Agusta-
smeergeldproces, gevoerd
tegen een hele generatie
partijbonzen, daar veran-
dering in brengt.
door Paul Koopman
Het laatste pleidooi in het
Belgische 'smeergeldproces
van de eeuw' was meteen ook
een juweeltje van eenvoud. Ter
wijl oud-partijvoorzitter Guy
Spitaels onverstoorbaar voor
zich uitkeek, opperde zijn advo
caat voor het Hof van Cassatie
dat niet deze man, maar iemand
anders verantwoordelijk was
voor gesjoemel met steekpen
ningen. Om precies te zijn par
tijgenoot André Cools, voorma
lig chef van de Luikse federatie
en - hoe spijtig - al een paar jaar
geleden vermoord.
De centrale boodschap van het
Agusta-Dassaultproces is na
twee maanden juridische arbeid
nogal ontluisterend: de daders
liggen op het kerkhof. Het hoog
ste rechtscollege van het land
dagvaardde een tiental van Bel-
gië's invloedrijkste politici en
partij-kaderleden, om te ont
dekken dat de ware schuldigen
zijn overleden.
Geen ander Belgisch financieel
schandaal heeft zo in het teken
van de dood gestaan als de ille
gale partijfinanciering waar
mee de Parti Socialiste (PS) en
Socialistische Partij (SP) in de
jaren tachtig hun kassen spek
ten. Steeds opnieuw waarde in
het met veel bladgoud verrijkte
'Verbrekingshof' de man met de
zeis rond. En dat maakte het
ontrafelen van fraude, corrup
tie en schriftvervalsing rond
twee grote Belgische defensie
contracten er niet eenvoudiger
op.
Brand
Wat is de balans? Een bij de du
bieuze legerorders betrokken
luchtmachtgeneraal, Jacques
Lefebvre, dronk zich om te be
ginnen dood in zijn hotelkamer
toen de corruptiezaak aan het
rollen ging. Daags voor de ope
ning van het proces overleed één
van de verdachten en tevens be
langrijke getuige: de Italiaanse
helikopterfabrikant Rafaelo
Teti.
Willy Claes, een van de hoofdverdachten in de smeergeldaffaire, meldt zich bij het gerecht in Brussel.
foto Daniel William/EPA
Halverwege het proces kwam de
echtgenote van verdachte
Etienne Mangé (penningmees
ter van de Socialistische Partij)
om bij een brand die zij vermoe
delijk zelf had aangestoken. Ze
liet een brief achter die de SP-
partijtop ontlastte.
De Franse wapenfabrikant Ser
ge Dassault verschool zich ver
volgens achter zijn moeder om
de 'giften' van zijn bedrijf aan
de SP en PS te verklaren. „Het
geld werd afgetroggeld van mijn
moeder. Het kwam van een re
keningvan haar in Zwitserland,
waarvan ik het bestaan niet
eens kende", zei de industrieel.
Moeder Dassault is - helaas - op
94-jarige leeftijd overleden.
Aan het slot van het proces werd
tenslotte André Cools als grote
zondebok ten tonele gevoerd: de
man die in 1991 werd geliqui
deerd en wiens dood onder
zoeksrechter Ancia indertijd
juist op het spoor van illegale
partijfinanciering zette.
Deze processie van overleden
zielen is niet alleen wat bizar, ze
heeft mogelijk ook verstrekken
de gevolgen. Het Agusta/Das-
sault-proces is namelijk veel
méér dan een poging van de Bel
gische justitie om schuldigen te
vinden en te berechten. Bij de
dagvaarding van prominenten
als de oud-ministers Willy
Claes, Guy Spitaels en Guy Coë-
me staat tevens het gezag van
Vrouwe Justitia zelf op het spel.
Uit opiniepeilingen blijkt dat
minder dan dertig procent van
de Belgen nog vertrouwen heeft
in het wettelijk gezag. Vermoe
delijke oorzaak: de blunders die
gemaakt werden in de zaak-
Dutroux, de vaak van wereld
vreemdheid betichte dames en
heren in hun hermelijnen man
tels zelf en het in Belgische ge
nen ingebakken wantrouwen
jegens alles wat naar de over
heid riekt.
Voor een 'operatie eerherstel'
lijkt de prestigieuze Agusta-
zaak inmiddels echter geen ge
lukkige keuze. De belangrijkste
beklaagden - Claes en Coëme -
hebben tijdens het proces een
betonnen verdedigingslinie op
gebouwd en openbaar aankla
ger Liekendael heeft daar
slechts kleine stukjes af kunnen
bikken. Steeds meer waarne
mers beginnen dan ook te vre
zen dat de 'grote vissen' volgen
de maand het justitiepaleis
vrolijk zullen verlaten.
Het requisitoir van Liekendael
beloofde in dit verband al niet
veel goeds. De magistrate door
spekte haar twee dagen durende
aanklacht met emotioneel ge
kleurde observaties en bracht
ontstellend weinig harde feiten
op tafel. Zo merkte zij op dat de
glimlach van verdachte Mangé
tijdens het proces 'voor zichzelf
sprak'. PS-kopstuk Spitaels is
volgens Liekendael om de vol
gende reden niet te vertrouwen:
„Herinnert u zich de blik vol
haat waarmee hij zijn trouwe
knecht Pirot wilde vernietigen?
Dat de Belgische socialistische
partijen te zamen ruim 140 mil
joen frank (rond zeven miljoen
gulden) van de wapenfabrikan
ten Dassault en Agusta hebben
ontvangen, wordt door vrijwel
niemand bestreden. Maar daar
mee is - omdat de zaak speelde
in de jaren tachtig - nog geen be
wijs van corruptie geleverd. Het
aannemen van geld van de wa
penindustrie en het doorsluizen
daarvan naar buitenlandse re
keningen, was in die tijd wel
laakbaar, maar nog niet per se
strafbaar.
Laatste ronde
Deze week wordt de bel voor de
laatste ronde in het proces ge
luid, als zowel het OM als de be
klaagden nog éénmaal het
woord krijgen. Daarna zullende
rechters van het Hof zich bera
den op het vonnis. Heel mis
schien biedt de optelsom van
veel toevalligheden toch vol
doende grond om de 'grote vis
sen' in het Agusta-proces te
kunnen veroordelen. Maar zelfs
dan zal er een bittere bijsmaak
zijn.
De corruptie rond legerorders
van Agusta (helikopters) en
Dassault (wapensystemen) is
immers nog steeds niet volledig
opgehelderd. GPD
Dat kan weer leiden tot groter
enthousiasme om de betwiste
grenzen te verdedigen, zeker
wanneer dat economisch voor
deel oplevert.
Van een andere orde zijn de
kwestie Taiwan en de grillige si
tuatie op het Koreaanse schier
eiland. In tijden van nood kan
China zich echter geen kostbare
oorlogspelletjes veroorloven
voor de kusten van Taiwan, zo
als het drie jaar geleden deed.
Vandaar dat het graag de dia
loog met de 'afvallige provincie'
weer opengooit en handenvol
geld spaart.
Met het afschieten van de lange-
af stands-raket in augustus
jongstleden heeft Noord-Korea
een schokgolf in de regio ver
oorzaakt. Alle omringende lan
den zien in dat samenwerking
nodig is om de stalinistische
staat weerstand te bieden.
Noord-Korea staat dan ook
hoog op de agenda van de bila
terale ontmoetingen tussen Ja
pan en Zuid-Korea, Zuid-Ko
rea en China, en China en Japan.
Obstakels
Ongekend is het tempo waarin
decennia oude obstakels tussen
Aziatische landen worden weg
geruimd. Vooruitgang wordt
geboekt in schier onoverkome
lijke conflicten. Verdragen wor
den gesloten over zaken waar
generaties lang geen beweging
inzat.
Het gaat om stappen in een lang
proces, dat echter jarenlang stil
stond. Er is een lange weg te
gaan voordat de Aziatische lan
den een veiligheidsstructuur
kennen zoals de NAVO. Azië is,
en blijft voorlopig de meest ex
plosieve regio van de wereld.
Territoriale geschillen, etnische
conflicten, soevereiniteitsaan
spraken en Koude-Oorlog-res-
tanten pruttelen voort. Het is
zaak dat de vlammen onder de
verschillende problemen laag
blijven, en zo mogelijk worden
gedoofd.
De Aziatische leiders zijn zich
ten volle bewust van het feit dat
economische groei alleen maar
mogelijk is in een politiek sta
biele en veilige omgeving. Deze
randvoorwaarde is op het ogen
blik veel belangrijker dan de li
beralisering van landbouw, vis
serij of telecommunicatie. GPD
zie ook pagina 5
Minister Netelenbos van Verkeer en Watersta
heeft Nederland Distributieland heilig vt
klaard. Als er veel goederenaanbod voor
trein is, moeten reizigers maar uitwijken naar de bi
De minister acht het onafwendbaar dat de NS in de k
mende jaren, zo lang de Betuwelijn niet gereed is, e
aantal stoptreinen schrappen op de oost-west-verbi
dingen. Zij geeft de zogenoemde goederenpaden voo
rang boven de reizigerstrajecten. De bewindsvroi
vindt de groei van het vrachtvervoer kennelijk belan
rijker dan het handhaven van de kwaliteit van h
woon-werkverkeer. Netelenbos meet zich daarmee ei
paar oogkleppen aan, dat haar ongetwijfeld goed inh
spoor houdt van de vrachtvervoerders, maar waarai
zij de belangen van veel forensen met voeten treedt.
De coalitiepartijen in de Tweede Kamer tonen begr
voor de prioriteitsstelling van de minister. Dat
vreemd. Al jaren roepen vriend en vijand in Den Haa
dat het openbaar (personen)vervoer een goed altern
tief moet bieden voor de auto. De files op de Nederlam
se wegen zijn niet op te lossen, maar met maximaal g
bruik van de railverbindingen zijn ze wel te beperke
De boodschap is: neem de trein, dan beperk je de coi
gestie op de weg en dien je het milieu. Wie zich geheel:
deze geest in de buurt van een spoorwegstation hee
gevestigd, zal zich na de uitlatingen van Netelenbos a
wagen hoe betrouwbaar de Haagse Opvoeding eigei
lijkis. Want nu de grenzen van de spoorwegcapaciteiti
zicht komen, laat de minister containers reizigers uit <fi
trein drukkenterug de weg op
De aanpak van de mobiliteitsproblemen houdt tot ij
toe een redelijk evenwicht tussen personen en vrach,
Op het water heeft vracht veruit de overhand, ma^
passagiersvervoer krijgt er ook de ruimte. Op de wa
rijden vrachtwagens massaal in hun baan. De rest vaf
de weg is voor personenauto's. En als het te druk won
staat alles broederlijk in de file. In de lucht lift de vracl
mee met de groei van het personenvervoer. Op het spot
geldt: de dag voor reizigers, de nacht voor vracht,
Hoge Snelheids Lijn voor passagiers, de Betuwelij!
voor containers. Met het schrappen van stoptreinentqi
behoeve van vrachtvervoer verstoort de minister desj'
tere balans.
Dat Netelenbos tij dens de aanleg van de Betuwelijn he
vrachtvervoer niet wil ontmoedigen, is te begrijpei
Nog bij de start van Paars-2 waren er twijfels over ht
nut van de verbinding. Als de vervoersprognoses nit
uitkomen, is de lijn een flop. Toch gaat het te ver oi
voor dat belang het beeld van het openbaar vervoer
de waagschaal te stellen. De groei van het vrachtvei
voer mag wat meer harde guldens opleveren dan het ti
delijk schrappen van een paar stoptreintjes kost, maa
de maatschappelijke schade die ontstaat, als de over
heid bewust afbreuk doet aan de kwaliteit van ht
openbaar vervoer en zo als het ware reizigers uitnodig
de trein de rug toe te keren, is niet te overzien.
Truman-Stalin
De Amerikaanse president
Truman heeft de geruchten
over een mogelijke ontmoe
ting met Stahn de kop inge
drukt. Truman verzekerde ook
dat de besprekingen over
Duitsland niet worden hervat
voordat de Sovjet-Unie de
blokkade van Berlijn heeft op
gegeven:
Radio-opname
Het radioprogramma Neder
landse Strijdkrachten heeft in
de Concert- en Gehoorzaal en
kele programma opgenomen
voor de militairen in Indone
sië. Vaders, moeders, vrouwen
en verloofden kregen de gele
genheid om enkele woorden
tot dë militairen te richten. De
programma's worden in no
vember en december via de
PCJ-zender uitgezonden.
Apen uit Calcutta
De Britse minister George
Strauss (Bevoorrading) wei
gert te onthullen waarom hij!
ten behoeve van zijn departe
ment 250 apen uit Calcutta,
heeft laten aanvoeren.
Dankwoord prinses
Prinses Wilhelmina heeft in)
een brief aan de commissarisi
der koningin alle Zeeuwse ge-
meenten bedankt voor 'de tal-'
loze gelukwensen en blijken,
van medeleven' bij de viering'
van haar verjaardag en rege
ringsjubileum. De vele felici
taties hebben haar 'diep ge-,
troffen'.
Uitgever:
W. F. de Pagter
Hoofdredactie:
A L Oosthoek
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Redactiefax: (0118) 470102
's avonds op zondag t/m
vrijdag: vanaf 19 00 uur
in het weekeinde:
verwijzing via de
telefonische boodschap
op de kantoren
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax. (0118) 472404
Goes: Voorstad 22
4461 KN Goes
Tel. (0113) 273000
Fax. (0113)273010
Terneuzen: Axelsestraat 16
4537 AK Terneuzen
Tel. (0115) 694457
Fax. (0115)620951
Axel: Nassaustraat 15
4571 BK Axel
Tel. (0115) 568000
Fax. (0115) 561415
Hulst: 's Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel. (0114) 373839
Fax (0114) 373840
Zierikzee: Grachtweg 23
4301 KJ Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax (0111)454659
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst.
8.30-17.00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV
City OnLine Internet
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
http://www.pzc.nl
e-mail: pzcredcity1@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231 of maandag
t/m vrijdag; op de kantoren
gedurende de openingstijden,
zaterdags tot 14 00 uur:
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22 00 uur en zondagavond
van 20 00 tot 22.00 uur.
Tel. (0118) 484000
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 95,00:
franco per post 125,50;
per maand 34,75;
per jaar 366,50;
franco per post 485,00,
bij automatische afschrijving
per termijn 1.50 korting;
losse nummers
maandag t/m vrijdag 1.75.
zaterdag 2,50 p.st.;
(alle bedragen inclusief 6 pet btw);
Postrek.nr.: 3754316
t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen
Advertentietarieven:
184 cent per mm; minimumprijs per
advertentie 27,60;
ingezonden mededelingen
2.5 x tarief;
speciale posities: tarief op aanvraag;
voor brieven bureau van dit blad
7,-meer(excl 17,5 pet btw);
volledige tarieven met
contractprijzen op aanvraag;
(alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet. btw)
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B.V
Vlissingen