Cruiseterminal geen luchtkasteel
Heen en terug, dat is het
sterke punt van het VAS
PRINTEMPS
WEEK-END
PZC
OPENDEURDAGEN
Minimale opkomst
voor hoorzitting
windmolenplan
zeeland
,21
Rederijen tonen belangstelling voor Vlissingen
ppTclsinil
NCVB zegt oude naam
vaarwel en gaat verder
met CPB als Passage
Streekvervoer
heeft te weinig
chauffeurs
Commissie wil rustig aan
doen met windmolens
ZATERDAG 14
EN ZONDAG 15
NOVEMBER
vrijdag 13 november 1998
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - De cruiseter
minal aan de Vlissingse Buiten
haven komt dichterbij. Het idee
dat commercieel directeur J.
Verkiel van Zeeland Seaports
lanceerde tijdens het slotdebat
van de Stadskoers Vlissingen
2010 leek iets weg te hebben van
luchtfietserij. Maar de initia
tiefnemer zat de laatste maan
den verre van stil.
Er is intensief overleg met rede
rijen, die veel belangstelling
voor Vlissingen en zijn achter
land tonen. De Hogeschool Zee
land is ingeschakeld, evenals
een architectenbureau, be
stuurders zijn enthousiast ge
raakt en de toeristische sector
schat in dat de ontvangst van
passagiersschepen Zeeland een
forse duw omhoog geeft.
„We moeten ons herbezinnen op
het gebruik van het haventer
rein van Vlissingen. Op die ma
nier is het idee ook ontstaan. De
binnenhaven en buitenhaven
hebben het in zich om het cen
trum van allerlei ontspannende
activiteiten te worden."
„De cruisebusiness is booming
business. Wij hebben een zus-
terrelatie met Port Canaveral in
Florida. Die heeft zich tot een
GOES
Overleden kind - De zelfhulpor
ganisatie 'Ouders van een over
leden kind' houdt zaterdag 21
november een contactmiddag
(13.30 uur). Dat gebeurt in het
gebouw van De Tiende in de
nieuwbouwwijk Overzuid in
Goes. Na een korte inleiding
kunnen ouders en ook grootou
ders van een overleden kind met
elkaar praten.
De zaak krijgt een nieuw jasje
PROFITEER NU!
OPRUIMING
SCHOENEN EN LEDERWAREN
NOORDSTRAAT 48-50
TERNEUZEN
www.wieland-shoes.nl
echte cruisehaven ontwikkeld.
Amerikanen hebben onlangs
een bezoek gebracht aan Vlis
singen en de binnen- en buiten
haven bekeken. Ze zijn onder de
indruk geraakt. Ook van Veere,
Middelburg en de Oosterschel-
dewerken."
Tapijten
Congreshal
voor zo'n terminal. Begin vol
gend jaar leveren ze hun eerste
rapportage af. Die gegevens
worden voor het bedrijfsplan
gebruikt, waarmee Zeeland
Seaport over een half jaar naar
buiten treedt. „Dan weten we of
we door kunnen gaan."
Het Veerplein met in de buurt
het station en de grote parkeer
plaats maken grote kans als
favoriete plaats uit de bus te ko
men. „De veerboot gaat op ter
mijn weg. Daar komt ruimte
vrij. De uitkomst van de Stads
koers Vlissingen is dat er meer
gemikt moet worden op toeris
me en maritieme zaken. Wat is
daartussen een mooier bindend
middel dan een cruiseterminal."
Want cruisegangers kun je niet
aan land zetten in een industrie
gebied. Er moet iets te zien zijn.
Voor die duizend passagiers be
gint dan een nieuwe reis. „Van
de Amerikanen heb ik geleerd
dat de passagiers vanaf het
schip direct in de tapijten willen
stappen. Alles moet perfect ge
regeld zijn."
Na enige tijd stappen ze over in
bussen en worden langs toeristi
sche attracties gevoerd, met
Rotterdam als einddoel. „Daar
is intussen het cruiseschip aan
gekomen en ze stappen weer te
rug aan boord. De rederijen en
cruisemakelaars (combinatie
van rederij en touroperator)
hebben al toegezegd deze vorm
van reizen te kunnen waarde
ren."
Daarnaast heeft Verkiel met
Noorse rederijen gesproken,
waarvoor cruiseschepen varen
die havensteden aan de Noord
zee aandoen. Die schepen hop
pen als het ware van Schotland
naar Ierland. „En eens naar
Vlissingen. Dat zijn kleinere
cruiseschepen. Dat is de tweede
kans om die terminal levensvat
baar te maken."
Op Zeeuws water kan vervol
gens een schip van bescheidener
omvang een ronde maken. „Dan
denken we aan de Zeelandcrui
se, die uitmondt in een uitstapje
van een dag of drie."
De nabijheid van het NS-station en een grote parkeerplaats maken van het voormalige Veerplein in Vlissingen een grote kanshebber als
mogelijke aanlegplaats voor cruiseschepen. foto Ruben Oreel
Als de terminal het louter moet
hebben van de aanleg van
cruiseschepen, is het project
gedoemd te mislukken. In Rot
terdam leggen jaarlijks vijf pas
sagiersschepen aan, in Amster
dam 200. „Daarom moet we
meer bieden. We zijn spekkoper
als we jaarlijks vijftig schepen
krijgen. Maar dat vinden we
niet genoeg. Naast die luxueuze
en levendige ontvangsthal zal
bijvoorbeeld een congreshal en
restaurant moeten verschij
nen."
Studenten van de Hogeschool
onderzoeken momenteel welke
locatie het meest geschikt is
door Lineke Broos
GOES - De Zeeuwse afdelingen
en het gewestelijk bestuur van
de Nederlands Christelijke
Vrouwenbond (NCVB) hebben
donderdag tijdens de najaars
vergadering in de Oostkerk te
Goes afscheid genomen yan de
naam NCVB. Dat is het gevolg
van het besluit van de landelijke
algemene vergadering in
Utrecht.
Tijdens deze vergadering werd
besloten, dat de bond per 1 ja
nuari 1999 samen gaat met de
Christelijke Plattelands Vrou
wenbond (CPB). Omdat het
aantal leden terugliep, moesten
beide bonden fuseren. In
Utrecht werd maandag de nieu
we naam 'Passage, christelijk-
maatschappelijke vrouwenbe
weging' gepresenteerd. Zo'n
tachtig vrouwen van de NCVB
Zeeland kregen donderdag het
nieuwe logo te zien.
In Utrecht werd door een grote
meerderheid vóór de fusie ge
stemd. „Als blijkt datje als bond
sterk kan blijven door te fuse
ren, moet je dat naar mijn me
ning gewoon doen", vertelt de
publiciteits- en coördinatie
vrouw van het Gewestelijk Be
stuur Zeeland, J. A Schuller-
van de Niet. Inhoudelijk bete
kent de fusie voor de bond in
Zeeland vrij weinig. Op lande
lijk niveau verandert voorna
melijk de organisatie. Twee
bonden moeten onder een be
stuur worden gebracht, zodat er
economisch gewerkt kan wor
den. „De band met de CPB was
al heel groot", zegt de voorzitter
van het Gewestelijk Bestuur
Zeeland, L. Kamerling-Janse.
„Op lokaal niveau werkten we
al veel samen met deze bond,
dus voor ons wordt het niet écht
anders."
Hoe het ledenaantal weer een
beetje omhoog kan gaan, weet
de voorzitter nog niet precies.
„We hopen dat het programma
meer op de jeugd wordt afge
stemd. Maar we kunnen niet van
alle leden verwachten dat zij dat
allemaal ook willen en dat hetze
allemaal aanspi-eekt. Daarom
moeten we eerst nog goed inven
tariseren". Volgens Kamerling-
Janse zouden de traditionele
onderdelen binnen de organisa
tie wat minder oubollig moeten
zijn. „Ik zeg niet dat alles weg
moet, want alles moet in zijn ei
gen waarde worden gelaten. De
bijbel bijvoorbeeld moet niet
overboord gegooid worden.
Maar we moeten toch wat meer
dingen op het programma zet
ten waardoor het voor jongeren
ook aantrekkelijk is zich bij ons
aan te sluiten."
door Richard Hoving
MIDDELBURG - Op tal van
bijeenkomsten werd er de afge
lopen maanden over gediscussi
eerd. Vaak heftig, een enkele
keer emotioneel. Windmolens in
Zeeland: Hoeveel en waar? De
hoorzitting over de ontwerp-
streekplanuitwerking wind
energie trok donderdagavond
opmerkelijk genoeg nauwelijks
belangstellenden.
De zware, vier koppige ambte
lijke delegatie die gedeputeerde
G. J. van Zwieten (VVD, ruim
telijke ordening) flankeerde,
was rijkelijk overdreven. Van de
veertien aanwezigen in het ge
bouw van de directie Ruimte,
Milieu en Water in Middelburg
waren er slechts vier die een na
dere toelichting wensten.
Een tweetal projectontwikke
laars ('ik spreek liever van advi
seur want dat klinkt wat minder
agressief') wilde alles weten
over het toegestane molenver
mogen, ashoogten en rotatie
diameters. Een grondeigenaar
die zijn land op termijn wel wil
verkopen vroeg zich af hoe de
provincie eventuele tegenstan
ders denkt te overtuigen. „Als ik
mijn grond verkoop, maar mijn
buurman niet. Gaat dan het hele
park niet door?" Een bezorgde
inwoner van de Quarlespolder
in de gemeente Borsele werd ge
rustgesteld. „De Quarlespolder
is niet aangewezen als groot
schalige locatie."
Gedeputeerde Van Zwieten
haastte zich na afloop van de
bijeenkomst te zeggen dat hij
geen conclusies verbond aan de
geringe opkomst. De suggestie
dat gemeenten en natuur- en
milieuorganisaties, de grote af
wezigen, zich zonder problemen
achter de plannen van het dage
lijks provinciebestuur scharen,
wees hij van de hand. „Organi
saties en instellingen die moeite
hebben met de locaties die wij
op het oog hebben, dienen hun
bezwaren ongetwijfeld schrif
telijk in."
De ontwerp-streekplanherzie-
ning windenergie ligt nog een
week ter inzage. Na het sluiten
van de inzage worden de mon
delinge schriftelijke reacties
beoordeeld en komen GS met
een definitief voorstel. Van
Zwieten verwacht dat niet eer
der dan in maart 1999 een einde
komt aan de procedure. In de
cember 1997 presenteerde de
provincie de eerste locaties voor
grootschalige opwekking van
windenergie. Negen van de
twaalf locaties sneuvelden ver
volgens na overleg met gemeen
ten en natuur- en milieuorgani
saties. Het meest recente
voorstel pleit voor het plaatsen
van twintig windmolens of meer
in de Willem-Annapolder (ge
meente Kapelle), de Beoosten-
blijpolder (Axel), de Eendragt-
polder (Terneuzen) en de Anna-
Mariapolder (Reimerswaal).
Eis 10 maanden
voor ontucht
met buurmeisje
MIDDELBURG - De officier
van justitie van de arrondisse
mentsrechtbank in Middelburg
heeft tien maanden gevangenis
straf geëist tegen een 63- jarige
Arnemuidenaar die wordt ver
dacht van een zedendelict. Over
een periode van bijna tien jaar
had de man zijn buurmeisje re
gelmatig onzedelijk betast.
Daarbij gebruikte de verdachte
fysieke en emotionele dwang.
De Arnemuidenaar, die een goe
de vriend was van de ouders van
het slachtoffer, bouwde over
lange tijd een ongelijke vertrou
wensrelatie met het meisje op.
Hij lokte haar mee naar zijn dui
ven te komen kijken. Het kind
werd al gauw door hem betast.
De verdachte zei dat hij haar
nooit onder de kleding heeft
aangeraakt. Wel had hij eerder
aan de politie toegegeven dat hij
het spannend vond om de ont
wikkeling van borsten te voe
len. Hij had nooit beseft dat hij
te ver was gegaan. F. van Es, de
officier van justitie, was niet on
der de indruk van verdachtes
spijtbetuiging.
Het slachtoffer legde ineen toe
spraak uit wat haar was overko
men. Ze was door het gebeuren
diep geraakt en het beheerste
haar leven. „Gestraft wordt je
voor mij nooit zwaar genoeg. Ik
hoop dat wat je mij hebt aange
daan je altijd door anderen zal
worden aangerekend", sprak ze.
Uitspraak 25 november.
van onze regioredactie
HILVERSUM - Streekvervoe-
der VSN-1, bestaande uit de
vervoerbedrijven Midnet, NZH,
Oostnet en ZWN, kampt met een
tekort aan chauffeurs. Het leidt
er volgens algemeen directeur
P. J. A M. Schretlen van VSN-1
toe dat in de rayons 'wel eens
een buslijntje uitvalt of ge
schrapt wordt'. Een woordvoer
der van ZWN laat echter weten
dat het in Zeeland opererende
bedrijfsonderdeel niet inet
'structurele' tekorten kampt.
Er vallen hier geen ritten uit,
hooguit moet af en toe een be
roep op een chauffeur worden
gedaan om een 'zesde dag' te
draaien. „En we huren wel eens
één van onze bevriende onder
aannemers in", zegt de woord
voerder. Daarmee bedoelt hij de
particuliere vervoerders Van
Oeveren uit Zierikzee en AMZ
uit Borsele.
De personeelstekorten zijn vol
gens de woordvoerder enkel in
cidenteel. Ze doen zich bijvoor
beeld gelden als er chauffeurs
ziek zijn. Zodra volgend jaar
een aantal lijnen en ritten is ge
schrapt, zou de kans op onder
bezetting helemaal klein zijn.
Directeur Schretlen reageerde
op kritiek van de onderneming-
raad (or) van NZH. Die consta
teerde dat de kwaliteit van het
vervoer bij het bedrijf onder de
maat is, dat er ritten en diensten
vervallen en dat de bedrijfsvoe
ring ondoelmatig is. De or van
NZH eist dat de directie uiter
lijk 23 november aangeeft hoe
de problemen opgelost gaan
worden.
„Ik sluit niet uit dat er op dit
moment in sommige rayons echt
een operationeel probleem is.
Op de totale dienstverlening
gaat het echter om een zeer klein
percentage. Ik schat dat meer
dan 95 procent van de ritten
conform de afspraken met de
opdrachtgevers wordt uitge
voerd", aldus de directeur.
Het tekort aan bus-, maar ook
taxichauffeurs, is volgens hem
mede te wijten aan de krappe
arbeidsmarkt en een verouderd
personeelsbestand. Ook het
imago van het bedrijf, dat mid
den in een grote reorganisatie
verkeert, speelt een rol. „Het is
lastig om tijdens de verbouwing
de winkel op een goede manier
open te houden", stelt Schret
len.
Begin volgend jaar zal er gepro
beerd worden door middel van
een advertentiecampagne,
nieuwe, jonge chauffeurs aan te
trekken.
doorRoelf Reinders
MIDDELBURG - Er is een tekort aan vrij -
willigers in Zeeland die sporters met een
lichamelijke en verstandelijke handicap
willen vervoeren. Op Walcheren en de Be-
velanden is de nood het hoogst. Daar heeft
de Zeeuwse Sportraad nog zeker tien vrij -
willigers nodig voor het Vervoer Aange
past Sporten (VAS).
De behoefte aan vrijwilligers neemt al
leen nog maar toe door een pas gestart
project dat lichamelijk gehandicapten in
Zeeland aan het sporten moet krijgen,
zegt Elia ter Wisscha, consulent aange
past sporten van de Zeeuwse Sportraad.
Het VAS voert jaarlijks zo'n duizend rit-
Vrijwilligers nodig
voor vervoer van
gehandicapte sporter
ten uit. Ter Wisscha verwacht dat door het
sportstimuleringsproject er zeker drie
honderd ritten extra nodig zijn.
„In Zeeuws-Vlaanderen neemt de Lions
Club een gedeelte van het vervoer van ge
handicapte sporters op zich", zegt Ter
Wisscha. „Als dat over een jaar of twee
voorbij is, zijn er nog meer vrijwilligers
nodig." Volgens haar is de druk op de wei
nige vrijwillige chauffeurs groot. „Ik
voorzie dat een aantal chauffeurs er de
brui aan geeft. Ze zijn erg enthousiast
maar zeggen nu wel: ,Hé ho, tot hier en
niet verder.' Het is natuurlijk niet de be
doeling dat het rijden een dagtaak is."
Gehandicapten die naar sportaccommo
daties willen, kunnen een beroep doen op
het WVG-vervoer (Wet Voorziening Ge
handicapten). Als dat niet voldoet, kan
het VAS uitkomst bieden. De gehandicap
ten betalen zes gulden voor de eerste
twintig kilometer en voor elke tien kilo
meter extra een gulden. De Zeeuwse ge
meenten, behalve Terneuzen, subsidiëren
het VAS met dertien cent per inwoner.
Zeeland is de enige Nederlandse provin
cie waar zo'n vervoerssysteem met vrij
willigers voor sporters met ëen handicap
bestaat.
Het VAS brengt de gehandicapte precies waar hij wil zijn.
door Roelf Reinders
VLISSINGEN - Johan Tim
merman uit Vlissingen heeft er
vier. Dat is te weinig. Hij heeft
nog zeker vier extra chauf
feurs nodig. Timmerman is de
regiocoördinator van het Ver
voer Aangepast Sporten (VAS)
voor Walcheren. Dat is de
Zeeuwse regio waar het tekort
aan vrijwilligers die sporters
met een handicap willen ver
voeren het grootst is.
Problemen ja. Maar nee verko
pen: nee. Als er gehandicapten
op Walcheren een beroep op
hem doen en hij kan geen eigen
chauffeurs regelen, schakelt
Timmerman Arduin-taxi's in.
Hij rijdt zelf ook voor de in
stelling voor verstandelijk ge
handicapten. „De Arduin
taxi's, het is niet ideaal om die
voor VAS-vervoer in te zet
ten", zegt Timmerman. „We
willen cle ritten met vrijwilli
gers doen. Bovendien, als ze
met Ai-duin rijden, vallen ze
onder de WVG-regeling. Dat
betekent met meer in één bus
die overal langs moet. Het VAS
bestaat nou juist omdat het
WVG-vervoer niet altijd even
goed voldoet."
Een gehandicapte wil volley
ballen. voetballen, zwemmen
of rolstoelhockeyen. Hij heeft
foto Willem Mieras
een auto nodig, daar is het
WVG-vervoer (Wet Voorzie
ning Gehandicapten) voor.
Maar hoe gaat dat, zegt Tim
merman. „Er gaan er meer
mee. Stap je als eerste in, mag
j e er als laatste weer uit.Vorig
jaar had hij voor het VAS een
ritje Ovezande-Koudekerke
en terug. Een jongen ging in
verpleeghuis Der Boede jeu de
boulen. „Hoe ver is dat nou,
negentien kilometer? Een
kwailiertje."
Zijn moeder zei dat ze met het
WVG-vervoer alleen al over de
terugweg anderhalf uur de
den. „Ze was langs plekken ge
reden waar ze nog nooit was
geweest. Ik deed er alles bij el
kaar een uur over. Heen en te
rug." Dat is het sterke punt
van het VAS, vertelt Timmer
man. „Wij passen ons aan aan
de wensen van de gehandicap
ten. Als ze om half acht van
huis willen, staan wij om half
acht voor. En wij brengen ze
van deur tot deur. Dus niet de
deur opengooien en zoek het
maar uit."
Vaste ritten
In Timmermans gebied Wal
cheren worden per week zo'n
twaalf gehandicapten naar
sportaccommodaties ver
voerd. 's Avonds, door de week
en meestal vaste ritten. Hij
heeft daar maar vier chauf
feurs voor. De afgelopen tijd is
een aantal door ziekte of ver
huizingen afgevallen. Bijge
komen is er niemand, of ze zijn
na korte tijd weer afgehaakt.
„Een vrouw wilde wel rijden
maar niet "s avonds want ze
werkte vier dagen. Alleen za
terdags. Ja, dan rijden we
nooit. Sony, daar heb ik dus
niks aan." Zo zijn er drie na
een korte periode afgehaakt,
één heeft nooit gereden."
Het moet'je wel liggen, vindt
Timmerman, gehandicapten
vervoeren. Overdag rijdt hij
voor Arduin. En af en toe 's
avonds nog eens voor het VAS
als hij niemand kan vinden.
Reserve-chauffeurs zijn er nog
niet, dus doet hij dat soms zelf.
Het mooie is, zegt Timmerman
over het vervoer van verstan
delijk gehandicapten, dat je
nooit weet waar je aan toe
bent. „De ene keer stop je en
duikt hij zo het zwembad in.
De volgende dag wil hij de au
to niet uit en is het nukken ge
blazen."
Leesprogramma
van bibliotheken
OOSTBURG - De bibliotheken
van Oostburg, Aardenburg,
Breskens en Sluis houden tot
donderdag 17 december het
leesprogramma 'Bij ons thuis'.
Ook de bibliobus doet mee.
Kinderen die willen deelnemen
aan het programma, waarbij ze
in speciaal uitgezochte boeken
kunnen lezen hoe het er bij an
deren thuis aan toe gaat, kun
nen zich opgeven en krijgen een
speciale deelnemerskaart. Op
de kaart staat een huis met lege
ramen. Elk gelezen boek levert
een sticker op, zodat er plotse
ling iemand woont. Kinderen
met een volle kaart krijgen een
oorkonde. Tijdens het program
ma kan ook een boekenpuzzel
worden opgelost., waarmee
prijzen te winnen zijn. Op 17 de
cember, als het project wordt
afgesloten, worden nog meer
cadeautjes en oorkonden uitge
reikt.
door Richard Hoving
MIDDELBURG - Het dagelijks
provinciebestuur moet het aan
tal locaties voor grootschalige
windmolenparken stapsgewijs
uitbreiden. Dat adviseert de
provinciale adviescommissie
milieu en water (PCMW).
De PCMW komt hiermee terug
op het eind vorige week ver
schenen pre-advies. Hierin
pleitte de commissie, waarin ge
meenten, werkgevers, Rijkswa
terstaat, waterschappen, na
tuur- en milieubeweging en
verschillende ministeries zijn
vertegenwoordigd, nog voor on
middellijke uitbreiding van het
aantal locaties.
Gedeputeerde Staten hebben
vier plaatsen aangewezen waar
tussen de vijf en twintig turbi
nes moeten komen. Volgens de
PCMW moeten deze vier loca
ties zo spoedig mogelijk worden
ingericht. Los van de hiervoor te
volgen procedures moet er naar
nieuwe plekken worden ge
zocht. De meerderheid van de
commissie spoorde GS aan om
het draagvlak voor windmolens
in de samenleving te vergroten.
ZMF-coördinator Tj. van Mier-
lo wees tijdens de PCMW-ver-
gadering met de beschuldigen
de vinger naar Rijkswaterstaat
directie Zeeland. Rijkswater
staat frustreert volgens Van
Mierlo het plaatsen van wind
molens door alle dijken en dam
men tot verboden gebied te
verklaren. Rijkswaterstaatver-
tegenwoordiger J. A de Roos
was er niet vanonder de indruk.
„Bouwen op zeeweringen is bij
wet verboden. Bovendien wil
Rijkswaterstaat niet dat het
open landschap te veel wordt
aangetast", reageerde De Roos.
"DÉ SÏ NT
KOMT OP BEZOEK!
De Sint komt
van 14 tot 18 uur en heeft
voor alle kapoentjes
een leuke verrassing.
Donaldson
Polo Ralph Lauren.
Burberiys, Mulberry
Voor baby's
en kinderen:
Donaldson
Kids and Boys
van Polo Ralph Lauren
Petit Bateau
Wij hebben tal van mooie en leuke cadeautips
voor de komende feesten,
voor groot en klein en voor heel het gezin.
Met een drankje zorgen wij voor
een feestelijke noot.
Printemps Week*End
Kaai 9, Sluis,
0117 46 16 68
hiiiiniiH1"]