Cruiseterminal geen luchtkasteel Heen en terug, dat is het sterke punt van het VAS PRINTEMPS WEEK-END PZC OPENDEURDAGEN Minimale opkomst voor hoorzitting windmolenplan zeeland ,21 Rederijen tonen belangstelling voor Vlissingen ppTclsinil NCVB zegt oude naam vaarwel en gaat verder met CPB als Passage Streekvervoer heeft te weinig chauffeurs Commissie wil rustig aan doen met windmolens ZATERDAG 14 EN ZONDAG 15 NOVEMBER vrijdag 13 november 1998 door Edith Ramakers VLISSINGEN - De cruiseter minal aan de Vlissingse Buiten haven komt dichterbij. Het idee dat commercieel directeur J. Verkiel van Zeeland Seaports lanceerde tijdens het slotdebat van de Stadskoers Vlissingen 2010 leek iets weg te hebben van luchtfietserij. Maar de initia tiefnemer zat de laatste maan den verre van stil. Er is intensief overleg met rede rijen, die veel belangstelling voor Vlissingen en zijn achter land tonen. De Hogeschool Zee land is ingeschakeld, evenals een architectenbureau, be stuurders zijn enthousiast ge raakt en de toeristische sector schat in dat de ontvangst van passagiersschepen Zeeland een forse duw omhoog geeft. „We moeten ons herbezinnen op het gebruik van het haventer rein van Vlissingen. Op die ma nier is het idee ook ontstaan. De binnenhaven en buitenhaven hebben het in zich om het cen trum van allerlei ontspannende activiteiten te worden." „De cruisebusiness is booming business. Wij hebben een zus- terrelatie met Port Canaveral in Florida. Die heeft zich tot een GOES Overleden kind - De zelfhulpor ganisatie 'Ouders van een over leden kind' houdt zaterdag 21 november een contactmiddag (13.30 uur). Dat gebeurt in het gebouw van De Tiende in de nieuwbouwwijk Overzuid in Goes. Na een korte inleiding kunnen ouders en ook grootou ders van een overleden kind met elkaar praten. De zaak krijgt een nieuw jasje PROFITEER NU! OPRUIMING SCHOENEN EN LEDERWAREN NOORDSTRAAT 48-50 TERNEUZEN www.wieland-shoes.nl echte cruisehaven ontwikkeld. Amerikanen hebben onlangs een bezoek gebracht aan Vlis singen en de binnen- en buiten haven bekeken. Ze zijn onder de indruk geraakt. Ook van Veere, Middelburg en de Oosterschel- dewerken." Tapijten Congreshal voor zo'n terminal. Begin vol gend jaar leveren ze hun eerste rapportage af. Die gegevens worden voor het bedrijfsplan gebruikt, waarmee Zeeland Seaport over een half jaar naar buiten treedt. „Dan weten we of we door kunnen gaan." Het Veerplein met in de buurt het station en de grote parkeer plaats maken grote kans als favoriete plaats uit de bus te ko men. „De veerboot gaat op ter mijn weg. Daar komt ruimte vrij. De uitkomst van de Stads koers Vlissingen is dat er meer gemikt moet worden op toeris me en maritieme zaken. Wat is daartussen een mooier bindend middel dan een cruiseterminal." Want cruisegangers kun je niet aan land zetten in een industrie gebied. Er moet iets te zien zijn. Voor die duizend passagiers be gint dan een nieuwe reis. „Van de Amerikanen heb ik geleerd dat de passagiers vanaf het schip direct in de tapijten willen stappen. Alles moet perfect ge regeld zijn." Na enige tijd stappen ze over in bussen en worden langs toeristi sche attracties gevoerd, met Rotterdam als einddoel. „Daar is intussen het cruiseschip aan gekomen en ze stappen weer te rug aan boord. De rederijen en cruisemakelaars (combinatie van rederij en touroperator) hebben al toegezegd deze vorm van reizen te kunnen waarde ren." Daarnaast heeft Verkiel met Noorse rederijen gesproken, waarvoor cruiseschepen varen die havensteden aan de Noord zee aandoen. Die schepen hop pen als het ware van Schotland naar Ierland. „En eens naar Vlissingen. Dat zijn kleinere cruiseschepen. Dat is de tweede kans om die terminal levensvat baar te maken." Op Zeeuws water kan vervol gens een schip van bescheidener omvang een ronde maken. „Dan denken we aan de Zeelandcrui se, die uitmondt in een uitstapje van een dag of drie." De nabijheid van het NS-station en een grote parkeerplaats maken van het voormalige Veerplein in Vlissingen een grote kanshebber als mogelijke aanlegplaats voor cruiseschepen. foto Ruben Oreel Als de terminal het louter moet hebben van de aanleg van cruiseschepen, is het project gedoemd te mislukken. In Rot terdam leggen jaarlijks vijf pas sagiersschepen aan, in Amster dam 200. „Daarom moet we meer bieden. We zijn spekkoper als we jaarlijks vijftig schepen krijgen. Maar dat vinden we niet genoeg. Naast die luxueuze en levendige ontvangsthal zal bijvoorbeeld een congreshal en restaurant moeten verschij nen." Studenten van de Hogeschool onderzoeken momenteel welke locatie het meest geschikt is door Lineke Broos GOES - De Zeeuwse afdelingen en het gewestelijk bestuur van de Nederlands Christelijke Vrouwenbond (NCVB) hebben donderdag tijdens de najaars vergadering in de Oostkerk te Goes afscheid genomen yan de naam NCVB. Dat is het gevolg van het besluit van de landelijke algemene vergadering in Utrecht. Tijdens deze vergadering werd besloten, dat de bond per 1 ja nuari 1999 samen gaat met de Christelijke Plattelands Vrou wenbond (CPB). Omdat het aantal leden terugliep, moesten beide bonden fuseren. In Utrecht werd maandag de nieu we naam 'Passage, christelijk- maatschappelijke vrouwenbe weging' gepresenteerd. Zo'n tachtig vrouwen van de NCVB Zeeland kregen donderdag het nieuwe logo te zien. In Utrecht werd door een grote meerderheid vóór de fusie ge stemd. „Als blijkt datje als bond sterk kan blijven door te fuse ren, moet je dat naar mijn me ning gewoon doen", vertelt de publiciteits- en coördinatie vrouw van het Gewestelijk Be stuur Zeeland, J. A Schuller- van de Niet. Inhoudelijk bete kent de fusie voor de bond in Zeeland vrij weinig. Op lande lijk niveau verandert voorna melijk de organisatie. Twee bonden moeten onder een be stuur worden gebracht, zodat er economisch gewerkt kan wor den. „De band met de CPB was al heel groot", zegt de voorzitter van het Gewestelijk Bestuur Zeeland, L. Kamerling-Janse. „Op lokaal niveau werkten we al veel samen met deze bond, dus voor ons wordt het niet écht anders." Hoe het ledenaantal weer een beetje omhoog kan gaan, weet de voorzitter nog niet precies. „We hopen dat het programma meer op de jeugd wordt afge stemd. Maar we kunnen niet van alle leden verwachten dat zij dat allemaal ook willen en dat hetze allemaal aanspi-eekt. Daarom moeten we eerst nog goed inven tariseren". Volgens Kamerling- Janse zouden de traditionele onderdelen binnen de organisa tie wat minder oubollig moeten zijn. „Ik zeg niet dat alles weg moet, want alles moet in zijn ei gen waarde worden gelaten. De bijbel bijvoorbeeld moet niet overboord gegooid worden. Maar we moeten toch wat meer dingen op het programma zet ten waardoor het voor jongeren ook aantrekkelijk is zich bij ons aan te sluiten." door Richard Hoving MIDDELBURG - Op tal van bijeenkomsten werd er de afge lopen maanden over gediscussi eerd. Vaak heftig, een enkele keer emotioneel. Windmolens in Zeeland: Hoeveel en waar? De hoorzitting over de ontwerp- streekplanuitwerking wind energie trok donderdagavond opmerkelijk genoeg nauwelijks belangstellenden. De zware, vier koppige ambte lijke delegatie die gedeputeerde G. J. van Zwieten (VVD, ruim telijke ordening) flankeerde, was rijkelijk overdreven. Van de veertien aanwezigen in het ge bouw van de directie Ruimte, Milieu en Water in Middelburg waren er slechts vier die een na dere toelichting wensten. Een tweetal projectontwikke laars ('ik spreek liever van advi seur want dat klinkt wat minder agressief') wilde alles weten over het toegestane molenver mogen, ashoogten en rotatie diameters. Een grondeigenaar die zijn land op termijn wel wil verkopen vroeg zich af hoe de provincie eventuele tegenstan ders denkt te overtuigen. „Als ik mijn grond verkoop, maar mijn buurman niet. Gaat dan het hele park niet door?" Een bezorgde inwoner van de Quarlespolder in de gemeente Borsele werd ge rustgesteld. „De Quarlespolder is niet aangewezen als groot schalige locatie." Gedeputeerde Van Zwieten haastte zich na afloop van de bijeenkomst te zeggen dat hij geen conclusies verbond aan de geringe opkomst. De suggestie dat gemeenten en natuur- en milieuorganisaties, de grote af wezigen, zich zonder problemen achter de plannen van het dage lijks provinciebestuur scharen, wees hij van de hand. „Organi saties en instellingen die moeite hebben met de locaties die wij op het oog hebben, dienen hun bezwaren ongetwijfeld schrif telijk in." De ontwerp-streekplanherzie- ning windenergie ligt nog een week ter inzage. Na het sluiten van de inzage worden de mon delinge schriftelijke reacties beoordeeld en komen GS met een definitief voorstel. Van Zwieten verwacht dat niet eer der dan in maart 1999 een einde komt aan de procedure. In de cember 1997 presenteerde de provincie de eerste locaties voor grootschalige opwekking van windenergie. Negen van de twaalf locaties sneuvelden ver volgens na overleg met gemeen ten en natuur- en milieuorgani saties. Het meest recente voorstel pleit voor het plaatsen van twintig windmolens of meer in de Willem-Annapolder (ge meente Kapelle), de Beoosten- blijpolder (Axel), de Eendragt- polder (Terneuzen) en de Anna- Mariapolder (Reimerswaal). Eis 10 maanden voor ontucht met buurmeisje MIDDELBURG - De officier van justitie van de arrondisse mentsrechtbank in Middelburg heeft tien maanden gevangenis straf geëist tegen een 63- jarige Arnemuidenaar die wordt ver dacht van een zedendelict. Over een periode van bijna tien jaar had de man zijn buurmeisje re gelmatig onzedelijk betast. Daarbij gebruikte de verdachte fysieke en emotionele dwang. De Arnemuidenaar, die een goe de vriend was van de ouders van het slachtoffer, bouwde over lange tijd een ongelijke vertrou wensrelatie met het meisje op. Hij lokte haar mee naar zijn dui ven te komen kijken. Het kind werd al gauw door hem betast. De verdachte zei dat hij haar nooit onder de kleding heeft aangeraakt. Wel had hij eerder aan de politie toegegeven dat hij het spannend vond om de ont wikkeling van borsten te voe len. Hij had nooit beseft dat hij te ver was gegaan. F. van Es, de officier van justitie, was niet on der de indruk van verdachtes spijtbetuiging. Het slachtoffer legde ineen toe spraak uit wat haar was overko men. Ze was door het gebeuren diep geraakt en het beheerste haar leven. „Gestraft wordt je voor mij nooit zwaar genoeg. Ik hoop dat wat je mij hebt aange daan je altijd door anderen zal worden aangerekend", sprak ze. Uitspraak 25 november. van onze regioredactie HILVERSUM - Streekvervoe- der VSN-1, bestaande uit de vervoerbedrijven Midnet, NZH, Oostnet en ZWN, kampt met een tekort aan chauffeurs. Het leidt er volgens algemeen directeur P. J. A M. Schretlen van VSN-1 toe dat in de rayons 'wel eens een buslijntje uitvalt of ge schrapt wordt'. Een woordvoer der van ZWN laat echter weten dat het in Zeeland opererende bedrijfsonderdeel niet inet 'structurele' tekorten kampt. Er vallen hier geen ritten uit, hooguit moet af en toe een be roep op een chauffeur worden gedaan om een 'zesde dag' te draaien. „En we huren wel eens één van onze bevriende onder aannemers in", zegt de woord voerder. Daarmee bedoelt hij de particuliere vervoerders Van Oeveren uit Zierikzee en AMZ uit Borsele. De personeelstekorten zijn vol gens de woordvoerder enkel in cidenteel. Ze doen zich bijvoor beeld gelden als er chauffeurs ziek zijn. Zodra volgend jaar een aantal lijnen en ritten is ge schrapt, zou de kans op onder bezetting helemaal klein zijn. Directeur Schretlen reageerde op kritiek van de onderneming- raad (or) van NZH. Die consta teerde dat de kwaliteit van het vervoer bij het bedrijf onder de maat is, dat er ritten en diensten vervallen en dat de bedrijfsvoe ring ondoelmatig is. De or van NZH eist dat de directie uiter lijk 23 november aangeeft hoe de problemen opgelost gaan worden. „Ik sluit niet uit dat er op dit moment in sommige rayons echt een operationeel probleem is. Op de totale dienstverlening gaat het echter om een zeer klein percentage. Ik schat dat meer dan 95 procent van de ritten conform de afspraken met de opdrachtgevers wordt uitge voerd", aldus de directeur. Het tekort aan bus-, maar ook taxichauffeurs, is volgens hem mede te wijten aan de krappe arbeidsmarkt en een verouderd personeelsbestand. Ook het imago van het bedrijf, dat mid den in een grote reorganisatie verkeert, speelt een rol. „Het is lastig om tijdens de verbouwing de winkel op een goede manier open te houden", stelt Schret len. Begin volgend jaar zal er gepro beerd worden door middel van een advertentiecampagne, nieuwe, jonge chauffeurs aan te trekken. doorRoelf Reinders MIDDELBURG - Er is een tekort aan vrij - willigers in Zeeland die sporters met een lichamelijke en verstandelijke handicap willen vervoeren. Op Walcheren en de Be- velanden is de nood het hoogst. Daar heeft de Zeeuwse Sportraad nog zeker tien vrij - willigers nodig voor het Vervoer Aange past Sporten (VAS). De behoefte aan vrijwilligers neemt al leen nog maar toe door een pas gestart project dat lichamelijk gehandicapten in Zeeland aan het sporten moet krijgen, zegt Elia ter Wisscha, consulent aange past sporten van de Zeeuwse Sportraad. Het VAS voert jaarlijks zo'n duizend rit- Vrijwilligers nodig voor vervoer van gehandicapte sporter ten uit. Ter Wisscha verwacht dat door het sportstimuleringsproject er zeker drie honderd ritten extra nodig zijn. „In Zeeuws-Vlaanderen neemt de Lions Club een gedeelte van het vervoer van ge handicapte sporters op zich", zegt Ter Wisscha. „Als dat over een jaar of twee voorbij is, zijn er nog meer vrijwilligers nodig." Volgens haar is de druk op de wei nige vrijwillige chauffeurs groot. „Ik voorzie dat een aantal chauffeurs er de brui aan geeft. Ze zijn erg enthousiast maar zeggen nu wel: ,Hé ho, tot hier en niet verder.' Het is natuurlijk niet de be doeling dat het rijden een dagtaak is." Gehandicapten die naar sportaccommo daties willen, kunnen een beroep doen op het WVG-vervoer (Wet Voorziening Ge handicapten). Als dat niet voldoet, kan het VAS uitkomst bieden. De gehandicap ten betalen zes gulden voor de eerste twintig kilometer en voor elke tien kilo meter extra een gulden. De Zeeuwse ge meenten, behalve Terneuzen, subsidiëren het VAS met dertien cent per inwoner. Zeeland is de enige Nederlandse provin cie waar zo'n vervoerssysteem met vrij willigers voor sporters met ëen handicap bestaat. Het VAS brengt de gehandicapte precies waar hij wil zijn. door Roelf Reinders VLISSINGEN - Johan Tim merman uit Vlissingen heeft er vier. Dat is te weinig. Hij heeft nog zeker vier extra chauf feurs nodig. Timmerman is de regiocoördinator van het Ver voer Aangepast Sporten (VAS) voor Walcheren. Dat is de Zeeuwse regio waar het tekort aan vrijwilligers die sporters met een handicap willen ver voeren het grootst is. Problemen ja. Maar nee verko pen: nee. Als er gehandicapten op Walcheren een beroep op hem doen en hij kan geen eigen chauffeurs regelen, schakelt Timmerman Arduin-taxi's in. Hij rijdt zelf ook voor de in stelling voor verstandelijk ge handicapten. „De Arduin taxi's, het is niet ideaal om die voor VAS-vervoer in te zet ten", zegt Timmerman. „We willen cle ritten met vrijwilli gers doen. Bovendien, als ze met Ai-duin rijden, vallen ze onder de WVG-regeling. Dat betekent met meer in één bus die overal langs moet. Het VAS bestaat nou juist omdat het WVG-vervoer niet altijd even goed voldoet." Een gehandicapte wil volley ballen. voetballen, zwemmen of rolstoelhockeyen. Hij heeft foto Willem Mieras een auto nodig, daar is het WVG-vervoer (Wet Voorzie ning Gehandicapten) voor. Maar hoe gaat dat, zegt Tim merman. „Er gaan er meer mee. Stap je als eerste in, mag j e er als laatste weer uit.Vorig jaar had hij voor het VAS een ritje Ovezande-Koudekerke en terug. Een jongen ging in verpleeghuis Der Boede jeu de boulen. „Hoe ver is dat nou, negentien kilometer? Een kwailiertje." Zijn moeder zei dat ze met het WVG-vervoer alleen al over de terugweg anderhalf uur de den. „Ze was langs plekken ge reden waar ze nog nooit was geweest. Ik deed er alles bij el kaar een uur over. Heen en te rug." Dat is het sterke punt van het VAS, vertelt Timmer man. „Wij passen ons aan aan de wensen van de gehandicap ten. Als ze om half acht van huis willen, staan wij om half acht voor. En wij brengen ze van deur tot deur. Dus niet de deur opengooien en zoek het maar uit." Vaste ritten In Timmermans gebied Wal cheren worden per week zo'n twaalf gehandicapten naar sportaccommodaties ver voerd. 's Avonds, door de week en meestal vaste ritten. Hij heeft daar maar vier chauf feurs voor. De afgelopen tijd is een aantal door ziekte of ver huizingen afgevallen. Bijge komen is er niemand, of ze zijn na korte tijd weer afgehaakt. „Een vrouw wilde wel rijden maar niet "s avonds want ze werkte vier dagen. Alleen za terdags. Ja, dan rijden we nooit. Sony, daar heb ik dus niks aan." Zo zijn er drie na een korte periode afgehaakt, één heeft nooit gereden." Het moet'je wel liggen, vindt Timmerman, gehandicapten vervoeren. Overdag rijdt hij voor Arduin. En af en toe 's avonds nog eens voor het VAS als hij niemand kan vinden. Reserve-chauffeurs zijn er nog niet, dus doet hij dat soms zelf. Het mooie is, zegt Timmerman over het vervoer van verstan delijk gehandicapten, dat je nooit weet waar je aan toe bent. „De ene keer stop je en duikt hij zo het zwembad in. De volgende dag wil hij de au to niet uit en is het nukken ge blazen." Leesprogramma van bibliotheken OOSTBURG - De bibliotheken van Oostburg, Aardenburg, Breskens en Sluis houden tot donderdag 17 december het leesprogramma 'Bij ons thuis'. Ook de bibliobus doet mee. Kinderen die willen deelnemen aan het programma, waarbij ze in speciaal uitgezochte boeken kunnen lezen hoe het er bij an deren thuis aan toe gaat, kun nen zich opgeven en krijgen een speciale deelnemerskaart. Op de kaart staat een huis met lege ramen. Elk gelezen boek levert een sticker op, zodat er plotse ling iemand woont. Kinderen met een volle kaart krijgen een oorkonde. Tijdens het program ma kan ook een boekenpuzzel worden opgelost., waarmee prijzen te winnen zijn. Op 17 de cember, als het project wordt afgesloten, worden nog meer cadeautjes en oorkonden uitge reikt. door Richard Hoving MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur moet het aan tal locaties voor grootschalige windmolenparken stapsgewijs uitbreiden. Dat adviseert de provinciale adviescommissie milieu en water (PCMW). De PCMW komt hiermee terug op het eind vorige week ver schenen pre-advies. Hierin pleitte de commissie, waarin ge meenten, werkgevers, Rijkswa terstaat, waterschappen, na tuur- en milieubeweging en verschillende ministeries zijn vertegenwoordigd, nog voor on middellijke uitbreiding van het aantal locaties. Gedeputeerde Staten hebben vier plaatsen aangewezen waar tussen de vijf en twintig turbi nes moeten komen. Volgens de PCMW moeten deze vier loca ties zo spoedig mogelijk worden ingericht. Los van de hiervoor te volgen procedures moet er naar nieuwe plekken worden ge zocht. De meerderheid van de commissie spoorde GS aan om het draagvlak voor windmolens in de samenleving te vergroten. ZMF-coördinator Tj. van Mier- lo wees tijdens de PCMW-ver- gadering met de beschuldigen de vinger naar Rijkswaterstaat directie Zeeland. Rijkswater staat frustreert volgens Van Mierlo het plaatsen van wind molens door alle dijken en dam men tot verboden gebied te verklaren. Rijkswaterstaatver- tegenwoordiger J. A de Roos was er niet vanonder de indruk. „Bouwen op zeeweringen is bij wet verboden. Bovendien wil Rijkswaterstaat niet dat het open landschap te veel wordt aangetast", reageerde De Roos. "DÉ SÏ NT KOMT OP BEZOEK! De Sint komt van 14 tot 18 uur en heeft voor alle kapoentjes een leuke verrassing. Donaldson Polo Ralph Lauren. Burberiys, Mulberry Voor baby's en kinderen: Donaldson Kids and Boys van Polo Ralph Lauren Petit Bateau Wij hebben tal van mooie en leuke cadeautips voor de komende feesten, voor groot en klein en voor heel het gezin. Met een drankje zorgen wij voor een feestelijke noot. Printemps Week*End Kaai 9, Sluis, 0117 46 16 68 hiiiiniiH1"]

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 51