Nederlandse redding voor Urraco
PZC
Actie voor in één klap invoeren
euro is tot mislukken gedoemd
PZC
Tijdelijk rijbewijs maakt verkeer veiliger dan lagere dranknorm
feiten en meningen
Mariniers schieten berooid dorpje in Honduras te hulp
Muts
lJu
13 november 1948
vrijdag 13 november 1998
door Louis Burgers
Het is lijd voor de grote
schoonmaak. Met man en
macht wordt het Sint Antonius-
kerkje van Urraco gereinigd.
Vrouwen en meisjes vegen de
laatste modderresten van de
vloer. Straks mag niets meer
herinneren aan de anderhalf tot
twee meter water die in het dorp
stond. De krakkemikkige kerk
banken moeten nog even wach
ten. Zij staan buiten, half weg
gezakt in de doornatte klei, en
zien eruit alsof ze zo uit elkaar
kunnen vallen.
Padre José Cabello heeft onder
tussen andere zorgen. Hij zorgt
dat het drinkwater en het voed
sel veilig wordt opgeslagen in
het schooltje naast de kerk.
Over het water hebben 25 Ne
derlandse mariniers zojuist ma-
ismeel, bakolie, koffie, bonen,
rijst en blikjes vis aangevoerd.
Het is voldoende voor 400 men
sen. De drie dozen medicijnen
gaan naar het lokale hospitaal-
tje.
Voor het eerst sinds de orkaan
Mitch Honduras trof, is het dorp
en het omliggende gebied be
voorraad. Het plaatsje ligt idyl
lisch achter de dijk, maar toont
schrijnende armoede. Diekun je
bijna ruiken, lopend over het
modderige zandpad dat de
hoofdweg van moet voorstellen.
Koeien, varkens, kippen en een
enkel mager scharminkel van
een hond, laten zich niets aan de
mens gelegen liggen. Zij con
curreren met de mens om het
kleine beetje eten dat beschik
baar is.
Isolement
Slechts één keer eerder, nu tien
dagen geleden, wist pater José,
dankzij wat geld van zijn
Spaanse familie, voedsel te ko
pen in El Progreso. De pater ver
telt hoe moeilijk het was dit
voedsel naar het dorp te bren
gen. Want sinds de orkaan is de
ze uithoek geïsoleerd. Sinds
dien zijn de 8.000 inwoners op
elkaar aangewezen. Pater José:
„Wij moesten het eten met roei
bootjes over de rivier brengen.
El Progreso ligt veertig kilome
ter stroomopwaarts. Dat toch
altijd nog zeven kwartier varen
in de rubberen aanvals- en be
voorradingsbootjes van de ma
riniers, die er hun basiskamp
hebben. Cabello zegt ervoor te
door Raymond Peil
De kruistocht van de Neder
landse middenstand voor
een invoering van de Europese
munt in één klap, op 1 januari
2002, is tot mislukken gedoemd.
De banken houden vast aan een
zo kort mogelijke (maximaal
vier weken) termijn met euro's
en guldens naast elkaar. Dit is
nodig omdat De Nederlandsche
Bank (DNB) en de commerciële
banken de taak hebben te allen
tijde betalingsverkeer te onder
houden. In één klap op de euro
overgaan maakt de kans op ha
peringen groter dan met gul
dens en euro's naast elkaar.
DNB wil alles uit de kast halen
om te zorgen dat mensen in het
begin van 2002 kunnen betalen.
Bij een 'euro big bang' is bij wij
ze van spreken één goede ijzel
bui voldoende om de betalingen
in euromunten en -biljetten in
de war te sturen. De centrale
bank wil dat mensen dan nog op
guldens kunnen terugvallen en
natuurlijk op hun plastic geld
en chipkaarten. Stagnatie van
het betalingsverkeer is immers
riskant, slecht voor de economie
en kan zelfs tot faillissementen
leiden. Dat nu wil DNB ten kos
te van alles voorkomen.
De strijd van de Nederlandse
detailhandel en het midden- en
kleinbedrijf voor een euro big
bang lijkt daarmee bij voorbaat
een zinloze. De Nederlandse
Vereniging van Banken (NVB)
zegt bij monde van directeur
Blocks best bereid te zijn om nog
eens met de middenstand om de
tafel te gaan zitten. „Maar dan
wel binnen het scenario van een
periode met twee munten naast
elkaar. Wellicht is deze over
gangsperiode in te korten."
Blocks plaatst verder een kant
tekening naast het euro big
bang-plan van de middenstand
om voor 1 januari 2002 eurobil
jetten in omloop te brengen,
Een vrouw maakt in Tegucigalpa de maaltijd gereed temidden van de puinhopen van haar woning.
zullen zorgen dat de dorpsoud
sten van de kleine gemeen
schappen in de omgeving te ho
ren krijgen dat er ook voor hun
inwoners wat is gekomen.
„Dit is grootschalige hulpverle
ning", zegt de oude pater. „We
hebben hier 250 gezinnen die
nog helemaal niets hebben ge
kregen. Zij gaan voor bij de ver
deling. Anderen hebben voor
het laatst tien dagen geleden
wat gehad. Zij krijgen daarna
wat, evenals de mannen die nu
werken om de weg weer vrij te
maken."
Gieren
Langs de rivier is het landschap
soms desolaat. In het water glij
den bruin geworden en ontbla
derde bananenbomen voorbij
Palmbomen hebben luchtwor
tels gekregen. Tot halverwege
een heuvel, in een scherpe bocht
van de nu tientallen meters bre
de stroom, tonen grijze bomen
hoe hoog het water in die gru
welijke dagen van eind oktober
werd opgestuwd. Grote groepen
gieren zwermen rond, op zoek
naar iets van hun gading. In dit
geval resten van mensen en die
ren die in de modder liggen te
vergaan.
En overal die grijze stoflaag,
vermengd met plastic en papier,
die aangeeft hoe hoog het water
kwam.
Brigadegeneraal Willem Prins,
commandant voor het Caribi
sche gebied, schrikt van wat hij
ziet. ,,0p het eerste gezicht lijkt
er weinig aan de hand, maar pas
later zie je hoe het land geleden
heeft. Als je dit kleine gebied
neemt, en je ziet hoe erg het leed
is, en je vertaalt dat weer naar
dit reusachtige land, dan pas
besef je wat er eigenlijk is ge
beurd."
Hij wil vooral echter vooral we
ten hoe 'de mannen' zich kwij
ten van hun taak als hulpverle
ners. Zo'n 120 mariniers zijn de
afgelopen dagen in San Pedro
geland. Een deel van hen deed
een jungletraining in Belize, an
deren kwamen linea recta uit
Roemenië. Zij worden onder
steund door het fregat Willem
van der Zaan, dat voor de kust
heen en weer vaart. Hun taak:
het verzorgen van de geïsoleer
de gehuchten in het gebied tus
sen San Pedro en de zee.
foto Yuri Cortez/EPA
Generaal Prins weet uit erva
ring dat de mariniers een derge
lijke taak goed aankunnen. „Zij
hebben geleerd te improviseren,
spelen goed op elkaar in en pas
sen zich snel aan." Dit rivier-
gebied met zijn kreken en in
hammen vindt hij bijzonder ge
schikt voor de mariniers. „Als
onze taak hier voorbij is, dan
gaan we kijken waar elders nog
werk is."
Zover is het nog niet. De komen
de dagen wil het detachement
elke dag een ander dorp bevoor
raden. Vanuit die plaatsen moe
ten dan de omliggende gehuch
ten worden bevoorraad. De
eenheid gaat nu op zoek naar
een betere plek voor het basis
kamp. om het lange heen en
weer varen te beperken. De
Minster Zalm (r) en staatssecretar
zonder dat de mensen daar mee
kunnen betalen. „Daarvoor is
de toestemming van de Europe
se Centrale Bank vereist. Het is
hoogst onwaarschijnlijk dat de
ECB toestemming geeft voor
distributie van eurobiljetten
aan het publiek vóór 1 januari
end bij de presentatie van het ontwerp voor de euromunt.
1999. Dat zal niet eenvoudig
zijn indien Nederland dit als
enige land zou willen."
Voor de vrees van de Raad voor
de Nederlandse Detailhandel
(RND) en MKB Nederland voor
chaos en 'Oost-Europese' rijen
bij geldautomaten als de euro
naast de gulden in omloop is,
bestaat in de adviesclub het Na
tionaal Forum voor de Intro
ductie van euro begrip. Het ad
vies van het forum tegen een 'big
bang' dient echter een hoger be
lang, dat onder meer zwaar
weegt bij De Nederlandsche
foto Rob Keeris/GPD
Bank. DNB en de andere Neder
landse banken hebben namelijk
de wettelijke plicht voor een on
gestoord verloop van het beta
lingsverkeer in ons land in te
staan. Mochten nu guldens van
af 1 januari 2002 geen wettelijk
betaalmiddel zijn en om wat
door Dick Hofland
Jongeren zouden een tijdelijk rijbe
wijs moeten krijgen, dat twee jaar
geldig is. Pas als ze in die periode niet
dronken achter het stuur worden aan
getroffen, krijgen ze een normaal rijbe
wijs. De Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)
vindt dat een beter plan dan het toege
stane promillage voor automobilisten
te verlagen naar 0,2, zoals minister Ne
telenbos van Verkeer van plan is.
„Jongeren zijn onervaren rijders en on
ervaren drinkers, waardoor ze een veel
groter risico lopen dan oudere automo
bilisten die wel eens een slok nemen",
zegt M. Mathijssen, projectleider alco
hol- en drugsgebruik van het SWOV.
„Jongeren lopen al een groot risico als
ze twee, drie glazen bier of wijn op heb
ben. Uit onderzoeken blijkt dat behoor
lijk wat jongeren hun hand niet om
draaien voor vijftien, twintig flesjes
bier op een avond. Maar stel: een jongen
van achttien jaar die net zijn rijbewijs
heeft gehaald, slaat vier glazen bier
achterover. Als hij dat kort achter el
kaar doet, is het promillage al 0,5. Dat
mag nu nog. Maar die jongen heeft dan
al wel zes keer zoveel kans op een onge
luk als in nuchtere toestand. Vanaf vijf
tigjaar is dat risico bij hetzelfde percen
tage 'slechts' 2,5 keer zo groot."
In mei 1996 kwam D66 met het plan om
jongeren een tijdelijk rijbewijs te geven.
De democraten waren geschrokken van
SWOV-onderzoek, waaruit bleek dat in
dat jaar bij verkeersongelukken met
dodelijke afloop een kwart van de be
stuurders tussen 18 en 24 jaar was. D66
kreeg toen wel steun van het CDA maar
niet van coalitiepartners PvdA en WD,
zodat het plan het niet haalde
Mathijssen van het SWOV wijst er op
dat een tijdelijk rijbewijs, of eventueel
een hogere leeftijdsgrens voor het ver
krijgen van een rijbewijs, meer effect
zal hebben dan verlaging van het toege
stane alcoholpromillage. „De politie
kan slechts een beperkt aantal drinkers
pakken. Met het huidige toegestane
promillage van 0,5 halen ze de zwaarde
re overtreders er uit. Verlaag je dat per
centage, dan zullen er meer lichtere
drinkers worden aangehouden en min
der zwaardere innemers. De minister en
de Tweede Kamer verwijzen weliswaar
naar Zweden, waar sinds 1990 de limiet
0,2 is en het aantal verkeersongelukken
met zeven procent is afgenomen. Maar
in Nederland, waar die limiet niet is ge
wijzigd, gebeurden er in dezelfde perio
de vijftien procent minder ongeluk
ken."
Eén glas bier of wijn geeft een alcohol
promillage in het bloed van 0,15 bij
mannen en 0,2 bij vrouwen. Dat verschil
is te verklaren doordat vrouwen wat
minder lichaamsvocht hebben en daar
door iets meer alcohol vasthouden dan
mannen. Deze promillages worden ech
ter bij een normaal functionerende le
ver in één tot anderhalf uur volledig af
gebroken. Wie dus één glas bier drinkt
en na anderhalf uur achter het stuur
gaat zitten, is nuchter. Gezonde mensen
kunnen daardoor op een avond twee a
drie glazen bier óf wijn drinken om niet
boven een promillage van 0,2 te komen.
Vanaf 0,2 promille is een automobilist al
bereid meer risico's te nemen, kan hij of
zij afstanden slechter schatten en wordt
de reactietijd langer. Vanaf 0,5 promille
commandopost blijft waar die
nu is, op de luchtmachtbasis van
het vliegveld in San Pedro.
Ondertussen gaan technici van
de Willem van der Zaan aan de
slag om het nog niet zolang gele
den geopende internationale
vliegveld, weer in bedrijf te stel
len. De elektrische apparatuur
is danig aangetast door de mod
der- en watermassa's, die de
luchthaven dagen achtereen
hebben bedolven. De afhande
ling van passagiers gebeurt nu
onder een golfplaten afdak aan
de militaire zijde.
Schoon water
Het belangrijkste blijft toch het
transport van voedsel, veilig
drinkwater en van medicijnen.
Gebrek aan schoon water leidt
tot tal van ziektes waar dokter
Enry Melgar, die het kleine Cen-
tro Medico Suyapa leidt, de
handen meer dan vol aan heeft.
Het simpele gebouw, in westerse
ogen eerder een verbandpost
dan een medisch centrum, is al
les waar de mensen in het hele
gebied op kunnen terugvallen.
„Ik kan waarschuwen wat ik
wil, maar de mensen koken het
water gewoon niet drie keer, zo
als is voorgeschreven. Het water
uit de putten lijkt schoon, maar
kan alleen gedronken worden
als je er chloortabletten in doet.
Als ze het toch drinken, dan
worden ze ziek. Ik heb veel pati
ënten met problemen aan dar
men en urinekanaal."
Vooral de kinderen lijden onder
de gevolgen van de ramp. Naast
diarree en de kwalen die ook de
volwassenen treffen, blijken de
jongsten nogal gevoelig voor
huidaandoeningen en bronchi
tis en longontsteking. Melgar is
blij dat hij nog geen cholera is
tegengekomen. Wel is bij vijf
mensen malaria geconstateerd,
maar in dit waterrijke gebied
komen er altijd wel wat gevallen
voor.
Melgar hoopt dat het moreel van
de inwoners verbetert door de
aanvoer van voorraden. Hij
vindt dat het herstel van de in
frastructuur voorrang moet
krijgen. Werkers aan de weg
verdienen een extra portie eten.
Dat betekent dat de vrouwen en
kinderen, die het schoonmaken
van het kerkje laten rusten en
die vrijwel direct een rij vormen
bij de deur van het schooltje,
vooralsnog nergens op hoeven
te rekenen. GPD
voor reden onvoldoende euro's
beschikbaar, dan kan er simpel
weg niet worden betaald. Daar
om willen DNB en de banken
graag met de gulden een 'terug-
valmogelijkheid'. Ook voor
plaatsen waar wel contant maar
niet elektronisch kan worden
betaald, zijn guldens in 2002 een
tijdje onmisbaar zoals op de
markt, in automaten en bij de
kleine horeca.
Het Forum wijst er ook op dat
mensen het niet zullen pikken
dat Nederland het enige land is
waar het huidige geld na een
'big bang' zijn plaats afstaat
aan alleen de euro. Zeker vaste
klanten zullen van hun winke
lier eisen dat hij toch munten en
bankbiljetten aanneemt. En zo
dra er één schaap over de dam is,
blijven die guldens gewoon van
hand tot hand gaan, wettig be
taalmiddel of niet.
Een laatste bezwaar is dat de
Europese Centrale Bank moeite
heeft met het in omloop komen
van euro's vóór 1 januari 2002.
Plet plan van de Nederlandse
middenstand om de euro's voor
die datum op grote schaal te ver
spreiden, zodat de gulden op 1
januari in één klap eruit moet,
bergt dat risico in zich. Het eu-
rogeld kan in omloop komen,
hoewel het nog geen wettig be
taalmiddel is. Het zou ook de
grens over kunnen naar andere
Europese landen, waar het al
evenmin al geldig is. Dat wil de
ECB helemaal niet zien.
Het laatste woord in deze kwes
tie ligt bij het kabinet en de
Tweede Kamer. In de Kamer
wordt algemeen gevonden -dat
de overgang op de euro zo snel
mogelijk moet verlopen. De
WD pleit zelfs nog steeds voor
een big bang, of anders zo snel
mogelijk. Minister Zalm van Fi
nanciën is tegen een introductie
op één dag. Het wachten is nu op
het kabinetsstandpunt. GPD
zie ook pagina 7
ag
do
SM!
sten
het
sl ra
Dez
aar
iet
ops
Viei
de
ond
hie
Het gaat niet goed in bestuurlijk en ambtelijl
Middelburg, zo heeft het bureau Berenscho
weinig verrassend gerapporteerd na diep
gaand onderzoek naar de verhoudingen in de Zeeuwst
hoofdstad. De bevindingen zijn helder en de uitkom
sten bergen riciso in zich. Helder omdat het fileermes
vrijwel tot op het bot is gegaan. Riskant omdat de slot
som luidt dat iedereen er schuld aan heeft dat de stad is
beland in een sompig bestuurlijk en ambtelijk moeras
Nog niet lang geleden kwam de parlementaire onder
zoekscommissie onder leiding van wijlen Maarten var Tot
TYaa tot de conclusie dat vrijwel alle betrokkenen bin
nen justitie en politie hun bij drage hadden geleverd aat
een afglijden van de rechtsstaat tot in een crisis. Die be
vinding leidde niet tot een reinigende storm. Vrijwel al
le personen en partijen die faalden, zochten in de col
lectiviteit van de schuld de luwte en vonden die ook.
De crisis die Middelburg doormaakt, staat niet op zich
zelf. In de afgelopen decennia heeft in de hele Neder
landse samenleving het individualistisch denken ei
handelen furore gemaakt. Binnen dat proces is de bur
ger zich minder gaan bekommeren over de kwaliteit
van het bestuur en het is geen wonder dat bestuurders
daardoor zorgelozer zijn gaan omspringen met de kwa
litatieve aspecten van hun handwerkDat betekent niet
dat die bestuurders niets te verwijten valt. Zij hebben
zich opgeworpen als lieden die richting konden geven
aan gewenste ontwikkelingen en blijken daartoe niet
voldoende in staat.
In de Zeeuwse hoofdstad worden heden de gevolgen
van het gebrek aan betrokkenheid van de burgers bi]
het besturm en aan daadkracht van dat bestuur mani
fest. De verhoudingen tussen het college van burge
meester en wethouders en het ambtelijk apparaat zijn
abominabel. Ambtenaren zeuren en traineren en de be
stuurders zien geen kans datgene wat zij voor ogen heb
ben over te dragen. Het vanuit Coevorden nederlaten
van een man die over heel veel in het vlindernet gevon
den managersgefladder en bitter weinig mensenkemiis
alsmede tact beschikt, blijkt tot nu toe niet effectief.
Berenschot komt met de aanbeveling tot zuivering met
hulp van buitenaf. Dat lijkt te getuigen van wijsheid
maar het is zeer de vraag of met een nieuwe bezem het
stof zomaar van de planken te vegen is. Voor een uitweg
uit de crisis is in de eerste plaats zelfinzicht nodig. De
gemeenteraad en het dagelijks bestuur hebben daarvan
de afgelopen weken weinig blijk gegeven. Ze hebben
zich overwegend bepaald tot verwijten in de richting
van het ambtelijk apparaat en kregen niet op het ver
stand dat gezag niet bij geval wordt gegeven, maar
moet worden verworven.
Het rapport van Berenschot zou maar het beste kunnen
worden gebruikt als een spiegel, waarin de bestuurders
eens heel goed moeten turen. Zij zullen dan niet alleen
minder geestdriftige ambtenaren ontwaren maar ook
lieden die zich werkelijk moeten inspannen om de be
stuurlijke Middelburgse muts weer in de foefe te krij
gen.
Eenheid in gevaar
Frankrijk heeft niet alleen bij
Amerika en Engeland gepro
testeerd tegen het plan om het
Ruhrgebied weer onder Duits
beheer te stellen, maar ook bij
de Sowjet-Unie. Amerika
vreest nu dat de eenheid van
het westen door dit plan in ge
vaar komt.
Slagers
De slagers in Zeeland hebben
het moeilijk. Door het lage
rantsoen is de lokale omzet te
laag om tot een behoorlijk eco
nomisch resultaat te komen.
Ook voor het publiek is de
rantsoenering te laag, waar
door zeker op het platteland
huisslachtingen erg in trek
zijn.
Doodstraf in Japan
Het internationale militaire
tribunaal in Tokio heeft 25
voormalige Japanse leiders
berecht. Volgens het tribunaal
zijn 27 op elke 100 krijgsge
vangenen in Japanse handen
gestorven, in vergelijking met
4 op de 100 in Duitse handen.
Tegen zeven mensen werd de
doodstraf gevonnist.
Explosie in Cairo
Gisteren heeft zich een ont
ploffing voorgedaan in een
krantengebouw in Cairo,
waarin enkele Engelse en
Franse bladen gevestigd zijn.
Hierbij werden 7 mensen ge
dood en 37 gewond. Er werd
grote materiële schade aange
richt.
(ongeveer vier glazen) wordt de concen
tratie minder, het blikveld smaller en
gaat de automobilist verkeersborden
over het hoofd zien.
Vanaf 0,6 promille (vijf glazen) wordt de
reactietijd wezenlijk langer en komen
er fouten in het rijgedrag. Vanaf 0,8 pro
mille (zes glazen) raken de ruimtelijke
waarneming en de coördinatie sterk
verstoord, kijk je als door een tunnel
(Mathijssen: „Dat is écht riskant") en is
de kans op een ongeluk twee keer zo
groot als in nuchtere toestand.
Vanaf 1,8 promille (13 glazen) is dat risi
co al twintig keer zo groot. „Dan speel je
met je leven èn met dat van anderen."
Vanaf 3,0 promille (20 glazen) kan de
gebruiker in coma raken. Vanaf 4,0 pro
mille (40 glazen) kan de dood intreden
doordat de ademhaling ernstig wordt
onderdrukt. GPD
Uitgever:
W F. de Pagter
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
A. L Kroon (adjunct)
Centrale redactie
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Redactiefax-(0118) 470102
's avonds op zondag t/m
vrijdag vanaf 19.00 uur
in het weekeinde
verwijzing via de
telefonische boodschap
op de kantoren
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118)484000
Fax. (0118) 472404
Goes: Voorstad 22
4461 KN Goes
Tel. (0113) 273000
Fax (0113)273010
Terneuzen: Axelsestraat 16
4537 AK Terneuzen
Tel. (0115) 694457
Fax. (0115) 620951
Axel: Nassaustraat 15
4571 BK Axel
Tel (0115)568000
Fax (0115)561415
Hulst: 's Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel. (0114) 373839
Fax. (0114) 373840
Zierikzee: Grachtweg 23
4301 KJ Zierikzee
Tel. (0111) 454647
Fax. (0111)454659
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8 00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30-17.00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8 00 tot 10.30 uur
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV
City OnLine Internet
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
http://www.pzc.nl
e-mail. pzcredcity1@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800 - 0231231 of maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 14.00 uur-
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22 00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur.
Tel. (0118) 484000
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 95,00,
franco per post 125,50;
per maand 34,75,
per jaar 366,50;
franco per post 485,00;
bij automatische afschrijving
per termijn 1,50 korting;
losse nummers
maandag t/m vrijdag 1.75,
zaterdag 2,50 p.st.,
(alle bedragen inclusief 6 pet. btw),
Postrek nr 3754316
t.n.v PZC ab rek. Vlissingen
Advertentietarieven:
184 cent per mm, minimumprijs per
advertentie 27,60;
ingezonden mededelingen
2,5 x tarief;
speciale posities; tarief op aanvraag;
voor brieven bureau van dit blad
7,-meer(excl. 17,5 pet btw);
volledige tarieven met
contractprijzen op aanvraag;
(alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet. btw)
Giro: 35 93 00. Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B.V.
Vlissingen