Nederlandse redding voor Urraco PZC Actie voor in één klap invoeren euro is tot mislukken gedoemd PZC Tijdelijk rijbewijs maakt verkeer veiliger dan lagere dranknorm feiten en meningen Mariniers schieten berooid dorpje in Honduras te hulp Muts lJu 13 november 1948 vrijdag 13 november 1998 door Louis Burgers Het is lijd voor de grote schoonmaak. Met man en macht wordt het Sint Antonius- kerkje van Urraco gereinigd. Vrouwen en meisjes vegen de laatste modderresten van de vloer. Straks mag niets meer herinneren aan de anderhalf tot twee meter water die in het dorp stond. De krakkemikkige kerk banken moeten nog even wach ten. Zij staan buiten, half weg gezakt in de doornatte klei, en zien eruit alsof ze zo uit elkaar kunnen vallen. Padre José Cabello heeft onder tussen andere zorgen. Hij zorgt dat het drinkwater en het voed sel veilig wordt opgeslagen in het schooltje naast de kerk. Over het water hebben 25 Ne derlandse mariniers zojuist ma- ismeel, bakolie, koffie, bonen, rijst en blikjes vis aangevoerd. Het is voldoende voor 400 men sen. De drie dozen medicijnen gaan naar het lokale hospitaal- tje. Voor het eerst sinds de orkaan Mitch Honduras trof, is het dorp en het omliggende gebied be voorraad. Het plaatsje ligt idyl lisch achter de dijk, maar toont schrijnende armoede. Diekun je bijna ruiken, lopend over het modderige zandpad dat de hoofdweg van moet voorstellen. Koeien, varkens, kippen en een enkel mager scharminkel van een hond, laten zich niets aan de mens gelegen liggen. Zij con curreren met de mens om het kleine beetje eten dat beschik baar is. Isolement Slechts één keer eerder, nu tien dagen geleden, wist pater José, dankzij wat geld van zijn Spaanse familie, voedsel te ko pen in El Progreso. De pater ver telt hoe moeilijk het was dit voedsel naar het dorp te bren gen. Want sinds de orkaan is de ze uithoek geïsoleerd. Sinds dien zijn de 8.000 inwoners op elkaar aangewezen. Pater José: „Wij moesten het eten met roei bootjes over de rivier brengen. El Progreso ligt veertig kilome ter stroomopwaarts. Dat toch altijd nog zeven kwartier varen in de rubberen aanvals- en be voorradingsbootjes van de ma riniers, die er hun basiskamp hebben. Cabello zegt ervoor te door Raymond Peil De kruistocht van de Neder landse middenstand voor een invoering van de Europese munt in één klap, op 1 januari 2002, is tot mislukken gedoemd. De banken houden vast aan een zo kort mogelijke (maximaal vier weken) termijn met euro's en guldens naast elkaar. Dit is nodig omdat De Nederlandsche Bank (DNB) en de commerciële banken de taak hebben te allen tijde betalingsverkeer te onder houden. In één klap op de euro overgaan maakt de kans op ha peringen groter dan met gul dens en euro's naast elkaar. DNB wil alles uit de kast halen om te zorgen dat mensen in het begin van 2002 kunnen betalen. Bij een 'euro big bang' is bij wij ze van spreken één goede ijzel bui voldoende om de betalingen in euromunten en -biljetten in de war te sturen. De centrale bank wil dat mensen dan nog op guldens kunnen terugvallen en natuurlijk op hun plastic geld en chipkaarten. Stagnatie van het betalingsverkeer is immers riskant, slecht voor de economie en kan zelfs tot faillissementen leiden. Dat nu wil DNB ten kos te van alles voorkomen. De strijd van de Nederlandse detailhandel en het midden- en kleinbedrijf voor een euro big bang lijkt daarmee bij voorbaat een zinloze. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) zegt bij monde van directeur Blocks best bereid te zijn om nog eens met de middenstand om de tafel te gaan zitten. „Maar dan wel binnen het scenario van een periode met twee munten naast elkaar. Wellicht is deze over gangsperiode in te korten." Blocks plaatst verder een kant tekening naast het euro big bang-plan van de middenstand om voor 1 januari 2002 eurobil jetten in omloop te brengen, Een vrouw maakt in Tegucigalpa de maaltijd gereed temidden van de puinhopen van haar woning. zullen zorgen dat de dorpsoud sten van de kleine gemeen schappen in de omgeving te ho ren krijgen dat er ook voor hun inwoners wat is gekomen. „Dit is grootschalige hulpverle ning", zegt de oude pater. „We hebben hier 250 gezinnen die nog helemaal niets hebben ge kregen. Zij gaan voor bij de ver deling. Anderen hebben voor het laatst tien dagen geleden wat gehad. Zij krijgen daarna wat, evenals de mannen die nu werken om de weg weer vrij te maken." Gieren Langs de rivier is het landschap soms desolaat. In het water glij den bruin geworden en ontbla derde bananenbomen voorbij Palmbomen hebben luchtwor tels gekregen. Tot halverwege een heuvel, in een scherpe bocht van de nu tientallen meters bre de stroom, tonen grijze bomen hoe hoog het water in die gru welijke dagen van eind oktober werd opgestuwd. Grote groepen gieren zwermen rond, op zoek naar iets van hun gading. In dit geval resten van mensen en die ren die in de modder liggen te vergaan. En overal die grijze stoflaag, vermengd met plastic en papier, die aangeeft hoe hoog het water kwam. Brigadegeneraal Willem Prins, commandant voor het Caribi sche gebied, schrikt van wat hij ziet. ,,0p het eerste gezicht lijkt er weinig aan de hand, maar pas later zie je hoe het land geleden heeft. Als je dit kleine gebied neemt, en je ziet hoe erg het leed is, en je vertaalt dat weer naar dit reusachtige land, dan pas besef je wat er eigenlijk is ge beurd." Hij wil vooral echter vooral we ten hoe 'de mannen' zich kwij ten van hun taak als hulpverle ners. Zo'n 120 mariniers zijn de afgelopen dagen in San Pedro geland. Een deel van hen deed een jungletraining in Belize, an deren kwamen linea recta uit Roemenië. Zij worden onder steund door het fregat Willem van der Zaan, dat voor de kust heen en weer vaart. Hun taak: het verzorgen van de geïsoleer de gehuchten in het gebied tus sen San Pedro en de zee. foto Yuri Cortez/EPA Generaal Prins weet uit erva ring dat de mariniers een derge lijke taak goed aankunnen. „Zij hebben geleerd te improviseren, spelen goed op elkaar in en pas sen zich snel aan." Dit rivier- gebied met zijn kreken en in hammen vindt hij bijzonder ge schikt voor de mariniers. „Als onze taak hier voorbij is, dan gaan we kijken waar elders nog werk is." Zover is het nog niet. De komen de dagen wil het detachement elke dag een ander dorp bevoor raden. Vanuit die plaatsen moe ten dan de omliggende gehuch ten worden bevoorraad. De eenheid gaat nu op zoek naar een betere plek voor het basis kamp. om het lange heen en weer varen te beperken. De Minster Zalm (r) en staatssecretar zonder dat de mensen daar mee kunnen betalen. „Daarvoor is de toestemming van de Europe se Centrale Bank vereist. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat de ECB toestemming geeft voor distributie van eurobiljetten aan het publiek vóór 1 januari end bij de presentatie van het ontwerp voor de euromunt. 1999. Dat zal niet eenvoudig zijn indien Nederland dit als enige land zou willen." Voor de vrees van de Raad voor de Nederlandse Detailhandel (RND) en MKB Nederland voor chaos en 'Oost-Europese' rijen bij geldautomaten als de euro naast de gulden in omloop is, bestaat in de adviesclub het Na tionaal Forum voor de Intro ductie van euro begrip. Het ad vies van het forum tegen een 'big bang' dient echter een hoger be lang, dat onder meer zwaar weegt bij De Nederlandsche foto Rob Keeris/GPD Bank. DNB en de andere Neder landse banken hebben namelijk de wettelijke plicht voor een on gestoord verloop van het beta lingsverkeer in ons land in te staan. Mochten nu guldens van af 1 januari 2002 geen wettelijk betaalmiddel zijn en om wat door Dick Hofland Jongeren zouden een tijdelijk rijbe wijs moeten krijgen, dat twee jaar geldig is. Pas als ze in die periode niet dronken achter het stuur worden aan getroffen, krijgen ze een normaal rijbe wijs. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vindt dat een beter plan dan het toege stane promillage voor automobilisten te verlagen naar 0,2, zoals minister Ne telenbos van Verkeer van plan is. „Jongeren zijn onervaren rijders en on ervaren drinkers, waardoor ze een veel groter risico lopen dan oudere automo bilisten die wel eens een slok nemen", zegt M. Mathijssen, projectleider alco hol- en drugsgebruik van het SWOV. „Jongeren lopen al een groot risico als ze twee, drie glazen bier of wijn op heb ben. Uit onderzoeken blijkt dat behoor lijk wat jongeren hun hand niet om draaien voor vijftien, twintig flesjes bier op een avond. Maar stel: een jongen van achttien jaar die net zijn rijbewijs heeft gehaald, slaat vier glazen bier achterover. Als hij dat kort achter el kaar doet, is het promillage al 0,5. Dat mag nu nog. Maar die jongen heeft dan al wel zes keer zoveel kans op een onge luk als in nuchtere toestand. Vanaf vijf tigjaar is dat risico bij hetzelfde percen tage 'slechts' 2,5 keer zo groot." In mei 1996 kwam D66 met het plan om jongeren een tijdelijk rijbewijs te geven. De democraten waren geschrokken van SWOV-onderzoek, waaruit bleek dat in dat jaar bij verkeersongelukken met dodelijke afloop een kwart van de be stuurders tussen 18 en 24 jaar was. D66 kreeg toen wel steun van het CDA maar niet van coalitiepartners PvdA en WD, zodat het plan het niet haalde Mathijssen van het SWOV wijst er op dat een tijdelijk rijbewijs, of eventueel een hogere leeftijdsgrens voor het ver krijgen van een rijbewijs, meer effect zal hebben dan verlaging van het toege stane alcoholpromillage. „De politie kan slechts een beperkt aantal drinkers pakken. Met het huidige toegestane promillage van 0,5 halen ze de zwaarde re overtreders er uit. Verlaag je dat per centage, dan zullen er meer lichtere drinkers worden aangehouden en min der zwaardere innemers. De minister en de Tweede Kamer verwijzen weliswaar naar Zweden, waar sinds 1990 de limiet 0,2 is en het aantal verkeersongelukken met zeven procent is afgenomen. Maar in Nederland, waar die limiet niet is ge wijzigd, gebeurden er in dezelfde perio de vijftien procent minder ongeluk ken." Eén glas bier of wijn geeft een alcohol promillage in het bloed van 0,15 bij mannen en 0,2 bij vrouwen. Dat verschil is te verklaren doordat vrouwen wat minder lichaamsvocht hebben en daar door iets meer alcohol vasthouden dan mannen. Deze promillages worden ech ter bij een normaal functionerende le ver in één tot anderhalf uur volledig af gebroken. Wie dus één glas bier drinkt en na anderhalf uur achter het stuur gaat zitten, is nuchter. Gezonde mensen kunnen daardoor op een avond twee a drie glazen bier óf wijn drinken om niet boven een promillage van 0,2 te komen. Vanaf 0,2 promille is een automobilist al bereid meer risico's te nemen, kan hij of zij afstanden slechter schatten en wordt de reactietijd langer. Vanaf 0,5 promille commandopost blijft waar die nu is, op de luchtmachtbasis van het vliegveld in San Pedro. Ondertussen gaan technici van de Willem van der Zaan aan de slag om het nog niet zolang gele den geopende internationale vliegveld, weer in bedrijf te stel len. De elektrische apparatuur is danig aangetast door de mod der- en watermassa's, die de luchthaven dagen achtereen hebben bedolven. De afhande ling van passagiers gebeurt nu onder een golfplaten afdak aan de militaire zijde. Schoon water Het belangrijkste blijft toch het transport van voedsel, veilig drinkwater en van medicijnen. Gebrek aan schoon water leidt tot tal van ziektes waar dokter Enry Melgar, die het kleine Cen- tro Medico Suyapa leidt, de handen meer dan vol aan heeft. Het simpele gebouw, in westerse ogen eerder een verbandpost dan een medisch centrum, is al les waar de mensen in het hele gebied op kunnen terugvallen. „Ik kan waarschuwen wat ik wil, maar de mensen koken het water gewoon niet drie keer, zo als is voorgeschreven. Het water uit de putten lijkt schoon, maar kan alleen gedronken worden als je er chloortabletten in doet. Als ze het toch drinken, dan worden ze ziek. Ik heb veel pati ënten met problemen aan dar men en urinekanaal." Vooral de kinderen lijden onder de gevolgen van de ramp. Naast diarree en de kwalen die ook de volwassenen treffen, blijken de jongsten nogal gevoelig voor huidaandoeningen en bronchi tis en longontsteking. Melgar is blij dat hij nog geen cholera is tegengekomen. Wel is bij vijf mensen malaria geconstateerd, maar in dit waterrijke gebied komen er altijd wel wat gevallen voor. Melgar hoopt dat het moreel van de inwoners verbetert door de aanvoer van voorraden. Hij vindt dat het herstel van de in frastructuur voorrang moet krijgen. Werkers aan de weg verdienen een extra portie eten. Dat betekent dat de vrouwen en kinderen, die het schoonmaken van het kerkje laten rusten en die vrijwel direct een rij vormen bij de deur van het schooltje, vooralsnog nergens op hoeven te rekenen. GPD voor reden onvoldoende euro's beschikbaar, dan kan er simpel weg niet worden betaald. Daar om willen DNB en de banken graag met de gulden een 'terug- valmogelijkheid'. Ook voor plaatsen waar wel contant maar niet elektronisch kan worden betaald, zijn guldens in 2002 een tijdje onmisbaar zoals op de markt, in automaten en bij de kleine horeca. Het Forum wijst er ook op dat mensen het niet zullen pikken dat Nederland het enige land is waar het huidige geld na een 'big bang' zijn plaats afstaat aan alleen de euro. Zeker vaste klanten zullen van hun winke lier eisen dat hij toch munten en bankbiljetten aanneemt. En zo dra er één schaap over de dam is, blijven die guldens gewoon van hand tot hand gaan, wettig be taalmiddel of niet. Een laatste bezwaar is dat de Europese Centrale Bank moeite heeft met het in omloop komen van euro's vóór 1 januari 2002. Plet plan van de Nederlandse middenstand om de euro's voor die datum op grote schaal te ver spreiden, zodat de gulden op 1 januari in één klap eruit moet, bergt dat risico in zich. Het eu- rogeld kan in omloop komen, hoewel het nog geen wettig be taalmiddel is. Het zou ook de grens over kunnen naar andere Europese landen, waar het al evenmin al geldig is. Dat wil de ECB helemaal niet zien. Het laatste woord in deze kwes tie ligt bij het kabinet en de Tweede Kamer. In de Kamer wordt algemeen gevonden -dat de overgang op de euro zo snel mogelijk moet verlopen. De WD pleit zelfs nog steeds voor een big bang, of anders zo snel mogelijk. Minister Zalm van Fi nanciën is tegen een introductie op één dag. Het wachten is nu op het kabinetsstandpunt. GPD zie ook pagina 7 ag do SM! sten het sl ra Dez aar iet ops Viei de ond hie Het gaat niet goed in bestuurlijk en ambtelijl Middelburg, zo heeft het bureau Berenscho weinig verrassend gerapporteerd na diep gaand onderzoek naar de verhoudingen in de Zeeuwst hoofdstad. De bevindingen zijn helder en de uitkom sten bergen riciso in zich. Helder omdat het fileermes vrijwel tot op het bot is gegaan. Riskant omdat de slot som luidt dat iedereen er schuld aan heeft dat de stad is beland in een sompig bestuurlijk en ambtelijk moeras Nog niet lang geleden kwam de parlementaire onder zoekscommissie onder leiding van wijlen Maarten var Tot TYaa tot de conclusie dat vrijwel alle betrokkenen bin nen justitie en politie hun bij drage hadden geleverd aat een afglijden van de rechtsstaat tot in een crisis. Die be vinding leidde niet tot een reinigende storm. Vrijwel al le personen en partijen die faalden, zochten in de col lectiviteit van de schuld de luwte en vonden die ook. De crisis die Middelburg doormaakt, staat niet op zich zelf. In de afgelopen decennia heeft in de hele Neder landse samenleving het individualistisch denken ei handelen furore gemaakt. Binnen dat proces is de bur ger zich minder gaan bekommeren over de kwaliteit van het bestuur en het is geen wonder dat bestuurders daardoor zorgelozer zijn gaan omspringen met de kwa litatieve aspecten van hun handwerkDat betekent niet dat die bestuurders niets te verwijten valt. Zij hebben zich opgeworpen als lieden die richting konden geven aan gewenste ontwikkelingen en blijken daartoe niet voldoende in staat. In de Zeeuwse hoofdstad worden heden de gevolgen van het gebrek aan betrokkenheid van de burgers bi] het besturm en aan daadkracht van dat bestuur mani fest. De verhoudingen tussen het college van burge meester en wethouders en het ambtelijk apparaat zijn abominabel. Ambtenaren zeuren en traineren en de be stuurders zien geen kans datgene wat zij voor ogen heb ben over te dragen. Het vanuit Coevorden nederlaten van een man die over heel veel in het vlindernet gevon den managersgefladder en bitter weinig mensenkemiis alsmede tact beschikt, blijkt tot nu toe niet effectief. Berenschot komt met de aanbeveling tot zuivering met hulp van buitenaf. Dat lijkt te getuigen van wijsheid maar het is zeer de vraag of met een nieuwe bezem het stof zomaar van de planken te vegen is. Voor een uitweg uit de crisis is in de eerste plaats zelfinzicht nodig. De gemeenteraad en het dagelijks bestuur hebben daarvan de afgelopen weken weinig blijk gegeven. Ze hebben zich overwegend bepaald tot verwijten in de richting van het ambtelijk apparaat en kregen niet op het ver stand dat gezag niet bij geval wordt gegeven, maar moet worden verworven. Het rapport van Berenschot zou maar het beste kunnen worden gebruikt als een spiegel, waarin de bestuurders eens heel goed moeten turen. Zij zullen dan niet alleen minder geestdriftige ambtenaren ontwaren maar ook lieden die zich werkelijk moeten inspannen om de be stuurlijke Middelburgse muts weer in de foefe te krij gen. Eenheid in gevaar Frankrijk heeft niet alleen bij Amerika en Engeland gepro testeerd tegen het plan om het Ruhrgebied weer onder Duits beheer te stellen, maar ook bij de Sowjet-Unie. Amerika vreest nu dat de eenheid van het westen door dit plan in ge vaar komt. Slagers De slagers in Zeeland hebben het moeilijk. Door het lage rantsoen is de lokale omzet te laag om tot een behoorlijk eco nomisch resultaat te komen. Ook voor het publiek is de rantsoenering te laag, waar door zeker op het platteland huisslachtingen erg in trek zijn. Doodstraf in Japan Het internationale militaire tribunaal in Tokio heeft 25 voormalige Japanse leiders berecht. Volgens het tribunaal zijn 27 op elke 100 krijgsge vangenen in Japanse handen gestorven, in vergelijking met 4 op de 100 in Duitse handen. Tegen zeven mensen werd de doodstraf gevonnist. Explosie in Cairo Gisteren heeft zich een ont ploffing voorgedaan in een krantengebouw in Cairo, waarin enkele Engelse en Franse bladen gevestigd zijn. Hierbij werden 7 mensen ge dood en 37 gewond. Er werd grote materiële schade aange richt. (ongeveer vier glazen) wordt de concen tratie minder, het blikveld smaller en gaat de automobilist verkeersborden over het hoofd zien. Vanaf 0,6 promille (vijf glazen) wordt de reactietijd wezenlijk langer en komen er fouten in het rijgedrag. Vanaf 0,8 pro mille (zes glazen) raken de ruimtelijke waarneming en de coördinatie sterk verstoord, kijk je als door een tunnel (Mathijssen: „Dat is écht riskant") en is de kans op een ongeluk twee keer zo groot als in nuchtere toestand. Vanaf 1,8 promille (13 glazen) is dat risi co al twintig keer zo groot. „Dan speel je met je leven èn met dat van anderen." Vanaf 3,0 promille (20 glazen) kan de gebruiker in coma raken. Vanaf 4,0 pro mille (40 glazen) kan de dood intreden doordat de ademhaling ernstig wordt onderdrukt. GPD Uitgever: W F. de Pagter Hoofdredactie: A. L. Oosthoek A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Redactiefax-(0118) 470102 's avonds op zondag t/m vrijdag vanaf 19.00 uur in het weekeinde verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118)484000 Fax. (0118) 472404 Goes: Voorstad 22 4461 KN Goes Tel. (0113) 273000 Fax (0113)273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 4537 AK Terneuzen Tel. (0115) 694457 Fax. (0115) 620951 Axel: Nassaustraat 15 4571 BK Axel Tel (0115)568000 Fax (0115)561415 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114) 373839 Fax. (0114) 373840 Zierikzee: Grachtweg 23 4301 KJ Zierikzee Tel. (0111) 454647 Fax. (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8 00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV City OnLine Internet Postbus 18 4380 AA Vlissingen http://www.pzc.nl e-mail. pzcredcity1@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur- op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur. Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 95,00, franco per post 125,50; per maand 34,75, per jaar 366,50; franco per post 485,00; bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting; losse nummers maandag t/m vrijdag 1.75, zaterdag 2,50 p.st., (alle bedragen inclusief 6 pet. btw), Postrek nr 3754316 t.n.v PZC ab rek. Vlissingen Advertentietarieven: 184 cent per mm, minimumprijs per advertentie 27,60; ingezonden mededelingen 2,5 x tarief; speciale posities; tarief op aanvraag; voor brieven bureau van dit blad 7,-meer(excl. 17,5 pet btw); volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag; (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw) Giro: 35 93 00. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 2