De Bende van Nijvel levert schone film op PZC 013 geeft Tilburg nieuwe popcultuur Bal Masqué in België Animatie in Utrecht kunst cultuur vrijdag 13 november 1998 15 Nijmegen eert Ivens Ter viering van de 100ste geboortedag van de ci neast Joris Ivens hebben in de komende maanden (met uitloop tot voorjaar 2000) in Ivens' geboortestad Nijme gen een aantal bijzondere activiteiten plaats met be trekking tot het oeuvre van de filmer en de cultureel his torische context ervan. De viering '100 jaar Ivens' be staat onder meer uit een filmretrospectief, een sym posium en een expositie. Op 18 november 1898 werd Ivens in de Van Berchen- straat te Nijmegen geboren. Hij maakte ruim tachtig films overal ter wereld, van Spanje tot China en van In donesië tot Rusland. Van 19 november tot en met 3 december wordt in film theater Cinemariënburg eén uitgebreid retrospectief ver toond onder de titel 'Joris Ivens: pionier van de docu mentaire filmkunst'. Een deel van het programma zal tussen 26 november en 17 december ook rouleren langs andere filmtheaters. 'De documentaire context' is het motto van een interna tionaal symposium dat van 30 november tot en met 2 de cember wordt gehouden in conferentiecentrum Jon kerbosch in Nijmegen. 'Passages: Joris Ivens en de beeldende kunst van de 20e eeuw' heet de tentoonstel ling die van december vol gend jaar tot in het voorjaar van 2000 te zien zal zijn in het nieuwe museum Het Valkhof. (GPD) In het België van de jaren tachtig vonden orgieën plaats waaraan werd deelgenomen door onder anderen premier Van den Boeynants, kardinaal Daneels en de toenmalige prins Albert die tegenwoordig koning is van alle Belgen. De hoogwaardigheidsbekleders werden tot die 'roze balletten' verleid in het kader van een complot dat erop was gericht ultra rechts aan de macht te brengen. Aldus de mening van cineast Julien Vrebos, zoals weerspiegeld in zijn film Le Bal Masqué, die deze week in Nederlandse circulatie komt. Ook de nooit opgehelderde moorddadige acties van de Bende van Nijvel maakten vol gens Vrebos deel uit van de siniste re intrige die tot een staatsgreep had moeten leiden. De 23 bloedige overvallen van de bende - waarbij zeker 28 doden zijn gevallen en 20 gewonden terwijl de totale buit amper drie ton bedroeg - zouden vooral tot doel hebben gehad om het land te destabiliseren en om enige getuigen uit de weg te rui men wier gewelddadig overlijden in de grote hoop toevallige slacht offers niet meer zou opvallen. Dertien j aar na de laatste grote ac tie van de Bende van Nijvel (de overval op de Delhaize-super- makt in Aalst waarbij acht men sen werden doodgeschoten en zeven anderen gewond raakten) lopen de daders nog steeds vrij rond. Volgens filmer Vrebos en de publicisten op wie hij zich baseert, is dat alleen maar te verklaren vanuit aanwijzingen dat de gang sters zelf politiemannen waren en dat het onderzoek werd gesabo teerd door magistraten en hoge ambtenaren die óf deel uitmaak ten van het complot óf werden ge chanteerd met videotapes van de 'roze balletten'. Om die reden zou ook vanuit het koninklijk paleis te Laken druk zijn uitgeoefend om deze gruwelijkste reeks moorden uit de Belgische geschiedenis (bui ten oorlogstijd) in de doofpot te stoppen. Belangrijker clan het feitelijk waarheidsgehalte van Julien Vre bos' bangste vermoedens of ver meende zekerheden, is dat Le Bal Masqué op fascinerende wijze uit drukking geeft aan de algehele sfeer van Belgische paranoia die wordt gevoed door een falend jus titieel systeem en een ernstig in competent politie-apparaat. De gemaakte blunders in de Augusta- affaire en de zaak Dutroux gingen opnieuw het bevattingsvermogen te boven. Maar echt bijzonder is dat Vrebos voor zijn film een supe rieure vorm heeft weten te vinden die recht doet aan dat algemeen Belgisch gevoel van labyrintisch Het centrum van Tilburg hangt, met dank aan The Ra- mones, Republica en Fatboy Slim, vol met zwartwit-posters. 'Hey ho, let's go', 'Baby I'm ready to go!' en 'Check it out now!' Aanstaande weekend opent het popcentrum 013 zijn deuren. Dat zullen we weten. En terecht, want 013 is een hijzonder complex waarin allerlei facetten van de popmuziek en popcultuur aan bod komen. De belangrijkste functies van 013 liggen op het ge bied van amusement, presenta tie, educatie en serviceverlening. De bedoeling is dat 013 jaarlijks 400 activiteiten organiseert en 200.000 bezoekers trekt. Onder de paraplu van 013, vernoemd naar het kengetal van de gemeen te Tilburg, opereert een aantal bekende instellingen. Het fraai ogende gebouw in het Tilburgse centrum kost veertien miljoen gulden en verleent onderdak aan Muzikanten winkel, Batcave en Noorderligt. En aan oefenruim tes, een opnamestudio en een ca fé. Eind '99 komt daar een Rock Academie bij. In sterk verbeterde en vergrote vorm is een replica van de Noor- derligt-zaal het middelpunt van 013. De capaciteit van deze zaal bedraagt 2200 bezoekers en stelt 013 in staat om acts als Faithless, Sheryl Crow en Fun Lovin' Cri minals te boeken. In het verleden gingen die groepen aan Tilburg voorbij. Maar vanaf nu staat de Zuid-Nederlandse industriestad verband met de grootte van de zaal, was het volgen van nieuwe, leuke ontwikkelingen. In de klei ne zaal gaan spannende dingën gebeuren. Desnoods voor hon derd man." Mainstreampop Van Iersel stelt dat ook in de klei ne zaal het aanbod van bands breed zal zijn. ,,Denk daar bij aan groepen als Pere Ubu en Zita Swoon. Belangrijk is ook dat we in de kleine zaal van 013 veel aan dacht besteden aan dance. Nieu we trends als jungle kregen wei nig voet aan de grond in Tilburg, simpelweg omdat er geen plaats voor was. Elke zaterdag is er iets te doen in alle zalen. Met één en treeprijs kun je overal in en kun je bijvoorbeeld mainstreampop, de betere dansmuziek en extreme dingen meepikken." 013 concurreert met zalen als Vredenburg in Utrecht, maar heeft een veelzijdiger aanbod dan Vredenburg. Van Iersel: „Vredenburg doet geen risico- concerten. Dan heb je het over metal- en reggae-concerten. Die doen wij wel." René Megens Opening popcomplex 013, Veemarkt straat 44. Tilburg. Zaterdag 14 no vember door staatssecretaris Rick van der Ploeg. Alleen voor genodig den. Zondag 15 november open huis vanaf 15.00 uur met onder meer Band Zonder Banaan. Jane Doe. Of No Avail, Unyxen The Postmen. Anderhalve maand geleden heeft staatssecretaris van cul tuur Rick van der Ploeg beklem toond speciale aandacht voor de Nederlandse animatiefilm te be schouwen als een speerpunt in zijn actieprogramma. Het is geen lief de die uit de lucht komt vallen. In het Kunstenplan dat nog onder WVC-minister Hedy d' An con a was opgesteld werden al extra maatregelen genomen om deze filmdiscipline te steunen. En te recht. Het opmerkelijke interna tionale succes dat Nederlandse animators al jaren hebben, stond in schrille verhouding tot hun veelal armlastig en eenzaam ge ploeter op zolderkamertjes en de karige aandacht die ze kregen wanneer hun monnikenwerk was voltooid. Om in die situatie verbetering te brengen werd precies 25 jaar gele den de Vereniging Holland Ani mation opgericht. Die is energiek de belangen van deze kunste naarsgroep gaan behaitigen met als meest in het oog lopende wa penfeiten de substantieel ver sterkte aandacht van de rijksover heid, de oprichting in Tilburg van het Nederlands Instituut voor Animatie en het tweejaarlijkse Holland Animation Film Festival dat dit jaar van 18 tot en met 21 november voor de zevende keer wordt gehouden in Utrecht. Bij de ontwikkelingen van al die initiatieven werd een cruciale rol gespeeld door de Haarlemse Bra bander Gerrit van Dijk, die tijdens het komende festival zal worden gehuldigd met een retrospectief van zijn oeuvre. Dat is meer dan een gebaar van dankbaarheid. Van Dijk is gewoon onze markant ste animatiefilmer. Niet alleen omdat hij altijd zijn hoed op houdt - zelfs tijdens zijn lessen aan de Tilburgse kunstacademie - maar vooral omdat de kwaliteit van zijn films zo bijzonder is. Overal ter wereld vielen hem be kroningen ten deel. Begin dit jaar nog won hij op het festival van Berlijn de Gouden Beer met zijn virtuoos getekende autobiografi sche I Move, So I Am. Die film werd vervolgens voor meer inter nationale festivals uitgenodigd dan welke andere Nederlandse film ook gedurende de afgelopen twaalf maanden, speelfilms en do cumentaires meegerekend. Overzicht Het Holland Animation Film Fes tival biedt een nagenoeg compleet overzicht van alle animatiefilms die sinds 1996 tot stand zijn ge bracht in België en Nederland. Daarnaast presenteert festivaldi recteur Gerben Schermer de zijns inziens beste werkstukken uit het aanbod van buiten de Lage Lan den. De onafhankelijke animatiefilm in de Verenigde Staten wordt be licht via een representatief over zicht, de avant-garde na 1940, het werk van George Griffin en de prestaties van in Amerika werk zaam geraakte Europeanen. De invloed van de 'Wende' in Oost- Europa op de animatie-kunst zal worden belicht via zogenaamde 'schamierfilms' uit voormalige Oostblok-landen, met werk van onder anderen de Estlander Priit Pam, de Tsjech Jan Svankmajer en de Russen Garri Bardin en Yuri Norshtein. Pieter van Lierop Holland Animation Film Festival18 tot en met 21 november in Utrecht. met hoofdletters op de popkaart. Frank van Iersel, pr-medewerker van 013: „Zelf poneren we Til burg niet als Rocktown. Veel mensen hebben moeite met de term volwassen. Volgens bepaal de mensen moet popmuziek nooit volwassen worden. Die beeldvor ming stamt volgens mij uit de Middeleeuwen. Wij merken dat mensen nogal snel roepen dat er niets meer van popmuziek te recht komt als je popmuziek goed probeert te organiseren." Dynamisch Noorderligt, actief sinds 1984, had wel het oké-stempel. „Noor derligt was een oude bioscoop zaal met een romantische sfeer. Wat ons betreft was het een zaal die versleten was. Voor de ene act was hij te klein, voor een andere te groot. Wij wilden gewoon een betere plek hebben. Het betekent niet dat je mentaliteit ineens ver anderd is als je een andere plek hebt die er zo mooi uitziet als 013 Die geest neem je juist mee en is nog steeds chaotisch, druk, trendvolgend, maar ook heel ou derwets. We brengen allerlei soorten muziek. Je groeit als zaal mee. Dat wil niet zeggen dat je het wezen van popmuziek weg schuift. Integendeel, als organi sator moet je er op voorbereid foto Vincent Cornelissen ook qua productie en faciliteiten. De programmering verandert niet echt veel. Die is even breed als altijd. Van diverse soorten hardcore tot Marco Borsato." 013 heeft tevens de beschikking over een kleine zaal met een ca paciteit van 450 mensen. Pro grammeur Karen Proeme: „Wat in Noorderligt moeilijk kon in mooi zijn'. En onmiddellijk, zei Mark: 'Ja, maar met al die roof overvallen en zo, daarover kunt ge toch gene schone film maken!' Maar ik zei: 'Juist wél, want dan ga je het nog veel meer versterken. Dan ga je meer voelen achter de feiten en kun je de verborgen we reld bloot leggen van dat verhaal, zonder het echt te hoeven tonen.' En zo zijn we het gaan uitwerken." Lijdensweg Het is een lange lijdensweg gewor den. „Ik heb met drie scenaristen gewerkt, maar zonder eigenlijk ie mand te vinden die me echt naar het niveau getild heeft dat ik wil de. Ik ben daarna de hele film shot voor shot gaan doornemen met de twee cameramannen. Ik heb tot in detail alle kadreringen en camera hoeken bepaald. Want ik wilde een afstandelijke, koude film maken en daarvoor was extreem estheti seren nodig. Ik weet dat heel veel mensen het moeilijk hebben met dat begin van de film. De eerste 20 minuten, waarin nauwelijks een zin gezegd wordt, die heb ik eigen lijk gemaakt om mensen in te wur gen. En dan daarna valt alles op zijn plek en krijg je de verklarin gen van alle elementen." Alle details, 'tot en met het minste papiertje dat is gebruikt', zijn de tails die uit het bende-dossier af komstig zijn. „Dat is door mensen van de politie bekeken. Die zijn in burger bij de persvoorstellingen geweest en een paar zijn achteraf naar mij toegekomen en hebben gezegd dat het allemaal klopt. Er lopen in België goed menende po litiemensen rond die zwaar ge frustreerd zijn, omdat ze nog steeds zitten opgescheept met die. mysteries en ze weten dat ze nooit de kans zullen krijgen om klaar heid te brengen. En die hebben ook gezegd: 'Gij gaat last krijgen met het koningshuis.' Maar er is niet gereageerd." Pieter van Lierop Le Bal Masqué van Julien Vrebos gaat deze week in Nederlandse première. zijn dat er van alles kan gebeu ren", aldus Van Iersel. „Voor ons staat 013 voor een heel dynamisch, bewegend iets dat zich voortdurend vernieuwt, dat inhaakt op wat er gebeurt. We gaan ook zelf producties ontwik kelen. We willen niet alleen een podium zijn dat als doorgeefluik dient. Wij willen festivals in el kaar zetten die je ook kunt verko pen aan andere zalen in Europa. De schaalvergroting van de zaal, van 1000 naar 2200 mensen, re sulteert in grotere namen aan het Tilburgse concertfront. Van Ier sel: „Het Noorderligt was te klein voor bands als Marilyn Manson en Monster Magnet. Niet alleen qua bezoekersaantallen maar Scène uit Le Bal Masqué, de eerste speelfilm over de gewelddadige overvallen van de Bende van Nijvel in België. Het popcomplex 013 in Tilburg, dat dit weekeinde wordt geopend. onbehagen. In het nachtmerrie achtige filmverhaal - dat geen goede afloop kan hebben - raakt een integere politie-inspecteur met ziekteverlof toevallig ver strikt in de intrige die drie vrou wen op zijn pad zal brengen. Hij raakt bevriend met een luxe pros tituee (altijd gekleed in het groen) die juist om hem te beschermen niet alles vertelt wat ze weet. Hij gaat samenwerken met een vrou welijke onderzoeksrechter (altijd in het blauw) die vanuit het minis terie voluit wordt tegengewerkt. Als brein achter het complot fun geert een 'zwarte baron' met als chef d'opération een meedogenlo ze sadiste met een voorliefde voor geel. Geel is volgens Vrebos de kleur van de haat, blauw van trouw en groen van hoop. Groen wordt ge dood aan het einde. Dat hij zo symbolisch met de garderobe van zijn actrices omspringt, duidt al aan dat de cineast zijn politieke thriller niet in de realistische tra ditie gemaakt heeft van mannen als Yves Boisset, Francesco Rosi of Constantin Costa-Gavras. Vre bos: „De film moet strikt genomen als fictie worden beschouwd. Het thema is 'macht', hoe mensen daarmee omspringen. Ik heb geen verhaal willen vertellen met. klas sieke 'plot points'. Ikheb eigenlijk een wandtapijt willen maken van een tijdgeest." Wandtapijten „Vlamingen waren altijd al heel goed in het maken van wandtapij ten. Le Bal Masqué is zeer frag- project bezig, over 'schoonheid', iets waardoor hij hevig gefasci neerd is. „Dan bedoel ik geen fy sieke schoonheid, maar de per soonlijke schoonheid die ieder in iets anders kan ontdekken en die ook je dromen bepaalt. Niet esthe tiek, maar wat mensen van binnen hebben. Blijven geloven in je dro men en in schoonheid, dat zijn onze enige wapens tegen onver schilligheid. Ik was met een film daarover bezig, toen dit project - over de Bende van Nijvel - voor de twee keer werd afgeschoten in België, veertien dagen voor men met de opnamen had zullen begin nen." „Dat was toen nog een totaal an dere aanpak: half documentair en met een nog groter budget. Daar was toen het commerciële tv-sta- tion VTM bij betrokken en die trok zich plots terug. Dat gebeurde on der druk van het paleis te Laken, dat heb ik achteraf vernomen, en daar zijn getuigen bij geweest. Toen heb ik gezegd: 'Fuck! Ik spring daarop.Ik heb met die sce narist, Mark De Witt, contact ge zocht en die heb ik onder de arm genomen. Die jongen was hier al elf jaar mee bezig en zat helemaal verknocht aan alle feiten die hij wist. Ik heb toen gezegd: 'We moe ten geen documentaire maken. Ik wil een film maken; emotie over brengen.' Ik heb alles omge draaid." „Waar ik naar zocht voor mijn eer ste film, dat heb ik eigenlijk toege past in Le Bal Masqué. Ik heb ge zegd: 'Er mag geen bloed in die film zitten. Die film moet zeer Cineast Julien Vrebos: Ik wilde geen documentaire maken over de Bende van Nijvel, ik wilde een film die emotie overbrengt. foto Cees Zorn mentarisch; een caleidoscoop eigenlijk. Zodat, als je met z'n tweeën daar naar gaat kijken, je achteraf alle twee een ander ver haal hebt gezien. Dat vind ik ple zant. Een film zoals 'Titanic', dat kan mij niet boeien. Omdat het verhaal zich afspeelt tussen de A van 'amore' en de Z van 'zinken' en we allemaal hetzelfde zien. Ik heb liever dat films meer opening bie den voor een persoonlijke inter pretatie en inleving. Eigenlijk was hij met een ander

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 15