kunst cultuur In staat van ontroering Brussel toont late gotiek uit Bohemen en Moravië 11 13 vrijdag 13 november 1998 •G Piëta van Olomouc, Bohemen of Moravië circa 1400. (kalksteen, 73 cm. hoog) Europalia 98 is gewijd aan Tsjechië, Ceska republika. Een van de mooiste manifestaties van dit festival is wel de tentoonstelling van laatgotische kunst uit Bohemen, Moravië en Silezië, 1400-1550, tot half januari te zien in de kapel van het paleis van Keizer Karei V op het Koningsplein te Brussel. De locatie is origineel en in zoverre passend dat de opgegraven gedeelten van het pa leis waarin de kunstvoorwerpen nu getoond worden uit dezelfde periode dateren. Toch wil ik deze bespreking beginnen met een waar schuwing: voor oudere mensen en zeker voor degenen die slecht ter been zijn is een bezoek zeer bezwaarlijk. In een foldertje zegt men: 'Moeilijke toegang voor gehandicapten. Ge makkelijke schoenen aan te raden'. Het is er ger: de toegang is zeg maar onmogelijk voor gehandicapten, want een steile smalle trap voert onder de grond - je moet dus ook geen claustrofobie hebben - en dan is men gedwon gen verder te scharrelen door de archeologi sche overblijfselen van het paleis. Over een zeer ongelijke bodem en langs brokkelige mu ren. Wat men dan te zien krijgt is buitengewoon in teressant en deels zelfs prachtig. Een tachtig tal meest religieuze voorwerpen, kerkschat ten, sculpturen, schilderijen uit een gebied dat bij ons minder bekend en weinig bestudeerd is, wordt hier, vaak onder optimale belichting ge toond. Ruim dertig jaar geleden, in 1966, werd in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel een tentoonstelling over de Tsjechische gotiek van 1340-1420 gehouden, de 'Boheemse Pri mitieven' geheten. Het hiaat in de tijd is groot, maar deze expositie van Laatgotiek en vroege Renaissance sluit daar dus mooi op aan. Genadestoel Wat ware kunst vermag, is duidelijk te ervaren door twee religieuze sculpturen te vergelijken die iets in beeld brengen waar vermoedelijk weinig mensen, ook al zijn ze rooms-katho- liek, nog in geloven of bij bidden: de zogeheten Piëta en de Genadestoel. De Piëta is een af beelding van Maria met de gestorven Jezus op schoot. De Genadestoel stelt God voor die de dode Christus op zijn schoot heeft. Dat laatste is een veel minder vaak voorkomende voor stelling, en kennelijk hebben de beeldhouwers en beeldsnijders met de vader-zoon verhou ding een veel moeilijker onderwerp gehad dan bij de moeder-zoon verhouding. Maria was een mens, zij had beslist geen schuld aan de marteldood van haar zoon. Over de schuld van God daaraan valt te discussiëren, ook al ge lóóft men in de situatie. Het merkwaardige is nu dat er tal van prachtige Pieta's bestaan en dat Genadestoelen bijna altijd pompeuze, on echt aandoende, bombastische voorstellingen zijn, zowel in de schilder- als in de beeldhouw kunst. In Brussel staat een Piëta (nr. 2, de Piëta van Olomouc, 1400, van kalksteen) waar zelfs een agnost als ik een brok bij in de keel krijgt. Zó overtuigend is de deernis van de moeder over het verstijfde, gruwelijk mishandelde naakte lijk van haar zoon weergegeven. Ik heb nog eens tranen in mijn ogen gekregen bij een Piëta, een geschilderde, van Carlo Crivelli, in het Vaticaan. Maar bij het bekijken van de Genadestoel uit 1520 (Nr. 35) had ik zeer gemengde gevoelens Hoe meelijwekkend de dode Christus er ook bij hangt, de pathetische kop van God die zijn blik als om nog hoger hulp hemelwaarts slaat, werkt onherroepelijk ironisch, en het is mis schien maar gelukkig dat de Heilige Geest die Madonna Primavesi (detail), Moravië 1480- 1490. (hout, 133 cm. hoog) in de gedaante van een duif ooit boven het ge heel gezweefd heeft, verloren is gegaan. Ik kan me maar met moeite voorstellen dat iemand werkelijk door dit beeld geraakt wordt. Een ander hoogtepunt vormen de twee levensgrote beelden (180 cm) van de 'Rouwende Maria en Johannes de Evangelist' (nrs 21-22). Zij ston den oorspronkelijk weerszijden van een kruis, en ze dateren uit ongeveer 1515. De beelden zijn bewogen ondanks de grote ingetogenheid. Prachtig van expressie en gebaar. Ze hebben, wat heel waardevol is, de oorspronkelijke po lychromie behouden, die te voorschijn kwam vanonder de overschilderingen bij een restau ratie. Restauratie De soms nogal vérgaande restauratie die me nig beeld heeft ondergaan, zowel wat het aan vullen van verloren gegane onderdelen als de nieuwe polychromie betreft, levert soms ook problemen op. Een laatgotisch beeld dat eruit ziet als nieuw voldoet natuurlijk wel aan de ei sen als het nog in situ vereerd wordt door de gelovigen, maar het werkt snel onecht in een museale omgeving, zoals bij de Geknielde Hei lige (Nr. 16) of zelfs de Madonna Primavesi, een van de meest bewonderde stukken van de ze tentoonstelling (Nr. 12). Tot de verbluffendste sculpturen behoort ook het beeld van de heilige Petrus uit ongeveer 1515 van Antoni Pilgram. De kop is dermate realistisch dat men aan een zelfportret gaat denken. Behalve belangrijke beelden en over het algemeen iets minder frappante schilderij - en zijn er op deze tentoonstelling bijzonder mooie kerkschatten te zien, als altaarkruisen, glas-in-lood werken, kazuifels met ingenieus borduurwerk, reliekhouders, tegels en voor werpen van glas. De catalogus is weliswaar mooi en instructief, maar helaas erg slordig in elkaar gezet. Er zijn meerdere spiegelbeeldig afgedrukte reprp- ducties, tegenstrijdigheden en verwarringen die hem ontsieren. Een paar bezwaren dus, maar: een gebeurtenis van belang. Hans Warren Laatgotische Kunst uit Bohemen, Moravië en Sile zië 1400-1550-tot 17 januari 1999. Open alle dagen van 10.00-1S.00 uur, woensdag tot 22.00 uur. Geslo ten 25 december en 1 januari. Toegang 200 BEF. Ko ningsplein 10, Brussel. Catalogus 900 BF. Frans Kellendonk in woord en beeld Langzamerhand wordt plechtige taal een charme van Maarten 't Hart Dick Bruna tekent de zondvloed Inez van Dullemen beschrijft het dubbele leven van naaldkunstenaar Willem Schenk Schimpscheuten van Gerrit Komrij Nederlandse literatuur boekt wereldwijd successen Pearl Abraham is de stem van de chassidische joden Achter de woorden blijkt Frankrijk heel anders Cineast Julien Vrebos ontmaskert België Met 013 staat Tilburg op de popkaart Boijmans toont tekeningen en prenten van Toulouse Lautrec Digitale stadswandeling door Vermeers Delft

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 11