Eerste brochure met cijfers Euregio Onbeholpen bakvissen naast onaards blauwe eenzaamheid PZC Zeeuws-Vlaams goederenspoor blijkt lucratief Ferme tuinmeubels uit Litouwen zeeland 18 Boekje geeft goed vergelijkingsmateriaal over bedrijvigheid Scheldemond ondernemend zeeland Justitie wil overvallers van penningmeester celstraffen opleggen kunst cultuur Barokmuziek Snep na drie eeuwen weer tot leven in Zierikzee Vrolijke Shakespeare met eerbied behandeld GOES S\\ j'TrnrnKKtrnmrSJiegsS vrijdag 6 november 1998 door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Wat er pre cies gaande is in Oost- en West- Vlaanderen en Zeeland, samen de Euregio Scheldemond, is voor het eerst neergeslagen in een brochure. 'Euregio Schel demond in cijfers' bevat gegevens die goed vergelij kingsmateriaal geven over de economische en demografische karakters van de drie gebieden. Zo'n weergave van de kernge gevens in cijfers over de deelge bieden van een Euregio bestaat nog nergens, stelt voorzitter van de Kamer van Koophandel Zeeland, L. van Gelder. Dat feit illustreert volgens hem de gebrekkige informatie-uit wisseling die het grensover schrijdend zakenverkeer nog steeds hindert. „De problemen zijn na vijftig jaar Benelux nog zo hemeltergend en vaak zo primitief; zoals een brief die vij f dagen onderweg is naar As senede. Het is niet verwonder lijk dat ondernemers en be stuurders er moedeloos van worden of argeloos aannemen dat het nu eenmaal niet anders is. De Kamers van Koophandel vindt dat niet normaal." De brochure is één van de aanzet ten om de bestuurlijke en orga nisatorische hinderpalen in het De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus IS, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102 door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - De enige spoorlijn in Zeeuws-Vlaande- ren blijkt voor NS Cargo, de vervoerstak van de Nederland se Spoorwegen, een aardig melkkoetje te zijn. NS Cargo verwacht dit jaar meer vracht over de Zeeuws-Vlaamse lijn (Terneuzen-Gent) te vervoeren dan ooit tevoren. Bleefml997de teller steken op 800.000 ton, deze week over schreed de maatschappij met het transport van een lading cokes van de Cokesfabriek Sluiskil naar Belgïe de één mil joen ton vracht. Verwacht wordt dat de vervoersomvang dit jaar uit zal komen op 1,2 miljoen ton. NS Cargo vervoert in Zeeuws-Vlaanderen in hoofdzaak produkten voor de chemische industrie, de voe dingsmiddelenindustrie en ko- euregionaal zakendoen te slechten. De kerngegevens be schrijven bevolkingsopbouw, bevolkingscijfers per arrondis sement en regio, de aantallen bedrijven per sector, aantallen werknemers, omzet-, export en investeringscijfers, de top tien van bedrijven per provin cie, de bediijvigheid van Zeeland Seaports en de haven zones van Gent, Brugge en Zee- brugge, toeristische cijfers en aantallen studenten in hoger en universitair onderwijs. De gegevens hebben betrekking op de jaren 1996 en 1997. Fi nanciële gegevens zijn weerge geven in euro. Over twee jaar moet er een tweede, geactualiseerde en verbeterde versie verschijnen. len en cokes voor de cokesfa briek. Daarnaast transporteert NS in toenemende mate papier en cellulose. Via de grensovergang Sas van Gent is de Zeeuws-Vlaamse lijn aangesloten op het Belgi sche spoornet en de rest van het Europese net. De Zeeuws- Vlaamse lijn is uniek in Neder land, omdat de lijn niet aan sluit op andere lijnen van de Nederlandse Spoorwegen en omdat er geen reizigerstreinen in de regio rijden. De productievestiging Zeeuws-Vlaanderen neemt ruim vijf procent van het totale vrachtvolume van NS Cargo voor rekening. Naar verwach ting vervoert de spooronderne- ming dit jaar zo'n 24 miljoen ton per goederen per spoor. Ten opzichte met 1993 is het vrachtvolume met 45 procent gestegen. De brochure is een eerste oefe ning van schier magistrale moeilijkheidsgraad. Dat uit zich in enkele incomplete sta ten, met name in de sectoren handel, landbouw en visserij. De omissies zijn te wijten aan de moeilijke paring van de Vlaamse en Zeeuwse wijze van registratie, legt Nienke van der Ploeg uit. „De codering, rang schikking en detaillering van cijfermateriaal verschilt soms zo dat cijfers niet parallel te brengen zijn. De Kamer van Koophandel Zeeland regi streert geen landbouwbedrij ven in het Handelsregister, de Vlaamse Kamers registreren geen beroepsvaart." Een uniformer meting van kerngegevens is één van de ac tiepunten die de Euregio moet opnemen. „We hadden graag trendmatige cijfers opgeno men, maar dat bleek niet haal baar. Het blijkt dat de Vlaamse Kamer zeer gedetailleerde cij fers heeft van de actuele be drijfseconomische situatie, maar niet zoals in Zeeland een jaarlijkse ERBO-enquête houdt waaruit ook economi sche ontwikkelingen en ver wachtingen blijken." De brochure is ook verkrijg baar in Engels en Frans en kost 3,38 euro (7,50 gulden). De houten meubels die Herman Vervaet van Farmwood importeert vallen op door hun massiviteit en landelijke uitstraling. foto Charles Strijd door Claudia Sondervan WESTDORPE - Honderd kilo tuinhout in de vorm van een ferme tuinzit voor rond de dui zend gulden aanschaffen bij een akkerbouvvbedrijf. Dat kan in het Zeeuws-Vlaamse Westdorpe, waar het echtpaar Herman Vervaet en Caroline Smulders zich naast de aard appelteelt specialiseren in de import en verkoop van handge maakte tuinmeubelen van Li touws grenen en vurehout. De groothandel Farmwood, het tweede bedrijf van de aard appeltelers Vervaet, ontstond bijna terloops. Na de losma king van de Baltische staten uit de Sovjet-Unie zochten de lan den nieuwe kennis en nieuwe, Westerse, markten. Via via kwam er een verzoek binnen bij het Groen College in Goes om docenten die de agrarische sec tor konden bijscholen. Vervaet, die daar lesgaf, kwam voor het eerst naar Litouwen om cur sussen te geven over ruilverka veling en aardappelteelt. Hij probeerde er op diverse velden wat te ondernemen met de Li touwers, zonder veel succes, tot een groot landbouwbedrijf waar hij contacten had een houtzagerij begon. Aan Ver vaet werd gevraagd of hij hout kon afnemen. Dat werd uiteindelijk een serie tuinmeubilair waarvoor hij en Caroline veel ontwerpen aan droegen. Bij hun boerderij aan de Kapittelstraat, al zes gene raties in de familie Vervaet, is de vroegere schapenwei inge richt als showtuin met diverse zitjes, pergola's, tuinhuizen en prielen. De Litouwse tafels, stoelen en banken vallen op tussen andere tuinmeubelen door de dikte van het gebruikte hout. De eenvoudige, vaak ge bogen lijnen maken de sets heel landelijk. De Farmwoodlijn omvat inmiddels boombanken, picknicksets, carports, rozen bogen, kinderspeelhuizen, ver koopkiosken, speeltoestellen en binnenkort ook dierenon- derkomens. Ook ruwhout is le verbaar voor tui nafscheidin gen en dergelijke. Farmwood verkoopt ze in Ne derland en België vooral via di recte verkoop, via tijdschriften als Boerderij en op beurzen. Met name branchevreemde beurzen voor bouw en land bouw, waar Farmwood opvalt als vreemde eend in de bijt. Zo fungeren de meubelen als standinrichting bij een bedrijf in laadschoppen en als ten-as- inrichting voor het Zeeuws- Vlaams paviljoen op Contacta. Zaterdag vertrekken ze weer naar Litouwen. Want, ervoer Vervaet, je moet erbij blijven wil zakendoen goed gaan. „We hebben voor 1999 enkele leuke orders en ik wil de leveringen veiligstellen. Vorig jaar kreeg ik plots problemen met leve ring. Toen ben ik met een jeep en aanhanger de tuinbanken zelf gaan halen. Ik werd er als een held onthaald. door Arjan van Westen MIDDELBURG - Tweeënhalf jaar cel, waarvan zes maanden voorwaardelijk. Die straf eiste- de officier van justitie in Mid delburg donderdag voor een 19- jarige Middelburger. Hij is één van de verdachten van een over val op de penningmeester van een postdui venclub. Tegen twee andere verdachten, een 28-jarige Vlissinger en een 19-jarige Middelburger, werd' respectievelijk twee jaar en zes maanden voorwaardelijk en 18 maanden, waarvan zes voor waardelijk geëist. De zaak te gen de vierde verdachte, weder om eenl9-jarige Middelburger werd aangehouden. De eisen van officier van justitie Y. Willems waren opmerkelijk, omdat degene die geen geweld heeft gebruikt bij het misdrijf, dat op 29 juni op de Gapingse- weg in Serooskerke plaats vond, van haar de hoogste straf moet krijgen. De drie andere voerden onder invloed van cocaïne de overval uit op de penningmees ter, die het inschrijfgeld voor een wedstrijd bij zich had. Het slachtoffer werd daarbij met een knuppel in de rug geslagen. De 19-jarige Middelburger, die zelf lid was van de vereniging, was het brein achter de overval. „Geschokt ben ik door de orga nisatie, geschokt- dat je mis bruik maakt van je positie bin nen een vereniging. Degene die de mensen om zich heen verza melt, moét het zwaarst gestraft worden", aldus de officier. Het geen niet wegneemt dat ze in ne gatieve zin onder de indruk was van het optreden van de andere verdachten. Temeer omdat die niet of nauwelijks eerder met justitie in aanraking zijn ge weest. Leidersrol De Middelburger die het plan beraamde, gaf aan rechter J. Be- gheyn zijn leidersrol toe. Drug gebruik had hem tot het plan aangezet. Raadsman E. Smit noemde zijn cliënt 'een eerlijke vent.' De verdachte gaf te ken nen dat als hij achteraf had ge weten dat er zoveel geweld bij kwam - volgens een arts had het maar weinig gescheeld of het was voor het slachtoffer fataal afgelopen - hij van de overval had afgezien. De officier betwijfelde de opi rechtheid van de spijtbetuigh' gen. „Is dit geen spijt omdat? door de politie zijn opgepakt?' Twee verdachten hadden al eo: deel van de totale 25.000 buitgt maakte guldens buit verbrast ondermeer aan drugs en ed's.Di anderen hebben hun deel noor geïncasseerd. Dat de zaak tegen één van 4 vier verdachten werd aang;. houden, kwam omdat deze ras: onder toezicht staat van de r. classering. Zijn advocaat B Olie had om de aanhouding g* vraagd. Raadslieden van dear, dere advocaten verwezen in ha pleidooien naar deze special, behandeling door justitie. Al hun cliënten eveneens ondern tensieve begeleiding van de r: classering komen, worden ha kansen in de samenleving bete Drugsgebruik Een 28-jarige Vlissinger kora daar vanwege zijn leeftijd nie voorin aanraking. Zijn aclvocs te, W. Tiggelaar, benadrukte dz haar cliënt uiteindelijk hj slachtoffer in de berm heeft gt- legd. „Hoe wrang ook, h; slachtoffer in veiligheid heei gebracht." Het 'brein achtert- overval' komt er niet voor aanmerking vanwege zij; drugsgebruik. De vierde ver dachte, van wie onduidelijl bleef wat zijn motieven ware om aan de overval mee te does zag volgens raadsman P. va Kampen geen nut in de gedise; plineerde aanpak. Uitspraak 18 november Workshop Fondswerving in Goes GOES - Het Centrum voort ternationale samenwerkt. (COS) aan Ravelijn de Gros Jager in Goes houdt vrijdaj middag 20 november een worl shop fondswerving voor vij willigersorganisaties. Aan de orde komen onder ma de alternatieven voor het ar vragen van subsidie, de voor-: nadelen van verschillende vc men van fondswei-ving en; keuze en benadering van e fonds. Meer informatie en as melding: 0113-250051. door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Muziek in een monumentale ambiance. De re gentenkamer van het Burger weeshuis in Zierikzee - bekend vanwege het fraaie achttiende- eeuwse goudleerbehang - staat zaterdag 12 december in het te ken van de barokmuziek van de Zierikzeese organist en compo nist Johan Snep. Het concert - in het kader van de viering van 750 jaar stadsrechten Zierikzee - wordt gecombineerd met lezin gen over Snep en zijn muziek. Johan Snep kwam in 1659 ter wereld in een chirurgijnsgezin in Utrecht. Hij ging na zijn hu welijk met Petronella van Bleeck vanuit Leiden naar Zie rikzee. Daar kreeg hij in 1695 van de raad toestemming om een koffiehuis te openen. Snep deed meer dan alleen een koffie huis drijven. Hij speelde orgel, viola da gamba en klavecimbel. Als muziekdocent onderwees hij de Zierikzeese regent mr. Ni- colaes Cau. Dat moet volgens de deskunsigen een hartstochtelij k muziekliefhebber zijn geweest. Toen Cau van Johan Snep les nam in het bespelen van de viola da gamba was hij al een jaar of zeventig. Snep speelde niet alleen muziek - hij was destijds de vaste orga nist van de Sint Lievens mon- sterkerk - maar componeerde ook. In 1700 verscheen een bun del muziekstukken van zijn hand. Volgens de kenners verto nen de muzikale composities van Snep overeenkomsten met die van tijdgenoten in Italië en het Frankrijk van zonnekoning Louis XIV. Drie eeuwen later Op het programma van het con cert in de Regentenkamer van het Burgerweeshuis staan door Snep geschreven suites voor viola da gamba en basso conti nuo. Naar verluidtzijn deze mu ziekstukken voor het laatst drie eeuwen geleden door Snep leerling Cau ten gehore ge bracht in diens woning. Gam- bist Johannes Boer en klave cimbel-speelster Mary Heidi Sayre, beiden uit Utrecht, bren gen de muziek na drie eeuwen stilte rond Snep weer tot leven. Boer - naast gambist ook musi coloog - volgde een opleiding aan het Utrechts Conservatori um bij Anneke Pols en studeer de vervolgens aan het Konink lijk Conservatorium in Den Haag bij Wieland Kuijken. Mary Sayre, oprichter van en sembles Compagnia Vocale en Claricanto, studeerde muziek wetenschappen in München en klavecimbel in Utrecht bij Glen Wilson en Siebe Henstra. Voordrachten Het concert wordt gecombi neerd met lezingen door dr. Ru- dolf Rasch van het Instituut Kunstgeschiedenis en Muziek wetenschappen van de Utrecht se universiteit en Sander den Haan, senior medewerker van het gemeentearchief Schou- wen-Duiveland. Zij hebben diepgaand onderzoek verricht naar Johan Snep enzijnmuziek. Daarbij kwam onder meer aan het licht dat Sneps dochters Ag- nita Willemina en Johanna Ca- tharina de eerste Nederlandse vrouwelijke kerkorganisten van na de reformatie waren. Het muzikale evenement wordt gehouden in het kader van de viering van de 750ste verjaar dag van het herziene stadsrecht van Zierikzee en de publicatie van twee artikelen geschreven door Den Haan en Rasch over de markante Zierikzeeënaar Jo han Snep in 'Zeeland', het tijd schrift van het Koninklijk Ge nootschap der Wetenschappen en De Orgelkrant. Burgemees ter J. J. P. M. Asselbergs van Schouwen-Duiveland neemt de opening van het concert voor zijn rekening. In verband met het vrij kleine aantal zitplaatsen in de Regentenkamer moeten kaarten voor het concert voor 30 november besteld worden. Reserveren kan via telefoonnummer 0111-416861. Het evenement begint om 20.00 uur. Bij grote belangstel ling worden uitvoering en lezingen herhaald op zondag 13 december. Aanvang eveneens 20.00 uur. Concert Hulster Gemengd Koor TERNEUZEN - Het Hulster Gemengd Koor treedt vrijdag 20 november op in de Grote Kerk in Terneuzen. Het concert, waarvan radio-opnamen wor den gemaakt, begint om 20.00 uur. Het koor wordt begeleid door Arie Karreman op de pia no. Dirigent is Jo Ivens. Zij zingen werken van onder an dere Edward Elgar, Johannes Brahms, Bela Bartók en Anton- in Dvorak. Het volledige pro gramma is ook op cd gezet. MIDDELBURG, Stadsschouwburg Twelfth Night'van William Shake speare, door LAMDA met o.a. Em ma Little, Chloe Howman, Joel Brookes, Alex Ratcliffe en Damian O'Hare. Vormgeving van Janey Gar diner. Regie van Colin Crook. door Willem Nijssen Algemeen is men de mening toegedaan dat Twelfth Night het laatste grote blijspel van Shakespeare is. Het laatste échte blijspel, met onbekom merde verwikkelingen en hu mor zonder bitterheid. Twelfth Night is geschreven voor de vie ring van driekoningen-avond, in de dagen van Shakespeare een groot volksfeest ter afslui ting van de kersttijd. Daarbij past een vrolijk spel. In Twelfth Night zijn verschil lende komische thema's kunstig dooreengevlochten. Allereerst - de kern van het plot - een per soonsverwisseling. Een char mant meisj e spoelt na een schip breuk aan in een onbekend land. Zij waant haar tweelingbroer verdronken, maar treurt niet lang. Om zich in den vreemde te kunnen handhaven, vermomt ze zich als man. Ze komt aan het hof van een verliefde maar tot nog toe afgewezen hertog en wordt zijn vertrouweling. De gravin die zij moet vermurwen, wordt verliefd op haar. Als de gravin later de toch niet ver dronken broer ontmoet, trou wen ze hals over kop. Alles komt goed als bij de ontmaskering de hertog met het meisje wil trou wen. Rang en stand doen niet ter zake, dit is liefde zonder vragen. Een tweede komisch thema is van Laurel en Hardy-allure. Aan het hof van de gravin ver blijven haar oom Tony en diens vriend Andrew Ag'uecheek. Het zijn drinkebroers met grote mond en klein hart, die graag willen 'keten' en daar ook i kans toe krijgen. Derde humor-element is vanh genre 'de bedrieger be droge De humorloze, arrogante enb; se rentmeester van de grac wordt door sir Tony en t vriend met hulp van de naren: meid in de waan gebracht fl zijn meesteres hem bemint: als teken van wederliefde vr wacht dat hij zich exotk kleedt. Eenmaal in potsierlijs dracht wordt hij voor waanzt nig gehouden en opgesloten Met deze verwikkelingen vraaf Twelfth Night om hoog tem: en veel zwier. Véél komt neer; het snelle woordenspel, dat: het engels niet gemakkelijk: volgen blijkt. Het spel rnc; licht zijn, de vormgeving lid: eenvoudig maar sierlijk. Aan: die wensen kan het gezelscte prima voldoen. LAMDA staat voor Londo Academy of Music and Dram; tic Art. Het is één van de bes theaterscholen van Engelao: die sinds jaar en dag de ople ding afrondt met een eigen p" ductie, die internationaal c toemee gaat. Met een cast van uitsluite jonge mensen die graag wilk uitpakken. Deze voorstelling- dan ookin veel opzichten fris -" vormgeving, in gebaar en diet in de knipoog naar het public verstoptin veel details. Genot lijk om naar te kijken. Maarte danks de kleine 'modernise® gen' (een hedendaagse glas koffiepot in middeleeuwse ting bijvoorbeeld) heeft ff" zich tegenover Shakesper toch niet al te veel vrijheè durven permitteren. D aarde blijft deze 'Twelfth Night' «s statischer, klassieker, ja ze- eenbeetje stijver dan ik gehoo; had. Een minder eerbiedige aanp* zou wellicht meer verrassing'" hebben opgeleverd. (Advertentie) öwfïua AA ARK 9.00 TOT 17.00 ZEELANDHALLEN /fNi ZONDAG DE GEZELLIGSTE ROMMELMARKT MN NEPERLANP U- Gezichten niet geel, van Gea Zwart (1) en Gymklas, vanMartine Pieck. foto's Peter Nicolai doorTrees van Herpen TERNEUZEN- Van alle kanten worden er ogen op de bezoeker aan de tentoonstel ling in Galerie Rue Neuve gericht. Grote naïeve kijkers, nietsziende ogen, indrin gende blikken, de toeschouwer voelt zich hoe dan ook bekeken. Twee jonge kunste naressen uit Amsterdam, Gea Zwart en Martine Pieck, weten ieder op eigen wijze een sfeer van intimiteit te kweken in hun werken. Toch zijn hun uitingsvormen to taal verschillend. Martine Pieck, in de verte verwant aan haar beroemde naamgenoot, koos jonge meisjes als onderwerp. 'Meisjes van der tien' van Paul van Vliet hebben ongetwij feld model gestaan voor haar olieverf schilderijen. In een onbeholpen houding zoeken ze steun bij elkaar: te groot voor de poppen, te klein voor de jongens, zingt het in mijn hoofd. Met opgetrokken schou ders staan ze, in slechtpassende kleding om het groeiende lijf. hoekig te zijn. Pieck schildert realistisch, ze maakt de meiden niet mooi, zit ze wel heel dicht op de huid. Haar stijl oogt primitief en onvol maakt, maar past wonderwel bij haar on derwerp. Het nog onvolmaakte, in de zin van onaf, is zo zichtbaar in de veelal verle gen, soms lichtelijk brutale meisjesogen. In één groot werk staan drie jongens en twee meisjes: de jongens raken elkaar of de meisjes kameraadschappelijk aan, de meisjes hebben hun armen stijf langs hun lijf. Duidelijker kan het verschil niet zijn. Bij Pieck ligt het accent op de uiterlijke vormen. Heel anders is dat bij Gea Zwart, Zij verbeeldt het innerlijk, de gedachten- wereld. Haar stylistische portretten zijn somber en serieus. In enkele zwaar aange zette lijnen schildert of tekent zij ogen, lippen en schedels, al het andere is wegge laten. In de meeste van haar werken schuiven meerdere gezichten transparant over elkaar heen, als gedachten die over elkaar tuimelen. Wat die gedachten zijn is een intrigerende vraag die automatisch opkomt. Maar daarop krijgt niemand ant woord, de monden zijn gesloten, de ogen zwijgen. Misschien zijn deze transparante portret ten de verschillende verschijningsvormen van één persoonlijkheid? Ondanks de vro lijke kleuren, hard groen, zonnig geel en stemmig rood, spreken de voorstellingen van eenzaamheid en verlatenheid. Twee afgewende gelaten, achterhoofd tegen achterhoofd, zijn zo'n sprekend voor beeld, maar ook het in onaards blauw ge schilderde groepsportret toont die siniste re eenzaamheid. Zwart werkt in olieverf op linnen of met pastel op papier. Zonder noemenswaardige achtergrond krijgen de gesloten gezichten alle aandacht. Boeien de portretten zijn het die steeds weer no den tot nog een blik op die ogen, om te zien of ze toch niets iets van hun geheimen prijsgeven. Te zien vanaf 6 november tot 1 december in Ga lerie Neuve, Nieuivstraat 22 Terneuzen, ge opend ivoensdag tot en met zondag van 12.00 tot 18.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 50