Eerste brochure met cijfers Euregio
Onbeholpen bakvissen naast
onaards blauwe eenzaamheid
PZC
Zeeuws-Vlaams
goederenspoor
blijkt lucratief
Ferme tuinmeubels uit Litouwen
zeeland
18
Boekje geeft goed vergelijkingsmateriaal over bedrijvigheid Scheldemond
ondernemend zeeland
Justitie wil overvallers
van penningmeester
celstraffen opleggen
kunst cultuur
Barokmuziek Snep
na drie eeuwen weer
tot leven in Zierikzee
Vrolijke Shakespeare
met eerbied behandeld
GOES S\\
j'TrnrnKKtrnmrSJiegsS
vrijdag 6 november 1998
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Wat er pre
cies gaande is in Oost- en West-
Vlaanderen en Zeeland, samen
de Euregio Scheldemond, is
voor het eerst neergeslagen in
een brochure. 'Euregio Schel
demond in cijfers' bevat
gegevens die goed vergelij
kingsmateriaal geven over de
economische en demografische
karakters van de drie gebieden.
Zo'n weergave van de kernge
gevens in cijfers over de deelge
bieden van een Euregio bestaat
nog nergens, stelt voorzitter
van de Kamer van Koophandel
Zeeland, L. van Gelder.
Dat feit illustreert volgens hem
de gebrekkige informatie-uit
wisseling die het grensover
schrijdend zakenverkeer nog
steeds hindert. „De problemen
zijn na vijftig jaar Benelux nog
zo hemeltergend en vaak zo
primitief; zoals een brief die
vij f dagen onderweg is naar As
senede. Het is niet verwonder
lijk dat ondernemers en be
stuurders er moedeloos van
worden of argeloos aannemen
dat het nu eenmaal niet anders
is. De Kamers van Koophandel
vindt dat niet normaal." De
brochure is één van de aanzet
ten om de bestuurlijke en orga
nisatorische hinderpalen in het
De rubriek Onderne
mend Zeeland staat on
der redactie van Claudia
Sondervan. Vragen, tips
en mededelingen kunnen
schriftelijk worden aan
geboden aan de redactie
van de PZC, postbus IS,
4380 AA Vlissingen, of
via fax 0118-470102
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - De enige
spoorlijn in Zeeuws-Vlaande-
ren blijkt voor NS Cargo, de
vervoerstak van de Nederland
se Spoorwegen, een aardig
melkkoetje te zijn. NS Cargo
verwacht dit jaar meer vracht
over de Zeeuws-Vlaamse lijn
(Terneuzen-Gent) te vervoeren
dan ooit tevoren.
Bleefml997de teller steken op
800.000 ton, deze week over
schreed de maatschappij met
het transport van een lading
cokes van de Cokesfabriek
Sluiskil naar Belgïe de één mil
joen ton vracht. Verwacht
wordt dat de vervoersomvang
dit jaar uit zal komen op 1,2
miljoen ton. NS Cargo vervoert
in Zeeuws-Vlaanderen in
hoofdzaak produkten voor de
chemische industrie, de voe
dingsmiddelenindustrie en ko-
euregionaal zakendoen te
slechten. De kerngegevens be
schrijven bevolkingsopbouw,
bevolkingscijfers per arrondis
sement en regio, de aantallen
bedrijven per sector, aantallen
werknemers, omzet-, export
en investeringscijfers, de top
tien van bedrijven per provin
cie, de bediijvigheid van
Zeeland Seaports en de haven
zones van Gent, Brugge en Zee-
brugge, toeristische cijfers en
aantallen studenten in hoger
en universitair onderwijs. De
gegevens hebben betrekking
op de jaren 1996 en 1997. Fi
nanciële gegevens zijn weerge
geven in euro.
Over twee jaar moet er een
tweede, geactualiseerde en
verbeterde versie verschijnen.
len en cokes voor de cokesfa
briek. Daarnaast transporteert
NS in toenemende mate papier
en cellulose.
Via de grensovergang Sas van
Gent is de Zeeuws-Vlaamse
lijn aangesloten op het Belgi
sche spoornet en de rest van het
Europese net. De Zeeuws-
Vlaamse lijn is uniek in Neder
land, omdat de lijn niet aan
sluit op andere lijnen van de
Nederlandse Spoorwegen en
omdat er geen reizigerstreinen
in de regio rijden.
De productievestiging
Zeeuws-Vlaanderen neemt
ruim vijf procent van het totale
vrachtvolume van NS Cargo
voor rekening. Naar verwach
ting vervoert de spooronderne-
ming dit jaar zo'n 24 miljoen
ton per goederen per spoor. Ten
opzichte met 1993 is het
vrachtvolume met 45 procent
gestegen.
De brochure is een eerste oefe
ning van schier magistrale
moeilijkheidsgraad. Dat uit
zich in enkele incomplete sta
ten, met name in de sectoren
handel, landbouw en visserij.
De omissies zijn te wijten aan
de moeilijke paring van de
Vlaamse en Zeeuwse wijze van
registratie, legt Nienke van der
Ploeg uit. „De codering, rang
schikking en detaillering van
cijfermateriaal verschilt soms
zo dat cijfers niet parallel te
brengen zijn. De Kamer van
Koophandel Zeeland regi
streert geen landbouwbedrij
ven in het Handelsregister, de
Vlaamse Kamers registreren
geen beroepsvaart."
Een uniformer meting van
kerngegevens is één van de ac
tiepunten die de Euregio moet
opnemen. „We hadden graag
trendmatige cijfers opgeno
men, maar dat bleek niet haal
baar. Het blijkt dat de Vlaamse
Kamer zeer gedetailleerde cij
fers heeft van de actuele be
drijfseconomische situatie,
maar niet zoals in Zeeland een
jaarlijkse ERBO-enquête
houdt waaruit ook economi
sche ontwikkelingen en ver
wachtingen blijken."
De brochure is ook verkrijg
baar in Engels en Frans en kost
3,38 euro (7,50 gulden).
De houten meubels die Herman Vervaet van Farmwood importeert vallen op door hun massiviteit en
landelijke uitstraling. foto Charles Strijd
door Claudia Sondervan
WESTDORPE - Honderd kilo
tuinhout in de vorm van een
ferme tuinzit voor rond de dui
zend gulden aanschaffen bij
een akkerbouvvbedrijf. Dat
kan in het Zeeuws-Vlaamse
Westdorpe, waar het echtpaar
Herman Vervaet en Caroline
Smulders zich naast de aard
appelteelt specialiseren in de
import en verkoop van handge
maakte tuinmeubelen van Li
touws grenen en vurehout.
De groothandel Farmwood,
het tweede bedrijf van de aard
appeltelers Vervaet, ontstond
bijna terloops. Na de losma
king van de Baltische staten uit
de Sovjet-Unie zochten de lan
den nieuwe kennis en nieuwe,
Westerse, markten. Via via
kwam er een verzoek binnen bij
het Groen College in Goes om
docenten die de agrarische sec
tor konden bijscholen. Vervaet,
die daar lesgaf, kwam voor het
eerst naar Litouwen om cur
sussen te geven over ruilverka
veling en aardappelteelt. Hij
probeerde er op diverse velden
wat te ondernemen met de Li
touwers, zonder veel succes, tot
een groot landbouwbedrijf
waar hij contacten had een
houtzagerij begon. Aan Ver
vaet werd gevraagd of hij hout
kon afnemen.
Dat werd uiteindelijk een serie
tuinmeubilair waarvoor hij en
Caroline veel ontwerpen aan
droegen. Bij hun boerderij aan
de Kapittelstraat, al zes gene
raties in de familie Vervaet, is
de vroegere schapenwei inge
richt als showtuin met diverse
zitjes, pergola's, tuinhuizen en
prielen. De Litouwse tafels,
stoelen en banken vallen op
tussen andere tuinmeubelen
door de dikte van het gebruikte
hout. De eenvoudige, vaak ge
bogen lijnen maken de sets heel
landelijk. De Farmwoodlijn
omvat inmiddels boombanken,
picknicksets, carports, rozen
bogen, kinderspeelhuizen, ver
koopkiosken, speeltoestellen
en binnenkort ook dierenon-
derkomens. Ook ruwhout is le
verbaar voor tui nafscheidin
gen en dergelijke.
Farmwood verkoopt ze in Ne
derland en België vooral via di
recte verkoop, via tijdschriften
als Boerderij en op beurzen.
Met name branchevreemde
beurzen voor bouw en land
bouw, waar Farmwood opvalt
als vreemde eend in de bijt. Zo
fungeren de meubelen als
standinrichting bij een bedrijf
in laadschoppen en als ten-as-
inrichting voor het Zeeuws-
Vlaams paviljoen op Contacta.
Zaterdag vertrekken ze weer
naar Litouwen. Want, ervoer
Vervaet, je moet erbij blijven
wil zakendoen goed gaan. „We
hebben voor 1999 enkele leuke
orders en ik wil de leveringen
veiligstellen. Vorig jaar kreeg
ik plots problemen met leve
ring. Toen ben ik met een jeep
en aanhanger de tuinbanken
zelf gaan halen. Ik werd er als
een held onthaald.
door Arjan van Westen
MIDDELBURG - Tweeënhalf
jaar cel, waarvan zes maanden
voorwaardelijk. Die straf eiste-
de officier van justitie in Mid
delburg donderdag voor een 19-
jarige Middelburger. Hij is één
van de verdachten van een over
val op de penningmeester van
een postdui venclub.
Tegen twee andere verdachten,
een 28-jarige Vlissinger en een
19-jarige Middelburger, werd'
respectievelijk twee jaar en zes
maanden voorwaardelijk en 18
maanden, waarvan zes voor
waardelijk geëist. De zaak te
gen de vierde verdachte, weder
om eenl9-jarige Middelburger
werd aangehouden.
De eisen van officier van justitie
Y. Willems waren opmerkelijk,
omdat degene die geen geweld
heeft gebruikt bij het misdrijf,
dat op 29 juni op de Gapingse-
weg in Serooskerke plaats vond,
van haar de hoogste straf moet
krijgen. De drie andere voerden
onder invloed van cocaïne de
overval uit op de penningmees
ter, die het inschrijfgeld voor
een wedstrijd bij zich had. Het
slachtoffer werd daarbij met
een knuppel in de rug geslagen.
De 19-jarige Middelburger, die
zelf lid was van de vereniging,
was het brein achter de overval.
„Geschokt ben ik door de orga
nisatie, geschokt- dat je mis
bruik maakt van je positie bin
nen een vereniging. Degene die
de mensen om zich heen verza
melt, moét het zwaarst gestraft
worden", aldus de officier. Het
geen niet wegneemt dat ze in ne
gatieve zin onder de indruk was
van het optreden van de andere
verdachten. Temeer omdat die
niet of nauwelijks eerder met
justitie in aanraking zijn ge
weest.
Leidersrol
De Middelburger die het plan
beraamde, gaf aan rechter J. Be-
gheyn zijn leidersrol toe. Drug
gebruik had hem tot het plan
aangezet. Raadsman E. Smit
noemde zijn cliënt 'een eerlijke
vent.' De verdachte gaf te ken
nen dat als hij achteraf had ge
weten dat er zoveel geweld bij
kwam - volgens een arts had het
maar weinig gescheeld of het
was voor het slachtoffer fataal
afgelopen - hij van de overval
had afgezien.
De officier betwijfelde de opi
rechtheid van de spijtbetuigh'
gen. „Is dit geen spijt omdat?
door de politie zijn opgepakt?'
Twee verdachten hadden al eo:
deel van de totale 25.000 buitgt
maakte guldens buit verbrast
ondermeer aan drugs en ed's.Di
anderen hebben hun deel noor
geïncasseerd.
Dat de zaak tegen één van 4
vier verdachten werd aang;.
houden, kwam omdat deze ras:
onder toezicht staat van de r.
classering. Zijn advocaat B
Olie had om de aanhouding g*
vraagd. Raadslieden van dear,
dere advocaten verwezen in ha
pleidooien naar deze special,
behandeling door justitie. Al
hun cliënten eveneens ondern
tensieve begeleiding van de r:
classering komen, worden ha
kansen in de samenleving bete
Drugsgebruik
Een 28-jarige Vlissinger kora
daar vanwege zijn leeftijd nie
voorin aanraking. Zijn aclvocs
te, W. Tiggelaar, benadrukte dz
haar cliënt uiteindelijk hj
slachtoffer in de berm heeft gt-
legd. „Hoe wrang ook, h;
slachtoffer in veiligheid heei
gebracht." Het 'brein achtert-
overval' komt er niet voor
aanmerking vanwege zij;
drugsgebruik. De vierde ver
dachte, van wie onduidelijl
bleef wat zijn motieven ware
om aan de overval mee te does
zag volgens raadsman P. va
Kampen geen nut in de gedise;
plineerde aanpak.
Uitspraak 18 november
Workshop
Fondswerving
in Goes
GOES - Het Centrum voort
ternationale samenwerkt.
(COS) aan Ravelijn de Gros
Jager in Goes houdt vrijdaj
middag 20 november een worl
shop fondswerving voor vij
willigersorganisaties.
Aan de orde komen onder ma
de alternatieven voor het ar
vragen van subsidie, de voor-:
nadelen van verschillende vc
men van fondswei-ving en;
keuze en benadering van e
fonds. Meer informatie en as
melding: 0113-250051.
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Muziek in een
monumentale ambiance. De re
gentenkamer van het Burger
weeshuis in Zierikzee - bekend
vanwege het fraaie achttiende-
eeuwse goudleerbehang - staat
zaterdag 12 december in het te
ken van de barokmuziek van de
Zierikzeese organist en compo
nist Johan Snep. Het concert - in
het kader van de viering van 750
jaar stadsrechten Zierikzee -
wordt gecombineerd met lezin
gen over Snep en zijn muziek.
Johan Snep kwam in 1659 ter
wereld in een chirurgijnsgezin
in Utrecht. Hij ging na zijn hu
welijk met Petronella van
Bleeck vanuit Leiden naar Zie
rikzee. Daar kreeg hij in 1695
van de raad toestemming om
een koffiehuis te openen. Snep
deed meer dan alleen een koffie
huis drijven. Hij speelde orgel,
viola da gamba en klavecimbel.
Als muziekdocent onderwees
hij de Zierikzeese regent mr. Ni-
colaes Cau. Dat moet volgens de
deskunsigen een hartstochtelij k
muziekliefhebber zijn geweest.
Toen Cau van Johan Snep les
nam in het bespelen van de viola
da gamba was hij al een jaar of
zeventig.
Snep speelde niet alleen muziek
- hij was destijds de vaste orga
nist van de Sint Lievens mon-
sterkerk - maar componeerde
ook. In 1700 verscheen een bun
del muziekstukken van zijn
hand. Volgens de kenners verto
nen de muzikale composities
van Snep overeenkomsten met
die van tijdgenoten in Italië en
het Frankrijk van zonnekoning
Louis XIV.
Drie eeuwen later
Op het programma van het con
cert in de Regentenkamer van
het Burgerweeshuis staan door
Snep geschreven suites voor
viola da gamba en basso conti
nuo. Naar verluidtzijn deze mu
ziekstukken voor het laatst drie
eeuwen geleden door Snep
leerling Cau ten gehore ge
bracht in diens woning. Gam-
bist Johannes Boer en klave
cimbel-speelster Mary Heidi
Sayre, beiden uit Utrecht, bren
gen de muziek na drie eeuwen
stilte rond Snep weer tot leven.
Boer - naast gambist ook musi
coloog - volgde een opleiding
aan het Utrechts Conservatori
um bij Anneke Pols en studeer
de vervolgens aan het Konink
lijk Conservatorium in Den
Haag bij Wieland Kuijken.
Mary Sayre, oprichter van en
sembles Compagnia Vocale en
Claricanto, studeerde muziek
wetenschappen in München en
klavecimbel in Utrecht bij Glen
Wilson en Siebe Henstra.
Voordrachten
Het concert wordt gecombi
neerd met lezingen door dr. Ru-
dolf Rasch van het Instituut
Kunstgeschiedenis en Muziek
wetenschappen van de Utrecht
se universiteit en Sander den
Haan, senior medewerker van
het gemeentearchief Schou-
wen-Duiveland. Zij hebben
diepgaand onderzoek verricht
naar Johan Snep enzijnmuziek.
Daarbij kwam onder meer aan
het licht dat Sneps dochters Ag-
nita Willemina en Johanna Ca-
tharina de eerste Nederlandse
vrouwelijke kerkorganisten van
na de reformatie waren.
Het muzikale evenement wordt
gehouden in het kader van de
viering van de 750ste verjaar
dag van het herziene stadsrecht
van Zierikzee en de publicatie
van twee artikelen geschreven
door Den Haan en Rasch over de
markante Zierikzeeënaar Jo
han Snep in 'Zeeland', het tijd
schrift van het Koninklijk Ge
nootschap der Wetenschappen
en De Orgelkrant. Burgemees
ter J. J. P. M. Asselbergs van
Schouwen-Duiveland neemt de
opening van het concert voor
zijn rekening.
In verband met het vrij kleine aantal
zitplaatsen in de Regentenkamer
moeten kaarten voor het concert
voor 30 november besteld worden.
Reserveren kan via telefoonnummer
0111-416861. Het evenement begint
om 20.00 uur. Bij grote belangstel
ling worden uitvoering en lezingen
herhaald op zondag 13 december.
Aanvang eveneens 20.00 uur.
Concert Hulster
Gemengd Koor
TERNEUZEN - Het Hulster
Gemengd Koor treedt vrijdag
20 november op in de Grote
Kerk in Terneuzen. Het concert,
waarvan radio-opnamen wor
den gemaakt, begint om 20.00
uur. Het koor wordt begeleid
door Arie Karreman op de pia
no. Dirigent is Jo Ivens.
Zij zingen werken van onder an
dere Edward Elgar, Johannes
Brahms, Bela Bartók en Anton-
in Dvorak. Het volledige pro
gramma is ook op cd gezet.
MIDDELBURG,
Stadsschouwburg
Twelfth Night'van William Shake
speare, door LAMDA met o.a. Em
ma Little, Chloe Howman, Joel
Brookes, Alex Ratcliffe en Damian
O'Hare. Vormgeving van Janey Gar
diner. Regie van Colin Crook.
door Willem Nijssen
Algemeen is men de mening
toegedaan dat Twelfth
Night het laatste grote blijspel
van Shakespeare is. Het laatste
échte blijspel, met onbekom
merde verwikkelingen en hu
mor zonder bitterheid. Twelfth
Night is geschreven voor de vie
ring van driekoningen-avond,
in de dagen van Shakespeare
een groot volksfeest ter afslui
ting van de kersttijd. Daarbij
past een vrolijk spel.
In Twelfth Night zijn verschil
lende komische thema's kunstig
dooreengevlochten. Allereerst -
de kern van het plot - een per
soonsverwisseling. Een char
mant meisj e spoelt na een schip
breuk aan in een onbekend land.
Zij waant haar tweelingbroer
verdronken, maar treurt niet
lang. Om zich in den vreemde te
kunnen handhaven, vermomt ze
zich als man. Ze komt aan het
hof van een verliefde maar tot
nog toe afgewezen hertog en
wordt zijn vertrouweling. De
gravin die zij moet vermurwen,
wordt verliefd op haar. Als de
gravin later de toch niet ver
dronken broer ontmoet, trou
wen ze hals over kop. Alles komt
goed als bij de ontmaskering de
hertog met het meisje wil trou
wen. Rang en stand doen niet ter
zake, dit is liefde zonder vragen.
Een tweede komisch thema is
van Laurel en Hardy-allure.
Aan het hof van de gravin ver
blijven haar oom Tony en diens
vriend Andrew Ag'uecheek. Het
zijn drinkebroers met grote
mond en klein hart, die graag
willen 'keten' en daar ook i
kans toe krijgen.
Derde humor-element is vanh
genre 'de bedrieger be droge
De humorloze, arrogante enb;
se rentmeester van de grac
wordt door sir Tony en t
vriend met hulp van de naren:
meid in de waan gebracht fl
zijn meesteres hem bemint:
als teken van wederliefde vr
wacht dat hij zich exotk
kleedt. Eenmaal in potsierlijs
dracht wordt hij voor waanzt
nig gehouden en opgesloten
Met deze verwikkelingen vraaf
Twelfth Night om hoog tem:
en veel zwier. Véél komt neer;
het snelle woordenspel, dat:
het engels niet gemakkelijk:
volgen blijkt. Het spel rnc;
licht zijn, de vormgeving lid:
eenvoudig maar sierlijk. Aan:
die wensen kan het gezelscte
prima voldoen.
LAMDA staat voor Londo
Academy of Music and Dram;
tic Art. Het is één van de bes
theaterscholen van Engelao:
die sinds jaar en dag de ople
ding afrondt met een eigen p"
ductie, die internationaal c
toemee gaat.
Met een cast van uitsluite
jonge mensen die graag wilk
uitpakken. Deze voorstelling-
dan ookin veel opzichten fris -"
vormgeving, in gebaar en diet
in de knipoog naar het public
verstoptin veel details. Genot
lijk om naar te kijken. Maarte
danks de kleine 'modernise®
gen' (een hedendaagse glas
koffiepot in middeleeuwse
ting bijvoorbeeld) heeft ff"
zich tegenover Shakesper
toch niet al te veel vrijheè
durven permitteren. D aarde
blijft deze 'Twelfth Night' «s
statischer, klassieker, ja ze-
eenbeetje stijver dan ik gehoo;
had.
Een minder eerbiedige aanp*
zou wellicht meer verrassing'"
hebben opgeleverd.
(Advertentie)
öwfïua
AA ARK 9.00 TOT 17.00
ZEELANDHALLEN /fNi ZONDAG
DE GEZELLIGSTE ROMMELMARKT MN NEPERLANP U-
Gezichten niet geel, van Gea Zwart (1) en Gymklas, vanMartine Pieck. foto's Peter Nicolai
doorTrees van Herpen
TERNEUZEN- Van alle kanten worden er
ogen op de bezoeker aan de tentoonstel
ling in Galerie Rue Neuve gericht. Grote
naïeve kijkers, nietsziende ogen, indrin
gende blikken, de toeschouwer voelt zich
hoe dan ook bekeken. Twee jonge kunste
naressen uit Amsterdam, Gea Zwart en
Martine Pieck, weten ieder op eigen wijze
een sfeer van intimiteit te kweken in hun
werken. Toch zijn hun uitingsvormen to
taal verschillend.
Martine Pieck, in de verte verwant aan
haar beroemde naamgenoot, koos jonge
meisjes als onderwerp. 'Meisjes van der
tien' van Paul van Vliet hebben ongetwij
feld model gestaan voor haar olieverf
schilderijen. In een onbeholpen houding
zoeken ze steun bij elkaar: te groot voor de
poppen, te klein voor de jongens, zingt het
in mijn hoofd. Met opgetrokken schou
ders staan ze, in slechtpassende kleding
om het groeiende lijf. hoekig te zijn.
Pieck schildert realistisch, ze maakt de
meiden niet mooi, zit ze wel heel dicht op
de huid. Haar stijl oogt primitief en onvol
maakt, maar past wonderwel bij haar on
derwerp. Het nog onvolmaakte, in de zin
van onaf, is zo zichtbaar in de veelal verle
gen, soms lichtelijk brutale meisjesogen.
In één groot werk staan drie jongens en
twee meisjes: de jongens raken elkaar of
de meisjes kameraadschappelijk aan, de
meisjes hebben hun armen stijf langs hun
lijf. Duidelijker kan het verschil niet zijn.
Bij Pieck ligt het accent op de uiterlijke
vormen. Heel anders is dat bij Gea Zwart,
Zij verbeeldt het innerlijk, de gedachten-
wereld. Haar stylistische portretten zijn
somber en serieus. In enkele zwaar aange
zette lijnen schildert of tekent zij ogen,
lippen en schedels, al het andere is wegge
laten. In de meeste van haar werken
schuiven meerdere gezichten transparant
over elkaar heen, als gedachten die over
elkaar tuimelen. Wat die gedachten zijn is
een intrigerende vraag die automatisch
opkomt. Maar daarop krijgt niemand ant
woord, de monden zijn gesloten, de ogen
zwijgen.
Misschien zijn deze transparante portret
ten de verschillende verschijningsvormen
van één persoonlijkheid? Ondanks de vro
lijke kleuren, hard groen, zonnig geel en
stemmig rood, spreken de voorstellingen
van eenzaamheid en verlatenheid. Twee
afgewende gelaten, achterhoofd tegen
achterhoofd, zijn zo'n sprekend voor
beeld, maar ook het in onaards blauw ge
schilderde groepsportret toont die siniste
re eenzaamheid. Zwart werkt in olieverf
op linnen of met pastel op papier. Zonder
noemenswaardige achtergrond krijgen de
gesloten gezichten alle aandacht. Boeien
de portretten zijn het die steeds weer no
den tot nog een blik op die ogen, om te zien
of ze toch niets iets van hun geheimen
prijsgeven.
Te zien vanaf 6 november tot 1 december in Ga
lerie Neuve, Nieuivstraat 22 Terneuzen, ge
opend ivoensdag tot en met zondag van 12.00
tot 18.00 uur.