Wat moest zo'n Japanse met die Britse jongens? Ik kon in m'n eentje de stress niet kwijt Weinig noten op Muziekdag Yoko Ono koos de ultieme Lennon-box kunst cultuur vrijdag 6 november 1998 1 5 Rudolf Koelman Veel muziek, maar niet alleen maar noten. Tijdens de Gro te Muziekdag, zaterdag 14 no vember in het Hilversumse Mu ziekcentrum van de Omroep (MCO), worden maar liefst twintig workshops gegeven. No- tenvrije workhops, workshops computer- en filmmuziek, maar ook bijvoorbeeld Country Line Dance. De stichting Landelijke Onder steuning Amateurmuziek (LO AM) verwacht dat ruim duizend jongeren uit het hele land voor de muziekdag naar Hilversum komen. Het is de eerste keer dat de stichting in Utrecht, die dit jaar haar eerste lustrum viert, zo'n groot evenement organi seert voor jonge muzikanten tussen de twaalf en achttien jaar. Het belangrijkste doel is de jeugd te activeren buiten de tra ditionele paden van de muziek scholen te treden. In groepjes van ongeveer twintig muzikan ten krijgen ze van tien uur 's ochtends tot negen uur 's a- vonds kans drie workshops van hun keuze te volgen en naar mu ziek te luisteren. Buitenissig Ook vóór LOAM-directeur Hans Heimans is het een verras sing wat er gaat gebeuren. Bij het brainstormen is volgens hem een flink aantal 'buitenissige' workshops toegevoegd om het programma zo gevarieerd, maar ook zo jong mogelijk te maken. Hij weet daarom lang niet van alle cursussen de uitwerking. „Wenemen risico's met bijvoor beeld de woxkshopsRap Sam pling en Het klankverhaal. Deze workshops kunnen leuk en in spirerend zijn. maar er is ook kans dat ze rommelig of verve lend zijn als er bijvoorbeeld een saai verhaal wordt verteld." Alhoewel er voor de gangbare instrumenten, de strijkinstru menten en de blazers wel wat traditioneel werk op het pro gramma staat, worden veel bui tenlandse uitstapjes gemaakt. Zoals Afrikaanse zang en slag werk, Caribische en Turkse mu ziek, Roemeense zigeunermu- ziek en de joodse instrumentale Klezmermuziek. Volgens Hei mans is daar bewust voor geko zen omdat er op maar weinig muziekscholen iets aan wereld muziek wordt gedaan. Ook jazz- en popliefhebbers liefhebbers kunnen hun hart ophalen bij les sen van Eddy Koopman en Henk Heijink van het Hilversumse Metropole Orkest. Luisteren Eén ding hebben de meeste workshops gemeen en dat is dat het notengehalte zo laag moge lijk wordt gehouden. Heimans: „Bij samenspel is luisteren be langrijk en dat is bijna noodza kelijk als je geen noten voor je neus hebt. Bovendien loop je bij notenworkshops de kans dat je na twee uur nog in een schema verstrikt'bent. Zo kom je aan muziek maken niet toe, maar ben je twee uur aan het zwoegen op noten." Een andere reden voor de beperking van het aan tal noten zijn volgens Heimans de verschillende niveaus van de deelnemei-s. „Het is de bedoe ling dat alle muzikanten mee kunnen doen." Het LOAM bestaat uit tien ver schillende organisaties, van de federatie van Amateur Symfo nie- en Strijkorkesten tot bij voorbeeld het Nederlands Ver bond van Mandoline Orkesten. De laatste organisatie die zich pas bij het LOAM heeft aange sloten is het hoornistengenoot schap. Het LOAM houdt zich volgens de directeur met prak tisch alles bezig dat niet onder koorzang valt. Het Muziekcentrum van de Om roep staat op de Grote Muziek dag helemaal in het teken van zelf muziek maken. Naast diver se workshops waarvoor deelne mers zich van tevoren moeten inschrijven, zijn er tal van ande re activiteiten. Zo is er het Car rouselorkest waarin iedereen kan meespelen en is er het Esta fettepodium met optredens. De hele dag zijn er muziekfilms te zien en is er een informatie markt waar muziekorganisaties zichzelf presenteren. De dag wordt afgesloten met de 'Show- van de Toekomstmuziek'. Voor ouders en. docenten is er het mi- nisyposimn 'De muzikale spijt optant'. Rianne Kolman Belangstellenden voor de Grote Mu ziekdag (zaterdag 14 november) in Hilversum kunnen zich nog aanmel den via het LOAM, tel: 030-2302301 Deelname kost twintig gulden, in clusief eten en drinkeJi. Yoko Ono (1) en Liverspools burgemeester Herbert Herrity begin oktober bij de herdenking van John Lennons 58ste geboortejaar in New York. foto Suzanne Tobias Het is achteraf allemaal heel snel gegaan. Maar menselijke en zakelijke redenen hebben violist Rudolf Koelman aangezet tot uiteindelijk één van de moeilijkste beslissingen in zijn carrière: na anderhalf jaar verlaat hij per 1 januari 1999 het Koninklijk Concertgebouworkest, waar hij concertmeester is. Een beslissing die door de orkestleiding 'betreurd maar gerespecteerd' wordt, maar waar vooral de orkestleden het moeilijk mee hebben. Want Rudolf Koelman zit er op zijn plek en functioneerde - misschien niet zo prominent als zijn voorganger Jaap van Zweden dat deed - ten dienste van het orkest en met veel respect voor zijn collega-strijkers. Koelman deelde de eervolle baan met de Amerikaanse violist Alexander KeiT. Beiden waren ingeroosterd voor 22 'dienstweken' per seizoen. Dat Koelman in zijn beslissing niet over één nacht ijs is gegaan, ge tuigt het feit dat hij er bijna tien maanden mee bezig is geweest. Al les bij elkaar omschrijft hij zijn vertrek als 'een enorme samenloop van omstandigheden'. Die om standigheden waren met name zijn thuisfront, want Koelman werkt in Amsterdam maar woont met zijn gezin in Zwitserland. Dat betekent niet alleen veel reizen, maar ook lange tijd van huis. Amsterdam Maar dat wist Koelman toch toen hij de baan in Amsterdam accep-, teerde? „Dat klopt. Sinds de aan vang van de eerste proefspelen en de latere aanstelling begon ik me in te stellen op het idee dat ik veel in Amsterdam zou zijn. Ik had ook gedacht dat we hier uiteindelijk zouden gaan wonen. Maar ja, het leven dat ik de laatste achttien jaar had opgebouwd in Zwitser land, met een eervolle en fantas tisch gehonoreerde positie aan het conservatorium van Winterthur, kon ik niet zomaar opgeven. Om hier bij het Koninklijk Concertge bouworkest te kunnen werken, heb ik mijn lespraktijk in Zwitser land moeten halveren en vele con- cexten en solo-optredens moeten afzeggen. Ook mijn vx-ouw is min der gaan werken vanwege mijn afwezigheid. Het ontstane finan ciële gat werd nauwelijks gecom penseerd door het salax-is van het KCO." Na een paar maanden concert- meesterschap bleek dat het alleen zijn in Amstex'dam Koelman zwaar viel. Het Koninklijk Con- certgebouwox'kest had geen pas sende woorxruimte voor zijn con certmeester geregeld en Rudolf woont telkens tijdelijk bij viïen- den in Amsterdam. „Dat heen en weer reizen viel enorm tegen, maar het grootste probleem ont stond met mijn familie. Je weet nooit van te vox-en hoe dat uit werkt op je psyche. Na een concert met het orkest, gonsde die fantas tische muziek nog ui-en na in mijn hoofd. Ik kon die stress niet afbou wen. Gewoon een pilsje drinken met mijn vrouw of de dagelijkse problemen bespreken en reageren op familiaire zaken was er niet bij Ja, een gigantische telefoonreke ning." Al heel snel wist de 38-jarige Koelman zich geaccepteerd en ge- Concertmeester Rudolf Koelman: verscheurd tussen Amsterdam en Zwitserland. foto Marco Borggreve respecteerd door het orkest en met name door de violengrgep. „Ik heb vooral altijd geprobeerd de goede sfeer te behouden. Zomaar iets veranderen aan de klank of aan de streek, dat deed ik niet. Eerst dacht ik goed na of die verande- ring wel een verbetei'ing was. Ik wist dat ik samenwerkte met men sen, die al zo goed spelen. Daar moet je respectvol mee omgaan." Hoogtepunten Over de hoogtepunten, die Koel man meemaakte met het orkest behoeft hij niet lang na te denken. Dan noemt hij het concert met di ligent Mariss Jansons, waar de Negende Symfonie 'Nieuwe We reld' vanDvox-ak werd uitgevoerd, de reeks concerten van Nikolaus Hamoncouit met de symfonieën van Schubext en de vijf weken du rende operaproductie Tosca van Puccini, met chefdirigent Riccar- do Chailly. Op 13 december speelt Koelman zijn laatste concex-t als concertmeester bij het Koninklijk Concertgebouworkest, ook met Harnoncouxd als dirigent. „Vanaf die tijd moet ik mij weer gaan con- centrex-en op mijn werk in Zwit serland." Ook buiten het vioolspelen toont Koelman zijn axtistieke vinding rijkheid, want op dit moment is hij druk doende met piomotieactivi- teiten rond een gepatenteerde uitvinding van hem. Koelmaix be dacht een uitklapbare tafelmu ziekstandaard. Het attx-ibuut - de 'Standy' - heeft in opgevouwen toestand het fox-maat van een A4- vel en bezit uitgeklapt een enonne stevigheid. „Voor de zwaarste mu ziekboeken, voor musici op hotel kamers", omschrijft Koelman enthousiast. De Koelman-fans kunnen hem in Nedex-land nog vaak op het podi um bewonderen: naast vei'schil- lende recitals dit seizoen speelt hij deze maand en in januax-i met het Concei'tgebouw Kamerorkest vijf keer De Vier Jaargeti jden van Vi valdi. Met het Radio Kamerorkest speelt hij samen met Alexander Kerr het Dubbelconcert van Bach. Op 9,10 en 11 juni van het volgend jaar komt Rudolf Koelman nog een keer terug bij het Koninklijk Concertgebouworkest, maar dan als solist in het Vioolconcei't van Beethoven. Jos Ruiters Deze week verschijnt een box met vier cd's met nooit eerder uitgebracht werk van de in 1980 vermoorde ex- Beatle John Lennon. Zijn weduwe Yoko Ono selecteerde de 94 stukken en bedacht een indeling. „Dit is in mijn ogen de beste Anthology die er van John te maken is." Fragmenten Om deze box samen te stellen heeft ze ongelooflijk veel Lennon-songs zitten te beluisteren. Kan ze u er ook nog voor haar plezier naar luisteren. Naar zo'n oud Beatles liedje, of naar een Lennon-song? „Stukken van de Beatles en van John wox'den over de hele wereld gespeeld. Zakelijk gezien zit ik al tijd al hele dagen naar muziek'van John en van de Beatles te lxiiste- renDoor allexiei instanties wox'd ik dagelijks benaderd. Filmmaat schappijen, reclamebureaus nog steeds ben ik elke dag bezig ver zoeken om bepaalde fragmenten muziek van Jolxn of van de Beatles te beluisteren. Dan moet ik toe stemming geven of ze dat mogen gebruiken. We zeggen echt niet snel ja. Het is altijd afwegen. En als je de hele dag met die muziek bezig bent geweest dan ga je thuis echt niet nog eens een Beatles plaat voor je plezier draaien." Ton Ouwehand John Lennon Anthology Box komt uit John Lennon (1) en Paul McCartney spelen samen met Hot Jumpers-gitarist Oscar Rexhauser. bij Capitol/EMI Je hoort het stemmetje van het dan vierjarige zoontje Sean. Hij zingt een stukje van het Beatles liedje With A Little Help From My Friends. Zijn favoriete song, zegt- ie. En dan klinkt de stem van va der John Lennon die zich de de tails probeex-t te herinneren. Hoe heette dat liedje ook alweex-? Zong Ringo dat niet? Een aandoenlijk huiselijk fragment van de ex- Beatle die op 8 december 1980 door een gek werd doodgeschoten. Het is een van de 94 tracks op de 'Lennon Box. Vier door Lennons weduwe Yoko Ono samengestelde cd's in een luxe vex'pakking. Voor Lennon-liefhebbers is het bijna 4,5 uur smullen. Oeivex-sies van bekend x-epertoire, onbekende liedjes, leuke px-obeersels, studio ruzies en geniale stukken die nooit een definitieve vorm op plaat heb ben gekregen. Yoko Ono noemt het de ultieme John Lennon Antholo gy. Ze heeft vier jaar met het idee rondgelopen. Een jaar deed ze er vex-volgens over om deze 94 stuk ken te selecteren. Ze is verschrikkelijk trots op het resultaat, meldt ze vanuit haar huis in New York. „Het was heel emotioneel om eraan te wex-ken. Al die banden van John steeds weer opnieuw beluisteren. Vreselijk moeilij k. Want er i s heel veel mate riaal. En ik heb werkelijk alles be luisterd om uiteindelijk tot deze keuze te komen." De box gaat over het leven van Lennon na de Beatles. Vanaf 1970, de eerste repetities voor de elpee Plastic Ono Band, tot en met thuis-opnamen uit de periode dat hij zich uit de muziek had terugge trokken om zijn zoontje Sean op te voeden. De vier cd's hebben elk een thema: Ascot, New Yoxit City, The Lost Weekend en Dakota. Yo ko bedacht deze indeling. „Zo kon je ons leven indelen. Dat wax-en chronologisch de plekken waar we woonden." Stomdronken Dat 'lost weekend' is in dit vex-- band een wat eigenaardige woon plek. Dat is de periode (1973 tot januari '75) waarin het tweetal ge scheiden leefde. In de 60 pagina's tellende bijsluiter is Yoko heel openhartig. Zonder enige schroom schrijft ze over een stom dronken Leixnon die op een feest nogal luidruchtig de liefde be- drijft met een vreemde vrouw. Een gênante situatie want de twee hadden zich opgesloten in de ka mer waar alle jassen lagen. Men sen die van het feest weg wilden, moesten wachten tot ze bij hun jas konden. Om de aandacht van het schreeuwen van het parende paar af te leiden, werden keihax'd Bob Dylan-platen gedraaid. Yoko onthult meer. Ook over de ruzies die ze hadden over het Ban- gla Desh Concert waarvoor Beat les-collega George Harrison ze beiden uitnodigde. Yoko wilde De door Yoko Ono samengestelde Lennonbox met 94 nog niet eerder uit gegeven nummers. wel, John per se niet. Zonder zich zelf of haar partner te sparen be schrijft ze het heftige emotionele gevecht dat dagen duurde. Ze vindt het geen probleem om dat soor-t pijnlijke persoonlijke erva ringen aan een groot publiek prijs te geven. „Ik heb geprobeerd het allemaal zo grappig mogelijk te beschrijven. Het zijn leuke anek dotes uit mijn leven met John, zo zie ik dat. Ik heb het eerst aan mijn zoon Sean laten lezen en hij dacht er net zo over. Je moet niet verge ten dat John en ik ons persoonlijk leven nooit verborgen hebben ge houden. Het grootste deel van zijn liedjes gaat over ons. Wat wij mee maakten, wat we dachten, wat we voelden. Zo zijn we altijd ge weest." Uiteenvallen Yoko Ono werd indertijd alge meen beschouwd als degene die de Beatles uiteendreef. Daar was ze zich van bewust. „Ja, natuurlijk. Maar de mensen waai" het echt om ging, wisten dat het niet waar was Het was natuurlijk heel gemakke lijk om mij als Oriëntaalse Vrouw de schuld van het xii teen vallen van de Beatles te geven. Wat had ik als Japanse met die Blitse jongens te maken? John en ik haalden onze schouders erover op. Maar ik vond het wel leuk dat Paul McCartney bij de px'esentatie van een van de Beatles Anthology-cd's nog eens officieel zei dat het mijn schuld niet was. It wasn't her, zei die." Welk stuk van de Lennon-box haar het meest dierbaar is? „Moei lijk. Daar kan ik niets over zeggen. Ik sta achter elke song" die ik op de ze Anthology heb laten zetten. Voor mij zijn het. 94 goede stukken. Er zit er niet een bij die er niet op had gemoeten, anders had ik 'm wel weggelaten. Bijzonder is wel de versie van Working Class Hero. Het is niet eens de eerste opname. Het is de weerslag van eeix fase daarvoor. Ik weet nog dat Jo'hn zei: laten we dit eens probex'en Yoko, en toen rolde die versie eruit." Er zijn nog veel meer Lennon-ta- pes dan wat op deze vier cd's is te recht gekomen. Maar Yoko is niet van plan nog iets te doen met de opnamen die nu zijn blijven lig gen. „Ik denk dat we het echt hier bij moeten laten. Dit is in mijn ogen de beste Anthology die je van John Lennon kon maken. Een box van dit kalibex-, van deze kracht en uitstraling moet wat mij betreft geen vervolg krijgen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 15