Sober wegenplan maakt kans Een computer zal wel goedkoper zijn Ophalen biobak zwaar en ongezond waarden Tholen in kaart gebracht Dolfijn Renée weer in natuurlijke omgeving zeeuwse almanak Ambtenaren te duur voor stembureaus Minister Netelenbos geeft regio 's sprankje hoop op extra geld Cultuurhistorische Rem op groei kolonies aalscholvers zeeland 9 woensdag 4 november 1998 Hij zag ertegenop als tegen de berg waarop hij zo ongaar ne vertoeft. Voor de meesten is een tripje naar Neiu York bepaald geen straf, maar voor die Vlissinger wel. Hij wordt gekweld door een he vige mate van hoogtevrees. Een vrees die nog werd ver sterkt door de niet onwaar schijnlijk te achten mogelijk heid dat zijn partner hem tijdens het verblijf in New York van het ene magnifieke, hoog gelegen uitzichtpunt naar het andere zou willen meetronen. Ook de weten schap dat een hotelkamer ivas gereserveerd op de zes tigste verdieping vervulde hem met grote zorg. In New York toonde men aan de receptie van het hotel veel begrip voor 's mans fobie. We hebben wel een kamer op een lagere verdieping voor u", sprak de receptioniste vrien delijk. Het werd de 34ste. En dat hielp met echt. door Piet Kleemans ZIERIKZEE - De provincie gaat de cultuurhistorische waarden en kenmerken van Noord-Zee land - Schouvven-Duiveland en Tholen - in kaart brengen. Daar wordt 75.000 gulden voor uitge trokken. De resultaten van de inventari satie worden gebundeld in wat de Cultuurhistorische Hoofd structuur (CHS) is gedoopt. De CHS wordt een hulpmiddel bij het gebruik van de open ruimte, Door de culturele kenmerken en waarden van een gebied daarbij te betrekken hoopt de provincie het cultureel erfgoed van de streek in kwestie te kunnen be houden. In een CHS worden met behulp van kaarten de stedebouwkun- dige geschiedenis, de geografi sche historie en de archeologi sche kenmerken opgetekend. Vervolgens wordt van elk on derdeeltje de waarde bepaald. Aan de hand van die waarden krijgt de in kaard gebrachte streek 'rapportcijfers'. Die wor den dan weer vergeleken met het tijdens het Inter Provinciaal Overleg (IPO) afgesproken 'Streefbeeld Cultuurhistorische Hoofdstructuur'. Proefproject De provincie gaat de CHS sa men met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en de Rijks dienst voor het Oudheidkundig Bodenonderzoek samenstellen. Ook de gemeenten in het onder zochte gebied worden er bij be trokken. Het is de bedoeling dat in 1999 bij wijze van proefpro ject begonnen wordt met het cultuurhistorisch onderzoek van Schouwen-Duiveland en Tholen. Aan de hand van de re sultaten daarvan worden daar na plannen voor inventarisatie van het cultureel erfgoed in de rest van Zeeland gemaakt. I n eerste instantie waren de kos ten van het proefproject inge schat op 85.000 gulden. Door te bezuinigen op de kwaliteit van het drukwerk, de voorlichting en presentatie, post onvoorzien en post reiskosten werd daar 10.000 gulden vanaf geknab beld. Hoeveel tijd het opstellen van de CHS in beslag gaat ne men, is nog niet bekend. BROUWERSHAVEN Ambtenaren zijn te dure krachten om zomaar een dag op een stembureau te laten zitten. De fractie van D66 in de gemeente raad van Schouvven-Dui veland stelt voor de plek van die ambtenaren te la ten innemen door mensen die best een zakcentje van tweehonderd gulden aan presentiegeld kunnen ge bruiken. Dat voorstel kreeg dins dagavond in de commissie Externe Contacten steun van alle andere fracties in de raad. Burgemeester en wethouders toonden zich minder enthousiast. Het college gaf aan voorkeur te hebben voor een 'pluri forme samenstelling in re latie met te stellen eisen zoals kwaliteit, kennis en ervaring c.q. betrokken heid bij de verkiezingen'. Dat was tegen het zere been van D66-fractie- voorz-itter J. van der Veer „Niet iedereen die een uit kering krijgt, is een soci aal zwakkere", verweet D66-fractievoorzitter J. van der Veer het college. De andere fracties wai'en het roerend met hem eens en steunden het voorstel. EIHattaca, Peter Vercammen en Remco Hoogesteger (vlnr) halen het gftafval in Oost Souburg op. foto Lex de Meester door Arjan van Westen VLISSINGEN - Vuilnismannen heb ben problemen met de bak voor het groente, fruit en tuinafval (gft). Stank overlast en het formaat van de bak zor gen voor klachten bij de afvalophalers. Bovendien zeggen ze dat het werk er zwaarder door geworden is. „Er zou voor het werken met de biobakken best wel een extra vergoeding mogen ko men", vindt Peter Vercammen, chauf feur van een vuilniswagen in de ge meente Vlissingen. De groene biobak werd enkele j aren ge leden geïntroduceerd om het milieu te sparen. Voor- en tegenstanders bakke leien regelmatig over de gevolgen voor de gezondheid. Heikel punt is dat bac teriën en schimmels, die in de gft-bak ontstaan, de luchtwegen aantasten. Met name cara-patiënten ondervinden er last van.,Het hoort niet zo, maar zelf gebruik ik de gft-bak niet", aldus Ver cammen. „Kijk, als ik in de zomer in mijn tuintje aan het barbecuen ben, wil ik wel van m'n saté genieten." De stank en de op het rottende afval af komende insecten maken dat volgens hem onmogelijk. Het straatbeeld in Oost-Souburg, volgens de vuilnisman nen toch een plaats waar de biobak populair is, maakt duidelijk dat Ver cammen niet dë enige is die de bak on plezierig vindt. Nauwelijks meer dan de helft van de bewoners heeft de groe ne bak buiten staan. Als de bruine bak ken, waar het gft-afval ook in mag, opgehaald worden, staan er meer con tainers op straat. Vleesresten In de zomer is het vervelend werk om de bakken te legen. Vliegen komen op de stank af. „Het ergste zijn de bakken met vleesresten", aldus Remco Hoogeste ger. Net als collega El Hattaca is hij op uitzendbasis vuilnisman. Beiden von den het onplezierig om in zomer met biobakken te werken. „Maar het went wel", zegt Remco. In vergelijking met het ophalen van vuilniszakken is het wegwerken van de inhoud van de bak ken extra inspannend. Er is namelijk een handeling bijgekomen. De bak moet weer terug worden gereden. En als zeer irritant wordt ervaren dat de bio logische massa in de bak vaak moeilijk los laat. Dan moet er stevig geschud worden, voordat de etensresten in de wagen terecht komen. Aan het einde van de dag rijden de op halers naar een loods in Vlissingen- Oost. Daar staat de compostsorterings- installatie van de OLAZ. De dampen zijn er zichtbaar en de stank is door dringend. „In de zomer is het er nauwe lijks vijf minuten uit te houden", meent Vercammen. Hij moet altijd de wagen uit en inspecteren of de gehele lading- wel in de loods terecht komt. Vercam men: „Als er te veel ander afval dan het gft bijzit, dan wordt de lading niet ge accepteerd. Dan moet het naai- stort. De vuilnismannen moeten dus tijdens het ophalen met enige regelmaat de deksels van de bakken licht en en kij ken wat er in de biobakken zit. Indien nodig geven ze een gele kaart.. Maar het voort durend openen van bakken en het ver plicht controleren, is geen prettig werk. Alle drie de vuilnismannen geven toe dat het gesjouw met afvalbakken geen werk is dat ze hun gehele arbeidscarriè- re volhouden. Het is lichamelijk onge zond werk. Vercammen wil een extra vergoeding. „Want de jongens werken er keihard voor." Volgens het ministerie van Volkshuis vesting Ruimtelijke Ordening en Mi lieubeheer (VROM) lopen consumenten geen bijzondere gezondheidsrisico's vanwege het gft-afval. Dat wordt an ders indien de bak niet eenmaal in de week wordt geleegd. Tevens blijkt uit onderzoek dat af valophalers teveel in contact staan met schimmels en bacteriën. Daardoor komt een ontsteking van de luchtwegen bij vuilnismannen vaker voor dan bij andere beroepsgroepen. Maar volgens het onderzoek is dat risico bij het werk met de groene bakken niet hoger dan bij het legen van de bruine bakken. door Marcel Modde NEELTJE J ANS - De gestreepte dolfijn Renée verkeert sinds dinsdag weer in warmere wate ren. Het dier werd in de vroege morgen vanuit de opvang op Waterland Neeltje Jans via Rot terdam naar de Franse haven plaats La Roebelle vervoerd. Even voor het middaguur werd Renée uitgezet in het vrije sop en kon ze op zoek naar haar soort genoten in de Golf van Biskaje. Volgens research-assistente J. Hardeman, die de reis begeleid de vanuit het Dolfinarium in Harderwijk, is de terugkeer van Renée voorspoedig gelopen. De dolfijn is op Neeltje Jans in een 'gekiste hangmat' per vracht wagen naar Rotterdam Aixport gebracht. Vandaar ging het met het vliegtuig en het laatste stuk je opnieuw over de weg naar La Rochelle. Met behulp van een politieboot kreeg Renée een stuk buiten de haven haar vrij heid weer terug. „Als het goed is ligt Renée op dit moment ergens lekker te sparte len.Hardeman wist nog niet of de dolfijn er in is geslaagd snel aansluiting te vinden bij soort genoten. „Maar in die omgeving worden regelmatig groepen dol fijnen gesignaleerd, dus als het goed is moet dat niet al te veel moeite kosten." Longontsteking Gestreepte dolfijnen leven over het algemeen in (sub)tropische wateren. Renée was eind vorig jaar uit koers geraakt en spoelde op 8 december aan op het strand van Renesse. Ze bleek te lijden aan een longontsteking en kon amper nog zwemmen. De eerste drie weken van haar verblijf in het opvangcentrum in Harder wijk moest het dier 24 uur ach tereen in het water worden be geleid door haar verzorgers. In april werd ze gezond genoeg be vonden om in het bassin van Neeltje Jans weer te wennen aan het wilde leven. In eerste instan tie raakte Renée andermaal in de problemen en was een speci ale behandeling in Harderwijk vereist. In augustus keerde ze terug naar Zeeland. Vorige maand verhuisde ook bruinvis Ids vanuit het opvangcentrum op Neeltje Jans naar z'n natuur lijke omgeving in de Noordzee. Automobilist schept drie bejaarde zussen TERNEUZEN - Drie zussen van 76, 79 en 85 jaar, afkomstig uit Terneuzen en Roosendaal, zijn dinsdag bij het oversteken op een oversteekplaats aan de Ter- neuzense Rooseveltlaan zwaar gewond geraakt toen zij werden geschept door een auto. De vrouwen zijn per ambulance overgebracht naar ziekenhuis De Honte en hun toestand is nu stabiel. De 25-jarige Terneu- zense automobilist, die het drie tal schepte, was bezig met het inhalen van de auto voor hem. Hij had niet gezien dat de auto juist afremde om de vrouwen de gelegenheid te geven over te ste ken. Op dit moment passeerde de Terneuzenaar en reed de wou wen aan. De man is voor verhoor meegenomen naar het bureau en kreeg hulp aangeboden van het Bureau Slachtofferhulp. DEN HAAG - De aalscholver mag.blijven, maar het ministe rie van Landbouw, Natuurbe heer en Visserij wil met natuur beschermingsorganisaties wel maatregelen treffen om te voor komen dat er nieuwe broedko- lonies ontstaan. Tegen bestaande broedkolonies van aalscholvers, zoals in het Veerse Meer en het Volkerak- Zoommeer, wil het ministerie van LNV niks ondernemen, hoewel zeker rond IJsselmeer vissers steen en been klagen. De speelruimte om maatregelen is beperkt, stelt staatssecretaris G. H. Faber. Het enige wat over blijft, is het voorkomen van nieuwe broedkolonies van aal scholvers in bestaande en nieuw te ontwikkelen natuurgebie den. Faber richt zich hierbij met name op het IJsselmeer, waar de binnenvisserij veel last zegt te hebben van aalscholvers. De verwachting is dat er ook in Zeeland broedkolonies bijko men; op de grens met Noord- Brabant in het Markiezaat en in Zeeuws-Vlaanderen bij de Braakman. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Met een versober de uitvoering van wegenprojec ten maken provincies meer kans op geld van de rijksoverheid. Minister J. Netelenbos van Ver keer en Waterstaat heeft dins dag dit signaal afgegeven in de Tweede Kamer. Maandag praat de minister in Zeeland over de projecten. CDA-Kamerlid J. P. Balkenen de wilde gisteren tijdens het wagenuurtje vanNetelenbos en haar collega G. Zalm van Fi nanciën weten hoe het zat met de herberekening van het inves teringsbudget van Verkeer en Waterstaat. Volgens die uitgelekte herbere kening zou er tot 2 010 anderhalf miljard gulden meer te besteden zijn, met name voor regionale projecten. Netelenbos weigerde dat bedrag te bevestigen: „Er is nog geen uitsluitsel over de hoogte van het bedrag en de tijd waarin dat beschikbaar kan ko men." Open overleg Waaraan het geld zal worden besteed, is helemaal nog de waag. Netelenbos wil eerst met de regio's 'open bestuurlijk overleg' voeren. Begin decem ber is de Tweede Kamer vervol gens aan zet, bij de bespreking van het volledige Meerj aren- programma Infrastructuur en Transport (MIT). De minister van Verkeer en Wa terstaat liet wel doorschemeren dat zij het op prijs stelt als re gio's aangeven of en hoe op pro jecten kan worden bezuinigd. „Dat hier of daar een aquaduct of een viaduct niet nodig is, om een iets mindere variant te ma ken, die natuurlijk wel voldoet aan de milieu-randvoorwaar- den." De laatste opmerking was met name bedoeld voor de D66-Ka- merleden A D. Bakker en F. C. Giskes, die de wees uitspraken dat Verkeer en Waterstaat extra geld wil besteden aan asfalt door milieuvoorzieningen te schrappen. In het regeerak koord van Paars-2 is voor de landschappelijke inpassing van (spoor)wegen twee miljard gul den uitgetrokken. Pijnlijke beslissingen „Ik sluit niets uit", hield Nete lenbos de handen vrij. „Wij staan voor pijnlijke beslissin gen. Ik moet dan wel een goed verhaal hebben richting provin cies waarom we bepaalde dure (milieu)investeringen toch doen." Netelenbos wil met regio's tot contracten komen, waarbij de vraag is wat zij met oude afspra ken over bijvoorbeeld de N57 (Dammenroute plus tunnel bij Middelburg) en de Zeeuws- Vlaamse verkeersveiligheids- projecten doet. „Ik wil klare wijn schenken", richtte zij zich tot CDA'er H. Hillen die haar fel aanviel, „om de regio's de beste betrouwbaarheid te geven." Gedeputeerde J. I. Hennekeij (verkeer) loopt zich intussen al warm voor zijn confrontatie" met de minister die samen met staatssecretaris M. de Vries maandag in Zeeland op bezoek komt. Hij heeft samen met on der anderen de Middelburgse wethouder P. Brakman op een rijtje gezet wat de gevolgen zijn van Netelenbos' besluit voorlo pig geen geld uit te trekken voor de N57 op Walcheren met het aquaduct bij Middelburg. Hen nekeij: „Dat heeft consequen ties voor de ruilverkaveling Walcheren, het bestemmings plan Veerse Poort, de ontwikke lingen in het Stationsgebied en voor de plannen die Middelburg voor de wat langere termijn aan het maken is. Je kunt vaststellen dat de N57 van dit alles de rug gengraat vormt. Het enige wat we wagen is dat de minister zich aan de harde afspraken houdt die we hebben gemaakt." Dat zelfde geldt voor de N61 in Zeeuws-Vlaanderen die welis waar in het Meerjarenprogram ma Infrastructuur en Transport van Netelenbos is blijven staan, maar waarvan de uitvoering is opgeschoven. Hennekeij: „De N61 vormt een wezenlij konder- deel van het project Duurzaam Veilig Verkeer dat we in West- Zeeuws-Vlaandei-en aan het uitvoeren zijn." Hennekeij is ook al bezig de fracties in de Tweede Kamer met het oog op de behandeling van Netelenbos' begroting te bewerken. door Richard Sandee en Mieke van der Jaqt GOES - Bij de Inlichtingenploeg in Goes heerst verslagenheid en boosheid. Alle 28 medewerkers hebben dinsdagmiddag officieel te horen gekregen dat ze vanaf 1 oktober vol- gend jaar hun baantje kwijt zijn. „Althans in Goes. Wie dit werk wil, blijven doen kan naar Utrecht of naar Den. Bosch. Maar we werken allemaal vier uur per dag. We zouden vier uur moeten gaan reizen voor vier uur werk." De mewouw klinkt, zelfs nu ze boos is, nog cor rect en wiendelijk. „We willen niet met naam en toenaam in de krant. We hebben wel begrepen dat ze liever hebben dat we niet met de pers pra- ten. Per slot van rekening werken we nog tot 1 oktober en de deur voor Rotterdam, de plek die j voor de meesten het meest in aanmerking komt als alternatief, is op een klein kiertje gehouden." Dom beleid j Den Bosch en Utrecht zien de dames absoluut niet zitten. De meesten hebben een gezin en an dere economische banden met Zeeland. Veel da mes van inlichtingen werken er al twintig j aar of meer. „Afgezien van het feit dat ik mijn werk kwijt raak; ik vind het een dom beleid van KPN. Ze gaan nu alles concentreren in de Randstad en in het hart van NederlandHet noorden gaat ook helemaal dicht. Dit is werk wat je overal leunt doen, het kan nog wel thuis met wat technische aanpassingen. Maar KPN gaat centraliseren op de drukste punten in Nederland. De wegen zit ten al propvol." Haar collega en lotgenoot ziet de baas nog wel meer fouten maken. „Mensen kosten geld en sa- lariskosten gaan van de winst af. Ze zijn al bezig De KPN vestiging in Goes. foto Dirk-Jan Gjeltema om de werknemer zoveel mogelijk'te vervangen door een computer. De werknemers van de in lichtingendienst die de KPN voor ogen heeft, mogen helemaal niet meer praten. Ze bedienen de knoppen en de computer zegt het nummer. Maar veel mensen willen helemaal geen compu ter aan de lijn hebben, die bellen om een mens te horen. Hoe vaak ik al niet gehoord heb: 'Oh, daarnet had ik een andere juffrouw aan de lijn'. Ook hier gaat de kost voor de baat uit. Het kan wel steeds goedkoper moeten, maar voor sendee willen de mensen best betalen. Als wij met 28 mensen niet betaald kunnen worden van 95 cent per gesprek, dan weet ik het niet meer. Maar ja, een computer zal wel goedkoper zijn." Hard Dat de reorganisatie Zeeland zo hard treft, is op- merkelijk in het licht van de belofte die KPN ruim een jaar geleden aan de Zeeuwse VVD- fractiedeed. Die bracht in september '97 een be zoek aan het bedrijf, naar aanleiding van de sterke banengroei destijds. Over 1995 en 1996 waren er in totaal vijftig arbeidsplaatsen bijge komen. WD-fractievoorzitter J. Suurmond herinnert zich nog goed dat de KPN'ers hem tij dens het bezoek verzekerden dat het aantal ba nen de komende jaren 'stabiel' zou blijven. De fractievoorzitter vindt het 'machtig jammer' dat de werknemers er nu toch uitvliegen. Maar hij kan niet anders dan zich bij het besluit neer leggen, zo verklaart hij. „Het is een commercieel bedrijf en daar kunnen we natuurlijk niets tegen beginnen. Toen de PTT nog als het ware een ver lengstuk van het ministerie was, kon je wel eens flink tegen zoiets tekeergaan. Maar dat helpt nu niets meer."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 37