Verslagenheid bij inlichtingendienst van KPN in Goes Gehandicapte woedend over halveren taxivergoeding Ophalen biobak zwaar en ongezond Dolfijn Renée weer in natuurlijke omgeving zeeuwse almanak Minister Netelenbos geeft regio 's sprankje hoop op extra geld Rem op groei kolonies aalscholvers zeeland 9 woensdag 4 november 1998 door Richard Sandee en Mieke van derJaqt GOES - Bij de Inlichtingen- ploeg in Goes heerst verslagen heid en boosheid. Alle 28 medewerkers hebben dinsdag middag officieel te horen gekre gen dat ze vanaf 1 oktober vol gend jaar hun baantje kwijt zijn. „Althans in Goes. Wie dit werk wil, blijven doen kan naar Utrecht of naar Den Bosch. Maar we werken allemaal vier uur per dag. We zouden vier uur moeten gaan reizen voor vier uur werk." De mevrouw klinkt, zelfs nu ze boos is. nog correct en vriende lijk. „We willen niet met naam en toenaam in de krant. We heb ben wel begrepen dat ze liever hebben dat we niet met de pers praten. Per slot van rekening werken we nog tot 1 oktober en de deur voor Rotterdam, de plek die voor de meesten het meest in aanmerking komt als alterna tief, is op een klein kiertje ge houden." Dom beleid Den Bosch en Utrecht zien de dames absoluut niet zitten. De meesten hebben een gezin en andere economische banden met Zeeland, Veel dames van in lichtingen werken er al twintig jaar of meer. „Afgezien van het feit dat ik mijn werk kwijt raak; ik vind het een dom beleid van KPN. Ze gaan nu alles concentreren in de Randstad en in het hart van Ne derland. Het noorden gaat ook helemaal dicht. Dit is werk wat je overal kunt doen, het kan nog wel thuis met wat technische aanpassingen. Maar KPN gaat centraliseren op de drukste punten in Nederland. De wegen zitten propvol." Haar collega en lotgenoot ziet de baas nog wel meer fouten maken. „Mensen kosten geld en salariskosten gaan van de winst af. Ze zijn al bezig om de werk nemer zoveel mogelijk te ver vangen door een computer. De werknemers van de inlichtin gendienst die de KPN voor ogen heeft, mogen helemaal niet meer praten. Ze bedienen de knoppen en de computer zegt het nummer. Maar veel mensen willen helemaal geen computer aan de lijn hebben, die bellen om een mens te horen. Hoe vaak ik al niet gehoord heb: 'Oh, daar net had ik een andere juffrouw aan de lijn'. Volgens mij gaat ook hier de kost voor de baat uit. Het kan wel steeds goedkoper moeten, maar voor service wil len de meeste mensen best beta len. Als wij met 28 mensen niet betaald kunnen worden van 95 cent per gesprek, dan weet ik het niet meer. Maar ja, een compu ter zal wel goedkoper zijn." Hard Dat de reorganisatie Zeeland zo hard treft, is opmerkelijk in het licht van de belofte die KPN ruim een jaar geleden aan de Zeeuwse VVD-fractie deed. Die bracht in september '97 een be zoek aan het bedrijf, naar aan leiding van de sterke banen groei destijds. Over 1995 en 1996 waren er in totaal vijftig arbeidsplaatsen bijgekomen. VVD-fractievoorzitter J. Suur- mond herinnert zich nog goed dat de KPN'ers hem tijdens het bezoek verzekerden dat het aantal banen de komende jaren 'stabiel' zou blijven. De fractievoorzitter vindt het 'machtig jammer' dat de werk nemers er nu toch uitvliegen. Maar hij kan niet anders dan zich bij het besluit neerleggen, zo verklaart hij. „Toen de PTT nog als het ware een verlengstuk van het ministerie was, kon je flink tegen zoiets tekeer gaan, Maar dat helpt nu niets meer." door Marcel Modde NEELTJE JANS - De gestreepte dolfijn Renée verkeert sinds dinsdag weer in warmere wate ren. Het dier werd in de vroege morgen vanuit de opvang op Waterland Neeltje Jans via Rot terdam naar de Franse haven plaats La Rochelle vervoerd. Even voor het middaguur werd Renée uitgezet in het vrije sop en kon ze op zoek naar haar soort genoten in de Golf van Biskaje. Volgens research-assistente J. Hardeman, die de reis begeleid de vanuit het Dolfinarium in Harderwijk, is de terugkeer van Renée voorspoedig gelopen, De dolfijn is op Neeltje Jans in een 'gekiste hangmat' per vracht wagen naar Rotterdam Airport gebracht. Vandaar ging het met het vliegtuig en het laatste stuk je opnieuw over de weg naar La Rochelle. Met behulp van een politieboot kreeg Renée een stuk buiten de haven haar vrij heid weer terug. „Als het goed is ligt Renée op dit moment ergens lekker te sparte len." Hardeman wist nog niet of de dolfijn er in is geslaagd snel aansluiting te vinden bij soort genoten. „Maar in die omgeving worden regelmatig groepen dol fijnen gesignaleerd, dus als het goed is moet dat niet al te veel moeite kosten." Longontsteking Gestreepte dolfijnen leven over het algemeen in (sub)tropische wateren. Renée was eind vorig jaar uit koers geraakt en spoelde op 8 december aan op het strand van Renesse. Ze bleek te lijden aan een longontsteking en kon amper nog zwemmen. De eerste drie weken van haar verblijf in het opvangcentrum "in Harder wijk moest het dier 24 uur ach- tereen in het water worden be geleid door haar verzorgers. In april werd ze gezond genoeg be vonden om in het bassin van Neeltje Jans weer te wennen aan het wilde leven. In eerste instan tie raakte Renée andermaal in de problemen en was een speci ale behandeling in Harderwijk vereist. In augustus keerde ze terug naar Zeeland. Vorige maand verhuisde ook bruinvis Ids vanuit het opvangcentrum op Neeltje Jans naar z'n natuur lijke omgeving in de Nooi'dzee. Automobilist schept drie bejaarde zussen TERNEUZEN -Drie zussen van 76, 79 en 85 jaar, afkomstig uit Terneuzen en Roosendaal, zijn dinsdag bij het oversteken op een oversteekplaats aan de Ter- neuzense Rooseveltlaan zwaar gewond geraakt toen zij werden geschept door een auto. De vrouwen zijn per ambulance overgebracht naar ziekenhuis De Honte en hun'toestand is nu stabiel, De 25-jarige Temeu- zense automobilist, die het drie tal schepte, was bezig met het inhalen .van de auto voor hem. Hij had niet gezien dat de auto juist afremde om de vrouwen de gelegenheid te geven over te ste ken. Op dit moment passeerde de Terneuzenaar en reed de vrou wen aan. De man is voor verhoor meegenomen naar het bureau en kreeg hulp aangeboden van het Bureau Slachtofferhulp, Hij zag ertegenop als tegen de berg waarop hij zo ongaar ne vertoeft. Voor de meesten is een tripje naar New York bepaald geen straf, maar voor die Vlissinger wel. Hij wordt gekweld door een he vige mate van hoogtevrees. Een vrees die nog werd ver sterkt door de niet onwaar schijnlijk te achtenmogelijk- heid dat zijn partner hem tijdens het verblijf in New York van het ene magnifieke hoog gelegen uitzichtpunt naar het andere zou willen meetronen. Ook de weten schap dat een hotelkamer was gereserveerd op de zes tigste verdieping vervulde hem met grote zorg. In New York toonde men aan de receptie van het hotel veel begrip voor 's mans fobie. „We hebben wel een kamer op een lagere verdieping voor u", sprak de receptioniste vrien delijk. Het werd de 34ste. En dat hielp niet echt. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Met een versober de uitvoering van wegenprojec ten maken provincies meer kans op geld van de rijksoverheid. Minister J. Netelenbos van Ver keer en Waterstaat heeft dins dag dit signaal afgegeven in de Tweede Kamer. Maandag praat de minister in Zeeland over de projecten. CDA-Kamerlid J. R Balkenen de wilde gisteren tijdens het vragenuui'tje van Netelenbos en haar collega G. Zalm van Fi nanciën weten hoe het zat met de herberekening van het inves teringsbudget van Verkeer en Waterstaat. Volgens die uitgelekte herbere kening zou er tot 2 010 anderhalf miljard gulden meer te besteden zijn, met name voor regionale projecten. Netelenbos weigerde dat bedrag te bevestigen: „Er is nog geen uitsluitsel over de hoogte van het bedrag en de tijd waai'in dat beschikbaar kan ko men." Open overleg Waaraan het geld zal worden besteed, is helemaal nog de vraag. Netelenbos wil eerst met de regio's 'open bestuurlijk overleg' voeren. Begin decem ber is de Tweede Kamer vexwol- gens aan zet, bij de bespreking van het volledige Meerjaren programma Infrastructuur en Transport (MIT). De minister van Verkeer en Wa terstaat liet wel doorschemeren dat zij het op px'ijs stelt als re gio's aangeven of en hoe op pro jecten kan worden bezuinigd. „Dat hier of daar een aquaduct of een viaduct niet nodig is, om een iets mindere variant te ma ken, die natuurlijk wel voldoet aan de milieu-randvooxwaar- den." De laatste opmerking was met name bedoeld voor de D66-Ka- merleden A D. Bakker en F. C. Giskes, die de vrees uitspraken dat Verkeer en Waterstaat extra geld wil besteden aan asfalt door milieuvoorzieningen te schrappen. In het regeerak koord van Paax's-2 is voor de landschappelijke inpassing van (spoor)wegen twee miljard gul den uitgetrokken. Pijnlijke beslissingen „Ik sluit niets uit", hield Nete lenbos de handen vrij. „Wij staan voor pijnlijke beslissin gen. Ik moet dan wel een goed verhaal hebben richting provin cies waarom we bepaalde dure milieu) inves telingen toch doen." Netelenbos wil met regio's tot contracten komen, waarbij de vraag is wat zij met oude afspra ken over bijvoorbeeld de N57 (Dammeni'oute plus tuimel bij Middelburg) en de Zeeuws- Vlaamse verkeersveiligheids- projecten doet. „Ik wil klare wijn schenken", lichtte zij zich tot CD A'er H. Hillen die haar fel, aanviel, „om de x-egio's de beste betrouwbaarheid te geven." Gedeputeei'de J. I. Hennekeij (verkeer) loopt zich intussen al warm voor zijn confrontatie met de minister die samen met staatssecretaris M. de Vries maandag in Zeeland op bezoek komt. Hij heeft samen met on der andei'en de Middelburgse wethouder P. Brakman op een rijtje gezet wat de gevolgen zijn van Netelenbos' besluit voorlo pig geen geld uit te trekken voor de N57 op Walcheren met het aquaduct bij Middelburg. Hen nekeij: „Dat heeft consequen ties voor de ruilverkaveling Walcheren, het bestemmings plan Veerse Poort, de ontwikke lingen in het Stationsgebied en voor de plannen die Middelburg voor de wat langere termijn aan het maken is. Je kunt vaststellen dat de N57 van dit alles de rug gengraat vormt. Het enige wat we vragen is dat de minister zich aan de harde afspraken houdt die we hebben gemaakt." Dat zelfde geldt voor de N61 in Zeeuws-Vlaanderen die welis waar in het Meerjarenprogram- ma Infrastructuur en Transport van Netelenbos is blijven staan, maar waarvan de uitvoeiing is opgeschoven. Hennekeij: „De N61 vormt een wezenüjk onder deel van het project Duurzaam Veilig Verkeer dat we in West- Zeeuws-Vlaandei-en aan het uitvoeren zijn." Hennekeij is ook al bezig de fracties in de Tweede Kamer met het oog op de behandeling van Netelenbos' begroting te bewerken. DEN HAAG - De aalscholver mag blijven, maar het ministe rie van Landbouw, Natuurbe heer en Visserij wil met natuur beschermingsorganisaties wel maatregelen treffen om te voor komen dat er nieuwe broedko- lonies ontstaan. Tegen bestaande broedkolonies van aalscholvers, zoals in het Veerse Meer en het Volkerak- Zoommeer, wil het ministerie van LNV niks ondernemen, hoewel zeker rond IJsselmeer vissers steen en been klagen. De speelruimte om maatx-egelen is beperkt, stelt staatssecretaris G. H. Faber. Het enige wat over blijft, is het voorkomen van nieuwe broedkolonies van aal scholvers in bestaande en nieuw te ontwikkelen natuurgebie den. Faber richt zich hierbij met name op het IJsselmeer, waar de binnenvisserij veel last zegt te hebben van aalscholvers. De verwachting is dat er ook in Zeeland broedkolonies bijko men; op de grens met Noord- Brabant in het Markiezaat en in Zeeuws-Vlaanderen bij de Braakman. El Hattaca, Peter Vercammen en Remco Hoogesteger (vlnr) halen het gftafval in Oost Souburg op. door Arjan van Westen VLISSINGEN - Vuilnismannen heb ben problemen met de bak voor het groente, fruit en tuinafval (gft). Stank overlast en het formaat van de bak zor gen voor klachten bij de afvalophalers. Bovendien zeggen ze dat het werk er zwaarder door geworden is. „Er zou voor het werken met de biobakken best wel een extra vergoeding mogen ko men", vindt Peter Vercammen, chauf feur van een vuilniswagen in de ge meente Vlissingen. De groene biobak werd enkele j aren ge leden geïntroduceerd om het milieu te sparen. Voor- en tegenstanders bakke leien regelmatig over de gevolgen voor de gezondheid. Heikel punt is dat bac teriën en schimmels, die in de gft-bak ontstaan, de luchtwegen aantasten. Met name cara-patiënten ondervinden er last van.,,Het hoort niet zo, maar zelf gebruik ik de gft-bak niet", aldus Ver cammen. „Kijk, als ik in de zomer in mijn tuintje aan het barbecuen ben, wil ik wel van m'n saté genieten." De stank en de op het rottende afval af komende insecten maken dat volgens hem onmogelijk. Het straatbeeld in Oost-Soubufg, volgens de vuilnisman nen toch een plaats waar de biobak populair is, maakt duidelijk dat Ver cammen niet de enige is die de bak on plezierig vindt. Nauwelijks meer dan de helft van de bewoners heeft de groe ne bak buiten staan. Als de bruine bak ken, waar het gft-afval ook in mag, opgehaald worden, staan er meer con tainers op stx'aat. Vleesresten In de zomer is het vervelend werk om de bakken te legen. Vliegen komen op de stank af. „Het ergste zijn de bakken met vleesresten", aldus Remco Hoogeste ger. Net als collega El Hattaca is hij op uitzendbasis vuilnisman. Beiden von den het onplezierig om in zomer met biobakken te werken. „Maar het went wel", zegt Remco. In vergelijking met het ophalen van vuilniszakken is het wegwerken van de inhoud van de bak ken extra inspannend. Er is namelijk een handeling bijgekomen. De bak moet weer terug worden gereden. En als zeer ixTitant wordt er-varen dat de bio logische massa in de bak vaak moeilijk los laat. Dan moet er stevig geschud worden, voordat de etensresten in de wagen terecht komen. Aan het einde van de dag rijden de op halers naar een loods in Vlissingen- Oost. Daar staat de compostsorterings- installatie van de OLAZ. De dampen zijn er zichtbaar en de stank is door dringend. ,In de zomer is het er nauwe lijks vijf minuten uit te houden", meent Vercammen. Hij moet altijd de wagen uit en inspecteren of de gehele lading wel in de loods terecht komt. Vercam men: Als er te veel ander afval dan het gft bijzit, dan wordt de lading niet ge accepteerd. Dan moet het naar stoit. De vuilnismannen moeten dus tijdens het ophalen met enige regehnaat de deksels van de bakken lichten en kijken wat er in de biobakken zit. Indien nodig foto Lex de Meester geven ze een gele kaaitMaar het voort durend openen van bakken en het ver plicht conti-oleren, is geen prettig werk. Alle drie de vuilnismannen geven toe dat het gesjouw met afvalbakken geen werk is dat ze hun gehele arbeidscarriè- re volhouden. Het is lichamelijk onge zond werk. Vercammen wil een extra vergoeding. „Want de jongens werken er keihard voor." Volgens het ministerie van Volkshuis vesting Ruimtelijke Ordening en Mi lieubeheer (VROM) lopen consumenten geen bijzondere gezondheidsrisico's vanwege het gft-afval. Dat wordt an ders indien de bak niet eenmaal in de week wordt geleegd. Tevens blijkt uit onderzoek dat af valophalers teveel in contact staan met schimmels en bacteriën. Daardoor komt een ontsteking van de luchtwegen bij vuilnismannen vaker voor dan bij andere beroepsgx-oepen. Maar volgens het onderzoek is dat risico bij het werk met de groene bakken niet hoger dan bij het legen van de bruine bakken. door Miriam van der Schot VLISSINGEN - „Het is ronduit schofterig om mensen die zó zwaar gehandicapt zijn, op deze manier te behaixdelexx", zegt Cor van Soelen. De Vlissinger is door zijn ziekte aan een rolstoel gekluisterd. De enige manier waarop hij naar zijxx familie kan, is per taxi. De financiële vergoeding die hij daarvoor krijgt van Maatschappelijke Zorg Walcheren (MZW) wordt echter gehalveerd tot 1700 gul den per jaar. Volgens Van Soelen begon deze kwestie toen hij in het voorjaar veranderde van een binnenrol- stoel naar een rolstoel die ook voor buiten geschikt is. Deze rolstoel is nodig omdat die gro ter is en Cor alleen daax-op zijn zuurstof en beademingsappax-a- tuur kan meenemen. „Volgens MZW is de rolstoel geschikt om middelgrote afstanden mee af te leggen. Dus vond MZW dat die 3400 gulden teruggebracht moest worden naar ongeveer 17Q0 gulden per jaar", vertelt Van Soelen. Infectiegevaar Medisch gezien kan de Vlissin ger vrijwel niet naar buiten. „Hooguit als ik met de taxi naai de boulevard ga, om daar een beetje weerstand op te bouwen. Maar ik mag van mijn arts niet in een gezamenlijke taxi vanwe ge het infectiegevaar. Een re tourtje van Vlissingen naar Middelburg kost al 70 gulden. Als ik naar mijn broer in Bus- sum wil, kost me dat ongeveer 800 gulden." Volgens C. Lutijn van MZW heeft een vexmindering van de vergoeding niets te maken met de verandering van rolstoel. „We hebben een zox-gplicht voor uitsluitend de woon- en leefom geving. Daarom gaan we bij ie- dere gehandicapte na wat de vervoersbehoeften in de streek zijn. Daarbij wordt dus niet ge keken naar uitstapjes in de rest van Nederland of naar het bui tenland. Als de vervoersbehoef te afgenomen is, kan het zijn dat we de vergoeding verminde ren. Verjaardag In de brief van MZW staat dat als Van Soelen zijn familie wil zien, hij zal moeten zorgen dat ze naar hém komen. „Mijn dochter en kleinkind wonen binnenkort in Middelburg. Moet ik dan, als de kleine jarig is, vx*agen of ze op haar verjaar dag naar mij komt? Dat zou toch niet zo mogen zijn. En mijn ei- Cor van Soelen heeft een bezwaarschrift ingediend bij de Maatschappelijke Zorg Walcheren: „Het is schofterig om mensen die zó gehandicapt te zijn op deze manier te behandelen." foto Ruben Oreel gen broei's, die moet ik toch kunnen blijven bezoeken? Daarom heb ik een bezwaar schrift gestuurd naar MZW. De enige plek waar Cor met zijn ldachten terecht kan, is de stichting Werkgroep Gehandi capten Walcheren. Maar Van Soelen heeft weinig lof voor sommige leden van deze organi satie. „De stichting hoort op te komen voor de belangen van de gehandicapten. Maar een aan tal leden van de stichting vormt het platform Wet Voorzieningen Gehandicapten. Dit platform brengt advies uit aan MZW over uitgaven zoals de reiskosten vergoeding. Dus in feite heeft degene bij wie ik terecht kan voor steun, geadviseei'd dat mijn bijdrage gehalveerd moet worden." Dupe Afgelopen zomer wei'den ge handicapten ook al de dupe van nieuwe regelingen. Gehandi capten kregen een vergoeding van 500 gulden voor het gebruik van openbaar vexwoer buiten Zeeland. Omdat het openbaar ven/oer niet altijd beschikbaar is, werd het geld ook gebruikt om familieleden te betalen als die cle gehandicapten gei-eden hadden. MZW was van mening dat dit gebruik onrechtmatig was, en trok de vergoeding in. Ook het krijgen van aanpassin gen aan de woning gaat bij Van Soelen lastig. „Op advies van de arts van Zoi'g Voorziening Ne derland heb ik bij MZW om een motor gevraagd voor de bedie ning van de gordijnen. MZW zegt dat ik daar geen recht op heb omdat ik geen ergonomi sche beperkingen heb. Maar die heb ik wel. Ik kan bijna niets meer. Mijn ruggenmerg brok kelt af en ik heb spastische ar men en benen. Die toestand wordt steeds slechter. Moeten ze een mens dan nog zó behande len."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 19