Verslagenheid bij
inlichtingendienst
van KPN in Goes
Gehandicapte woedend over halveren taxivergoeding
Ophalen biobak zwaar en ongezond
Dolfijn Renée weer in
natuurlijke omgeving
zeeuwse almanak
Minister Netelenbos geeft regio 's sprankje hoop op extra geld
Rem op groei
kolonies
aalscholvers
zeeland 9
woensdag 4 november 1998
door Richard Sandee
en Mieke van derJaqt
GOES - Bij de Inlichtingen-
ploeg in Goes heerst verslagen
heid en boosheid. Alle 28
medewerkers hebben dinsdag
middag officieel te horen gekre
gen dat ze vanaf 1 oktober vol
gend jaar hun baantje kwijt
zijn.
„Althans in Goes. Wie dit werk
wil, blijven doen kan naar
Utrecht of naar Den Bosch.
Maar we werken allemaal vier
uur per dag. We zouden vier uur
moeten gaan reizen voor vier
uur werk."
De mevrouw klinkt, zelfs nu ze
boos is. nog correct en vriende
lijk. „We willen niet met naam
en toenaam in de krant. We heb
ben wel begrepen dat ze liever
hebben dat we niet met de pers
praten. Per slot van rekening
werken we nog tot 1 oktober en
de deur voor Rotterdam, de plek
die voor de meesten het meest in
aanmerking komt als alterna
tief, is op een klein kiertje ge
houden."
Dom beleid
Den Bosch en Utrecht zien de
dames absoluut niet zitten. De
meesten hebben een gezin en
andere economische banden
met Zeeland, Veel dames van in
lichtingen werken er al twintig
jaar of meer.
„Afgezien van het feit dat ik
mijn werk kwijt raak; ik vind
het een dom beleid van KPN. Ze
gaan nu alles concentreren in de
Randstad en in het hart van Ne
derland. Het noorden gaat ook
helemaal dicht. Dit is werk wat
je overal kunt doen, het kan nog
wel thuis met wat technische
aanpassingen. Maar KPN gaat
centraliseren op de drukste
punten in Nederland. De wegen
zitten propvol."
Haar collega en lotgenoot ziet
de baas nog wel meer fouten
maken. „Mensen kosten geld en
salariskosten gaan van de winst
af. Ze zijn al bezig om de werk
nemer zoveel mogelijk te ver
vangen door een computer. De
werknemers van de inlichtin
gendienst die de KPN voor ogen
heeft, mogen helemaal niet
meer praten. Ze bedienen de
knoppen en de computer zegt
het nummer. Maar veel mensen
willen helemaal geen computer
aan de lijn hebben, die bellen om
een mens te horen. Hoe vaak ik
al niet gehoord heb: 'Oh, daar
net had ik een andere juffrouw
aan de lijn'. Volgens mij gaat
ook hier de kost voor de baat uit.
Het kan wel steeds goedkoper
moeten, maar voor service wil
len de meeste mensen best beta
len. Als wij met 28 mensen niet
betaald kunnen worden van 95
cent per gesprek, dan weet ik het
niet meer. Maar ja, een compu
ter zal wel goedkoper zijn."
Hard
Dat de reorganisatie Zeeland zo
hard treft, is opmerkelijk in het
licht van de belofte die KPN
ruim een jaar geleden aan de
Zeeuwse VVD-fractie deed. Die
bracht in september '97 een be
zoek aan het bedrijf, naar aan
leiding van de sterke banen
groei destijds. Over 1995 en
1996 waren er in totaal vijftig
arbeidsplaatsen bijgekomen.
VVD-fractievoorzitter J. Suur-
mond herinnert zich nog goed
dat de KPN'ers hem tijdens het
bezoek verzekerden dat het
aantal banen de komende jaren
'stabiel' zou blijven.
De fractievoorzitter vindt het
'machtig jammer' dat de werk
nemers er nu toch uitvliegen.
Maar hij kan niet anders dan
zich bij het besluit neerleggen,
zo verklaart hij. „Toen de PTT
nog als het ware een verlengstuk
van het ministerie was, kon je
flink tegen zoiets tekeer gaan,
Maar dat helpt nu niets meer."
door Marcel Modde
NEELTJE JANS - De gestreepte
dolfijn Renée verkeert sinds
dinsdag weer in warmere wate
ren. Het dier werd in de vroege
morgen vanuit de opvang op
Waterland Neeltje Jans via Rot
terdam naar de Franse haven
plaats La Rochelle vervoerd.
Even voor het middaguur werd
Renée uitgezet in het vrije sop en
kon ze op zoek naar haar soort
genoten in de Golf van Biskaje.
Volgens research-assistente J.
Hardeman, die de reis begeleid
de vanuit het Dolfinarium in
Harderwijk, is de terugkeer van
Renée voorspoedig gelopen, De
dolfijn is op Neeltje Jans in een
'gekiste hangmat' per vracht
wagen naar Rotterdam Airport
gebracht. Vandaar ging het met
het vliegtuig en het laatste stuk
je opnieuw over de weg naar La
Rochelle. Met behulp van een
politieboot kreeg Renée een
stuk buiten de haven haar vrij
heid weer terug.
„Als het goed is ligt Renée op dit
moment ergens lekker te sparte
len." Hardeman wist nog niet of
de dolfijn er in is geslaagd snel
aansluiting te vinden bij soort
genoten. „Maar in die omgeving
worden regelmatig groepen dol
fijnen gesignaleerd, dus als het
goed is moet dat niet al te veel
moeite kosten."
Longontsteking
Gestreepte dolfijnen leven over
het algemeen in (sub)tropische
wateren. Renée was eind vorig
jaar uit koers geraakt en spoelde
op 8 december aan op het strand
van Renesse. Ze bleek te lijden
aan een longontsteking en kon
amper nog zwemmen. De eerste
drie weken van haar verblijf in
het opvangcentrum "in Harder
wijk moest het dier 24 uur ach-
tereen in het water worden be
geleid door haar verzorgers. In
april werd ze gezond genoeg be
vonden om in het bassin van
Neeltje Jans weer te wennen aan
het wilde leven. In eerste instan
tie raakte Renée andermaal in
de problemen en was een speci
ale behandeling in Harderwijk
vereist. In augustus keerde ze
terug naar Zeeland. Vorige
maand verhuisde ook bruinvis
Ids vanuit het opvangcentrum
op Neeltje Jans naar z'n natuur
lijke omgeving in de Nooi'dzee.
Automobilist
schept drie
bejaarde zussen
TERNEUZEN -Drie zussen van
76, 79 en 85 jaar, afkomstig uit
Terneuzen en Roosendaal, zijn
dinsdag bij het oversteken op
een oversteekplaats aan de Ter-
neuzense Rooseveltlaan zwaar
gewond geraakt toen zij werden
geschept door een auto.
De vrouwen zijn per ambulance
overgebracht naar ziekenhuis
De Honte en hun'toestand is nu
stabiel, De 25-jarige Temeu-
zense automobilist, die het drie
tal schepte, was bezig met het
inhalen .van de auto voor hem.
Hij had niet gezien dat de auto
juist afremde om de vrouwen de
gelegenheid te geven over te ste
ken.
Op dit moment passeerde de
Terneuzenaar en reed de vrou
wen aan. De man is voor verhoor
meegenomen naar het bureau
en kreeg hulp aangeboden van
het Bureau Slachtofferhulp,
Hij zag ertegenop als tegen
de berg waarop hij zo ongaar
ne vertoeft. Voor de meesten
is een tripje naar New York
bepaald geen straf, maar
voor die Vlissinger wel. Hij
wordt gekweld door een he
vige mate van hoogtevrees.
Een vrees die nog werd ver
sterkt door de niet onwaar
schijnlijk te achtenmogelijk-
heid dat zijn partner hem
tijdens het verblijf in New
York van het ene magnifieke
hoog gelegen uitzichtpunt
naar het andere zou willen
meetronen. Ook de weten
schap dat een hotelkamer
was gereserveerd op de zes
tigste verdieping vervulde
hem met grote zorg.
In New York toonde men aan
de receptie van het hotel veel
begrip voor 's mans fobie. „We
hebben wel een kamer op een
lagere verdieping voor u",
sprak de receptioniste vrien
delijk.
Het werd de 34ste. En dat
hielp niet echt.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Met een versober
de uitvoering van wegenprojec
ten maken provincies meer kans
op geld van de rijksoverheid.
Minister J. Netelenbos van Ver
keer en Waterstaat heeft dins
dag dit signaal afgegeven in de
Tweede Kamer. Maandag praat
de minister in Zeeland over de
projecten.
CDA-Kamerlid J. R Balkenen
de wilde gisteren tijdens het
vragenuui'tje van Netelenbos en
haar collega G. Zalm van Fi
nanciën weten hoe het zat met
de herberekening van het inves
teringsbudget van Verkeer en
Waterstaat.
Volgens die uitgelekte herbere
kening zou er tot 2 010 anderhalf
miljard gulden meer te besteden
zijn, met name voor regionale
projecten. Netelenbos weigerde
dat bedrag te bevestigen: „Er is
nog geen uitsluitsel over de
hoogte van het bedrag en de tijd
waai'in dat beschikbaar kan ko
men."
Open overleg
Waaraan het geld zal worden
besteed, is helemaal nog de
vraag. Netelenbos wil eerst met
de regio's 'open bestuurlijk
overleg' voeren. Begin decem
ber is de Tweede Kamer vexwol-
gens aan zet, bij de bespreking
van het volledige Meerjaren
programma Infrastructuur en
Transport (MIT).
De minister van Verkeer en Wa
terstaat liet wel doorschemeren
dat zij het op px'ijs stelt als re
gio's aangeven of en hoe op pro
jecten kan worden bezuinigd.
„Dat hier of daar een aquaduct
of een viaduct niet nodig is, om
een iets mindere variant te ma
ken, die natuurlijk wel voldoet
aan de milieu-randvooxwaar-
den."
De laatste opmerking was met
name bedoeld voor de D66-Ka-
merleden A D. Bakker en F. C.
Giskes, die de vrees uitspraken
dat Verkeer en Waterstaat extra
geld wil besteden aan asfalt
door milieuvoorzieningen te
schrappen. In het regeerak
koord van Paax's-2 is voor de
landschappelijke inpassing van
(spoor)wegen twee miljard gul
den uitgetrokken.
Pijnlijke beslissingen
„Ik sluit niets uit", hield Nete
lenbos de handen vrij. „Wij
staan voor pijnlijke beslissin
gen. Ik moet dan wel een goed
verhaal hebben richting provin
cies waarom we bepaalde dure
milieu) inves telingen toch
doen."
Netelenbos wil met regio's tot
contracten komen, waarbij de
vraag is wat zij met oude afspra
ken over bijvoorbeeld de N57
(Dammeni'oute plus tuimel bij
Middelburg) en de Zeeuws-
Vlaamse verkeersveiligheids-
projecten doet. „Ik wil klare
wijn schenken", lichtte zij zich
tot CD A'er H. Hillen die haar fel,
aanviel, „om de x-egio's de beste
betrouwbaarheid te geven."
Gedeputeei'de J. I. Hennekeij
(verkeer) loopt zich intussen al
warm voor zijn confrontatie
met de minister die samen met
staatssecretaris M. de Vries
maandag in Zeeland op bezoek
komt. Hij heeft samen met on
der andei'en de Middelburgse
wethouder P. Brakman op een
rijtje gezet wat de gevolgen zijn
van Netelenbos' besluit voorlo
pig geen geld uit te trekken voor
de N57 op Walcheren met het
aquaduct bij Middelburg. Hen
nekeij: „Dat heeft consequen
ties voor de ruilverkaveling
Walcheren, het bestemmings
plan Veerse Poort, de ontwikke
lingen in het Stationsgebied en
voor de plannen die Middelburg
voor de wat langere termijn aan
het maken is. Je kunt vaststellen
dat de N57 van dit alles de rug
gengraat vormt. Het enige wat
we vragen is dat de minister zich
aan de harde afspraken houdt
die we hebben gemaakt."
Dat zelfde geldt voor de N61 in
Zeeuws-Vlaanderen die welis
waar in het Meerjarenprogram-
ma Infrastructuur en Transport
van Netelenbos is blijven staan,
maar waarvan de uitvoeiing is
opgeschoven. Hennekeij: „De
N61 vormt een wezenüjk onder
deel van het project Duurzaam
Veilig Verkeer dat we in West-
Zeeuws-Vlaandei-en aan het
uitvoeren zijn."
Hennekeij is ook al bezig de
fracties in de Tweede Kamer
met het oog op de behandeling
van Netelenbos' begroting te
bewerken.
DEN HAAG - De aalscholver
mag blijven, maar het ministe
rie van Landbouw, Natuurbe
heer en Visserij wil met natuur
beschermingsorganisaties wel
maatregelen treffen om te voor
komen dat er nieuwe broedko-
lonies ontstaan.
Tegen bestaande broedkolonies
van aalscholvers, zoals in het
Veerse Meer en het Volkerak-
Zoommeer, wil het ministerie
van LNV niks ondernemen,
hoewel zeker rond IJsselmeer
vissers steen en been klagen.
De speelruimte om maatx-egelen
is beperkt, stelt staatssecretaris
G. H. Faber. Het enige wat over
blijft, is het voorkomen van
nieuwe broedkolonies van aal
scholvers in bestaande en nieuw
te ontwikkelen natuurgebie
den. Faber richt zich hierbij met
name op het IJsselmeer, waar de
binnenvisserij veel last zegt te
hebben van aalscholvers. De
verwachting is dat er ook in
Zeeland broedkolonies bijko
men; op de grens met Noord-
Brabant in het Markiezaat en in
Zeeuws-Vlaanderen bij de
Braakman.
El Hattaca, Peter Vercammen en Remco Hoogesteger (vlnr) halen het gftafval in Oost Souburg op.
door Arjan van Westen
VLISSINGEN - Vuilnismannen heb
ben problemen met de bak voor het
groente, fruit en tuinafval (gft). Stank
overlast en het formaat van de bak zor
gen voor klachten bij de afvalophalers.
Bovendien zeggen ze dat het werk er
zwaarder door geworden is. „Er zou
voor het werken met de biobakken best
wel een extra vergoeding mogen ko
men", vindt Peter Vercammen, chauf
feur van een vuilniswagen in de ge
meente Vlissingen.
De groene biobak werd enkele j aren ge
leden geïntroduceerd om het milieu te
sparen. Voor- en tegenstanders bakke
leien regelmatig over de gevolgen voor
de gezondheid. Heikel punt is dat bac
teriën en schimmels, die in de gft-bak
ontstaan, de luchtwegen aantasten.
Met name cara-patiënten ondervinden
er last van.,,Het hoort niet zo, maar zelf
gebruik ik de gft-bak niet", aldus Ver
cammen. „Kijk, als ik in de zomer in
mijn tuintje aan het barbecuen ben,
wil ik wel van m'n saté genieten."
De stank en de op het rottende afval af
komende insecten maken dat volgens
hem onmogelijk. Het straatbeeld in
Oost-Soubufg, volgens de vuilnisman
nen toch een plaats waar de biobak
populair is, maakt duidelijk dat Ver
cammen niet de enige is die de bak on
plezierig vindt. Nauwelijks meer dan
de helft van de bewoners heeft de groe
ne bak buiten staan. Als de bruine bak
ken, waar het gft-afval ook in mag,
opgehaald worden, staan er meer con
tainers op stx'aat.
Vleesresten
In de zomer is het vervelend werk om de
bakken te legen. Vliegen komen op de
stank af. „Het ergste zijn de bakken met
vleesresten", aldus Remco Hoogeste
ger. Net als collega El Hattaca is hij op
uitzendbasis vuilnisman. Beiden von
den het onplezierig om in zomer met
biobakken te werken. „Maar het went
wel", zegt Remco. In vergelijking met
het ophalen van vuilniszakken is het
wegwerken van de inhoud van de bak
ken extra inspannend. Er is namelijk
een handeling bijgekomen. De bak
moet weer terug worden gereden. En als
zeer ixTitant wordt er-varen dat de bio
logische massa in de bak vaak moeilijk
los laat. Dan moet er stevig geschud
worden, voordat de etensresten in de
wagen terecht komen.
Aan het einde van de dag rijden de op
halers naar een loods in Vlissingen-
Oost. Daar staat de compostsorterings-
installatie van de OLAZ. De dampen
zijn er zichtbaar en de stank is door
dringend. ,In de zomer is het er nauwe
lijks vijf minuten uit te houden", meent
Vercammen. Hij moet altijd de wagen
uit en inspecteren of de gehele lading
wel in de loods terecht komt. Vercam
men: Als er te veel ander afval dan het
gft bijzit, dan wordt de lading niet ge
accepteerd. Dan moet het naar stoit.
De vuilnismannen moeten dus tijdens
het ophalen met enige regehnaat de
deksels van de bakken lichten en kijken
wat er in de biobakken zit. Indien nodig
foto Lex de Meester
geven ze een gele kaaitMaar het voort
durend openen van bakken en het ver
plicht conti-oleren, is geen prettig werk.
Alle drie de vuilnismannen geven toe
dat het gesjouw met afvalbakken geen
werk is dat ze hun gehele arbeidscarriè-
re volhouden. Het is lichamelijk onge
zond werk. Vercammen wil een extra
vergoeding. „Want de jongens werken
er keihard voor."
Volgens het ministerie van Volkshuis
vesting Ruimtelijke Ordening en Mi
lieubeheer (VROM) lopen consumenten
geen bijzondere gezondheidsrisico's
vanwege het gft-afval. Dat wordt an
ders indien de bak niet eenmaal in de
week wordt geleegd.
Tevens blijkt uit onderzoek dat af
valophalers teveel in contact staan met
schimmels en bacteriën. Daardoor
komt een ontsteking van de luchtwegen
bij vuilnismannen vaker voor dan bij
andere beroepsgx-oepen. Maar volgens
het onderzoek is dat risico bij het werk
met de groene bakken niet hoger dan bij
het legen van de bruine bakken.
door Miriam van der Schot
VLISSINGEN - „Het is ronduit
schofterig om mensen die zó
zwaar gehandicapt zijn, op deze
manier te behaixdelexx", zegt Cor
van Soelen. De Vlissinger is
door zijn ziekte aan een rolstoel
gekluisterd. De enige manier
waarop hij naar zijxx familie
kan, is per taxi. De financiële
vergoeding die hij daarvoor
krijgt van Maatschappelijke
Zorg Walcheren (MZW) wordt
echter gehalveerd tot 1700 gul
den per jaar.
Volgens Van Soelen begon deze
kwestie toen hij in het voorjaar
veranderde van een binnenrol-
stoel naar een rolstoel die ook
voor buiten geschikt is. Deze
rolstoel is nodig omdat die gro
ter is en Cor alleen daax-op zijn
zuurstof en beademingsappax-a-
tuur kan meenemen. „Volgens
MZW is de rolstoel geschikt om
middelgrote afstanden mee af te
leggen. Dus vond MZW dat die
3400 gulden teruggebracht
moest worden naar ongeveer
17Q0 gulden per jaar", vertelt
Van Soelen.
Infectiegevaar
Medisch gezien kan de Vlissin
ger vrijwel niet naar buiten.
„Hooguit als ik met de taxi naai
de boulevard ga, om daar een
beetje weerstand op te bouwen.
Maar ik mag van mijn arts niet
in een gezamenlijke taxi vanwe
ge het infectiegevaar. Een re
tourtje van Vlissingen naar
Middelburg kost al 70 gulden.
Als ik naar mijn broer in Bus-
sum wil, kost me dat ongeveer
800 gulden."
Volgens C. Lutijn van MZW
heeft een vexmindering van de
vergoeding niets te maken met
de verandering van rolstoel.
„We hebben een zox-gplicht voor
uitsluitend de woon- en leefom
geving. Daarom gaan we bij ie-
dere gehandicapte na wat de
vervoersbehoeften in de streek
zijn. Daarbij wordt dus niet ge
keken naar uitstapjes in de rest
van Nederland of naar het bui
tenland. Als de vervoersbehoef
te afgenomen is, kan het zijn dat
we de vergoeding verminde
ren.
Verjaardag
In de brief van MZW staat dat
als Van Soelen zijn familie wil
zien, hij zal moeten zorgen dat
ze naar hém komen. „Mijn
dochter en kleinkind wonen
binnenkort in Middelburg.
Moet ik dan, als de kleine jarig
is, vx*agen of ze op haar verjaar
dag naar mij komt? Dat zou toch
niet zo mogen zijn. En mijn ei-
Cor van Soelen heeft een bezwaarschrift ingediend bij de Maatschappelijke Zorg Walcheren: „Het is
schofterig om mensen die zó gehandicapt te zijn op deze manier te behandelen." foto Ruben Oreel
gen broei's, die moet ik toch
kunnen blijven bezoeken?
Daarom heb ik een bezwaar
schrift gestuurd naar MZW.
De enige plek waar Cor met zijn
ldachten terecht kan, is de
stichting Werkgroep Gehandi
capten Walcheren. Maar Van
Soelen heeft weinig lof voor
sommige leden van deze organi
satie. „De stichting hoort op te
komen voor de belangen van de
gehandicapten. Maar een aan
tal leden van de stichting vormt
het platform Wet Voorzieningen
Gehandicapten. Dit platform
brengt advies uit aan MZW over
uitgaven zoals de reiskosten
vergoeding. Dus in feite heeft
degene bij wie ik terecht kan
voor steun, geadviseei'd dat
mijn bijdrage gehalveerd moet
worden."
Dupe
Afgelopen zomer wei'den ge
handicapten ook al de dupe van
nieuwe regelingen. Gehandi
capten kregen een vergoeding
van 500 gulden voor het gebruik
van openbaar vexwoer buiten
Zeeland. Omdat het openbaar
ven/oer niet altijd beschikbaar
is, werd het geld ook gebruikt
om familieleden te betalen als
die cle gehandicapten gei-eden
hadden. MZW was van mening
dat dit gebruik onrechtmatig
was, en trok de vergoeding in.
Ook het krijgen van aanpassin
gen aan de woning gaat bij Van
Soelen lastig. „Op advies van de
arts van Zoi'g Voorziening Ne
derland heb ik bij MZW om een
motor gevraagd voor de bedie
ning van de gordijnen. MZW
zegt dat ik daar geen recht op
heb omdat ik geen ergonomi
sche beperkingen heb. Maar die
heb ik wel. Ik kan bijna niets
meer. Mijn ruggenmerg brok
kelt af en ik heb spastische ar
men en benen. Die toestand
wordt steeds slechter. Moeten ze
een mens dan nog zó behande
len."