Morissette mist spannende melodie Voor Carthy klinkt folk altijd politiek Unplugged, maar dan met diepgang Feestje met Rene Froger Urejijfl 4 t/m ID november Pater Moeskroen pater Moeskroen brengt het programma (On)gewenste ultimiteiten. Dit programma omvat mooie liedjes, hilarische grappen, verstilde momenten en natuurlijk de bekende Moeskröen-sound. wo. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur Fred Piek Fred Piek speelt akoestische pop-folk in de voorstelling Vroeger is terug. Het recente eigen werk krijgt in dit nieuwe pro gramma een natuurlijke plaats tussen ballads en songs. Met medewerking van Louis Debij, slagwerk, Henrik Hdim, contrabas, en de multi- -instrumentalist Walter Kuipers. Samen zor gen zij voor een avond vol melancholie, wee moed, moord en doodslag, verlangen en niette vergeten: humor. De traditie leeft voort. wo. 't Beest, Goes, 20.30 uur Koren Twee koren treden op in de Sint Jacobskerk. Het Middelburgs Mannenkoor staat onder lei ding van Bea Zwadlo en het Zeeuws Byzantijns Koor Sretsenije wordt gedirigeerd door Emilia Tabatchaik-Li. Dé begeleiding van het manne koor is in handen van Jos Vogel en de sopraan Saskia Gerritsen zingt enkele solo's bij Byzan tijnse liederen. vr. Sint Jacobskerk, Vlissingen, 20.00 uur lUuff Said De Amsterdamse band Nuff Said is van oor sprong een Zeeuws trio. De debuut-cd Red werd lovend ontvangen. Het drietal was onder meer te beluisteren op Me tropolis, Nöordërslag en Lowlands. De muziek kent kracht, melodie, spontaniteit en emotie. Zie ook elders op deze pagina. vr. Bar American, Middelburg, 21.00 uur Forrest De soulzanger Forrest geeft een concert. Hij heet eigenlijk Forrest H. Thomasenwerd ge boren in Galveston Texas. Na met een eigen band door de Verenigde Staten te hebben ge reisd, vertrok hij in 1981 naar Europa. In 1982 had hij eén hit met Rock the Boat. vr. Discotheek The Nighttrain, Middelburg, 23.00 uur Uitvoering Accordeola en brassband Caecilia geven geza menlijk de jaarlijkse uitvoering. Onder leiding van Gonda van Zundert en Piet Meliefste wordt een muzikale reis door Ameri ka gemaakt. za. Arsenaaltheater, Vlissingen, 19.30 uur Oratoriumvereniging De Koninklijke Oratoriumvereniging Tot Oefe ning en Uitspanning geeft een najaarsconcert. Op het programma staan het Stabat Mater en de Mis in As, beide van F. Schubert. Medewer king verlenen de sopraan Hanneke Kaasschie ter, de alt Eleonora Volkert, de tenor Frank Frit- schy en de bas Julian Hartman. De begeleiding is in handen van de organist Tijn van Eijk en het Dordts kamerorkest. Het geheel staatonder lei ding van Jan Hut, za. Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur Vershki Da Korehkï De band Vershki Da Korehki maakt wereldmu ziek. De vijf muzika nten tellende groep ontstond uit een multi-culturèel project, waarbij culturen uit Afrika, Rusland en India samen kwamen. De le den van de band beheersen verschillende in strumenten. Het concert gaat uit van het TM- NGHBK -2/+2000 (Tijdelijk Museum Niet Gevestigde Hedendaagse Beeldende Kunst), dat is ondergebracht in de voormalige schouw burg Prins van Oranje. za. Prins van Oranje, Goes, 20.00 uur Harry SaclksBosiS Gitarist Harry Sacksioni brengt zijn jubileum programma Dertig jaar - Harry Sacksioni. Met behulp van vijf gitaren speelt Harry Sack sioni niet alleen oud, maar ook nieuw repertoi re, evenals werk van anderen, zoals Brels Lief de van later, George Harrisons Here comes the sun, Stevie Wonders I wish en het Wilhelmus, za. De Zaete, Yerseke, 20.00 uur Cantorij De Hervormde Cantorij en het Christelijk Ge mengd Koor uit Hoek geven een herfstconcert. Het programma bestaat uit spirituals, wereldse liederen en Engels repertoire, zowel door de korep afzonderlijk als gezamenlijk gezongen. za. Grote Kerk, Terneuzen, 20.00 uur Jim tVUcCann Jim McCann, ex-zanger van The Dubliners, geeft een concert. Het solo-optreden vah McCann wordt vooraf gegaan door de Zeeuwse formatie NöFron- Zie ook de voorpagina van dit katern. •za. Kasteel van Batavia, Westkapelle, 21.30 Solisfenconcours De afdeling Zeeland van de Koninklijke Neder landse Federatie van Muziekgezelschappen (KNFMI houdt voorde eerste keer een solisten- concours in Zeeuws-Vlaanderen. Er nemen negentien solisten en kleine ensem- bles aan het concours dëei, van slagwerkers tot blazers, die worden beoordeeld door KNFM- jurylid J. W. L. de Laat. zo. Gebouw Malpertuus, Clinge, 14.00 uur Crèche Band De Crèche Band geeft een kinderpopconcert. Deze popband bestaat uit drie heren die de kin deren serieus nemen. Alle liedjes gaan oyer onderwerpen die uit het kinderleven zijn gegre pen. Voorkinderen tussen 6 en 12 jaar. zo. Zuidlandtheater, Terneuzen, 15.00 uur Carthy Wood, Wilson en Carthy brengen Engelse folk muziek. Martin Carthy, Chris Wood en RogerWilson brengen oude ballads en nieuwe composities. Zie ook elders op deze pagina. zo. Arsenaaltheater, Vlissingen, 15.00 uur Christiaan Bos- Het Reizend Muziekgezelschap, onder leiding van Christiaan Bor, geeft een concert. Naast violist Bor bestaat het gezelschap Uit Paul Rosenthal (viool), Francien Schatborn (alt viool), Nathaniel Rosen (cello), Ronald Pönti- nen (piano) en BartSchneemann (hobo). Het programma vermeldt Werken van Boccherini, Schubert en Fauré. •zo. Concertzaal, Middelburg, 15.30 uur Juke Joints De Zeeuwse bluesrockband The Juke Joints viert het 15-jarig bestaan met een dampend optreden. De groep is net terug van een optreden in Mem phis USA, waar tevens opnamen Werden ge maakt in de legendarische Sun Studio, be stemd voor de nieuwe cd. zo. Café De Pompe, Goes, 16.00 uur Gregoriaans Het Gregoriaans Studiekoor Zeeuws-Vlaande ren en organist Ad van de Wege voeren Psalm 129 uit. Het koor tracht door middel van zijn interpreta tie van de Gregoriaanse gezangen nauw aan te sluiten bij hét levenswerk van de monnik Don Eugene Cardine en past de door hem ontwik kelde kennis van de tekens in de oudste hand schriften toe. De koorzang wordt afgewisseld met orgelintermezzi, met werk van de compo nisten Ch. Erbach, P. Sieffert, A. Banchieri, Th. Tallis en J. H. Buttstedt. zo. Sint Henricuskerk, Clinge, 16.00 uur Hard to Handle De Zeeuwse rockband Hard to Handle treedt op aan de boorden van de Westerschelde. De groep bestaat uit Reginald Peene (zang), Guinevere de Bruine (zang), Giel deTroije (gi taar), Erno T ramper (gitaar), Rutger Swerus (bas) en Ronald Bimmel (drums), die zowel En gels- als Nederlandstalige covers van bekende bands spelen. zo. Strandpaviljoen Panta Rhei, Vlissingen, 17.00 uur Busted De Zeeuwse rock- en bluesband Busted pre senteert de nieuwe live-cd. Voor medewerking aan deze presentatie zijn uitgenodigd de Zeeuwse musici Kees Wonder- gem (Surrender), Chris Götte (Blpf), Leon Ca- ron (In Geval van Noot), Jan Heykoop (ex- Busted), Davy Vreeke (Funky Village) en de Southside Horns. zo. Café 't Schuttershof, Middelburg, 17.00 uur Tamminga Sjoerd Tamminga bespeelt gedurende een uur het carillon. Tamminga is stadsbeiaardier van Goes. di. Grote Kerk, Goes, 13.30 uur. Zo'n honderd liefhebbers kijken er al weer reikhalzend naar uit. Zondag vindt het eerste concert plaats van een nieuwe serie van vijf kamermuziekconcerten op de zon dagmiddag, georganiseerd door de Zeeuwse Theater Stichting in samenwerking met de Stichting Kamermu ziek Zeeland. Het Reizend Muziekgezelschap onder lei ding van violist Christiaan Bor opent de reeks. door Mariette Hitzert Het is het derde opeenvolgen de jaar dat de Stichting Ka mermuziek Zeeland een serie kamermuziekconcerten heeft georganiseerd. ..We hebben een heel trouw, vast publiek van honderd mensen, dat zijn de echte kenners", vertelt be stuurslid Johan Jacobs. Hij vindt het echter jammer dat alleen deze vaste kern de con certen bezoekt. Er moeten veel meer liefhebbers van ka mermuziek zijn. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat er in deze regio maar honderd men sen in deze muziek geïnteres seerd zijn. Onze concerten zullen nooit zo druk worden bezocht als De Dijk, maar dat hoeft ook niet." Kamermuziek kampt mis schien met een imago-pro bleem. Jacobs: „Het heet dan wel kamermuziek, maar je zou het ookunplugged met diep gang' kunnen noemen. Klas sieke muziek kan soms geda teerd zijn, maar heel veel van die muziek is tijdloos. Bach of Schubert hoor je nog elke dag, ook in popsongs. Luister maar naar 'Air' van Exception, dan hoor je Bach. Veel popmuziek is geïnspireerd op klassieke muziek." Sfeer Kamermuziek onderscheidt zich volgens Jacobs van ande re klassieke concerten door de speciale sfeer. „Door de ak koordenwisselingen word je steeds heen en weer geslingerd qua gevoel. Bij een sympho- nie-orkest bepaalt de dirigent hoe het stuk moet klinken. Bij een kamermuziekensemble maken de individuen samen de muziek. Zij moeten hun eigen geest laten varen voor het ge heel. Dat is het moeilijke en breekbare van kamermuziek. Met slechts een paar mensen maak je een hele mooie, volle klank." De stichting probeert tijdens de concerten een intieme sfeer te creëren. Eén van de musici of een bestuurslid van de stichting vertelt doorgaans vooraf iets over het stuk dat wordt gespeeld. „Het gaat om het gevoel, de zeggingskracht, het verhaal dat moet overko men. Het gaat om begeis- terung, bezieling. We kiezen musici die bezield kunnen spe len. Want muziek geeft een sfeer die je nooit vergeet.Ver der streeft de stichting naar variatie binnen het program ma en worden veel muziek stukken ten gehore gebracht die zelden live gespeeld wor den. Basis Hoewel hij met de concerten een groter publiek zou willen aanspreken, is Jacobs, die gruwt van oppervlakkigheid, niet bereid daaivoor conces sies te doen. „We bi-engen ka mermuziek pursang. We zou den wereldmuziekdoor het programma heen kunnen vlechten. Dan komt er meer publiek, maar krijg je ook nog meer van hetzelfde. Daar zijn andere oi'ganisaties voor. Wij brengen puur kamermuziek en doen geen concessies. We ver liezen de basis niet uit het oog." Behalve het concert van het Reizend Muziekgezelschap staan dit seizoen concerten op het programma van violiste Theodora Geraets met harpis te Manja Smits (29 november), leerlingen van het Sweelinck Conservatorium (27 decem ber) en van het Hexagon En semble (24 januari). Een fami lievoorstelling, een opera van Xynix (21 februari), sluit de serie concerten af. Met uitzondering van het tweede concert, dat gehouden wordt in theater Mondragon in Zierikzee, vinden de voor- stellingen plaats in de Con certzaal in Middelburg. Concert Reizend Muziek gezelschap onder leiding van violist Christiaan Bor: zondag 8 november om 15.30 uur in de Concertzaal in Middelburg. Het ensem ble bestaat verder uit vio list Paul Rosenthal, altvio liste Francien Schatborn, cellist Nathaniel Rosen, pianist RonaldPöntinen en hoboïst Bart Schneemann. Programma: Hobokwintet van Boccherini, Pianoso nate in c, D 985 van Schu bert en Pianokwintet in c, op. 715 van Fauré. perfecte. Daarmee stel leg ik tegelijkertijd de lat voor me zelf heel hoog." Desondanks nam de zanger gitarist een handvol songs op van competente tekstschrij vers zoals Leon Rosselson. Uit de keuze van die liederen spreekt een sociale betrokken heid, worden maatschappelij ke misstanden bezongen met een emancipatorische invals hoek. Ook in zijn werk als ses sie-muzikant is hij vooma- menlijk te vinden op albums van collega's die een vergelijk bare betrokkenheid etaleren. Traditioneel Toch zou je hem niet direct een politiek zanger noemen daar het merendeel van zijn oeuvre het label 'trad.arr.' draagt. En zijn traditionele liederen over het algemeen niet behoudend, belerend en zelfs moralise rend? „Er is geen lied dat niet politiek (geladen) is", pareert hij. „Je spreekt voortdui-end over mensen die samen leven, of juist elkaar het leven zuur maken, zoals in de lange balla des. Ze geven leefomstandig heden weer, keuzes die gemaakt zijn, de gevolgen daarvan." Het concert in Vlissingen be looft een bijzondere happe ning te worden, Carthy's droge humor, de kennis van de tradi tie en een unieke gitaarstijl maken zijn optredens interes sant. Zijn twee kompanen Ro ger Wilson en Chris Wood zijn beiden voortreffelijke violis ten. Wood, Wilson Carthy tre den zondag 8 november op in het Arsenaaltheater in Vlissingen (15 uur). Areyou going to Scarborough fair. Parsley, sage, rosemary and thyme... Menigeen kent de beginregels van deze oude Engelse ballade, vooral dankzij de candlelight uitvoering van Simon Garfunkel, die met dit lied een wereldhit scoorden. De credits vermelden zelfs Simon als compo nist. Folkliefhebbers weten echter al langer waar de Ame rikaan de mosterd vandaan haalde. Zijn Engelse collega Martin Carthy pikte het lied in de jaren zestig op, voorzag het van een oorspronkelijk arrangement en speelde het destijds in de talrijke Britse folkclubs, waar Paul Simon zijn muzikaal oor goed ten luister legde en de stiel leerde. Martin Carthy (links), Chris Wood en Roger Wilson. door Marius Roeting Zo'n vijfendertig jaar later nam Martin Carthy de ballad zelf voor de tweede keer opD e suggestie kwam van fiddler Chris Wood en fiddler/gita- rist/zanger Roger Wilson, waarmee het boegbeeld van de Britse folkmuziek op dit mo ment een trio vormt. Zondag 8 november geeft het unieke trio een eenmalig concert in Ne derland in liet Arsenaalthea ter in Vlissingen. Martin Carthy zit al zo'n 35 tot 40 jaar in het vak. De gemid delde werknemer gaat na zo'n periode met pensioen, maar de Engelse zanger lijkt de laatste jaren juist actiever dan ooit. Naast het trio Wood, Wilson, Carthy vomit hij met vrouw Norma Waterson en dochter Eliza de formatie Waterson: Froger heeft het gelijk aan zijn zijde. De nieuwe theatertour nee Home again is bij voorbaat een succes. Zelfs voor het con cert in het Sportpaleis Ant werpen, waar 16.000 mensen in kunnen, loopt het storm. Een vervolg van de kersverse tournee is al in de maak. Die gaat half januari 1999 van start. Froger hoeft zijn gestaag voortdurende succes niet te verdedigen. Kapsones kent hij niet.,Ik ben een zanger. En dat is een vak. Het is niet even een kunstje doen. Ik ken mijn vak, ik beheers het redelijk goed. Ik weet hoe ik mensen kan boei en. Een nieuwkomer kan op cd leuk klinken, maar weet niet half hoe hij zijn publiek moet boeien." „Het valt niet meer op als ik zes keer in een bomvol Ahoy zing. Toch is het iedere keer weer een fors kaïwei om dat te volbrengen. Wanneer je elke dag volle zalen trekt, moet je Carthy, is hij actief als groeps- lid van Brass Monkeys en treedt geregeld solo op. Het verleden is eveneens indruk wekkend: the Albion Band, Steeleye Span, maar vooral zijn muzikaal partnerschap met fiddler Dave Swarbrick spreekt nog immer tot de ver beelding. „Het is mijn werk en eigenlijk kan ik niet zonder. Ik kan het moment dat ik moet stoppen nog niet indenken. De folkmu ziek blijft me daarbij mateloos boeien. Hoe meer kennis ik er over op doe, hoe meer vragen het bij me oproept. Ik ontdek nog steeds nieuwe dingen." Carthy noemt in dit verband het ruimer verkrijgbai'e aan bod op volksmuziekgebied, zoals cd's, een van de grootste verworvenheden van de he dendaagse folkmuziek. uitkijken dat je dat niet ge woon gaat vinden. Ik vind het nog steeds uniek dat ik dat vol- hou." Voorvechter „Een liedje zingen is geen vak. Voor mensen die er, net als ik, hun boterham mee moeten verdienen komt er veel meer „Toen ik begon bestond de bron voor 95 procent uit ge schriften. Je zocht het materi aal op in boeken en verzame lingen in bibliotheken. Nu zijn bij kijken. Ikben er trots op dat ik in Nederland de dingen kan doen die ik nu doe. Ook andere Nederlandse artiesten pluk ken daar de vruchten van. Ik ben een soort van voorvechter geweest om dit soort dingen mogelijk te maken. „Ik heb mezelf nooit als een gepolijst artiest gezien. Mijn leven is rock 'n' roll. En dat mag iedereen weten. Met deze nieuwe show wil ik vertellen hoe het met me gaat. Mense lijkheid heeft bij mij altijd hoog in het vaandel gestaan. Een artiest heeft ook zijn zwakheden. Dat mag het pu bliek best weten." ,Tien j aar geleden had ik een dergelijke persoonlijke aan pak niet kunnen doen. Toen was ik bezig met het opbou wen van mijn carrière. Maar voorop staat dat elk concert ook nu nog vooral een feestje moet zijn. Er zit veel humor in. Dat vind ik heel belangrijkBij mooie ballades wil ik serieuze verhalen aanhalen. Ik heb met recht nu meer te vertellen dan vroeger. Concert René Froger: dins dag 10 november Sportpa leis, Antwerpen (20.30 uur); 4,5,7, 8, lOen 11 de cember Ahoy', Rotterdam (20 uur). er (her)uitgaven met opnamen van oude zangers waaruit je materiaal kan betrekken. Je moet vervolgens je hele denk patroon aanpassen. Zoals sommige Engelse gypsies tra ditionele liederen zingen is echt raadselachtig. Ze hebben nooit geleerd muziek te note ren of te lezen. Ze leren de lie deren van elkaar. Hun uiting, de wijze waarop en hoe ze een lied benaderen is een pure vorm die zich langzamerhand heeft ontwikkeld en die duide lijk verschilt van de heden daagse benadering. En het is een levende vorm, want enkele van die zangers zijn nog steeds in leven. Als het voor hen rele vant is om te zingen, heeft zo'n lied nog steeds een essentiële betekenis. Die alternatieve en vaak genegeerde aanpak vind ik fascinerend. Ik probeer niet hén te adapteren, maar juist een deel van hen te worden. Falklandoorlog Martin Carthy is een vertolker, een bewerker van liederen, maar geen componist. „Ik heb in totaal drie nummers zelf ge schreven, waarvan er één een herbewerldng is van een tradi tional Mij n eerste lied handel de over de Falklandoorlog. Het kwam voort uit een pure noodzaak. Ik was verbaasd dat niemand toen iets te zeggen had over zoiets stupide als de Falklandoorlog. Maar het kostte me jaren om het te schrijven. Een tweede lied A questions of sports volgde snel en gaat over de situatie in Zuid-Afrika voor de omwen teling. Ik zing traditionals en ben heel kritisch tegenover moderne liederen, omdat tra ditionele liederen volgens mij voldoen aan de hoogste kwali teitseisen. Ze grenzen aan het Of hij zijn beste tijd gehad heeft? René Froger kijkt eerst even verbaasd en zet dan fel de tegenaanval in. „Neder landers zijn een beetje makkelijk daarin. Het respect is hier gauw weg. Ik treed nog net zo veel op als vijf jaar gele den, de cd- en kaartverkoop voor concerten loopt nog altijd waanzinnig. Als artiest ben ik alleen maar beter ge worden. Mijn muzikaliteit is gegroeid, ik heb het vak en tertainment nu redelijk onder de knie en mijn stem is beter dan ooit." door Gert Meijer Alanis Morissette Min of meer onder aanvoering van Ala nis Morissette deed zich drie jaar gele den een kleine aardverschuiving aan het vrouwelijk popfront voor. Het meisje met de gitaar veranderde in een podiumbeest en Janis Joplin zag dat het goed was. Morissette maakte de weg vrij voor een groot aantal getalen teerde roek-zangeressen en scoorde zelf met 'Jagged Little Pill', overigens al haar derde albmn, het best. Niet minder dan 28 miljoen exemplaren gingen er van over de toonbank. De Ca nadese zangeres moest er even van bij - komen, maar is nu terug met Supposed Former Infatuation Junkie (Mave rick/Warner Music) Niet minder dan zeventien nummers telt dit album en dat zijn er duidelijk een paar teveel. Om de eenvoudige re den dat Alanis werkelijk haar best doet om zichzelf binnenstebuiten te keren, maar daarbij te vaak een spannende melodie over het hoofd ziet. inemw. Jon Spencer 'This is blues power'brult J on Spencer aan het begin van Acme (Mute/PIAS), het nieuwe album van de Jon Spencer- Blues Explosion. En daar is geen woord aan gelogen. Acme is een krachtig al bum, waarop soul als uitgangspunt dient voor een funkyer geluid. Minder trashy, minder chaotisch ook dan de meeste van zijn voorgangers, maar met hetzelfde charisma. Het levert in de vorm van 'Magical Colors' een bijna laid-back nummer op met een intense melodie. 'I don't play no blues, I play rock 'n roll', schreeuwt Spencer in 'Talk About The Blues', in een reactie op degenen die de naam van de band verkeerd interpreteren. En met een stukje onvervalste hiphop toont Jon Spencer zijn gelijk. Vreemd heerschap in een vreemdbandje met vreemdemu- ziek. Maar wel lekker. Christiaan Bor van het Reizend Muziekgezelschap. foto Bert Nienhuis Robbie Williams Sinds Robbie Williams de teenybop- pers van Take That voor een solo-carri ère verliet, hebben de bakvisjes een probleem. Ze houden eigenlijk nog steeds een beetje van Robbie, ze gooien nog steeds teddybeertjes op het podi um, maar Robbie houdt niet meer zo van hen. En schopt de beertjes terug. De meisjes hadden beter moeten weten want ook op cd schopt Robbie Williams van zich af. I've Bee?i Expecting You (Chrysalis/EMI) is daar na het succes volle 'Life Thru A Lens' het tweede voorbeeld van. Wederom schreef Wil liams de meeste liedjes samen met Guy Chambers (ex-World Party) en weder om levert dat een aanvaardbare cd op, die bovendien gevarieerder is dan z'n voorganger. In 'No Regrets' is er de hoorbare samenwerking met Pet Shop Boy Neil Tennant, 'Jesus In A Camper- Van' werd nota bene samen geschreven met Loudon Wainwright III en de hit single 'Millennium' is vooral leuk door de James Bond-sample. Grant Lee Buffalo Jubilee (Slash/Mercury), het vierde al bum van Grant Lee Buffalo, opent met Midnight Oil-achtige rock maar daar mee is de toon voor het album nog niet gezet. De Fuzzy-sound van weleer blijkt verderop toch weer te overheer sen en hoewel dat traditiegetrouw weer een aantal fijne nummers ople vert (Seconds, Truly, Truly) begint Grant Lee Buffalo zo langzamerhand wel erg in herhaling te vallen. Het zou wat mij betreft bovendien allemaal wel wat spannender mogen, want halver wege gaat de band toch wel erg op de automatische piloot met muziek met een hoog knikkebol-gehalte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 15