Morissette mist spannende melodie
Voor Carthy
klinkt folk
altijd politiek
Unplugged, maar
dan met diepgang
Feestje met Rene Froger
Urejijfl
4 t/m ID november
Pater Moeskroen
pater Moeskroen brengt het programma
(On)gewenste ultimiteiten.
Dit programma omvat mooie liedjes, hilarische
grappen, verstilde momenten en natuurlijk de
bekende Moeskröen-sound.
wo. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur
Fred Piek
Fred Piek speelt akoestische pop-folk in de
voorstelling Vroeger is terug.
Het recente eigen werk krijgt in dit nieuwe pro
gramma een natuurlijke plaats tussen ballads
en songs. Met medewerking van Louis Debij,
slagwerk, Henrik Hdim, contrabas, en de multi-
-instrumentalist Walter Kuipers. Samen zor
gen zij voor een avond vol melancholie, wee
moed, moord en doodslag, verlangen en niette
vergeten: humor. De traditie leeft voort.
wo. 't Beest, Goes, 20.30 uur
Koren
Twee koren treden op in de Sint Jacobskerk.
Het Middelburgs Mannenkoor staat onder lei
ding van Bea Zwadlo en het Zeeuws Byzantijns
Koor Sretsenije wordt gedirigeerd door Emilia
Tabatchaik-Li. Dé begeleiding van het manne
koor is in handen van Jos Vogel en de sopraan
Saskia Gerritsen zingt enkele solo's bij Byzan
tijnse liederen.
vr. Sint Jacobskerk, Vlissingen, 20.00 uur
lUuff Said
De Amsterdamse band Nuff Said is van oor
sprong een Zeeuws trio.
De debuut-cd Red werd lovend ontvangen. Het
drietal was onder meer te beluisteren op Me
tropolis, Nöordërslag en Lowlands. De muziek
kent kracht, melodie, spontaniteit en emotie.
Zie ook elders op deze pagina.
vr. Bar American, Middelburg, 21.00 uur
Forrest
De soulzanger Forrest geeft een concert.
Hij heet eigenlijk Forrest H. Thomasenwerd ge
boren in Galveston Texas. Na met een eigen
band door de Verenigde Staten te hebben ge
reisd, vertrok hij in 1981 naar Europa. In 1982
had hij eén hit met Rock the Boat.
vr. Discotheek The Nighttrain, Middelburg,
23.00 uur
Uitvoering
Accordeola en brassband Caecilia geven geza
menlijk de jaarlijkse uitvoering.
Onder leiding van Gonda van Zundert en Piet
Meliefste wordt een muzikale reis door Ameri
ka gemaakt.
za. Arsenaaltheater, Vlissingen, 19.30 uur
Oratoriumvereniging
De Koninklijke Oratoriumvereniging Tot Oefe
ning en Uitspanning geeft een najaarsconcert.
Op het programma staan het Stabat Mater en
de Mis in As, beide van F. Schubert. Medewer
king verlenen de sopraan Hanneke Kaasschie
ter, de alt Eleonora Volkert, de tenor Frank Frit-
schy en de bas Julian Hartman. De begeleiding
is in handen van de organist Tijn van Eijk en het
Dordts kamerorkest. Het geheel staatonder lei
ding van Jan Hut,
za. Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur
Vershki Da Korehkï
De band Vershki Da Korehki maakt wereldmu
ziek.
De vijf muzika nten tellende groep ontstond uit
een multi-culturèel project, waarbij culturen uit
Afrika, Rusland en India samen kwamen. De le
den van de band beheersen verschillende in
strumenten. Het concert gaat uit van het TM-
NGHBK -2/+2000 (Tijdelijk Museum Niet
Gevestigde Hedendaagse Beeldende Kunst),
dat is ondergebracht in de voormalige schouw
burg Prins van Oranje.
za. Prins van Oranje, Goes, 20.00 uur
Harry SaclksBosiS
Gitarist Harry Sacksioni brengt zijn jubileum
programma Dertig jaar - Harry Sacksioni.
Met behulp van vijf gitaren speelt Harry Sack
sioni niet alleen oud, maar ook nieuw repertoi
re, evenals werk van anderen, zoals Brels Lief
de van later, George Harrisons Here comes the
sun, Stevie Wonders I wish en het Wilhelmus,
za. De Zaete, Yerseke, 20.00 uur
Cantorij
De Hervormde Cantorij en het Christelijk Ge
mengd Koor uit Hoek geven een herfstconcert.
Het programma bestaat uit spirituals, wereldse
liederen en Engels repertoire, zowel door de
korep afzonderlijk als gezamenlijk gezongen.
za. Grote Kerk, Terneuzen, 20.00 uur
Jim tVUcCann
Jim McCann, ex-zanger van The Dubliners,
geeft een concert.
Het solo-optreden vah McCann wordt vooraf
gegaan door de Zeeuwse formatie NöFron-
Zie ook de voorpagina van dit katern.
•za. Kasteel van Batavia, Westkapelle, 21.30
Solisfenconcours
De afdeling Zeeland van de Koninklijke Neder
landse Federatie van Muziekgezelschappen
(KNFMI houdt voorde eerste keer een solisten-
concours in Zeeuws-Vlaanderen.
Er nemen negentien solisten en kleine ensem-
bles aan het concours dëei, van slagwerkers tot
blazers, die worden beoordeeld door KNFM-
jurylid J. W. L. de Laat.
zo. Gebouw Malpertuus, Clinge, 14.00 uur
Crèche Band
De Crèche Band geeft een kinderpopconcert.
Deze popband bestaat uit drie heren die de kin
deren serieus nemen. Alle liedjes gaan oyer
onderwerpen die uit het kinderleven zijn gegre
pen. Voorkinderen tussen 6 en 12 jaar.
zo. Zuidlandtheater, Terneuzen, 15.00 uur
Carthy
Wood, Wilson en Carthy brengen Engelse folk
muziek.
Martin Carthy, Chris Wood en RogerWilson
brengen oude ballads en nieuwe composities.
Zie ook elders op deze pagina.
zo. Arsenaaltheater, Vlissingen, 15.00 uur
Christiaan Bos-
Het Reizend Muziekgezelschap, onder leiding
van Christiaan Bor, geeft een concert.
Naast violist Bor bestaat het gezelschap Uit
Paul Rosenthal (viool), Francien Schatborn (alt
viool), Nathaniel Rosen (cello), Ronald Pönti-
nen (piano) en BartSchneemann (hobo). Het
programma vermeldt Werken van Boccherini,
Schubert en Fauré.
•zo. Concertzaal, Middelburg, 15.30 uur
Juke Joints
De Zeeuwse bluesrockband The Juke Joints
viert het 15-jarig bestaan met een dampend
optreden.
De groep is net terug van een optreden in Mem
phis USA, waar tevens opnamen Werden ge
maakt in de legendarische Sun Studio, be
stemd voor de nieuwe cd.
zo. Café De Pompe, Goes, 16.00 uur
Gregoriaans
Het Gregoriaans Studiekoor Zeeuws-Vlaande
ren en organist Ad van de Wege voeren Psalm
129 uit.
Het koor tracht door middel van zijn interpreta
tie van de Gregoriaanse gezangen nauw aan te
sluiten bij hét levenswerk van de monnik Don
Eugene Cardine en past de door hem ontwik
kelde kennis van de tekens in de oudste hand
schriften toe. De koorzang wordt afgewisseld
met orgelintermezzi, met werk van de compo
nisten Ch. Erbach, P. Sieffert, A. Banchieri, Th.
Tallis en J. H. Buttstedt.
zo. Sint Henricuskerk, Clinge, 16.00 uur
Hard to Handle
De Zeeuwse rockband Hard to Handle treedt
op aan de boorden van de Westerschelde.
De groep bestaat uit Reginald Peene (zang),
Guinevere de Bruine (zang), Giel deTroije (gi
taar), Erno T ramper (gitaar), Rutger Swerus
(bas) en Ronald Bimmel (drums), die zowel En
gels- als Nederlandstalige covers van bekende
bands spelen.
zo. Strandpaviljoen Panta Rhei, Vlissingen,
17.00 uur
Busted
De Zeeuwse rock- en bluesband Busted pre
senteert de nieuwe live-cd.
Voor medewerking aan deze presentatie zijn
uitgenodigd de Zeeuwse musici Kees Wonder-
gem (Surrender), Chris Götte (Blpf), Leon Ca-
ron (In Geval van Noot), Jan Heykoop (ex-
Busted), Davy Vreeke (Funky Village) en de
Southside Horns.
zo. Café 't Schuttershof, Middelburg, 17.00
uur
Tamminga
Sjoerd Tamminga bespeelt gedurende een uur
het carillon.
Tamminga is stadsbeiaardier van Goes.
di. Grote Kerk, Goes, 13.30 uur.
Zo'n honderd liefhebbers kijken er al weer reikhalzend
naar uit. Zondag vindt het eerste concert plaats van een
nieuwe serie van vijf kamermuziekconcerten op de zon
dagmiddag, georganiseerd door de Zeeuwse Theater
Stichting in samenwerking met de Stichting Kamermu
ziek Zeeland. Het Reizend Muziekgezelschap onder lei
ding van violist Christiaan Bor opent de reeks.
door Mariette Hitzert
Het is het derde opeenvolgen
de jaar dat de Stichting Ka
mermuziek Zeeland een serie
kamermuziekconcerten heeft
georganiseerd. ..We hebben
een heel trouw, vast publiek
van honderd mensen, dat zijn
de echte kenners", vertelt be
stuurslid Johan Jacobs. Hij
vindt het echter jammer dat
alleen deze vaste kern de con
certen bezoekt. Er moeten
veel meer liefhebbers van ka
mermuziek zijn. Het lijkt me
heel onwaarschijnlijk dat er in
deze regio maar honderd men
sen in deze muziek geïnteres
seerd zijn. Onze concerten
zullen nooit zo druk worden
bezocht als De Dijk, maar dat
hoeft ook niet."
Kamermuziek kampt mis
schien met een imago-pro
bleem. Jacobs: „Het heet dan
wel kamermuziek, maar je zou
het ookunplugged met diep
gang' kunnen noemen. Klas
sieke muziek kan soms geda
teerd zijn, maar heel veel van
die muziek is tijdloos. Bach of
Schubert hoor je nog elke dag,
ook in popsongs. Luister maar
naar 'Air' van Exception, dan
hoor je Bach. Veel popmuziek
is geïnspireerd op klassieke
muziek."
Sfeer
Kamermuziek onderscheidt
zich volgens Jacobs van ande
re klassieke concerten door de
speciale sfeer. „Door de ak
koordenwisselingen word je
steeds heen en weer geslingerd
qua gevoel. Bij een sympho-
nie-orkest bepaalt de dirigent
hoe het stuk moet klinken. Bij
een kamermuziekensemble
maken de individuen samen de
muziek. Zij moeten hun eigen
geest laten varen voor het ge
heel. Dat is het moeilijke en
breekbare van kamermuziek.
Met slechts een paar mensen
maak je een hele mooie, volle
klank."
De stichting probeert tijdens
de concerten een intieme sfeer
te creëren. Eén van de musici
of een bestuurslid van de
stichting vertelt doorgaans
vooraf iets over het stuk dat
wordt gespeeld. „Het gaat om
het gevoel, de zeggingskracht,
het verhaal dat moet overko
men. Het gaat om begeis-
terung, bezieling. We kiezen
musici die bezield kunnen spe
len. Want muziek geeft een
sfeer die je nooit vergeet.Ver
der streeft de stichting naar
variatie binnen het program
ma en worden veel muziek
stukken ten gehore gebracht
die zelden live gespeeld wor
den.
Basis
Hoewel hij met de concerten
een groter publiek zou willen
aanspreken, is Jacobs, die
gruwt van oppervlakkigheid,
niet bereid daaivoor conces
sies te doen. „We bi-engen ka
mermuziek pursang. We zou
den wereldmuziekdoor het
programma heen kunnen
vlechten. Dan komt er meer
publiek, maar krijg je ook nog
meer van hetzelfde. Daar zijn
andere oi'ganisaties voor. Wij
brengen puur kamermuziek en
doen geen concessies. We ver
liezen de basis niet uit het
oog."
Behalve het concert van het
Reizend Muziekgezelschap
staan dit seizoen concerten op
het programma van violiste
Theodora Geraets met harpis
te Manja Smits (29 november),
leerlingen van het Sweelinck
Conservatorium (27 decem
ber) en van het Hexagon En
semble (24 januari). Een fami
lievoorstelling, een opera van
Xynix (21 februari), sluit de
serie concerten af.
Met uitzondering van het
tweede concert, dat gehouden
wordt in theater Mondragon
in Zierikzee, vinden de voor-
stellingen plaats in de Con
certzaal in Middelburg.
Concert Reizend Muziek
gezelschap onder leiding
van violist Christiaan Bor:
zondag 8 november om
15.30 uur in de Concertzaal
in Middelburg. Het ensem
ble bestaat verder uit vio
list Paul Rosenthal, altvio
liste Francien Schatborn,
cellist Nathaniel Rosen,
pianist RonaldPöntinen en
hoboïst Bart Schneemann.
Programma: Hobokwintet
van Boccherini, Pianoso
nate in c, D 985 van Schu
bert en Pianokwintet in c,
op. 715 van Fauré.
perfecte. Daarmee stel leg ik
tegelijkertijd de lat voor me
zelf heel hoog."
Desondanks nam de zanger
gitarist een handvol songs op
van competente tekstschrij
vers zoals Leon Rosselson. Uit
de keuze van die liederen
spreekt een sociale betrokken
heid, worden maatschappelij
ke misstanden bezongen met
een emancipatorische invals
hoek. Ook in zijn werk als ses
sie-muzikant is hij vooma-
menlijk te vinden op albums
van collega's die een vergelijk
bare betrokkenheid etaleren.
Traditioneel
Toch zou je hem niet direct een
politiek zanger noemen daar
het merendeel van zijn oeuvre
het label 'trad.arr.' draagt. En
zijn traditionele liederen over
het algemeen niet behoudend,
belerend en zelfs moralise
rend? „Er is geen lied dat niet
politiek (geladen) is", pareert
hij. „Je spreekt voortdui-end
over mensen die samen leven,
of juist elkaar het leven zuur
maken, zoals in de lange balla
des. Ze geven leefomstandig
heden weer, keuzes die
gemaakt zijn, de gevolgen
daarvan."
Het concert in Vlissingen be
looft een bijzondere happe
ning te worden, Carthy's droge
humor, de kennis van de tradi
tie en een unieke gitaarstijl
maken zijn optredens interes
sant. Zijn twee kompanen Ro
ger Wilson en Chris Wood zijn
beiden voortreffelijke violis
ten.
Wood, Wilson Carthy tre
den zondag 8 november op
in het Arsenaaltheater in
Vlissingen (15 uur).
Areyou going to Scarborough fair. Parsley, sage, rosemary
and thyme... Menigeen kent de beginregels van deze oude
Engelse ballade, vooral dankzij de candlelight uitvoering
van Simon Garfunkel, die met dit lied een wereldhit
scoorden. De credits vermelden zelfs Simon als compo
nist. Folkliefhebbers weten echter al langer waar de Ame
rikaan de mosterd vandaan haalde. Zijn Engelse collega
Martin Carthy pikte het lied in de jaren zestig op, voorzag
het van een oorspronkelijk arrangement en speelde het
destijds in de talrijke Britse folkclubs, waar Paul Simon
zijn muzikaal oor goed ten luister legde en de stiel leerde.
Martin Carthy (links), Chris Wood en Roger Wilson.
door Marius Roeting
Zo'n vijfendertig jaar later
nam Martin Carthy de ballad
zelf voor de tweede keer opD e
suggestie kwam van fiddler
Chris Wood en fiddler/gita-
rist/zanger Roger Wilson,
waarmee het boegbeeld van de
Britse folkmuziek op dit mo
ment een trio vormt. Zondag 8
november geeft het unieke trio
een eenmalig concert in Ne
derland in liet Arsenaalthea
ter in Vlissingen.
Martin Carthy zit al zo'n 35 tot
40 jaar in het vak. De gemid
delde werknemer gaat na zo'n
periode met pensioen, maar de
Engelse zanger lijkt de laatste
jaren juist actiever dan ooit.
Naast het trio Wood, Wilson,
Carthy vomit hij met vrouw
Norma Waterson en dochter
Eliza de formatie Waterson:
Froger heeft het gelijk aan zijn
zijde. De nieuwe theatertour
nee Home again is bij voorbaat
een succes. Zelfs voor het con
cert in het Sportpaleis Ant
werpen, waar 16.000 mensen
in kunnen, loopt het storm.
Een vervolg van de kersverse
tournee is al in de maak. Die
gaat half januari 1999 van
start.
Froger hoeft zijn gestaag
voortdurende succes niet te
verdedigen. Kapsones kent hij
niet.,Ik ben een zanger. En dat
is een vak. Het is niet even een
kunstje doen. Ik ken mijn vak,
ik beheers het redelijk goed. Ik
weet hoe ik mensen kan boei
en. Een nieuwkomer kan op cd
leuk klinken, maar weet niet
half hoe hij zijn publiek moet
boeien."
„Het valt niet meer op als ik
zes keer in een bomvol Ahoy
zing. Toch is het iedere keer
weer een fors kaïwei om dat te
volbrengen. Wanneer je elke
dag volle zalen trekt, moet je
Carthy, is hij actief als groeps-
lid van Brass Monkeys en
treedt geregeld solo op. Het
verleden is eveneens indruk
wekkend: the Albion Band,
Steeleye Span, maar vooral
zijn muzikaal partnerschap
met fiddler Dave Swarbrick
spreekt nog immer tot de ver
beelding.
„Het is mijn werk en eigenlijk
kan ik niet zonder. Ik kan het
moment dat ik moet stoppen
nog niet indenken. De folkmu
ziek blijft me daarbij mateloos
boeien. Hoe meer kennis ik er
over op doe, hoe meer vragen
het bij me oproept. Ik ontdek
nog steeds nieuwe dingen."
Carthy noemt in dit verband
het ruimer verkrijgbai'e aan
bod op volksmuziekgebied,
zoals cd's, een van de grootste
verworvenheden van de he
dendaagse folkmuziek.
uitkijken dat je dat niet ge
woon gaat vinden. Ik vind het
nog steeds uniek dat ik dat vol-
hou."
Voorvechter
„Een liedje zingen is geen vak.
Voor mensen die er, net als ik,
hun boterham mee moeten
verdienen komt er veel meer
„Toen ik begon bestond de
bron voor 95 procent uit ge
schriften. Je zocht het materi
aal op in boeken en verzame
lingen in bibliotheken. Nu zijn
bij kijken. Ikben er trots op dat
ik in Nederland de dingen kan
doen die ik nu doe. Ook andere
Nederlandse artiesten pluk
ken daar de vruchten van. Ik
ben een soort van voorvechter
geweest om dit soort dingen
mogelijk te maken.
„Ik heb mezelf nooit als een
gepolijst artiest gezien. Mijn
leven is rock 'n' roll. En dat
mag iedereen weten. Met deze
nieuwe show wil ik vertellen
hoe het met me gaat. Mense
lijkheid heeft bij mij altijd
hoog in het vaandel gestaan.
Een artiest heeft ook zijn
zwakheden. Dat mag het pu
bliek best weten."
,Tien j aar geleden had ik een
dergelijke persoonlijke aan
pak niet kunnen doen. Toen
was ik bezig met het opbou
wen van mijn carrière. Maar
voorop staat dat elk concert
ook nu nog vooral een feestje
moet zijn. Er zit veel humor in.
Dat vind ik heel belangrijkBij
mooie ballades wil ik serieuze
verhalen aanhalen. Ik heb met
recht nu meer te vertellen dan
vroeger.
Concert René Froger: dins
dag 10 november Sportpa
leis, Antwerpen (20.30
uur); 4,5,7, 8, lOen 11 de
cember Ahoy', Rotterdam
(20 uur).
er (her)uitgaven met opnamen
van oude zangers waaruit je
materiaal kan betrekken. Je
moet vervolgens je hele denk
patroon aanpassen. Zoals
sommige Engelse gypsies tra
ditionele liederen zingen is
echt raadselachtig. Ze hebben
nooit geleerd muziek te note
ren of te lezen. Ze leren de lie
deren van elkaar. Hun uiting,
de wijze waarop en hoe ze een
lied benaderen is een pure
vorm die zich langzamerhand
heeft ontwikkeld en die duide
lijk verschilt van de heden
daagse benadering. En het is
een levende vorm, want enkele
van die zangers zijn nog steeds
in leven. Als het voor hen rele
vant is om te zingen, heeft zo'n
lied nog steeds een essentiële
betekenis. Die alternatieve en
vaak genegeerde aanpak vind
ik fascinerend. Ik probeer niet
hén te adapteren, maar juist
een deel van hen te worden.
Falklandoorlog
Martin Carthy is een vertolker,
een bewerker van liederen,
maar geen componist. „Ik heb
in totaal drie nummers zelf ge
schreven, waarvan er één een
herbewerldng is van een tradi
tional Mij n eerste lied handel
de over de Falklandoorlog.
Het kwam voort uit een pure
noodzaak. Ik was verbaasd dat
niemand toen iets te zeggen
had over zoiets stupide als de
Falklandoorlog. Maar het
kostte me jaren om het te
schrijven. Een tweede lied A
questions of sports volgde snel
en gaat over de situatie in
Zuid-Afrika voor de omwen
teling. Ik zing traditionals en
ben heel kritisch tegenover
moderne liederen, omdat tra
ditionele liederen volgens mij
voldoen aan de hoogste kwali
teitseisen. Ze grenzen aan het
Of hij zijn beste tijd gehad heeft? René Froger kijkt eerst
even verbaasd en zet dan fel de tegenaanval in. „Neder
landers zijn een beetje makkelijk daarin. Het respect is
hier gauw weg. Ik treed nog net zo veel op als vijf jaar gele
den, de cd- en kaartverkoop voor concerten loopt nog
altijd waanzinnig. Als artiest ben ik alleen maar beter ge
worden. Mijn muzikaliteit is gegroeid, ik heb het vak en
tertainment nu redelijk onder de knie en mijn stem is beter
dan ooit."
door Gert Meijer
Alanis Morissette
Min of meer onder aanvoering van Ala
nis Morissette deed zich drie jaar gele
den een kleine aardverschuiving aan
het vrouwelijk popfront voor. Het
meisje met de gitaar veranderde in een
podiumbeest en Janis Joplin zag dat
het goed was. Morissette maakte de
weg vrij voor een groot aantal getalen
teerde roek-zangeressen en scoorde
zelf met 'Jagged Little Pill', overigens
al haar derde albmn, het best. Niet
minder dan 28 miljoen exemplaren
gingen er van over de toonbank. De Ca
nadese zangeres moest er even van bij -
komen, maar is nu terug met Supposed
Former Infatuation Junkie (Mave
rick/Warner Music)
Niet minder dan zeventien nummers
telt dit album en dat zijn er duidelijk
een paar teveel. Om de eenvoudige re
den dat Alanis werkelijk haar best doet
om zichzelf binnenstebuiten te keren,
maar daarbij te vaak een spannende
melodie over het hoofd ziet.
inemw.
Jon Spencer
'This is blues power'brult J on Spencer
aan het begin van Acme (Mute/PIAS),
het nieuwe album van de Jon Spencer-
Blues Explosion. En daar is geen woord
aan gelogen. Acme is een krachtig al
bum, waarop soul als uitgangspunt
dient voor een funkyer geluid. Minder
trashy, minder chaotisch ook dan de
meeste van zijn voorgangers, maar met
hetzelfde charisma. Het levert in de
vorm van 'Magical Colors' een bijna
laid-back nummer op met een intense
melodie. 'I don't play no blues, I play
rock 'n roll', schreeuwt Spencer in
'Talk About The Blues', in een reactie
op degenen die de naam van de band
verkeerd interpreteren. En met een
stukje onvervalste hiphop toont Jon
Spencer zijn gelijk. Vreemd heerschap
in een vreemdbandje met vreemdemu-
ziek. Maar wel lekker.
Christiaan Bor van het Reizend Muziekgezelschap.
foto Bert Nienhuis
Robbie Williams
Sinds Robbie Williams de teenybop-
pers van Take That voor een solo-carri
ère verliet, hebben de bakvisjes een
probleem. Ze houden eigenlijk nog
steeds een beetje van Robbie, ze gooien
nog steeds teddybeertjes op het podi
um, maar Robbie houdt niet meer zo
van hen. En schopt de beertjes terug.
De meisjes hadden beter moeten weten
want ook op cd schopt Robbie Williams
van zich af. I've Bee?i Expecting You
(Chrysalis/EMI) is daar na het succes
volle 'Life Thru A Lens' het tweede
voorbeeld van. Wederom schreef Wil
liams de meeste liedjes samen met Guy
Chambers (ex-World Party) en weder
om levert dat een aanvaardbare cd op,
die bovendien gevarieerder is dan z'n
voorganger. In 'No Regrets' is er de
hoorbare samenwerking met Pet Shop
Boy Neil Tennant, 'Jesus In A Camper-
Van' werd nota bene samen geschreven
met Loudon Wainwright III en de hit
single 'Millennium' is vooral leuk door
de James Bond-sample.
Grant Lee Buffalo
Jubilee (Slash/Mercury), het vierde al
bum van Grant Lee Buffalo, opent met
Midnight Oil-achtige rock maar daar
mee is de toon voor het album nog niet
gezet. De Fuzzy-sound van weleer
blijkt verderop toch weer te overheer
sen en hoewel dat traditiegetrouw
weer een aantal fijne nummers ople
vert (Seconds, Truly, Truly) begint
Grant Lee Buffalo zo langzamerhand
wel erg in herhaling te vallen. Het zou
wat mij betreft bovendien allemaal wel
wat spannender mogen, want halver
wege gaat de band toch wel erg op de
automatische piloot met muziek met
een hoog knikkebol-gehalte.