Rauw maar herkenbaar Dansen op Bach PZC Opera uit de tijd van de sprookjes 14 India in De Stenge Kreeftenparade in Auberge Maritime 4t/m 10 november Jeugdtheater Jeugdtheater 't Appeltje speelt De Prinses en De Tuinmansjongen. Het verhaal, geschreven door Paul Biegel, gaat over Prinses Mijnewel en tuinmanszoon Jou weniet. Ze worden verliefd op elkaar, maar... een prinses mag niet zomaar een vriendje heb ben die tuinmansjongen is. De heks Sirdis be tovert Jouweniet in een zaadkorrel. wo. Theater De Parel, Domburg, 14.00 uur Koninginnesoep Theater Terra speelt Koninginnesoep. Scenario, regie, spel en decor: Theo Terra en Dick Feld. Lichtontwerp, techniek en spel: Han- neke Oey. Voorstelling voor kinderen vanaf 4 jaar. wo. Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 Lebbïs of Jansen Lebbis OF Jansen is een soloprogramma. Wie er wanneer solo gaat en waar, weet men pas als het doek opgaat. De twee cabaretiers zullen solo het materiaal van hun programma Overdrijf aanvullen met improvisatie en eigen karakter. wo. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Inleiding De operaTurandot die 2ondag 8 november wordt uitgevoerd, wordt donderdagavond in geleid. De lezing, in samenwerking met de Zeeuwse Volksuniversiteit, wordt gehouden door opera kenner Hans Pot. do. Stadsschouwburg, Middelburg, 19.30 uur Twelfth IMight Het Engelse theater Lamda speelt het blijspel Twelfth IMight van William Shakespeare. Bedrog en zelfbedrog vormen de twee belang rijkste thema's in wat wordt beschouwd als Shakespeares leukste blijspel. In een spel van list en travestie verliest iedereen gaandeweg zijn masker. do. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Danny Roberta Het Muz-theater speelt Danny Roberta Indittoneelstukvande Amerikaan John Patrick Shanley kan Danny alleen nog maar mensen mollen, de andere vormen van gesprek is hij kwijtgeraakt. Roberta is een misbruikt immi grantenkind, ze kan roken, schelden en zuipen als geen ander, maar veel mogelijkheden tot communicatie staan niet tot haarbeschikking. Ze komen elkaar tegen in een kroeg, waar schijnlijk op een moment dat ze allebei aan de rand van wanhoop zweven. Theo Fransz en Colla Marsman werden geregisseerd door Al lan Zipson. In Terneuzen begint om 19.00 uur een 'stemmingsinleiding' in de foyer. Zie ook elders op deze pagina. do. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur vr. De Meulvliet, Tholen, 20.15 uur Zuïd-lndïa Het gezelschap Nandi Taalavaadhya Academy en danseres Kalpana Raghuraman komen uit Zuid-lndia. Het gezelschap vertolkt Indiase klassieke mu ziek en Kalpana Raghuraman bekwaamde zich in Indiase dansvormen. Zie ook elders op deze pagina. vr. De Stenge, Heïnkenszand, 20.00 uur Tineke Schouten Tineke Schouten brengt haar show S-Miles Ka- do. Evenals haar vorige show Lach Vegas is het een revue-achtig programma geworden, compleet met orkest, geraffineerde decors en veel, heel veel kostuums. Haartypetjes worden afgewis seld door geestige of gevoelige liedjes. De mu zikale leiding is in handen van Jean-Louis van Dam. De voorstelling van dinsdag in Bergen op Zoom is uitverkocht vr. en za. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 Slippers Bij het Middelburg Theater speelt dit weekein de tweemaal de voorstelling Slippers. In dit blijspel van de hand van Alan Ayckbourn wil Gïnny een andere relatie beëindigen, nu ze in Greg de ware liefde heeft gevonden. Het eer ste bezoek van Greg aan zijn aanstaande schoonouders verloopt echter anders dan hij zich had voorgesteld. Sitah Lampert, Johan Bodrij, Peter Boot en (gastspeelster) Malou Stam werden geregisseerd door Dini Ploe- gaert. vr. en za. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur BVluïsen Leeuw De nieuwe voorstelling van Muis en Leeuw is een feest voor de kinderen. Muis en Leeuw maken er in hun eigen bos een vreselijke bende van. Muis speelt voor tove naar en doet een fantastische verdwijntruc. Na de pauze zijn Muis en Leeuw op vakantie. De kinderen worden vaak bij de show betrokken. za. Onder de Toren, Wissenkerke, 15.00 uur Stee Stee (Souburgs Toneel en Cabaret) speelt nog maals de klucht Mister doe het zelf. Dit toneelstuk van Hans van Wijngaarden gaat over een man die doorzijn vrouw is aangemeld voor de verkiezing van 'mister doe het zelf", maar daarbij zijn kwaliteiten zwaar heeft over dreven, wat tot de nodige problemen leidt. De regie was in handen van Bella Mijnsbergen, ge assisteerd doorTïlly Chadwick. za. De Zwaan, Oost-Souburg, 20.00 uur Operette De Goese Operette Vereniging brengt de ope rette Die lustige Wïtwe. Men koos voor deze operette van Franz Lehar als eerbewijs aan deze componist die op 24 ok tober 1948, dus vijftig jaar geleden, 78 jaar oud overleed in het Oostenrijkse Bad Ischl. Er ko- men bekende liederen in voor als Da geh' ich zu Maxim, Vïljalied en Ich bin eine anstandige Frau. Gastsolisten zijn de sopranen Saskia Gerritsen uit Middelburg en Marjolein van Zon neveld uit Goes en de tenor Axel Everaert uit Brussel. Elke Laleman regisseerde en Hans Swinnen dirigeert. za. Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur Kunst Veredelt De toneelgroep Kunst Veredelt brengt Arm Vlaanderen in première. De vijf spelers werden bij het instuderen van dit toneelstuk van Sam Brobick en Ron Clark artis tiek geadviseerd door de Vlaamse actrice Dan- ni Heylen. Na de première van zaterdag is de voorstelling nog een aantal keren te zien za. Zaal Kriekeputte, Kieldrecht, 20.00 uur zo. Zaal Kriekeputte, Kieldrecht, 15.00 uur Turandot De nationala opera van Moldavië brengt de opera Turandot van Giacomo Puccini. Prins Kalaf, verliefd op de beeldschone Turand ot, doet mee aan een raadselwedstrijd die hem of de hand van Turandot of de dood kan opleve ren. Regie van Eugen Platon. Zie ook elders op deze pagina. za. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur zo. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Ockham's Scheermes De Zeeuwse Komedie speelt de voorstelling Ockham's Scheermes. Dittoneelstukvan TitusTiel Groenestege en Han Romer handelt over de ouder-kind-relatie. Wat de ene generatie zelf heeft moeten onder gaan van ouderlijke zijde, speelt in een andere vorm weer door inde relatie tot de eigen kinde ren. In deze voorstelling zijn vader en zoon, ge speeld door Ron Thiry en Henk Geelhoed, con fronterend aanwezig. De regie was in handen van Katinka van den Dool. za. Vestzaktheater, Vlissingen, 20.30 uur Introdans Introdans danst het programma Bach en Vo- De jonge choreografen Conny Janssen en No- colas Musin lieten zich inspireren door het mu zikale genie Johann Sebastiaan Bach, evenals de Zwitserse choreograaf Heinz Spoerli. die al eerder zijn Goldberg-variationen creëerde. Zie ook elders op deze pagina. di. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur. woensdag 4 november 1998 Sinds de Amerikaan John Patrick Shanley in 1983 het to neelstuk Danny Roberta Danny and the deep blue sea) schreef en Peter Faber en Olga Zuiderhoek het in 1986 voor het eerst in Nederland op de planken zetten, heeft de maatschappij zodanige veranderingen ondergaan, dat de voorstelling aan herkenbaarheid heeft gewonnen. De rauwheid die zo'n twaalf jaar geleden nog voorbehouden leek aan de gewelddadige sfeer van de New Yorkse Bronx heeft inmiddels zelfs in Hollandse provinciesteden toege slagen. Theo Fransz en Colla Marsman van het Noord- Hollandse Muztheater brengen, in de regie van Allan Zip son, Danny Roberta vandaag de dag dan ook als een fel realistisch drama. door Frans Doeleman Toen Theo Fransz, die in Vleu ten werd geboren, een jaar op de toneelschool zat, werd hij door regisseur Karl Guttmann in 1980 benaderd voor een rol in de vrij e produktie Wie z'n le ven is het nou eigenlijk? van Brian Clark, met onder ande ren Ton van Duinhoven, Fien Berghegge, Marijke Merkens en Maxim Hamel. „Daarna ben ik niet meer teruggegaan naar de toneelschool en heb vijftien jaar geleden samen met Jan-Willem van Kruyssen het Muztheater opgericht, met als doelgroep middelbare scholieren. We hadden er vroe ger allebei een hekel aan als er mensen op school kwamen om toneel te doen en dachten: dat kunnen wij beter." Het Muztheater maakte dus schoolvoorstellingen, maar gelijdelijk aan bleek dat ook volwassenen graag kwamen kijken, zodat een aantal jaren' geleden de overstap naar de theaters werd gewaagd. Mu ziek speelt - zoals de naam van het gezelschap al aangeeft - een belangrijke rol. Dat kwam onder meer in 1986 tot uit drukking in de familievoor stelling M/V van George Far- quhar, die het karakter van een musical droeg en een gemê leerd publiek trok. „Dat is een prettige ontwikkeling, maar jongeren blijven onze belang rijkste toeschouwers." Hoewel het Muztheater zich met Danny Roberta voor het eerst tot een volwassen pu bliek richt, is de voorstelling ook geschikt voor jongeren vanaf 15 jaar. De tijdgeest was de voornaamste aanleiding om dit stuk, waarin rake klappen en ontroering elkaar afwisse len, op het repertoire te nemen. „Het is een rauw en herken baar verhaal over mensen die vrij verloren en non-commu nicatief zijn. Ze zijn helemaal kapotgeslagen door de maat schappij, het woord vertede ring kennen ze niet eens en ze kunnen zich niet uiten. Dan ontmoeten ze elkaar in een ca fé en brengen samen de nacht door. Er ontwikkelt zich heel langzaam een gevoel voor el kaar, maar in de vorm van een spel: is het nou echt of niet echt." Zelfbeeld „Ze kunnen eigenlijk ook niet goed met elkaar opschieten, want ze hebben een soort zelf beeld van wat wij doen is toch niet goed, dus het maakt niet uit. Het zijn geen mensen met wie anderen snel contact zul len maken, die lopen juist lie ver een blokje om. Maar bij de ze voorstelling kan je blijven zitten en merk je, hé, er gloort toch nog wat gevoel door alle hardheid heen: twee mensen die één nacht een soort van liefde beleven. Dit stuk laat zien dat ze evenveel gevoel hebben als iedereen." „We krijgen reacties van men sen die bij het RIAG of op vangcentra werken. Die her kennen het leed en dat raakt ze. Er zijn ook mensen die zeg gen: we houden absoluut niet van die marginale types, daar hebben we helemaal niks mee. Maar het gaat niet over margi nale types. Laat ik maar iets heel ergs zeggen: het gaat ge woon over iedereen. Er kwam een mevrouw van 80, wier kleindochter vergeten had te vertellen dat het om een hefti ge voorstelling ging. Maar ze was zó enthousiast! Het is hef tig, maar als je meegaat, dan raakt het je. En anders doen wij het niet goed." „De repetitieperiode kende heel emotionele momenten. Je moet ook een deel van jezelf la ten zien. Bij het volgen van de tekst ontstaat er een soort rit me. Er gebeuren dingen die je niet echt in de hand hebt. Je ondergaat veranderingen, doordat je tijdens het spelen dingen in jezelf tegenkomt. Dat is een mooi avontuur. Col la Marsman en ik kennen el kaar al meer dan acht jaar. Het is altijd heerlijk omniet haar te spelen, voor mij is zij de beste actrice van Nederland." Jazz „Wij beschouwen Danny Roberta als een soort jazz stuk. Als je het zou vergelij ken, dan is Shakespeare een symfonie en is dit een jazz- partituur. Je merkt het ook aan de hele korte zinnen, die men sen snauwen tegen elkaar en er vallen van die plotselinge stil tes. Het is voortdurend een soort thema dat je overneemt van elkaar* het is een heel mu zikaal stuk. De muziek voor deze voorstelling, geschreven door Jan-Willem van Kruys sen en Jan van Rijnsoever, is overigens filmisch, subtiel en ligt onder de scène." „Sommigen maken de verge lijking met de versie van Peter Faber en Olga Zuiderhoek in 1986. Dat was lachen enhuilen tegelijk. Maar het lijkt of alles hier in Nederland twaalf jaar later gebeurt, dan bijvoor beeld in de wijk The Bronx in New York. Je ziet dat mensen veel meer op zichzelf terugval len. Wij spelen het stuk hefti- Theo Fransz en Colla Marsman in een scène uit Danny Rober ta. foto Ben van Duin ger en ook fysieker. Als je om je heenkijkt, zie je dat er jongens doodgetrapt worden'. Dat is bijna aan de orde van de dag. Mensen weten dat als ze 's a- vonds door de stad lopen, er gevaar dreigt. Jongeren die gaan stappen, moeten oppas sen dat ze niet in elkaar ge ramd worden. Doordat de her kenning groter is, komt dit stuk ook dichter bij." Danny Roberta: donder dag Zuidlandtheater, Ter neuzen (20.00 uur); vrijdag De Meulvliet, Tholen (20.15 uur). In de serie operavoorstellingen uit Oost-Europa, die dit seizoen door het theaterprogramma in Bergen op Zoom en Middelburg is gestrooid, komt het aanstaande weekeinde een kleurrijk spektakel van Puccini aan bod. De Nationa le Opera van Moldavië uit Chisinau brengt dan zijn laatste opera Turandot ten gehore. Twee dansers van Introdans symboliseren het samengaan van door Kees Cijsouw Sinds een paar jaar maken in Middelburg zowel als in Ber gen op Zoom opera's deel uit van het cultuurseizoen. In de Middelburgse Schouwburg bleek di e inbreng van verschil lende Oost-Europese opèra- huizen-op-toernee niet zelden uitte pakken als een verrijking van het aanbod. Het gold, eind september voor Bizets Parel vissers. Maar in de voorgaande seizoenen bleken Verdi en vooral Puccini hoge ogen te gooien. Zo was er een gedegen avond met Tosca en de opvoe ring van La Bohème was rond uit memorabel. In zijn operabijbel 'De wereld van de opera' signaleert Kurt Pahlen hoe Puccini nogal eens tot nieuwe opera's werd geïn spireerd door toneelstukken, cüe hij zag. Altijd waren dat merkwaardig genoeg uitvoe ringen in talen, die de compo nist maar ten dele meester was. Tosca bijvoorbeeld in het Frans, Butterfly in het Engels en Turandot zag hij in Berlijn. Pahlen: „Uit de sterke indruk, die de toneelstukken op hem maakten zonder dat hij de tekst nauwkeurig kon volgen, leidde Puccini af, dat ze goede operastof bevatten, aangezien in de opera de tekst eveneens slechts in beperkte mate ver staanbaar is." Zijn opera Turandot - spelend in Peking, in de tijd van de sprookjes - is gebaseerd op de legende van de wrede prinses Turandot, die haar aanbidders drie onmogelijke raadsels op geeft. Wie ze kan oplossen krijgt haar hand; wie waagt en niet wint, wordt onthoofd. Prins Kalaf hoort tot de jonge mannen, die verliefd op haar zijn geworden. Hij dingt, on danks de vele waarschuwin gen, mee naar haar hand. Hij blijkt de eerste en enige, die haar raadsels oplost. Ze wil haar trouwbelofte belofte bre ken, maar dat kan slechts op één manier: door voor de nieu we dag aanbreekt aan de weet te komen hoe de prins werke lijk heet. Prinses Turandot gaat tot het uiterste: niemand mag slapen (het beroemde Nessun Dorma) voor zij zijn ware naam weet. Als ze 's mor gens ontdekt, dat de prins Liefde heet, gaat ze door de knieën. Behalve de aria Nessim Donna bevat Turandot ook een aantal scènes, die tot de kleurrijkste van het operareportoire wor den gerekend, zoals de ope ningsscène en de aankomst van de prins in het enorme pa leis. Kenmerkend voor de muziek is de manier, waarop Puccini, nog effectiever en fijnzinniger dan in Madame Butterfly, de klankwereld van het oosten gebruikt. Vooraf gaand aan de voorstellingen wordt de opera toegelicht. In Bergen op Zoom gebeurt dat zaterdagavond (19.30 uur) door musicologe mevrouw Pul, in Middelburg zondag avond door Hans Pot (19.30 Turandot is zaterdag avond (7 nov.) te zien en te horen in De Maagd Bergen op Zoom (20.15 uur) en zondagavond (8 nov.) in De Stadsschouwburg Middel burg (20 uur). Een scène uit Turandot, in de uitvoering van de Nationale Ope ra van Moldavië. In De Stenge in Heinkens- zand treedt vrijdag de uit Zuid-lndia afkomstige dans- en muziekgroep Nandi Taalavaadhya Aca demy op met danseres Kal pana Raghuraman. Het ge zelschap brengt Indiase klassieke muziek ten geho re, gespeeld op traditionele instrumenten. De muziek die ze daarmee ma ken is heel ritmisch. De mu ziekstukken bestaan uit een basisthema met improvisaties, waardoor veel ruimte ontstaat voor solo's. De muzikanten werken de stukken mathema tisch uit. Ze maken een vraag- en antwoordspel tussen de verschillende instrumenten. „Ze vullen het thema steeds op andere wijze in met hun gevoe lens. Het boeit ontzettend", vertelt secretaris R. Knuit van de Culturele Raad Borsele. Het is volgens hem geen voor Wes terse oren moeilijk toeganke lijke muziek. „Het is juist heel inspirerende muziek. Het pakt je na vijf minuten. Je raakt er helemaal van in de ban." De Nandi Taalavaadhya Aca demy bestaat uit vijf getalen- j teerde muzikanten, afkomstig uit het Zuid-Indiase Bangalo- re. Zij bespelen een groot aan- i tal verschillende Indiase in strumenten. De belangrijkste i daarvan is de mrdangam, een langwerpige trommel die aan twee kanten bespeeld wordt. Het instrument wordt be schouwd als de oudste trom- mei ter wereld. Andere instrumenten die zij bespelen zijn onder meer de ghatam, een soort aarden pot, de morching, een mondharp, en de kanjira, een tamboerijn met schelp. Danseres Kalpana Raghura man is uit dezelfde streek af komstig als de muzikanten, maar woont tegenwoordig in Rijswijk. Zij treedt sinds enke le j aren samen met de muzi kanten opzowel in India als in Europa. Raghuraman leerde de dansvorm Bharata Natyam op jonge leeftijd al van haar moeder en volgt nog steeds op leidingen in haar geboorte land. Het optreden van het Indiase gezelschap maakt deel uit van een najaarstoernee door Euro- - pa. Heinkenszand is één van de weinige plaatsen in Nederland die wordt aangedaan. Nandi Taalavaadhya Aca demy met Kalpana Raghu raman, vrijdag 6 november in De Stenge in Heinkens zand, 20 uur. Bach en dans. foto Erwin Olaf Stormwinden teisteren dit gewest als ik mijn heil zoek binnen de oude muren van Auberge Maritime in Zierikzee. Het Oosterschel- dewater staat op enkele decimeters van de kaderand en fikse re genbuien maken het op straat uiterst ongenaam toeven. Toch heb ben nog enkele gasten met mij de elementen getrotseerd. door Rien van Reems Composities van Johann Sebastiaan Bach vormen de rode draad in de voorstelling Bach en vogue die het Arnhemse gezelschap Introdans dinsdag voor het voetlicht brengt in de Stadsschouwburg in Middelburg. De drie choreogra fieën zijn ontsproten aan het brein van de Nederlandse Conny Janssens, de in West-Afrika opgegroeide Belg Ni colas Musin en de Zwitser Heinz Spoerli. door Frans Doefieman Bach als inspiratiebron voor dans is geen alledaags gege ven. Heinz Spoerli, die wel wordt aangeduid als de 'Hans van Manen van het Duitstalige deel van Europa', maakte reeds in 1993 zijn avondvul lende voorstelling Goldberg- variationen, op Bachs gelijk namige compositie voor (for- te-)piano, voor het Ballet der Deutschen Opér am Rhein in Düsseldorfmaar studeerde bij Introdans een kortere ver sie in. De dansers, in huids- trakke balletpakjes, zijn hier in te zien in verschillende for maties. Uitbundig De dans Going Bach van Nico las Musin vertoont naast het werk van de grote componist ook Afrikaanse invloeden, die onder meer zijn terug te vin den in de kleding en in melo dieën en ritmes uit Gabon. De gebruikte compositie van Bach betreft in dit geval het Dubbelconcert voor 2 violen. De choreografie is uitbundig, met frivole accenten. Conny Janssens, die onlangs werd onderscheiden met de Philip Morris Finest Selec- tionprijs 1998, nam voor haar bijdrage Made to Messure als uitgangspunt de Johannes Passion. Evenals Musin maakt zij daarnaast ook gebruik van de compositie Lambarena - Bach to Africa van Hughes de Courson en Pierre Akenden- gué. Voor het novembernummer van het maandblad Theater maker hield Conny Janssens een dagboek bij van de week voor de première op vrijdag 2 oktober, waarin zij onder meer te kampen kreeg met een ge blesseerde danseres, die op het laatste moment vervangen moest worden. Naast de ge bruikelijke beslommeringen die zo'n periode kenmerken, belicht Conny Janssens in haar notities van maandag 28 september ook haar bedoelin gen: „Het is belangrijk dat de dansers begrijpen dat ik hun persoonlijkheid wil ervaren, maar dat zij die mij niet laten zien door opgelegde drama tiek. Juist de puurheid van henzelf in relatie met het bè- wegingsmateriaal, de dans, daarnaar ben ik op zoek. Geen extra verhalen vertellen, niet gaan illustreren. Voor een aan tal dansers voelt dat alsof zij niets doen. Voor mij is dat juist een bevrijding. Ik probeer hel der te maken dat je daardoor het publiek de ruimte geeft zelf een gedachte te formule ren, of een gevoel te krijgen, en daardoor eventueel een be trokkenheid. Stille, witte, be dachtzame gezichten. Ik ge loof dat ze het beginnen te be grijpen." Introdans met Bach en Vo gue, dinsdag 10 november om 20 uur in Stadsschouw burg Middelburg. Binnen heerst geborgenheid; onder het hoge balkenplafond in klassie ke rode kleuren is veel te zien, Twee trappen bijvoorbeeld Waarvan de ene leidt naar het restaurant boven - alleen in gebruik wanneer de sei zoen sdrukte dat vergt - en de ande re, korter en met smeedijzer om heind, naar de Opkamer en de Kapi teinskamer voert. Beide ver trekken dienen eveneens als eetge legenheid. De sfeer is huiselijk en ongedwongen, plavuizeny mooi ta fellinnen, maar ook een papieren placemat die onthult dat hier eens een koopman, boekbinder, heem raad, dominee en scheepskapitein woonden. Kreeftenkorven boven het homarium en tegen het plafond een raampje waarachter een man netje met een glaasje de gasten toel acht. Op deze herfstavond blijven de trappen onbetreden en mag ik plaats nemen op, of liever 'in', een comfortabel Thonetstoeltje aan een tafeltje bij het raam, mij knus ver kneuterend op wat er komen gaat terwijl de regen tegen de ruiten striemt. Auberge Maritime's Kreeftenpara de, zo verneem ik, is in volle gang: onbeperkt kreeft eten voor 99.- per persoon met een kopje kreef tensoep vooraf. Dat gaat nog wel een maandje dooi; vertelt mijn Auberge Maritime Nieuwe Haven 21 Zierikzee Tel. 0111-412156 Fax. 0111-417025 Gehele week geopend Keuken open vanaf 12 uur, 's zomers vanaf 10 uur Creditcards: Eurocard, Visa, Diners Club, pitmen Rolstoel: geen probleem Kindjes: speciale stoeltjes op de Thonetstoelen gastvrouw. Ik heb gehoord dat de Auberge gul is met de kreeft, een specialiteit van het huis, want er wordt niet bedenkelijk gekeken wanneer een gast een derde schaal dier bestelt. Gewaagd Ik houd het op een halve kreeft 37,50) als voorgerecht, maar krijg.te horen dat de begeleidende truffelsabayon niet leverbaar is, omdat de truffels nog niet binnen zijn, dat kan wel een uurtje duren. Het alternatief is een halve kreeft met gebakken mosseltjes, een ge waagde combinatie die overigens goed uitpakt, de chef-kok houdt kennelijk wel van wat avontuur-. Met warm afgebakken witte en bruine broodjes en boter een mooi beginDe wijnkaart is niet groot maar biedt voldoende keus, helaas zijn er slechts van drie wijnen halve flesjes en dat zijn allemaal witte. Omdat mijn hoofdgerecht gebra den kalfslende is 45,-), dus wit vlees, kies ik voor het halfje Tokai Pinot Gris, een stevige wijn die zich kranig overeind houdt bij de rijke bruine saus met champignons en slakjes (al weer zo'n interessante combinatie). Als garnituur ver schijnt bij het lekker malse kalfs vlees een goed gekruide rösti, knap perige Franse boontjes en een pittig groentetaartje. Voor uitgebreid genieten is er het Menu Maritime: een half dozijn wilde oesters, aardappelsoepje met witloof en gerookte paling, halve kreeft niet Zeeuwse mosseltjes (mijn voorgerecht)gegrilde zalm filet met een saus Grand Mère en warme krieken met hazelnootijs, dunne room en kataifi toe, voor in totaal 100,-, mits per tafel en vóór 20:3Q Uur besteld. Deze week is een nieuwe kaart van kracht geworden met mooie, crea tief gekozen gerechten, waarvan ik er een paar noem: gestoofde rog vleugel met een panacé van groente en aardappeltjes, knoflook en verse thijmij 29,50) en hertenfilet met wintergroenten en een jus geparfu meerd met veenbessen en puree van aardappels en boschampignons (ƒ38,50). Komend jaar beheren de huidige ei genaren tien jaar de Auberge en ze vieren dat met een verrassend men uutje. In januari, februari en maart wacht de gast een speciaal Winter- menu. 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 14