Rauw maar herkenbaar
Dansen op Bach
PZC
Opera uit de tijd van de sprookjes
14
India in
De Stenge
Kreeftenparade in Auberge Maritime
4t/m 10 november
Jeugdtheater
Jeugdtheater 't Appeltje speelt De Prinses en
De Tuinmansjongen.
Het verhaal, geschreven door Paul Biegel, gaat
over Prinses Mijnewel en tuinmanszoon Jou
weniet. Ze worden verliefd op elkaar, maar...
een prinses mag niet zomaar een vriendje heb
ben die tuinmansjongen is. De heks Sirdis be
tovert Jouweniet in een zaadkorrel.
wo. Theater De Parel, Domburg, 14.00 uur
Koninginnesoep
Theater Terra speelt Koninginnesoep.
Scenario, regie, spel en decor: Theo Terra en
Dick Feld. Lichtontwerp, techniek en spel: Han-
neke Oey. Voorstelling voor kinderen vanaf 4
jaar.
wo. Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00
Lebbïs of Jansen
Lebbis OF Jansen is een soloprogramma.
Wie er wanneer solo gaat en waar, weet men
pas als het doek opgaat. De twee cabaretiers
zullen solo het materiaal van hun programma
Overdrijf aanvullen met improvisatie en eigen
karakter.
wo. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur
Inleiding
De operaTurandot die 2ondag 8 november
wordt uitgevoerd, wordt donderdagavond in
geleid.
De lezing, in samenwerking met de Zeeuwse
Volksuniversiteit, wordt gehouden door opera
kenner Hans Pot.
do. Stadsschouwburg, Middelburg, 19.30 uur
Twelfth IMight
Het Engelse theater Lamda speelt het blijspel
Twelfth IMight van William Shakespeare.
Bedrog en zelfbedrog vormen de twee belang
rijkste thema's in wat wordt beschouwd als
Shakespeares leukste blijspel. In een spel van
list en travestie verliest iedereen gaandeweg
zijn masker.
do. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Danny Roberta
Het Muz-theater speelt Danny Roberta
Indittoneelstukvande Amerikaan John Patrick
Shanley kan Danny alleen nog maar mensen
mollen, de andere vormen van gesprek is hij
kwijtgeraakt. Roberta is een misbruikt immi
grantenkind, ze kan roken, schelden en zuipen
als geen ander, maar veel mogelijkheden tot
communicatie staan niet tot haarbeschikking.
Ze komen elkaar tegen in een kroeg, waar
schijnlijk op een moment dat ze allebei aan de
rand van wanhoop zweven. Theo Fransz en
Colla Marsman werden geregisseerd door Al
lan Zipson. In Terneuzen begint om 19.00 uur
een 'stemmingsinleiding' in de foyer.
Zie ook elders op deze pagina.
do. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur
vr. De Meulvliet, Tholen, 20.15 uur
Zuïd-lndïa
Het gezelschap Nandi Taalavaadhya Academy
en danseres Kalpana Raghuraman komen uit
Zuid-lndia.
Het gezelschap vertolkt Indiase klassieke mu
ziek en Kalpana Raghuraman bekwaamde zich
in Indiase dansvormen.
Zie ook elders op deze pagina.
vr. De Stenge, Heïnkenszand, 20.00 uur
Tineke Schouten
Tineke Schouten brengt haar show S-Miles Ka-
do.
Evenals haar vorige show Lach Vegas is het een
revue-achtig programma geworden, compleet
met orkest, geraffineerde decors en veel, heel
veel kostuums. Haartypetjes worden afgewis
seld door geestige of gevoelige liedjes. De mu
zikale leiding is in handen van Jean-Louis van
Dam. De voorstelling van dinsdag in Bergen op
Zoom is uitverkocht
vr. en za. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00
Slippers
Bij het Middelburg Theater speelt dit weekein
de tweemaal de voorstelling Slippers.
In dit blijspel van de hand van Alan Ayckbourn
wil Gïnny een andere relatie beëindigen, nu ze
in Greg de ware liefde heeft gevonden. Het eer
ste bezoek van Greg aan zijn aanstaande
schoonouders verloopt echter anders dan hij
zich had voorgesteld. Sitah Lampert, Johan
Bodrij, Peter Boot en (gastspeelster) Malou
Stam werden geregisseerd door Dini Ploe-
gaert.
vr. en za. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur
BVluïsen Leeuw
De nieuwe voorstelling van Muis en Leeuw is
een feest voor de kinderen.
Muis en Leeuw maken er in hun eigen bos een
vreselijke bende van. Muis speelt voor tove
naar en doet een fantastische verdwijntruc. Na
de pauze zijn Muis en Leeuw op vakantie. De
kinderen worden vaak bij de show betrokken.
za. Onder de Toren, Wissenkerke, 15.00 uur
Stee
Stee (Souburgs Toneel en Cabaret) speelt nog
maals de klucht Mister doe het zelf.
Dit toneelstuk van Hans van Wijngaarden gaat
over een man die doorzijn vrouw is aangemeld
voor de verkiezing van 'mister doe het zelf",
maar daarbij zijn kwaliteiten zwaar heeft over
dreven, wat tot de nodige problemen leidt. De
regie was in handen van Bella Mijnsbergen, ge
assisteerd doorTïlly Chadwick.
za. De Zwaan, Oost-Souburg, 20.00 uur
Operette
De Goese Operette Vereniging brengt de ope
rette Die lustige Wïtwe.
Men koos voor deze operette van Franz Lehar
als eerbewijs aan deze componist die op 24 ok
tober 1948, dus vijftig jaar geleden, 78 jaar oud
overleed in het Oostenrijkse Bad Ischl. Er ko-
men bekende liederen in voor als Da geh' ich zu
Maxim, Vïljalied en Ich bin eine anstandige
Frau. Gastsolisten zijn de sopranen Saskia
Gerritsen uit Middelburg en Marjolein van Zon
neveld uit Goes en de tenor Axel Everaert uit
Brussel. Elke Laleman regisseerde en Hans
Swinnen dirigeert.
za. Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur
Kunst Veredelt
De toneelgroep Kunst Veredelt brengt Arm
Vlaanderen in première.
De vijf spelers werden bij het instuderen van dit
toneelstuk van Sam Brobick en Ron Clark artis
tiek geadviseerd door de Vlaamse actrice Dan-
ni Heylen. Na de première van zaterdag is de
voorstelling nog een aantal keren te zien
za. Zaal Kriekeputte, Kieldrecht, 20.00 uur
zo. Zaal Kriekeputte, Kieldrecht, 15.00 uur
Turandot
De nationala opera van Moldavië brengt de
opera Turandot van Giacomo Puccini.
Prins Kalaf, verliefd op de beeldschone Turand
ot, doet mee aan een raadselwedstrijd die hem
of de hand van Turandot of de dood kan opleve
ren. Regie van Eugen Platon.
Zie ook elders op deze pagina.
za. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom,
20.15 uur
zo. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Ockham's Scheermes
De Zeeuwse Komedie speelt de voorstelling
Ockham's Scheermes.
Dittoneelstukvan TitusTiel Groenestege en
Han Romer handelt over de ouder-kind-relatie.
Wat de ene generatie zelf heeft moeten onder
gaan van ouderlijke zijde, speelt in een andere
vorm weer door inde relatie tot de eigen kinde
ren. In deze voorstelling zijn vader en zoon, ge
speeld door Ron Thiry en Henk Geelhoed, con
fronterend aanwezig. De regie was in handen
van Katinka van den Dool.
za. Vestzaktheater, Vlissingen, 20.30 uur
Introdans
Introdans danst het programma Bach en Vo-
De jonge choreografen Conny Janssen en No-
colas Musin lieten zich inspireren door het mu
zikale genie Johann Sebastiaan Bach, evenals
de Zwitserse choreograaf Heinz Spoerli. die al
eerder zijn Goldberg-variationen creëerde.
Zie ook elders op deze pagina.
di. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur.
woensdag 4 november 1998
Sinds de Amerikaan John Patrick Shanley in 1983 het to
neelstuk Danny Roberta Danny and the deep blue sea)
schreef en Peter Faber en Olga Zuiderhoek het in 1986
voor het eerst in Nederland op de planken zetten, heeft de
maatschappij zodanige veranderingen ondergaan, dat de
voorstelling aan herkenbaarheid heeft gewonnen. De
rauwheid die zo'n twaalf jaar geleden nog voorbehouden
leek aan de gewelddadige sfeer van de New Yorkse Bronx
heeft inmiddels zelfs in Hollandse provinciesteden toege
slagen. Theo Fransz en Colla Marsman van het Noord-
Hollandse Muztheater brengen, in de regie van Allan Zip
son, Danny Roberta vandaag de dag dan ook als een fel
realistisch drama.
door Frans Doeleman
Toen Theo Fransz, die in Vleu
ten werd geboren, een jaar op
de toneelschool zat, werd hij
door regisseur Karl Guttmann
in 1980 benaderd voor een rol
in de vrij e produktie Wie z'n le
ven is het nou eigenlijk? van
Brian Clark, met onder ande
ren Ton van Duinhoven, Fien
Berghegge, Marijke Merkens
en Maxim Hamel. „Daarna
ben ik niet meer teruggegaan
naar de toneelschool en heb
vijftien jaar geleden samen
met Jan-Willem van Kruyssen
het Muztheater opgericht, met
als doelgroep middelbare
scholieren. We hadden er vroe
ger allebei een hekel aan als er
mensen op school kwamen om
toneel te doen en dachten: dat
kunnen wij beter."
Het Muztheater maakte dus
schoolvoorstellingen, maar
gelijdelijk aan bleek dat ook
volwassenen graag kwamen
kijken, zodat een aantal jaren'
geleden de overstap naar de
theaters werd gewaagd. Mu
ziek speelt - zoals de naam van
het gezelschap al aangeeft -
een belangrijke rol. Dat kwam
onder meer in 1986 tot uit
drukking in de familievoor
stelling M/V van George Far-
quhar, die het karakter van een
musical droeg en een gemê
leerd publiek trok. „Dat is een
prettige ontwikkeling, maar
jongeren blijven onze belang
rijkste toeschouwers."
Hoewel het Muztheater zich
met Danny Roberta voor het
eerst tot een volwassen pu
bliek richt, is de voorstelling
ook geschikt voor jongeren
vanaf 15 jaar. De tijdgeest was
de voornaamste aanleiding om
dit stuk, waarin rake klappen
en ontroering elkaar afwisse
len, op het repertoire te nemen.
„Het is een rauw en herken
baar verhaal over mensen die
vrij verloren en non-commu
nicatief zijn. Ze zijn helemaal
kapotgeslagen door de maat
schappij, het woord vertede
ring kennen ze niet eens en ze
kunnen zich niet uiten. Dan
ontmoeten ze elkaar in een ca
fé en brengen samen de nacht
door. Er ontwikkelt zich heel
langzaam een gevoel voor el
kaar, maar in de vorm van een
spel: is het nou echt of niet
echt."
Zelfbeeld
„Ze kunnen eigenlijk ook niet
goed met elkaar opschieten,
want ze hebben een soort zelf
beeld van wat wij doen is toch
niet goed, dus het maakt niet
uit. Het zijn geen mensen met
wie anderen snel contact zul
len maken, die lopen juist lie
ver een blokje om. Maar bij de
ze voorstelling kan je blijven
zitten en merk je, hé, er gloort
toch nog wat gevoel door alle
hardheid heen: twee mensen
die één nacht een soort van
liefde beleven. Dit stuk laat
zien dat ze evenveel gevoel
hebben als iedereen."
„We krijgen reacties van men
sen die bij het RIAG of op
vangcentra werken. Die her
kennen het leed en dat raakt
ze. Er zijn ook mensen die zeg
gen: we houden absoluut niet
van die marginale types, daar
hebben we helemaal niks mee.
Maar het gaat niet over margi
nale types. Laat ik maar iets
heel ergs zeggen: het gaat ge
woon over iedereen. Er kwam
een mevrouw van 80, wier
kleindochter vergeten had te
vertellen dat het om een hefti
ge voorstelling ging. Maar ze
was zó enthousiast! Het is hef
tig, maar als je meegaat, dan
raakt het je. En anders doen
wij het niet goed."
„De repetitieperiode kende
heel emotionele momenten. Je
moet ook een deel van jezelf la
ten zien. Bij het volgen van de
tekst ontstaat er een soort rit
me. Er gebeuren dingen die je
niet echt in de hand hebt. Je
ondergaat veranderingen,
doordat je tijdens het spelen
dingen in jezelf tegenkomt.
Dat is een mooi avontuur. Col
la Marsman en ik kennen el
kaar al meer dan acht jaar. Het
is altijd heerlijk omniet haar te
spelen, voor mij is zij de beste
actrice van Nederland."
Jazz
„Wij beschouwen Danny
Roberta als een soort jazz
stuk. Als je het zou vergelij
ken, dan is Shakespeare een
symfonie en is dit een jazz-
partituur. Je merkt het ook aan
de hele korte zinnen, die men
sen snauwen tegen elkaar en er
vallen van die plotselinge stil
tes. Het is voortdurend een
soort thema dat je overneemt
van elkaar* het is een heel mu
zikaal stuk. De muziek voor
deze voorstelling, geschreven
door Jan-Willem van Kruys
sen en Jan van Rijnsoever, is
overigens filmisch, subtiel en
ligt onder de scène."
„Sommigen maken de verge
lijking met de versie van Peter
Faber en Olga Zuiderhoek in
1986. Dat was lachen enhuilen
tegelijk. Maar het lijkt of alles
hier in Nederland twaalf jaar
later gebeurt, dan bijvoor
beeld in de wijk The Bronx in
New York. Je ziet dat mensen
veel meer op zichzelf terugval
len. Wij spelen het stuk hefti-
Theo Fransz en Colla Marsman in een scène uit Danny Rober
ta. foto Ben van Duin
ger en ook fysieker. Als je om je
heenkijkt, zie je dat er jongens
doodgetrapt worden'. Dat is
bijna aan de orde van de dag.
Mensen weten dat als ze 's a-
vonds door de stad lopen, er
gevaar dreigt. Jongeren die
gaan stappen, moeten oppas
sen dat ze niet in elkaar ge
ramd worden. Doordat de her
kenning groter is, komt dit
stuk ook dichter bij."
Danny Roberta: donder
dag Zuidlandtheater, Ter
neuzen (20.00 uur); vrijdag
De Meulvliet, Tholen (20.15
uur).
In de serie operavoorstellingen uit Oost-Europa, die dit
seizoen door het theaterprogramma in Bergen op Zoom en
Middelburg is gestrooid, komt het aanstaande weekeinde
een kleurrijk spektakel van Puccini aan bod. De Nationa
le Opera van Moldavië uit Chisinau brengt dan zijn laatste
opera Turandot ten gehore.
Twee dansers van Introdans symboliseren het samengaan van
door Kees Cijsouw
Sinds een paar jaar maken in
Middelburg zowel als in Ber
gen op Zoom opera's deel uit
van het cultuurseizoen. In de
Middelburgse Schouwburg
bleek di e inbreng van verschil
lende Oost-Europese opèra-
huizen-op-toernee niet zelden
uitte pakken als een verrijking
van het aanbod. Het gold, eind
september voor Bizets Parel
vissers. Maar in de voorgaande
seizoenen bleken Verdi en
vooral Puccini hoge ogen te
gooien. Zo was er een gedegen
avond met Tosca en de opvoe
ring van La Bohème was rond
uit memorabel.
In zijn operabijbel 'De wereld
van de opera' signaleert Kurt
Pahlen hoe Puccini nogal eens
tot nieuwe opera's werd geïn
spireerd door toneelstukken,
cüe hij zag. Altijd waren dat
merkwaardig genoeg uitvoe
ringen in talen, die de compo
nist maar ten dele meester
was. Tosca bijvoorbeeld in het
Frans, Butterfly in het Engels
en Turandot zag hij in Berlijn.
Pahlen: „Uit de sterke indruk,
die de toneelstukken op hem
maakten zonder dat hij de
tekst nauwkeurig kon volgen,
leidde Puccini af, dat ze goede
operastof bevatten, aangezien
in de opera de tekst eveneens
slechts in beperkte mate ver
staanbaar is."
Zijn opera Turandot - spelend
in Peking, in de tijd van de
sprookjes - is gebaseerd op de
legende van de wrede prinses
Turandot, die haar aanbidders
drie onmogelijke raadsels op
geeft. Wie ze kan oplossen
krijgt haar hand; wie waagt en
niet wint, wordt onthoofd.
Prins Kalaf hoort tot de jonge
mannen, die verliefd op haar
zijn geworden. Hij dingt, on
danks de vele waarschuwin
gen, mee naar haar hand. Hij
blijkt de eerste en enige, die
haar raadsels oplost. Ze wil
haar trouwbelofte belofte bre
ken, maar dat kan slechts op
één manier: door voor de nieu
we dag aanbreekt aan de weet
te komen hoe de prins werke
lijk heet. Prinses Turandot
gaat tot het uiterste: niemand
mag slapen (het beroemde
Nessun Dorma) voor zij zijn
ware naam weet. Als ze 's mor
gens ontdekt, dat de prins
Liefde heet, gaat ze door de
knieën.
Behalve de aria Nessim Donna
bevat Turandot ook een aantal
scènes, die tot de kleurrijkste
van het operareportoire wor
den gerekend, zoals de ope
ningsscène en de aankomst
van de prins in het enorme pa
leis. Kenmerkend voor de
muziek is de manier, waarop
Puccini, nog effectiever en
fijnzinniger dan in Madame
Butterfly, de klankwereld van
het oosten gebruikt. Vooraf
gaand aan de voorstellingen
wordt de opera toegelicht. In
Bergen op Zoom gebeurt dat
zaterdagavond (19.30 uur)
door musicologe mevrouw
Pul, in Middelburg zondag
avond door Hans Pot (19.30
Turandot is zaterdag
avond (7 nov.) te zien en te
horen in De Maagd Bergen
op Zoom (20.15 uur) en
zondagavond (8 nov.) in De
Stadsschouwburg Middel
burg (20 uur).
Een scène uit Turandot, in de uitvoering van de Nationale Ope
ra van Moldavië.
In De Stenge in Heinkens-
zand treedt vrijdag de uit
Zuid-lndia afkomstige
dans- en muziekgroep
Nandi Taalavaadhya Aca
demy op met danseres Kal
pana Raghuraman. Het ge
zelschap brengt Indiase
klassieke muziek ten geho
re, gespeeld op traditionele
instrumenten.
De muziek die ze daarmee ma
ken is heel ritmisch. De mu
ziekstukken bestaan uit een
basisthema met improvisaties,
waardoor veel ruimte ontstaat
voor solo's. De muzikanten
werken de stukken mathema
tisch uit. Ze maken een vraag-
en antwoordspel tussen de
verschillende instrumenten.
„Ze vullen het thema steeds op
andere wijze in met hun gevoe
lens. Het boeit ontzettend",
vertelt secretaris R. Knuit van
de Culturele Raad Borsele. Het
is volgens hem geen voor Wes
terse oren moeilijk toeganke
lijke muziek. „Het is juist heel
inspirerende muziek. Het pakt
je na vijf minuten. Je raakt er
helemaal van in de ban."
De Nandi Taalavaadhya Aca
demy bestaat uit vijf getalen- j
teerde muzikanten, afkomstig
uit het Zuid-Indiase Bangalo-
re. Zij bespelen een groot aan- i
tal verschillende Indiase in
strumenten. De belangrijkste i
daarvan is de mrdangam, een
langwerpige trommel die aan
twee kanten bespeeld wordt.
Het instrument wordt be
schouwd als de oudste trom-
mei ter wereld.
Andere instrumenten die zij
bespelen zijn onder meer de
ghatam, een soort aarden pot,
de morching, een mondharp,
en de kanjira, een tamboerijn
met schelp.
Danseres Kalpana Raghura
man is uit dezelfde streek af
komstig als de muzikanten,
maar woont tegenwoordig in
Rijswijk. Zij treedt sinds enke
le j aren samen met de muzi
kanten opzowel in India als in
Europa. Raghuraman leerde
de dansvorm Bharata Natyam
op jonge leeftijd al van haar
moeder en volgt nog steeds op
leidingen in haar geboorte
land.
Het optreden van het Indiase
gezelschap maakt deel uit van
een najaarstoernee door Euro- -
pa. Heinkenszand is één van de
weinige plaatsen in Nederland
die wordt aangedaan.
Nandi Taalavaadhya Aca
demy met Kalpana Raghu
raman, vrijdag 6 november
in De Stenge in Heinkens
zand, 20 uur.
Bach en dans.
foto Erwin Olaf
Stormwinden teisteren dit gewest als ik mijn heil zoek binnen de
oude muren van Auberge Maritime in Zierikzee. Het Oosterschel-
dewater staat op enkele decimeters van de kaderand en fikse re
genbuien maken het op straat uiterst ongenaam toeven. Toch heb
ben nog enkele gasten met mij de elementen getrotseerd.
door Rien van Reems
Composities van Johann Sebastiaan Bach vormen de rode
draad in de voorstelling Bach en vogue die het Arnhemse
gezelschap Introdans dinsdag voor het voetlicht brengt in
de Stadsschouwburg in Middelburg. De drie choreogra
fieën zijn ontsproten aan het brein van de Nederlandse
Conny Janssens, de in West-Afrika opgegroeide Belg Ni
colas Musin en de Zwitser Heinz Spoerli.
door Frans Doefieman
Bach als inspiratiebron voor
dans is geen alledaags gege
ven. Heinz Spoerli, die wel
wordt aangeduid als de 'Hans
van Manen van het Duitstalige
deel van Europa', maakte
reeds in 1993 zijn avondvul
lende voorstelling Goldberg-
variationen, op Bachs gelijk
namige compositie voor (for-
te-)piano, voor het Ballet der
Deutschen Opér am Rhein in
Düsseldorfmaar studeerde
bij Introdans een kortere ver
sie in. De dansers, in huids-
trakke balletpakjes, zijn hier
in te zien in verschillende for
maties.
Uitbundig
De dans Going Bach van Nico
las Musin vertoont naast het
werk van de grote componist
ook Afrikaanse invloeden, die
onder meer zijn terug te vin
den in de kleding en in melo
dieën en ritmes uit Gabon. De
gebruikte compositie van
Bach betreft in dit geval het
Dubbelconcert voor 2 violen.
De choreografie is uitbundig,
met frivole accenten.
Conny Janssens, die onlangs
werd onderscheiden met de
Philip Morris Finest Selec-
tionprijs 1998, nam voor haar
bijdrage Made to Messure als
uitgangspunt de Johannes
Passion. Evenals Musin maakt
zij daarnaast ook gebruik van
de compositie Lambarena -
Bach to Africa van Hughes de
Courson en Pierre Akenden-
gué.
Voor het novembernummer
van het maandblad Theater
maker hield Conny Janssens
een dagboek bij van de week
voor de première op vrijdag 2
oktober, waarin zij onder meer
te kampen kreeg met een ge
blesseerde danseres, die op het
laatste moment vervangen
moest worden. Naast de ge
bruikelijke beslommeringen
die zo'n periode kenmerken,
belicht Conny Janssens in
haar notities van maandag 28
september ook haar bedoelin
gen: „Het is belangrijk dat de
dansers begrijpen dat ik hun
persoonlijkheid wil ervaren,
maar dat zij die mij niet laten
zien door opgelegde drama
tiek. Juist de puurheid van
henzelf in relatie met het bè-
wegingsmateriaal, de dans,
daarnaar ben ik op zoek. Geen
extra verhalen vertellen, niet
gaan illustreren. Voor een aan
tal dansers voelt dat alsof zij
niets doen. Voor mij is dat juist
een bevrijding. Ik probeer hel
der te maken dat je daardoor
het publiek de ruimte geeft
zelf een gedachte te formule
ren, of een gevoel te krijgen, en
daardoor eventueel een be
trokkenheid. Stille, witte, be
dachtzame gezichten. Ik ge
loof dat ze het beginnen te be
grijpen."
Introdans met Bach en Vo
gue, dinsdag 10 november
om 20 uur in Stadsschouw
burg Middelburg.
Binnen heerst geborgenheid; onder
het hoge balkenplafond in klassie
ke rode kleuren is veel te zien, Twee
trappen bijvoorbeeld Waarvan de
ene leidt naar het restaurant boven
- alleen in gebruik wanneer de sei
zoen sdrukte dat vergt - en de ande
re, korter en met smeedijzer om
heind, naar de Opkamer en de
Kapi teinskamer voert. Beide ver
trekken dienen eveneens als eetge
legenheid. De sfeer is huiselijk en
ongedwongen, plavuizeny mooi ta
fellinnen, maar ook een papieren
placemat die onthult dat hier eens
een koopman, boekbinder, heem
raad, dominee en scheepskapitein
woonden. Kreeftenkorven boven
het homarium en tegen het plafond
een raampje waarachter een man
netje met een glaasje de gasten toel
acht.
Op deze herfstavond blijven de
trappen onbetreden en mag ik
plaats nemen op, of liever 'in', een
comfortabel Thonetstoeltje aan een
tafeltje bij het raam, mij knus ver
kneuterend op wat er komen gaat
terwijl de regen tegen de ruiten
striemt.
Auberge Maritime's Kreeftenpara
de, zo verneem ik, is in volle gang:
onbeperkt kreeft eten voor 99.-
per persoon met een kopje kreef
tensoep vooraf. Dat gaat nog wel
een maandje dooi; vertelt mijn
Auberge Maritime
Nieuwe Haven 21
Zierikzee
Tel. 0111-412156
Fax. 0111-417025
Gehele week geopend
Keuken open vanaf 12 uur,
's zomers vanaf 10 uur
Creditcards: Eurocard, Visa,
Diners Club, pitmen
Rolstoel: geen probleem
Kindjes: speciale stoeltjes op de
Thonetstoelen
gastvrouw. Ik heb gehoord dat de
Auberge gul is met de kreeft, een
specialiteit van het huis, want er
wordt niet bedenkelijk gekeken
wanneer een gast een derde schaal
dier bestelt.
Gewaagd
Ik houd het op een halve kreeft
37,50) als voorgerecht, maar
krijg.te horen dat de begeleidende
truffelsabayon niet leverbaar is,
omdat de truffels nog niet binnen
zijn, dat kan wel een uurtje duren.
Het alternatief is een halve kreeft
met gebakken mosseltjes, een ge
waagde combinatie die overigens
goed uitpakt, de chef-kok houdt
kennelijk wel van wat avontuur-.
Met warm afgebakken witte en
bruine broodjes en boter een mooi
beginDe wijnkaart is niet groot
maar biedt voldoende keus, helaas
zijn er slechts van drie wijnen halve
flesjes en dat zijn allemaal witte.
Omdat mijn hoofdgerecht gebra
den kalfslende is 45,-), dus wit
vlees, kies ik voor het halfje Tokai
Pinot Gris, een stevige wijn die zich
kranig overeind houdt bij de rijke
bruine saus met champignons en
slakjes (al weer zo'n interessante
combinatie). Als garnituur ver
schijnt bij het lekker malse kalfs
vlees een goed gekruide rösti, knap
perige Franse boontjes en een pittig
groentetaartje.
Voor uitgebreid genieten is er het
Menu Maritime: een half dozijn
wilde oesters, aardappelsoepje met
witloof en gerookte paling, halve
kreeft niet Zeeuwse mosseltjes
(mijn voorgerecht)gegrilde zalm
filet met een saus Grand Mère en
warme krieken met hazelnootijs,
dunne room en kataifi toe, voor in
totaal 100,-, mits per tafel en vóór
20:3Q Uur besteld.
Deze week is een nieuwe kaart van
kracht geworden met mooie, crea
tief gekozen gerechten, waarvan ik
er een paar noem: gestoofde rog
vleugel met een panacé van groente
en aardappeltjes, knoflook en verse
thijmij 29,50) en hertenfilet met
wintergroenten en een jus geparfu
meerd met veenbessen en puree van
aardappels en boschampignons
(ƒ38,50).
Komend jaar beheren de huidige ei
genaren tien jaar de Auberge en ze
vieren dat met een verrassend men
uutje. In januari, februari en maart
wacht de gast een speciaal Winter-
menu.
1