Zwaar materieel onder de hamer
Waarom per se groei?
Leven was een triomf
ondanks de nederlaag
PZC
Flying Pickets maken voor
Vlissingen uitzondering
zeeland
18
Amerikaans veilinghuis verkiest Vlissingen boven andere havensteden
in detail
ondernemend zeeland
Russian Trading Days afgelast
Hardleerse dealer
uit Vlissingen hoort
twee jaar cel eisen
n
Anderhalf jaar cel
geëist tegen Vlissingse
wegens drugshandel
kunst cultuur
toas^ïs^33i
vrijdag 30 oktober 1998
door Claudia Sondervan
VLISSINGEN-OOST - Drie
maal per jaar wordt een veld in
Vlissingen-Oost verzamel
plaats voor mensen en machi
nes van over de hele wereld.
Het Amerikaanse veilinghuis
voor gebruikt zwaar materieel
Forke Auctioneers zette daar
toe een Europese vestiging op
in Den Haag, dat tien hectaren
aan de Engelandweg voor vijf
jaar huurt als veilingterrein.
Donderdag werd de tweede
veiling van dit jaar gehouden.
Zevenhonderd lots, te veilen
machines en partijen, brachten
in totaal vijftien miljoen dollar
op, een kleine 28 miljoen gul
den.
Zwennen BMW's en Mercedes-
sen met continentale en over
zeese kentekenplaten zijn
neergestreken rond de toevoer
wegen naar het veilingterrein.
De bestuurders komen voor de
honderden zware machines,
kranen, laadschoppen, bulldo
zers en sleuvengraafma-
chientjes die gepoetst en in de
verf gezet wachten in lange rot
ten langs strakgespannen si-
saltouwtjes. Het terrein, dat de
afgelopen drie weken volliep
met machinerie, moet in de ko
mende drie weken weer leeg.
De schepen met materieel voor
de komende maart-veiling zijn
onderweg.
Baseballpetten, angoras en
blokruithemden voeren de bo
ventoon in de open tent waar
een tweehonderd bieders
schuilen tegen de wind. Op het
electronisch biedbord ver
schijnen bedragen in duizen
den dollars. Helpers houden
biedgragen aan de flanken in
het oog en seconderen de vei
lingmeester met schreeuwen.
De veilingmeester zelf rebbelt
Hans Porreij Containers
Kantoorunits in Sluiskil heeft
twee perscontai ners van het ty
pe Zebra geleverd aan Ver-
straeten en Verbrugge bv. Dat
bedrijf plaatst de perscontai
ners bij de recreatiebedrijven
De Braakman in Hoek en De
Vogel in Vogelwaarde. Met de
perscontainers zijn bedrijven
in staat hun hoeveelheden af
val althans in volume te ver
minderen.
Het Hoofdbedrijfschap De
tailhandel in Den Haag heeft
het nieuwe Franchise Filia-
lenregister 98/99 uitgegeven.
Het register geeft een overzicht
van alle winkelformules, de
40.000 verkooppunten die zij in
Nederland tellen, gegroepeerd
naar branche en woonplaats
met de adresgegevens, contact
personen met functie en tele
foonnummers van hoofdkan
toren of moederorganisaties.
Er is ook een digitale versie, de
Referentieset Nederland op de
applicatie Retail Verkenner.
Tènce uitzendorganisatie
heeft een opleidingscentrum
geopend op de bovenverdie
ping van de vestiging aan de
Lange Geere in Middelburg.
Daar krijgen uitzendkrachten
onafgebroken Amerikaans in
zijn microfoon. Chauffeurs
wachten in lange rijen tot hun
voertuig voor de tent op de
ramp gereden kan worden. Een
enkeling hapert en de mon
teurswagen schiet toe terwijl
zich een file van vreemsoortige
krachtpatsers achter de panne
vormt.
Vlissingen won de activiteit
van Rotterdam en Antwerpen
om de beste ruimte, prijs, be
reikbaarheid en voorzieningen
in de haven, vertelt Scott For
ke, co-directeur van Forke Eu
rope. De nabijheid van diep-
waterkades, spoor en filevrije
kosten van de organisatielaag
houden. „In Rotterdam moet je
trucks inzetten om het materi
eel van haven naar de vei
linglocatie te krijgen."
wegen en de bereidwilligheid
van douane en havenschap
noemt Forke factoren die de
Hier is ruimte genoeg om uit te
breiden, duidt hij. Forke rekent
op groei, hoewel de Vlissingse
en gedetacheerde mensen cur
sussen voor de diploma's Va-'
pro-A en B in de procesindu
strie. In de studiehoeken en op
de met cd-i en cd-rom uitgerus
te studiestations kunnen cur
sisten op werkdagen terecht,
wekelijks is een studiebegelei
der van het Regionaal Sendee-
bureau Arbeidsmarkt in Roo
sendaal aanwezig. Tènce was al
actief in cursussen Veiligheid-
1 en heftruckopleidingen en
overweegt het aanbod van cur
sussen in administratie, mi
lieuzorg, automatisering en ta
len.
4 Randstad Uitzendbureau
heeft bij het kantoor aan de Van
der Spiegelstraat in Goes een
nieuwe afdeling geopend voor
bemiddeling voor werkzoe
kende HBO-geschoolden. De
HBO-unit geeft voorlichting
over mogelijkheden op de
Zeeuwse arbeidsmarkt en
eventueel elders in Nederland.
Randstad selecteert sollicitan
ten voor bedrijven middels in-
take-gesprekken. Een deel van
de HBO-werkkrachten van
Randstad stelt zich voor in de
speciale HBO-krant die het
uitzendbureau uitgeeft voor
relaties.
Zevenhonderd lots, machines en partijen materieel, gingen op een veld in Vlissingen-Oost onder de
hamer. foto Lex de Meester
door Claudia Sondervan
GOES - De Russing Trading
Days, een Nederlands-Russi
sche handelsontmoeting die
van woensdag 2 tot en met vrij
dag 4 december zou plaatsvin
den in de Zeelandhallen in
Goes, zijn afgelast. Oorzaak
ligt volgens organisator Ben
Sigmond van Inter Expo in de
economisch moeilijke tijden
die ondernemers in Rusland
ondervinden.
Het gros van de circa honderd
bedrijven die naar Goes zou
den komen, zegde af. Voor de
resterende groep van vijftien
ondernemers willen Sigmond
en mede-organisator Stichting
Vlissingen-Taganrog een indi
vidueel handelsbezoek naar
Nederland organiseren. Sig
mond zegt de hoop te hebben
het handelsevenement eventu
eel volgend jaar wel te kunnen
houden.
De contacten tussen Inter Expo
en de Russische ondernemers
ontstonden vorig jaar, toen een
delegatie uit Taganrog tijdens
een bezoek aan Vlissingen de
opening van bedrij vencontact-
beurs Contacta opluisterden.
Enkele Russische bedrijven
presenteerden zich op de za-
kenbeurs. De Russische bedrij
ven wilden tijdens de handels
dagen op zoek naar gebruikte
machines voor inzet in de eigen
voedselverwerkende- en ver
pakkingsindustrie, super
marktinventaris, landbouw
werktuigen en tractoren.
De Zeelandhallen moesten het
trefpunt worden tussen aan
bieders van machines en me-
taalbewerkingsapparatuur en
de Russische bedrijven. Vol
gens Sigmond zouden er drie
Zeeuwse aanbieders en enkele
tientallen uit de rest van het
land hebben ingeschreven.
veiling in omvang al tot de gro
tere behoort. Forke Auctio
neers houdt tussen de 55 en 60
veilingen per jaar in de Ver
enigde Staten, Canada, het
Verre en Nabije Oosten. Onbe
kende, afgelegen locaties kun
nen de beste verkooppunten
zijn, zegt Forke. „Die veilingen
trekken veel koopjesjagers."
Die komen vanover de hele we
reld omdat er absolute zonder
minimumprijs wordt geveild.
Alles moet weg.
Standaard
Forke Auctioneers is sinds 77
jaar veilinghuis voor zware
bouw-, agrarische en trans
portmachinerie. Hun Blue
Book, een registratie van de op
gebrachte prijzen die in 1957
begon, is uitgegroeid tot een in
ternationale standaard voor de
marktwaarde voor zwaar ma
terieel. De Vlissingse locatie is
het eerste Europese Forke-vei
lingterrein. De tien hectaren
aan de Engelandweg, tussen de
steiger voor de roll-on-roll-off
ferries en het douanekantoor in
zijn voor enige miljoenen gul
dens verhard. In portacabin-
kantoren huizen verkoopkan
toor, douane en geselecteerde
transport- en verzekeringsbe
drijven die de afvoer van het
verkochte materieel regelen.
Containers met gereedschap en
onderdelen wijken binnenkort
voor een volwaardige repara
tiewerkplaats. De periodieke
congregatie van mensen en ma
terieel bezorgt de haven extra
trafiek, onderhoudsbedrijven
werk en hotels in de omgeving
boekingen. Forke boekte er ze
ven vol om de kopers plezierig
onder dak te krijgen. Het vei
linghuis werkt met 25 eigen
mensen, maar huurt per veiling
nog eens zo'n aantal regionaal
De rubriek Onderne
mend Zeeland staat on
der redactie van Claudia
Sondervan. Vragen, tips
en mededelingen kunnen
schriftelijk worden aan
geboden aan de redactie
van de PZC, postbus 18,
4380 AA Vlissingen, of
via fax 0118-470102
door Roelf Reinders
MIDDELBURG - Twee jaar on
voorwaardelijke gevangenis
straf voor drugshandel en -bezit
heeft officier van justitie
Valente donderdag voor de
Middelburgse rechtbank tegen
een 37-jarige man uit Vlissingen
geëist. Volgens Valente was de
man één van de dealers die de
drugsscene van Vlissingen in
stand hield.
De officier achtte bewezen dat
de Vlissinger vanaf eind juli van
dit jaar tot zijn arrestatie op 28
september in drugs heeft gehan
deld. Eind juni was hij uit de ge
vangenis gekomen. Volgens de
politie heeft de man met z'n
handel bijna 120.000 gulden
verdiend. Dat is nog zuinig be
rekend, aldus Valente. Volgens
hem is de verdachte een 'weinig
indrukwekkende persoon' die
het dealen maar niet wil afleren.
De drugswinsten veixtwenen
de junkie-economie, zei Valen
te. „Hij betaalde met drugs vooJ(
de huur en seks." Volgens hem ij
de verdachte een gevolg van hej
humane Nederlandse rechts-)
stelsel dat hem aanmoedigd<
om door te gaan. „Er moet m
maar eens een rem op worde]
gezet." Hij eiste nog tiendui]
zend gulden van de man. 1,
Advocaat E. Smit kon ziclj
voorstellen dat het openbaaj
ministerie deze man niet meej
wilde zien. „Maar dat lossen wi
in dit land toch niet op door iej
mand achter de deur te zetten?]
Hij vond de eis van twee jaar cep
veel te hoog. Net als de vordej
ringseis van tienduizend gul
den. „De verdachte is
kwetsbare man. Echt ieman<
zonder iets. Een arme dondej
een have-not. Hij heeft alleei
een fiets."
Uitspraak 11 november. [L
door Roelf Reinders
MIDDELBURG - Tegen een 28-
jarige vrouw uit Vlissingen is
donderdag voor de rechtbank in
Middelburg anderhalf jaar on
voorwaardelijke gevangenis
straf geëist voor handel in
drugs. De vrouw was niet op ko
men dagen, haar moeder had
haar ziekgemeld. Als ze was ge
komen, had de parketpolitie
haar opgepakt, aldus haar ad
vocaat E. Smit. Voor een vorige
veroordeling moet ze nog drie
maanden zitten.
De vrouw is al veertien jaar aan
de drugs. Ze is al een aantal ke
i-en eerder veroordeeld. Derech-
ter boog zich gisteren over haar
dealerspraktijken van oktober
1995 tot maart 1996. Ze had er
toen net een celstraf opzitten.
Volgens officier van justitie J.
Oldenburger heeft de rechtbank
de Vlissingse genoeg kansen ge
boden om af te kicken. Een
werkstraf die ze vorig jaar kreeg
opgelegd hoefde ze niet uit te
voeren omdat opname in het af
kickcentrum Reilof van Emei
gis in Goes belangrijker was.
Daar is ze twee keer weggef
stuurd omdat ze zich niet aan df
huisregels hield. „Ze heeft hd.
verpest", aldus Oldenburgel'
Volgens haar heeft het geen zit
de vrouw nog eens een kans tr
geven. Naast de twaalf maanj
den straf wilde zij dat de Vli^
singse ook nog een maand exti
cel krijgt omdat ze was gepal
in haar proeftijd.
Advocaat Smit vond de eis oi
genuanceerd hoog. Volgens hei
betekenden de opnames eer
breuk met het verleden van
wouw. „Ze wil echt van ha;
verslaving af. Het is niet zo d;
ze boem, faliekant is teruggd1
knald in de scene. Het is als dj*1
processie van Echternach, twelr
stappen vooruit, één achteruit)6
In de vier maanden waarvoor dr
vrouw terecht staat, heeft z?:
maar mondjesmaat gedeald, zf
Smit. „Ze stond echt niet op cr
hoogste sporten van de laddae
van het dealen." 'a
Uitspraak 11 november. F'
Kunstzinnige visie op toekomst Middelburg
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Het kost maar
een paar minuten om te ontdek
ken dat kunstenaar Berend
Strik en stedenbouwkundige
Matthijs Bouw Walcheren, en
vooral Middelburg, goed ken
nen. Dat is uitzonderlijk voor
Amsterdammers die een exposi
tie in de Vleeshal inrichten.
Langer dan een jaar zijn ze re
gelmatig in Middelburg en om
geving op bezoek geweest. Ze
sliepen in hotels in Middelburg
en Vlissingen, dwaalden rond
over Walcheren en Neeltje Jans
(Strik: „De mooiste plek van
Nederland") en presenteren
vanaf zondag hun indrukken in
een groot, tweeledig beeld. „Al
le sensaties die we hebben opge
daan in de periode dat we hier
rondkeken, zijn in dat beeld ge
duwd."
Het tijdstip van hun expositie is
niet toevallig gekozen. Kort na
dat het stedenbouwkundig bu
reau BVR van professor Riek
Bakker zijn advies heeft uitge
bracht over Middelburg in het
jaar 2030, komen Strik en Bouw
met wat zij noemen 'de presen
tatie van hun onderzoek naar de
stedelijke conditie van Middel
burg'. Compleet met een sympo
sium, op zondag 13 december,
over de nuloptie, oftewel stede
lijke ontwikkeling in tijden van
recessie. Hun gezamenlijke pro
ject is niet zozeer een commen
taar op het werk van Bakker, als
wel de verbeelding van gevoe
lens en dilemma's die zich aan
dienen als over de toekomst van
een stad als Middelburg wordt
nagedacht. En ten minste één
element uit het plan van Bakker
wordt ter discussie gesteld:
Waarom moeten steden altijd
groeien?
Strik en Bouw zijn niet de min
sten. De eerste werd als kunste
naar onder meer onderscheiden
met de prestigieuze Prix de Ro
me (1987) en de Charlotte Koh
ier Award (1992), de tweede runt
met Joost Meuwissen het bu
reau One Architecture dat in het
recente verleden de aandacht op
zich vestigde met opvallende
stedenbouwkundige plannen
voor Eindhoven, Judenburg en
Salzburg. Voor een - gewonnen -
prijsvraag in de laatstgenoemde
stad werd voor het eerst door
Strik en One Architecture sa
mengewerkt.
„Wat ik goed vind aan Berend is
dat hij heel direct werkt", zegt
Bouw. „Zijn werken laten zich
niet lezen als een boek, je hoeft
niet eerst dit of dat te weten om
ze te begrijpen, ze zijn er ge
woon en ze zij n aantrekkelijk op
een heel directe manier.."
Strik: „De ervaring die ik had
met architecten was dat zij vaak
samenwerkten op basis van ge
heime agenda's. Ze gebruiken
een kunstenaar om problemen
op te lossen waarmee ze zelf
geen raad weten. Bij bouwpro
jecten neemt een kunstenaar
vaak niet alleen ideeën mee.
maar ook veel subsidie. Bij One
Architecture werd ik gecon
fronteerd met mensen die een
zinvolle bijdrage aan een sa
menleving willen leveren."
In Salzburg planden Strik en
One Architecture een bierpavil
joen in een nieuwe wijk. Bouw:
„Een plek om bier te drinken,
dat vergeten gemeentelijke
diensten en stedenbouwkundi
gen nogal eens." Het gebouw is
in een archetypische Oosten
rijkse bouwstijl ontworpen
(Bouw: Lederhosenstilmaar
met een doorzichtige gevel
waarin het proces van bierdrin-
ken en vervolgens veel naar de
wc gaan letterlijk is weergege
ven door stromend bier en uri ne
Hyperserieus
Bouw: „Wij maken letterlijk
transparant wat er gebeurt. We
kijken naar de werkelijkheid,
naar het positieve en het nega
tieve, de bier en de pis en op een
koude en directe manier maken
we daar een beeld van dat een
zekere opgetogenheid heeft. We
zoeken het niet in abstractie of
concepten. We nemen dingen
hyperserieus, denken er net zo
lang over door dat ze vanzelf zo
groot worden dat ze ook bijzon
der worden."
Nadenkend over Middelburg
viel Strik en Bouw al snel een
zekere ambivalentie op. De am
bitie om de stad te laten groeien,
terwijl Middelburgers toch ook
zo verliefd zijn op het karakte
ristieke stadje. En dan die
vreemde verhouding met Vlis
singen: samen een stadsgewest,
maar ieder voor zich gehecht
aan zijn identiteit. Een belang
rijke vraag drong zich op.
„Waarom die obsessie met de
grote sprong voorwaarts?", zegt
Bouw. „Van meet af aan was
duidelijk dat BVR van een
groeiscenario uitging. Een stil
standscenario werd als negatief
beschouwd. Nederland werkt
altijd op basis van groei. Wij
doen veel werk in Oostenrijk en
daar is die groei niet. Dankomje
als stedenbouwer voor de vraag:
Wat doe je met geen groei? Daar
hebben wij het afgelopen jaar
veel over nagedacht."
Emoties
Een oplossing bieden Strik en
Bouw niet. Misschien komen uit
het symposium dat ze organise
ren wat antwoorden. De emoties
van hun Middelburgse onder
zoek hebben ze omgezet in een
beeld, dat onder meer bestaat
uit een sculptuur, video en een
liedje. Strik: „Voor een kunste
naar is de Vleeshal één van de
interessantste plekken in Ne
derland. Die hal daagt je uit,
maar als je het verkeerde beeld
neerzet, als je je gaat aanstellen,
rekent hij radicaal met je af. Of
datgene wat wij in de Vleeshal
neerzetten werkt, weten we nog
niet. Dat zal moeten blijken. Ik
wil wel één zin verklappen van
ons liedje, dat wordt gezongen
door Mieke Stemerdink van De
Gigantjes: Krimp, stedeling,
krimp."
Expositie: Berend Strik en One Ar
chitecture, Vleeshal Middelburg
van 3 nov t/m 13 dec, di-z-, 13-17
uur.
De Engelse a-capella groep The Flying Pickets.
door Ernst Jan Rozendaal
VLISSINGEN - Het heeft zo zijn voordelen dat
Zeeland aan België grenst. De bekende Engelse a-
capella groep Flying Pickets reist op het ogenblik
door Vlaanderen in het kader van een lange Euro
pese tournee waarmee het nieuwe album Vox Pop
wordt gepromoot. Aangezien die cd nog niet in
Nederland is uitgebracht, zijn hier geen optredens
gepland.
Behalve vanavond (vrijdag) in Vlissingen, op spe
ciaal verzoek, vanwege enkele succesvolle uitvoe
ringen in het verleden. „In Vlissingen vermaak ik
me altijd geweldig", zegt bandleider Gary Ho
ward. „We hebben daar enkele keren voor zeer en
thousiast publiek gezongen."
Nederland is een moeilijk land voor de Flying Pic
kets, vertelt Howard. De laatste tournee voerde
langs theaterzalen waarin de vijf zangers - aan
hun uitvoeringen komt geen instrument te pas -
van de groep onvoldoende uit de verf kwamen.
Met als gevolg dat platenmaatschappij Arcade
aarzelt om de nieuwe cd hier op de markt te bren
gen.
Rockmuziek
„De meeste organisaties die ons boekten, wisten
niet goed wat ze in huis haalden", verklaart Ho
ward. „Ze dachten: 'O, a-capella, dat is muziek om
bij in een stoel te zitten.' Maar onze show heeft
meer met rockmuziek te maken dan met koormu
ziek. Wij betrekken het publiek bij wat we doen.
Dan moet je niet in een stoel hangen en het van een
afstandje aankijken. Het is muziek die je moet
meebeleven. In Duitsland, Oostenrijk en België
treden we nu op in clubs en dat geeft een geweldig
atmosfeer."
Howard is zeer tevreden over het nieuwe albur
Vox Pop. „Jammer dat de plaat bij jullie niet in d
winkel ligt. Nou ja, België is dichtbij. Voor he
eerst hebben we dit album zelf meegeproduceerc
Hoe goed een producer ook is, hij probeert ons toe
een stijl op te drukken. Maar wij zingen al zo lan
a-capella, dat eigenlijk niemand daar meer vana
weet dan wij. Wat onze stijl dan is? Wij benadere
elk nummer dat we zingen als een popgroep. W:
gaan eerst uit van een baslijn, of het geluid va
keyboards, en daar komen pas de stemme
overheen. We imiteren het karakter van die instru
menten met onze stemmen. Ons basgeluid is op
merkelijk sterk. Dat klinkt als bas en percussie te
gelijkertijd, eigenlijk zoals je alleen wel eens bi
sommige rapgroepen tegenkomt. Dat maakt on
als a-capella groep uniek."
Handelsmerk
Het handelsmerk van de Flying Pickets zij n vocal
uitvoeringen van bekende popsongs, zoals op he
laatste album 'Every little thing she does is magic
(ThePolice), 'Stop' (SamBrown), 'Time after time
(Cindy Lauper), 'Southern Man' (Neil Young) e
'Eternal Flame' (The Bangles). Howard: „We kie
zen nummers omdat we ze mooi vinden. Het blij
ken vaak composities uit de jaren tachtig te ziji
Dat zegt iets over onze leeftijd en achtergrond. E
kennelijk is het een periode geweest waarin goed
melodische liedjes werden geschreven."
Optreden Flying Pickets, vrijdag 30 oktober, Arsenaa
theater Vlissingen, 20.15 uur.
Matthijs Bouw (links) en Berend Strik.
foto Lex de Meester
GOES, Stadhuis (Prins van
Oranje op locatie)
'Adriaen Brouwer', toneelbe
werking van het gelijknamige
boek van Felix Timmermans
door René Verreth. Regie van
Alex Darie.
door Willem Nijssen
Wat een kunstenaar tot een
kunstenaar maakt, is een
ongrijpbaar mysterie. Ook voor
kunstenaars zelf. Het heeft er in
elk geval mee te maken, dat je
burgermansbestaan in laatste
instantie ondergeschikt is aan
de kunstenaarsopdracht. (Om
gekeerd is het zeker niet zo dat
in iedere bohémien een kunste
naar schuilt.) Alles veil hebben
voor de kunst is niet hetzelfde
als in de goot belanden. Maar
toch overkomt dat laatste soms
een enkele kunstenaar.
Adriaen Brouwer (1605-1638)
was zo'n kunstenaar, een schil
der van 'lelijke mensen' en drin-
GOES
De Thuisband - De Nederlands
talige rockgroep De Thuisband
treedt zaterdag op in Het Pak
huis in Goes. Het concert begint
om 22 uur.
Felix Timmermans veel kernj
achtigs zeggen over het mystej
rie van de kunstenaar. Alsq
stier en vechter voor eeuwig oii
elkaar blijven draaien, en d[
verlossende uitval nooit komf
En dat terwijl je voelt, dat die a
menigmaal had kunnen komen
kebroers. Hij kon de ziel van het
duivelse pakken, omdat die ook
in hem was gevaren. Waar
schijnlijk al toen hij nog 'een
schoon jongske van 16' was. En
toen Felix Timmermans diens
leven wilde verwerken in een ro
man, merkte hij dat het hem veel
moeite kostte, omdat het alle
maal ook zo dicht bij hém lag.
Uitdagende materie dus, om de
ze roman voor een vertellend so
lo-toneel te bewerken. Vertrek
kend vanuit de (vermoedelijk
gefingeerde) laatste dagboek
aantekening: „Hier lig ik nu,
neergeslagen op het stro van den
arme. Ik zal hier kreveren als
een hond. Maar liever vol vlam
de put in dan verslenst als een
oude dendereer aan zijn doods
kist te zitten denken." Als een
halfgekke, een versletene, zo
kijkt Adriaen Brouwer terug op
zijn leven. Opvlammend, fel, bij
de herinnering aan een liefje,
aan de vreugde van het schilde
ren of aan een gemene streek
van een concurrent-collega. In
zakkend, half verstaanbaar
mompelend, bij het zondaren-
besef dat hij zoveel in zijn leven
heeft verslonst.
Adriaens vader was een be
kwaam tapijttekenaar, maar
een nog veel groter drinker. De
taferelen thuis zullen weinig
verheffend geweest zijn. Adri
aen gaat vroeg 'op den dool' en
maakt als geus-per-ongeluk of
als toneelspeler-uit-verliefd-
heid van alles mee. Wordt ge
roemd en bedrogen. Leeft kort
maar intens, elke week een an
der liefje, en steeds die passie
voor het schilderen. René Verre
th vertelt het allemaal, eerst
rommelig maar steeds gestruc-
tureerder, als iemand die de ba
lans van zijn leven steeds hel
derder voor zich ziet. Smeuïg en
openhartig. In een versleten jas
vol gaten, met een waggelende
gang, een verlopen kop en een
gebarsten stem. Hij heeft zich
helemaal vereenzelvigd met zijn
held, deze René Verreth. Hij ver
telt met verve, zingt, danst,
scheldt, vloekt, lacht, rochelt,
kreunt en zingt en danst op
nieuw. Want Adriaen Brouwers
leven was een triomf ondanks de
nederlaag. Zijn Vlaams (uiter
aard ook het Vlaams van Felix
Timmermans) verhoogt het in
nerlijk kleurrijke. Adriaen
Brouwer wordt tot leven gewekt
als een bijzondere figuur, le
venslustig en vooral levens
krachtig. Een held zonder me
daille, een minnaar zonder
meisje.
Dat is allemaal prima voor de
romantiek van het verhaal, en ik
ben daar niet ongevoelig voor
gebleven. Maar eentonig wordt
het wel, op den duur. En ik weet
ook hoe dat komt. Ondanks een
enkele puntige uitspraak ('lie
ver vol vlam de put in') kunnen
noch Adriaen Brouwer noch
(Advertentie)
00 A
deV
\a9e,f